MultiMode käytännössä

Allu

Alkaa kohta olla auton (ja merkin) vaihto ajankohtainen ja yksi varsin potentiaalinen vaihtoehto tuntuisi olevan tämä uusi Corolla 1.6 koneella, Linea Sol Plus -varustelulla ja MultiMode-vaihteistolla (näyttää olevan tehdastoimitusmalli n. puolen vuoden toimitusajalla).

Siispä onko kenellä omakohtaisia kokemuksia lähinnä tuon "askin" toiminnasta?

Muutkin (asialliset) kommentit autosta ja sen varustelusta ovat toki tervetulleita, koska olisi meikäläisen ensimmäinen Toyota. (Japseihin olen toki luottanut tähänkin saakka).

40

6731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Tuo varustetaso on hyvä. Avaimeton sisäänkäynti on kätevä ja esim. työpaikan parkkihalliin on kätevä mennä vaikka koodiavain on samassa nipussa auton avaimen kanssa. Takakontin saa auki sähkölukosta takaluukussa ja pyyhkimet ovat automaattiset. Vakionopeussäädin toimii hyvin ja yhteen Multimoden kanssa ja vaihtaa pienemmälle tarvittaessa esim. ylämäkeen jos voima loppuu. Automaattisesti tummentuvasta taustapeilistä en pidä.

      Multimode pelaa robotiksi hyvin ajatellen nykäyksiä. Vaihdot ovat melko pehmeitä, mutta toki vedon katkeaminen tuntuu voimakkaasti kiihdytettäessä tai vaikka vaihdon tapahtuessa ylämäkeen. Vaihteisto haluaa vaihtaa kakkoselta ykköselle hieman turhan aikaisin hitaasti ajettaessa.

      Alaspäin vaihdot ovat huomaamattomampia. Kovin hienostuneeksi ei vaihteistoa voi sanoa kuitenkaan. Kulutus on pieni mutta oikea automaatti olisi mukavuudeltaan parempi. Toisaalta rattivaihteet ja kickdown toimivat tässä ihan ok. Manuaalimoodia en juuri ole käyttänyt ja se tuntuu jotenkin keinotekoiselta kun kerran automaattiasento on olemassa.

      Vaihto-ohjelma E on kummallinen. Se vaihtaa taloudellisuuden nimissä ylös ihan liian aikaisin ja aiheuttaa voimattomuutta. Es-ohjelma (Easy sport) toimii paremmin kuten käsin vaihtaisi. Kumpikin ohjelma omaan makuuni tarvitsisi kuitenkin uudelleenmiettimistä valmistajalta. Ärsyttävä yksityiskohta on ettei moodia voi lukita haluamakseen vaan on aina erikseen valittava Es auton käynnistyksen jälkeen jos sitä haluaa käyttää.

      Vaihteisto toimii yllättävän hyvin hitaassa ruuhkassa ajettaessa (ryömintä, vaihdot). Liikennevaloista lähdettäessä tai nykivässä kaupunkiajossa kannattaa olla Es-moodi yleensä kytkettynä koska vaihteisto muuten herkästi vaihtaa isolle heti kun kaasua höllää (kun esim. edelläajavan perä lähestyy) ja meno hyytyy isolla vaihteella.

      Lopuksi kuitenkin on sanottava että vaikka ei vaihteisto täydellinen olekaan niin en edelleenkään vaihtaisi sitä manuaaliin. Kannattaa kokeilla.

      Hyvin toimiva CVT olisi taloudellinen ja jouheva ratkaisu Corollaan. Japanissa se myydään CVT:llä, Australiassa perinteisellä automaatilla ja arvattavasti tuleva USA-malli myös. Valitettavasti automaatit vain tunnutaan vesitettävän nykyään käyttöominaisuuksista tinkien taloudellisuuteen pyrkien. Automaatin alkuperäinen idea kuitenkin olisi mukavuus ja jouhevuus. Vaikka sitten kulutuksen hinnalla.

      Multimode sopii varmasti erityisen hyvin yhteen 1.4 D4D:n kanssa jolloin taloudellisuus pääsee oikeuksiinsa.

      • ärsyttävä piirre

        Sais ne vaihdot ylöspäin tapahtua pikkasen suuremmilla kierroksilla ja alaspäin vaihdot samoin muutama sata kierrosta ylempänä mutta kai tuolla on haettu pientä polttoaineen kulutusta, onhan se pieni 6.0-6.1 l paikkeilla keskikulutus pyörii.


      • Miten sattuu.
        ärsyttävä piirre kirjoitti:

        Sais ne vaihdot ylöspäin tapahtua pikkasen suuremmilla kierroksilla ja alaspäin vaihdot samoin muutama sata kierrosta ylempänä mutta kai tuolla on haettu pientä polttoaineen kulutusta, onhan se pieni 6.0-6.1 l paikkeilla keskikulutus pyörii.

        Ihmettelen tuota "voiman puute" kommenttia, kun molemmilla asennoilla auto kiihtyy nollasta sataan täsmälleen samassa ajassa. Ettekö osaa käyttää kick downia, eli sitä viimeistä kaasupolkimen pykälää? Varmasti vaihtuu tarpeeksi pieni vaihde päälle myös E-asennossa.

        Itse olen kokeilut molempia käyttötiloja ja todennut, että Es vaihtaa osakaasulla normaaliajossa aivan liian korkeilla kierroksilla isommalle, jolloin bensiiniä palaa aivan turhaan hukkaan. Jos lähtisin moottoriradalle, käyttäisin silloin tuota Es-asentoa.

