onko siis mahdollisuus suurempi saada keskoslapsi kun syö masislääkkeitä? olen nyt viikolla 31. toista lasta odottelen. ekan kanssa en syönyt lääkkeitä. onko kokemuksia? vaikka olen jo yhden synnyttänyt en voi kaikkea tieää, eli asiallisia vastauksia kiiiitos.
ja millaisia supistuksia on teillä tullut ja kuinka pitkään olivat jatkuneet? päiviä? viikkoja?
masennuslääkkeet ja
10
3715
Vastaukset
- niin tai näin
niin joka tapauksessa olet jo viikolla 31 Onnitteluni siitä. Omani syntyi viikolla 31, ja oli terve ja terhakka lapsi. Sairaalassakin joutui olemaan vain kolme viikkoa. Nykyaikana keskos-teknologia on kehittynyt niin huimaa vauhtia, ettei se ole enää mikään ihme olla keskonen. Myös pienet keskoset jäävät henkiin, ja ovat terveitä.
Onko lääkäri antanut sinulle luvan syödä noita lääkkeitä? Paha sanoa sinällään mitään kun et kerro edes lääkkeen nimeä. - vauva 07
Minä söin Sepram -nimistä masennuslääkettä koko raskauden ajan. Vauva syntyi viikon yli lasketun ajan täysin terveenä. Psykiatrini ohje oli, että lääkkeet pitää jättää pois kolme viikkoa ennen laskettua aikaa ettei vauvalle tule vieroitusoireita. Toimin ohjeen mukaan ja aloitin lääkkeiden syönnin taas syntymän jälkeen.
Kaksi edellistä kertaa ollessani raskaana en syönyt masennuslääkkeitä. Silti en huomannut mitään eroa fyysisesti raskaudessa tai synnyteksessä kolmanteen kertaan.- vaikuttavat aivoihin
Jokainen omalla järjellä ajatteleva ihminen kyllä tajuaa sen, että masennuslääkkeet ovat vahvoja. Syntymän jälkeen ei välttämättä mitään fyysista rakenteellista poikkeamaa näy. Masennuslääkkeet vaikuttavat aivojen kemialliseen tasapainoon. Miten ne sitten vaikuttavan sikiön kehittymässä oleviin aivoihin? Siitä ei ole vielä tietoa.
- ja ruma sana
vaikuttavat aivoihin kirjoitti:
Jokainen omalla järjellä ajatteleva ihminen kyllä tajuaa sen, että masennuslääkkeet ovat vahvoja. Syntymän jälkeen ei välttämättä mitään fyysista rakenteellista poikkeamaa näy. Masennuslääkkeet vaikuttavat aivojen kemialliseen tasapainoon. Miten ne sitten vaikuttavan sikiön kehittymässä oleviin aivoihin? Siitä ei ole vielä tietoa.
Kyllä pistät kovaa tekstiä. Itse käytin toisen raskauden aikana mielialalääkettä, tiukan väännön jälkeen. Lääkäri ois suositellu jo ennemmin, ja jo ensimmäisen raskauden aikana, mutta olin ja pärjäsin ilman. Mutta henkisesti voin paljon paremmin, kun toisen raskauden kolmanneksen jälkeen rupesin käyttämään mielialalääkettä. Asioilla on monet puolensa, ei sekään vauvalle eikä äidille hyvää tee, että äiti on ihan rikki. Lääkkeitä on kuitenkin paljon tutkittu ja tarkoin rajattu mitä voi käyttää ja mitä ei.
- tehotyttö
ja ruma sana kirjoitti:
Kyllä pistät kovaa tekstiä. Itse käytin toisen raskauden aikana mielialalääkettä, tiukan väännön jälkeen. Lääkäri ois suositellu jo ennemmin, ja jo ensimmäisen raskauden aikana, mutta olin ja pärjäsin ilman. Mutta henkisesti voin paljon paremmin, kun toisen raskauden kolmanneksen jälkeen rupesin käyttämään mielialalääkettä. Asioilla on monet puolensa, ei sekään vauvalle eikä äidille hyvää tee, että äiti on ihan rikki. Lääkkeitä on kuitenkin paljon tutkittu ja tarkoin rajattu mitä voi käyttää ja mitä ei.
Niin ja siitäki on keskusteltu että raskauden aikana masennuslääkkeiden pitoisuudet tippuvat alle terapeuttisen tason. Periaatteessa niillä ei ole tarpeeksi tehoa koska annos on liian pieni. En muista enää tarkkaa syytä mutta se liitty jotenki istukkaan...
- murmur
ja ruma sana kirjoitti:
Edellinenhän kirjoitti ihan asiaa! Näinhän se on, että epämuodostumat, hengitysvaikeudet, vieroitusoireet on pystytty kartoittamaan.
Vielä ei kuitenkaan ole uusista serotoniinin takaisinotonestäjistä paljonkaan tietoa siitä, mitkä ovat pitkäaikaisvaikutukset sikiökauden altistuksen jälkeen. Eläinmalleja (esim. rotista) on, ja niissä on viitteitä siitä että esim. sitalopraamin käyttö raskauden aikana aiheuttaa aivojen serotoniinisysteemiin pysyviä muutoksia, jotka vaikuttavat aikuisen yksilön käyttäytymiseen.
Jos ette usko käykää PubMedissä itse katsomassa:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16012532&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17706396&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
Pelottaa tällainen että nykyisin syötetään raskaana oleville aivojen kemiaan vaikuttavia lääkkeitä varsin suruttomasti! Itse alalla työskentelevänä kyllä kummeksun sitä kuinka yleistä masennuslääkkeiden käyttö nuorilla naisilla on, ja kun sitä on vuosia käytetty, ei lopettaminen (joka on kuitenkin sikiön kannalta se turvallisin vaihtoehto) ole ollenkaan helppoa! - uskomatonta...
murmur kirjoitti:
Edellinenhän kirjoitti ihan asiaa! Näinhän se on, että epämuodostumat, hengitysvaikeudet, vieroitusoireet on pystytty kartoittamaan.
Vielä ei kuitenkaan ole uusista serotoniinin takaisinotonestäjistä paljonkaan tietoa siitä, mitkä ovat pitkäaikaisvaikutukset sikiökauden altistuksen jälkeen. Eläinmalleja (esim. rotista) on, ja niissä on viitteitä siitä että esim. sitalopraamin käyttö raskauden aikana aiheuttaa aivojen serotoniinisysteemiin pysyviä muutoksia, jotka vaikuttavat aikuisen yksilön käyttäytymiseen.
Jos ette usko käykää PubMedissä itse katsomassa:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16012532&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17706396&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
Pelottaa tällainen että nykyisin syötetään raskaana oleville aivojen kemiaan vaikuttavia lääkkeitä varsin suruttomasti! Itse alalla työskentelevänä kyllä kummeksun sitä kuinka yleistä masennuslääkkeiden käyttö nuorilla naisilla on, ja kun sitä on vuosia käytetty, ei lopettaminen (joka on kuitenkin sikiön kannalta se turvallisin vaihtoehto) ole ollenkaan helppoa!http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Jokelan ampuja kertoi internetissä masennuslääkkeiden käytöstään/1135231656255
- masennuslääkkeitä
ja meni kaksi vko yli lasketun. Ensinmäisen raskauden aikana en syönyt ja syntyi reilusti alle kilon painoisena.
- lääkkeitä
vaikken sinänsä usko, että niillä välttämättä on vaikutusta. Yritän kestää masennuksen ahdistuksen tässä ja nyt muilla keinoin. Ihan varmasti äidin lääkitsemätön masennus vaikuttaa vauvan psyykeen jo sikiönä. Valittavana on siis pienempi kahdesta pahasta. Välillä tosin tuntuu siltä, että lääkettä pitäisi syödä siksi, että ympäristö kestäisi masentunutta joukossaan...
Supistuksia mulla oli rv20 tienoilla 2-3 viikon ajan aika paljonkin, kymmeniä supistuksia kerrallaan pitkin päivää. Lepäsin yhden viikonlopun ihan kunnolla ja supistukset loppuivat siihen. Nyt rv30 ja muutama yksittäinen supistus viikossa.
Joidenkin tilastojen mukaan ei sinänsä kai keskoslapsen todennäköisyys, mutta hiukan keskimääräisestä varhaisemman synnyttämisen todennäköisyys voi olla yhteydessä masennuslääkkeiden syömiseen.
Voiton puolella ollaan jo kumminkin. Lääkkeillä ja ilman! Voimia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368