Mikä 80x80 tuuletin olisi paras teho/hiljaisuus -ominaisuuksiltaan?
Mitään hillittömän isoa tehoa en tarvitse, mutta jonkinmoista kuitenkin. Koneessani on 2 prosessoria ja molemmissa isot jäähyt ja niiden päällä molemmissa Antecin 80x80 tricool-tuulettimet. Vähän liian meluisia ovat. Noissahan on kolme nopeusvaihtoehtoa (2600rpm - 34cmf - 30dBA, 2000rpm - 26cmf - 20dBA, 1500rpm - 20cmf - 18dBA) ja riittävä tuuletusteho on minulla tuolla keskimmäisellä nopeudella. 20dB on silti liikaa.
Mikä tuuletin olisi siis parempi vaihtoehto?
Hiljainen 80x80
11
1142
Vastaukset
- Jalm-Ari
Noctua valmistaa NF-R8:aa, jossa melutaso 7-17dB, ainakin Jimm's myy noita. Itse siirtyisin suosiolla käyttämään 120mm tuulettimia, yksi siirtää kutakuinkin saman määrän ilmaa kuin kaksi 80mm tuuletinta, ja meteli on samaa luokkaa.
- alkup.
Miten ihmeessä saan viriteltyä kahteen kulmasta kulmaan 80mm olevaan siiliin 120mm tuulettimen? Koska ne on kulmistaan lähes kiinni toisissaan, tarvittaisiin 160mm-170mm tuuletin tuohon jos yhdellä puhurilla haluaisi pärjätä, sellaisia ei taida olla tarjolla missään.
Miten on nuon Papstit? Niiden melutaso on valmistajan mukaan 12dB.
Ja muuten vielä dB kysymys: paljonko on 2 x 12dB? - Jalm-Ari
alkup. kirjoitti:
Miten ihmeessä saan viriteltyä kahteen kulmasta kulmaan 80mm olevaan siiliin 120mm tuulettimen? Koska ne on kulmistaan lähes kiinni toisissaan, tarvittaisiin 160mm-170mm tuuletin tuohon jos yhdellä puhurilla haluaisi pärjätä, sellaisia ei taida olla tarjolla missään.
Miten on nuon Papstit? Niiden melutaso on valmistajan mukaan 12dB.
Ja muuten vielä dB kysymys: paljonko on 2 x 12dB?Noihin tuulettimiin saa adaptereita 120mm->80mm, käytännössä lyhyitä ja paksuja "putkia" joita voi helposti kehitellä itsekin muovista, pahvista tms.
"Ja muuten vielä dB kysymys: paljonko on 2 x 12dB?"
Ei nyt oikein krapulassa logaritmit luonnistu. - alkup.
Jalm-Ari kirjoitti:
Noihin tuulettimiin saa adaptereita 120mm->80mm, käytännössä lyhyitä ja paksuja "putkia" joita voi helposti kehitellä itsekin muovista, pahvista tms.
"Ja muuten vielä dB kysymys: paljonko on 2 x 12dB?"
Ei nyt oikein krapulassa logaritmit luonnistu.»Noihin tuulettimiin saa adaptereita 120mm->80mm..»
Kuten sanoin, prossut ovat silleen lähellä toisiaan ettei ihan helpolla saa 12cm tuuletinta niihin. Oletko koskaan nähnyt tuplaprossuemoa? - Jalm-Ari
alkup. kirjoitti:
»Noihin tuulettimiin saa adaptereita 120mm->80mm..»
Kuten sanoin, prossut ovat silleen lähellä toisiaan ettei ihan helpolla saa 12cm tuuletinta niihin. Oletko koskaan nähnyt tuplaprossuemoa?Joo itse vaan olen sen verran mcgyver-miehiä... Ja tietenkään sen tuulettimen keskiön ei tarvitse olla siinä siilin keskellä. Ehkä sinun kannattaa hoitaa noita aiemmin mainitsemiani noctuan ropelleja.
- alkup.
Jalm-Ari kirjoitti:
Joo itse vaan olen sen verran mcgyver-miehiä... Ja tietenkään sen tuulettimen keskiön ei tarvitse olla siinä siilin keskellä. Ehkä sinun kannattaa hoitaa noita aiemmin mainitsemiani noctuan ropelleja.
..koittaisin siirtää sen krapulan yöhön.. olvia siis uuniin :)
Ehkäpä tarkastelen noctuaa tai papstia. Kotelona mulla on nexuksen breeze joka on osoittautunut kaikin puolin ongelmalliseksi. Valmiina olisi jo papstin tuulettimet nexuksen omien metelöivien tilalle mutta isompi ongelma on vielä nuo prossujen tuulettimet.
Breezen isoin ongelma on muuten se, että kiintolevyt pultataan suoraan runkoon kiinni ja sen kotelon ominaisuudet saavat hiljaisehkot (western digital s-ata) kiintolevyt kumisemaan niin että huone raikaa, tekee siis niille kunnollisen kaikukopan. Se ongelma on tosin jo ratkaistu. - alkup.
Jalm-Ari kirjoitti:
Joo itse vaan olen sen verran mcgyver-miehiä... Ja tietenkään sen tuulettimen keskiön ei tarvitse olla siinä siilin keskellä. Ehkä sinun kannattaa hoitaa noita aiemmin mainitsemiani noctuan ropelleja.
Aika nätisti sain viriteltyä yhden 120mm Papstin molempia siilejä jäähdyttämään. Nyt testaan riittääkö jäähdytysteho kun puhallin puhaltaa vaan osaan. Ei ainakaan toistaiseksi vaikuta prossut lämpevän liikoja.
Eipä noita Papsteja oikeasti hiljaisiksi voi sanoa ainakaan näin täydellä teholla pyöriessään, mutta isojen puhaltimien matalampi ääni ei ole ollenkaan yhtä ärsyttävää.
Itseasiassa tuo Papst tuntuu olevan kovaäänisempi kuin Nexuksen vakiokotelotuuletin, tosin pirusti tehokkaampi, joten pyörimisnopeutta voinee laskea reilusti.
Seuraavaksi pitääkin alkaa hakemaan oikeaa nopeutta. - Erkko!
alkup. kirjoitti:
Aika nätisti sain viriteltyä yhden 120mm Papstin molempia siilejä jäähdyttämään. Nyt testaan riittääkö jäähdytysteho kun puhallin puhaltaa vaan osaan. Ei ainakaan toistaiseksi vaikuta prossut lämpevän liikoja.
Eipä noita Papsteja oikeasti hiljaisiksi voi sanoa ainakaan näin täydellä teholla pyöriessään, mutta isojen puhaltimien matalampi ääni ei ole ollenkaan yhtä ärsyttävää.
Itseasiassa tuo Papst tuntuu olevan kovaäänisempi kuin Nexuksen vakiokotelotuuletin, tosin pirusti tehokkaampi, joten pyörimisnopeutta voinee laskea reilusti.
Seuraavaksi pitääkin alkaa hakemaan oikeaa nopeutta.Eikö ole mahdollista kytkeä cpu fan liittimeen emolla? Sitä kautta yleensä saadaan ohjattua tuuletinta cpu-lämpöjen mukaan.
Tuohon aiempaan kysymykseesi
2x12dB = 15dB. - alkup.
Erkko! kirjoitti:
Eikö ole mahdollista kytkeä cpu fan liittimeen emolla? Sitä kautta yleensä saadaan ohjattua tuuletinta cpu-lämpöjen mukaan.
Tuohon aiempaan kysymykseesi
2x12dB = 15dB.Jostain syystä emoni ei osaa ohjata pyörimisnopeuksia, liekö liian vanha lankku.
Kyseessä on Altonin tuplaPIII-emo ja emolta löytyy molemmille prossuille ja kotelotuulettimelle cpu fan-liittimet. Eipä tuo muuten osaa ohjata Nexuksen virtalähteen pyörimisnopeuttakaan, eikä osannut aikoinaan antecin virtalähdettäkään (joka myös piti olla lämpötilaohjattu).
Kiitos dB-laskusta. Osaatko kertoa tarkemmin miten nuo lasketaan?
Jos oletetaan että koneeni ainoat ääntätuottavat osat olisivat tuulettimet (mikä ei tietenkään pidä paikkansa) ja tuuletinvalmistajien dB-luvut pitäisivät paikkansa (mikä ei tietenkään myöskään ole totta), niin paljonkohan tämä nykyään todella kova (vaikkakin onneksi matala) kohina on:
26dB 26dB 22.8dB - alkup.
alkup. kirjoitti:
Jostain syystä emoni ei osaa ohjata pyörimisnopeuksia, liekö liian vanha lankku.
Kyseessä on Altonin tuplaPIII-emo ja emolta löytyy molemmille prossuille ja kotelotuulettimelle cpu fan-liittimet. Eipä tuo muuten osaa ohjata Nexuksen virtalähteen pyörimisnopeuttakaan, eikä osannut aikoinaan antecin virtalähdettäkään (joka myös piti olla lämpötilaohjattu).
Jos oletetaan että koneeni ainoat ääntätuottavat osat olisivat tuulettimet (mikä ei tietenkään pidä paikkansa) ja tuuletinvalmistajien dB-luvut pitäisivät paikkansa (mikä ei tietenkään myöskään ole totta), niin paljonkohan tämä nykyään todella kova (vaikkakin onneksi matala) kohina on:
26dB 26dB 22.8dB26dB 26dB 22.8dB = 29.9 dB
Pitäs varmaan tehdä desibelilaskuri näitä varten. - Erkko!
alkup. kirjoitti:
Jostain syystä emoni ei osaa ohjata pyörimisnopeuksia, liekö liian vanha lankku.
26dB 26dB 22.8dBVoi hyvinkin olla niin vanha lankku, ettei osaa ohjata cpu-faneja.
Poweri taas toisaalta ohjaa itse itseään. Vaikka 3-pinninen liitin tuleekin powerilta emolle, niin sitä pitkin ei ohjata tuulettimen nopeutta vaan saadaan emolle rpm-tieto. Tämä on siis ohjauksen kannalta turha.
Itse tälläisessä tilanteessa laittaisin tuulettimen pyörimään vakio jännitteellä, joka ei häiritse korvaa. Voit ostaa esmes Zalmanin FanMate2:sen tai vastaavan ohjainyksikön, tai johdottamalla jännitteet tuulettimelle suoraan 7Volttiin ja syötön powerilta.
En muista kuinka noita äänenpaineita lasketaan, vaan selkäytimeen on jäänyt:"äänilähteiden tuplaaminen, lisää äänenpainetta 3dB:tä."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446