        Toinen syy käyttää normaalia E-asentoa on se, että vaihdot tapahtuvat selvästi pehmeämmin. Es-asennossa, varsinkin hitaassa vauhdissa auto nykäisee vaihtaessaan.

        Sitten ne äkkilähdöt kylmällä moottorilla: Vaihteisto ei kertakaikkiaan osaa vaihtaa ensimmäisen ajokilometrin aikana nykäisemättä, jos heti kylmänä lähtee kiihdyttelemään voimakkaasti. Kilometrin ajon jälkeen vaihteisto toimii normaalisti.


      • Miten sattuu.
        Miten sattuu. kirjoitti:

        Ihmettelen tuota "voiman puute" kommenttia, kun molemmilla asennoilla auto kiihtyy nollasta sataan täsmälleen samassa ajassa. Ettekö osaa käyttää kick downia, eli sitä viimeistä kaasupolkimen pykälää? Varmasti vaihtuu tarpeeksi pieni vaihde päälle myös E-asennossa.

        Itse olen kokeilut molempia käyttötiloja ja todennut, että Es vaihtaa osakaasulla normaaliajossa aivan liian korkeilla kierroksilla isommalle, jolloin bensiiniä palaa aivan turhaan hukkaan. Jos lähtisin moottoriradalle, käyttäisin silloin tuota Es-asentoa.

        Toinen syy käyttää normaalia E-asentoa on se, että vaihdot tapahtuvat selvästi pehmeämmin. Es-asennossa, varsinkin hitaassa vauhdissa auto nykäisee vaihtaessaan.

        Sitten ne äkkilähdöt kylmällä moottorilla: Vaihteisto ei kertakaikkiaan osaa vaihtaa ensimmäisen ajokilometrin aikana nykäisemättä, jos heti kylmänä lähtee kiihdyttelemään voimakkaasti. Kilometrin ajon jälkeen vaihteisto toimii normaalisti.

        Vaihteiston ajo-ohjelma on suunniteltu vaihtamaan kaasua keventämättä! Silloin vaihto tapahtuu taloudellisimmilla kierroksilla. Kaasua kevennettäessä E-asennolla ohjelma luulee ajotilanteen keventyvän ja vaihtaa taloudellisuutta ajatellen liian äkkiä isommalle.


      • ...
        Miten sattuu. kirjoitti:

        Vaihteiston ajo-ohjelma on suunniteltu vaihtamaan kaasua keventämättä! Silloin vaihto tapahtuu taloudellisimmilla kierroksilla. Kaasua kevennettäessä E-asennolla ohjelma luulee ajotilanteen keventyvän ja vaihtaa taloudellisuutta ajatellen liian äkkiä isommalle.

        Siksi juuri tuo E-asento ei toimi järkevästi kun se heti kevennettäessä vaihtaa. Normaaliajotilanteissa kun täytyy kiihdytyksen jälkeen hyvin usein höllätä kaasua, kuten vaikkapa liikennevaloista lähdettäessä kun edellä ajavan perä lähestyy. Kun sitten edelleen jonon pitäisi kiihdyttää niin Multimode onkin vaihtanut silmään liian ison vaihteen ja meno hyytyy. Sitten on tehtävä turhaan kickdown jolloin auto melkein hyökkää eteenpäin tai vaihdettava ratista. Ei todellakaan jouhevaa tai automaattista menoa.

        Es-asento sopii kaupunkiin siis paremmin koska ei heti halua vaihtaa isommalle. Mutta se taas kierrättää liiankin ylös ja maantiellä pitää nelosta jopa 80 km/h silmässä.

        Siis kaiken kaikkiaan vaihtologiikka sekä vaihtokohtien että jonkinlaisen hystereesin suhteen on pielessä. Sekä E että Es pitäisi ajatella uudelleen. Ajettavuus ensin, sitten vasta taloudellisuus, ero ei varmasti olisi iso. Itse asiassa kulutus voisi pienentyä hyvällä ohjelmoinnilla sillä ei varmasti ole kulutuksellekaan hyväksi että kickdowneja pitää turhaan tehdä. Muutenkin kd-tilanteessa on jo jouduttu epätoivottuun tilanteeseen kun auto hyytyy, tulee viivettä ennenkuin voimaa saadaan, jonoon tulee haitariliikettä ja ajo on epätasaista.


      • allekirjoita....
        ... kirjoitti:

        Siksi juuri tuo E-asento ei toimi järkevästi kun se heti kevennettäessä vaihtaa. Normaaliajotilanteissa kun täytyy kiihdytyksen jälkeen hyvin usein höllätä kaasua, kuten vaikkapa liikennevaloista lähdettäessä kun edellä ajavan perä lähestyy. Kun sitten edelleen jonon pitäisi kiihdyttää niin Multimode onkin vaihtanut silmään liian ison vaihteen ja meno hyytyy. Sitten on tehtävä turhaan kickdown jolloin auto melkein hyökkää eteenpäin tai vaihdettava ratista. Ei todellakaan jouhevaa tai automaattista menoa.

        Es-asento sopii kaupunkiin siis paremmin koska ei heti halua vaihtaa isommalle. Mutta se taas kierrättää liiankin ylös ja maantiellä pitää nelosta jopa 80 km/h silmässä.

        Siis kaiken kaikkiaan vaihtologiikka sekä vaihtokohtien että jonkinlaisen hystereesin suhteen on pielessä. Sekä E että Es pitäisi ajatella uudelleen. Ajettavuus ensin, sitten vasta taloudellisuus, ero ei varmasti olisi iso. Itse asiassa kulutus voisi pienentyä hyvällä ohjelmoinnilla sillä ei varmasti ole kulutuksellekaan hyväksi että kickdowneja pitää turhaan tehdä. Muutenkin kd-tilanteessa on jo jouduttu epätoivottuun tilanteeseen kun auto hyytyy, tulee viivettä ennenkuin voimaa saadaan, jonoon tulee haitariliikettä ja ajo on epätasaista.

        ...tuota logiikan puutetta -ainakana voimallisesti. Jos tuo jossain tilanteessa ilmenee, niin ilmeisimmin bensaversiossa. Dieselissä ei ainakaan, isokin vaihde jaksaa kiihdyttää autoa kepeästi eikä alaspäin pakottaminen kick downilla tullut edes mieleen kuvaamassasi ajotilanteessa. Ei kyllä ilmennyt bensa-Auriksessakaan.


      • ...
        allekirjoita.... kirjoitti:

        ...tuota logiikan puutetta -ainakana voimallisesti. Jos tuo jossain tilanteessa ilmenee, niin ilmeisimmin bensaversiossa. Dieselissä ei ainakaan, isokin vaihde jaksaa kiihdyttää autoa kepeästi eikä alaspäin pakottaminen kick downilla tullut edes mieleen kuvaamassasi ajotilanteessa. Ei kyllä ilmennyt bensa-Auriksessakaan.

        Tämä tapahtuu oikeastaan aina vaikkapa liikennevaloista tai liikenneympyrästä lähdettäessä.

        Liian iso vaihde ei jaksa vetää ja kiihdyttää. Jäi vielä mainitsematta yksi ohjelmoinnin virhe: Multimode vaihtaa vaikka ajaa tasakaasulla mutkaa, käännöstä tai liikenneympyrää. Oikea toiminta olisi vaihtaa vasta kun pyörät on suoristettu.


      • ärsyttävä piirre
        Miten sattuu. kirjoitti:

        Vaihteiston ajo-ohjelma on suunniteltu vaihtamaan kaasua keventämättä! Silloin vaihto tapahtuu taloudellisimmilla kierroksilla. Kaasua kevennettäessä E-asennolla ohjelma luulee ajotilanteen keventyvän ja vaihtaa taloudellisuutta ajatellen liian äkkiä isommalle.

        Joo mulla on vielä opettelu/tutustumisvaiheessa siksi kommenttini ehkä hämmentää.

        Autossa vasta muutama satakilometriä mittarissa ja aina kiireen kanssa liikkeellä eikä ole ollut aikaa keskittyä kunnolla laatikon ominaisuuksiin, hämmentää vaan tuossa E-asennossa tosi pienet kierrokset joilla eteenpäin mennään, normaalisti edellisillä autoilla en ole vedättänyt alle 2000 kierroksen varsinkaan vitosella enkä käyttänyt vitosta alle 70:n juuri koskaan.

        Eiköhän se siitä tutuksi tule kilometrien karttuessa ja kun saa vähän sisäänajokilomertejä kertymään enemmän, monipuolinen laatikkohan tää M-MT on ei siitä mihinkään pääse enkä manuaaliin tätä vaihtais missään nimessä.


      • ärsyttävä piirre
        ... kirjoitti:

        Siksi juuri tuo E-asento ei toimi järkevästi kun se heti kevennettäessä vaihtaa. Normaaliajotilanteissa kun täytyy kiihdytyksen jälkeen hyvin usein höllätä kaasua, kuten vaikkapa liikennevaloista lähdettäessä kun edellä ajavan perä lähestyy. Kun sitten edelleen jonon pitäisi kiihdyttää niin Multimode onkin vaihtanut silmään liian ison vaihteen ja meno hyytyy. Sitten on tehtävä turhaan kickdown jolloin auto melkein hyökkää eteenpäin tai vaihdettava ratista. Ei todellakaan jouhevaa tai automaattista menoa.

        Es-asento sopii kaupunkiin siis paremmin koska ei heti halua vaihtaa isommalle. Mutta se taas kierrättää liiankin ylös ja maantiellä pitää nelosta jopa 80 km/h silmässä.

        Siis kaiken kaikkiaan vaihtologiikka sekä vaihtokohtien että jonkinlaisen hystereesin suhteen on pielessä. Sekä E että Es pitäisi ajatella uudelleen. Ajettavuus ensin, sitten vasta taloudellisuus, ero ei varmasti olisi iso. Itse asiassa kulutus voisi pienentyä hyvällä ohjelmoinnilla sillä ei varmasti ole kulutuksellekaan hyväksi että kickdowneja pitää turhaan tehdä. Muutenkin kd-tilanteessa on jo jouduttu epätoivottuun tilanteeseen kun auto hyytyy, tulee viivettä ennenkuin voimaa saadaan, jonoon tulee haitariliikettä ja ajo on epätasaista.

        Mikä on "kickdown", käsitän että tarkoitat kaasupoljin pohjaan vai oliko näin.

        Perhana tuohon E:n ja Es:n väliin pitäis olla vielä yksi toiminto joka olis vähän lähempänä "normaalia" ajotapaa.


      • ...
        ärsyttävä piirre kirjoitti:

        Mikä on "kickdown", käsitän että tarkoitat kaasupoljin pohjaan vai oliko näin.

        Perhana tuohon E:n ja Es:n väliin pitäis olla vielä yksi toiminto joka olis vähän lähempänä "normaalia" ajotapaa.

        Juuri samoin ajattelen, eli pitäisi olla valittavana kaikki moodit siten että ne lukittuvat ja siihen E:n ja Es:n väliin jokin "normaalimoodi".

        Kickdown tarkoittaa automaateissa toimintoa joka vaihtaa pienemmälle kun kaasupoljinta painaa hieman normaalia kiihdytystä enemmän tai pohjaan. Automaatti päättelee sitten mikä alempi ja suorituskykyä parantava vaihde valitaan jotta kiihtyvyys paranisi.


      • Miten sattuu.
        ärsyttävä piirre kirjoitti:

        Mikä on "kickdown", käsitän että tarkoitat kaasupoljin pohjaan vai oliko näin.

        Perhana tuohon E:n ja Es:n väliin pitäis olla vielä yksi toiminto joka olis vähän lähempänä "normaalia" ajotapaa.

        ...sitä, että painat kaasun pohjaan ja sitten vielä lisää eräänlaisen jäykemmän pykälän yli, jolloin vaihteisto vaihtaa mahdollisimman pienen vaihteen. Esim. Corolla Verso 1,8 vaihtaa vielä satasessa kolmoselle.

        Ehkä se, etten ole kokenut voiman puutetta E-asentoa käyttäessä johtuu ehkä siitä, että autossani on hieman isompi 1,8 litrainen moottori.

        Tämä "insinööri suunnittelee, ihminen käyttää..." -kommentti sopii moneen muuhunkin juttuun. Esim. Monessa autossa hyvin toimiva automaattinen lämmityslaite/ilmastointi ei toimi joidenkin mielestä hyvin, koska itse on oppinut käyttmään manuaalista eri tavalla. (Olen esim. useammankin ihmisen kyydissä kärsinyt kylmistä varpaista, kun se lämmitys on pitänyt väkisin suunnata talvipakkasilla kokonaan tuulilasille.) Sama koskee esim. automaattisesti (hyvin) toimivia tuulilasinpyyhkimiä. Joku on vain tottunut käyttämään niitä erilailla.


      • Miten sattuu.
        ärsyttävä piirre kirjoitti:

        Joo mulla on vielä opettelu/tutustumisvaiheessa siksi kommenttini ehkä hämmentää.

        Autossa vasta muutama satakilometriä mittarissa ja aina kiireen kanssa liikkeellä eikä ole ollut aikaa keskittyä kunnolla laatikon ominaisuuksiin, hämmentää vaan tuossa E-asennossa tosi pienet kierrokset joilla eteenpäin mennään, normaalisti edellisillä autoilla en ole vedättänyt alle 2000 kierroksen varsinkaan vitosella enkä käyttänyt vitosta alle 70:n juuri koskaan.

        Eiköhän se siitä tutuksi tule kilometrien karttuessa ja kun saa vähän sisäänajokilomertejä kertymään enemmän, monipuolinen laatikkohan tää M-MT on ei siitä mihinkään pääse enkä manuaaliin tätä vaihtais missään nimessä.

        ...vaihteen kytkettynä tilanteessa kuin tilanteessa E-asennossa. Ajaminen taloudellisesti on erittäin helppoa, kun ei tarvitse itse keskittyä siihen, että on aina se paras vaihde kytkettynä.

        Bensiinimoottoreillahan viitonen on yleensä käyttökelpoinen vaihde tasamaalla noin 50 ylöspäin. Dieseleillä suurin vaihde on sopiva yleensä vasta suuremmilla nopeuksilla 60-80 km/h, tietysti autosta riippuen, johtuen Dieselmoottorin kapeasta käyttökelpoisesta kierrosalueesta.


      • ärsyttävä piirre
        Miten sattuu. kirjoitti:

        ...vaihteen kytkettynä tilanteessa kuin tilanteessa E-asennossa. Ajaminen taloudellisesti on erittäin helppoa, kun ei tarvitse itse keskittyä siihen, että on aina se paras vaihde kytkettynä.

        Bensiinimoottoreillahan viitonen on yleensä käyttökelpoinen vaihde tasamaalla noin 50 ylöspäin. Dieseleillä suurin vaihde on sopiva yleensä vasta suuremmilla nopeuksilla 60-80 km/h, tietysti autosta riippuen, johtuen Dieselmoottorin kapeasta käyttökelpoisesta kierrosalueesta.

        6.0 l/100km näyttää kuluttavan ajotietokoneen mukaan, ensimmäinen tankillinen vasta menossa, koskaan entisillä autoillani en noi pieneen kulutukseen ole päässyt edes pitkillä maantiematkoilla.

        Muuten auto on yllättänyt mukavuudellaan kaikki ennakko-odotukset niin eiköhän tuon laatikonkin kanssa sinuiksi pääse kilometrien kertyessä.


      • ärsyttävä piirre
        Miten sattuu. kirjoitti:

        ...sitä, että painat kaasun pohjaan ja sitten vielä lisää eräänlaisen jäykemmän pykälän yli, jolloin vaihteisto vaihtaa mahdollisimman pienen vaihteen. Esim. Corolla Verso 1,8 vaihtaa vielä satasessa kolmoselle.

        Ehkä se, etten ole kokenut voiman puutetta E-asentoa käyttäessä johtuu ehkä siitä, että autossani on hieman isompi 1,8 litrainen moottori.

        Tämä "insinööri suunnittelee, ihminen käyttää..." -kommentti sopii moneen muuhunkin juttuun. Esim. Monessa autossa hyvin toimiva automaattinen lämmityslaite/ilmastointi ei toimi joidenkin mielestä hyvin, koska itse on oppinut käyttmään manuaalista eri tavalla. (Olen esim. useammankin ihmisen kyydissä kärsinyt kylmistä varpaista, kun se lämmitys on pitänyt väkisin suunnata talvipakkasilla kokonaan tuulilasille.) Sama koskee esim. automaattisesti (hyvin) toimivia tuulilasinpyyhkimiä. Joku on vain tottunut käyttämään niitä erilailla.

        Ai siellä on tuollainenkin juttu, heh en ole poljinta vielä tarpeeksi syvälle painanut mutta nyt kun tiedän pitää kokeilla, ohjekirjaa vois tietenkin lueskella jos siellä nää jutskat kerrottais.


      • Versoilija
        ärsyttävä piirre kirjoitti:

        Ai siellä on tuollainenkin juttu, heh en ole poljinta vielä tarpeeksi syvälle painanut mutta nyt kun tiedän pitää kokeilla, ohjekirjaa vois tietenkin lueskella jos siellä nää jutskat kerrottais.

        ...uskoisin, että myös muista Corollan malleista.


      • ärsyttävä piirre
        Versoilija kirjoitti:

        ...uskoisin, että myös muista Corollan malleista.

        Joo oli siellä kick down, pojinta pohjaan painaessa tuntuu reilusti selvä pykälä.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Juuri samoin ajattelen, eli pitäisi olla valittavana kaikki moodit siten että ne lukittuvat ja siihen E:n ja Es:n väliin jokin "normaalimoodi".

        Kickdown tarkoittaa automaateissa toimintoa joka vaihtaa pienemmälle kun kaasupoljinta painaa hieman normaalia kiihdytystä enemmän tai pohjaan. Automaatti päättelee sitten mikä alempi ja suorituskykyä parantava vaihde valitaan jotta kiihtyvyys paranisi.

        Lueskelin juuri mainittua palstaa ja näköjään DSG on samalla tavoin toteutettu ohjelmoinniltaan. Esim. Kaikkea Passat 3C:stä palstalla ilmenee että DSG pitää kutosta silmässä jopa tuhannen kierroksen pinnassa ja vaatii kickdowneja jolloin DSG arpoo vaihdetta yllättävän pitkään että se jaksaisi kiihtyä. Ja ovat sitten omistajat käyttäneet siinä sport asentoa joka taasen pitää liian korkeita kierroksia koko ajan. Hyvin samanlaisia kokemuksia siellä kuin itselläni Multimodesta.

        Eli näköjään täytyy olla tyytyvainen tähän Multimodeen kun ei ainakaan DSG siinä suhteessa ainakaan paremmin toimi.

        Kun vielä on eri paikoista lukenut DSG:n rauhattomuudesta ja äkkinäisyydestä niin tuntuu että siinäkin on paljon vielä kehitettävää. Multimode sentään toimii rauhallisesti ja pehmeästi esim. parkkeeratessa ja liikkeellelähdöissä.

        Kunpa Toyota toisi markkinoille oman versionsa kaksoiskytkinlaatikosta niin ehkä sitten sekin olisi mukavan pehmeä käyttää :) Tuskin kuitenkaan tuo ainakaan Corollan hintaluokkaan. Avensikseen se sopisi varmasti.


      • ärsyttävä piirre
        ... kirjoitti:

        Lueskelin juuri mainittua palstaa ja näköjään DSG on samalla tavoin toteutettu ohjelmoinniltaan. Esim. Kaikkea Passat 3C:stä palstalla ilmenee että DSG pitää kutosta silmässä jopa tuhannen kierroksen pinnassa ja vaatii kickdowneja jolloin DSG arpoo vaihdetta yllättävän pitkään että se jaksaisi kiihtyä. Ja ovat sitten omistajat käyttäneet siinä sport asentoa joka taasen pitää liian korkeita kierroksia koko ajan. Hyvin samanlaisia kokemuksia siellä kuin itselläni Multimodesta.

        Eli näköjään täytyy olla tyytyvainen tähän Multimodeen kun ei ainakaan DSG siinä suhteessa ainakaan paremmin toimi.

        Kun vielä on eri paikoista lukenut DSG:n rauhattomuudesta ja äkkinäisyydestä niin tuntuu että siinäkin on paljon vielä kehitettävää. Multimode sentään toimii rauhallisesti ja pehmeästi esim. parkkeeratessa ja liikkeellelähdöissä.

        Kunpa Toyota toisi markkinoille oman versionsa kaksoiskytkinlaatikosta niin ehkä sitten sekin olisi mukavan pehmeä käyttää :) Tuskin kuitenkaan tuo ainakaan Corollan hintaluokkaan. Avensikseen se sopisi varmasti.

        Katsos vaan no eipä tunnu DSG olevan edes M-MT:n tasolla.

        Ittee ärsyttää juuri tuo matalilla 1200 rpm/min alaspäinvaihto joka sais tapahtua jo jossain 1400-1500 rpm/min paikkeilla, no onneksi Corollassa on ratissa nuo läpyskät joista voi näppärästi vaihtaa pienempää pesään.

        Pehmeästi tää kyllä toimii niin eteenpäin kun taaksepäin lähdettäessä ja vaihdot tapahtuu myös pehmeästi.


    • Vaihteistosta en

      Ei se MMT kyllä vedä vertoja aidolle automaatille jos on jo perinteiseen automaattiin tottunut. Robootti tuntuu siltä, kuin ajaisi vikaantuneella tai erittäin huonosti toimivalla automaatilla.

      Minä vaihdoin entisen automaatti-Corollani 5-portaisella perinteisellä automaatilla varustettuun Honda Civiciin, koska tuo MMT tökki heti kättelyssä. 1.8l automaatti-Civicin keskikikulutus on sama kuin 1.6l MMT-corollassa, joten päätös oli helppo. Civicissä on MMT:n tapaan rattivaihtajat ja vaihteisto toimii niin hienosti, että niille ei ole juuri kuin hupikäyttöä. Vitosvaihde on välityksiltään todella pitkä, eli 100km/h vauhdissa ovat kierrokset vasta piirun alle 2000rpm. Moottori ei huuda kovassakaan vauhdissa ja bensiiniä säästyy.

      Jos tuo MMT ei miellytä, niin tuo Japanissa valmistettu Sedan Civic on hyvä kakkos vaihtoehto.

      • Allu

        Kuinka ollakaan, juuri tuo Civic on minullakin toinen vaihtoehto! Corollan puoleen kuitenkin vetää hieman suurempi tavaratila ja "konservatiivisempi" ohjaamo.


    • MMT:llä.....

      Vielä odotettava -hermot menee!- reilut 1,5 kk (tilasin 2.6.07) uutta sedancorollaa. Otin dieselillä ja multi modella. Koeajoin 3 eri kertaa automallin, lisäksi kokeilin huvikseni 1,6-bensa MMT Aurista. Koeajot vakuuttivat minut: tässä on seuraavan autoni.

      Peruslähtökohta: MMT EI OLE aito automaatti! Jos sillä asenteella ajat sitä, niin petyt. Se ON automatisoitu (robotisoitu) manuaalivaihteisto. Kun asenne on sen mukainen, niin ei tuota pettymystä robottilootaisten muiden autojen joukossa.

      E-asento: dieselissä erinomaisesti pelaava automaattiasento, sopi niin ruuhkiiin, jononytkyttelyyn kuin muuhunkin maantieajoon. Aikainen ylöspäin vaihtaminen ei haitannut alhaalta sitkeässä dieselissä lainkaan vaan päinvastoin näkyi ruuhkaisen kaupunkiajon kulutuslukemissa (Helsinki) jotka liikkui 5,5-5,8. Maantiellä satasen alueella 4,7-4,9 ja motarilla 130-140 lasissa 5,8-6,0.

      ES-asento: sopi hemmetin hyvin automaattiasentona, jos tarvitaan nopeaa kiihdytystä vaikkapa risteyksen yli tai moottoritien 120 rajotukselle rampilta tullessa, kiihtyvyys tuolloin dieselissä huomattavan pirteää, ei uskoisi 90 hv-koneeksi!

      M-asento (käsinvaihto); kätevä joissain tilanteissa kuten kantatiellä rekan ohi lähdettäessä tai parkkihallin jyrkissä luiskissa, tai mahdollisesti umpilumisella tiellä ajaessa ettei meno tyssää ja auto ala kaivautumaan hankeen. Rattilämyskät kivat vaihtoehtona.

      Itse vaihtamisen pehmeydestä: ekalla ajokerralla sain havaittavia nykäyksiä aikaan heti ajolenkin alussa. Totuttuani ja hivenen ennakoiden vaihtamista kaasua löysäämällä vaihdot sujuivat kaikissa vaihteiston asennoissa suht pehmeästi. Suurin nykäys tulee 1-2 välissä, sekin hivenenkin ennakoiden kaasulla on pehmeä, ei missään nimessä raju eikä häiritsevä. Ja kyydissä koeajoilla oli sentään herkkätuntoinen vaimoni joka huomaa auton nyökkimiset ja saa herkästi matkapahoinvointia; hänkään ei pitänyt vaihtoja häiritsevinä. Olen ajanut useilla aidoilla automaattiautoilla, ja omistanut yhden (Mercedes E 220 CDI automaatti vm-2000 5-portaisella elektronisesti ohjatulla lootalla), kyllä niissäkin lieviä nykäyksiä ajoittain tulee. Ajoin jokunen vuosi sitten tuttavani Mersu 300 TD:tä (W124) jossa 4-portainen aito automaatti, vm-93, siinä nykäykset huomattavasti selvempiä kuin sedan-Corollan MMT:ssä ja tuon ajan mersua sentään havitteli moni juuri automaattisena mukavuuden vuoksi!

      Bensaversiona Auris pelasi MMT:llä myös ok, en huomannut merkittäviä eroja dieseliin. Kulutus koeajolenkillä tuli Auriksessa 7,5.

      Kyllä uskallan suositella. Robottivaihteiston eräs painava etu on edullisuus ja se että kulutus ei lisäänny, päinvastoin jopa hivenen pienenee, seikka millä EU:ssa on merkitystä. En suostu enää koskaan ostamaan kytkinpolkimista autoa, en. Niin vanhanaikaista tämä vasemman polven tuhoaminen ja oikean käden väsyttäminen on!

      • lsiäpointti:

        Lisäys: koeajoin ennen kauppoja myös mm. uuden sedan-Civic 1,8 EX:n. Automaatti toimi sinänsä jouhevan pehmeästi perus-ajotyylillä, mutta kovin oli jotenkin pinnettoman ja alaväännöttömän oloinen moottori, rampeilta kehäväylille kiihdytyksessä loota arpoi hetkisen ja kiekaisi koneen kierrokset lähelle punaista. Jo lieväkin tien nousu Turun moottoritiellä 120 -alueella teki Hondassa sen että loota pisti pienempää pykälää sisään ja se koneen kiekaisu jotenkin häiritsi. Irse auto oli hyvä ajaa, ohjauskeltaan jkv Corollaa parempi, jousitus kuitenkin kovempi ja nypyttävämpi, ja melutaso hivenen suurempi kuin Tojossa. Muutamat asiat vaan ärsyttivät Civiccissä kuten mittariston 2-osaisuus/tasoisuus, aurinko sivusta heikensi diginopeusmittarin näkemistä, ja sisustuksen tyyli jotenkin 80-lukulainen (makuasia). Lisäksi itse kori (etenkin ovet) tuntui astetta kevyemmin tehdyltä kuin Corollassa, Corollasta aistii sellaisen saksalaishenkisen jämeryyden tässä uusimmassa mallissa. Myös vanha mersunajan kokemukseni Vehosta ei houkuttanut, sen sijaan vanha 90-luvun alun kokemus kahdesta Corollasta ja merkkiorganisaatiosta olivat erittäin myönteisiä. Toki Civic on varmasti muutoin laadukas peli ja kestävä, aito japsi. Makuasioita myös em. asiat, itse käännyin Corollaan, joku toinen taas vaikkapa Civicciin.


    • TSI + DSG?

      Eikös olisi laadukas tyylikäs peli volkkarilta?

      • kumpaakaan

        Selaa vähän nettiä niin hiomaat millaista laatua on TSI-kone ja DSG-vaihteisto. Monilla kestää mutta monilla myös jo rikki.


      • Rollisti

      • melu vaan
        Rollisti kirjoitti:

        Eipä se nyt hääppönen ole meluisa ja tuossakin jutussa 5 tuhannen ajokilometrin jälkeen ahdi rikki, kalliskin kun mikä luokassaan laatu ja hinta ei ole kohdallaan alkuunkaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001059&posting=22000000029058694

        vaan ylipäänsä Volkkarit ja muut sen sukulaiset on käsittämättömän epämukavia.
        - melua aivan liikaa
        - epämukava jousitus
        - epämukavat istuimet (Golf, Seatit, A3, A4)
        - radion ääni jokaisessa VAG vehkeessä surkea

        Muta se 1.4TSI o kyllä hieno, samaten DSG, sääli vain etteivät toimi kaupungissa oikein yhteen. Kulutuspihtailun vuoksi pitää aivan liian pieniä kierroksia niin, ettei edes kompura anna voimaa ja sitten kun pedaali on yli puolen välin keksiikin tempaista pari pykälää pienemmän ja ahdot tappiin. Pirun nykivää kyytiä.


      • ykkönen.......

        Jetta on tämän hintaluokan sedaneista ehdoton ykkönen. Mainio ajettava, tilava, tavaratila valtaisa eikä murskaajasaranoita, TSI ja DSG mainio yhdistelmä, samoin tdi dsg:llä. Istuimet sellaiset että tuhannen kilsan päivämatka menee heittämällä kun Corollassa kävelee linkussa autosta ylös selkää pidellen. Hallintalaitteissa jämerä ja tunnokas toiminta, katkaisimet selkeät ja isot, Sol-Corollassa naurettavan pienet mikrokytkimet. Volkkarissa vakiona Comfortlinessa paljon sellaista mitä Corollassa vasta Sol Plussassa ja kaikkea ei edes siinä (vakkari, kaukosäätimellä automaattisesti ylös aukeava takaluukku, automaattisesti tummeneva taustapeili, jäähdytettävä hanskalokero, 8 kaiutinta, lukuvalot myös takapenkillä, tavaratilassa kassikoukut ja kiinnityslenkit sekä useita tavaralokeroita myös tavaratilan pohjalevyn alla. TSI-kone meni TM:n koeajossa (Golf variant) kantatiellä 4,7 litralla, 60 km/h nopeudessa 3,3 litralla ja kaupungissakin alle 7 litran, ja taas vääntöä 1500 kiekasta alkaen 220 Nm ja 140 hv.

        Luokkansa ykkönen.


      • protokolla
        ykkönen....... kirjoitti:

        Jetta on tämän hintaluokan sedaneista ehdoton ykkönen. Mainio ajettava, tilava, tavaratila valtaisa eikä murskaajasaranoita, TSI ja DSG mainio yhdistelmä, samoin tdi dsg:llä. Istuimet sellaiset että tuhannen kilsan päivämatka menee heittämällä kun Corollassa kävelee linkussa autosta ylös selkää pidellen. Hallintalaitteissa jämerä ja tunnokas toiminta, katkaisimet selkeät ja isot, Sol-Corollassa naurettavan pienet mikrokytkimet. Volkkarissa vakiona Comfortlinessa paljon sellaista mitä Corollassa vasta Sol Plussassa ja kaikkea ei edes siinä (vakkari, kaukosäätimellä automaattisesti ylös aukeava takaluukku, automaattisesti tummeneva taustapeili, jäähdytettävä hanskalokero, 8 kaiutinta, lukuvalot myös takapenkillä, tavaratilassa kassikoukut ja kiinnityslenkit sekä useita tavaralokeroita myös tavaratilan pohjalevyn alla. TSI-kone meni TM:n koeajossa (Golf variant) kantatiellä 4,7 litralla, 60 km/h nopeudessa 3,3 litralla ja kaupungissakin alle 7 litran, ja taas vääntöä 1500 kiekasta alkaen 220 Nm ja 140 hv.

        Luokkansa ykkönen.

        kaikista TSI-DSGrunkkujen provoista.

        Talleta nyt se vastaisuudenvaralle että saat copy/pastettaa saman uudellen.


      • Engelbert
        protokolla kirjoitti:

        kaikista TSI-DSGrunkkujen provoista.

        Talleta nyt se vastaisuudenvaralle että saat copy/pastettaa saman uudellen.

        Harmittaako VAG:n tämänhetkinen ylivoima moottori ja robovaihteisto rintamalla?

        Myönnä pois että Toyota on näissä tällä hetkellä pahasti alakynnessä.


      • Toitotti
        Engelbert kirjoitti:

        Harmittaako VAG:n tämänhetkinen ylivoima moottori ja robovaihteisto rintamalla?

        Myönnä pois että Toyota on näissä tällä hetkellä pahasti alakynnessä.

        mutta kun ei ole varaa ostaa sitä Volkkaria niin ajelen tämmöisellä halvalla.


      • protokolla
        Engelbert kirjoitti:

        Harmittaako VAG:n tämänhetkinen ylivoima moottori ja robovaihteisto rintamalla?

        Myönnä pois että Toyota on näissä tällä hetkellä pahasti alakynnessä.

        Eikös nää pikkukoneet tsi dsg ole pikkupoikien seuraava siirtymävaihe PV Suzukista nelipyöräisiin, tai ainakin märkiä unia niistä nähdään, isi ostaa.

        Corollat ja muut Toyotat on paremminkin oikeesti aikuisten kulkuvälineitä.


      • tojopelle
        protokolla kirjoitti:

        Eikös nää pikkukoneet tsi dsg ole pikkupoikien seuraava siirtymävaihe PV Suzukista nelipyöräisiin, tai ainakin märkiä unia niistä nähdään, isi ostaa.

        Corollat ja muut Toyotat on paremminkin oikeesti aikuisten kulkuvälineitä.

        ...HAA! Tojon 1.6 120hp, aikuisten kulkupeli? RUAHHAHHAHHAAAAAAAA!!!!!!:DDDDDDDDDDDDDDDDDD


    • bvvv

      Ensimmäinen multimode auto muutaman kuukauen ollut käytössä ja voin sanoa että toimii hyvin, jos hyppää suoraan normaalista automaatista rattiin tuntuu ekat 20 min oudolta ja sen jälkeen huomaa että homma toimii, varsinkin jos laittaa es toiminnon päälle, silloin on kuin ajaisi tavallisella laatikolla. Kulutus pintakaasulla erittäin alhainen, jos polkee kunnolla niin menovettä kuluu.

    • öljynvaihto

      Vaihdetaanko multimodessa öljyt kuten manuaalissa eli tosi harvoin vai miten?

      • ex-mmt

        100 tkm paikkeilla olisi öljynvaihto kertoivat merkkihuollossa.
        Periaatteessa multimode on normaali laatikko, itse olisin vaihtanut uudet öljyt jo 60 tkm paikkeilla jätin sitten vaihdon tuohon 100 tkm kohdalle.


      • okidoki...
        ex-mmt kirjoitti:

        100 tkm paikkeilla olisi öljynvaihto kertoivat merkkihuollossa.
        Periaatteessa multimode on normaali laatikko, itse olisin vaihtanut uudet öljyt jo 60 tkm paikkeilla jätin sitten vaihdon tuohon 100 tkm kohdalle.

        Öljyä menee myös suhteellisen vähän joten vaihtohinta jää kohtuulliselle tasolle.
        Moottorina autossa on 1.6 bensa ja mielestän kulutus kohtuullinen, matka ajossa 5.7 jos nopeus 100-110 paikkeilla ja kaupunkiajossa 8 hujakoilla.


    • ex-mmt

      Joo tuo kulutus on todellisuudessa noin puoli litraa enemmän kuin mitä ajotietokone näyttää, itsellä karvan alle 1000km lenkki nopeusrajoitusten mukaan ajettuna 80-120km/h keskinopeus 89km/h, ajotietokone näytti kulutukseksi 5.9 mutta kilometrit ja tankatut polttoaineet kun laski tulos oli 6.4 litran paikkeilla, kyseessä -07 corolla mmt laatikolla 1.6 124hv uudemmissa taisi olla 132hv.

      • samanlainen

        täällä 07 uuskorinen ja kulutus tosiaan tietokoneen kertoma, samanlainen 0,4-0.5 virhe oli edellisessä avensiksessa missä mittasin tankaamalla. Pidän kulutusta kuitenkin bensakoneeksi ja automaatiksi hyvänä.


    • Anonyymi

      Hei kuka tietä toyota corolla 2007 multimode vaihtesto montako km pitää vaihta öliyä ?

      • Anonyymi

        Eikö Afrikan mantereella osattu vastata, kun Suomesta saakka kysyt?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe