zetor 9540

pikavaihde

zetorista meni kyntötöissä pikavaihde rikki,kun vipua yritän kääntää niin mitään ei tapahdu.zetorissa 3 portainen pikavaihde,osaako kukaan sanoa mistä vikaa voisi etsiä,voisiko olla joku vaijeri irronut/poikki?
zetorilla ajettu vasta vajaa 800h,zetor 9540 vm 1998,.

10

4832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa..

..noista zetorin räiskistä..!

• Ota lattiasta

kummimatto pois ja katso löytyykö luukkua keskilattialta, jonka avaat. Ilmeisesti sokka päässyt tai mutteri irronnut vipuvälitykseltä venttiilille. En itse ole ko vikaa tarvinnut korjata, mutta olen pohjapanssaria asennellessa katsellut, että se menee vipu välityksellä keskelle vaihdelaatikon päälle.
      - 7000 h murheitta ajanut -

• ......

Pikavaihdesysteemissähän periaate on se, että hydraulipineella "lukitaan" hammaspyörä akselille. Vaihdekepin nupista tieto menee eteenpäin sähköisesti, joten helpoin vika lienee, että sähkö ei kulje. Usein noihin liitoskohtiin ja kytkentänappeihin auttaa CRC tai vastaava, kosteudenpoistoaerosoli.On sen verran kosteat olosuhteet nyt, että täysin mahdollista. Jos päällä oleva pikavaihde pelaa, ei ainakaan hydraulisysteemeissä pitäsi olla paineongelmia.

• sitten..

jarrupanta poikki,ei kyllä tuolla tuntimäärällä vielä pitäis..
      Ursuksesta meni kerran,ei mikään kallis osa mutta katkaista piti.

• vika taitaa olla

ihan siinä vipumekanismissa tai venttiilissä, jos ne päällisinpuolin näyttää toimivan, kannattaa huoltoluukusta katsoa onko se pantajarrun panta kunnossa pikavaihteella. Muuta vikaa ei oikein osaa kuvitella. Sitä konetta ei välttämättä tarvi katkaistam vaan huoltoluukun kautta otetaan vanha panta pois (katkaistava) ja sitten uusi (samasta kohdin katkaistu) laitetaan tilalle ja hitsataan vanhasta pannasta saatavalla selkäosan pätkällä yhteen. (kannattaa hommata ammattilainen hitsaamaan ja suojata voimansiirron komponentit roiskeilta)

Hommaan menöö puolituntia ja on kun uus.

• sanon minä..

tuu mulle hommiin..jos tuon teet puolessa tunnissa ja niin että kestää kun ehjästä on hajonnut.. ja niitä roiskeitahan jää sinne.. mutta se ei vaivaa mieltä mitä ei näe.. sanoisin.
        Nämä on just niitä ns. rautalankaviritysisäntiä, jotka tällaisia neuvoja jakavat.
        Siitähän tuo luukku kyljessä on hyvä, että voi todeta kyseisen vyön olevan ehjän ja vikaa etsitään sähköpuolelta.

• on katso
        sanon minä.. kirjoitti:

tuu mulle hommiin..jos tuon teet puolessa tunnissa ja niin että kestää kun ehjästä on hajonnut.. ja niitä roiskeitahan jää sinne.. mutta se ei vaivaa mieltä mitä ei näe.. sanoisin.
        Nämä on just niitä ns. rautalankaviritysisäntiä, jotka tällaisia neuvoja jakavat.
        Siitähän tuo luukku kyljessä on hyvä, että voi todeta kyseisen vyön olevan ehjän ja vikaa etsitään sähköpuolelta.

olemassa hitsareita, ja sitten .... no sellaisia puuhastelijoita niinkun jotkut suomi 24 palstalla kirjoittelevat jussit :-D

Jooh, jos se pannan päät on tehty hitsaamalla, niin miksi se panta ei kestäisi jos se hitsataan uudelleen???????? Saattaa olla tyhmä kysymys.

Niistä roiskeista, ko kohde hyvin helppo suojata, esim palovillalevy on erittäin kätevää, samoin sammutuspeitteet. Askin pohjalle peltilaatikko, johon villasta ja peitteeltä roiskeet putoavat. Askiiin ei jää mitään. Sitä on tässä maailmassa hitsattu ihmeellisempiäkin kohteita. Eihän tuota tarvitse tehdä edes palavien nesteiden lähellä, radioaktiivisessa tilassa, eikä vedenpinnan alapuolella.....

Kuten yllä kirjoitin, jos sen meinaa huoltoluukusta operoiden tehdä, kannattaa ottaa ammattimies asialle. Kyllä se 9540 kestää, kestää se UR2 sarjankoneissakin 230 hevosvoimaan asti.

Valitettavasti itse en voi sitä tulla sitä näyttämään, huoltotyöt kun ei kuulu toimenkuvaamme. Teemme niitä ainoastaan omaan kalustoomme. Se on paree osata itse sitähän ei tiedä vaikka kone hajoaisi kesken kyntöjen. Kun hyvin varustettu korjaamo, ammattitaito ja tarvittava kirjallisuus, erikoistyökalut ja ennenkaikkea kunnollinen varaosavarasto niin pääsee takaisin töihin ilman turhia odotteluja

• netistä

lehtiniemen sakarin puhelin numero ja soita sille hän tietää zetoreista kaiken

• joujou

"yritän kääntää vipua".. siis kääntyykö se lainkaan.
      Vai eikö sen kääntö vaikuta mihinkään..

• neuvon saat

kun soita Seinäjoelle Zetorien huolto- ja varaosapisteeseen; TR-varaosat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe