Lingon osto

Kokematon.......

Millainen linko kannattais hankkia 165 ferkun perään,lingottava matka n.400m, runni, esko ??? millaisia konnankoukkuja käytettyihin on kätketty, mitä pitäis tarkistaa ...

17

9177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valmettimies

      Itsellä on runni, vanhempi malli, paljon lingottu, mutta still going strong. Runni on perusvarma ja kestävä linko, kunhan vain ei suvilunta ajele, sitä se ei niele ilman pientä viritystä.

      Eskot ovat kehnoja peltipaketteja, kalliimmista suosittelen alatalkkaria, vesmeä tai leppää.

      Pihatien linkouksessa menee isompikin linko pikkutraktorilla, umpeen auratessa runni kulkee varsin livakkaan 165:lla.

      Tarkista, että runko ei ole laho, tassut täytyy löytyä, muuten ei tule syksyn linkoiluista mitään, ja että kovilla kierroksilla linko ei tärise, eli on suora ja tasapainossa.

      Ja hinnoista, nyt pyydetään törkysummia, itse maksoin huippu runnista 400€ murroksen kera, eskosta en 200 enempää maksa. 100€:llä saa kohtuukuntoisia linkojakin.

      • xf650

        joopajoo mistä saa100€ lumilinkoja minä ostan ne kaikki


    • Juxu

      Vastoin tuon toisen kirjoitusta, väitän että Esko taitaa olla parhaasta päästä, jo se halvin 225-leveäkin! Olen urakoinut kahdella sellaisella 17 vuotta. Sitten menin, onneton vaihtamaan sen 260:seen Ala-Talkkariin, eikä enää ehdi kuin teriä vaihtelemaan!

      • Mikko T

        Lumelle ja Huki kivikkoon. Taitaa tosin Eskollakin olla nykyään kiviä kestävä malli.


    • Sulo*'*

      Unohda lingot jos meinaat suojalunta lingota. Voi toimia jossain perä lapissa, missä on aina pakkasta. Etelässä kannattaa linko unohtaa.

      • suoja lumesta

        kahdelta talvelta kokemuksii hukista.. ei oo tien aukasuun muuta tarvittu


      • Maono
        suoja lumesta kirjoitti:

        kahdelta talvelta kokemuksii hukista.. ei oo tien aukasuun muuta tarvittu

        Eikä hajjoo vaekka ukonpiän kokose kive lähettää torvestaan minulla on kans Huki.


      • vähän kokemuksia
        Maono kirjoitti:

        Eikä hajjoo vaekka ukonpiän kokose kive lähettää torvestaan minulla on kans Huki.

        mullet tosta Hukista. Se vois olla käypä linko kans, vaikka kolmisatasia eskoja on käytetty. Eniten arveluttaa kun siinä on hitsatut terät. Meirän käytös menee 3 settiä vuores, vaikka alueauralla ajetaankin, vaan kun nuita penkkojen purotuksia on kevättalvella kuukauren päivät täytehen kaupunkille ja niissä käytetähän linkua.

        Saiskohan siihen pultattavat terät laitettua ja kuinkas se kaareva siipi sopii vallien leikkuuseen? Oliskos siihen sovitettavisa pystyterä kylkehen, niinkun eskossa on?


      • kokemuksii!
        vähän kokemuksia kirjoitti:

        mullet tosta Hukista. Se vois olla käypä linko kans, vaikka kolmisatasia eskoja on käytetty. Eniten arveluttaa kun siinä on hitsatut terät. Meirän käytös menee 3 settiä vuores, vaikka alueauralla ajetaankin, vaan kun nuita penkkojen purotuksia on kevättalvella kuukauren päivät täytehen kaupunkille ja niissä käytetähän linkua.

        Saiskohan siihen pultattavat terät laitettua ja kuinkas se kaareva siipi sopii vallien leikkuuseen? Oliskos siihen sovitettavisa pystyterä kylkehen, niinkun eskossa on?

        2 talvee on lingottu!
        - rasva nipta laitettu keskipakosiipii.. ne alko pittään hitonmoita kitinää ja tolla nipoilla ja rasvalla vaiva poistu.
        -itelläni on vaan yksi tunki noihin luukkujen aukasuun elikkä vai toisen saa kerralla auki. tulevaan talveen meinaan asentaa toisenkin sylinterin jolloin saa molemmat auki ja pystyy lumisuihkuu ohjaa ettei lasit hajoo lähitaloista!
        -ne ritilät poistin siitä luukkujen alta jotka tehty puikkolangasta kasas suojalunta vaan niiten päällä... nyt ei ongelmaa!
        -hikissa on reijät vaämiina jos siihen haluu laittaaterät!
        ainut heikkous oli ja hajoaminen oli se takajalaksen loppuun kuluminen et siihen kannattaa varmaa jo uutena hitsata erilliset kulutuspalat.
        -ulosotto akselin ostin erikseen ja otin siihen levykytkimen joka paloi heti sököksi ja nyt vevetty ilmapyssyllä momenttiin ... kaikki mitä jakso vääntää! elikkä mitää varolaitetta ei välttämäti tarvi.... mut jos haluu niin murtopultti olis mun suositus!
        - kaareva siipi nyt tarvis sen pystyterän siihen ylälaitaan.. varmaan jokin latan pätkä riittäs... pudottelee ikävästi niit lumi paakkuja siitä penkalta kun kaareva se reuna. ei varmaan mikän ihme ite tehrä.
        -siitä hyvä toi keskipako siipi et voi pitää konee tyhjä kännillä kun ei lumi saa lentää ja kun tilaa tulee lyödä vaan lämää tiskiin ja meno jatkuu... oikeestaan tota linkoo ei saa millään tukkoon!


    • joko 300 310 tai 312

      sarjalainen, alennusvaihteella. Käytettyinä 1000 ja 2000 euron välillä hinnat. Menöö pienellä teholla ja kaikki pyryt aukiaa mitä suamesa tuloo. Laitat vaan siliän terän, jottei pure liikaa.

      Ennenkuin nuot mitään tietämättömät tietomiähet alkaa mun juttua ampumaan alas, tuloo pari vinkkiä:

      Massikan nokaallet 500 kilua rautaa. Kunnon jäätikköketjut takarattaisiin, ja nostolaite paineensäätöalueelle, niin jotta linko on nuin 500 kilua kannatuksellat.

      Siitä se pirulauta sitten menöö johna 905 Valmetti jää kiinni. Kokeiltu on muutama vuas takaperin kun naapuri aina valumöttiään kehuu. Se kun oli kylätiällä jumissa laitettihin siirtäen linko ameriikan natikasta 165 verkkuun ja laskettiin karvakki korvilla ohitte. Kyllä kuulemma oli isäntää vituuttanu, isoot pojat kertos jälkehenpäin meitille.

    • Arska

      Naapurini osti tässä muuan talvi sitten ESKO 225. Heti ensimmäisenä talvena olivat lingon sivujen päät taittuneet mutkalle. Ei kärsi tökätä mihinkään. Naapuri oikoi ja laittoi vahvikkeita itse linkoonsa, jonka jälkeen toiminut. Linko tehty liian heppoiseksi ainakin nelivedon perään, kyseessä oli Valmet 604. Isommat ESKO:t on tehty tukevammasti.

      • Juxu

        Itse olen ajellut paljon painavemmilla koneilla Esko 225:ttä, enkä ole taittanut yhtään siiven päätä. Lumilinkohan ei ole mikään raivauskoukku, eikä sillä ole tarkoitus irroitella kiviä ja kantoja! Tehokas keino sen estämiseksi on laittaa vetovarren ohjurit pitkiin reikiin, jolloin linko joustaa sivusuunnassa, jos törmää esteeseen


      • Maono
        Juxu kirjoitti:

        Itse olen ajellut paljon painavemmilla koneilla Esko 225:ttä, enkä ole taittanut yhtään siiven päätä. Lumilinkohan ei ole mikään raivauskoukku, eikä sillä ole tarkoitus irroitella kiviä ja kantoja! Tehokas keino sen estämiseksi on laittaa vetovarren ohjurit pitkiin reikiin, jolloin linko joustaa sivusuunnassa, jos törmää esteeseen

        Vaan Huki on semmoseks tehty eikä siitä oo vielä haittaa ollu jos kestää kiven läpi kulukee.


      • Esko on linko

        joka on tosi kone kun tiet auki pitää pitää lentää joka lumi eikä oo kiville arka ku oikein ajaa pienillä kierroksilla vauhtia sopivasti. oon ajanu jo 2 eskoa läpi ja nyt 3 tilattuna ens talvex.


    • justus 987

      ok

      • Anonyymi

        Millainen homma olis hitsata lisärautaa Runni 240 lingon heittopyörän kehälle, jotta ei vuotais lunta taakse? Onko heittopyörä vaikea irrottaa?


    • Anonyymi

      Jos ei ole kovin suuris linkoustarpeet niin Masa linko on ihan hyvä linko. Se on lapasyötöllä ja aika hyvin meni suvilumikin. Saa hammasterillä tai tavallisilla. Huomattavasti tyytyväisempi olen kuin edelliseen Ala-Talkkariin joka oli jatkuvasti jostakin hajalla vaikka auraus jota teen on täysin kivetöntä ja kannotonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe