olympus e-510 ja e-1 (e-3)

joni k

Olympuksen e-510:n, e-1:n ja uuden e-3:n tekniset tiedot löytyy internetisä, mutta asiantunteva analyysi siitä mitkä lopulta ovat näiden kameroiden suurimmat/merkittävimmät erot ja minkälaiseen käyttöön ne lopulta parhaiten soveltuvat.

15

7150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joni k

      Kirjoitin edellisen lukematta.. Tässä toivottavasti selkeämmin:

      Olympuksen e-510:n, e-1:n ja uuden e-3:n tekniset tiedot löytyy internetistä, mutta asiantunteva analyysi olisi paikallaan siitä mitkä lopulta ovat näiden kameroiden suurimmat/merkittävimmät erot ja minkälaiseen käyttöön ne lopulta parhaiten soveltuvat.

      • konkelokoipi

        Aloitetaas näin:

        Kaikki Olympuksen satalukuiset kamerat ovat olleet enemmän tai vähemmän harrasta-/aloittelijakameroita. E-300, E-500, E-330, E-400 jne.

        E-1 oli aikoinaan tarkoitettu "ammattikäyttöön", mutta harva ammattilainen koskaan siitä innostui, koska sen ajateltiin olevan vanhaa teknologiaa jo syntyessään. Se ei ehkä tyydyttänyt rahaa vuolevia ammattilaisia, mutta harrastajille se oli enemmän kuin hyvä. Ja on edelleen! Kestävä isolla K:lla, hyvä ergonomia ja kaikki ominaisuudet, mitä tarvitsee(omasta mielestäni).

        Ostin E-1:seni vasta viime talvena. Sitä ennen olin kuvannut pelkästään E-500:lla. Nykyään E-1 on käytössä enemmän. E-1 on jämäkkä, sääsuojattu jne. Ja E-3 tulee olemaan tätä myös. Uusimmat ominaisuudetkin on siihen varmasti upotettu:
        -Suurempi etsin kuin E-1:ssä.
        -Kuvanvakaaja
        -Livenäyttö kääntyvä näyttö
        Jne. jne.

        Eli E-1 ja E-3 on molemmat suunnattu (mahdollisesti ääriolosuhteissa) työskenteleville maksukykyisille ammattilaisille/harrastajille. E-3 tulee varmaan Euroopassa maksamaan lähes 2000e. Ja se ei enteile hyvää, koska kilpailu on tällä hetkellä kovaa.

        Olin aikeissa ostaa E-510:n E-500:ni korvaajaksi, mutta päätin toisin. Tuskin E-510 olisi parantanut kuviani jotenkin merkittävästi. Mutta joskus aion varmastikin hankkia E-3:n - vaikkakin ehkä vasta parin vuoden kuluttua.


      • Kimmo vaan

        Olympuksella on periaatteena numeroilla kertoa kohderyhmä. Yhden numeron kamerat (E-1) on tarkoitettu ammattilaisille, kahden numeron (E-10 ja E-20) "puoliammattilaisille" ja kolmennumeron mallit harrastelijoille. Minulla on E-1, E-20, E-300 ja E-510. Tämän hetken paras malli on joko E-510 tai E-1.

        Näistä kameroista on E-1 selvästi parhaiten tehty. Olen kuvanut sillä sateessa ja pakkasessa kameraa säästämättä ja hyvin se on kestänyt. Viime kesänä ostin E-510, sillä minulla ei ole enää välttämättä montaa kesää jäljellä. En pidä kameran näppäinten sijoittelusta, mutta muuten kamera on erinomainen. Kameran viimeistelyssä on luonnollisesti säästetty, mutta minusta se on manio kuvaajalle, joka pysyy sisällä. Itse asiassa tämä on niin hyvä kamera, että ostin pitkästä aikaan muutaman uuden linssin.

        E-3 tarjoaa E-1:n (kestävyys ja hieno viimeistely), E-20 (kääntyvä näyttö) ja E-510 (parempi kenno, kuvanvakaaja) parhaat puolet. Jos AF nopeutuu ja valkotasapainon määrääminen parantuu, voi seuraavan kameran hankkimiseen mennä paljon aikaa.

        Luulen, että E-3 maksaa 1600-1800 euroa kunhan sitä alkaa saamaan. Tuskin ostan sitä, jos hinta kipuaa selvästi yli 2000. Toivottavasti kuvaan sillä jo joululomalla.


