Kaksoset hoidoilla - "varmin" keino?

Miten mahtaa olla

Mikä mielestänne mahtaisi olla se "varmin" keino saada kaksoset hoidoilla? Mahtaako olla IVF, vai onko kaksosten mahdollisuus ihan yhtä hyvä (yhtä suuri) jos esim piikeillä kypsytellään munasoluja ja ne irrotetaan? Tuuristahan kaikki on kyllä kiinni paljolti. Minä vaan niin mielelläni ottaisin kaksoset, niin sitten lapsiluku olisi täynnä. Ilman hoitoja en voi lapsia saada.

Onko täällä muita kaksosia kovasti haluavia?

ps. asiallisia kommentteja ainoastaan :-)

15

5763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merkka

Moi!

Kyllä itse sen kahden pieleen mennyt mikrohedelmöityksen jälkeen olen ajatellut, että korvaukseksi kaksi olisi kiva saada.
      Meillä on siis kolmannen yrityksen punktio ensiviikon alussa.

Kyllä kaksoset olisi ihanaa, saa kerralla kaksi samalla rahalla ja lapsille olisi toinentoisesta seuraa.

Toisaalta taas kaksoset pelottaa. tule ihan kauhuajatuksia kaikesta, miten ne siellä sopii olemaan, miten jaksaa kantaa ja jaksaako loppuun asti kantaa.
      Meille lääkäri sanoi jo ensimmäisen yrityksen aikana , että kaksi siirrettään kohduun, mutta emme ole siihen asti edes vielä pääseet. Ensimmäinen pitkä kaava tuotti tulosta vaan yhden ainoan follikellin mikä ei sit mennyt jakaudumaan. Toinen hoito tyssäsi kun lääkäri unohdi antaa tärkeän reseptin. nyt on kolmas hoido menossa ja todella toivon, että sen saisi siihen asti, että ne kaksi tuoresiirtoa voisi saada kohduun.

Oletko itse missä menossa, siis joko hoidot on aloitettu tai suunittelet vasta?

• ljhkjghf

"Toinen hoito tyssäsi kun lääkäri unohdi antaa tärkeän reseptin."

Ei voi olla totta! Oikeesti? Miten sellainen moka voi sattua? Jumaliste että olisin saanut raivarin!

Saanko kysyä minkä reseptin lääkärisi unohti?

• Merkka
        ljhkjghf kirjoitti:

"Toinen hoito tyssäsi kun lääkäri unohdi antaa tärkeän reseptin."

Ei voi olla totta! Oikeesti? Miten sellainen moka voi sattua? Jumaliste että olisin saanut raivarin!

Saanko kysyä minkä reseptin lääkärisi unohti?

Joo, en siis valehtellut. Lääkäri antoi mukaan Gonal-f ja Orgalutranin reseptit , mutta unohdi sen mokoman pregnylin!
        Punktion jälkeen laborantti kutsui lääkärin toiseen huoneeseen ja sieltä lääkäri tuli ihmeissään ja hyvin vakavana kysymään, että milloinkas laitoite pregnylin, että kaikki follit on tyhjiä. me ihmitelimme, että mitä pregnyliä?
        Sitten selvisi, ettei meillä edes ollut sitä reseptiä.
        Lääkäri pahoitteli ja sanoi, että meiltä ei peritä siitä maksua. Itkin vaan siellä oma surkea tuuria ja mieheni oli jo sitä mieltä, että saa jäädä ne hoidot, mutta minä en voinut antaa perikseen. ja koska maksua ei siitä otettu niin päätimme kuitenkin jatkaa. nyt on perjantaina toinen ultra ja ensiviikon alussa on uusi punktio. Arvaa pelottaako? Olo on sellainen, että en uskalla edes toivoa onnistumista. Ja ikä kun on jo liiankin paljon niin tässä kohta sekoa.'
        Siksi sanoinkin, että kaksoiset saisi nyt tulla koko rahala.

• rv 32
        Merkka kirjoitti:

Joo, en siis valehtellut. Lääkäri antoi mukaan Gonal-f ja Orgalutranin reseptit , mutta unohdi sen mokoman pregnylin!
        Punktion jälkeen laborantti kutsui lääkärin toiseen huoneeseen ja sieltä lääkäri tuli ihmeissään ja hyvin vakavana kysymään, että milloinkas laitoite pregnylin, että kaikki follit on tyhjiä. me ihmitelimme, että mitä pregnyliä?
        Lääkäri pahoitteli ja sanoi, että meiltä ei peritä siitä maksua. Itkin vaan siellä oma surkea tuuria ja mieheni oli jo sitä mieltä, että saa jäädä ne hoidot, mutta minä en voinut antaa perikseen. ja koska maksua ei siitä otettu niin päätimme kuitenkin jatkaa. nyt on perjantaina toinen ultra ja ensiviikon alussa on uusi punktio. Arvaa pelottaako? Olo on sellainen, että en uskalla edes toivoa onnistumista. Ja ikä kun on jo liiankin paljon niin tässä kohta sekoa.'

samoilla lääkkeillä tehtiin kun sinulle. ensimmäisestä alkionsiirrosta lähti. 7 laitettiin kuppiin hedelmöittymään...2hedelmöittyi ja ne kaksi siirrettiin. ja siellä ovat edelleen....
        tampereen avalla hoidettiin ja olen enemmän kuin tyytyväinen. kaksi vanhempaa lasta minulla on jo ja ne tehty clomifenillä...ja yksösiä.
        jos haluut kysellä lisää tai muutkin vaihtaa ajatuksia yms. oso on [email protected]

• Peppi
        Merkka kirjoitti:

Siis missä on ollut noin onneton lääkäri joka unohtanut tärkeän reseptin saati sitten tarkat ohjeet antaa? Ei tarvitse kertoa gynen nimeä mutta kerro hoitopaikka?

• Merkka
        Peppi kirjoitti:

Siis missä on ollut noin onneton lääkäri joka unohtanut tärkeän reseptin saati sitten tarkat ohjeet antaa? Ei tarvitse kertoa gynen nimeä mutta kerro hoitopaikka?

En tosiaan millä haluaa lääkärille mitään pahaa eikä hänen nimeä tahria. Hän on varmaan hyvä lääkäri .
        Hän kuitenkin teki sen virheen ja se oli varmaan hänelle itselleen melkoinen järkytys.

Toisaalta me arvostettaan hyvin paljon hänen rehellisyyttä. Me tollukaat emme olisi sitä edes älynnyt kun hän ei olisi sitä sanonnut. Me vaan oltais ollut sitä mieltä, että vika on meissä ja oltais joutunut maksamaan kuitenkin.

Hänen rehelisyys jos mikä on kunnioitettava .
        Mutta nyt toivomme että kaikki menisi hyvin. Huomenna on uusi uä ja osamme jo itse olla hyvin-hyvin tarkkana ja miettiä ja kysyä, ettei vaan mikä menisi vääriin.
        Jospa meille sieltä nyt se vauveli tulisi.

• Tuore kaksostenäiti

Hei! Omat kaksoseni saivat alkunsa siten, että minulla oli ivf:n lääkitys, mutta lopulta tehtiin inseminaatio, koska minulla kasvoi vain 2 munarakkulaa ja todettiin lääkärin kanssa, ettei kannata punktioida. Kaksoseni ( tyttö ja poika) syntyivät 22.6. Kysy vapaasti, jos haluat lisätietoja:)

• Kiinnostunut minäkin

Paljon onnea sinulle!
        Millainen lääkitys sinulla oli? Minkälaiset mahdollisuudet sinulle annettiin että saisit kaksoset, siis vaikka prosenteissa? Oletitko siis että tuplat olisi tulossa, vai ultrassako vasta selvisi, oliko iso ylläri?

Oliko sinulla tuplaoireet alkuraskaudessa tai muutenkin?

• Tuore kaksostenäiti
        Kiinnostunut minäkin kirjoitti:

Paljon onnea sinulle!
        Millainen lääkitys sinulla oli? Minkälaiset mahdollisuudet sinulle annettiin että saisit kaksoset, siis vaikka prosenteissa? Oletitko siis että tuplat olisi tulossa, vai ultrassako vasta selvisi, oliko iso ylläri?

Oliko sinulla tuplaoireet alkuraskaudessa tai muutenkin?

Minulla oli lääkityksenä sumutteluun Synarela, piikitin Puregonilla ja irrotuspiikki Pregnylillä. Lugesteroneja käytin raskauden toteamiseen saakka. Raskaus oli todellakin yllätys! Itse kuitenkin koin hoidon epäonnistuneeksi, koska ivf:ää ei päästy tekemään. Lääkäri kysyi minulta, kun oli selvinnyt, että vain kaksi munarakkulaa oli muodostunut, että haluanko inseminaation, että siihen liittyy kaksosriski. Ajattelin mielessäni, että hah hah, kun ei yhtäkään meinaa tulla. Tuolloin 3,5-vuotta yritystä takana ja olo jokseenkin epätoivoinen. Kasosraskaus selvisi ekassa ultrassa raskausviikolla 7 2. Noin viikko ennen menkkoja minulla oli poikkeuksellisen kovat menkkakivut. Liekkö sitten kiinnittymiskipuja olleet. Alkuraskaudessa pahoinvointi kesti viikolle 13 saakka, sairaslomalle töistä jäin rv23 supistusten vuoksi ja kaksoset syntyivät sektiolla rv 35 4 raskausmyrkytyksen vuoksi. En silti kokenut raskausaikaa mitenkään kamalaksi, kuin vasta ihan lopuksi, kun raskausmyrkytyksen oireet ilmaantuivat. Klisee piti siis paikkansa, että elämä yllättää silloin kun sitä vähiten odottaa:) Onnea hoitoihin!! Olen hengessä mukana, koska tiedän, miten rankkoja ne on henkisesti ja fyysisesti.

• mahomimmi

Clomifem hoidossa on "kaksosriski" olemassa. IVF:ssä ainakin tietty mahdollisuudet,jos siirretään kaksi alkiota. Mutta se kannattaa muistaa, että kaksosraskaus on aina riskiraskaus eli sitä ei ainakaan lääkärien puolelta "hakemalla haeta/tavoitella".

Onnea yritykseen joka tapauksessa!

• kaksoisriski

Juu, luulisin, että IVF:ssä on suurin riski saada kaksoset. Siis jos IVF:ssä siirretään 2 tai 3 alkiota (jotka siis ovat jo hedelmöittyneet ja lähteneet hyvin jakautumaan), niin kai siinä on suurempi todennäköisyys, että ne kiinnittyvät, kuin että jos sinulla on kypsynyt 3 follia (on ne sitten kypsytetty millä keinolla hyvänsä) ja tehdään inssi ja toivotaan, että noista kolmesta munasolusta kaksi hedelmöittyisi, lähtisi jakautumaan ja vielä kiinnittyisikin. IVF:ssä siis valmiiden alkioiden tarvitsee "enää" kiinnittyä.

Mutta kuten Mahomammakin totesi, puhutaan kaksosriskistä eikä kaksosraskaus ole koskaan se, mitä lääkärit tavoittelevat. Kaksosraskaus on aina riski niin lapselle kuin äidille, enemmän faktaa asiasta löydät vaikkapa googlettamalla.

Enpä usko, että yksikään lääkäri Suomessa suostuu suunnittelemaan lapsettomuushoitosi sitä silmällä pitäen, että saisit tuloksena kaksoset. Ainakaan julkisella puolella tämä ei varmasti ole mahdollista. En sitten tiedä, miten yksityisellä puolella. Kyllä tuollainen kaksosraskauteen tähtäävä hoito lähinnä kuulostaa minusta amerikkalaisessa tv-sarjassa tapahtuvalta toiminnalta.

Oletko jo hoidoissa vai mietitkö vasta niihin lähtemistä? Hoitoihin lähtiessä pitäisi nimittäin ymmärtää reaaliteetit, että lapsen saaminen edes hoitojen avulla ei ole varmaa ja usein tarvitaan useita hoitoja ennen kuin tärppää. Suurin osa hoitoihin lähteneistä tosin tulee raskaaksi ennen pitkää. Silti asenteesi "Minä vaan niin mielelläni ottaisin kaksoset" on vähän vaarallinen. Kukapa meistä ei mielellään "ottaisi" lasta, pitkään hoidoissa käytyäni olisin ikionnellinen yhdestäkin lapsesta!

• 3xskorppari

Olen itsekin pitänyt aina ajatuksesta saada kaksoset. Mutta niinkuin jossain viesteissä jo mainittiin tulisi kuitenkin muistaa aina että monikkoraskaudessa on aina myös riskinsä!

Tässä yksi esimerkki (ei sitä oikein tajunnut ennen kuin joutui kokemaan sellaisen itse).
      Mulla siirrettiin siirrettiin kaksi alkiota (icsin pas)ja kolmosraskaus alkoi!

Identtiset (ainoa selitys) näkyivät jo ekassa ultrassa rv7 0 olevan hieman pieniä viikkoihinsa nähden ja toiselta ei nähty sydänääniä ja kontrolliultrassa rv9 0 oli jo selvää että molemmat olivat lopettaneet kasvunsa (vain tummat pussit näkyivät).

Ainokainen jatkoikin sitten kasvuaan esimerkillisesti aina viikoille 15 3 jolloin multa meni lapsivesi (viikon ollut vuotoa ja supistelua) ja seuraavana päivänä jouduin synnyttämään poikamme. :'(

Yksi selitys (lyhykäisyydessään) siihen että elimistöni ajoi tuon täysin terveen sikiön ulos on se että yritti päästä eroon noiden kahden "jäänteistä".

Meille ei ainakaan enää lääkärin mukaan sitten siirretä yhtä enempää (vaikkei sitä muutenkaan suosi hoidoissa) tulevaisuudessa. :/

• AP.

Kiitos kaikille vastanneille paljon!
      Hoidot aloitettiin vuosikausia sitten ja lopulta hoidoilla saimme ihanan esikoisemme. Tiedän siis todellakin millaista on yrittää raskautta ikuisuus kaikkine pettymyksineen. Saimme siis lapsen, mistä olemme ikionnellisia. Mutta haluaisimme hänelle sisaruksen, mielellään kaksi siis eikä ilman hoitoja taaskaan ole mahdollisuuksia. Hoidot ovat niin rankkoja ja maksavat maltaita, että tosiaan jos saisimme kaksi yhdellä kertaa olisi se tervetullut juttu.
      Tiedän ja ymmärrän kyllä riskit, mutta elämässä moni asia sisältää riskejä. Klinikalla missä olen hoidoissa on moni saanut kolmosiakin, missä tietysti riski vieläkin kasvaa. Olen pahoillani kolmosten menettäneen vastaajan kohtalosta :-((

• Merkka

On se tietysti aina niin, että kaksoset ja kolmoset on riski, mutta samalla tavalla voi riski olla myös se ainokainen.

Sitäpaitsi on niin monia kaksoisia jotka ovat syntyneet lasketulla ajalla ja kaikki on hyvin. samassa voi huonosti käydä vaan yhden lapsen odottelussa.

Toivottavasti meillä kaikilla on nyt parempi tuuri ja raskaudet saisivat alkaa.
        Itse olen tosiaan tyytyväinen vaikka yhteen, kunhan se lapsi olisi terve ja odottus turvallista.
        Ja sitä tervettä vauvva ja turvallista odotusta toivon myös teille kaikille! Yksi tai kolme, kunhan kaikki menee hyvin!

• Anonyymi

Moi en tiedä onko tämä keskustelujo niin vanha ettei kukaan näitä edes lue.Minun tilanteeni on sellainen että olemme haaveilleet lapsesta jo useamman vuoden ja nyt päätimme aloittaa selvittelyt miksi lasta ei kuulu.Sain ovulaatiota vahvistavan lääkkeen joita söin 5 päivää.Testillä plussasin jo ensimmäisestä kuurista.Ultrassa oli lääke hyvin kehittänyt ja pallukat löytyi molemmin puolin ja piikillä sitten irroitettiin.Mietin nyt tässä kuumeisesti että, kuinka helposti voi olla että odotan kaksosia vai onkohan riski kuitenkin pieni???Onko teillä jollain tietoa tästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      34
      3265
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3060
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      2936
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      443
      2597
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      166
      1920
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1848
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      26
      1456
    8. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      34
      1253
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1251
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      76
      1169
    Aihe