ostamassa 1.4

tuleva vw-mies

olen ostamassa poloa golffia tai boraa 1.4 moottorilla. onko hyvä moottori? tuntui riittävän pirteältä.mitä tyyppivikoja kyseisissä autoissa?

12

15150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinä terve

      onko sulla kuumetta? Melko moinen litannia toi VW:n tyyppivika lista nimittäin on. Tässä mielessä VW on ainut laatuaan. :)

      -Jakohihnavikoja, kiristinrullavikoja.
      -Moottorinohjausjärjestelmän häiriöitä esiintyy.
      -Vesipumppuvika.
      -Vuotoja jäähdytysjärjestelmässä.
      -Lämmityslaitteen letkuvuotoja.
      -Ajonestolaitteen vikoja.
      -Sytytyspuolavikoja.
      -Polttoainepumppuvikoja
      -Moottorin öljyvuotoja.
      -Vaihteiston ja voimansiirron viat
      -Kytkinvika.
      -Vaihteistovikoja.
      -Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
      -Ohjaustehostimen pumppu vuotaa.
      -Sähköviat ja valoviat
      -Ajovalovikoja.
      -Sähkötoimisten lasinnostimien vikoja.
      -Maalipinta pehmeä. Kiveniskut näkyvät.
      -Keskuslukitus reistailee kostealla säällä ja pakkasella.
      -Tuulilasinpyyhkimien akseli jumittuu.
      -Pakoputkistoviat
      -Pakoputken joustava liitos rikkoutuu.

      • Paste

        poika iski jälleen...Mikä älyn riemuvoitto kopioida HS:n sivuilta näitä vikalistoja etenkin kun joka merkistä ja mallista löytyy samanlaiset listat.

        Sinusta kasvaa varmasti merkittävä ihminen, muista liittää ensimmäiseen CV:hesi nämä tuotoksesi, työpaikka taattu.


      • Mä vaan
        Paste kirjoitti:

        poika iski jälleen...Mikä älyn riemuvoitto kopioida HS:n sivuilta näitä vikalistoja etenkin kun joka merkistä ja mallista löytyy samanlaiset listat.

        Sinusta kasvaa varmasti merkittävä ihminen, muista liittää ensimmäiseen CV:hesi nämä tuotoksesi, työpaikka taattu.

        Mulla on nyt kolmas Golf. Eka oli Golf oli Golf 4-korinen ja just se 1.4 16v. Mun mielestä se oli tosi alitehonen moottori loppupelis siihenkin korimalliin. Sekin auto paino yli tuhat kiloa.

        En ymmärrä miksi se tavallinen pikkukone piti ottaa hinnat alkaen malliksi tähän uuteenkin korimalliin eli Golf 5-korimalliin.Se on vielä isompi ja panavampi kuin entinen nelos-Golf. Varmaan siksi että Auriksessakin on 1.4-litranen kone ja se on Golfia halvempi.

        Aluksi sitä ei tuotu Suomeen mutta kun uusi Corolla ja Auris tuli myyntiin ni se otettiin tänne myyntiohjelmaan.Kyllä jo silloin kun toi 1.4 16v oli tossa neloskorin Golfissa kuuli juttuja ja ihan konkreettisesti näki kun niitä oli Laakkosella ja muualla korjattavana moottoriongelmien takia! Itelläkin siitä hajos vesipumppu noin 70.000 kilometrin kohdalla ja ennen sitä jääty huohotin talvella heti ekana vuonna auton käyttöönotosta. Huohottimen jäätyminen ja vesipumppuongelmat oli sen moottorin ongelmia ainakin neloskorimallissa. Niin ja se kone tahtoi väristä ja huojua aina vähän kylmemmällä tai kosteammalla kelillä ainakin silloisessa omassa autossani. Mulla oli myös kerran lainassa viikonlopun yksi sellainen noin 40.000 ajettu samalla moottorilla oleva auto ja siinäkin oli kaikenlaisia samantyyppisiä ongelmia ja outouksia ku omassanikin oli. Autoliikkeessä kun purnaisin niin sain ne huohotinjäätymiset ja vesipumppujutut menemään takuuseen, mutta myyjät ja korjaamohenkilökunta oli vähän niinku että mitäs ostit tollasen auton vaikka takuuta olikin silloin jäljellä...Että tajuuhan sen jokainen että toi moottori on alitehoinen ja huono valinta muutenkin tollaseen autoon mutta että kaikkia pitää olla. Että siksi toi kone on olemassa että voi ostaa Golfin halvalla kun se pienempikoneinen on halvempi ku ne muut. Yks myyjä sano kanssa kerran että se 1.4 16v malli muka toimii parhaiten keskieuroopan oloissa ja ettei se oo tarkoitettukaan Suomen oloihin mutta maahantuoja päätti ottaa sen myytäväksi ku kuulemma kaikkea pitää olla. Lisäksi auton vatkasi ja värisi ihmeellisesti tyhjäkäynnillä välillä silloin kuin oli vähän kosteampi, kylmempi tai todella kuuma keli.

        Lisäksi siinä IV-korin Golfissa oli mulla muutakin vikaa esim penkissä oli heti reikä kun sain auton alle vaikka se oli vasta tullu tehtaalta. Ikkunan sähköinen nostolaite hajos noin 65.000 km:n kohdalla.Pakoputken takapönttö hajos kans aika äkkiä. Noin 70.000 km:n jälkeen takajarrut rupes jumitteleen yhtenään. Jakohihnan rullapyörästö (kiristinrullat) piti uusia samalla kun se vesipumppu petti. 1.4 kone söi enempi öljyä kuin 1.6 kone syö. Että siinä mun omakohtaisia kokemuksia kyseisellä moottorilla varustetusta IV-korimallin Golfista.

        Vaihdoin sen jälkeen ton auton 5-oviseen Golf V 1.6 8-venttiiliseen malliin ja se kone sopi siihen tosi hyvin. Vei vähän öljyä. Alavääntö&ylävääntö ja teho oli kohtuullinen. Ei mikään tykki mutta tosi luotettava ja hyvä/mainio peruskone. Oli täysin ongelmaton moottori ja tosi hiljanen&tasananen käyntiääni sekä värinätön myös.Sitkeä moottori ja lämpes kohtuuajassa talvellakin.Kevytrakenteinen ja kohtuukulutus! Nyt alla samalla moottorilla varustettu uusi Golf Variant ja olen todella tyytyväinen koneeseen myös tässä! 1.4 koneella en osta Golfia enää ikinä! Paitsi ehkä TSI:tä vois harkita jos ne osoittautuu kestäviksi ja hyviksi koneiksi. Kun puhuin myyjälle tosta IV-korisen 1.4 koneella varustetun auton ongelmista niin Volkkarimyyjä niin mönsi suoraan että sillä koneella myynnissä olevia Golf-mallisia autoja kannattaa vältellä eikä pidä ostaa uutena eikä käytettynä... Se Volkkarimyyjä oli rehelliesti sitä mieltä!


      • kun...
        Mä vaan kirjoitti:

        Mulla on nyt kolmas Golf. Eka oli Golf oli Golf 4-korinen ja just se 1.4 16v. Mun mielestä se oli tosi alitehonen moottori loppupelis siihenkin korimalliin. Sekin auto paino yli tuhat kiloa.

        En ymmärrä miksi se tavallinen pikkukone piti ottaa hinnat alkaen malliksi tähän uuteenkin korimalliin eli Golf 5-korimalliin.Se on vielä isompi ja panavampi kuin entinen nelos-Golf. Varmaan siksi että Auriksessakin on 1.4-litranen kone ja se on Golfia halvempi.

        Aluksi sitä ei tuotu Suomeen mutta kun uusi Corolla ja Auris tuli myyntiin ni se otettiin tänne myyntiohjelmaan.Kyllä jo silloin kun toi 1.4 16v oli tossa neloskorin Golfissa kuuli juttuja ja ihan konkreettisesti näki kun niitä oli Laakkosella ja muualla korjattavana moottoriongelmien takia! Itelläkin siitä hajos vesipumppu noin 70.000 kilometrin kohdalla ja ennen sitä jääty huohotin talvella heti ekana vuonna auton käyttöönotosta. Huohottimen jäätyminen ja vesipumppuongelmat oli sen moottorin ongelmia ainakin neloskorimallissa. Niin ja se kone tahtoi väristä ja huojua aina vähän kylmemmällä tai kosteammalla kelillä ainakin silloisessa omassa autossani. Mulla oli myös kerran lainassa viikonlopun yksi sellainen noin 40.000 ajettu samalla moottorilla oleva auto ja siinäkin oli kaikenlaisia samantyyppisiä ongelmia ja outouksia ku omassanikin oli. Autoliikkeessä kun purnaisin niin sain ne huohotinjäätymiset ja vesipumppujutut menemään takuuseen, mutta myyjät ja korjaamohenkilökunta oli vähän niinku että mitäs ostit tollasen auton vaikka takuuta olikin silloin jäljellä...Että tajuuhan sen jokainen että toi moottori on alitehoinen ja huono valinta muutenkin tollaseen autoon mutta että kaikkia pitää olla. Että siksi toi kone on olemassa että voi ostaa Golfin halvalla kun se pienempikoneinen on halvempi ku ne muut. Yks myyjä sano kanssa kerran että se 1.4 16v malli muka toimii parhaiten keskieuroopan oloissa ja ettei se oo tarkoitettukaan Suomen oloihin mutta maahantuoja päätti ottaa sen myytäväksi ku kuulemma kaikkea pitää olla. Lisäksi auton vatkasi ja värisi ihmeellisesti tyhjäkäynnillä välillä silloin kuin oli vähän kosteampi, kylmempi tai todella kuuma keli.

        Lisäksi siinä IV-korin Golfissa oli mulla muutakin vikaa esim penkissä oli heti reikä kun sain auton alle vaikka se oli vasta tullu tehtaalta. Ikkunan sähköinen nostolaite hajos noin 65.000 km:n kohdalla.Pakoputken takapönttö hajos kans aika äkkiä. Noin 70.000 km:n jälkeen takajarrut rupes jumitteleen yhtenään. Jakohihnan rullapyörästö (kiristinrullat) piti uusia samalla kun se vesipumppu petti. 1.4 kone söi enempi öljyä kuin 1.6 kone syö. Että siinä mun omakohtaisia kokemuksia kyseisellä moottorilla varustetusta IV-korimallin Golfista.

        Vaihdoin sen jälkeen ton auton 5-oviseen Golf V 1.6 8-venttiiliseen malliin ja se kone sopi siihen tosi hyvin. Vei vähän öljyä. Alavääntö&ylävääntö ja teho oli kohtuullinen. Ei mikään tykki mutta tosi luotettava ja hyvä/mainio peruskone. Oli täysin ongelmaton moottori ja tosi hiljanen&tasananen käyntiääni sekä värinätön myös.Sitkeä moottori ja lämpes kohtuuajassa talvellakin.Kevytrakenteinen ja kohtuukulutus! Nyt alla samalla moottorilla varustettu uusi Golf Variant ja olen todella tyytyväinen koneeseen myös tässä! 1.4 koneella en osta Golfia enää ikinä! Paitsi ehkä TSI:tä vois harkita jos ne osoittautuu kestäviksi ja hyviksi koneiksi. Kun puhuin myyjälle tosta IV-korisen 1.4 koneella varustetun auton ongelmista niin Volkkarimyyjä niin mönsi suoraan että sillä koneella myynnissä olevia Golf-mallisia autoja kannattaa vältellä eikä pidä ostaa uutena eikä käytettynä... Se Volkkarimyyjä oli rehelliesti sitä mieltä!

        Se 1.4-16 oli aikanaan Saksassa se eniten myyty bensa Golf IV, 120km/h Suomessa se oli alitehoinen ja vapaiden nopeuksien Saksassa se malliston halutuin.


      • Mä vaan
        kun... kirjoitti:

        Se 1.4-16 oli aikanaan Saksassa se eniten myyty bensa Golf IV, 120km/h Suomessa se oli alitehoinen ja vapaiden nopeuksien Saksassa se malliston halutuin.

        Golfissa on painoa yli tuhat kiloa. 1.4 on kyllä melko onneton tohon autoon. Itse olen sitä mieltä ja niin on varmaan moni muukin . Kiihtyvyys on melko huonoa ja varsinkin ohituskiihtyvyys on aika onneton. Saa huudattaa pieniä vaihteita. Lisäksi moottorista kuuluvat äänet on kovemmat/moottorin äänet kantautuu paremmin sisään kuin isommilla koneilla koska 1.4 koneen paras vääntö on siellä yläpään kierroksilla. Ohittaessa rekkoja yms. pitää laittaa kolmosta tiskiin että pääsee kunnolla ohi.

        Vääntöalue ei ole 1.4 koneessa kovin kummonen alaväännön eikä yläväännönkään osalta. Jos on vähän enempi kuormaa tai ihmisiä enempi kyydissä niin kyllä tehottomuuden huomaa heti. Lisäksi siinä mallissa joutuu vaihteita vatkaamaan varsinkin kaupungissa enempi kuin isommilla koneilla olevissa malleissa. Tyhjäkäynti on myös säädetty johonkin noin 500 kierroksen tuntumaan (saatto olla jopa alle).Kiihtyvyys 0-100km oli jotain 14,7 sekuntia tossa koneessa. Vaikka luulis että kone vie vähemmän bensaa kun se on pienempi niin tavallaan ero 1.4 16V:n ja esim 1.6 8v koneen bensakulutuksessa ei oo kovin suuri koska se 1.4 16v kone ei oo niin vääntävä ja sitkeä mottoori kuin 1.6 8v kone. IV-mallin 1.4 16V kone oli rakenteeltaan erilainen kuin ne muut koneet. Eli venttiilejä oli enempi mutta sen lisäksi siinä oli joku muuttuva imusarja tai sellainen ja sitten lisäksi se huohotinputki näkyvillä. Huollossa seliitivät jotain sellaista että on rkenteeltaan muista VW-koneista poikkeava.

        Lisäksi se 1.6 kone on osoittautunu aika luottevaksi ja toimintavarmaksi esim Golfissa. 1.4 16V Kone söi mulla ainakin paljon öljyä ja minusta se oli aika onneton maantiellä. Kaupungissa suht ok kone ja ns. pintakaasulla ajettaessa teho kuntui kohtuulliselta. Mutta justiin ton moottorin värinöiden, suuremman vaihtamistarpeen, tyhjäkännillä esiintyvän kierrosten vaihtelun ja ns. vatkaamisen takia mulle jäi siitä koneesta huono kuva. Samoin niitä vesipumppuvikoja, jakohihnan rullapyörien rikkoontumisia ja huohottimen jäätymisiä on ollu aika paljon just tossa 1.4 16V koneen kohdalla joten itse en henkilökohtaisesti uskaltaisi enää Golfia tai Boraa tolla koneella hankkia.


      • saaneet IV-Golfin
        Mä vaan kirjoitti:

        Golfissa on painoa yli tuhat kiloa. 1.4 on kyllä melko onneton tohon autoon. Itse olen sitä mieltä ja niin on varmaan moni muukin . Kiihtyvyys on melko huonoa ja varsinkin ohituskiihtyvyys on aika onneton. Saa huudattaa pieniä vaihteita. Lisäksi moottorista kuuluvat äänet on kovemmat/moottorin äänet kantautuu paremmin sisään kuin isommilla koneilla koska 1.4 koneen paras vääntö on siellä yläpään kierroksilla. Ohittaessa rekkoja yms. pitää laittaa kolmosta tiskiin että pääsee kunnolla ohi.

        Vääntöalue ei ole 1.4 koneessa kovin kummonen alaväännön eikä yläväännönkään osalta. Jos on vähän enempi kuormaa tai ihmisiä enempi kyydissä niin kyllä tehottomuuden huomaa heti. Lisäksi siinä mallissa joutuu vaihteita vatkaamaan varsinkin kaupungissa enempi kuin isommilla koneilla olevissa malleissa. Tyhjäkäynti on myös säädetty johonkin noin 500 kierroksen tuntumaan (saatto olla jopa alle).Kiihtyvyys 0-100km oli jotain 14,7 sekuntia tossa koneessa. Vaikka luulis että kone vie vähemmän bensaa kun se on pienempi niin tavallaan ero 1.4 16V:n ja esim 1.6 8v koneen bensakulutuksessa ei oo kovin suuri koska se 1.4 16v kone ei oo niin vääntävä ja sitkeä mottoori kuin 1.6 8v kone. IV-mallin 1.4 16V kone oli rakenteeltaan erilainen kuin ne muut koneet. Eli venttiilejä oli enempi mutta sen lisäksi siinä oli joku muuttuva imusarja tai sellainen ja sitten lisäksi se huohotinputki näkyvillä. Huollossa seliitivät jotain sellaista että on rkenteeltaan muista VW-koneista poikkeava.

        Lisäksi se 1.6 kone on osoittautunu aika luottevaksi ja toimintavarmaksi esim Golfissa. 1.4 16V Kone söi mulla ainakin paljon öljyä ja minusta se oli aika onneton maantiellä. Kaupungissa suht ok kone ja ns. pintakaasulla ajettaessa teho kuntui kohtuulliselta. Mutta justiin ton moottorin värinöiden, suuremman vaihtamistarpeen, tyhjäkännillä esiintyvän kierrosten vaihtelun ja ns. vatkaamisen takia mulle jäi siitä koneesta huono kuva. Samoin niitä vesipumppuvikoja, jakohihnan rullapyörien rikkoontumisia ja huohottimen jäätymisiä on ollu aika paljon just tossa 1.4 16V koneen kohdalla joten itse en henkilökohtaisesti uskaltaisi enää Golfia tai Boraa tolla koneella hankkia.

        kiihtymään 14.7 sekuntia 0-100km/h, kun meiltä löytyy '06 Polo 1.6-16V -koneella, joka kiihtyy 10.6 sek? Eikä toi Polo ole juurikaan Golfia kevyempi, jos yhtään.


      • Mä vaan
        saaneet IV-Golfin kirjoitti:

        kiihtymään 14.7 sekuntia 0-100km/h, kun meiltä löytyy '06 Polo 1.6-16V -koneella, joka kiihtyy 10.6 sek? Eikä toi Polo ole juurikaan Golfia kevyempi, jos yhtään.

        kiihtyvyys VW:n sivujen mukaan 1.4 16v 0-100km 13,9 sek. 1.6 11,4 sek.


      • Mä vaan
        Mä vaan kirjoitti:

        kiihtyvyys VW:n sivujen mukaan 1.4 16v 0-100km 13,9 sek. 1.6 11,4 sek.

        Siis noi edelliset on WV Golfin suoritusarvoja 1.4 16V vastaan 1.6 8V. Noi suoritusarvot on 5-korisen arvoja, neloskorissa ne oli huonommat. Golfiin ei ei saa enää normaalia 1.6 16V konetta vaan ne on aina kahdeksanventtiilisiä koneita. Vain 1.4 16V sekä Fsi-, Tdi- ja Tsi-koneet on nykyään moniventtiilisiä kun puhutaan Golfista tai Jetasta.

        Kulutus

        1.4 16V

        9,4/5,5/6,9 LTR

        1.6 8V

        9,9/6,1/7,4 LTR


    • Jettisti

      Ajelin Boralla 5-vuotta/135 000 km.
      Mainio auto.
      Vikalista seuraavanlainen:
      -Toisen etupyörän ABS-anturi lakkasi toimimasta.Eli meni vaihtoon.
      - Sytystysjärjestelmän 3 puolaa hajosi kovalla tammikuun pakkasella.

      Ei muuta.

    • vikaperä

      Helpollapuhutaan autonkestävyydestä alle 100000km pikemminkin senpitäisikestää 300000km suuremmittamurheitta.Kuinkaollakkaan monetmerkit käyvät kaikenlaisillahierojilla ennenviimemainittua km.Kyllä kehutaan hyvinkestää?Samoin puhellaan jakoketjujenkestävyydestä ikuinen?Ikuinen mikä ikuinen juu jos tallissaseisoo.Ketjussa on varmaankin joku venymismitta jos mitanyli automaattisesti vaihtoon myös rattaat.Kaverillaniautot mikä merkki milloinkin aina paras unohtaa vain merkkikohtaiset viat.

    • Urpottaako

      Jos normaali kiihtyvyys ei riitä, ei osaa ohittaa. Ei ohituksen aikana kiihdytetä.
      Tyypit jotka rutisee ettei kulje mihinkään ei tarvis ajaa ollenkaan. Just niitä sekopäitä tua liikenteessä.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä... Kerrankin joku sanoo niinkuin asiat ovat...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      126
      4140
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2992
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2514
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2091
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      254
      1688
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      45
      1613
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1557
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1426
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1410
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1201
    Aihe