      • Timba . . .
        Kimmo vaan kirjoitti:

        Olympuksella on periaatteena numeroilla kertoa kohderyhmä. Yhden numeron kamerat (E-1) on tarkoitettu ammattilaisille, kahden numeron (E-10 ja E-20) "puoliammattilaisille" ja kolmennumeron mallit harrastelijoille. Minulla on E-1, E-20, E-300 ja E-510. Tämän hetken paras malli on joko E-510 tai E-1.

        Näistä kameroista on E-1 selvästi parhaiten tehty. Olen kuvanut sillä sateessa ja pakkasessa kameraa säästämättä ja hyvin se on kestänyt. Viime kesänä ostin E-510, sillä minulla ei ole enää välttämättä montaa kesää jäljellä. En pidä kameran näppäinten sijoittelusta, mutta muuten kamera on erinomainen. Kameran viimeistelyssä on luonnollisesti säästetty, mutta minusta se on manio kuvaajalle, joka pysyy sisällä. Itse asiassa tämä on niin hyvä kamera, että ostin pitkästä aikaan muutaman uuden linssin.

        E-3 tarjoaa E-1:n (kestävyys ja hieno viimeistely), E-20 (kääntyvä näyttö) ja E-510 (parempi kenno, kuvanvakaaja) parhaat puolet. Jos AF nopeutuu ja valkotasapainon määrääminen parantuu, voi seuraavan kameran hankkimiseen mennä paljon aikaa.

        Luulen, että E-3 maksaa 1600-1800 euroa kunhan sitä alkaa saamaan. Tuskin ostan sitä, jos hinta kipuaa selvästi yli 2000. Toivottavasti kuvaan sillä jo joululomalla.

        Hiukan lainauksia edellisistä.


        " Kaikki Olympuksen satalukuiset kamerat ovat olleet enemmän tai vähemmän harrasta-/aloittelijakameroita. E-300, E-500, E-330, E-400 jne. "

        Kyllä tietääkseni niillä ammattilaisetkin kuvaavat.



        " Uusimmat ominaisuudetkin on siihen varmasti upotettu:
        -Suurempi etsin kuin E-1:ssä.
        -Kuvanvakaaja
        -Livenäyttö kääntyvä näyttö
        Jne. jne. "

        Pienet on muutokset E-510 verrattuna.

           

        " manio kuvaajalle, joka pysyy sisällä. "

        Mitähän tuokin tarkoittaa ????


        Itse olen kuvannut Ompulla ja perkules. Toimii kun junan vessa.


      • Kimmo vaan
        Timba . . . kirjoitti:

        Hiukan lainauksia edellisistä.


        " Kaikki Olympuksen satalukuiset kamerat ovat olleet enemmän tai vähemmän harrasta-/aloittelijakameroita. E-300, E-500, E-330, E-400 jne. "

        Kyllä tietääkseni niillä ammattilaisetkin kuvaavat.



        " Uusimmat ominaisuudetkin on siihen varmasti upotettu:
        -Suurempi etsin kuin E-1:ssä.
        -Kuvanvakaaja
        -Livenäyttö kääntyvä näyttö
        Jne. jne. "

        Pienet on muutokset E-510 verrattuna.

           

        " manio kuvaajalle, joka pysyy sisällä. "

        Mitähän tuokin tarkoittaa ????


        Itse olen kuvannut Ompulla ja perkules. Toimii kun junan vessa.

        Yleisessä puheessa ammattilaisjärkkärillä tarkoitetaan laitetta, joka on suunniteltu ammattilaisten käytettäväksi. Tällaisissa kameroissa on käytetty kestävämpiä osia, kamera on suojeltu paremmin kosteudelta ja pölyltä. Esimerkiksi E-1 sulkimen luvataan kestävän 150 000 laukaisua (enää jäljellä 100 000 ennen remottia). Monet ammattilaiset käyttävät satunnaisessa kuvauksessa myös "harrastelija"malleja esimerkiksi niissä olevien uusien ominaisuuksien vuoksi. Olympuksen insinöörit suunnittelevat nämä mallit "tavallisille" käyttäjille (esimerkiksi kameroiden help-toiminnot ja kuvausohjelmat, joista ei ole edes edistyneille harrastelijoille hyötyä).


        "Pienet on muutokset E-510 verrattuna."

        Suuria eroja on nopeampi tarkennus, kääntyvä näyttö ja parempi suojaus. Nämä ovat minulle riittävä syy päivittää kamera.


        " manio kuvaajalle, joka pysyy sisällä. '

        Mitähän tuokin tarkoittaa ???? "

        E-510 on mainio kamera, jos ei tarvitse sääsuojausta.


        "Itse olen kuvannut Ompulla ja perkules. Toimii kun junan vessa."

        Pidän itsestään selvyytenä, että kamera toimii kuin junan vessa. Olympuksen huoltokin toimii erinomaisesti. Pidän myös selviönä, että E-510 ei kuvata sateessa, jos kameraa ei suojaa jollain tavalla.


      • YrjöJurri
        Kimmo vaan kirjoitti:

        Yleisessä puheessa ammattilaisjärkkärillä tarkoitetaan laitetta, joka on suunniteltu ammattilaisten käytettäväksi. Tällaisissa kameroissa on käytetty kestävämpiä osia, kamera on suojeltu paremmin kosteudelta ja pölyltä. Esimerkiksi E-1 sulkimen luvataan kestävän 150 000 laukaisua (enää jäljellä 100 000 ennen remottia). Monet ammattilaiset käyttävät satunnaisessa kuvauksessa myös "harrastelija"malleja esimerkiksi niissä olevien uusien ominaisuuksien vuoksi. Olympuksen insinöörit suunnittelevat nämä mallit "tavallisille" käyttäjille (esimerkiksi kameroiden help-toiminnot ja kuvausohjelmat, joista ei ole edes edistyneille harrastelijoille hyötyä).


        "Pienet on muutokset E-510 verrattuna."

        Suuria eroja on nopeampi tarkennus, kääntyvä näyttö ja parempi suojaus. Nämä ovat minulle riittävä syy päivittää kamera.


        " manio kuvaajalle, joka pysyy sisällä. '

        Mitähän tuokin tarkoittaa ???? "

        E-510 on mainio kamera, jos ei tarvitse sääsuojausta.


        "Itse olen kuvannut Ompulla ja perkules. Toimii kun junan vessa."

        Pidän itsestään selvyytenä, että kamera toimii kuin junan vessa. Olympuksen huoltokin toimii erinomaisesti. Pidän myös selviönä, että E-510 ei kuvata sateessa, jos kameraa ei suojaa jollain tavalla.

        .
        Kuvasin 70 luvulla tällä ,joka oli umpirauta:
        http://www.bokeh.de/en/v75_nikonf.jpg

        Ei sitäkään viitsinyt uittaa, oli onneksi niin harva, että vesi meni läpi toisin kun näistä digirungoista.

        E-410/510 kestää normaalia ulkokäyttöä siinä kun muutkin, ei ne sokerista ole valmistettu. Luontokuvaus maastossa kelillä kun kelillä on sitten ihan oma juttunsa, kyllä sielläkin rungonpäällä peittoa pidetään. Tuo viidakon kuuma kosteus voi olla aika koitos elektroniikalle, kai niitä joissain höyrykaapissa on testattu.

        Sitten kun ulkolämpötila paukahtaa -30.... -50 asteeseen veto loppuu kun "muliinin kollista".... onhan alan ihmisillä ne Leicat.


      • Timba . . . .
        YrjöJurri kirjoitti:

        .
        Kuvasin 70 luvulla tällä ,joka oli umpirauta:
        http://www.bokeh.de/en/v75_nikonf.jpg

        Ei sitäkään viitsinyt uittaa, oli onneksi niin harva, että vesi meni läpi toisin kun näistä digirungoista.

        E-410/510 kestää normaalia ulkokäyttöä siinä kun muutkin, ei ne sokerista ole valmistettu. Luontokuvaus maastossa kelillä kun kelillä on sitten ihan oma juttunsa, kyllä sielläkin rungonpäällä peittoa pidetään. Tuo viidakon kuuma kosteus voi olla aika koitos elektroniikalle, kai niitä joissain höyrykaapissa on testattu.

        Sitten kun ulkolämpötila paukahtaa -30.... -50 asteeseen veto loppuu kun "muliinin kollista".... onhan alan ihmisillä ne Leicat.

        YrjöJurri puhuu kyllä asiaa. (Komia vanha rauta)

        Oli se sitten roiskevesitiivis tai ei niin kyllähän se kamera aina suojataan vedeltä. (Eri asia sukelluskäytössä olevat laitteet.)

        Luontokuvaus, voisin sanoa kaikissa olosuhteissa suomessa onnistuu varmaa E-510.llä tietenkin aina voidaan hakea ääripäitä. Jos E-510 on vähänkin samantasoinen tiiveys kun Sony 828.ssa niin kyllä Omppu kestää. Itselläni on ollut 828 aika liotuksessa ja pakkasissa ja toimii viekläkin.

        Juu kun virtapiirit himmenee niin sitten vanha kunnon Cosina CSM pelastaa ; )


      • esko-olavi
        Timba . . . . kirjoitti:

        YrjöJurri puhuu kyllä asiaa. (Komia vanha rauta)

        Oli se sitten roiskevesitiivis tai ei niin kyllähän se kamera aina suojataan vedeltä. (Eri asia sukelluskäytössä olevat laitteet.)

        Luontokuvaus, voisin sanoa kaikissa olosuhteissa suomessa onnistuu varmaa E-510.llä tietenkin aina voidaan hakea ääripäitä. Jos E-510 on vähänkin samantasoinen tiiveys kun Sony 828.ssa niin kyllä Omppu kestää. Itselläni on ollut 828 aika liotuksessa ja pakkasissa ja toimii viekläkin.

        Juu kun virtapiirit himmenee niin sitten vanha kunnon Cosina CSM pelastaa ; )

        Esitteissä ei lue mikä on lähikuvausetäisyys vakioobjektiiveilla ja voiko salamakuvauksessa käyttää jotain vanhaa salamaa "orjasalamana" tai toimiiko "orjasalama" millään salamalaitteella, tietääkö kukaan?

        Kun itse ostaa omalla rahalla kameran, niin sitä pitää yleensä hiukan huolellisimmin. Ammattilaisethan käyttävät yleensä firman kameraa ja silloin käyttökin tahtoo olla huolettomanpaa.


      • H L:nen
        esko-olavi kirjoitti:

        Esitteissä ei lue mikä on lähikuvausetäisyys vakioobjektiiveilla ja voiko salamakuvauksessa käyttää jotain vanhaa salamaa "orjasalamana" tai toimiiko "orjasalama" millään salamalaitteella, tietääkö kukaan?

        Kun itse ostaa omalla rahalla kameran, niin sitä pitää yleensä hiukan huolellisimmin. Ammattilaisethan käyttävät yleensä firman kameraa ja silloin käyttökin tahtoo olla huolettomanpaa.

        Käytän itse 510 yhteydessä Nikon SB 24 salamaa,toimii ihan hyvin.Salama automaattiasennossa ja kamera manuaalisäädössä.E-510 salamasynkronointi on muuten 1/320 s,käsittämätöntä,että synkronointi on omilla salamilla rajattu 1/180 s.Tavallinen orjasalama voi olla ongelmallinen,jos kameran salamassa on ensin mittaussalama, niinkuin kompaktikameroisakin,joka laukaisee pääsalaman liian aikaisin.


      • H L:nen
        Timba . . . . kirjoitti:

        YrjöJurri puhuu kyllä asiaa. (Komia vanha rauta)

        Oli se sitten roiskevesitiivis tai ei niin kyllähän se kamera aina suojataan vedeltä. (Eri asia sukelluskäytössä olevat laitteet.)

        Luontokuvaus, voisin sanoa kaikissa olosuhteissa suomessa onnistuu varmaa E-510.llä tietenkin aina voidaan hakea ääripäitä. Jos E-510 on vähänkin samantasoinen tiiveys kun Sony 828.ssa niin kyllä Omppu kestää. Itselläni on ollut 828 aika liotuksessa ja pakkasissa ja toimii viekläkin.

        Juu kun virtapiirit himmenee niin sitten vanha kunnon Cosina CSM pelastaa ; )

        Kuvasin 18 vuotta Nikon AF 801:llä.Se meni kolme kertaa kosteudesta täysin jumiin,ei siis satesta.Kuivuminen kesti pari viikkoa,kunnes älysin kayttää hiustenkuivaajaa,jolla homma korjaantui pikaisesti.E 510 ei ole vielä seonnut kosteudesta,mutta en ole kovin kosteissa oloissa ollutkaan.


      • esko-olavi
        H L:nen kirjoitti:

        Käytän itse 510 yhteydessä Nikon SB 24 salamaa,toimii ihan hyvin.Salama automaattiasennossa ja kamera manuaalisäädössä.E-510 salamasynkronointi on muuten 1/320 s,käsittämätöntä,että synkronointi on omilla salamilla rajattu 1/180 s.Tavallinen orjasalama voi olla ongelmallinen,jos kameran salamassa on ensin mittaussalama, niinkuin kompaktikameroisakin,joka laukaisee pääsalaman liian aikaisin.

        Kiitos salamakuvaustiedoista. Onko Sinulla kokemusta kuinka läheltä Kit objektiiveillä voi kuvata. Tarkoitus on kuvata kukkia ja mehiläisia. Pienin kuvattava kohden on noin postimerkin kokoinen.


      • echo007
        Timba . . . kirjoitti:

        Hiukan lainauksia edellisistä.


        " Kaikki Olympuksen satalukuiset kamerat ovat olleet enemmän tai vähemmän harrasta-/aloittelijakameroita. E-300, E-500, E-330, E-400 jne. "

        Kyllä tietääkseni niillä ammattilaisetkin kuvaavat.



        " Uusimmat ominaisuudetkin on siihen varmasti upotettu:
        -Suurempi etsin kuin E-1:ssä.
        -Kuvanvakaaja
        -Livenäyttö kääntyvä näyttö
        Jne. jne. "

        Pienet on muutokset E-510 verrattuna.

           

        " manio kuvaajalle, joka pysyy sisällä. "

        Mitähän tuokin tarkoittaa ????


        Itse olen kuvannut Ompulla ja perkules. Toimii kun junan vessa.

        Eka järkkärini pokkareiden jälkeen oli Oly E-500 tupla kitti. Käytin enimmäkseen Automaati-asentoa. Käytin molempia linssejä (-45, -150). Enimmäkseen aina onnistui helvatin hyvin ja loput hyvin. En sen koommin ajatellut hienouksia. Kuvat olivat teräviä (ei kuvan vakaajaa)ja värikkäitä. Ensimmäinen valintaperuste oli hyvä tuntuma kameraan ja sehän on E-500:ssa yksi parhaimmista, mitä millään kameralla on.

        Kyllä v-tutti, kun melkei heti tuli E-510 kaikkine hienouksineen.

        Nyt yli vuosi ihmetellessäni ostin E-510:n rungon. Odotukseni olivat korkealla, kunnes notkahti. LiveView ei tominutkaan kuten olin pokkareissa tottunut.

        Mutta tämä kamera vaati TIETTYJÄ OTTEITA. Opituani kameran "lain alaisuudet" opin valokuvauksesta paljon ja kamera täytti miltei kaikki vaatimukseni. E-510 mahdollistaa miltei kaiken, mitä vain voi valokuvauksessa tehdä (ei elokuvia). Opettele milloin kannattaa jättää asiat kameran automatiikan hoidettavaksi ja milloin päätät itse (onko sopivin objektiivi, onko suljin aika tärkeämpi kuin terävyysalue, onko liian vähän valoa, jne.).

        En luopuisi kummastakaan Olystani. Kerrassaan mahtavia vehkeitä (oikein käsiteltyinä).

        t. e


      • echo007
        echo007 kirjoitti:

        Eka järkkärini pokkareiden jälkeen oli Oly E-500 tupla kitti. Käytin enimmäkseen Automaati-asentoa. Käytin molempia linssejä (-45, -150). Enimmäkseen aina onnistui helvatin hyvin ja loput hyvin. En sen koommin ajatellut hienouksia. Kuvat olivat teräviä (ei kuvan vakaajaa)ja värikkäitä. Ensimmäinen valintaperuste oli hyvä tuntuma kameraan ja sehän on E-500:ssa yksi parhaimmista, mitä millään kameralla on.

        Kyllä v-tutti, kun melkei heti tuli E-510 kaikkine hienouksineen.

        Nyt yli vuosi ihmetellessäni ostin E-510:n rungon. Odotukseni olivat korkealla, kunnes notkahti. LiveView ei tominutkaan kuten olin pokkareissa tottunut.

        Mutta tämä kamera vaati TIETTYJÄ OTTEITA. Opituani kameran "lain alaisuudet" opin valokuvauksesta paljon ja kamera täytti miltei kaikki vaatimukseni. E-510 mahdollistaa miltei kaiken, mitä vain voi valokuvauksessa tehdä (ei elokuvia). Opettele milloin kannattaa jättää asiat kameran automatiikan hoidettavaksi ja milloin päätät itse (onko sopivin objektiivi, onko suljin aika tärkeämpi kuin terävyysalue, onko liian vähän valoa, jne.).

        En luopuisi kummastakaan Olystani. Kerrassaan mahtavia vehkeitä (oikein käsiteltyinä).

        t. e

        Lisäyksenä: Oly E-500 jäänee aikanaan 90% kiitettävien kokemusten perusteella kameraklassikoksi.

        t. e


      • moikar
        echo007 kirjoitti:

        Lisäyksenä: Oly E-500 jäänee aikanaan 90% kiitettävien kokemusten perusteella kameraklassikoksi.

        t. e

        Tarkoititko, että heti E-1:sen jälkeen.


    • lainen

      Onko tuo E-510 valmistettu Kiinassa? Entä muut esim. ammattilaismallit? Voiko Kiinasta tulla yhtä laadukkaita kameroita kuin esim. Japanista, joka on aina tunnettu optisten laitteiden huippuvalmistajamaana? Vieläkin vaan epäilyttää tuo Kiinalaisten laatu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe