AMK:ssa ei ole fukseja

Ylioppilas I

Jaahas, väärän tiedon levittäminen se sen kuin jatkuu ja pahenee vuosi vuodelta. Eli listataanpas tähän nyt ne kaikkein tärkeimmät asiat, jotka AMK:n oppilaiden tulee muistaa:

1) AMK:ssa ei ole ylioppilaita, vaan oppilaita. Yliopistoissa on ylioppilaita. AMK:n oppilas voi olla kyllä ylioppilastutkinnon suorittanut, muttei ole oppilaitoksessa ylioppilaana, vaan oppilaana. Esim. insinöörioppilas, vrt. teknillisessä yliopistossa opiskeleva = tekniikan ylioppilas.

2) AMK:ssa ei ole fukseja vaan tursoja. Fuksi tarkoittaa sivistyssanakirjan mukaan ensimmäisen vuoden ylioppilasta, AMK:ssa ei siis ole mitään ensimmäisen vuoden ylioppilaita, vaan ensimmäsein vuoden AMK-oppilaita, joita on kutsuttu joissakin AMK:issa tursoiksi. AMK:ssa ei siis ole fuksiaisiakaan vaan tursajaiset.

3) AMK:ssa ei ole opiskelijoita, vaan koululaisia. Opiskelija tarkoittaa alunperin nimenomaan yliopiston ylioppilasta, eikä tämän sanan oikeaan käyttöön ole tullut muuta kuin puhekielinen korjaus kansan keskuudessa. Vrt. ruotsin kielen sana "student -en" = ylioppilas / opiskelija. Siis "student" tarkoittaa nimenomaan yliopistossa opiskelevaa ylioppilasta, ei AMK:n oppilasta.

4) AMK on koulu, vrt. AMK:laiset puhuvat "menen kouluun huomenna klo 8", kun yliopisto taas ei ole koulu, vaan tiedeyhteisö, jonka harjoittama tiede ja opetus tapahtuvat laitoksilla. Yliopiston opiskelijat puhuvat siis "menen huomenna laitokselle klo 8".

5) AMK:ssa ei ole luentoja, vaan oppitunteja. Yliopistossa on luentoja.

6) AMK:ssa ei voi suorittaa ylempää eikä alempaa korkeakoulututkintoa, vaan ammattikorkeakoulututkinnon tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (jotka ovat siis toki nekin korkeakoulututkintoja, sitä en kiistä, se on selvästi laissa ilmaistu)

7) AMK:n kaikista koulutusohjelmista ei saa ammattia toisin kuin usein annetaan ymmärtää. Esim. tradenomi ei ole ammatti vaan tutkinto. Myöskään insinööri (AMK) ei ole ammatti vaan tutkinto, vrt. esim. diplomi-insinööri = tutkinto, ei ammatti.

8) Yliopistossa saa samalla lailla ammatin tutkinnon ohella useista koulutusohjelmista siinä missä AMK:ssakin. Yliopistotasoisen tutkinnon suorittaneella ammatti on samalla alalla vain korkeammalla hierarkiassa, esim. lääkäri - sairaanhoitaja, pappi - diakoni, juristi - oikeussihteeri

53

11077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattikorkeaKOULULAINEN

      Noista muista kohdista en tiedä tarpeeksi sanoakseni mitään, mutta ammattikorkeakoulussa ON luentoja.

      • ...

        Meillä ainakin on oppitunteja, labroja ja luentoja. Itseasiassa meillä oli ammattikoulussakin luentoja (joka maanantai kävi vieraileva luennoitsija). En sitten tiedä miten juuri se opetusmuoto on olevinaan niin paljon muita hienompi, että sen tulisi olla vain yliopistokäytössä. Huh.


    • Taas kerran tätä

      "insinöörioppilas"

      Kukaan ei kyllä käytä sanaa insinöörioppilas nykyisin, mistä lie muinaisuudesta tuollasen termin kaivoit? Insinööriopiskelija on oikea termi. Oppilas kuuluu peruskoulun ja toisen asteen oppilaitosten termeihin. Katso vaikka sieltä lakikirjasta, siitä kun tunnut niin paljon pitävän.


      "AMK:ssa ei ole fukseja vaan tursoja"

      Jaa-a, kieli elää, taitaa melkein joka koulussa olla oma nimitys ensimmäisen vuoden opiskelijoille.


      "Opiskelija tarkoittaa alunperin nimenomaan yliopiston ylioppilasta"

      No voi helvetti, aika monet sanat on tarkoittanu joskus 1800-luvulla eri asiaa kuin tänään.


      "AMK on koulu"

      Onko joku joskus tosissaan väittänyt että se ei olisi :D


      "lääkäri - sairaanhoitaja"

      Tietääkseni lääkäri ja sairaanhoitaja eivät ole tarkalleen ottaen samaa alaa, toinen on lääketiedettä ja toinen hoitotiedettä/alaa. Mutta siis yleensä joo lääkäreillä on vastuullisemmat tehtävät kuin sairaanhoitajalla, kun koulutuskin on noin kaksi kertaa pidempi.

      • opiskelija, ei ylioppilas

        "3) AMK:ssa ei ole opiskelijoita, vaan koululaisia. Opiskelija tarkoittaa alunperin nimenomaan yliopiston ylioppilasta, eikä tämän sanan oikeaan käyttöön ole tullut muuta kuin puhekielinen korjaus kansan keskuudessa. Vrt. ruotsin kielen sana "student -en" = ylioppilas / opiskelija. Siis "student" tarkoittaa nimenomaan yliopistossa opiskelevaa ylioppilasta, ei AMK:n oppilasta. "

        Onko teillä siellä yliopistolla ollenkaan ruotsia? En student = ylioppilas; korkeakoulun ja yliopiston opiskelija, en studerande = opiskelija.

        Nyt tulee ihan mutua, mutta laskisin kaiken peruskoulun jälkeen suoritettavan koulutuksen opiskeluksi enkä koulunkäynniksi. Haetaanhan ammattikouluihinkin opiskelupaikkaa. Tai voidaanhan tietysti alkaa puhua Teknillisen korkeakoulun opiskelijoistakin koululaisina :)


      • Ylioppilas I
        opiskelija, ei ylioppilas kirjoitti:

        "3) AMK:ssa ei ole opiskelijoita, vaan koululaisia. Opiskelija tarkoittaa alunperin nimenomaan yliopiston ylioppilasta, eikä tämän sanan oikeaan käyttöön ole tullut muuta kuin puhekielinen korjaus kansan keskuudessa. Vrt. ruotsin kielen sana "student -en" = ylioppilas / opiskelija. Siis "student" tarkoittaa nimenomaan yliopistossa opiskelevaa ylioppilasta, ei AMK:n oppilasta. "

        Onko teillä siellä yliopistolla ollenkaan ruotsia? En student = ylioppilas; korkeakoulun ja yliopiston opiskelija, en studerande = opiskelija.

        Nyt tulee ihan mutua, mutta laskisin kaiken peruskoulun jälkeen suoritettavan koulutuksen opiskeluksi enkä koulunkäynniksi. Haetaanhan ammattikouluihinkin opiskelupaikkaa. Tai voidaanhan tietysti alkaa puhua Teknillisen korkeakoulun opiskelijoistakin koululaisina :)

        En student (ruots.) = ylioppilas, opiskelija (suom.)

        Johan tuo ylä-asteella aikanaan taisi tulla esiin, lukiossa nyt viimeistään. "Jag är en student." = "Olen opiskelija". (tai vanhalla suomella "Olen ylioppilas" mikä tarkoitti samaa asiaa eli opiskelijaa, silloin, mitkään muut eivät olleet opiskelijoita kenenkään mielestä kuin yliopistojen ylioppilaat.


      • Ylioppilas I

        ""lääkäri - sairaanhoitaja"

        Tietääkseni lääkäri ja sairaanhoitaja eivät ole tarkalleen ottaen samaa alaa, toinen on lääketiedettä ja toinen hoitotiedettä/alaa. Mutta siis yleensä joo lääkäreillä on vastuullisemmat tehtävät kuin sairaanhoitajalla, kun koulutuskin on noin kaksi kertaa pidempi. "

        Niin siis hoitotiedettä voi toki lukea yliopistossa, ei AMK:ssa, ei nyt toki varsinaisesti hoitotieteen kolutusohjelmaa ole olemassa AMK:ssa, vaan sairaanhoitajan opintoja suoritetaan ja toki niihin kuuluu vähän niinkuin tieteellisemmin nykyään opetusta, muttei siis varsinaisesti hoitotiedettä voi opiskella AMK:ssa, vaan jos haluaa lukea nimenomaan hoitotiedettä eli esim. maisteriksi, niin sitten on mentävä yliopistoon. On AMK:ssa pyritty kyllä sairaanhoitajien opintoihin lisäämään hoitotiedettä, mutta seurauksena on ollut ammattitaidon heikkeneminen, opistosairaanhoitajat saivat paremman opin nimenomaan AMMATTIIN vaikka AMK:ssa usein yritetään korostaa opetuksen ammattiin valmistavaa käytännönläheisyyttä, niin silti yritetään lähestyä "tiedettä" ja ammattitaito heikkeneekin sitten. Nurinkurista siis. Hoitotiedettä yliopistossa opiskelevista tulee useimmiten osastonhoitajia tai hallinnon johtajia, eli siis tässäkin yliopistossa voidaan lukea samaa alaa, yliopistosta valmistutaan vain korkeampaan asemaan ja ammattiin samalla alalla. Lääkäriä lähinnä vastaava ammatti AMK-tasolla olisi kuitenkin sairaanhoitaja, kun ei muutakaan ole, siksi tuo vertaus, vaikka vähän se ontuukin, myönnetään.

        Lääkärin opinnot kestävät tosiaan kaksi kertaa pidempään kuin hoitajan. Mutta sen lisäksi lääketieteen ylioppilaiden vaaditaan hallitsevan ja oppivan samassa ajassa n. viisinkertaisen määrän asiaa kuin sairaanhoitajaoppilaiden. Siis Kolmena ekana vuonna yliopistossa lääkiksessä tulee opittavaa asiaa noin viisinkertainen määrä sairaanhoitajaan verrattuna. Kun kerran ollaan korkeimmalla tasolla, niin saman oppiaineen (vaikkapa anatomia) opetukseen jos on varattu aikaa yliopistossa 6 viikkoa ja sairaanhoitajien oppilaitoksessa AMK:ssa esim. anatomiaa opetetaan 3 viikkoa, niin tuossa 6 viikossa tulevien lääkäreiden edellytetään oppivan n. 2*5 = 10 kertainen määrä anatomiaa sairaanhoitajiin nähden. Ei toki sairaanhoitaja tarvitse sellaista anatomian tuntemusta kuin lääkäri. Sairaanhoitajan tutkinto jos kestää lukea 3 vuotta, niin lääkärin tutkinnossa on siis asiaa n. 10-kertaisesti, koska 5 kertaa enempi samassa ajassa edellytetään ja kaksi kertaa pidempään opiskellaan.


      • lähdetietoa
        Ylioppilas I kirjoitti:

        ""lääkäri - sairaanhoitaja"

        Tietääkseni lääkäri ja sairaanhoitaja eivät ole tarkalleen ottaen samaa alaa, toinen on lääketiedettä ja toinen hoitotiedettä/alaa. Mutta siis yleensä joo lääkäreillä on vastuullisemmat tehtävät kuin sairaanhoitajalla, kun koulutuskin on noin kaksi kertaa pidempi. "

        Niin siis hoitotiedettä voi toki lukea yliopistossa, ei AMK:ssa, ei nyt toki varsinaisesti hoitotieteen kolutusohjelmaa ole olemassa AMK:ssa, vaan sairaanhoitajan opintoja suoritetaan ja toki niihin kuuluu vähän niinkuin tieteellisemmin nykyään opetusta, muttei siis varsinaisesti hoitotiedettä voi opiskella AMK:ssa, vaan jos haluaa lukea nimenomaan hoitotiedettä eli esim. maisteriksi, niin sitten on mentävä yliopistoon. On AMK:ssa pyritty kyllä sairaanhoitajien opintoihin lisäämään hoitotiedettä, mutta seurauksena on ollut ammattitaidon heikkeneminen, opistosairaanhoitajat saivat paremman opin nimenomaan AMMATTIIN vaikka AMK:ssa usein yritetään korostaa opetuksen ammattiin valmistavaa käytännönläheisyyttä, niin silti yritetään lähestyä "tiedettä" ja ammattitaito heikkeneekin sitten. Nurinkurista siis. Hoitotiedettä yliopistossa opiskelevista tulee useimmiten osastonhoitajia tai hallinnon johtajia, eli siis tässäkin yliopistossa voidaan lukea samaa alaa, yliopistosta valmistutaan vain korkeampaan asemaan ja ammattiin samalla alalla. Lääkäriä lähinnä vastaava ammatti AMK-tasolla olisi kuitenkin sairaanhoitaja, kun ei muutakaan ole, siksi tuo vertaus, vaikka vähän se ontuukin, myönnetään.

        Lääkärin opinnot kestävät tosiaan kaksi kertaa pidempään kuin hoitajan. Mutta sen lisäksi lääketieteen ylioppilaiden vaaditaan hallitsevan ja oppivan samassa ajassa n. viisinkertaisen määrän asiaa kuin sairaanhoitajaoppilaiden. Siis Kolmena ekana vuonna yliopistossa lääkiksessä tulee opittavaa asiaa noin viisinkertainen määrä sairaanhoitajaan verrattuna. Kun kerran ollaan korkeimmalla tasolla, niin saman oppiaineen (vaikkapa anatomia) opetukseen jos on varattu aikaa yliopistossa 6 viikkoa ja sairaanhoitajien oppilaitoksessa AMK:ssa esim. anatomiaa opetetaan 3 viikkoa, niin tuossa 6 viikossa tulevien lääkäreiden edellytetään oppivan n. 2*5 = 10 kertainen määrä anatomiaa sairaanhoitajiin nähden. Ei toki sairaanhoitaja tarvitse sellaista anatomian tuntemusta kuin lääkäri. Sairaanhoitajan tutkinto jos kestää lukea 3 vuotta, niin lääkärin tutkinnossa on siis asiaa n. 10-kertaisesti, koska 5 kertaa enempi samassa ajassa edellytetään ja kaksi kertaa pidempään opiskellaan.

        Mistä sait tuon tiedon, että sairaanhoitajien ammattitaidon heikkeneminen on suhteessa siihen, että hoitotiedettä yritettiin opettaa ammattikorkeakoulussa? Ylioppilas kun ei suoraan ole kaikkien asioiden asiantuntija, joskus on syytä suhtautua kriittisesti lähdetietoihin.

        T: eräs ammattikorkeakoulussa opiskeleva


      • hmmm...
        Ylioppilas I kirjoitti:

        En student (ruots.) = ylioppilas, opiskelija (suom.)

        Johan tuo ylä-asteella aikanaan taisi tulla esiin, lukiossa nyt viimeistään. "Jag är en student." = "Olen opiskelija". (tai vanhalla suomella "Olen ylioppilas" mikä tarkoitti samaa asiaa eli opiskelijaa, silloin, mitkään muut eivät olleet opiskelijoita kenenkään mielestä kuin yliopistojen ylioppilaat.

        Ylioppilas on korkeakoulu. Ei vain tiedän tiedekorkeakoulu vaan myös ammattikorkeakoulu. Oikeat käännökset olisivat varmaankin tiedeyliopisto ja ammattiyliopisto. Näin siis ollut joskus. Se, että valtioneuvosto vakinaisti yliopiston tarkoittavan vain tiedekorkeakoulu, ei tarkoita sitä, että ammattikorkeakoululaiset eivät yhtäkkiä oliskaan opiskelijoita.


      • hmmm...
        hmmm... kirjoitti:

        Ylioppilas on korkeakoulu. Ei vain tiedän tiedekorkeakoulu vaan myös ammattikorkeakoulu. Oikeat käännökset olisivat varmaankin tiedeyliopisto ja ammattiyliopisto. Näin siis ollut joskus. Se, että valtioneuvosto vakinaisti yliopiston tarkoittavan vain tiedekorkeakoulu, ei tarkoita sitä, että ammattikorkeakoululaiset eivät yhtäkkiä oliskaan opiskelijoita.

        Tarkoitin tietysti, että yliopisto on/oli korkeakoulu.


      • RUAHHAHHAHHAAA!!! :D
        hmmm... kirjoitti:

        Ylioppilas on korkeakoulu. Ei vain tiedän tiedekorkeakoulu vaan myös ammattikorkeakoulu. Oikeat käännökset olisivat varmaankin tiedeyliopisto ja ammattiyliopisto. Näin siis ollut joskus. Se, että valtioneuvosto vakinaisti yliopiston tarkoittavan vain tiedekorkeakoulu, ei tarkoita sitä, että ammattikorkeakoululaiset eivät yhtäkkiä oliskaan opiskelijoita.

        Kyllä nyt on lapsukaisella jääneet psyykelääkkeet ottamatta... :D

        Kirjoitit:

        "Yliopisto on korkeakoulu. Ei vain tiedän tiedekorkeakoulu vaan myös ammattikorkeakoulu. Oikeat käännökset olisivat varmaankin tiedeyliopisto ja ammattiyliopisto. Näin siis ollut joskus."

        "Näin siis ollut joskus."

        :D :D :D

        Milloin?

        Noin ei ole ollut koskaan. :D Yrittäisit edes ottaa selvää asioista ennen kuin kirjoitat. :D

        Yliopistot ja korkeakoulut antoivat samantasoista koulutusta ja rinnastettiin toisiinsa ENNEN AMK-SEKOILUA, kun yhtäkään amk:ta ei vielä ollut. Siis silloin kun nykyiset amk:t vielä olivat nimeltään opistoja, ja nykyiset "ammattiopistot" olivat nimeltään ammattikouluja. Sen jälkeen kun opistot muuttivat nimensä ammattikorkeakouluiksi, ei käsite "korkeakoulu" ole tarkoittanut enää sitä mitä se ennen tarkoitti: yliopistoa tai tiedekorkeakoulua eli akateemista koulutuslaitosta.

        Nykyään korkeakouluja ovat:

        1) Yliopistot ja niihin rinnastettavat tiede- ja taidekorkekoulut.

        2) Ammattikorkeakoulut eli nimeään muuttaneet opistot.


        "Se, että valtioneuvosto vakinaisti yliopiston tarkoittavan vain tiedekorkeakoulua,---"

        Että sinä osaat sekoilla! :D

        TIEDEkorkeakoulut on aina rinnastettu yliopistoihin. Erona nillä on se, että yliopistot ovat monitieteisiä, kun taas korkeakoulut keskittyvät yhteen tieteenhaaraan. Valtioneuvosto ei ole siltä osin tehnyt mitään uusia rajauksia, eikä vakinaistanut mitään käytäntöä joka ei olisi ollut sellaisenaan voimaassa alun alkaenkin.
        Yliopisto on aina tarkoittanut nimenomaan monialaista tieteellistä tutkimusta harjoittavaa ja tutkimukseensa liittyvää akateemista opetusta antavaa laitosta. Opistot ovat ihan eri asia, sanottiinpa niitä opistoiksi tai ammattikorkakouluiksi.

        Vai että oikein "ammattiyliopisto"...?

        HAHHAHHHAHAHHHAHHHAHHHAAAAAA!!!!!!!!!!

        Eiköhän olisi parempi, ettei keksittäisi enää lisää todellisuutta sumentavia nimihirviöitä. Jo opistojen nykyinen nimi "ammattikorkeakoulu" näkyy saaneen sinut ihan sekaisin ja menettämään todellisuudentajusi kokonaan.

        Jos haluat noin kiihkeästi yliopistoon, niin mene yliopistoon. Et sinä siten yliopistotutkintoa saa, että hakeudut Kukkakummun koirakouluun tai Perähikiän harjaantumiskouluun, ja vaadit sen jälkeen, että koulusi pitää julistaa Kukkakummun koirayliopistoksi tai Perähikiän harjaantumisyliopistoksi. :D :D :D


      • Naurattaa, naurattaa....
        Ylioppilas I kirjoitti:

        ""lääkäri - sairaanhoitaja"

        Tietääkseni lääkäri ja sairaanhoitaja eivät ole tarkalleen ottaen samaa alaa, toinen on lääketiedettä ja toinen hoitotiedettä/alaa. Mutta siis yleensä joo lääkäreillä on vastuullisemmat tehtävät kuin sairaanhoitajalla, kun koulutuskin on noin kaksi kertaa pidempi. "

        Niin siis hoitotiedettä voi toki lukea yliopistossa, ei AMK:ssa, ei nyt toki varsinaisesti hoitotieteen kolutusohjelmaa ole olemassa AMK:ssa, vaan sairaanhoitajan opintoja suoritetaan ja toki niihin kuuluu vähän niinkuin tieteellisemmin nykyään opetusta, muttei siis varsinaisesti hoitotiedettä voi opiskella AMK:ssa, vaan jos haluaa lukea nimenomaan hoitotiedettä eli esim. maisteriksi, niin sitten on mentävä yliopistoon. On AMK:ssa pyritty kyllä sairaanhoitajien opintoihin lisäämään hoitotiedettä, mutta seurauksena on ollut ammattitaidon heikkeneminen, opistosairaanhoitajat saivat paremman opin nimenomaan AMMATTIIN vaikka AMK:ssa usein yritetään korostaa opetuksen ammattiin valmistavaa käytännönläheisyyttä, niin silti yritetään lähestyä "tiedettä" ja ammattitaito heikkeneekin sitten. Nurinkurista siis. Hoitotiedettä yliopistossa opiskelevista tulee useimmiten osastonhoitajia tai hallinnon johtajia, eli siis tässäkin yliopistossa voidaan lukea samaa alaa, yliopistosta valmistutaan vain korkeampaan asemaan ja ammattiin samalla alalla. Lääkäriä lähinnä vastaava ammatti AMK-tasolla olisi kuitenkin sairaanhoitaja, kun ei muutakaan ole, siksi tuo vertaus, vaikka vähän se ontuukin, myönnetään.

        Lääkärin opinnot kestävät tosiaan kaksi kertaa pidempään kuin hoitajan. Mutta sen lisäksi lääketieteen ylioppilaiden vaaditaan hallitsevan ja oppivan samassa ajassa n. viisinkertaisen määrän asiaa kuin sairaanhoitajaoppilaiden. Siis Kolmena ekana vuonna yliopistossa lääkiksessä tulee opittavaa asiaa noin viisinkertainen määrä sairaanhoitajaan verrattuna. Kun kerran ollaan korkeimmalla tasolla, niin saman oppiaineen (vaikkapa anatomia) opetukseen jos on varattu aikaa yliopistossa 6 viikkoa ja sairaanhoitajien oppilaitoksessa AMK:ssa esim. anatomiaa opetetaan 3 viikkoa, niin tuossa 6 viikossa tulevien lääkäreiden edellytetään oppivan n. 2*5 = 10 kertainen määrä anatomiaa sairaanhoitajiin nähden. Ei toki sairaanhoitaja tarvitse sellaista anatomian tuntemusta kuin lääkäri. Sairaanhoitajan tutkinto jos kestää lukea 3 vuotta, niin lääkärin tutkinnossa on siis asiaa n. 10-kertaisesti, koska 5 kertaa enempi samassa ajassa edellytetään ja kaksi kertaa pidempään opiskellaan.

        Tulin pitkästä aikaa lukemaan tätä palstaa ja mitä ihmettä? Sama ylioppilas ilmeisesti jauhaa samoja asioita edelleen. Mitäs sanot siihen, että Amk ja Yliopistot tekevät yhteistyötä ja heillä on yhteisiä luentoja. Päivitä tietosi!


      • Bibbulana
        Naurattaa, naurattaa.... kirjoitti:

        Tulin pitkästä aikaa lukemaan tätä palstaa ja mitä ihmettä? Sama ylioppilas ilmeisesti jauhaa samoja asioita edelleen. Mitäs sanot siihen, että Amk ja Yliopistot tekevät yhteistyötä ja heillä on yhteisiä luentoja. Päivitä tietosi!

        Olisikohon kysessää landella toimivat yliopistot ja ammattisurkeat.

        Maakunnissa on hätä, koska yliopistoja oltanee, onneksi, vähentämässä tai yhdistämässä.
        Heikoimmat yksiköt tarttuvat viimeisenä oljenkortena "yhteistyöhön" amk:n kanssa, joka kyllä on kuin housuihin pissaaminen pakkasella, hetken lämmittää mutta siiten tule kylmät paikat. Laatu kärsii. Ei sellaista yliopistoa ota kukaan kovin vakavasti, jossa esimerkiksi amk nönnö nönnöön lehtori pitää "luentoa" yliopistolla.

        Ja ennenkuin joku parkuu, niin kyllä, kokemusta on sekä "amiskan" puolelta, että nyt yliopistosta...


      • hyvä hyvä...
        Bibbulana kirjoitti:

        Olisikohon kysessää landella toimivat yliopistot ja ammattisurkeat.

        Maakunnissa on hätä, koska yliopistoja oltanee, onneksi, vähentämässä tai yhdistämässä.
        Heikoimmat yksiköt tarttuvat viimeisenä oljenkortena "yhteistyöhön" amk:n kanssa, joka kyllä on kuin housuihin pissaaminen pakkasella, hetken lämmittää mutta siiten tule kylmät paikat. Laatu kärsii. Ei sellaista yliopistoa ota kukaan kovin vakavasti, jossa esimerkiksi amk nönnö nönnöön lehtori pitää "luentoa" yliopistolla.

        Ja ennenkuin joku parkuu, niin kyllä, kokemusta on sekä "amiskan" puolelta, että nyt yliopistosta...

        "Olisikohon kysessää landella toimivat yliopistot ja ammattisurkeat."

        Vähän niinkuin jyväskylä? JAMK vuosikertomus; "YHTEISTYÖN tiivistäminen Jyväskylän yliopiston kans-sa on myös keskeinen haasteemme. Vuonna 2006 ope-tusministeriö palkitsi molemmat korkeakoulut merkit-tävällä tulospalkkiolla tunnustuksena parhaasta yhtei-sestä aluestrategiasta"


        "Ei sellaista yliopistoa ota kukaan kovin vakavasti, jossa esimerkiksi amk nönnö nönnöön lehtori pitää "luentoa" yliopistolla."

        Hmm... miksi? Tai älä vastaa. Onhan se jo selvä mitä paskaa sieltä on taas tulossa jo pelkästä kirjoitusasusta päätellen. Onhan se kuitenkin hyvä että jollain voi päteä (vaikka usko pois, ei se yliopistoon pääseminen ole niin uskomaton saavutus vaikka se sinulle tiukkaa tekikin).


      • Bibbulana
        hyvä hyvä... kirjoitti:

        "Olisikohon kysessää landella toimivat yliopistot ja ammattisurkeat."

        Vähän niinkuin jyväskylä? JAMK vuosikertomus; "YHTEISTYÖN tiivistäminen Jyväskylän yliopiston kans-sa on myös keskeinen haasteemme. Vuonna 2006 ope-tusministeriö palkitsi molemmat korkeakoulut merkit-tävällä tulospalkkiolla tunnustuksena parhaasta yhtei-sestä aluestrategiasta"


        "Ei sellaista yliopistoa ota kukaan kovin vakavasti, jossa esimerkiksi amk nönnö nönnöön lehtori pitää "luentoa" yliopistolla."

        Hmm... miksi? Tai älä vastaa. Onhan se jo selvä mitä paskaa sieltä on taas tulossa jo pelkästä kirjoitusasusta päätellen. Onhan se kuitenkin hyvä että jollain voi päteä (vaikka usko pois, ei se yliopistoon pääseminen ole niin uskomaton saavutus vaikka se sinulle tiukkaa tekikin).

        "Onhan se kuitenkin hyvä että jollain voi päteä (vaikka usko pois, ei se yliopistoon pääseminen ole niin uskomaton saavutus vaikka se sinulle tiukkaa tekikin)."

        Voi lapsi parka, kyllä siperia opettaa. Argumentaation taso on nolla, joten kyllä sinne amk puolelle näköjään pääsee vielä vähemmällä, kun tuon yliopistoon pääsyn nyt otit puheeksi.
        Se tästä henkilöön menevästä, täytyi ihan itsekkin taantua ja heittää takaisin :) Kiroilemaan en sentään alennu.

        Puhut soopaa, jos väität, että yliopiston ja amk:n opetus olisi samantasoista, se ei vain ole. Näet sen esimerkiksi eri alojen opetussuunnitelmista, jos nyt olet edes sellaisesta kuullutkaan.
        Täten amk:n opettajilta ei vaadita läheskään samaa tasoa, verrattuna yliopiston professuureihin. Tästä nyt auttamattomasti seuraa se, ettei amk "opella" riitä rahkeet, ainakaan kovin
        tieteellispitoiseen luennointiin.

        Ja kyllä, tiedän etä amk:ssa ovat myös lisurit ja tohtorit opetustoimessa mutta silti. Näytöt eivät vain riittänne esimerkiksi professorin viran hakemiseen, siihen kun edellytetään muutakin kuin tohtorin hattu.

        Hauskaahaan tässä on se, kuinka ammattikorkea meinaa unohtaa tämän duaalimallin olemassaolon. No, ymmärtäähän sen, heillehän se sopii, saavat sitä heille kuulumatonta korkeampaa statusta. Ja tämä ei ole siellä opiskelevien vika!

        Mitä taas muuhun toimintojen rationalisointiin tulee, niin siinä ei ole mitään vikaa, esimerkiksi joidenkin hallinnollisten toimien tehostaminen, varsinkin näissä pienissä amk ja yliopisto kaupungeissa. Siinä ei ole mitään pahaa mutta opetuksen sekoittaminen ja sotkeminen on taas toinen asia, siihen ei pidä "haksahtua", koska halusipa amk:t sitä tahi ei duaalimalli on edelleen olemassa...


      • sdfasdfasf
        Bibbulana kirjoitti:

        "Onhan se kuitenkin hyvä että jollain voi päteä (vaikka usko pois, ei se yliopistoon pääseminen ole niin uskomaton saavutus vaikka se sinulle tiukkaa tekikin)."

        Voi lapsi parka, kyllä siperia opettaa. Argumentaation taso on nolla, joten kyllä sinne amk puolelle näköjään pääsee vielä vähemmällä, kun tuon yliopistoon pääsyn nyt otit puheeksi.
        Se tästä henkilöön menevästä, täytyi ihan itsekkin taantua ja heittää takaisin :) Kiroilemaan en sentään alennu.

        Puhut soopaa, jos väität, että yliopiston ja amk:n opetus olisi samantasoista, se ei vain ole. Näet sen esimerkiksi eri alojen opetussuunnitelmista, jos nyt olet edes sellaisesta kuullutkaan.
        Täten amk:n opettajilta ei vaadita läheskään samaa tasoa, verrattuna yliopiston professuureihin. Tästä nyt auttamattomasti seuraa se, ettei amk "opella" riitä rahkeet, ainakaan kovin
        tieteellispitoiseen luennointiin.

        Ja kyllä, tiedän etä amk:ssa ovat myös lisurit ja tohtorit opetustoimessa mutta silti. Näytöt eivät vain riittänne esimerkiksi professorin viran hakemiseen, siihen kun edellytetään muutakin kuin tohtorin hattu.

        Hauskaahaan tässä on se, kuinka ammattikorkea meinaa unohtaa tämän duaalimallin olemassaolon. No, ymmärtäähän sen, heillehän se sopii, saavat sitä heille kuulumatonta korkeampaa statusta. Ja tämä ei ole siellä opiskelevien vika!

        Mitä taas muuhun toimintojen rationalisointiin tulee, niin siinä ei ole mitään vikaa, esimerkiksi joidenkin hallinnollisten toimien tehostaminen, varsinkin näissä pienissä amk ja yliopisto kaupungeissa. Siinä ei ole mitään pahaa mutta opetuksen sekoittaminen ja sotkeminen on taas toinen asia, siihen ei pidä "haksahtua", koska halusipa amk:t sitä tahi ei duaalimalli on edelleen olemassa...

        "Argumentaation taso on nolla, joten kyllä sinne amk puolelle näköjään pääsee vielä vähemmällä, kun tuon yliopistoon pääsyn nyt otit puheeksi."

        Sanoinko että olen amk:ssa?


        "Tästä nyt auttamattomasti seuraa se, ettei amk "opella" riitä rahkeet, ainakaan kovin
        tieteellispitoiseen luennointiin."

        Sinulla ei näytä olevan mitään käsitystä siitä miksi yhteistyötä halutaan enemmän. Mietippä vähän aikaa sitä miksi yliopistot haluaisivat yhteistyötä opetuksen suhteen amk:n kanssa. Tuskin kyse on siitä että amk:n matematiikan opettaja menisi yliopistolle luennoimaan matematiikasta. Tai että pikkuinen yliopisto yrittäisi säästää kustannuksia.


        "Näytöt eivät vain riittänne esimerkiksi professorin viran hakemiseen, siihen kun edellytetään muutakin kuin tohtorin hattu."

        Niinjoo, aivan. Jos et pääse yliopistoon, joudut menemään amkkiin. Näköjään sama juttu niin opiskelijoiden kuin opettajienkin kanssa ;)

        Aika rohkeaa väittää olevansa yliopistossa jos oikeasti tiedot ovat noin huteralla pohjalla ja päälle noin paljon pissaa päässä.

        Nyt kyllä alan jo epäilemään, että oikeasti olet amk-opiskelija tai sitten joku turhautunut ihminen, ja olet tänne tullut pilaamaan yliopisto-opiskelijoiden mainetta. Koska olen ihmetellyt että miksei "teikäläisiä" näy oikein koskaan oikeassa elämässä. Tai sitten sattumoisin tunnen vain niitä oikeasti fiksuja opiskelijoita/opettajia/kavereita/jne...


      • ................
        Bibbulana kirjoitti:

        "Onhan se kuitenkin hyvä että jollain voi päteä (vaikka usko pois, ei se yliopistoon pääseminen ole niin uskomaton saavutus vaikka se sinulle tiukkaa tekikin)."

        Voi lapsi parka, kyllä siperia opettaa. Argumentaation taso on nolla, joten kyllä sinne amk puolelle näköjään pääsee vielä vähemmällä, kun tuon yliopistoon pääsyn nyt otit puheeksi.
        Se tästä henkilöön menevästä, täytyi ihan itsekkin taantua ja heittää takaisin :) Kiroilemaan en sentään alennu.

        Puhut soopaa, jos väität, että yliopiston ja amk:n opetus olisi samantasoista, se ei vain ole. Näet sen esimerkiksi eri alojen opetussuunnitelmista, jos nyt olet edes sellaisesta kuullutkaan.
        Täten amk:n opettajilta ei vaadita läheskään samaa tasoa, verrattuna yliopiston professuureihin. Tästä nyt auttamattomasti seuraa se, ettei amk "opella" riitä rahkeet, ainakaan kovin
        tieteellispitoiseen luennointiin.

        Ja kyllä, tiedän etä amk:ssa ovat myös lisurit ja tohtorit opetustoimessa mutta silti. Näytöt eivät vain riittänne esimerkiksi professorin viran hakemiseen, siihen kun edellytetään muutakin kuin tohtorin hattu.

        Hauskaahaan tässä on se, kuinka ammattikorkea meinaa unohtaa tämän duaalimallin olemassaolon. No, ymmärtäähän sen, heillehän se sopii, saavat sitä heille kuulumatonta korkeampaa statusta. Ja tämä ei ole siellä opiskelevien vika!

        Mitä taas muuhun toimintojen rationalisointiin tulee, niin siinä ei ole mitään vikaa, esimerkiksi joidenkin hallinnollisten toimien tehostaminen, varsinkin näissä pienissä amk ja yliopisto kaupungeissa. Siinä ei ole mitään pahaa mutta opetuksen sekoittaminen ja sotkeminen on taas toinen asia, siihen ei pidä "haksahtua", koska halusipa amk:t sitä tahi ei duaalimalli on edelleen olemassa...

        Leikitäänpäs sitä nyt fiksua, eipä taida oikeasti polla loistaa, kun täytyy sortua noin halpaan (ja naurettavaan) pätemiseen.


      • hoitotieteistä
        Ylioppilas I kirjoitti:

        ""lääkäri - sairaanhoitaja"

        Tietääkseni lääkäri ja sairaanhoitaja eivät ole tarkalleen ottaen samaa alaa, toinen on lääketiedettä ja toinen hoitotiedettä/alaa. Mutta siis yleensä joo lääkäreillä on vastuullisemmat tehtävät kuin sairaanhoitajalla, kun koulutuskin on noin kaksi kertaa pidempi. "

        Niin siis hoitotiedettä voi toki lukea yliopistossa, ei AMK:ssa, ei nyt toki varsinaisesti hoitotieteen kolutusohjelmaa ole olemassa AMK:ssa, vaan sairaanhoitajan opintoja suoritetaan ja toki niihin kuuluu vähän niinkuin tieteellisemmin nykyään opetusta, muttei siis varsinaisesti hoitotiedettä voi opiskella AMK:ssa, vaan jos haluaa lukea nimenomaan hoitotiedettä eli esim. maisteriksi, niin sitten on mentävä yliopistoon. On AMK:ssa pyritty kyllä sairaanhoitajien opintoihin lisäämään hoitotiedettä, mutta seurauksena on ollut ammattitaidon heikkeneminen, opistosairaanhoitajat saivat paremman opin nimenomaan AMMATTIIN vaikka AMK:ssa usein yritetään korostaa opetuksen ammattiin valmistavaa käytännönläheisyyttä, niin silti yritetään lähestyä "tiedettä" ja ammattitaito heikkeneekin sitten. Nurinkurista siis. Hoitotiedettä yliopistossa opiskelevista tulee useimmiten osastonhoitajia tai hallinnon johtajia, eli siis tässäkin yliopistossa voidaan lukea samaa alaa, yliopistosta valmistutaan vain korkeampaan asemaan ja ammattiin samalla alalla. Lääkäriä lähinnä vastaava ammatti AMK-tasolla olisi kuitenkin sairaanhoitaja, kun ei muutakaan ole, siksi tuo vertaus, vaikka vähän se ontuukin, myönnetään.

        Lääkärin opinnot kestävät tosiaan kaksi kertaa pidempään kuin hoitajan. Mutta sen lisäksi lääketieteen ylioppilaiden vaaditaan hallitsevan ja oppivan samassa ajassa n. viisinkertaisen määrän asiaa kuin sairaanhoitajaoppilaiden. Siis Kolmena ekana vuonna yliopistossa lääkiksessä tulee opittavaa asiaa noin viisinkertainen määrä sairaanhoitajaan verrattuna. Kun kerran ollaan korkeimmalla tasolla, niin saman oppiaineen (vaikkapa anatomia) opetukseen jos on varattu aikaa yliopistossa 6 viikkoa ja sairaanhoitajien oppilaitoksessa AMK:ssa esim. anatomiaa opetetaan 3 viikkoa, niin tuossa 6 viikossa tulevien lääkäreiden edellytetään oppivan n. 2*5 = 10 kertainen määrä anatomiaa sairaanhoitajiin nähden. Ei toki sairaanhoitaja tarvitse sellaista anatomian tuntemusta kuin lääkäri. Sairaanhoitajan tutkinto jos kestää lukea 3 vuotta, niin lääkärin tutkinnossa on siis asiaa n. 10-kertaisesti, koska 5 kertaa enempi samassa ajassa edellytetään ja kaksi kertaa pidempään opiskellaan.

        AMK:n kun tarkotus tehdä alueellista yhteistyötä, niin eräs alueellinen sairaala vaati, että sikäläiseten sairaanhoitajien opintoihin on sisällettävä hoitotieteen appro ja sehän sitten sisällitettiin. Käytännön osaaminen ehkä hieman kärsi, mutta oppii sen työssäkin ja lääkärit saivat mitä halusivat. Loppu hyvin kaikki hyvin.


      • KTM____
        lähdetietoa kirjoitti:

        Mistä sait tuon tiedon, että sairaanhoitajien ammattitaidon heikkeneminen on suhteessa siihen, että hoitotiedettä yritettiin opettaa ammattikorkeakoulussa? Ylioppilas kun ei suoraan ole kaikkien asioiden asiantuntija, joskus on syytä suhtautua kriittisesti lähdetietoihin.

        T: eräs ammattikorkeakoulussa opiskeleva

        Tuommoista olen kuullut sairaanhoitajana toimivalta vaimoltani. Hän valmistui sairaanhoitajaksi ennen tätä AMK sekoilua. Nykyään on vaikeaa esim sijoittaa kesällä kesätyöntekijöitä vuoroihin koska ne tampiot eivät opi koulussa mitään käytäntöä.

        Ylipäätään en ymmärrä mitä virkaa koko AMK:lla ylipäätään on. Ammatti-ihmisiä tarvitaan aina, mutta wannabepikkumaistereita, jotka eivät ole mitään sinnepäin ei tarvita missään. AMK on varsin kummallinen sekoilu joka on nyt vuosien saatossa alkanut elää omaa kummallista elämäänsä ja se on samalla heikentänyt sieltä valmistuvien ihmisten ammattitaitoa käytännön töissä verrattuna aikaan ennen AMK:ta.


    • heihei

      itke, se helpottaa.

    • juuri

      hehee...päivän naurut taas sai nauraneeks..kyl hitto vie joku jaksaa tämmösestäkii jauhaa..ihan yks ja sama sanooko sitä nyt sit luento vai oppintunti..kyllä meillä vaan AMK:ssa on luentoja siinä missä siellä teidän ah niin ihanassa ja upeassa yliopistossanne.
      Tuntuu vähän et monellakin yliopistossa opiskelevalla nousee tuo kusi päähän aika nopeesti kun ollaan olevinaan niin parempia kun muut..kai se sit kirpasee jos AMK:in opiskelija tulee ja sanoo et oli just fuksiaiset tuossa..voi että ehkä tein kannattaa siel yliopistossa elää ihan keskenänne vaan ja sulkea korvanne muulta maailmalta..
      Ja tää nyt ei perustu tähän hiton marisijaan täällä vaan muutenkin ihan tuttavapiirissä(joskin entisiä tuttujani nykyään) kun yliopistossa opiskelevat niin sitä ollaan niin olevinaan vitun hienoa!

      • Riksu

        "Tuntuu vähän et monellakin yliopistossa opiskelevalla nousee tuo kusi päähän aika nopeesti kun ollaan olevinaan niin parempia kun muut.."

        Tuntuu vähän et monellakin termi "yleistäminen" on aivan outo käsite.

        Oli muuten ensimmäinen viesti puoleen vuoteen tälle palstalle. Perinteiset häviäjät taitavat minut muistaakkin täältä, on tullut nimittäin kyykytettyä porukkaa aika huolella.


    • Joo ehdottomasti

      Sitten on hyvä vielä muistaa että meidän isi on vahvempi ku teidän isi ja että meidän äiti teurastaa teidän äidin ruuat.

    • -hae apua-

      Hitto sä jaksat tulla tänne vaan kerta toisensa jälkeen itkemään samoja asioita. Tollaiseen listaan ei voi todeta muuta kuin so what. AMK ja yliopisto ovat kaksi erilaista mestaa, onko joku väittänyt niiden olevan identtiset mm. opetuksen suhteen. Itse tosiaan luen hoitajaksi ja JOS olisin lääkäriksi halunnut, niin tuonne olisin hakeutunut. Mahtuisikohan sun ahtaaseen pääkoppaan sellainen fakta, että kaikki ei tod. halua valmistua mm. tutkijana kortistoon.
      Et hohhoijaa.

    • oppiaineita

      "4) AMK on koulu, vrt. AMK:laiset puhuvat "menen kouluun huomenna klo 8", kun yliopisto taas ei ole koulu, vaan tiedeyhteisö, jonka harjoittama tiede ja opetus tapahtuvat laitoksilla. Yliopiston opiskelijat puhuvat siis "menen huomenna laitokselle klo 8"."

      Yliopisto ei ole koulu vaan tutkimukseen perustuvan opetuksen yhteisö.

      Tosin pääsääntöisesti yliopistossa on laitosten sijaan tiedekuntia ja oppiaineita.

      • Ylioppilas I

        Tiedekunta on hallinnollinen yksikkö ja hallintoon liittyvä termi. Yliopiston organisaatiossa on tiedekuntia ja laitoksia, opetus ja tutkimus tapahtuvat laitoksilla. Laitos on taas tiedekunnan alaisuudessa toimiva yksikkö. Esim. lääketieteen opetus tapahtuu lääketieteen laitoksella, laitos on paitsi yksikkö, niin myös ihan todella fyysisesti olemassa oleva rakennus siis. Lääketieteen opetus tapahtuu siis lääketieteellisen tiedekunnan alaisuudessa toimivalla lääketieteen laitoksella, ei siis sanota että "opetus tapahtuu tiedekunnassa". Sen sijaan esim. uudelle tiedekuntaan sisään päässeelle ylioppilaalle kuuluu toivottaa "tervetuloa tiedekuntaan" eli opiskelija on päässyt ylioppilaaksi tiedekuntaan, ei laitokselle (eikä varsinkaan laitokseen :) ) Ylioppilas on siis päässyt sisään tiedekuntaan hallinnollisesti ja paperilla, mutta käytännössä menee opetusta varten laitokselle, ei tiedekuntaan. Jokaisen tiedekunnan alaisuudessa on laitokset joilla opetus tapahtuu, ilman laitosta ei voi olla opetusta tai tutkimusta eikä tiedekuntia ole olemassa ilman niiden alaisuudessa toimivia laitoksia. Yhden tiedekunnan alaisuudessa voi olla yksi tai useampia laitoksia.


      • ammattikorkeaKOULULAINEN
        Ylioppilas I kirjoitti:

        Tiedekunta on hallinnollinen yksikkö ja hallintoon liittyvä termi. Yliopiston organisaatiossa on tiedekuntia ja laitoksia, opetus ja tutkimus tapahtuvat laitoksilla. Laitos on taas tiedekunnan alaisuudessa toimiva yksikkö. Esim. lääketieteen opetus tapahtuu lääketieteen laitoksella, laitos on paitsi yksikkö, niin myös ihan todella fyysisesti olemassa oleva rakennus siis. Lääketieteen opetus tapahtuu siis lääketieteellisen tiedekunnan alaisuudessa toimivalla lääketieteen laitoksella, ei siis sanota että "opetus tapahtuu tiedekunnassa". Sen sijaan esim. uudelle tiedekuntaan sisään päässeelle ylioppilaalle kuuluu toivottaa "tervetuloa tiedekuntaan" eli opiskelija on päässyt ylioppilaaksi tiedekuntaan, ei laitokselle (eikä varsinkaan laitokseen :) ) Ylioppilas on siis päässyt sisään tiedekuntaan hallinnollisesti ja paperilla, mutta käytännössä menee opetusta varten laitokselle, ei tiedekuntaan. Jokaisen tiedekunnan alaisuudessa on laitokset joilla opetus tapahtuu, ilman laitosta ei voi olla opetusta tai tutkimusta eikä tiedekuntia ole olemassa ilman niiden alaisuudessa toimivia laitoksia. Yhden tiedekunnan alaisuudessa voi olla yksi tai useampia laitoksia.

        Sanan tarkoitus ja puhekieli on kaksi eri asiaa. Yliopisto on tiedekorkeakoulu, korkeakoulunimike taas on yliopisto. Näin ollen myös ammattikorkeakoulu on yliopisto. Tiedekorkeakoulut vain ovat vakiinnuttaneet itselleen sanan yliopisto, joka siis tarkoittaa korkeakoulua, oli se sitten ammatti- tai tiedekorkeakoulu. Sinänsä ei haittaa minua ainakaan, ennen kuin joku tulee levittämään täysin väärää tietoa.

        Lisäksi minusta on hyvä, että nämä kaksi (yliopisto ja ammattikorkeakoulu) ovat tällä hetkellä nimellisesti näinkin eronneita; henkilökohtaisesti minua loukkaisi, jos joku kysyisi, että "opiskelet siis yliopistossa". Ei, en ole opiskelemassa ulkoa kirjoja, jotta valmistuisin akateemiseksi työttömäksi. Olen opiskelemassa oman alani asiantuntijaksi ja työtä pelkäämättömäksi työmyyräksi.

        Vaikkakin sana yliopisto tarkoittaa vain sanaa korkeakoulu, ja jolla tiedekorkekoulu on jostain syystä itselleen varastanut, minua suunnattomasti ihmetyttää "yliopistolaisten" pissa päässä -asenne. Jos minulta tulisi tuore ylioppilas kysymään, että kumpi on parempi, kauppakorkeakoulu vai "yliopisto" vastaisin, että ammattikorkeakoulu ehdottomasti. Jos ylioppilas tahtoo sairaanhoitajaksi, sanoisin silloinkin, että ehdottomasti ammattikorkeakoulu. Jos hän taas haluaa lääkäriksi, tottakai "yliopisto", samaten tutkijaksi halutessaan.

        Silti olen vakaasti sitä mieltä, että lääkäreistä tulisi parempia ammattikorkeakoulussa, jos semmoinen linja tehtäisiin. Tottakai tutkinnosta tulisi pidempi, mutta käytännönläheisempi. Tietenkään unohtamatta, että teoria on osattava, sitä on osattava soveltaa ja tauteja on tunnistettava jne. Anteeksi, jos tämä loukkasi jotakuta "ylioppilasta", mutta osa heistä tuntuvat olevan varmoja paremmuudestaan, vain koska eivät tiedä ammattikorkeakouluista mitään.


      • ammattikorkeaKOULULAINEN
        ammattikorkeaKOULULAINEN kirjoitti:

        Sanan tarkoitus ja puhekieli on kaksi eri asiaa. Yliopisto on tiedekorkeakoulu, korkeakoulunimike taas on yliopisto. Näin ollen myös ammattikorkeakoulu on yliopisto. Tiedekorkeakoulut vain ovat vakiinnuttaneet itselleen sanan yliopisto, joka siis tarkoittaa korkeakoulua, oli se sitten ammatti- tai tiedekorkeakoulu. Sinänsä ei haittaa minua ainakaan, ennen kuin joku tulee levittämään täysin väärää tietoa.

        Lisäksi minusta on hyvä, että nämä kaksi (yliopisto ja ammattikorkeakoulu) ovat tällä hetkellä nimellisesti näinkin eronneita; henkilökohtaisesti minua loukkaisi, jos joku kysyisi, että "opiskelet siis yliopistossa". Ei, en ole opiskelemassa ulkoa kirjoja, jotta valmistuisin akateemiseksi työttömäksi. Olen opiskelemassa oman alani asiantuntijaksi ja työtä pelkäämättömäksi työmyyräksi.

        Vaikkakin sana yliopisto tarkoittaa vain sanaa korkeakoulu, ja jolla tiedekorkekoulu on jostain syystä itselleen varastanut, minua suunnattomasti ihmetyttää "yliopistolaisten" pissa päässä -asenne. Jos minulta tulisi tuore ylioppilas kysymään, että kumpi on parempi, kauppakorkeakoulu vai "yliopisto" vastaisin, että ammattikorkeakoulu ehdottomasti. Jos ylioppilas tahtoo sairaanhoitajaksi, sanoisin silloinkin, että ehdottomasti ammattikorkeakoulu. Jos hän taas haluaa lääkäriksi, tottakai "yliopisto", samaten tutkijaksi halutessaan.

        Silti olen vakaasti sitä mieltä, että lääkäreistä tulisi parempia ammattikorkeakoulussa, jos semmoinen linja tehtäisiin. Tottakai tutkinnosta tulisi pidempi, mutta käytännönläheisempi. Tietenkään unohtamatta, että teoria on osattava, sitä on osattava soveltaa ja tauteja on tunnistettava jne. Anteeksi, jos tämä loukkasi jotakuta "ylioppilasta", mutta osa heistä tuntuvat olevan varmoja paremmuudestaan, vain koska eivät tiedä ammattikorkeakouluista mitään.

        Taisi tulla hieman sekava viesti, mutta pointtini lyhyesti: yliopisto = korkeakoulu. Ei pelkästään tiedekorkeakoulu.


      • !!!!!!!!!!!
        Ylioppilas I kirjoitti:

        Tiedekunta on hallinnollinen yksikkö ja hallintoon liittyvä termi. Yliopiston organisaatiossa on tiedekuntia ja laitoksia, opetus ja tutkimus tapahtuvat laitoksilla. Laitos on taas tiedekunnan alaisuudessa toimiva yksikkö. Esim. lääketieteen opetus tapahtuu lääketieteen laitoksella, laitos on paitsi yksikkö, niin myös ihan todella fyysisesti olemassa oleva rakennus siis. Lääketieteen opetus tapahtuu siis lääketieteellisen tiedekunnan alaisuudessa toimivalla lääketieteen laitoksella, ei siis sanota että "opetus tapahtuu tiedekunnassa". Sen sijaan esim. uudelle tiedekuntaan sisään päässeelle ylioppilaalle kuuluu toivottaa "tervetuloa tiedekuntaan" eli opiskelija on päässyt ylioppilaaksi tiedekuntaan, ei laitokselle (eikä varsinkaan laitokseen :) ) Ylioppilas on siis päässyt sisään tiedekuntaan hallinnollisesti ja paperilla, mutta käytännössä menee opetusta varten laitokselle, ei tiedekuntaan. Jokaisen tiedekunnan alaisuudessa on laitokset joilla opetus tapahtuu, ilman laitosta ei voi olla opetusta tai tutkimusta eikä tiedekuntia ole olemassa ilman niiden alaisuudessa toimivia laitoksia. Yhden tiedekunnan alaisuudessa voi olla yksi tai useampia laitoksia.

        "Jokaisen tiedekunnan alaisuudessa on laitokset joilla opetus tapahtuu, ilman laitosta ei voi olla opetusta tai tutkimusta eikä tiedekuntia ole olemassa ilman niiden alaisuudessa toimivia laitoksia. Yhden tiedekunnan alaisuudessa voi olla yksi tai useampia laitoksia."

        Väärin menee!
        Opetus tapahtuu oppiaineessa ja professorit vastaavat oppiaineesta.

        Laitos on apuyksikkö, joka koostuu useammasta oppiaineesta tai jos yksi oppiaine on suuri niin vain siitä. Yliopistotermejä ovat kuitenkin tiedekunta (=tieteenala) ja oppiaine (=yhtenäinen kokonaisuus, jolla tutkimusta opetetaan)


      • ...tai sekoilet.
        ammattikorkeaKOULULAINEN kirjoitti:

        Taisi tulla hieman sekava viesti, mutta pointtini lyhyesti: yliopisto = korkeakoulu. Ei pelkästään tiedekorkeakoulu.

        Surkea provo ja surkea ulosanti.
        Tai, jos olit tosissasi: esitystapasi on yhtä sekava kuin ajatusmaailmasi, ja päinvastoin.

        Yliopisto on korkeakoulu, siinä olet oikeassa. Ammattikorkeakoulu puolestaan on vain opisto, jolle on yritetty keksiä myyvämpi nimi. Ammattikorkeakoulu ei ole korkeakoulu kuin nimellisesti, eikä ammattikorkeakoulu ole yliopisto EDES nimellisesti.


      • Voi helvetti...
        ammattikorkeaKOULULAINEN kirjoitti:

        Sanan tarkoitus ja puhekieli on kaksi eri asiaa. Yliopisto on tiedekorkeakoulu, korkeakoulunimike taas on yliopisto. Näin ollen myös ammattikorkeakoulu on yliopisto. Tiedekorkeakoulut vain ovat vakiinnuttaneet itselleen sanan yliopisto, joka siis tarkoittaa korkeakoulua, oli se sitten ammatti- tai tiedekorkeakoulu. Sinänsä ei haittaa minua ainakaan, ennen kuin joku tulee levittämään täysin väärää tietoa.

        Lisäksi minusta on hyvä, että nämä kaksi (yliopisto ja ammattikorkeakoulu) ovat tällä hetkellä nimellisesti näinkin eronneita; henkilökohtaisesti minua loukkaisi, jos joku kysyisi, että "opiskelet siis yliopistossa". Ei, en ole opiskelemassa ulkoa kirjoja, jotta valmistuisin akateemiseksi työttömäksi. Olen opiskelemassa oman alani asiantuntijaksi ja työtä pelkäämättömäksi työmyyräksi.

        Vaikkakin sana yliopisto tarkoittaa vain sanaa korkeakoulu, ja jolla tiedekorkekoulu on jostain syystä itselleen varastanut, minua suunnattomasti ihmetyttää "yliopistolaisten" pissa päässä -asenne. Jos minulta tulisi tuore ylioppilas kysymään, että kumpi on parempi, kauppakorkeakoulu vai "yliopisto" vastaisin, että ammattikorkeakoulu ehdottomasti. Jos ylioppilas tahtoo sairaanhoitajaksi, sanoisin silloinkin, että ehdottomasti ammattikorkeakoulu. Jos hän taas haluaa lääkäriksi, tottakai "yliopisto", samaten tutkijaksi halutessaan.

        Silti olen vakaasti sitä mieltä, että lääkäreistä tulisi parempia ammattikorkeakoulussa, jos semmoinen linja tehtäisiin. Tottakai tutkinnosta tulisi pidempi, mutta käytännönläheisempi. Tietenkään unohtamatta, että teoria on osattava, sitä on osattava soveltaa ja tauteja on tunnistettava jne. Anteeksi, jos tämä loukkasi jotakuta "ylioppilasta", mutta osa heistä tuntuvat olevan varmoja paremmuudestaan, vain koska eivät tiedä ammattikorkeakouluista mitään.

        "Yliopisto on tiedekorkeakoulu, korkeakoulunimike taas on yliopisto. Näin ollen myös ammattikorkeakoulu on yliopisto. Tiedekorkeakoulut vain ovat vakiinnuttaneet itselleen sanan yliopisto, joka siis tarkoittaa korkeakoulua, oli se sitten ammatti- tai tiedekorkeakoulu."

        Vai että ovat "vakiinnuttaneet"? Suomessa korkeakouluihin kuuluvat yliopistot ja ammattikorkeakoulut. Yliopisto ei tarkoita korkeakoulua, mutta sana university tarkoittaa. Siis ulkomailla harvemmin puhutaan yliopistoista ja ammattikorkeakouluista, ne kaikki ovat nimikkeen "university" alla, joka siis tarkoittaa korkeakoulua. Suomessa taas jako on selkeä; opetus on erilaista, tehtävät ovat erilaiset, valmistuvien työnkuvat ovat erilaiset jne jne jne... siksi puhutaan ammattikorkeakouluista, eikä mistään ammattiyliopistoista. Ihan sama mitä jotkin sanat sinun mielestä tarkoittavat tai ovat tarkoittaneet, täällä nyt eletään kuitenkin hyvin pitkälti lakien mukaan.


        "Ei, en ole opiskelemassa ulkoa kirjoja, jotta valmistuisin akateemiseksi työttömäksi."

        Kuinka aikuismaista puhetta.


        "Silti olen vakaasti sitä mieltä, että lääkäreistä tulisi parempia ammattikorkeakoulussa, jos semmoinen linja tehtäisiin. Tottakai tutkinnosta tulisi pidempi, mutta käytännönläheisempi."

        Ihan kuin lääkärinkoulutuksessa ei olisi jo nyt tarpeeksi käytännönläheisyyttä. Ja ihan kuin se koulutus jotenkin yhtäkkiä parantuisi jos se siirrettäisiin ammattikorkeakouluihin. Jos on tarvetta lisätä käytännönläheisyyttä, niin eiköhän se onnistu ihan siellä tiedekunnassa ilman ammattikorkeakoulujakin.

        Kylläpäs hävettää olla amk-opiskelija kun lukee tuonlaista tekstiä. Tahallaanko yrität pilata amk:n mainetta vai mikä ihme sinun motivaatiosi oikein on?


      • WTF !?!
        ...tai sekoilet. kirjoitti:

        Surkea provo ja surkea ulosanti.
        Tai, jos olit tosissasi: esitystapasi on yhtä sekava kuin ajatusmaailmasi, ja päinvastoin.

        Yliopisto on korkeakoulu, siinä olet oikeassa. Ammattikorkeakoulu puolestaan on vain opisto, jolle on yritetty keksiä myyvämpi nimi. Ammattikorkeakoulu ei ole korkeakoulu kuin nimellisesti, eikä ammattikorkeakoulu ole yliopisto EDES nimellisesti.

        AMK ei ole opisto; opistoon (esim. kauppaopistoon) pääsee peruskoulun jälkeen, ammattiKORKEAKOULUUN haetaan opistotason koulun tai lukion jälkeen.

        Ja turhaan arvostelet kenenkään ajatusmaailmaa... kyllä huomaa, ettette te yliopiston pissikset ole koskaan tehnyt ruumiillista, tai edes palvelevaa työtä. Ette osaa arvostaa oikeaa työtä.... kyllä hävettää....


      • Niinpä niin. Aina.
        WTF !?! kirjoitti:

        AMK ei ole opisto; opistoon (esim. kauppaopistoon) pääsee peruskoulun jälkeen, ammattiKORKEAKOULUUN haetaan opistotason koulun tai lukion jälkeen.

        Ja turhaan arvostelet kenenkään ajatusmaailmaa... kyllä huomaa, ettette te yliopiston pissikset ole koskaan tehnyt ruumiillista, tai edes palvelevaa työtä. Ette osaa arvostaa oikeaa työtä.... kyllä hävettää....

        ...AMK:ssa, näköjään. Hyvin on propaganda purrut ja todellisuus sumentunut. Sinuunkin.

        Perehdypä vähän taustohin, niin huomaat, että sinunkin rakas AMK:si oli vielä joitakin vuosia sitten opisto nimeltään. AMK:t ovat vain nimeään vaihtaneita opistoja, ja koko AMK-järjestelmä luotiin (käytännössä: opistojen nimi vaihdettiin amk:si virallisiin papereihin ja opistojen ovien päälle)opistojen lässähtäneen vetovoiman parantamiseksi. Korkeakoulutukseen viittava nimi katsottiin vetovoimaisemmaksi kuin pelkkä "opisto", joten nimi vahdettiin. Ja aika moni amkkilainenhan tosiaan tänä päivänä uskookin olevansa ihan oikeassa korkeakoulussa. Sitähän se teettää, kun ruokitaan ihmisten unelmia ja vaietaan tosiasioista. Totta kai sinä sen kiellät, että amk:t ovat tosiasiassa opistoja - eihän ihminen koskaan halua myöntää tulleensa vedetyksi höplästä. Mutta perehdypä vähän taustoihin = tosiasioihin. :)

        PS. Minulla on niin opistotutkinto (ajoilta ennen amk:ja) kuin amk-tutkintokin. Voin kertoa, että vanhojen opistojen ja AMK:jen välillä ei ole MITÄÄN muuta eroa kuin se, että amk:ssa on huonompi opetus. Korkeakoulua se työttömien päivähoitopaikka ei muistuta kuin irvokkaana parodiana.


      • Niinpä niin. Aina.
        Niinpä niin. Aina. kirjoitti:

        ...AMK:ssa, näköjään. Hyvin on propaganda purrut ja todellisuus sumentunut. Sinuunkin.

        Perehdypä vähän taustohin, niin huomaat, että sinunkin rakas AMK:si oli vielä joitakin vuosia sitten opisto nimeltään. AMK:t ovat vain nimeään vaihtaneita opistoja, ja koko AMK-järjestelmä luotiin (käytännössä: opistojen nimi vaihdettiin amk:si virallisiin papereihin ja opistojen ovien päälle)opistojen lässähtäneen vetovoiman parantamiseksi. Korkeakoulutukseen viittava nimi katsottiin vetovoimaisemmaksi kuin pelkkä "opisto", joten nimi vahdettiin. Ja aika moni amkkilainenhan tosiaan tänä päivänä uskookin olevansa ihan oikeassa korkeakoulussa. Sitähän se teettää, kun ruokitaan ihmisten unelmia ja vaietaan tosiasioista. Totta kai sinä sen kiellät, että amk:t ovat tosiasiassa opistoja - eihän ihminen koskaan halua myöntää tulleensa vedetyksi höplästä. Mutta perehdypä vähän taustoihin = tosiasioihin. :)

        PS. Minulla on niin opistotutkinto (ajoilta ennen amk:ja) kuin amk-tutkintokin. Voin kertoa, että vanhojen opistojen ja AMK:jen välillä ei ole MITÄÄN muuta eroa kuin se, että amk:ssa on huonompi opetus. Korkeakoulua se työttömien päivähoitopaikka ei muistuta kuin irvokkaana parodiana.

        Kirjoitin edellä:

        "PS. Minulla on niin opistotutkinto (ajoilta ennen amk:ja) kuin amk-tutkintokin. Voin kertoa, että vanhojen opistojen ja AMK:jen välillä ei ole MITÄÄN muuta eroa kuin se, että amk:ssa on huonompi opetus. Korkeakoulua se työttömien päivähoitopaikka ei muistuta kuin irvokkaana parodiana."

        Tarkoitin sanoa toisen virkkeen kohdalla, että: "Voin kertoa, että vanhojen opistojen ja AMK:jen välillä ei ole MITÄÄN muuta eroa kuin se, että amk:ssa on huonompi opetus ja heikompi oppilasmateriaali." Vanhoihin opistoihin (joita amk:t olivat nimeltään ennen uudistusta) ja yliopistoihin ei otettu sisään niin paljon väkeä kuin nyt otetaan amk:ihin ja yliopistoihin. Amk:jen rahanahneus on johtanut tilanteeseen, jossa syrjäkylien amk:t joutuvat ottamaan sisään joka ikisen joka viitsii hakea, ja vielä tarvitaan yhteishaun kautta täydennystäkin. Seurauksena tästä amk:jen oppilasaines on niin heikkoa, että suurella osalla ei olisi ollut vanhoihin opistoihin mitään asiaa. "


    • ei stuidu

      Niin itse en ole yo. Aion hakea ehkä jossain vaiheessa yliopistoon opiskelemaan lähihoitaja-koulutuksellani ja tiedän, että siellä on jo heitä!!!!!
      Taisin pilata päiväsi, sorry!

    • kenties

      henkilökohtainen ongelma? Onko päivän lääkkeet jääneet ottamatta? Taitaapa itsetuntosi olla aika alhaalla, kun yrität sitä pönkittää kritisoimalla ammattikorkeakouluja. Toivottavasti saat siitä edes pientä tyydytystä, jotta voisit keskittyä tekemään sitä "tiedettä" siellä "tiedeyliopistossasi"! Tekstistäsi päätellen siihen se sitten jääkin - näillä eväillä varustettuna et tule selviämään todellisessa elämässä.

    • tiede lehti

      Viimeisimmässä tiedelehdessä oli juttu yliopistosta ja niissä opiskelevista henkilöistä noin niinkuin kielitieteen näkökulmasta. Jos haluat palauttaa menneet ajat, yliopisto-opiskelijoista pitäisi käyttää nimitystä "teini".

      • Tutkimukset ovat osoittanee...

        "Jo antiikin roomalaiset tiesivät, että...
        tutkimukset ovat osoittaneet, että...
        monet tunnetut tiedemiehet ovat sitä mieltä, että...
        tiedelehdessä oli juttu..."

        Suomessa ja muualla maailmassa julkaistaan tuhansia tiedelehtiä. Mitäköhän niistä mahdoit tarkoittaa...?

        Jos saat nimettyä mikä tiedelehti oli kyseessä (tarkoitiko kenties Tiede-lehteä?) niin yksilöisitkö samalla mikä oli se "viimeisin" numero, jonka sinä olet sattunut lukemaan?

        Ehkä sinun kannattaisi jättää tiedelehtien lukeminen niille jotka lukemastaan jotain ymmärtävätkin ja osaavat myös viitata lukemaansa siitä puhuessaan - muutenkin kuin epämääräisellä vetoamisella nimeltä mainitsemattomiin auktoriteetteihin. Pitäydy sinä vain edelleen Aku Ankassa. :)


      • tiede lehti
        Tutkimukset ovat osoittanee... kirjoitti:

        "Jo antiikin roomalaiset tiesivät, että...
        tutkimukset ovat osoittaneet, että...
        monet tunnetut tiedemiehet ovat sitä mieltä, että...
        tiedelehdessä oli juttu..."

        Suomessa ja muualla maailmassa julkaistaan tuhansia tiedelehtiä. Mitäköhän niistä mahdoit tarkoittaa...?

        Jos saat nimettyä mikä tiedelehti oli kyseessä (tarkoitiko kenties Tiede-lehteä?) niin yksilöisitkö samalla mikä oli se "viimeisin" numero, jonka sinä olet sattunut lukemaan?

        Ehkä sinun kannattaisi jättää tiedelehtien lukeminen niille jotka lukemastaan jotain ymmärtävätkin ja osaavat myös viitata lukemaansa siitä puhuessaan - muutenkin kuin epämääräisellä vetoamisella nimeltä mainitsemattomiin auktoriteetteihin. Pitäydy sinä vain edelleen Aku Ankassa. :)

        No tarkoitin todellakin Sanoma Magazines Finlandin julkaisemaa Tiede-lehteä ja sen tuoreinta numeroa 7/2007.

        Valitettavasti kyseistä juttua ei ole julkaistu lehden internetsivustolla www.tiede.fi. Käy toki lukemassa juttu kirjatossa, jos et halua tuhlata rahojasi tähän joutavanpäiväiseen puolitieteelliseen julkaisuun.

        Pahoittelen syvästi puutteelista kirjoitustani. Olisihan minun akateemisen loppututkinnon suorittaneena pitänut toki täällä suomi24:n tiedeyhteisössä käyttää harkitumpaa kieltä.


      • Tarkkkuutta kehiin. :)
        tiede lehti kirjoitti:

        No tarkoitin todellakin Sanoma Magazines Finlandin julkaisemaa Tiede-lehteä ja sen tuoreinta numeroa 7/2007.

        Valitettavasti kyseistä juttua ei ole julkaistu lehden internetsivustolla www.tiede.fi. Käy toki lukemassa juttu kirjatossa, jos et halua tuhlata rahojasi tähän joutavanpäiväiseen puolitieteelliseen julkaisuun.

        Pahoittelen syvästi puutteelista kirjoitustani. Olisihan minun akateemisen loppututkinnon suorittaneena pitänut toki täällä suomi24:n tiedeyhteisössä käyttää harkitumpaa kieltä.

        "Olisihan minun akateemisen loppututkinnon suorittaneena pitänut toki täällä suomi24:n tiedeyhteisössä käyttää harkitumpaa kieltä."

        No niin totisesti olisi. Ainakin sen verran täsmällisempää, ettei mene viesti ihan harakoille. Varmasti ymmärrät selittämättäkin, että ei ole ihan sama asia laitatko hääkuvasti Avotakkaan vai avotakkaan - tai törmääkö exäsi Tuulilasiisi vai tuulilasiisi... :) Eroa on siinäkin oliko toimittaja tekemässä rikosta vai Rikosta - tieteestä vs. Tieteestä nyt puhumattakaan.


      • heeheheh
        Tarkkkuutta kehiin. :) kirjoitti:

        "Olisihan minun akateemisen loppututkinnon suorittaneena pitänut toki täällä suomi24:n tiedeyhteisössä käyttää harkitumpaa kieltä."

        No niin totisesti olisi. Ainakin sen verran täsmällisempää, ettei mene viesti ihan harakoille. Varmasti ymmärrät selittämättäkin, että ei ole ihan sama asia laitatko hääkuvasti Avotakkaan vai avotakkaan - tai törmääkö exäsi Tuulilasiisi vai tuulilasiisi... :) Eroa on siinäkin oliko toimittaja tekemässä rikosta vai Rikosta - tieteestä vs. Tieteestä nyt puhumattakaan.

        ööö... hanki elämä! Kas kumma kun et aukonu päätäs kirjoitusvirheistä, puuttuneista pilkuista tai muuten vaan epästrukturoidusta kappalejaosta.


      • """"...

        Tällä ketjulla on sen verran paljon lukijoita, että lienemme päätösvaltaisia. Esitän, että yliopistojen opiskelijoita kutsutaan tästä lähtien teineiksi. Kaikkia muita peruskoulun jälkeisissä opinnoissa pakertavia kutsutaan opiskelijoiksi.


    • pahus vieköön!

      Hittolainen. Olen opiskelijakunnan jäsen, olen asunut opiskelija-asunnossa ja turvautunut opiskelijapalveluihin (mm. opintotuki). Olen toiminut myös opiskelijatutorina. Ja mikä röyhkeintä, olen käyttänyt törkeästi opiskelijakorttiani saadakseni opiskelija-alennuksia ja opiskelijahintaisia palveluita ja tuotteita!

      Ja olenkin koululainen. Pitänee mennä hattu kädessä pyytämään anteeksi.

      • "opiskelija"

        tässä se nyt taas nähtiin, ettei yliopistolaiset osaa käyttäytyä ja kohdella muita hyvin ja tasa-arvoisesti. Luulevat olevansa jumalia ja maailman prinsessoja..


      • provoooo!
        "opiskelija" kirjoitti:

        tässä se nyt taas nähtiin, ettei yliopistolaiset osaa käyttäytyä ja kohdella muita hyvin ja tasa-arvoisesti. Luulevat olevansa jumalia ja maailman prinsessoja..

        Älä yleistä. Yliopisto-opiskelioista hyvin pienellä osalla nousee pissa päähän. Sitä paitisi se nyt vain kuuluu normaaliin nuoren ihmisen kehitykseen vertailla itseään muihin ihmisiin, onko parempi vai ei. Esim. humanistit vs. insinöörit. Kyllä se aikanaan menee ohi, kun oma identiteetti on selvillä ja se ei enää pienistä horju.


    • vuoteen 2007!

      Miksihän sitten esim. "ammatti"-kohdassa monissa lomakkeissa on pelkkä opiskelija, eikä myös koululaista? Kuules, maailma muuttuu ja kieli sen mukana...

    • Amk-opiskelija

      Se, että opiskelija joskus muinoin tarkoitti pelkästään yliopisto-opiskelijaa, ei tarkoita, että tuo enää pitäisi paikkaansa. Kun tuo ilmaisu syntyi, ei amk:ta ollut olemassakaan. Monien muidenkin sanojen juuret ovat aivan eri ajassa ja todellisuudessa, missä nykyään elämme.

      Niin ja meillä ainakin on luentoja ja käy luennoitsijoita ulkomaita myöten.

      Joten äläpä sinäkään levittele väärää tietoa=)

    • kieli sen mukana

      Ihmiset muokkaavat kieltä, ei toisin päin. Se mikä eilen päti, on tänään jo vanhentunutta.

      Mielenkiintoinen yksityiskohta muuten, että meidän AMK -yksikkömme kahvion vitriinistä löytyy (sairaanhoito)opsitoaikaisia pokaaleja ja kunniatauluja, joissa esiintyy sanayhdistelmä "sairaanhoito-opiston ylioppilaskunnan fuksiaiset" pariinkin kertaan. Jos et usko, niin tarista toki itse: Tukholmankatu 10, Helsinki, 1. kerros.

    • 12 ja 3

      kiitos sinulle. mitä maailmassa olisikaan ilman näinkin vitun tärkeiden asioiden pätijöitä.

    • P*akat

      Taas joku pelle joka vihaa AMK:ta päässy pätemään. Mee kotiis kasvaa pelle!

    • Metrosport

      Amk ei oo fuksei vaa Fucksei !

      Amk panee vitusti ainaki taisiis ainaki Metropolia Amk vittu !!!

    • Anonyymi

      fuck seik mikä spede sä ap olet, mitähän sulle kuuluu nykyään ja missä kunnossa sun persereikä on?

    • Anonyymi

      Aloittaja on yrittänyt kaapin paikkaa näyttää amkkilaisille. Kovinkaan järkevästä ja itsevarmasta ihmisestä tuskin ei ole kyse, sillä kuinka helvetin epävarma itsestään pitää olla, että alkaa nimittelemään ammattikorkean opiskelijoita koululaisiksi muunmuassa :D

      Amk on korkeakoulu, jossa opiskelee opiskelijoita, ei mitään koululaisia (sanasta tulee mieleen pikemminkin ala-astelaiset kuin parikymppiset opiskelijat). Minulla on mitä suurin arvostus jokaista amkin opiskelijaa kohtaan, sairaanhoitajasta insinööriin. T. yliopistolainen

    • Anonyymi

      Ai ei vai!?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      7011
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4766
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      55
      2656
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2138
    5. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      181
      1113
    6. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1078
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1023
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      242
      853
    9. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      846
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      179
      783
    Aihe