naimisiin USAlaisen miehen kanssa..

nuori nainen

Hei kertokaahan hieman faktaa naimisiin menosta USAn kansalaisen kanssa. kannattaako mennä naimisiin suomessa vai USAssa? saanko USAn kansalaisuuden jos menemme naimisiin suomessa? avioliitto lait taitavat olla ne missä maassa ollaan menty naimisiin? saavatko lapset "automaattisesti" kaksoiskansalaisuuden jos minulla on kasois kansalaisuus? olemme poikaystäväni kanssa harkinnut naimisiin menoa tulevaisuudessa ja olisi kiva tietää faktoja miten tämä sitten toimii? itse olen nyt suomessa ja hän USAssa. haluisin suomen avioliittolait mutta muuttaa häiden jälkeen USAan.
kiitos jo etukäteen vastanneille

14

4370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jakru

      Ensinnäkin niin et saa USAn kansalaisuutta kuin asumalla jenkeissä vähintään kuusi vuotta, mutta greengardin kylläkin (tod. näk. olettaen, että olet terve ja kunnon kansalainen). Toisekseen, niin Suomen avioliittolait tuskin pätee USAssa koska eihän Suomen liikennesäännötkään täällä päde!
      Jos menet jenkeissä naimisiin ja haluat sen virallistaa myös Suomessa, niin Suomen viranomaiset vaatii saada tiedon "virallista tietä" USAn Suomen suurlähetystöstä eikä se esim. käy, että käyt USAn avioliittotodistuksen kanssa Suomessa maistraatissa (kokemusta on).
      Niin tai näin, niin viisumin ts. greencardin hommaaminen ainakin on huomattavasti nopeampaa/helpompaa Suomesta (kokemusta on siitäkin). Aviomiehesi lupaa esim. elättää sinut jos et siihen itse pysty.

      • yksusasta

        Jos aiotte muuttaa USA:an asumaan, menkää Suomessa naimisiin, haet sitten Suomessa fiance-viisumia, odottelu kestää kuukauden pari, sitten menet USA:an, haet green cardia, joka tulee aikanaan ja sitten paljon myöhemmin kansalaisuutta, joka tulee aikanaan. Kestää siis vuosikausia, eivät ne heti sulle USA:n passia kouraan työnnä vaikka amerikkalaisen kanssa menisitkin naimisiin. Jos et aio muuttaa USA:an, mitä US kansalaisuudella edes teet? Lapsesi saavat US kansalaisuuden, kunhan syntyvät USA:ssa, sun tai miehes kansalaisuudella ei oo mitään väliä. Mullakin on pari pientä amerikan kansalaista täällä kotona, vaikka mieheni ja mä ollaan Suomen kansalaisia.


      • jakru
        yksusasta kirjoitti:

        Jos aiotte muuttaa USA:an asumaan, menkää Suomessa naimisiin, haet sitten Suomessa fiance-viisumia, odottelu kestää kuukauden pari, sitten menet USA:an, haet green cardia, joka tulee aikanaan ja sitten paljon myöhemmin kansalaisuutta, joka tulee aikanaan. Kestää siis vuosikausia, eivät ne heti sulle USA:n passia kouraan työnnä vaikka amerikkalaisen kanssa menisitkin naimisiin. Jos et aio muuttaa USA:an, mitä US kansalaisuudella edes teet? Lapsesi saavat US kansalaisuuden, kunhan syntyvät USA:ssa, sun tai miehes kansalaisuudella ei oo mitään väliä. Mullakin on pari pientä amerikan kansalaista täällä kotona, vaikka mieheni ja mä ollaan Suomen kansalaisia.

        Pelkällä fiance-viisumilla saa oleskeluluvan muttei voi tehdä töitä. Eiköhän se niin ollut...? Green cardilla saa tehdä luonnollisesti töitäkin (jos haluaa/löytää töitä). Itse korttia et Suomesta saa, mutta jenkkilän prosessi kestää huomattavasti vähemmän aikaa kun on kaikki dokumentit (eikä siis vain fiance-viisumi) valmiina USAan muuttaessa.

        P.S. Suosittelen soittamista Suomen USAn lähetystöön.


    • auto ja koti yms

      Kysy että onko heillä sairasvakuutus ?

      40 miljoonalla ei ole !

    • KuuKuu

      Menin itse huhtikuussa Suomessa amerikkalaisen mieheni kanssa naimisiin. Mies haki täältä jenkkilähetystöltä marriage affidavitin (esteettömyystodistus), joka toimitettiin maistraattiin ja esteettömyys tsekattiin meikäläisen osalta siellä. That's it. Sitten kauniina kevätpäivänä sanottiin I do:t.
      Nyt meillä on myös ihana pieni poika, joka syntyi suomessa, mutta nimen saatuaan haimme pojalle virkatodistuksen maistraatista ja sairaalasta tietty synt.todistus ja varasimme ajan taasen lähetystölle. Pojalla nyt siis kaksoiskansalaisuus. Seuraavan kerran lähetystölle taasen kun edessä muutto rapakon taakse (ja todellakin, kansalaisuutta itse en vielä saa ja mikäs sen upeampaa kuin olla Suomalainen)ja viisumin haku..
      ks. www.usembassy.fi sieltä löytyy tarvittava info!!

    • Wallyvaan

      Konsulaatti auttaa, ota yhteyttä.

      On varsin hankalaa mennä USAhan ha vasta siellä todeta että tarvitsee viisuminkin.

      Ensin saat nk vihreän kortin, joten kansalaisuutta et menetä. Selvittlet sitten ajan kanssa monenko maan kansalaisuuden tarvitset. USAssa saa asua Suomen kanslaisena aika kauan. Ennen rajattomasti, mutta nyt terrorismin aikaan ihmiset ovat halukkaita hakemaan kanslaiseksi, on helpompi matkustella ja mennä tulleista läpi.

    • kysymyksia....

      hei..olen menossa naimisiin lahiaikoina jenkeissa, ihan turistiviisumilla...
      minulla on pelko siita etta visan saamisessa kestaa ikuisuuksia enka halua olla erossa miehestani..
      ilmeisesti on vaikeaa paasta turistivisalla maahan valissa silla on melkoisen mahdotonta todistaa etta palaan suomeen enka jaa maahan laittomasti odottamaan visa projektin valmistumista..
      ihan kella vaan on kokemusta niin kertokaa omia kokemuksia..
      olen niin peloissani

      • Marl

        Moikka,

        Minut käännytettiin juuri Philadelphiasta takaisin, koska olen ollut jenkeissä niin paljon ja he luulivat, että olen menossa naimisiin siellä vaikka se ei ollut silloin suunnitelmissa.
        Riskejä ei kannata ottaa näitten asioitten kanssa. Nyt haemme fiancee viisumia ja papereiden kokoon saaminen onkin ollut oma projektinsa.
        Toivottavasti saamme ensi viikolla lähetettyä loput paperit ja saisimme vihdoin fiancee visa projektin käyntiin. Seuraavaksi onkin sitten lääkärin tarkastus Suomessa ja mietinkin, että mitä se sisältää.


      • USA viisumi
        Marl kirjoitti:

        Moikka,

        Minut käännytettiin juuri Philadelphiasta takaisin, koska olen ollut jenkeissä niin paljon ja he luulivat, että olen menossa naimisiin siellä vaikka se ei ollut silloin suunnitelmissa.
        Riskejä ei kannata ottaa näitten asioitten kanssa. Nyt haemme fiancee viisumia ja papereiden kokoon saaminen onkin ollut oma projektinsa.
        Toivottavasti saamme ensi viikolla lähetettyä loput paperit ja saisimme vihdoin fiancee visa projektin käyntiin. Seuraavaksi onkin sitten lääkärin tarkastus Suomessa ja mietinkin, että mitä se sisältää.

        USA:an viisumiin kuuluvaan lääkäritarkastukseen sisältyy mm. HIV-testi, keuhkokuvat ja aika kauan kestävä lääkärin tarkastus (mm. näkö, kuulo, keukojen kuuntelu, ryhti, jonkinlaisia tasapainotestejä ja paljon paljon kysymyksiä...). Hölmöintä tässä oli se, että USA:n lähetystö kelpuutta ainoastaan muutaman lääkärin koko maassa tätä tarkastusta tekemään.
        Olin viime keväänä Munkkivuoren Dextrassa mieslääkärillä, jonka nimeä en nyt muista, mutta kysymyksessä todellinen ääliö. Hukkasi paperini ja oli tosi epäystävällinen, kun jouduin soittelemaan niiden perään. Tyttäreni ohjasinkin sitten naislääkärille, joka oli jäänyt eläkkeellä samaisesta Dextrasta, mutta löytyi vielä Eiran sairaalasta.


    • Manhattan Projekti

      Lapset kannatta synnyttää Suomessa - sillä yksi aina maksaa n

      4.000 dollaria USAssa.

      Muista myös kysyä onko hänellä vakuutukset kunnossa !

    • Immoney

      Ennen naimisiin menoa on hyvä ottaa selvää että minkälainen tausta hänellä on !

      Siis uskonto ja varallisuus ! Vaikka me näemme paljon TVssä näyttelijöitä Hollywoodista - niin se ei todellankaan ole koko totuus USAsta !

      Koulutus on myös tärkeä saada selville ! Osavaltio kertoo myös paljon minkälaisia arvoja siellä muilla on !

      Esim keskilänsi on ns raamattuvyöhyke, jossa on ihan toiset arvot mitä elokuvien Hollywoodissa !

      Pohjoiseesa myös on ihan erilaiset arvot syvään etelään verrattuna.

    • Christmas tree 57

      Tämä nyt voi olla jo myöhäistäkin, mutta vastaan silti. Perheemme on vastaavassa tilanteessa,
      tytär menossa jenkin kanssa naimisiin.
      Sikäläinen lakimies totesi, että varminta on mennä siellä naimisiin. Jos vihkiminen on Suomessa,
      viranomaiset voivat estää vaimon maahanpääsyn USA:han. Samaa harrastetaan Suomessakin, esim.
      eräs tuntemamme somalityttö meni Egyptissä naimisiin somalimiehen kanssa ja meni kolme vuotta,
      ennen kuin mies sai oleskeluluvan Suomessa. Ei siis kannata riskeerata.
      Muutenkin häistä kannattaa olla matalalla profiililla, mieluiten tilaa häävieraittenkin matkaliput
      vasta sitten, kun morsian on saatu perille USA:han, jos mahdollista. Viranomaiset ovat yllättävän oikukkaita, viisumianomuksia hylätään aika heppoisin perustein.

      • Vuosaaren Haukat

        On hieman eri mennä naimisiin Usassa / Usahan kuin tuoda Suomeen joku ulkolainen

        asumaan kelan rahoilla !

        Viranomaisten todella helppoa erottaa ns maksettu avioliitto !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1223
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      869
    4. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      859
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      834
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. 3
      740
    Aihe