Paras digikompakti

Digiman

Canon G9 saattaa olla paras digikompakti, koska se on (lähes?) ainoa kompakti, jolla voi tallentaa kuvat myös RAW-muotoon. Niistä saa vaikeissa olosuhteissa paljon enemmän sävyjä kuin JPG-kuvista, Pakko päästä kokeilemaan!

9

7890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viesti...

      Vuonna 2004 oli enemmän pokkareita, joissa oli RAW kuin mitä tänä päivänä on. Canoninkin piti alunperin poistaa RAW kokonaan pokkareistaan, mutta yleisen painostuksen takia RAW tuli takaisin uusimpaan malliin. Muita valmistajia joilta RAW löytyy kameroista tällä hetkellä ovat mm. Ricoh, Fuji, Panasonic, Olympus jne. onhan noita.

      RAW:sta on hyötyä, mutta nämä 10-12 megapikselin kamerat ovat muuten sellaista markkinointi roskaa, että heikompaa hirvittää. On suorastaan valitettavaa sanoa, että Canon G9 on oman luokkansa paras kamera, sillä se vain kertoo kuinka surkeaa kehitys on viime vuosina ollut. Tuossakaan kamerassa ei ole edes laajakulmaa tai valovoimaista optiikka, koska kuluttajille paremmin myyvät zoomit ja muut härpäkkeet. Kyllä jos Canon tekisi S100(S80 jälkeläinen) isommalla kennolla kuin 1/1.8" ja 7 megapikselillä, 28mm alkavalla valovoimaisella laajakulmalla linssillä, kuvanvakaimella ja RAW:lla niin siinä olisi hyvä kamera. Kameran hallinnan voisi kopioida vaikka Ricohilta ja mennä ajassa muutenkin hieman taaksepäin, aikaan jolloin tehtiin hyviä kameroita ei markkinointi leluja.

      Sigman DP1 on hyvä yritys, mutta saas nähdä jääkö se vain yritykseksi.

      • Matti K.

        Kuvaan ammatikseni, enkä osaa oikein liikkua ilman kameraa. Minulle 28 mm olisi kiva lisä, mutta yleensä riittää, että kuvassa on sävyjä. Kompakti käy, jos sillä saa tarkkoja ja sävykkäitä kuvia.

        Käytännössä suurin ongelma on salama: suoralla salamalla ei saa yleensä myyntikelpoisia kuvia.

        Minun pokkarini olisi tällainen:
        • Kiinteä objektiivi, valovoima vaikka 2.0, polttoväli kinovastaavana 50 mm.
        • Hyvä optinen etsin
        • RAW-mahdollisuus
        • Niin pieni koko, että se olisi oikea taskukamera

        Jos menen keikalle, minulla on mukana kaksi runkoa, yleensä neljä objektiivia ja erillinen salama.


    • Canon G9 on hyvä pokkari, mutta vielä tätäkin parempi on Panasonic lumix DMC-FZ50. Siinä on Leican valmistava optiikka, joka on laadultaan parempi kuin Canonin optiikka.

      • Marri K.

        En kutsuisi Lumixia enää kompaktiksi.

        Linssien merkinnöistä massakameroissa en perustaisi. Esim. joku Scheider-Kreuznach on hieno nimi, mutta sen alkuperäinen perustaja ei ole tehnyt linssejä 60-luvun jälkeen, vaan myynyt vaan nimen.
        Kaikki lyhyen polttovälin zoomit vääristävät laajakulmalla. Joku enemmän, joku vielä enemmän.


      • Marri K. kirjoitti:

        En kutsuisi Lumixia enää kompaktiksi.

        Linssien merkinnöistä massakameroissa en perustaisi. Esim. joku Scheider-Kreuznach on hieno nimi, mutta sen alkuperäinen perustaja ei ole tehnyt linssejä 60-luvun jälkeen, vaan myynyt vaan nimen.
        Kaikki lyhyen polttovälin zoomit vääristävät laajakulmalla. Joku enemmän, joku vielä enemmän.

        Kompaktilla tarkoitetaan yleisesti kiinteä opjektiivisiä kameroita. Kaikki kompaktit eivät mahdu paidan taskuun.

        Noista linssien merkinnöistä: Tietysti on olemassa vain ns. tuotemerkkejä, joilla ei ole mitään tekemistä todellisen valmistajan kanssa.

        Luuletko Leican antaneen tuotemerkkinsä jollekin muulle valmistajalle. En ainakaan usko, että kukaan myisi tuotemerkkiään halpatuotteita valmistavalle kilpailijalleen. Leica niminen yritys tunnetaan lähinnä huippuoptiikasta. Kyseisellä firmalla on tuotantolaitoksia eri puolilla maailmaa, joten Leican linssit eivät ole välttämättä valmistettu Saksassa.

        Leica on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen Matsushitan kanssa.


    • pikselisusi

      Hei, pystyykö tuolla Canonin G9:llä ottamaan sellaisia kolmen kuvan sarjakuvia, siten että niihin jokaiseen tulisi eri valotusmäärä (alivalottunut, normaali,ylivalottunut)? Eli ajattelin lähinnä jos tuolla väsäisi niitä jänniä HDR ja tonemappauskuvia.

      • Canon G7

        Ominaisuus on ainakin Canon G7 -kamerassa, tuskin sitä on G9:stä poistettu.

        Aika koomista, että kamera haukutaan pystyyn edes näkemättä sitä, kokeilemisesta puhumattakaan. Tähän mennessä lukemani ulkomaiset arviot G9:stä laittavat minut tosissaan harkitsemaan kyseisen kapistuksen ostamista. Kyseessä on speksien ja arvostelujen perusteella omiin tarpeisiini ideaalisin kamera markkinoilla.

        Ehkä ensi vuosikymmenellä näemme kaikkien toiveet täyttävän G-sarjan kameran. G14?


      • Pikselisusi
        Canon G7 kirjoitti:

        Ominaisuus on ainakin Canon G7 -kamerassa, tuskin sitä on G9:stä poistettu.

        Aika koomista, että kamera haukutaan pystyyn edes näkemättä sitä, kokeilemisesta puhumattakaan. Tähän mennessä lukemani ulkomaiset arviot G9:stä laittavat minut tosissaan harkitsemaan kyseisen kapistuksen ostamista. Kyseessä on speksien ja arvostelujen perusteella omiin tarpeisiini ideaalisin kamera markkinoilla.

        Ehkä ensi vuosikymmenellä näemme kaikkien toiveet täyttävän G-sarjan kameran. G14?

        Tuota joo, kiitoksia! Hyvä että onnistuu. Oisko tietoa millä nimellä tuota kyseistä sarjakuvaustoimintoa eri valotussäädöillä kutsutaan? Eli onko sillä ominaisuudella joku yleinen nimitys esim. englanniksi tai kamerakielessä?


      • bracketing
        Pikselisusi kirjoitti:

        Tuota joo, kiitoksia! Hyvä että onnistuu. Oisko tietoa millä nimellä tuota kyseistä sarjakuvaustoimintoa eri valotussäädöillä kutsutaan? Eli onko sillä ominaisuudella joku yleinen nimitys esim. englanniksi tai kamerakielessä?

        noin se menee maailmojen kielillä ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe