mustaa "räkää" sieraimissa?!

minä täällä hei.

hei vain kaikille!

Olen tässä seuraillut kissojeni terveyttä ja todennut että molemmilla kissoillani on jotain mustaa töhnää nenäsieraimissa, pentu(uros)kissallani oli myös tätä samaa "räkää" alapäässä... nyt alapää "räkä" on kadonnut mutta molemmilla on sieraimissa vieläkin... Olen madottanut molemmat 2pv sitten... Mikähän mahtaa olla kyseessä? soitan maanantaina eläinlääkärille, mutta ajattelin josko täältä saisi jotain tietoa ensin..

8

8533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heipätihei

Meidän kissalla on myös sieraimissa mustaa töhnää. Onko kissasi sisä- vai ulkokissoja? Ulkokissoilla erityisesti kerääntyy nenänpieliin karstaa kun nuuskivat ja tonkivat ulkona jotain. Meillä tuolla ulkona käyvällä kissalla on lähes päivittäin nenä niin täynnä mustaa töhnää että putsaan sen ainakin pari kertaa viikossa topsy-puikoilla. Sisäkissalla ei tätä ongelmaa ole mutta oon kyllä kuullut että toisilla sisäkissoillakin voi tulla jos ovat kovin innokkaita nuuskimaan pölyisiä nurkkia.

• minä täällä hei.

joo, meidän kissa on sisäkissa. ehkä se sit vain on pölyä ja huolestuin turhaan :) toivottavasti.

• Arvauksia
        minä täällä hei. kirjoitti:

joo, meidän kissa on sisäkissa. ehkä se sit vain on pölyä ja huolestuin turhaan :) toivottavasti.

kroonista flunssanpoikasta tai lievää allergiaa (vaikka pölylle). Aika yleistä taitaa tuollainen olla, joten tuskin tarvitsee huolestua.

Kroonikko voi saada helppommin kunnon flunssan.

Soita eläinlääkärille, siellä osaavat kertoa paremmin, mistä voi olla kyse. Tuskin tarvitsee näyttämään lähteä.

Meillä löytyy samanmoista joskus nenunpielestä ja joskus pienenpienet kököt silmäkulmista. Toisesta syystä saatu antibioottikuuri vei hetkeksi myös kökköset kokonaan pois.
        Tuskin kannattaa kuitenkaan antibioottia hakea tuollaiseen, jos kissa muutoin terve, eikä flunssaisen oloinen.

• ...
        Arvauksia kirjoitti:

kroonista flunssanpoikasta tai lievää allergiaa (vaikka pölylle). Aika yleistä taitaa tuollainen olla, joten tuskin tarvitsee huolestua.

Kroonikko voi saada helppommin kunnon flunssan.

Soita eläinlääkärille, siellä osaavat kertoa paremmin, mistä voi olla kyse. Tuskin tarvitsee näyttämään lähteä.

Meillä löytyy samanmoista joskus nenunpielestä ja joskus pienenpienet kököt silmäkulmista. Toisesta syystä saatu antibioottikuuri vei hetkeksi myös kökköset kokonaan pois.
        Tuskin kannattaa kuitenkaan antibioottia hakea tuollaiseen, jos kissa muutoin terve, eikä flunssaisen oloinen.

Takapään "räkä" on mitä ilmeisemmin anaalirauhasten eritettä, joka kuivunut kiinni. Jos tavaraa on paljon tai anaalirauhaset vaivaa muutoin (esim. peppu kipeä tai vetää takapuoltaan lattioilla) pitkä peppusuihku auttanee, se auttaa tyhjentämään rauhaset.

Jos anaalit käy vaivaamaan kroonisesti tai kotihoito ei onnistu, eläinlääkäri voi tyhjentää ne tai hankalassa tapauksessa leikata ne.

• pikkukolli

meillä puolvuotias poika sillä ei ole mutta pienemmällä 4kk on aina nenä töhnässä , ja kuivaa vielä, kurja putsata mutta kostutan vähän liinaa. sisäkisuja.
      oletan että tulee pölystä ,pissa astiasta kun nuuhkivat, ja pienempi ei ole niin kova pesiä kuin iso veikka.

• GreyWolf2

että kyseessä ovat ahtaat tai tukkeutuvat kyynelkanavat, sekin aiheuttaa nenään eritettä.

• sama.

Mun 1-v kollipojalla kerääntyy kanssa nenään mustaa likaa, mutta olen putsannut sen muutaman kerran viikossa, eikä näytä olevan mikään ongelman. Tämä on vaan niin kova touhottaja, että joka paikka pitää nuuskía.

• komiat_kollit

Meillä myös pientä määrää mustaa kuivaa räkää sieraimissa. Vaihdoin mikrohiekan puupellettiin ja jo muutamassa päivässä musta räkä näytti selvää vähenemisen merkkiä.

MUTTA puupelletti ei sitten kelvannutkaan kisuille vaan muutaman päivän päästä oli liruja lattioilla ja pökäleet keittiön nurkassa. Siirryin takaisin mikrohiekkaan ja mustat nenäkököt palasivat parissa päivässä. Tästä päättelin, että umpinaisessa hiekkalaatikossa mikrohiekka pöllyää ahkeran kuoputuksen ansiosta ja hieno pöly mustaa nenänpielet. Muuten kissat ovat olleet aivan pirteitä ja ruoka maistuu erittäin hyvin eli mikään kestolenssu ei voi olla kyseessä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      66
      3276
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      90
      3066
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      177
      3008
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      136
      2385
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2366
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      205
      2211
    7. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1724
    8. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      52
      1688
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      400
      1673
    10. Gallup! Mitä kirjainta kaipaat ja rakastat?

Etunimen eka kirjain? Aloitan V
      Ikävä
      100
      1185
    Aihe