Hei! Olen vaihtamassa alaa ja harkinnut osastosihteerin yms tehtäviä sairaalassa tai yleensä terveydenhuollossa. Itse hoitotyöhön en voi allergioiden takia hakeutua, mutta tätä on minulle suositeltu.
Olisin kiinnostunut tietämään työtehtävistä ja palkkatasosta pääkaupunkiseudulla. Kiitos kaikille, jotka aiheesta jotakin tietävät, etukäteen :)
Terveydenhuollon osastosihteerin työ ja palkkaus?
9
13522
Vastaukset
- -----sairaalassa
Työtehtävät ja työpaikat
Osastonsihteeri työskentelee sairaaloiden poliklinikoilla, vuode- tai toimenpidenosastoilla. Lisäksi hänen työpaikkanaan voi olla esimerkiksi vanhainkodin toimisto. Työ on pääasiassa toimistotyötä. Osastonsihteerin työtehtäviin kuuluu potilasasiakirjojen ajantasalla pitäminen ja arkistointi, laskutusten hoitaminen, postin lajittelu sekä yksikön konekirjoitustehtävät kuten lääkärinlausuntojen puhtaaksikirjoitus. Lisäksi osastonsihtee- ri huolehtii lääkärin potilaalle määräämien toimenpiteiden ajanvarauksien tekemisestä, kuten ajanvarauksista laboratorioon ja erikoislääkärin tutkimuksiin. Hän kirjoittaa labo- ratoriopyynnöt ja hoitaa muidenkin lähetteiden eteenpäin lähettämisen. Työhön sisältyy myös potilaiden ja omaisten neuvomista ja opastamista sekä mahdollisesti myös puhelin- neuvontaa. Potilastietojen ym. merkintöjen tekeminen tapahtuu yhä useammin atk-päätteen avulla. Työtilanteet ovat nopeasti vaihtuvia ja välillä tulee ruuhkahuippuja. Sairaalan eri osas- toilla osastonsihteeri toimii suuremman työryhmän jäsenenä ja osallistuu esimerkiksi osastokokouksiin.
Koulutus
Kauppaoppilaitosten sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnollisen sihteerin jatkolinja. Oppisopimuskoulutus on mahdollista.
Ammatin vaatimukset
Osastonsihteerin työssä vaaditaan kykyä tulla toimeen ja työskennellä erilaisten ihmisten kanssa sekä kiinnostusta toimistotyöhön. Työssä tarvitaan organisointi- ja stressinsieto- kykyä sekä huolellista ja ripeää työskentelyä työn usein ruuhkautuessa.
Viralliset kelpoisuusehdot
Vastaanotto-osastoavustajan tutkinto tai osastosihteerin koulutus tai muu tehtävään so- piva koulutus ja aikaisemmalla työkokemuksella hankittu riittävä taito tehtävien hoita- miseen.
Palkkatietoja
Kunnalla palkka muodostuu virka- tai työehtosopimuksen mukaisesta tehtäväkohtaisesta peruspalkasta sekä henkilökohtaisista ja muista palkanosista.
Työmarkkinat
Osastonsihteerien työllisyystilanne on heikko.- selostus
työnkuvasta! Hienoa! Asiallista ja todellista, ei mitään jaaritteluja. En ole kysyjä, mutta ala on kiinnostanut itseäkin ja vastaus oli tyhjentävä.
- os.siht.
selostus kirjoitti:
työnkuvasta! Hienoa! Asiallista ja todellista, ei mitään jaaritteluja. En ole kysyjä, mutta ala on kiinnostanut itseäkin ja vastaus oli tyhjentävä.
Olen itse ollut HUS:n eri sairaaloissa osastonsihteerinä ja palkkataso ilman lisiä ollut sellainen 1645-1672 e. Palkka vaihtelee sairaaloittain, mutta vaihtelu on kymmenissä euroissa.
Osastonsihteereistä on koko ajan pula (eri pisteissä olleena tiedän faktana)- etenkin sijaisuuksia koko ajan tarjolla.
Ehkä tärkein ominaisuus mitä vaaditaan on, että osaa ns. pitää langat käsissään, koska työ on sairaaloissa useinkin hetkistä ja sihteeriä tarvitaan milloin mihinkin.
Itse mietin alan vaihtoa, koska olen täysin puutunut kyseiseen hommaan... - os.siht.
os.siht. kirjoitti:
Olen itse ollut HUS:n eri sairaaloissa osastonsihteerinä ja palkkataso ilman lisiä ollut sellainen 1645-1672 e. Palkka vaihtelee sairaaloittain, mutta vaihtelu on kymmenissä euroissa.
Osastonsihteereistä on koko ajan pula (eri pisteissä olleena tiedän faktana)- etenkin sijaisuuksia koko ajan tarjolla.
Ehkä tärkein ominaisuus mitä vaaditaan on, että osaa ns. pitää langat käsissään, koska työ on sairaaloissa useinkin hetkistä ja sihteeriä tarvitaan milloin mihinkin.
Itse mietin alan vaihtoa, koska olen täysin puutunut kyseiseen hommaan.....piti siis sanoa, että työ on hektistä - ei hetkistä ;)
- _XYOpiskelija
Hei!
Aika laajasti jo muuta kerrottiinkin. Kesällä olin töissä os.sihteerinä sairaalassa, alkupalkka 1700 egee. - osastonsihteeri
Olen osastosihteeri ja minulla on perushoitajan koulutus, olen myös käynyt aikanaan kauppiksen. Meidän sairaalassa sihteerillä täytyy mielestäni olla aika hyvä terveydenhuollon tietämys. ja jos työhön kuuluu saneluiden purku, ammattisanaston osaaminen on ehdoton vaatimus!! Muuten hommista ei tuu mitään. Eli ihan kylmiltään ei sairaalamaailmaan voi mennä!! Tosi kiireistä työtä, meidän osastolla lääkäri vaatii aika paljon sihteeriltä, olemme heidän oikea käsi. Mukavaa työtä on!!
- Tekstinkäsittelijä
On sairaaloista joissa osastonsihteerin ei tarvi kirjoittaa puhtaaksi lääkärin saneluja. Siellä on erikseen tekstinkäsittelijät jotka hoitavat tämän homman. Näin ainakin OYS:ssa. Miten on Hki:n seudulla? Tarviiko siellä osastonsihteerin kirjoittaa saneluja puhtaaksi?
- terttuu
Tekstinkäsittelijä kirjoitti:
On sairaaloista joissa osastonsihteerin ei tarvi kirjoittaa puhtaaksi lääkärin saneluja. Siellä on erikseen tekstinkäsittelijät jotka hoitavat tämän homman. Näin ainakin OYS:ssa. Miten on Hki:n seudulla? Tarviiko siellä osastonsihteerin kirjoittaa saneluja puhtaaksi?
Sairaalakohtaista.
- hierarkiaa
Tekstinkäsittelijä kirjoitti:
Meillä on osastosihteereitä, jotka tekevät puoliksi tekstinkäsittelytyötä ja osan osastonsihteerin,
se on hyvä juttu. Useimmissa klinikoissamme tekstinkäsittelijän opisssa on puolivuosittain vuorollaan osastonsihteeri opissa, jotta voisivat sitten kirjoittaa kiireelliset sanelut tarvittaessa, jos tekstinkäsittelypisteessä on ns. ruuhkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391