masennuslääkkeet ja

keskoslapsi

onko siis mahdollisuus suurempi saada keskoslapsi kun syö masislääkkeitä? olen nyt viikolla 31. toista lasta odottelen. ekan kanssa en syönyt lääkkeitä. onko kokemuksia? vaikka olen jo yhden synnyttänyt en voi kaikkea tieää, eli asiallisia vastauksia kiiiitos.

ja millaisia supistuksia on teillä tullut ja kuinka pitkään olivat jatkuneet? päiviä? viikkoja?

10

3706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin tai näin

      niin joka tapauksessa olet jo viikolla 31 Onnitteluni siitä. Omani syntyi viikolla 31, ja oli terve ja terhakka lapsi. Sairaalassakin joutui olemaan vain kolme viikkoa. Nykyaikana keskos-teknologia on kehittynyt niin huimaa vauhtia, ettei se ole enää mikään ihme olla keskonen. Myös pienet keskoset jäävät henkiin, ja ovat terveitä.

      Onko lääkäri antanut sinulle luvan syödä noita lääkkeitä? Paha sanoa sinällään mitään kun et kerro edes lääkkeen nimeä.

    • vauva 07

      Minä söin Sepram -nimistä masennuslääkettä koko raskauden ajan. Vauva syntyi viikon yli lasketun ajan täysin terveenä. Psykiatrini ohje oli, että lääkkeet pitää jättää pois kolme viikkoa ennen laskettua aikaa ettei vauvalle tule vieroitusoireita. Toimin ohjeen mukaan ja aloitin lääkkeiden syönnin taas syntymän jälkeen.

      Kaksi edellistä kertaa ollessani raskaana en syönyt masennuslääkkeitä. Silti en huomannut mitään eroa fyysisesti raskaudessa tai synnyteksessä kolmanteen kertaan.

      • vaikuttavat aivoihin

        Jokainen omalla järjellä ajatteleva ihminen kyllä tajuaa sen, että masennuslääkkeet ovat vahvoja. Syntymän jälkeen ei välttämättä mitään fyysista rakenteellista poikkeamaa näy. Masennuslääkkeet vaikuttavat aivojen kemialliseen tasapainoon. Miten ne sitten vaikuttavan sikiön kehittymässä oleviin aivoihin? Siitä ei ole vielä tietoa.


      • ja ruma sana
        vaikuttavat aivoihin kirjoitti:

        Jokainen omalla järjellä ajatteleva ihminen kyllä tajuaa sen, että masennuslääkkeet ovat vahvoja. Syntymän jälkeen ei välttämättä mitään fyysista rakenteellista poikkeamaa näy. Masennuslääkkeet vaikuttavat aivojen kemialliseen tasapainoon. Miten ne sitten vaikuttavan sikiön kehittymässä oleviin aivoihin? Siitä ei ole vielä tietoa.

        Kyllä pistät kovaa tekstiä. Itse käytin toisen raskauden aikana mielialalääkettä, tiukan väännön jälkeen. Lääkäri ois suositellu jo ennemmin, ja jo ensimmäisen raskauden aikana, mutta olin ja pärjäsin ilman. Mutta henkisesti voin paljon paremmin, kun toisen raskauden kolmanneksen jälkeen rupesin käyttämään mielialalääkettä. Asioilla on monet puolensa, ei sekään vauvalle eikä äidille hyvää tee, että äiti on ihan rikki. Lääkkeitä on kuitenkin paljon tutkittu ja tarkoin rajattu mitä voi käyttää ja mitä ei.


      • tehotyttö
        ja ruma sana kirjoitti:

        Kyllä pistät kovaa tekstiä. Itse käytin toisen raskauden aikana mielialalääkettä, tiukan väännön jälkeen. Lääkäri ois suositellu jo ennemmin, ja jo ensimmäisen raskauden aikana, mutta olin ja pärjäsin ilman. Mutta henkisesti voin paljon paremmin, kun toisen raskauden kolmanneksen jälkeen rupesin käyttämään mielialalääkettä. Asioilla on monet puolensa, ei sekään vauvalle eikä äidille hyvää tee, että äiti on ihan rikki. Lääkkeitä on kuitenkin paljon tutkittu ja tarkoin rajattu mitä voi käyttää ja mitä ei.

        Niin ja siitäki on keskusteltu että raskauden aikana masennuslääkkeiden pitoisuudet tippuvat alle terapeuttisen tason. Periaatteessa niillä ei ole tarpeeksi tehoa koska annos on liian pieni. En muista enää tarkkaa syytä mutta se liitty jotenki istukkaan...


      • murmur
        ja ruma sana kirjoitti:

        Kyllä pistät kovaa tekstiä. Itse käytin toisen raskauden aikana mielialalääkettä, tiukan väännön jälkeen. Lääkäri ois suositellu jo ennemmin, ja jo ensimmäisen raskauden aikana, mutta olin ja pärjäsin ilman. Mutta henkisesti voin paljon paremmin, kun toisen raskauden kolmanneksen jälkeen rupesin käyttämään mielialalääkettä. Asioilla on monet puolensa, ei sekään vauvalle eikä äidille hyvää tee, että äiti on ihan rikki. Lääkkeitä on kuitenkin paljon tutkittu ja tarkoin rajattu mitä voi käyttää ja mitä ei.

        Edellinenhän kirjoitti ihan asiaa! Näinhän se on, että epämuodostumat, hengitysvaikeudet, vieroitusoireet on pystytty kartoittamaan.

        Vielä ei kuitenkaan ole uusista serotoniinin takaisinotonestäjistä paljonkaan tietoa siitä, mitkä ovat pitkäaikaisvaikutukset sikiökauden altistuksen jälkeen. Eläinmalleja (esim. rotista) on, ja niissä on viitteitä siitä että esim. sitalopraamin käyttö raskauden aikana aiheuttaa aivojen serotoniinisysteemiin pysyviä muutoksia, jotka vaikuttavat aikuisen yksilön käyttäytymiseen.

        Jos ette usko käykää PubMedissä itse katsomassa:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16012532&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17706396&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

        Pelottaa tällainen että nykyisin syötetään raskaana oleville aivojen kemiaan vaikuttavia lääkkeitä varsin suruttomasti! Itse alalla työskentelevänä kyllä kummeksun sitä kuinka yleistä masennuslääkkeiden käyttö nuorilla naisilla on, ja kun sitä on vuosia käytetty, ei lopettaminen (joka on kuitenkin sikiön kannalta se turvallisin vaihtoehto) ole ollenkaan helppoa!


      • uskomatonta...
        murmur kirjoitti:

        Edellinenhän kirjoitti ihan asiaa! Näinhän se on, että epämuodostumat, hengitysvaikeudet, vieroitusoireet on pystytty kartoittamaan.

        Vielä ei kuitenkaan ole uusista serotoniinin takaisinotonestäjistä paljonkaan tietoa siitä, mitkä ovat pitkäaikaisvaikutukset sikiökauden altistuksen jälkeen. Eläinmalleja (esim. rotista) on, ja niissä on viitteitä siitä että esim. sitalopraamin käyttö raskauden aikana aiheuttaa aivojen serotoniinisysteemiin pysyviä muutoksia, jotka vaikuttavat aikuisen yksilön käyttäytymiseen.

        Jos ette usko käykää PubMedissä itse katsomassa:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16012532&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17706396&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

        Pelottaa tällainen että nykyisin syötetään raskaana oleville aivojen kemiaan vaikuttavia lääkkeitä varsin suruttomasti! Itse alalla työskentelevänä kyllä kummeksun sitä kuinka yleistä masennuslääkkeiden käyttö nuorilla naisilla on, ja kun sitä on vuosia käytetty, ei lopettaminen (joka on kuitenkin sikiön kannalta se turvallisin vaihtoehto) ole ollenkaan helppoa!

        http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Jokelan ampuja kertoi internetissä masennuslääkkeiden käytöstään/1135231656255


    • masennuslääkkeitä

      ja meni kaksi vko yli lasketun. Ensinmäisen raskauden aikana en syönyt ja syntyi reilusti alle kilon painoisena.

    • lääkkeitä

      vaikken sinänsä usko, että niillä välttämättä on vaikutusta. Yritän kestää masennuksen ahdistuksen tässä ja nyt muilla keinoin. Ihan varmasti äidin lääkitsemätön masennus vaikuttaa vauvan psyykeen jo sikiönä. Valittavana on siis pienempi kahdesta pahasta. Välillä tosin tuntuu siltä, että lääkettä pitäisi syödä siksi, että ympäristö kestäisi masentunutta joukossaan...

      Supistuksia mulla oli rv20 tienoilla 2-3 viikon ajan aika paljonkin, kymmeniä supistuksia kerrallaan pitkin päivää. Lepäsin yhden viikonlopun ihan kunnolla ja supistukset loppuivat siihen. Nyt rv30 ja muutama yksittäinen supistus viikossa.

      Joidenkin tilastojen mukaan ei sinänsä kai keskoslapsen todennäköisyys, mutta hiukan keskimääräisestä varhaisemman synnyttämisen todennäköisyys voi olla yhteydessä masennuslääkkeiden syömiseen.

      Voiton puolella ollaan jo kumminkin. Lääkkeillä ja ilman! Voimia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe