Varainsiirtoveron ikärasismi

katrissa

Ostin juuri ensiasuntoni ja olen tietty yli 40 v.
Mikä ihme on ettei yli nelikymppinen saa ostaa ensimmäistä kotiaan verottomana kuten alle 40 vee? Olemmeko jotenkin rikkaampia kuin pari vuotta sitten? HAH!
Mun mielestä tämä on ihan selkeää ikärasisimia ellei jollakulla ole virallisesti esittää jotain ERITTÄIN pätevää syytä tähän!

8

2960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki mak-

      soivat myös ensiasunnosta verot, ikään katsomatta. Sitten haluttiin tukea nuorten mahdollisuutta ostaa oma asunto. Ikäraja oli sitten vedettävä jonnekin.

      Pitää paikkansa, että harvalla taloudellinen tilanne muuttuu radikaalisti parempaan suuntaan, kun mittari kiepsahtaa 39:stä 40:een. Mutta jos verrataan esim. 25-vuotiaiden ja 40-vuotiaiden taloudellista tilannetta, näkymä onkin toinen. Parissakymmenissä olevien työtilanne on epävakaa, opiskelut mahdollisesti vielä kesken tai pätkätöitä, palkat alhaisimmillaan, jos perheessä on lapsia, ne ovat niin pieniä että toinen puoliso mahdollisesti pois työstä jne. Nelikymppisillä on (noin pääsääntöisesti, ronskisti yleistäen) vakityöpaikat, muutama kokemuslisä palkassa, opinto- ja autolainat maksettu, elämä muutenkin vakiintunut.

      Eduskuntahan se on tuon varainsiirtoverolain säätänyt. Ja olisithan sinäkin voinut ostaa asunnon 39-vuotiaana, tai vaikka 29-vuotiaana. Kyseessä ei siis ole tietyn porukan (yli 40-vuotiaiden) syrjiminen, vaan tietyn porukan suosiminen. Olisiko siis mielestäsi parempi yhteiskunnan kannalta, että myös kaikki alle 40-vuotiaat maksaisivat varainsiirtoveron ensiasunnostaan?

      • veroa alle 40 v.

        Se ei ole tarkoitukseni että alle nelikymppiset maksaisivat veron, vaan se että kenenkään ensiasunnon, oli vaikka 60 v. tarvitsisi tätä maksaa. Ymmärrän hyvin kantasi että yleensä nelikymppisillä on jo asiat paremmin elämässä ja juuri koulunpenkiltä nousseelta ei vielä ikälisät palkassa näy.
        Minä en olisi voinut ensimmäistä asuntoani ostaa vielä 39 v. puhumattakaan 29v. Pankki oli sitä mieltä ettei lainanlyhennykset onnistu silloisella palkallani. Nyt kun täytin 41 v. sain sen verran näitä ikälisiä että laina onnistui ja vihdoin sain oman asunnon itselleni ja tyttärelleni.


      • on sinänsä
        veroa alle 40 v. kirjoitti:

        Se ei ole tarkoitukseni että alle nelikymppiset maksaisivat veron, vaan se että kenenkään ensiasunnon, oli vaikka 60 v. tarvitsisi tätä maksaa. Ymmärrän hyvin kantasi että yleensä nelikymppisillä on jo asiat paremmin elämässä ja juuri koulunpenkiltä nousseelta ei vielä ikälisät palkassa näy.
        Minä en olisi voinut ensimmäistä asuntoani ostaa vielä 39 v. puhumattakaan 29v. Pankki oli sitä mieltä ettei lainanlyhennykset onnistu silloisella palkallani. Nyt kun täytin 41 v. sain sen verran näitä ikälisiä että laina onnistui ja vihdoin sain oman asunnon itselleni ja tyttärelleni.

        jännä kysymys, harvahan sitä veroja mielellään maksaa. Mutta ei tunnu olevan minkäänlaista poliittista keskustelua varainsiirtoveron muuttamisesta, kaikki huomio tällä hetkellä on kiinnittynyt perintö- ja lahjaverotukseen sekä ansiotulojen verotukseen. Eli mikään poliittinen puolue ei ole lähtenyt ajamaan sitä, että kaikkien ostajien, iästä riippumatta, ensiasunto olisi varainsiirtoverosta vapaa. Luulisi, että hirveän suurta lovea valtion tuloihin ei aiheutuisi, sillä suurin osa jotka ensimmäisen omistusasunnon hankkivat, hankkivat sen nykyisinkin verovapaana. Verottomuuden piiriin ei siten luulisi kovin paljon uusia kauppoja tulevan.

        Olen sen verran nuori, etten tiedä sitä, oliko "muinoin" lainhuutoleimaverojen aikana tällaista etua, eli että nuore(hko)t ensiasunnon ostajat olisivat saaneet vapautuksen leimaveroista.


      • Youtha

        Näistä teidän viesteistä on jo yli 10v kulunut ja tilanne on edelleen sama. Olen nyt 41v ja hankkimassa ensiasuntoa, olen pätkätöissä, minulla on 4 pientä lasta ja puolisolla vielä pienemmät tulot kuin minulla. Kyllä se ikärasismilta vaikuttaa ja vie ison loven budjetista, kun olemme katsoneet omakotitaloa. Puhutaan 10 000 eurosta, joka siis meidän pitää maksaa, mutta 39v ei tarvitse, vaikka olisi kuinka rikas.


      • suikka

        Niin, kiinteistökaupoille on määritetty 4 % varainsiirtovero, oli se sitten rakennuksia, metsää, peltoa, rakennusmaata yms. Kyllähän se isoissa kaupoissa on aika suolainen, kun se on aina sama %. Se on tosi, että ei kaikilla ole mahdollisuutta nuorena asuntoa ostaa, riippuen tuloista, asuinpaikasta. Kertalleen ollaan ostettu talo, silloin ei ollut vielä tätä ensiasunnon varainsiirtoveron huojennusta ollenkaan ja korot huiteli jopa yli 10 %. Tosin kehitysalueella asunnot oli edullisia. Ainahan nuo rajat on "rajatapauksissa" ilkeitä. Helposti ei varmaan ikärajaa politikot tule poistamaan ensiasunnon ostosta.


      • Anonyymi
        Youtha kirjoitti:

        Näistä teidän viesteistä on jo yli 10v kulunut ja tilanne on edelleen sama. Olen nyt 41v ja hankkimassa ensiasuntoa, olen pätkätöissä, minulla on 4 pientä lasta ja puolisolla vielä pienemmät tulot kuin minulla. Kyllä se ikärasismilta vaikuttaa ja vie ison loven budjetista, kun olemme katsoneet omakotitaloa. Puhutaan 10 000 eurosta, joka siis meidän pitää maksaa, mutta 39v ei tarvitse, vaikka olisi kuinka rikas.

        Pätkätyöläisenä olevana ehdotan että ostat tuolla 10 000 eurolla käteisellä omakotitalon pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.
        Pätkätöitä löytyy koko suomesta joten tulotkaan ei putoa.


    • Liika_on_liikaa

      Minusta tämä on ikärasismia ihan selvästi. Alle 40 vuotiaana kun ei ollut mitään mhadollisuuksia ostaa omaa asuntoa, silloin maksettiin opintolainoja (korkoineen) ja loput perheeseen meneviä kuluja.
      Jos ja kun asunnon ostaa lainarahalla, joutuu noista veroista vielä maksamaan korkoja. Tuntuu tosi epäreilulta menettelyltä että ikä on peruste verolle.

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe