Kysymyksiä Marokosta

Ansku430

Hei,

Osoitan viestini lähinnä Kaleville, koska hän näyttää todella ansiokkaasti vastaavan kaikenlaisten turistien kysymyksiin (mihin kategoriaan itsekin lukeudun :-O) Joten kiitos Kaleville (ja toki muillekin jotka haluavat asiallisesti vastata) jo etukäteen! Olemme lähdössä mieheni kanssa Agadiriin lokakuun lopulla ja ajatuksena oli myös tehdä 1-2 pvän matka Marrakeschiin. Eli vuokrata auto, buukata hotelli netistä ja viettää muutama päivä sadunhohtoisessa kaupungissa.

Olisin lähinnä kysellyt, että olisiko suositella jotain tiettyä autonvuorausfirmaa, ja onko kokemuksia kivoista (pienistä ja tunnelmallisista) hotelleista Marrakeschissä?

Kaikki muutkin vinkit liittyen Agadiriin ja lähimaastoon sekä Marrakeschiin otetaan kiitollisuudella vastaan!

Olemme suht.kokeneita matkailijoita mutta Afrikan manner on jäänyt tutkimatta ja tämä matka on ensikosketus sinne. Haluamme maistella paikallisia makuja, nähdä (siltä osin kuin mahdollista) paikallista elämää jne. ja toki olisi kiva nähdä ne paikalliset nähtävyydet jotka mahdollista on.

Ja vielä ihan käytännön kysymys: kuinka viileää on iltaisin /öisin loka-marraskuun vaihteessä, eli lähinnä millaista vaatetusta on tarpeen ottaa mukaan? Tarvitaanko ihan päällystakkia, vai riittääkö jokin pitkähihainen jne...

Kiitos ja kumarrus!

7

1833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kohteliaisuudesta. En ole itse lainkaan autoihminen. Agadirissä on lukuisia autonvuokrausfirmoja. En tiedä, mutta saattaisi olla paras käyttää suomalaisten matkanjärjestäjien käyttämiä vuokraamoita.Joku voi olla tästä asiasta toista mieltä.Tämä on valitettavasti asia, johon en ole perehtynyt. Kun olen seurannut joiden matkailijoiden autonvuokrausta niin se on ky6llä yleisesti ollut onnistunutta.- Tie Agadiristä Marraan on hyvin vilkas. Tiellä on vain kaksi kaistää. Moottoritie on rakenteilla ja se valmistuu kun valmistuu, Insha Allaah =jos Allah suo.Varsinkin iltaisin tuo tie täyttyy lukemattomista rekoista, jotka kuljettavat tavaraa varsinkin Agadiristä Marraan.Mutkikasta vuoristo-osuuttakin löytyy.Usein myös henkiloöautot ohittelevat miten sattuu ja vauhtikin saattaa olla kovanlainen.Agadiristä lähdettäessä ihan mukava virkistäytymispaikka on Imin Ta Nouten kylässä.Aivan tien varrella on kahvila, jossa on siistit wc-tilat.Tätä kahvilaa käyttävät turistibussit.Sieltä saa sitten kaikenlaista juotavaa ja pikku syötävää.Suosittelen.- Marrakec on tällä hetkellä hyvin hyvin suosittu kaupunki.Valtavasti ihmisiä,ja ainakin keväällä hotellihuoneiden saanti oli ongelmallista. Itse olen käyttänyt tosin jo muutama vuosi sitten aivan Sadunkiertojien torin laidalla olevaa Rex-nimistä hotellia.No sen tunnelman kanssa oli vähän niin ja näin,tähtiäkin taisi olla vain kaksi.Marrakech jakaantuu Medinaan eli vanhaan kaupunkiin ja uuteen osaan. Viimeksimainitussa on leveitä bulevardeja, isoja liikkeitä ja mahdottoman kivoja katukahviloita.(Olen katukahvilafriikki).Medinassa on tietysti tärkein tuo Sadunkertojien tori eli Djema El Fna.Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.Kello 5 pm.paikallista aikaa osa tuosta torista muuttuu pieniksi ravintoloiksi.Tutustumisen arvoinen silloinkin.Kannattaa myöskin tutustua ravintoloiden antimiin. Hyvin suosittu paikallisten ja turistien kesken.Ykdestä paikasta haluaisin vielä mainita. Se on Majorelle puutarha.Sijainti ei ole ihan keskustassa, mutta kaunis pieni ja no jaa tunnelmallinenkin paikka. Siellä on valtavasti erilaisia kaktuksia, bambuja ja muita erilaisia kukkia. Puutarhassa kiertelee pienet polut(päällystetty)ja siellä on myöskin penkkeja lepäämistä varten sekä tietysti paviljonki.Itse pidän valtavasti Marrakechistä.Hotellien suhteen en taas valitettavasti voi antaa mitään kattavaa selvitystä.

      Toinen mukava kaupunki on Agadiristä noin 174 kilometrin päässä oleva Essaouira.Tie sinne seurailee Atlannin rantaviivaa. Lyhyt vuoristo-osuus. Kaupunki on pienehkö kalastajakaupunki. Medina on, ainakin aikaisemmin, ollut rauhallinen liikkeineen ja gallerioineen.Kauppiaat eivät ole olleet niin "kiihkeitä" kuin esim Agadirissa.Essaouirassa on kalastajaveneiden satama. Siellä saattaa silloin tällöin joutua lokkien pommitusten kohteeksi.
      Agadirin eteläpuolella on runsaasti myösin tutustumiskaupunkeja kuten Taroudant ja esim hopeakaupunki Tiznit.-Kuten jo aikaisemmin mainitsin pidän tavattomasti katukahviloista. Agadirissä on niitä varsin monia. Minun suosikkikahvilana on La Fontaine (suihkulähde)ja esim La Veranda. Molemmat sijaitsevat toisen pääkadun Hassan II varrella kaupungin keskustassa.Kahviloiden yhteydessä on leipäkauppa. Sieltä kannattaa käydä valitsemassa pikku naposteltavat. Mahdottoman hyviä leivoksi ja pikkuleipia ym ym.Myöskin pikku suolaista. Marokkolaisessa kaupunginosasta siis Agadirissä on myöskin kahviloita Vaatimattomimpia tosin.-Marokkolainen ruoka on myöskin tutustumisen arvoista. Perinteisesti perjantaisin syödään cous cous- nimistä ruokaa. Toinen hyvin perinteinen ruoka on tagine pataruoka.Marokkolaisessa kaupunginosassa Taljbortissa on Sindibadin aukiolla vierekkäin nelisen pientä ravintolaa, jotka ovat keskittyneet marokkolaiseen ruokaan.Siellä menu on maksanut 35-45 dirhamia (n 3,5-4,5 euroa.)Huomattavaa kuitenkin on että näissä paikoissa ei ole lainkaan saatavissa alkoholia (ei olutta eikä viinejä).Muutoin Agadirissa on ruokapaikkoja pilvin pimein. Keskustassa ja ranta bulevardilla.Hassan II kadulla esim. Scampi, Via Veneto ym. Tutustukaa myös marokkolaisiin viineihin.Niitä on useita sekä roseta, valkoista, punaista ja marokkolainen erikoisuus harmaa viini.Olut Flag ja Special ihan ok.

      Syksyllä illat ja yöt ovat viileitä, joten jotain pitkähihaista on syytä ottaa mukaan.Itselläni ei ole koskaa ollut päällystakkia mukana. Enkä ole paljon tarvinnut puseroakaan,joka on päällä kotoa lähdettäessä ja palatessa. -Vastailen hyvin mielelläni vielä mahdollisiin kysymyksiin.Terveisin kalevi

      • Ansku430

        Hei,

        Ja mahdottoman paljon kiitoksia noista tiedoista! Eiköhän me näillä päästä jo pitkälle, mutta mielelläni laittelen lisääkin kysymyksiä kun mieleen tulee.

        Hyvää syksyn jatkoa!


    • Sherman Klump

      Hhhhh, sanoi homer. Huh huh, sä kalevi et elä. Sä kuulostat just sellaselta näppärältä peräkammarin pojalta asiantuntija-lausuntoines. help!

      • En ole koskaan väittänyt antavani asintuntijalausuntoja. Ne tiedot joita minulla on perustuvat kokemukseen.Mihin perustuu väitteesi siitä että en eläisi? Olen ihan tavallinen "tavis". Miten voit väittää minun olevan "peräkammarin poika"?Odotan faktoja väitteellesi.Mikä Sinua itseäsi pännii?kalevi
        Jk mitäs pahaa noissa väittämissäsi peräkammarin pojissa on?


      • Sherman Klump
        kalevi.s kirjoitti:

        En ole koskaan väittänyt antavani asintuntijalausuntoja. Ne tiedot joita minulla on perustuvat kokemukseen.Mihin perustuu väitteesi siitä että en eläisi? Olen ihan tavallinen "tavis". Miten voit väittää minun olevan "peräkammarin poika"?Odotan faktoja väitteellesi.Mikä Sinua itseäsi pännii?kalevi
        Jk mitäs pahaa noissa väittämissäsi peräkammarin pojissa on?

        ..Kaltsu. Ota se helposti.


      • sympatiat
        kalevi.s kirjoitti:

        En ole koskaan väittänyt antavani asintuntijalausuntoja. Ne tiedot joita minulla on perustuvat kokemukseen.Mihin perustuu väitteesi siitä että en eläisi? Olen ihan tavallinen "tavis". Miten voit väittää minun olevan "peräkammarin poika"?Odotan faktoja väitteellesi.Mikä Sinua itseäsi pännii?kalevi
        Jk mitäs pahaa noissa väittämissäsi peräkammarin pojissa on?

        Älä kalevi.s. välitä noista asiattomista kommenteista. Jätä ne omaan (arvottomaan) arvoonsa. Siinä taitaa olla kysymyksessä vain perisuomalainen, pikkusieluinen kateus.

        Minä pidän kalevi.s. Sinun kommenteistasi ja kirjoituksistasi. Olet avannut minulle ihan uudenlaisen tavan nähdä tuo loppujen lopuksi fantastinen Marokko.

        Jatka vain samalla tyylilläsi.


      • missy*
        sympatiat kirjoitti:

        Älä kalevi.s. välitä noista asiattomista kommenteista. Jätä ne omaan (arvottomaan) arvoonsa. Siinä taitaa olla kysymyksessä vain perisuomalainen, pikkusieluinen kateus.

        Minä pidän kalevi.s. Sinun kommenteistasi ja kirjoituksistasi. Olet avannut minulle ihan uudenlaisen tavan nähdä tuo loppujen lopuksi fantastinen Marokko.

        Jatka vain samalla tyylilläsi.

        Olen käynyt Agadirissa pari kertaa, samoin Marrakeshissä ja kerran Casablancassakin
        .
        Autolla en itse lähtisi vuoristotielle, vaikka kotimaassa ajankin paljon. Ja jos jostain syystä auton rattiin siellä joutuisin, niin ajaisin vain päivällä. Vuoristotie on helkutin vaarallinen pimeällä ja paikalliset kuskit ajavat päättömästi. Ja ko osuudella tapahtuu todella paljon kolareita.
        Matkan varrella on tosin kivoja paikkoja, joissa olisi mukava pysähtyä. Vuoristossa yöt on todella kylmiä. Itse haluaisin yöpyä jossain hotellissa ja ihailla mahtavaa tähtitaivasta, jonka veroista en muualla ole nähnyt...

        Marrakesh on näkemisen arvoinen paikka, jonne päivä ei riitä. Hotelleja on paljon, huoneet tosiaan kannattaa varata hyvissä ajoin, koska ovat yleensä täynnä.

        Itse kävimme bussilla Marrakeshissä ja erehdyimme ottamaan "oppaan", jonka kanssa sukset meni sitten pahasti ristiin. Riidan jälkeen sanoimme sopimuksen irti. Otimme oppaan, koska emme muka osanneet liikkua Marrassa, mutta jäätyämme kahden meninne juuri sinne minne itse halusimme. Edellisestä kerrasta kun oli jo 10v.
        Opas raahasi meitä pitkin kujia omien tuttaviensa sikakalliisiin putiikkeihin ja ravintoloihin. Riitahan siitä tuli, eikä ilman huutoa selvitty.
        Räyhääminen onkin Marokossa hyvä taiteenlaji, sillä ne paikallisetkin ratkoo pulmansa. Suomalaisen korvaan se ensin särähti, mutta kun itsekin pariin otteeseen korotti ääntään, niin johan homma alkoi toimimaan. Mm taksejen kanssa (maksun) oli lähes joka kyydin päätteeksi ongelma. Otimme tiukan linjan ja emme maksaneet pyydettyjä tripla-hintoja. Siinä joutui sitten joskus korottaa ääntään, mutta joskus jopa kuskin kanssa meni nauruksi, kun hän tajusi, että näiltä ei ylimääräistä heru...

        Tinkiminen tuli myös tutuksi. Se ärsytti kyllä aluksi, mutta sitten kehityimme ihan melkein mestareiksi siinä..:=)
        (tai niin ainakin itse uskoimme)

        Itse pidin kyllä kovasti Marokosta, siellä ihmset on mukavia, normaalisti rauhallisia ja ystävällisiä. Vain silloin, kun yritetään myydä jotain, saada siis turistilta rahaa, voi homma lähteä lapasesta.
        Kannattaa opetella jokunen sana arabiaa. Sillä pääsee pitkälle ja marokkolaiset arvostavat sitä, että turisti on kiinnostunut maasta, kielestä ja kulttuurista.

        Marokossa voi ottaa tosi rennosti. Siellä kannattaa syödä hyvin, nauttia leivonnaisista ja vastapuristetusta tuoremehusta (acer limon)
        Shoppailla, kierrellä ja maata auringossa.
        Ei mikään aktiiviloma, vaikka varmasti etsivä löytää myös aktiviteettejä.

        Ei alkoholia, eikä varsinkaan kännejä. Jos humalat kiinnostaa, niin silloin vaikka Kanarialle mieluummin. Kävimme toki itsekin baarissa, mutta melko nihkeää se oli. Discoissa ei tullut viime matkalla käytyä lainkaan, niitä tosin löytyy ainakin isompien hotellejen yhteydestä.
        Paikalliset harvoin käyttävät alkoholia, sen sijaan hashis on siellä suosittua. Turistipoliisi tosin pitää huolen siitä, että kauppaa ei julkisesti harrasteta.

        Ja Kaleville kiitos, hyviä vinkkejä sulta kyllä saa. Älä välitä kateellisten jorinoista.

        Marokko kyllä jakaa ihmisten mielipiteet.
        Eräskin ystäväni vihaa Marokkoa niin, että ei lähtisi sinne enää koskaan. Itse taas haaveilen sapattivapaasta, jonka viettäisin kokonaan Marokossa. Siellä olisi ihanaa asustaa useampi kuukausi....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1583
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      69
      1263
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1208
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      998
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe