Hei!
Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt työttömien toimia. Tämän viestin tarkoituksena ei minulla ole syyllistää, vaan saada vastauksia. En halua loukata ketään, haluan vain tietää.
Jos on työtön, kannattaa hakea työtä. Ok, tämä tiedetään.
Suurin osa ihmisistä hakee koulutusta vastaavaa työtä. Valitettavasti sitä ei aina kuitenkaan ole, ainakaan siinä kaupungissa, jossa asuu. Työtä on myös hankala saada, jos ei ole työkokemusta ennestään.
Tästä tuleekin sitten dilemma: Eikö muu työ kelpaa? Eikö työn perässä voi muuttaa? Jos ei voi muuttaa, miksei hankkia jotain muuta koulutusta? MIksei ruveta yrittäjäksi? Miksei hankkia työkokemusta jollain työllä, josta olisi hyötyä omalla alalla?
Ok, tosiasiahan on ettei kaikista ole esim. yrittäjäksi. MUTTA töitä kyllä on. Minä opiskelen, eläisin vallan mainiosti opintotuella yms, mutta haluan alkaa ansaita omaa elämääni. Etsin töitä, niitä on, etsivä löytää. Minä etsin aktiivisemmin töitä kuin työtön siskoni tai tätini, vaikka opiskelen jo.
Täälläkin kaupungissa on paljon työttömiä, oma tätinikin. He vain ovat. Miten minäkin opiskelijana haen aktiivisemmin töitä?
Miksi työn pitäisi olla jotain mieluista? Kyllä minä olen valmis tekemmän mitä vain mistä saa rahaa, siis rehellistä työtä. Siivoan, lajittelen arkistoja, luon lantaa, ihan mitä vain mistä rehellisellä työllä saa rahaa.
MInä vain ihmettelen, mietin.
Jos kerran avoimia työpaikkoja on, niin eikö kannattaisi mennä tekemään työtä? Ihmettelee sitten vasta että on työtön, eikä löydä töitä kun niitä ei yksinkertaisesti ole.
Esim. tätini on ollut työtön jo useita vuosia. hän on korkeasti koulutettu, ja täältä tuppukaupungista ei tasan löydy koulutusta vastaavaa työtä. Miksi hän jää tähän kaupunkiin? Sukulaiset ovat täällä, ok, mutta pitääkö sen takia elää valtion rahoilla?
Jos ei ole valmis muuttamaan koulutustaan vastaavan työnperässä, eikö kannattaisi hankkia uutta koulutusta tai tehdä jotain "hanttihommia"? vai onko siivous liian hankalaa, jos on korkeasti koulutettu?
Pitääkö työn olla jotain hienoa ennenkuin sitä voi tehdä?
Vai jos töitä hakee, pyrkii joka ikiseen paikkaan, mutta ei oteta?
Siis on valmis tekemään mitä työtä vain, mutta kukaan ei ota?
Miten tämä on mahdollista?
Auttakaa! Kertokaa minulle miksi on niin paljon työttömiä, vaikka töitä takuulla on.
Pätkätöitä ainakin... mutta niitähän voi tehdä kunnes saa vakituisen? Miksei?
Miksi ei käydä töissä?
84
2802
Vastaukset
- kokemusta on..
Turha tehdä töitä, kun työttömänäkin mukavasti pärjää täällä suomessa:) Vai kuinka monta ihmistä kuolee nälkään, vaikka työttömiä on kymmeniä tuhansia?
- olet.
tyytyväinen jos 380€/kk ja juokseminen sossun luukulla on mukavasti pärjäämistä....
- AnonyymiUUSI
tänään se töissä kuin kuollut n clean ... Tappa itse pois hirttä.itse että minä.hirttä itse tänään n clean ... Tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. Äänestä.

Suomi24 Keskustelut
https://keskustelu.suomi24.fi › ncl...
Nclean palkka?
n clean uhkaa tappaa. Kaikki Työpaikat Kuvahaku ... Semmonen
00
Vastaa
SV
sephirttä.itse Virtanen4 Kuukautta sitten
Heippa, saitko sinä yhtään nukuttua, minä leikkasin nurmikonHei vain, kuinka sinun työpäivä on mennyt, minä kuskasin asioilla,vähän henkisesti raskasta hommaa
00
Vastaa - AnonyymiUUSI
olet. kirjoitti:
tyytyväinen jos 380€/kk ja juokseminen sossun luukulla on mukavasti pärjäämistä....
Miksi juokset mene omalla autolla, bussilla tai sähköpyörällä!
- mutta pulaa
on palkanmaksajista. Loispummiyrittäjät haluavat nykyään ilmaista työvoimaa.
Mitä muuttoon tulee niin perheellinen ei lähde minkään silppu-paskaduunin perään toiselle paikkakunnalle, tajuat sen sitten aikanaan jos ja kun "perustat" perheen.- Anonyymi
" on palkanmaksajista. Loispummiyrittäjät haluavat nykyään ilmaista työvoimaa."
Ajatella palstan loispummittelija-aktiivi on ollut täällä vuodesta 2007, ja edelleen työtön. Voi kai puhua jo elämäntapatyöttömästä. Yli 20 v työttömyyden ja palstalla lojumisen sijaan olisi hankkinut vaikka korkeakoulutuksen, lääkäriksi, juristiksi yms ja ollut hyväpalkkaisissa töissäkin suurimman osan aikaa mutta jotkut näkee elämäntehtäväkseen uhriutumisen eteen päin pyrkimysten sijasta.
- Dilemma...
En ole työtön, mutta olen ollut ja tiedän muutenkin työttömyydestä vähän enemmän kuin moni muu.
...Tämän viestin tarkoituksena ei minulla ole syyllistää, vaan saada vastauksia...
Onkohan oikeasti noin, ettet halua syyllistää? Tuskinpa muuten olisit viestiäsi kirjoittanut. Jos vastauksia haluat, niin miksi ihmeessä työttömien pitäisi tehdä tiliä sinulle? Se kiinnostaisi minua.
...Jos on työtön, kannattaa hakea työtä...
Miksi luulet, ettei enemmistö työttömistä tee juuri tuota???
...Suurin osa ihmisistä hakee koulutusta vastaavaa työtä...
Työttömät ovat pääsääntöisesti realisteja, joten tuo ei pidä paikkaansa työttömien kohdalla ainakaan, jos työttömyys on vähänkään pitkittynyt.
...Eikö muu työ kelpaa? Eikö työn perässä voi muuttaa? Jos ei voi muuttaa, miksei hankkia jotain muuta koulutusta?...
Useimmat työttömät tekevät sitä työtä, mitä onnistuvat saamaan. On vain niin, että jos on koulutettu, ei oteta tavalliseen duuniin, koska epäillään, että hakee heti parempaa työtä.
Moni muuttaakin. Monelle se on kuitenkin raha- ja perhekysymys. Kun työttömyyttä on joka paikkakunnalla, niin on aika paha lähteä työn perässä reissailee, kun yleensä tarjolla on vain huonopalkkaista pätkätyötä.
Toisaalta, jos sattuu olemaan omakotitalo pikkupaikkakunnalla, niin ei sitä noin vain myydä ja lähdetä esim. pääkaupunkiseudulle yksiöön kykkimään epävarman tulevaisuuden perään.
Perheen hylkääminen on myös melkomoinen vaatimus, sillä perhettä ei voi noin vain retuutella paikkakunnalta toiselle. Sitä paitsi puolisolla saattaa olla asuinpaikkakunnalla vaki työ. On niin helppo tehdä omassa elämäntilanteessaan miksi-kysymyksiä toisille, kun ei heidän elämäntilannettaan tiedetä.
Moni työtön on hankkinut useamman ammattikoulutuksen, moni käy kurssin toisensa perään. Eikä vaan tärppää.
Työttöminä on paljon hyvinkoulutettuja, joilla saattaa olla vielä pitkä työkokemus. Heitä ei oteta työhön, koska katsotaan, että tavalliseen duuniin ovat ylikoulutettuja ja liikaa työkokemusta ja taas työttömyys leimaa heidät niin, etteivät he koulutustaan vastaavaa työtä saa.
...Miksei hankkia työkokemusta jollain työllä, josta olisi hyötyä omalla alalla?...
Suurella osalla työttömistä on työkokemusta vaikka muille jakaa. Ja monella koulutustakin.
...MIksei ruveta yrittäjäksi?...
Tuo on hulluinta, mitä työtön voi tehdä, ellei sattumalta ole entinen yrittäjä tai vankka yrittäjäkoulutus takana ja selkeä suunnitelma siitä, mitä lähtee yrittämään. Taitaa ihan liian moni yrittämään lähtenyt työtön palata työttömäksi velat niskassaan ja työttömyysetuudet kiven alla.
...MUTTA töitä kyllä on...
Tuota idioottimaista väitettä kuulee vähän liian paljon, että viitsin lähteä enemmälti kommentoimaan. Mutta sen verran: töitä varmasti olisi, mutta palkanmaksajista on pula.
...Minä etsin aktiivisemmin töitä kuin työtön siskoni tai tätini, vaikka opiskelen jo...
Kas karu totuus on, että opiskelijana sinä voit töitä saadakin. Työttömän työhakemukset yleensä vain menevät automaattisesti mappiin ö tai ainakin pinon alimmaisiksi. Työttömät ovat vuosikausia olleet yhteiskunnan sylkykuppeina, joita ns. 'paremmat ihmiset' - kuten sinäkin - (minusta on vain ihan päinvastoin, työttömistä löytyy paljon laadukkaampia ihmisiä) pitävät luusereina ja ties minä.
Tämä leimaaminen on sitten tuottanut hyvää tulosta. Siskosi ja tätisi ovat tämän oivaltaneet eivätkä viitsi takoa päätään seinään. Tai mistäpä sinä oikeasti tiedät, mitä he tekevät työllistymisensä eteen. Tuskin he viitsivät sinulle tekemisistään tiliä tehdä - varsinkaan, kun tietävät ajatusmaailmasi.
...Kyllä minä olen valmis tekemmän mitä vain mistä saa rahaa, siis rehellistä työtä...
Niin pääosa työttömistäkin olisi...
...Jos kerran avoimia työpaikkoja on, niin eikö kannattaisi mennä tekemään työtä?...
Työttömiä on ihan oikeasti varmaankin n. 400 000, mutta virallisten tilastojen mukaan taitaa olla noin 200 000. Vapaita työpaikkailmoituksia taitaa olla muutama kymmenen tuhatta, joista niistäkin osa on bluffia. Sitä paitsi vapaisiin työpaikkoihin ei valita työttömiä, vaan toisesta työpaikasta siirtyviä. Työpaikat siis vaihtuvat työssäolevien kesken pääsääntöisesti. Revi siitä.
Tilanne tulee vain pahenemaan, mitä enemmän yritykset potkivat ihmisiä pellolle 'tehostaessaan' toimintaansa ja yritysten muuttaessa halpamaihin ja lähemmäksi markkinoita.
...Esim. tätini on ollut työtön jo useita vuosia. hän on korkeasti koulutettu, ja täältä tuppukaupungista ei tasan löydy koulutusta vastaavaa työtä...
Ei se tätisi tilanne paranisi, vaikka hän paikkakunnalta muuttaisikin. Tilanne on ihan sama joka paikassa: tätisi on lähes mahdotonta saada työtä ihan missä tahansa muuallakin, jopa täällä pääkaupunkiseudulla. Miksi siis lähteä kärvistelemään työttömänä yksinäisyydessä suureen kaupunkiin, kun voi asua inhimillisemmin kotipaikkakunnallaan.
Milloinkahan nämä typeryydet tällä sivustolla loppuisi? Kun yksi lopettaa, aina näitä uusia omassa erinomaisuudessaan piehtaroivia typeryksiä ilmaantuu. Ok, olet nuori ja elämänkokemusta puuttuu. No, kyllä sinä aikanaan sitä saat, kun vuorosi tulee työttömyyttä kokea.
Itse luulin laskevani aikanaan varman päälle. Minulla on paljon monipuolista työkokemusta ja hyvä koulutus. Siitä huolimatta yhtenä kauniina päivänä olin työtön. Ei siinä tarvittu kuin huijaava työhönottaja... Elämä on arvaamatonta. Ei kannattaisi koskaan osoittaa sormellaan muita, jokaisella on mustia aukkoja elämässään ihan riittämiin. Sinullakin.- asiallisesta
tekstistä. Olin jo aikeissa alkaa kirjoittaa vastausta tuolle alkuperäiselle kysyjälle, mutta sinä sanoit oikeastaan kaiken tarpeellisen. Hienoa lukea tällä palstalla välillä fiksujakin juttuja.
- säästä vastaisen varalle
Ihailen kärsivällisyyttäsi ja asiallisuuttasi erinomaisesti kirjoitetussa vastauksessasi. Tiukkaa asiaa joka sana!
Säästä tekstisi vastaisen varalle, sillä samantyyppisiä "ihmettelyjä" tänne näyttää pulpahtavan tuon tuostakin.
Itse olen työssäkäyvä, mutta tuntemani työttömät ovat todella ahkeria ja yritteliäitä, mutta mainitsemistasi syistä johtuen he eivät hyvästä koulutuksestaan ja pitkästä kokemuksestaan huolimatta työllisty. Ihailen kyllä heidän sitkeyttään ja ihmettelen heidän jaksamistaan.
Itse olisin halunnut palkata (pitkäaikais)työttömän erääseen määräaikaiseen työhön, mutta työnantaja halusi, että otan tehtävään tradenomiopiskelijan, vaikka tehtävä olisikin edellyttänyt paljon vankempaa osaamista ja kokemusta. - ihmettelen, mietin
Hei! Ja kiitos!
Minun tarkoitukseni todellakaan ei ollut syyttää.
Kyllä kai minä sen älyän että ei kukaan työttömänä halua olla. Siksi olenkin ihmetellyt, miksi tätini esim. ei saa töitä. Olen miettinyt, että eikö hänelle "kelpaa" tavallinen työ tai jotain, sillä työtä näyttäisi olevan tarjolla, kun minäkin sitä pystyn hakemaan.
Mutta nyt kun valaisit asiaa, niin ymmärrän. Arvelinkin, että tässä on takana jotain muuta, mille yksittäinen ihminen ei välttämättä mahda mitään.
Minä olen nuori, kyllä. Siksi minä en itse vielä tiedä kaikkea, en osaa paljon mitään. Sitä varten on teitä viisaampia, jotka kysyttäessä neuvovat.
Sillä tarkoitukseni ei missään vaiheessa ollut mollata tai mitään. Ja ei, en pidä työttömiä luusereina. Ihmettelin vain, miksi he eivät käy töissä, kun minun nuoret silmäni näkevät työpaikkailmoituksia ja alkavia koulutuksia joka nurkan takana.
Mutta nyt kun valaisit asiaa, ymmärrän, ettei se ole ihan niin mustavalkoista. Asioilla on näköjään yllättäviäkin käänteitä.
Jos ehkä näette viestistäni, en haukkunut ketään luuseriksi, en ajattele ketään ihmistä niin.
Jokainen elää elämäänsä kuten parhaaksi näkee.
Tulin tänne kysymään teiltä, miten asiat oikeasti ovat, sillä moni ihminen on näille sokea. Minä en halua olla, siksi kysyn.
Ja olen pahoillani jos loukkasin jotakuta, sillä se ei todellakaan ollut tarkoitukseni.
Mutta jos asia on näin monimutkainen ja hankala, mitä voitaisiin tehdä, jotta työllistyminen paranisi?
Jos siinä on kysymys enemmästä, kuin yksittäisistä ihmisistä? - kokenut yhtä ja toista
Kaikki ei tosiaan ole aina niin simppeliä. Itse olin nuorena todella kysyttyä tavaraa työmarkkinoilla ja valitsin. Noh jälkeenpäin ajateltuna valitsin väärin. Ajauduin tilanteeseen, jossa CV:ni ei näytäkkään enää niin loistavalta, vaikka minulla on näyttöjäkin erinomaisista tuloksista. Ikä alkaa painaa ja stressaava ala jolla olin alkoi viemään voimia myös henkisellä puolella. Väärät valinnat tekivät korkoa.
Lopuksi päätin vaihtaa ammattia, mutta uuden ammatin opiskelu ei sekään ollut pikku juttu, kun on perhettä ja yrittäjyydestä koituneet velat niskassa. Sisulla pääsee eteenpäin, mutta aina sekään ei riitä. Nykyään on turha puhua suomesta holhousyhteiskuntana. Huonolla tai hyvällä sattumalla voi olla koko loppuelämän kattava velka, enkä velalla tarkoita välttämättä rahallista.
Yrittäjäksi voisi tosiaan ryhtyä. Minulla on jopa parin asiantuntijankin innokkaaksi saava liike-idea. Rahaa puuttuu sen toteuttamiseksi, eikä hyviä liike-ideoita kannata kelle tahansa ryhtyä kertomaan. Kauppa- ja teollisuusministeri Pekkarinen aikoinaan rehvasteli että hän tekee suomeen 100 000 uutta työpaikkaa ja ne täytetään yrittäjyydellä. Minusta se oli hyvin mauton vitsi ministeriltä, joka ei ilmeisesti ollut miettinyt asiaa minuuttia kauempaa.
- Viesti...
Tuomaan vain toisen näkyviin. Tämä sivusto toimii todella kummallisesti.
- Ikityötön
"Kirjoittanut: ihmettelen, mietin 16.9.2007 klo 13.29
Suurin osa ihmisistä hakee koulutusta vastaavaa työtä."
Minä en hae.
"Eikö muu työ kelpaa?"
Kelpaa toki.
"Eikö työn perässä voi muuttaa?"
Minne? Täällä on kyselty varmasti niin kauan kuin minä olen tätä palstaa seurannut, missä se työvoimapula on, missä firmassa, mikä osoite, mikä kaupunki. Ei ole vastausta löytynyt.
Joidenkuiden mielestä siivoustyövoimaa tarvitaan pääkaupunkiseudulla. Ei tarvita, ei oteta jos anoo.
Työvoimapula on siis kuin Stasi-lista.
"Jos ei voi muuttaa, miksei hankkia jotain muuta koulutusta?"
Mitä koulutusta? Työvoimapula-alanko koulutusta? Sen salaisen työvoimapula-alan koulutustako? Vanhustenhoidossa piti olla pula työntekijöistä. Opiskelin vanhustenhoitoa. Vanhuksia hoitamaan ei pääse. IT-alalla sanottiin aikoinaan, että "revitään koulun penkiltä". No minä olin silloin opiskelemassa IT-alaa, ei sieltä ketään kesken revitty. Kansantaloustieteen laitoksella sanottiin aikoinaan, että teillä on varma ura pankissa. Sen jälkeen alkoi pankkitoimihenkilöiden lomautukset.
"MIksei ruveta yrittäjäksi?"
Millä rahalla? Mitä myyn kun en saa edes itseäni myytyä työpaikkaan?
"Miksei hankkia työkokemusta jollain työllä"
...koska sitä työtä ei saa. Ei oteta edes ILMAISEKSI enää! Ennen oli orjatöitä sentään, ei sen puoleen, ei niistäkään mitään hyötyä ollut työn haussa, nyt ei pääse niihinkään enää.
"MUTTA töitä kyllä on."
Missä?
"Miten minäkin opiskelijana haen aktiivisemmin töitä?"
Kyllä minäkin sinuna hakisin, kun sinulla on paremmat tsargat ja elämä edessä.
"Miksi työn pitäisi olla jotain mieluista?"
Mieluisaa työtä ei olekaan! Siitähän juuri maksetaan, ettei työ ole mieluisaa. Vapaa-aika on sitten erikseen.
"Kyllä minä olen valmis tekemmän mitä vain mistä saa rahaa, siis rehellistä työtä. Siivoan, lajittelen arkistoja, luon lantaa, ihan mitä vain mistä rehellisellä työllä saa rahaa. "
Niin minäkin tekisin ja teinkin, ulkomailla. Siellä niitä töitä oli, maalasinkin, leikkasin nurmikkoja, leikkasin pensaita, siivosin, asensin kastelulaitteita ja niin edespäin. Koskaan ei kysytty koulutusta eikä työkokemusta.
"Jos kerran avoimia työpaikkoja on, niin eikö kannattaisi mennä tekemään työtä?"
Poliisi tulee ja heittää putkaan jos väkisin yrittää mennä työpaikalle tekemään töitä. Saattaa tulla piipaa-auto kanssa.
"Miksi hän jää tähän kaupunkiin? Sukulaiset ovat täällä, ok, mutta pitääkö sen takia elää valtion rahoilla? "
Ei muissakaan kaupungeissa ole töitä.
"Jos ei ole valmis muuttamaan koulutustaan vastaavan työnperässä, eikö kannattaisi hankkia uutta koulutusta tai tehdä jotain "hanttihommia"?"
Ei ole hanttihommia.
"vai onko siivous liian hankalaa, jos on korkeasti koulutettu? "
Ilmeisesti siivousfirmoissa Lekator, Koralli, N-Clean, ISS, Herttaässä, AAA-siivous ja Kotiapupalvelu ja monissa muissa ajatellaan niin. Ihan turha hakea.
"Pitääkö työn olla jotain hienoa ennenkuin sitä voi tehdä?"
Ei. Hienot hommat hienoille ihmisille. Minulle kelpaisi ihan tavanomainenkin. Vaikka tein sellaista työtä noin viisitoistavuotiaana ilman mitään koulutusta ja opintoja.
"Vai jos töitä hakee, pyrkii joka ikiseen paikkaan, mutta ei oteta?"
Niin ei oteta niin! Ja mitäpä jos hakee kohta uudestaan? Niillä on varmasti minun sähköpostiosoitteeni jo roskapostifiltterissä!
"Miten tämä on mahdollista?"
Siten se on mahdollista, että töihin ei oteta, koska töitä ei ole enää.
"Auttakaa! Kertokaa minulle miksi on niin paljon työttömiä, vaikka töitä takuulla on."
Kannattaisikohan muuttaa maailmankuvaa?
"Pätkätöitä ainakin..."
Ei ole niitäkään.
"niitähän voi tehdä kunnes saa vakituisen?"
Pätkätöistä edetään pätkätöihin tai työttömäksi, ei vakinaiseksi.- hyvä :)
"Ja mitäpä jos hakee kohta uudestaan? Niillä on varmasti minun sähköpostiosoitteeni jo roskapostifiltterissä!"
Olen miettinyt omalla kohdallani ihan samaa ... Lisäksi mun puhelinnumeroni on varmasti eräiden työnantajien puhelimiin tallennettu nimellä "älä vastaa". - UB40
Työttömyys on työpaikkojen puutetta. Jos olisin työnantaja, niin en piileskelisi jossakin pimeässä labyrintissa ja siellä kädet puuskassa vaatisi työnhakijoilta ärhäkkyyttä ratkaisemaan sen puzzle-pelin, millä työpaikka löytyy. Kun kerran työn hakijoilta, niin miksei työnantajiltakin velvoitettaisi jotakin, millä ilmoittaa jokainen tilanteensa ja työnteon eli työpaikan tarjoamatta jättämisen syyt. Eihän tämä mahdotonta olisi...
Vaikka faktat ja oma karu kokemus sanovat samaa, niin useinkin unohtuu tämä asia: 1990-luvun alussa koko maanosaa koskeva talous- ja työelämän murros muutti perinteisiä työllisyys ja yrittäjyyskuvioita peruuttamattomasti. Tehtaita kaatui, vanhat ja vakavaraiset yritykset sortuivat ja irtisanomisaalto on seurannut toistaan riippumatta valtion- tai yksityisen talouden nousu- tai laskukausista. Suuri työttömyys on seurausta työpaikkojen puuttumisesta, EIKÄ suinkaan kenenkään laiskuudesta etsiä töitä. Vuonna 1993 Suomen piti siirtyä "eurokuntoon", siihen aikaan oli 530 000 työtöntä, 20% työttömyys. Kilpailu- ja voitonpyynninteon pakko sekä iän ikuiset, liian suuret työn sivukulut ja byrokratiat karsivat viimeisetkin löysät pois.
Lahdessa on Suomen kovimpia työttömyyksiä mutta täälläkin on tosin sentään näitä työmarkkinatukea ja 8 e ylläpitokorvausta vastaan tehtäviä duuneja. Sitten kun joku kokoomusjulli nysvää puoli vuotta "Lissun" alaisuudessa ja äksiisissä ja jos sen jälkeen vielä sanoo, ettei paskaduuneja ole, niin sitten vasta uskon :) LOL
Kun ei kerran palkata ketään asiallista, koulutettua ja kokenutta työntekijää niin kuka palkkaisi kaverin, joka oli viimeksi täyden palkan töissä vuonna 1991. Työkkäri löi lopulta käteen rätingin, jossa se ikään kuin "pakotti" kaupungin sosiaalisen puolen palkkaamaan kaverin töihin - antoi työpaikkaosoituksen ja sittenkään ei hän sinne päässyt. Kuinka paljon vähemmän mitään todella kaiken kilpailu- ja voitontekopaineiden alaista, yksityistä yhtiötä kiinnostaa vanhan hörhön palkkaaminen? - ihmettelen, mietin
Hei! Ja kiitos!
En osannut arvata että tilanne on todella tuollainen. Kun nyt kun olen alkanut hakea töitä, tuntuu että niitä on joka paikassa tarjolla... siksi ihmettelen, miten on niin paljon työttömiä.
Tuo, mitä kerrot, kuulostaa pahalta, pelottavalta. Työttömyys onkin isompi pulma, kuin mitä olen tähän asti uskonut.
Jos töitä ei saa, vaikka kokemusta on...
Jos tämä meno jatkuu, niin ilmeisesti opiskelijat pääsevät virkoihin sitä mukaa kun vanhempaa porukkaa potkitaan pellolle? hassua!
Typerää... sillä kokemus se on, joka työntekijän tekee. Opiskelijalla saattaa olla tuora tieto, mutta kyllä sitä jatkuvasti törmää siihen kokemuksen puutteeseen, kun pitää saada joku erikoisempi asia selvitettyä ja ei ole kokenutta ihmistä paikalla... - ihmettelen, mietin
UB40 kirjoitti:
Työttömyys on työpaikkojen puutetta. Jos olisin työnantaja, niin en piileskelisi jossakin pimeässä labyrintissa ja siellä kädet puuskassa vaatisi työnhakijoilta ärhäkkyyttä ratkaisemaan sen puzzle-pelin, millä työpaikka löytyy. Kun kerran työn hakijoilta, niin miksei työnantajiltakin velvoitettaisi jotakin, millä ilmoittaa jokainen tilanteensa ja työnteon eli työpaikan tarjoamatta jättämisen syyt. Eihän tämä mahdotonta olisi...
Vaikka faktat ja oma karu kokemus sanovat samaa, niin useinkin unohtuu tämä asia: 1990-luvun alussa koko maanosaa koskeva talous- ja työelämän murros muutti perinteisiä työllisyys ja yrittäjyyskuvioita peruuttamattomasti. Tehtaita kaatui, vanhat ja vakavaraiset yritykset sortuivat ja irtisanomisaalto on seurannut toistaan riippumatta valtion- tai yksityisen talouden nousu- tai laskukausista. Suuri työttömyys on seurausta työpaikkojen puuttumisesta, EIKÄ suinkaan kenenkään laiskuudesta etsiä töitä. Vuonna 1993 Suomen piti siirtyä "eurokuntoon", siihen aikaan oli 530 000 työtöntä, 20% työttömyys. Kilpailu- ja voitonpyynninteon pakko sekä iän ikuiset, liian suuret työn sivukulut ja byrokratiat karsivat viimeisetkin löysät pois.
Lahdessa on Suomen kovimpia työttömyyksiä mutta täälläkin on tosin sentään näitä työmarkkinatukea ja 8 e ylläpitokorvausta vastaan tehtäviä duuneja. Sitten kun joku kokoomusjulli nysvää puoli vuotta "Lissun" alaisuudessa ja äksiisissä ja jos sen jälkeen vielä sanoo, ettei paskaduuneja ole, niin sitten vasta uskon :) LOL
Kun ei kerran palkata ketään asiallista, koulutettua ja kokenutta työntekijää niin kuka palkkaisi kaverin, joka oli viimeksi täyden palkan töissä vuonna 1991. Työkkäri löi lopulta käteen rätingin, jossa se ikään kuin "pakotti" kaupungin sosiaalisen puolen palkkaamaan kaverin töihin - antoi työpaikkaosoituksen ja sittenkään ei hän sinne päässyt. Kuinka paljon vähemmän mitään todella kaiken kilpailu- ja voitontekopaineiden alaista, yksityistä yhtiötä kiinnostaa vanhan hörhön palkkaaminen?Nyt kun kuuntelen teidän vastauksianne, silmäni alkavat pikkuhiljaa avautua, tosin siksihän tänne tulinkin kyselemään.
En tiennyt että asiat ovat todella näin huonosti!
On helppo olla semmoisessa käsityksessä että paskaduunia löytyy, niinkuin sanoit. Eipä taidakaan olla niin! Olin väärässä. Kiitos.
Työttömyys-juttu vaikuttaa tosi hankalalta.
Mutta asioita ei voi ratkaista jos ei tiedä niiden oikeaa laitaa.
Voisi oikeastaan auttaa, jos työnantajaa velvotettaisiin kertomaan, miksi tietty työnhakija ei päässyt(?), olisi vaikka jotkin yleisesti määritellyt "koodit", kuten esim. korkeakoulun ilmoituslomakkeessa, jossa hylätyille oli koodi, joka kertoi että miksei päässyt... hmm.. - ärhäkkyyttä
ihmettelen, mietin kirjoitti:
Nyt kun kuuntelen teidän vastauksianne, silmäni alkavat pikkuhiljaa avautua, tosin siksihän tänne tulinkin kyselemään.
En tiennyt että asiat ovat todella näin huonosti!
On helppo olla semmoisessa käsityksessä että paskaduunia löytyy, niinkuin sanoit. Eipä taidakaan olla niin! Olin väärässä. Kiitos.
Työttömyys-juttu vaikuttaa tosi hankalalta.
Mutta asioita ei voi ratkaista jos ei tiedä niiden oikeaa laitaa.
Voisi oikeastaan auttaa, jos työnantajaa velvotettaisiin kertomaan, miksi tietty työnhakija ei päässyt(?), olisi vaikka jotkin yleisesti määritellyt "koodit", kuten esim. korkeakoulun ilmoituslomakkeessa, jossa hylätyille oli koodi, joka kertoi että miksei päässyt... hmm..Hei1
sinä vaikutatkin ihan fiksulta nuorelta sittenkin. Anna anteeksi ärhäkkyys minulta ja muiden puolesta. Täällä on käynyt niin paljon feikkejä kehumassa itseään, että sitä tulee epäluuloiseksi.
Hyvää jatkoa sinulle ja toivotaan, että sinä pääset koulutustasi vastaavaan työhön. - Ikityötön
UB40 kirjoitti:
Kun ei kerran palkata ketään asiallista, koulutettua ja kokenutta työntekijää niin kuka palkkaisi kaverin, joka oli viimeksi täyden palkan töissä vuonna 1991. Työkkäri löi lopulta käteen rätingin, jossa se ikään kuin "pakotti" kaupungin sosiaalisen puolen palkkaamaan kaverin töihin - antoi työpaikkaosoituksen ja sittenkään ei hän sinne päässyt. Kuinka paljon vähemmän mitään todella kaiken kilpailu- ja voitontekopaineiden alaista, yksityistä yhtiötä kiinnostaa vanhan hörhön palkkaaminen?Helsingissä nainen meinasi tulla mustan miehen raiskaamaksi kun piipahti piipille pusikkoon.
No ei se mitään.
On käynyt mielessä, että milloinkahan ensimmäinen työnhakija raiskataan. Nimittäin kun ne vaatteet joutuu vaihtamaan pusikossa. Ensin ajetaan paikalle polkupyörällä, eihän työttömällä ole varaa bussilippuun. Eikä haistatteluun hikivaatteissa mennä, vaan ne vaihdetaan puistossa.
Kun näitä haistatteluja siivoustyöpaikkoihinkin on kymmeniä, niin pelkästään pääkaupunkiseudulla puskavaatteidenvaihtoja on varmasti tuhansia joka päivä.
Minä olen muuten vaihtanut työhönottohaistatteluvaatteet Helsingin pääpostin aulassa. Varmasti Suomen urbaanein paikka.
Allah on ollut armollinen eikä musta mies eikä valkoinenkaan mies ole hyökännyt kimppuun kun vaihdan vatteita pusikossa. Ehkä nekin tajuavat, että haastattelu on vakava paikka. - Jostain...
Ikityötön kirjoitti:
Helsingissä nainen meinasi tulla mustan miehen raiskaamaksi kun piipahti piipille pusikkoon.
No ei se mitään.
On käynyt mielessä, että milloinkahan ensimmäinen työnhakija raiskataan. Nimittäin kun ne vaatteet joutuu vaihtamaan pusikossa. Ensin ajetaan paikalle polkupyörällä, eihän työttömällä ole varaa bussilippuun. Eikä haistatteluun hikivaatteissa mennä, vaan ne vaihdetaan puistossa.
Kun näitä haistatteluja siivoustyöpaikkoihinkin on kymmeniä, niin pelkästään pääkaupunkiseudulla puskavaatteidenvaihtoja on varmasti tuhansia joka päivä.
Minä olen muuten vaihtanut työhönottohaistatteluvaatteet Helsingin pääpostin aulassa. Varmasti Suomen urbaanein paikka.
Allah on ollut armollinen eikä musta mies eikä valkoinenkaan mies ole hyökännyt kimppuun kun vaihdan vatteita pusikossa. Ehkä nekin tajuavat, että haastattelu on vakava paikka.Luin jostain, että 62 prosenttia raiskauksista on yhden maahanmuuttajakansallisuuden tekemiä.
- säännöt tulonhankinnassa
Paljonko maksat veroa ansioistasi?
Maksat asuntosi ilmisesi opintotuella ja opiskelijan asuntotuella. Menetätkö ne, jos olet ansiotyössä?
Joudutko odottamaan kaksikin kuukautta ennenkuin saat opintotukea ja asuntotukea, koska sinun pitää ilmoittaa tulosi näiden maksajille ja he harkitsevat kuinka paljon tukiasi vähennetään ansioittesi takia. Näin minä teen ollessani pätkätöissä ja työnantajakin on hidas maksaja, joten olen kaksi kuukautta ilman minkäänlaisia tuloja.
"Miksi työn pitäisi olla jotain mieluista?" sinä kysyt. Mistä olet saanut päähäsi tällaisen ajatuksen.
Ei työtön hae jotain mieluisaa työtä vaan työtä jonka palkalla tulee toimeen.
Kaikki työttömät eivät asu suurissa kaupungeissa kuten luultavasti sinä opiskeluaikanasi. Ei ole järkevää myydä vaikkapa omistusasuntoa ja muuttaa suureen kaupunkiin, missä asuntojen hinnat sekä vuokrat ovat moninkertaisia verrattuna entiseen asuinpaikkaan, siis vanhasta asunnosta saadulla hinnalla ei saakaan uutta asuntoa uudella paikkakunnalla. Sekin olisi vielä siedettävää, mutta nykyisin ei ole tarjolla juuri muuta kuin pätkätyötä, siinä sitten ihmettelet työttömänä, ei ole enää omaa kotia ei työtä ei oikeastaan mitään. Kovin iäkkäänä ei myöskään uusia uria luoda ja vaikka luodaankin ei saada enää töitä.
Paremin saisit vastauksia kysymällä suoraan tädiltäsi, hänellä on varmasti järkevä selitys valinnalleen.
Opiskelijaa ja työtöntä ei voi rinnastaa toisiinsa työelämässä verotuksen ja sosiaalisten tukien suhteen.- noille
turha noille pennuille on selittää. ei ne ymmärrä.
- ihmettelen, mietin
Mitä minuun tulee, niin en asu isossa kaupungissa. Mutta sillä ei nyt ole merkitystä.
Kaikkea ei aina tule ajatelleeksi...
Jos omistaa asunnon asuinkaupungissaan, on hankala muuttaa. Enpä tullut ajatelleeksi sitä. Ei kaikkea aina hoksaa. Se on riski, myydä asunto. Joskus elämässä pitää ottaa riskejä, mutta kenenkään ei tule kehoittaa toista ottamaan riskejä, joita toinen ei halua itse ottaa. Jokaisen oma elämä.
Mutta on tässä tosiaan sekin puoli, että muuttaminen työn perässä on hankalaa, kun työn saanti on noin epävarmaa.
Ei oikeastaan kannata muuttaa, jos tilanne ei siitä parane. - ihmettelen, mietin
noille kirjoitti:
turha noille pennuille on selittää. ei ne ymmärrä.
Harmi että ajattelet noin.
Vaikka ehkä saattaa kuulostaa että tulin tänne mollaamaan, ei se ollenkaan ollut tarkoitukseni.
Haluan ymmärtää vaikkapa tätiäni ja sitä, miksi on niin paljon työttömiä.
Ei kukaan voi tietää kaikkea, varsinkaan kun ei kysy.
Minä kysyin, te vastasitte, minä ymmärrän.
Kiitos :) - säännöt tulonhankinnassa
Mitä minuun tulee, niin en asu isossa kaupungissa. Mutta sillä ei nyt ole merkitystä.
Kaikkea ei aina tule ajatelleeksi...
Jos omistaa asunnon asuinkaupungissaan, on hankala muuttaa. Enpä tullut ajatelleeksi sitä. Ei kaikkea aina hoksaa. Se on riski, myydä asunto. Joskus elämässä pitää ottaa riskejä, mutta kenenkään ei tule kehoittaa toista ottamaan riskejä, joita toinen ei halua itse ottaa. Jokaisen oma elämä.
Mutta on tässä tosiaan sekin puoli, että muuttaminen työn perässä on hankalaa, kun työn saanti on noin epävarmaa.
Ei oikeastaan kannata muuttaa, jos tilanne ei siitä parane.Älä ihmettele vaan vastaisitko tähänkin:
Maksat asuntosi ilmeisesti opintotuella ja opiskelijan asuntotuella. Menetätkö ne, jos olet ansiotyössä?
Sinun opintotukiasi ei vähennetä, jos olet ansiotyössä ennenkuin tulot ylittävät määrätyn rajan. Työttömyyskorvausta sensijaan pienennetään esimerkiksi osa-aikatyöläisiltä, joten työssä käynnistä ei monestikaan ole taloudellista hyötyä.
Tämä valtiovallan työhönkannustamispolitiikkaa. Voit hankkia tietoa työttömän sosiaalisista eduista, työttömyyspäivärahan vaikka täältä etuuoppaasta http://www.tyj.fi/ koska se näyttää sinua niin kovasti kiinnostavan. Tältä pohjalta voit sitten tehdä omia johtopäätöksiäsi ja lopettaa hölynpöly höpötyksesi tällä palstalla. - ihmettelen, mietin
säännöt tulonhankinnassa kirjoitti:
Älä ihmettele vaan vastaisitko tähänkin:
Maksat asuntosi ilmeisesti opintotuella ja opiskelijan asuntotuella. Menetätkö ne, jos olet ansiotyössä?
Sinun opintotukiasi ei vähennetä, jos olet ansiotyössä ennenkuin tulot ylittävät määrätyn rajan. Työttömyyskorvausta sensijaan pienennetään esimerkiksi osa-aikatyöläisiltä, joten työssä käynnistä ei monestikaan ole taloudellista hyötyä.
Tämä valtiovallan työhönkannustamispolitiikkaa. Voit hankkia tietoa työttömän sosiaalisista eduista, työttömyyspäivärahan vaikka täältä etuuoppaasta http://www.tyj.fi/ koska se näyttää sinua niin kovasti kiinnostavan. Tältä pohjalta voit sitten tehdä omia johtopäätöksiäsi ja lopettaa hölynpöly höpötyksesi tällä palstalla.Olen kyllä ottanut selvää, mitä opintotukeen tulee.
Ennenkuin sain tietää, että opintotuen ohella voi tehdä töitä, olin valmis luopumaan opintotuesta voidakseni tehdä töitä.
Minä en halua elää pihistellen ja teen töitä aina kun tilanne sallii.
Vaikka en sen takia saisi opintotukea ollenkaan.
Ja siitä höpötyksestä. MInä tulin tänne kysymään. En ole yrittänyt väittää mitään. Kysyminen ei ole höpöttämistä, vaan jotta voi höpöttää jotain, pitää väittää jotain= sanoa jonkin asian jokin laita. Ja kysyttäessä harvemmin muodostetaan väitöksiä.
Jos olen muotoillut kysymykseni huonosti, pahoittelen.
Jotenkin arvelin, että tämmöisen asian kysyminen voi johtaa julkiseen "hirttämiseeni", no olin oikeassa, tosin onneksi jotku, jotka jo minut hirsipuuhun nostivat, laskivat alaskin, kiitos heille siitä.
Se on vähän niin, että on joitain, jotka yrittävät satuttaa. Sitten on toisia, jotka sattuvat olemaan uteliaita ja haluavat ymmärtää. Usein ihmiset hyökkäävät aina vain raivoisemmin sen jälkimmäisen ryhmän kimppuun. Ikävää vain, että minä(kin) kuulun siihen. Jotta voisi ymmärtää, täytyy kysyä tai kokea.
Mieluummin kysyn. Kiitän. =)
- ensin tätä
Pohdipa itse, miksi monet menevät töihin pelkän työmarkkinatuen suuruisella korvauksella?
Jos on perhe ja pieniä lapsia, mieti itse lähtisitkö perheesi luota esim 700 euron kk-palkalla? Täällä jos kävisin esim. pk-seudulta kerran viikossa, tuo riittäisi matkoihin. Vuokraan ja muihin kuluihin pitäisi jo hakea velkaa. Ottaisitko velkaa saadaksesi töitä, tai avioeron?
Vaikka sinun sukulaisesti ovatkin laiskoja luusereita, älä yleistä silti. Työttömänä on ihmisiä, joiden työura on kaksi kertaa pitempi kuin sinun ikäsi ja varmasti on kelvannut mitä saanut on. Phdintasi on tyypillistä vielää elämää kokemattoman lapsen pohdintaa, ei mitään fiksun ihmisen mietiskelyä. Lapsellisuutesi estää sinua vielä ymmärtämästä, ettei korkeastikoulutettuja haluta siivoamaan. Minä sain helposti opiskelijana mitä vaan työtä, mutta nyt nelikymppisenä korkeastikoulutettuna se on ollut paljon vaikeampaa.
Miksi ette kouluttaudu uudestaan? Onpä tässä kouluttautudu mm. it-alalle sopivasti aikaan, jolloin alalta alettiin irtisanoa.
Heti kun olen päässyt töihin, on haastattelukutsujen määrä moninkertaistunut. Samoin moni opiskelija on ihmetellyt, että miten valmistumisen jälkeen ei enää otetakaan töihin niin helposti kuin opiskelijana. Voi se sinullakin olla vielä työttömyys edessä, sillä vaikutat aika typerältä.- ihmettelen, mietin
hihii, kimppuuni käytiin...
Mutta tosiasiassa en pidä sukulaisiani luusereina, saavat töitä tai eivät. En pidä muitakaan työttömiä luusereina. En pidä ketään luuserina.
"Phdintasi on tyypillistä vielää elämää kokemattoman lapsen pohdintaa, ei mitään fiksun ihmisen mietiskelyä."
Millaista olisi fiksun ihmisen pohdinta?
No jaa, pohdin siis kuin lapsi , lienen lapsenmielinen. Mieluummin tosin lapsenmielinen kuin ilkeä ja hyökkäävä.
Nytkään tarkoitukseni ei ollut loukata, vaan saada tietää, miten asiat ovat.
Mitään ei voi tietää, jos ei ole itse kokenut, tai sitten kysy muilta, opi siten ja ymmärrä.
Ja minä kyllä ymmärrän, nyt kun asia on minulle selitetty.
Saatan mielestäsi vaikuttaa typerältä.
Onko typerämpää luulla tietävänsä jotain, vai kysyä miten asia on?
- kuulehan
työttömänä on mm. entisiä siivoojia sekä entisiä yrittäjiä. Et halua loukata ketään, pyh. haluat kehua itseäsi. Jos sinä esim. pääset mäkkärin kassalle ja tätisi ei, niin jos et osaa päätellä mistä se johtuu, niin se on omaa tyhmyyttäsi.
- työttömät
ovat työssäkäyvien puolisoita ja jokainen ropo on tervetullut minkä saa, perheen elatukseen. Se pitkittinyt työttömyys kun vie nollatuloille, mitä te pikkuräkänokat ette taida tietää. Nämä puolisot ovat myös nähneet, miten paljon se toinen hakee töitä. Oma puolisoni kyllä tajuaa, ettei niitä töitä taivaasta tipu. Jos olet nainen, kun olet keski-ikäinen akka, et ole mitään haluttua työvoimaa itsekään, et vaikkei työttömyys% olisi kovin suuri. Sinusta tuolla asenteella hyvää vauhtia tulee kiukkuinen akka.
- ihmettelen, mietin
En kehu itseäni, en ole sen parempi kuin muut, tein töitä tai en. Vaikka tekisin kaikki maailman työt ja elättäisin kaikki muut, en olisi silloinkaan muita parempi, en ole koskaan vaikka haluaisinkin, enkä halua. Miksi kukaan olisi toista parempi? Oletko sinä?
saattaa olla omaa tyhmyyttäni, jos ihmettelen miksi pääsen mäkkärin kassalle ja tätini ei... mutta sentään ihmettelen sitä.
Ei kukaan voi tietää kaikkea, anteeksi vain, et sinäkään.
JOs minä pääsen mäkkärin kassalle ja tätini ei, vaikka hänellä on enemmän kokemusta, päättelinsin että se johtuu siitä että hän ei hae.
Sillä tietopohjalla, mikä minulla oli ennenkuin tulin tänne kysymään, en olisi voinut päätelläkään muuta. Nyt voin, ja päättelenkin.
eikö se ole se sananlasku:
Ei ole tyhmää kysymystä, vain tymiä vastauksia. - ihmettelen, mietin
työttömät kirjoitti:
ovat työssäkäyvien puolisoita ja jokainen ropo on tervetullut minkä saa, perheen elatukseen. Se pitkittinyt työttömyys kun vie nollatuloille, mitä te pikkuräkänokat ette taida tietää. Nämä puolisot ovat myös nähneet, miten paljon se toinen hakee töitä. Oma puolisoni kyllä tajuaa, ettei niitä töitä taivaasta tipu. Jos olet nainen, kun olet keski-ikäinen akka, et ole mitään haluttua työvoimaa itsekään, et vaikkei työttömyys% olisi kovin suuri. Sinusta tuolla asenteella hyvää vauhtia tulee kiukkuinen akka.
Kiukkuinen akka? Minusta?
Ei kai.
Kyllä ennemmin taivas tippuu kuin minusta tulee kiukkuinen. Olen sen verran katsellut näitä kiukkuisia akkoja, jotka toisista ajattelevat pahaa että ennemmin olen kynnysmattona ja menen hesan kauduille killottelemaan herrojen kenkiä ilmaiseksi... Kyllä minä tällaisena pysyn, kiitoksia.
Pikkuräkänokka? No, ok, voin olla pikkuräkänokka =)
Kyllä minä ymmärrän, jos on perheellinen. Silloin on kuitenkin usein toinen työssäkäyvä puoliso, joka elättää.
Ja kyllä minä ymmärrän että pitkittynyt työttömyys vie nollatuloille. tottakai! Siksi täällä ensin ihmettelinkin, miksi ei käydä töissä, vaikka töitä näyttäisi olevan tarjolla. Nyt se sitten selvisi, että töihin ei vain oteta.
ja vielä asenteestani... tällä asenteella minusta ei ikinä tule kiukkuista akkaa. Tämä asenne vie aivan toiseen suuntaan. Alkuperäinen viestini tarkoitus oli täysin vilpitön. En halunnut mollata, halusin tietoa. Tietoa vain.
Minusta on parempi ottaa asioista selvää, nimenomaan siksi ettei tarvitse selän takana juoroilla ja muuttua kiukkuiseksi akaksi.
Pysyn vaikka pikkuräkänokkana koko elämäni ajan. - Sailetu
työttömät kirjoitti:
Tämä on totta. Suomessa tarvitaan perheen elättämiseen molempien tulot.
Työtä eivät useimmiten saa pätevimmät, koska
- Kaikki työntekijöitä valitsevat eivät ole ammattitaitoisia. Työhaastatteluissa nämä pomot päästelevät tosi isoja saamakoita suustaan, kunta-ala on tässä asiassa kärkisijoilla.
- Nuori pomo ei ota mielellään itseään vanhempia alaisia.
- Usein valitaan henkilö, joka tunnetaan "sukulaissieluksi"
- Erilaiset ennakkoluulot estävät työllistymistä.
- Palkkavaatimuksilla on oma merkitys valituksi tulemisessa.
- tuleva pitkäaikaistyötön
Osastomme myytiin ja uusi johto tiputti palkkoja,otin lopputilin firmasta toimiessani siellä tuotantopäällikkönä kun en suostunut palkanalennuksiin.Nyt rakentelen korvauksilla hallia ja kesämökkiä ja en haekkaan töitä,kursseille menen talveksi ja rakentaminen jatkuu kevättalvella,rahasta kun ei ole pulaa niin mikäs tässä.Hommatkoon halpamaista orjansa tekemään halvalla.
- että näin
"Pätkätöitä ainakin,niitähän voi tehdä kunnes saa vakituisen?"
Otapa huomioon,että pätkätyöt saattaa kestää vuosia.Moni turhautuu koska mitään ei voi suunnitella ja edutkaan ei välttämättä ole samat kuin vakituisilla.Eli vakituista ei välttämättä tule ikinä.Ja noin voi käydä myös sinulle.
Itse olen työtön ihan omasta vapaasta tahdostani ja aion työttömänä pysyäkin ja ehkä opiskella.
Työnantajat haluavat että työ tehdään ilmaiseksi,mikä ei motivoi ketään töihin,eli olen samaa mieltä tulevan pitkäaikaistyöttömän kanssa.Jos kiinalainen tekee saman homman halvemmalla,niin nostan hattua ja toivotan onnea. - ihmettelen, mietin
Niin, ei kaikkeen kannata suostua. Joskus on noustava parrikaadeille, jos itseä sorretaan. Turhaa kai sitä töissä käy, jos tekemistä ja rahaa riittää.
Työnantajat monesti sortavat työntekijöitä, jos keksii muun keinon hankkia elanto(tai miten elääkään), niin aina parempi.
Tosiaan jokaisen oma asia, miten elantonsa hankkii, mutta minä ihmettelinkin näitä työttömiä, joista luulin etteivät he edes yritä hankkia.
Mutta sainpa nyt teiltä tietää, että aina sitä työtä ei saa, vaikka kuinka töitä haluaisi tai hakisi, tai vaikka kuinka kokenut olisi.
kyllähän sitä olettaa että kokenut ja osaava töitä saa, kun vaan hakee. Olin väärässä.
- Fiksuksi...
Olen lukenut nuo sinun vastakommenttisi. Kirjotin tuon Työttömyyden dilemma -jutun ja taisin minäkin vähän tölväistä sinua. Anteeksi, meni väärään kohteeseen. Taidatkin olla ihan fiksu nuori.
Se, miksi täällä suhtaudutaan niin aggressivisesti erilaisiin työttömien työllistymättömyyttä koskeviin kirjoituksiin, johtuu siitä, että näillä sivustoilla on paljon häirikkökirjoituksia, joiden tavoitteita voi vain ihmetellä. Todennäköisesti kirjoittajina on useimmiten oppitunneilla pitkästyneitä, jotka sittaen saavat sairaalloista huvia työttömien palstoille typeryyksien kirjoitteluista.
Onnea ja menestystä sinulle jatkossa!- ihmettelen, mietin
Kiitos! =)
Ymmärrän kyllä syyn, miksi niin monet teistä nousivat barrikaadeille vastaani. Usein ketkä kyselevät tällaisiä, ovat varmasti aivan toisella asialla kuin minä. :)
Haluan oppia tietämään, miksi näin on.
Luulin että kyse on vain ihmisistä ja heidän halustaan tehdä mieluisaa työtä.
Mutta UPS! eipä olekaan =)
Jos näin moni ihminen ei saa töitä, vaikka kuinka yrittää ja olisi taitoa ja kokemusta, niin asiallehan olisi tehtävä jotain.
Tämä(kin) asia vaatisi sitä äänekästä puolesta puhujaa, olisi taas yksi asia, johon joku voi paneutua ja ajaa eteenpäin. Toki moni jo ajaakin, en epäile ollenkaan. Mutta joskus poliitikkojakin pitää muistutella ja ehdotella muutoksia...
Monella teistäkin on varmasti jonkilainen visio asian parantamiseksi?
Niitä tarvitaan ja joku aktiivinen ihminen viemään niitä eteenpäin.
Tunnen muitakin työttömiä, jotka ovat pätkätyökierteessä. Kolmas tätini on yksinhuoltaja ja hän menee töihin aina kun vain pääsee, pienestä palkasta on seurannut se että hän välillä saa tukia ja välillä palkkaa ja välillä tukia perittään takaisin, koska muka maksettu väärin perustein. Seurauksena että koko perhe kärsii, kun jo saatua peritään vähän väliä takaisin vaikka muutenkin tekee jo tiukkaa saada ruokaa yms.
Ja sitten vielä yleisesti ihmetelleen, kuinka työttömät ovat niin laiskoja etteivät käy töissä.
Tämä on väärin. Epäoikeudenmukaista.
Näyttää siltä että työttömiä sorretaan. Minkä takia? kyllähän he ovat kelvollisia työntekijöitä siinä missä muutkin?
Miksiköhän heitä ei palkata? vaikka luulisi että se on se kokemus, joka merkitsee? - ihmettelen, mietin
Kiitos siis vielä kerran!
Ja kun toivotit minulle onnea ja menestystä... kiitän siitäkin... mutta minä en hae menestystä vain itselleni.
Tässä sivussa, kun toimeentuloni on tällä hetkellä turvattu, on aikaa ajaa heikko-osaisten asioita. :P
Koska vaikka hyvinvointivaltio onkin, on Suomen käytännöissä paljon parannettavaa.
Poliitikot? Vain puhuvat.
Olen päättänyt "alkaa potkia heitä takamukseen"... Sillä ilman sitä mitään ei näytä tapahtuvan.
Aloitan ensin tästä vanhusten kohtelusta ja hoidosta, sitten katsotaan minne sitä vielä "repiää". Voi olla että minusta kuulette vielä, kyselemässä ja sitten toivon mukaan toimimassakin ;)
Jos ei vielä ainakaan työttymyys-asiassa niin ehkä jonain päivänä.
Sillä Suomi tarvitsee ajattelijoita, tekijöitä. Poliitikot puhuvat, yrittävät tehdä jotain mutta nytkin veroja vähennetään, työpaikkoja vähennetään ja yhä pienempi joukko hoitajia hoitaa yhä suurempaa määrää vanhuksia.
Poliitikoilla on hyviä ajatuksia, mutta joskus niillä on seurauksia, joita ei ajatella ja joilla on vakavat ja kauaskantoiset seuraukset.
No, ehkäpä tällekin asialle vielä saadaan muutos, ettei töitä löydy...
Tosin jokainen teistä voi olla mukana auttamassa muutoksessa, "potkia poliittikkoja takamukseen"..
;) - Tutkainta vastaan...
Kiitos! =)
Ymmärrän kyllä syyn, miksi niin monet teistä nousivat barrikaadeille vastaani. Usein ketkä kyselevät tällaisiä, ovat varmasti aivan toisella asialla kuin minä. :)
Haluan oppia tietämään, miksi näin on.
Luulin että kyse on vain ihmisistä ja heidän halustaan tehdä mieluisaa työtä.
Mutta UPS! eipä olekaan =)
Jos näin moni ihminen ei saa töitä, vaikka kuinka yrittää ja olisi taitoa ja kokemusta, niin asiallehan olisi tehtävä jotain.
Tämä(kin) asia vaatisi sitä äänekästä puolesta puhujaa, olisi taas yksi asia, johon joku voi paneutua ja ajaa eteenpäin. Toki moni jo ajaakin, en epäile ollenkaan. Mutta joskus poliitikkojakin pitää muistutella ja ehdotella muutoksia...
Monella teistäkin on varmasti jonkilainen visio asian parantamiseksi?
Niitä tarvitaan ja joku aktiivinen ihminen viemään niitä eteenpäin.
Tunnen muitakin työttömiä, jotka ovat pätkätyökierteessä. Kolmas tätini on yksinhuoltaja ja hän menee töihin aina kun vain pääsee, pienestä palkasta on seurannut se että hän välillä saa tukia ja välillä palkkaa ja välillä tukia perittään takaisin, koska muka maksettu väärin perustein. Seurauksena että koko perhe kärsii, kun jo saatua peritään vähän väliä takaisin vaikka muutenkin tekee jo tiukkaa saada ruokaa yms.
Ja sitten vielä yleisesti ihmetelleen, kuinka työttömät ovat niin laiskoja etteivät käy töissä.
Tämä on väärin. Epäoikeudenmukaista.
Näyttää siltä että työttömiä sorretaan. Minkä takia? kyllähän he ovat kelvollisia työntekijöitä siinä missä muutkin?
Miksiköhän heitä ei palkata? vaikka luulisi että se on se kokemus, joka merkitsee?Olet nuori ja idealisti. No, elämä opettaa.
...Jos näin moni ihminen ei saa töitä, vaikka kuinka yrittää ja olisi taitoa ja kokemusta, niin asiallehan olisi tehtävä jotain...
Eipä asialle taida olla tehtävissä mitään niin kauan kuin päättäjät haluavat, että työttömyys Suomessa pysyy.
Se on katsos yksinkertaistettuna niin, että jos kaikilla olisi työtä, kasvaisi myös ostovoima ja se tietäisi inflaation kasvua. Sitä päättäjät pelkäävät kuin ruttoa. Toisaalta myös EU vaatii jäsenvaltioitaan pitämään inflaation kurissa. Ja Suomihan on mallioppilas.
Työttömyydestä ei haluta eroon siksikään, että se auttaa tuloerojen kasvattamista. Sehän on nykyisin yhteiskunnan trendi.
Työttömyys auttaa myös pitämään palkkatason kurissa.
Edellinen työministeri Filatov erehtyi muutama vuosi sitten sanomaan suorassa tv-ohjelmassa, että Suomi tarvitsee työttömänsä palkkatason kurissapitämiseksi. Näin asia tuli vahvistetuksi päättäjän suulla.
Kun Suomea 1990-luvun alkupuoliskolla alettiin pistämään EU-kuntoon, räjähti työttömyys pilviin. Ilman tätä EU-kuntoon laittamista ei Suomi olisi täyttänyt EU:hun pääsyn kriteerejä.
Muistan itse, kun alettiin päättäjien toimesta puhua Suomen EU-kuntoon saattamisesta, niin muutaman kuukauden päästä meillä oli jättityöttömyys.
Ilman suurta työttömyyttä ei Suomessa varallisuus kasaantuisi sitä tahtia kuin tekee pienen porukan käsiin ja samalla toinen, suurempi porukka köyhtyisi sitä tahtia kuin tekee.
Työttömät siis maksavat muiden puolesta siitä, että tietyn porukan varallisuus kasvaa huimaa vauhtia ja Suomi säilyttää EU-kuntonsa.
Sitäpaitsi, jokaisen työssäolevan kannattaisi kysyä itseltään sitä, että kuka joutuu olemaan työttömänä, että itse sai työpaikan. - ihmettelen, mietin
Tutkainta vastaan... kirjoitti:
Olet nuori ja idealisti. No, elämä opettaa.
...Jos näin moni ihminen ei saa töitä, vaikka kuinka yrittää ja olisi taitoa ja kokemusta, niin asiallehan olisi tehtävä jotain...
Eipä asialle taida olla tehtävissä mitään niin kauan kuin päättäjät haluavat, että työttömyys Suomessa pysyy.
Se on katsos yksinkertaistettuna niin, että jos kaikilla olisi työtä, kasvaisi myös ostovoima ja se tietäisi inflaation kasvua. Sitä päättäjät pelkäävät kuin ruttoa. Toisaalta myös EU vaatii jäsenvaltioitaan pitämään inflaation kurissa. Ja Suomihan on mallioppilas.
Työttömyydestä ei haluta eroon siksikään, että se auttaa tuloerojen kasvattamista. Sehän on nykyisin yhteiskunnan trendi.
Työttömyys auttaa myös pitämään palkkatason kurissa.
Edellinen työministeri Filatov erehtyi muutama vuosi sitten sanomaan suorassa tv-ohjelmassa, että Suomi tarvitsee työttömänsä palkkatason kurissapitämiseksi. Näin asia tuli vahvistetuksi päättäjän suulla.
Kun Suomea 1990-luvun alkupuoliskolla alettiin pistämään EU-kuntoon, räjähti työttömyys pilviin. Ilman tätä EU-kuntoon laittamista ei Suomi olisi täyttänyt EU:hun pääsyn kriteerejä.
Muistan itse, kun alettiin päättäjien toimesta puhua Suomen EU-kuntoon saattamisesta, niin muutaman kuukauden päästä meillä oli jättityöttömyys.
Ilman suurta työttömyyttä ei Suomessa varallisuus kasaantuisi sitä tahtia kuin tekee pienen porukan käsiin ja samalla toinen, suurempi porukka köyhtyisi sitä tahtia kuin tekee.
Työttömät siis maksavat muiden puolesta siitä, että tietyn porukan varallisuus kasvaa huimaa vauhtia ja Suomi säilyttää EU-kuntonsa.
Sitäpaitsi, jokaisen työssäolevan kannattaisi kysyä itseltään sitä, että kuka joutuu olemaan työttömänä, että itse sai työpaikan.voiko olla noin?
Aika kaksinaamaista!
Ensin mainostetaan kovin että he taistelevat työttömyyttä vastaan ja sitten kuitenkin he haluavat pitää työttämät.
Aika ikävää.
JOs ihminen haluaa tehdä töitä ja käydä töissä, ansaita "varakkaampaa" elämää, niin miten sitten käyttäydytään näin, estetään se, mutta ollaan edesauttavinaan?
Mikähän tässä oikein on takana? - Luettavaa...
voiko olla noin?
Aika kaksinaamaista!
Ensin mainostetaan kovin että he taistelevat työttömyyttä vastaan ja sitten kuitenkin he haluavat pitää työttämät.
Aika ikävää.
JOs ihminen haluaa tehdä töitä ja käydä töissä, ansaita "varakkaampaa" elämää, niin miten sitten käyttäydytään näin, estetään se, mutta ollaan edesauttavinaan?
Mikähän tässä oikein on takana?Jos kerran oikeasti olet kiinnostunut selvittämään asioita, niin luepa joku kansantajuinen kansantaloutta käsittelevä kirja. Voisit lukea myös Ari Ojapellon kirjan Ahneuden aika. Se on aika valaiseva teos.
- Luettavaksi
voiko olla noin?
Aika kaksinaamaista!
Aika ikävää.
Mikähän tässä oikein on takana?Jos kerran oikeasti olet kiinnostunut selvittämään asioita, niin luepa joku kansantajuinen kansantaloutta käsittelevä kirja. Voisit lukea myös Ari Ojapellon kirjan Ahneuden aika. Se on aika valaiseva teos.
Ehkä ensimmäisenä kannattaa sittenkin lukea kirja Työttömän kuolema. Se ei ole ihan sitä, mitä nimi antaisi ymmärtää. Tekijää en muista, mutta kirja löytyy nimellä kirjastoista. - Luettavaa.....
Luettavaa... kirjoitti:
Jos kerran oikeasti olet kiinnostunut selvittämään asioita, niin luepa joku kansantajuinen kansantaloutta käsittelevä kirja. Voisit lukea myös Ari Ojapellon kirjan Ahneuden aika. Se on aika valaiseva teos.
Kannattaisi sitten ehkä kuitenkin ensiksi lukea kirja Työttömän kuolema. En ole ehkä kaikesta ihan samaa mieltä kirjan kirjoittajan kanssa, mutta kirjassa valaistaan aika hyvin työttömyyden ongelmaa.
- Tökkii....
Luettavaa... kirjoitti:
Jos kerran oikeasti olet kiinnostunut selvittämään asioita, niin luepa joku kansantajuinen kansantaloutta käsittelevä kirja. Voisit lukea myös Ari Ojapellon kirjan Ahneuden aika. Se on aika valaiseva teos.
En tiedä, kuinka monta viestiä tulee taas samasta asiasta näkyviin, mutta laitetaan vielä kerran.
Luepa ensin sittenkin kirja Työttömän kuolema. En ole ehkä ihan samaa mieltä kaikesta kirjoittajan kanssa, mutta työttömyyden syntyjä syviä siinä käsitellään hyvin tajuttavalla tavalla.
- sekatyolainen
Olen ihmetellyt samaa.
Ollaan niin helvetin kotipaikkarakkaita!
Itse olen hakenut tyoni sielta missa sita on ollut.
Vaimo penskat kulkivat alkuvuosina mukana.
Jaivat sittemmin samalla paikkakunnalle.
Olen tehnyt koulutukseeni ja valmiuksiini nahden hyvin vaatimattomia ja pienipalkkaisia toita. Pikku pomosta toimitusjohtajaan.
Esikunta-askareista linjavastuuseen.
Hitsauksesta laatukonsultointiin.
Yla-asteikaiset penskat ja vaimo tulivat hyvin toimeen arkipaivat.
Lyhin tyopatkani oli 2pv, 400km:n paassa.
Pisin patka 7kk, 200km.
Tyot lopetin 53-vuotisena, terveena.
Kilkuttelen tata Espanjan asuntomme takakuppilassa.
Vaimo jai ripustelemaan pyykkeja.
Periaate. Se tehdaan mika tarvitsee.
Niin hyvin kuin osataan.
Koskaan ei ole tarvinnut toita hakea.
Vanhoihin kontakteihin perustuen niita on tarjottu.- ihmettelen, mietin
Niin, tuo on hyvä periaate.
Itse olen valmis raatamaan niska limassa, muutan paikkakunnalta toiselle, jos perheeni voi seurata perässä. Jos ei niin, sitten tulee joko pitkä työmatka tai teen töitä kotoa käsin.
Jos töitä löytyy, kun nyt näyttää siltä ettei sitä ole.
En tiedä onko se utopiaa, haave yhteiskunnasta, jossa jokainen saisi vakituisen työpaikan tai sellaisen jopa siltä paikkakunnalta, missä asuu.
Jokaisen ihmisen on itse valittava, mitä elämällään tekee.
Jos minä joskus joutuisin sellaisen tilanteen eteen ettei töitä ole, niin takuulla kaivelisin kaikki kivet ja kannot. On paikkoja, joita ei edes ilmoiteta yhtään missään ja johon otetaan työntekijä jos joku hyvä tyyppi sattuu kävelemään ovesta.
Niin minä sain kesätöitä, kävelin vain yhteen firmaan, joka ei edes etsinyt työntekijää, mutta sainpa paikan kuitenkin.
Tottakai kaikkein paras tilanne on ihmiselle saada vakituinen työ ja juuri sieltä, mistä haluaa... tai työ yleensä.
Jotenkin tämä on vähän monismutkainen juttu.
Voisiko ehkä sanoa että työ ja työntekijä eivät kohtaa.
Aika ikäväähän se on.
Mutta mietinkin, mitä asialle voi tehdä?
Sekatyolainen kävi töissä jokapuolella, mistä sai. Mutta sai töitä kuitenkin. Onneksi olkoon!
Tuntuu hämmentävältä, että onko todella niin että työtä ei ole?
Se on kyllä totta että koko ajan ulkoistetaan ja työvoima viedään ulkomaille. Siksi suomalaisten tulisi varmaan löytää jokin vahvuus, mitä ei muualta saa.
Eikö työtä ole?
Kun toisaalta sanotaan ettei ole työntekijöitä?
On työvoimapula mutta työttömyyttä on myös.
Mitä ihmettä?
Työ ja työntekijä ei kohtaa? - monikaan
normaalijärjellä varustettu haluaa perhettään jättää jonkun kälysen työpaikan takia.
Tässä tositapaus: Mies työskenteli vuosikausia matkatöissä ja kävi kotonaan harvoin, kerran tullessaan lomalle kysyi hänen 7-vuotias poikansa äidiltään "Jääkö tuo setä meille yöksi?" No, tuollaiset asiathan ovat pikkuseikkoja sen rinnalla, että saa painaa duunia... - ihmettelen, mietin
monikaan kirjoitti:
normaalijärjellä varustettu haluaa perhettään jättää jonkun kälysen työpaikan takia.
Tässä tositapaus: Mies työskenteli vuosikausia matkatöissä ja kävi kotonaan harvoin, kerran tullessaan lomalle kysyi hänen 7-vuotias poikansa äidiltään "Jääkö tuo setä meille yöksi?" No, tuollaiset asiathan ovat pikkuseikkoja sen rinnalla, että saa painaa duunia...Siinäpä se vähän onkin.
Lienee tasapainottelua työn ja perheen välillä tämäkin juttu.
Hankalia ja monipiippuisia juttuja - sekatyolainen
monikaan kirjoitti:
Tässä tositapaus: Mies työskenteli vuosikausia matkatöissä ja kävi kotonaan harvoin, kerran tullessaan lomalle kysyi hänen 7-vuotias poikansa äidiltään "Jääkö tuo setä meille yöksi?" No, tuollaiset asiathan ovat pikkuseikkoja sen rinnalla, että saa painaa duunia...¿Perheen jattaminen?
Jos kerran on niin kotiseuturakas ja mahdollisesti sairaan mustasukkainen niin sitten taytyy tyytya paikalliseen tarjontaan.
Ei meilla ollut mitaan hankaluuksia.
Penskat olivat yla-asteikaisia.
Talo oli maksettu.
Vaimo kavi osa-aikatyossa.
Mina selvisin maanantaiaamusta perjantai-iltaan ilman naista.
Kaikki sujui.
Tavoitteena oli omaehtoinen tyonteon lopetus joka myos onnistui.
Jostain ihmeen syysta elelemme edelleen vaimon kanssa yhdessa ja suteet penskoihin toimivat.
Jos on perseestaan johonkin juurtunut niin turha on urputtaa tyottomyydesta! - hylätä lapsensa
sekatyolainen kirjoitti:
¿Perheen jattaminen?
Jos kerran on niin kotiseuturakas ja mahdollisesti sairaan mustasukkainen niin sitten taytyy tyytya paikalliseen tarjontaan.
Talo oli maksettu.
Kaikki sujui.
Jostain ihmeen syysta elelemme edelleen vaimon kanssa yhdessa ja suteet penskoihin toimivat.
Jos on perseestaan johonkin juurtunut niin turha on urputtaa tyottomyydesta!rahan vuoksi. Selkärangaton vastuunpakoilija tekee juuri noin lähtemällä toiselle paikkakunnalle töihin ja jättämällä lapsensa vieraiden kasvatettavaksi.
- hylätä lapsensa
sekatyolainen kirjoitti:
¿Perheen jattaminen?
Talo oli maksettu.
Kaikki sujui.
Jos on perseestaan johonkin juurtunut niin turha on urputtaa tyottomyydesta!rahan vuoksi. Selkärangaton vastuunpakoilija tekee juuri noin lähtemällä toiselle paikkakunnalle töihin ja jättämällä lapsensa vieraiden kasvatettavaksi.
- sekatyolainen
hylätä lapsensa kirjoitti:
rahan vuoksi. Selkärangaton vastuunpakoilija tekee juuri noin lähtemällä toiselle paikkakunnalle töihin ja jättämällä lapsensa vieraiden kasvatettavaksi.
¿Hylata lapsensa?
¿Vieraiden kasvatettavaksi?
¿Lukihairio?
Oma vaimo. ¿Vieras?
En oikein ymmarra!
Yla-asteikaiset penskat jaivat vaimoni kanssa asumaan omakotitaloamme.
Vaimo oli osa-aikatyossa paivisin.
Keta ne vieraat kasvattajat olivat?
Varmistin perheen talouden ilman yhteiskunnan tukiaisia.
Holmolaisten hommaa on juuttua perseestaan yhteen paikkaan ja valittaa tyottomyytta loisin tukiaisilla! - minä..
sekatyolainen kirjoitti:
¿Hylata lapsensa?
¿Lukihairio?
Oma vaimo. ¿Vieras?
En oikein ymmarra!
Holmolaisten hommaa on juuttua perseestaan yhteen paikkaan ja valittaa tyottomyytta loisin tukiaisilla!Minä olen saamaton, kun en lähtenyt. Mitä nyt toimistoalalla, palkat on mitä on. Miehellä hyväpalkkainen työ, mutta myös paljon reissuja. Äitini kuollut, miehen äiti alkoholisti. Ainoat lastenhoitajat MLL:n kautta. Lapsista vanhempi vammainen, joka oli 10-vuotiaana sen verran kehittynyt, että kauppareissun ajaksi saattoi jättää nuoremman veljen kanssa. Nyt 16-vuotiaana osaa jo liikkua yksikseen ja olla kotona päivän.
"Kouluttautukaa uudelle alalle", sen tein. Koulutukseni takia en päässyt enää siivoojaksi, aiemmin pääsin.
Nyt pystyn hakemaan töitä mistä haluan. Mutta, kokemusta on liian vähän, koulutusta liikaa ja ikää liikaa. Vaikka esim. organisointitaitoni ovat huippuluokkaa, kun vammaisen lapsen terapiat ja vauvan hoidon kanssa yksinäni sumplin. Meillä erityislasten äideillä on takuulla sellaista osaamista ja joustavuutta, mitä ei teillä empatiakyvyttömillä itsekkäillä ihmisillä kellään ole (en tarkoita aloittajaa, vaan edellistä sekatyöläistä). - sekatyöläinen
sekatyolainen kirjoitti:
¿Hylata lapsensa?
¿Lukihairio?
Oma vaimo. ¿Vieras?
En oikein ymmarra!
Holmolaisten hommaa on juuttua perseestaan yhteen paikkaan ja valittaa tyottomyytta loisin tukiaisilla!Sinulla on varmaan sekatyöläiseksi hiukan alhainen äo, mutta yritetään selittää. Vähän päälle kahdentuhannen euron palkalla ei mitään tukiaisia puolisolle tipu. Ei työmarkkinatukea eikä tietenkään mitään muutakaan. joten tunge ne harhaluulosi tukiaisista sinne missä aurinko ei paista.
- työtä..
Niin, tuo on hyvä periaate.
Itse olen valmis raatamaan niska limassa, muutan paikkakunnalta toiselle, jos perheeni voi seurata perässä. Jos ei niin, sitten tulee joko pitkä työmatka tai teen töitä kotoa käsin.
Jos töitä löytyy, kun nyt näyttää siltä ettei sitä ole.
En tiedä onko se utopiaa, haave yhteiskunnasta, jossa jokainen saisi vakituisen työpaikan tai sellaisen jopa siltä paikkakunnalta, missä asuu.
Jokaisen ihmisen on itse valittava, mitä elämällään tekee.
Jos minä joskus joutuisin sellaisen tilanteen eteen ettei töitä ole, niin takuulla kaivelisin kaikki kivet ja kannot. On paikkoja, joita ei edes ilmoiteta yhtään missään ja johon otetaan työntekijä jos joku hyvä tyyppi sattuu kävelemään ovesta.
Niin minä sain kesätöitä, kävelin vain yhteen firmaan, joka ei edes etsinyt työntekijää, mutta sainpa paikan kuitenkin.
Tottakai kaikkein paras tilanne on ihmiselle saada vakituinen työ ja juuri sieltä, mistä haluaa... tai työ yleensä.
Jotenkin tämä on vähän monismutkainen juttu.
Voisiko ehkä sanoa että työ ja työntekijä eivät kohtaa.
Aika ikäväähän se on.
Mutta mietinkin, mitä asialle voi tehdä?
Sekatyolainen kävi töissä jokapuolella, mistä sai. Mutta sai töitä kuitenkin. Onneksi olkoon!
Tuntuu hämmentävältä, että onko todella niin että työtä ei ole?
Se on kyllä totta että koko ajan ulkoistetaan ja työvoima viedään ulkomaille. Siksi suomalaisten tulisi varmaan löytää jokin vahvuus, mitä ei muualta saa.
Eikö työtä ole?
Kun toisaalta sanotaan ettei ole työntekijöitä?
On työvoimapula mutta työttömyyttä on myös.
Mitä ihmettä?
Työ ja työntekijä ei kohtaa?Minulle tarjottiin cv-pankin kautta osa-aikatyötä pk-seudulta. Olisi ollut osa etätyötä ja paikalla käyntiä noin 5 päivää/kk. Työ olisi ollut vielä täysin koulutusta vastaavaa. Molemminpuolin olimme innostuneita. Mutta siinä vaiheessa, kun ta tajusi, että olin työtön, hänen mielenkiintonsa loppui kuin seinään. Eli "otamme myöhemmin yhteyttä" eikä sitten soittoihin ja posteihin enää vastattu.
- Sitten...
sekatyolainen kirjoitti:
¿Hylata lapsensa?
¿Lukihairio?
Oma vaimo. ¿Vieras?
En oikein ymmarra!
Holmolaisten hommaa on juuttua perseestaan yhteen paikkaan ja valittaa tyottomyytta loisin tukiaisilla!Ja nyt sitten nautit niistä yhteiskunnan tukiaisista siitäkin edestä.
- Sekatyöläinen...
sekatyöläinen kirjoitti:
Sinulla on varmaan sekatyöläiseksi hiukan alhainen äo, mutta yritetään selittää. Vähän päälle kahdentuhannen euron palkalla ei mitään tukiaisia puolisolle tipu. Ei työmarkkinatukea eikä tietenkään mitään muutakaan. joten tunge ne harhaluulosi tukiaisista sinne missä aurinko ei paista.
Ei sekatyöläisellä ole varaa valitella kenenkään tukiaisista. Hän on oman kertomansa mukaan tällä hetkellä työttömyyspäivärahan turvin vaimonsa kanssa Espanjassa 3 kk:n 'työnhaussa'.
Sekatyöläinen ilmeisesti luulee, että kun saa ansiosidonnaista, niin se ei ole tukiaisia. Kyllä se vain niin on, että peruspäivärahan osuus ansiosidonnaisesta on suoraan yhteiskunnan tukiaista. Vasta peruspäivärahan ylittävä osuus tulee muista lähteistä. - sekatyolainen
Sekatyöläinen... kirjoitti:
Ei sekatyöläisellä ole varaa valitella kenenkään tukiaisista. Hän on oman kertomansa mukaan tällä hetkellä työttömyyspäivärahan turvin vaimonsa kanssa Espanjassa 3 kk:n 'työnhaussa'.
Sekatyöläinen ilmeisesti luulee, että kun saa ansiosidonnaista, niin se ei ole tukiaisia. Kyllä se vain niin on, että peruspäivärahan osuus ansiosidonnaisesta on suoraan yhteiskunnan tukiaista. Vasta peruspäivärahan ylittävä osuus tulee muista lähteistä.Toissa ollessani maksoin pahimmoillaan tuloveroa 47,5%.
Taman mitattoman korvauksen nostan puhtaalla omalla tunnolla.
Ps. Vaimo oli vuosia kotona penskojen kanssa saamatta lapsilisien lisaksi mitaan!
Omasta mielestani olen takavuosina hoitanut oman osuuteni.
Lisaksi, vaikka tama mitaton korvaus lopetettaisiin heti ei se vaikuttaisi elamantapaamme! - ihmettelen, mietin
työtä.. kirjoitti:
Minulle tarjottiin cv-pankin kautta osa-aikatyötä pk-seudulta. Olisi ollut osa etätyötä ja paikalla käyntiä noin 5 päivää/kk. Työ olisi ollut vielä täysin koulutusta vastaavaa. Molemminpuolin olimme innostuneita. Mutta siinä vaiheessa, kun ta tajusi, että olin työtön, hänen mielenkiintonsa loppui kuin seinään. Eli "otamme myöhemmin yhteyttä" eikä sitten soittoihin ja posteihin enää vastattu.
Miksiköhän on näin?
En ymmärrä, miksi työtön on joku kammotus...
Todella omituista, sillä jokin siinä työtön sanassa näyttäisi työnantajia kammottava... - vaimo vuosia
sekatyolainen kirjoitti:
Toissa ollessani maksoin pahimmoillaan tuloveroa 47,5%.
Taman mitattoman korvauksen nostan puhtaalla omalla tunnolla.
Ps. Vaimo oli vuosia kotona penskojen kanssa saamatta lapsilisien lisaksi mitaan!
Omasta mielestani olen takavuosina hoitanut oman osuuteni.
Lisaksi, vaikka tama mitaton korvaus lopetettaisiin heti ei se vaikuttaisi elamantapaamme!No jaa. Minä olin vähän aikaa lapsia hoitamassa miehen tuloilla, minulle sanottiin päin naamaa että olen huora, kun olen mieheni elätti.
Olisitko itse ollut valmis siihen, että jäät lasten kanssa kotiin ja vaimosi lähtee kauemmaksi töihin, vaikkapa 660 km:n päähän, palkkaa luokkaa 1500 euroa? Minä olen kuulemma saamaton, kun en lähde toimistotöihin tai siivoamaan perheeni luota pk-seudulle, tuo 660 km on matkaa. Siivoojaan hommissa olisi kuulemma töitä varmasti. Tuskinpa palkka miehen palkka riittäisi enää matkoihin, jos kakkosasunnon hommaisi. Olisitko ollut valmis siihen sinä? Sinulla oli vaimo kotona hoitamassa lapsia, joten haista pitkä pee. - sekatyolainen
vaimo vuosia kirjoitti:
No jaa. Minä olin vähän aikaa lapsia hoitamassa miehen tuloilla, minulle sanottiin päin naamaa että olen huora, kun olen mieheni elätti.
Olisitko itse ollut valmis siihen, että jäät lasten kanssa kotiin ja vaimosi lähtee kauemmaksi töihin, vaikkapa 660 km:n päähän, palkkaa luokkaa 1500 euroa? Minä olen kuulemma saamaton, kun en lähde toimistotöihin tai siivoamaan perheeni luota pk-seudulle, tuo 660 km on matkaa. Siivoojaan hommissa olisi kuulemma töitä varmasti. Tuskinpa palkka miehen palkka riittäisi enää matkoihin, jos kakkosasunnon hommaisi. Olisitko ollut valmis siihen sinä? Sinulla oli vaimo kotona hoitamassa lapsia, joten haista pitkä pee.Kun perustimme perheen oli kummallekin selva etta kyseessa on yhteinen talous.
Yksi kassa, yhteiset menot.
Lapsia emme olisi saaneet yhteiskunnalliseen paivahoitoon ja vaimon liikeapulaisen palkka olisi mennyt yksityisen kustannuksiin.
Tyottomaksi ei uskaltanut ilmoittautua koska silloin olisi ollut toita.
Kaytannon syista vaimo hoiti kaikki talouden hoitoon liittyvat asiat yhteiselta tililta.
Myohemmin rinnakkaikortillaan.
Samoin,entisena rautakaupan myyjana suoritti kaikki ok:n rakentamisen vaatimat tarvike- ja raaka-ainehankinnat.
Siinakin saasti rutkasti. Oli minua patevampi!
Miksi helvetissa naisten pitaisi olla tasa-arvoisempia?
Eiko yhteinen talous riita.
Se minka palkassa menettaa voi kulutuksessa saastaa. Turha pois!
Vaimoani ei kukaan huoritellut.
Pain vastoin. Joku nimitti luksusrouvaksi.
Mita helvettia sina valitat?
Olet laskenut ettei sinun kannata lahtea pitemmalle toihin. Silla siisti!
Mennessamme avioon oli aloituspalkkani noin 5 x vaimon kokoaikatyosta saama.
Asetelma vain ajan myota karjistyi.
Jos tilanne olisi ollut pain vastainen olisin tietenkin jaanyt kotiin!
Vaimo on nyt kiinalaisessa ostelemassa jotain ihmelankoja joita Suomessa, ei ainakaan meilla, saa.
Samalla katselee poytalamppua tahan kolmosasuntoomme.
Tietenkin huomioin haistattelusi kaikella vakavuudella. - taitaa olla
sekatyolainen kirjoitti:
Kun perustimme perheen oli kummallekin selva etta kyseessa on yhteinen talous.
Lapsia emme olisi saaneet yhteiskunnalliseen paivahoitoon ja vaimon liikeapulaisen palkka olisi mennyt yksityisen kustannuksiin.
Kaytannon syista vaimo hoiti kaikki talouden hoitoon liittyvat asiat yhteiselta tililta.
Samoin,entisena rautakaupan myyjana suoritti kaikki ok:n rakentamisen vaatimat tarvike- ja raaka-ainehankinnat.
Vaimo on nyt kiinalaisessa ostelemassa jotain ihmelankoja joita Suomessa, ei ainakaan meilla, saa.
Tietenkin huomioin haistattelusi kaikella vakavuudella.Lapsen haaveunia. En usko, että kellään täyspäisellä menestyjällä olisi mitään tarvetta klikata jotain työttömien palstaa auki. Jotain on väkisin vialla, ainakin sitten korvien välissä. Täältä kaikki töitä saaneet AIKUISET työttömät häipyvät samantien.
- sekatyolainen
taitaa olla kirjoitti:
Lapsen haaveunia. En usko, että kellään täyspäisellä menestyjällä olisi mitään tarvetta klikata jotain työttömien palstaa auki. Jotain on väkisin vialla, ainakin sitten korvien välissä. Täältä kaikki töitä saaneet AIKUISET työttömät häipyvät samantien.
Miksi ei kayda toissa?
Siitahan tassa on kyse.
Halusin itse viestittaa etta nuorena mukavuuden hyvaksi (kaverit kotipaikkakunnalla jne.) tehtavat valinnat vahentavat vaihtoehtoja vanhempana.
Kai ne kaverit sitten elattavat?
Tama netti kuuluu paivarutiineihini.
Aamuisin haen takaleipomosta uunikuuman barraksen.
Aamiaisen jalkeen lahden valmistelemaan paivan syomisia.
Osuu matkan varrelle.
Painopiste on kylla muualla kuin talla palstalla.
Viela on kuitenkin mielenkiintoa.
80-luvulla amiksesta tulleet kaverit olivat jonkin tason ammattimiehia.
Kaikki tunsivat kellotaulun ja jokunen juoppokin hoiti hommansa kunnossa ollessaan.
90-luvulla tyyli alkoi muuttua.
Ajan taju katosi. Tultiin tyopaikalle miten sattui. Tyopaiva aloitettiin kahvin juonnilla ja tyohon suhtauduttiin valattamattomana pahana joka hairitsi vapaa-aikaa.
Tarkoituskaan ei ollut tehda mitaan.
Tientenkin joukossa on poikkeuksia mutta turha kuvitella yhdenkaan tyonantajan innostuvat tuollaisesta porukasta.
Tama lapsi vaihtoi poikamiehena rahan ja tyon perassa kolmesti valtakuntaa.
Avioiduttuani liikuimme alkuun minun tyoni perassa koska olin luonnollisena asiana ottanut tayden vastuun perheen toimeentulosta.
Vakituisia tyopaikkoja oli useampia useammalla paikkakunnalla.
Talon rakentamisen jalkeen vaimo jai kotipaikkakunnalle.
Asian ydin. Kun sain potkut 90-luvun puolivalissa ehdin olemaan tyottomana 13 kalenteripaivaa kun entinen tyokaverini tarjosi 7kk:n diilia ulkopaikkakunnalla.
Tietenkin laksin.
Jatko meni samaa rataa. Kokeilin viela kerran vakituosta tyota mutta se ei enaa maistunut.
Nollasin laskurin.
Lyhenevia patkia pitemmin valein.
Joka ainoa kerta ilmoitin tyokkariin ja kassaani uuden keikan alun ja lopun seka jain sinne tyollisena tyonhakijana.
Keikan paatyttya vahvistin tyottomyyteni.
Yhtaan tyo- tai kurssiosoitusta ei sielta tullut.
Tuota rataa 500 paivaa tayteen ja putkeen.
Minakin haivyn vahaksi aikaa notkumasta.
Kunhan sisamaan kelit paranevat lahdemme kaymaan Quengassa ja Toledossa.
Sielta alas Cordobaan ja Rondaan.
Granadassa olemme kayneet kahdesti.
Itsetutkiskelua.
Toiset seuraavat BB:a.
Kai tama on minun tapani tyydyttaa tirkistelyn tarpeeni?
Olen aikuinen, tyoton enka koskaan tule toissa olemaankaan! - Anonyymi
sekatyolainen kirjoitti:
Kun perustimme perheen oli kummallekin selva etta kyseessa on yhteinen talous.
Tietenkin huomioin haistattelusi kaikella vakavuudella.Vanha ketju mut kommentoin tähän:
"Miksi helvetissa naisten pitaisi olla tasa-arvoisempia?
Eiko yhteinen talous riita."
Kun mies lähtee lätkimään tai kuolee, onkin tilanne että vaimolla ei ole työkokemusta kun on ollut "vain kotona". Siinä missä oli yhteinen talous , onkin nyt vain näkyvissä se ansiotulo, ei ilmainen työ kotona. Mihinkään ei pääse ilman kokemusta, koulutus menee hukkaan ja on menettänyt työeläkkeenkin siltä ajalta kun oli miehen ja lasten ilmausena piikana. Jotkut miehet on outoja: naisen tulisi olla vain kodin ilmainen työntekijä mutta sekin on sitten solvaamisen paikka juuri miehiltä, kun on ollut vain h****. Kun on hoitanut ilmaisen lasten ja -kodinhoitotyön.
Liika paljon näkee näitä tarinoita että vaimo uhraa oma työuransa lasten ja miehen hyvinvointipalvelijana ja kun ero tulee, hän joutuu lähtemään lasten kanssa omasta kodistaan kun ei ole varaa lunastaa sitä, kun ei ole ollut tuloja tai jotain suolarahaa. Jotenkin lapset jäävät aina äidin hoidettavaksi kun mies jatkaa sinkkuelämää. Asuntolainat pannaan toki puoliksi ja käy niin että kun asunto myydään, äiti muuttaa vuokralle, ilman työtä pelkkien avustusten varaan köyhyysloukkuun kun mies ostaa asunnon itselleen ja uudelle höynäytettävälle. IKINÄ ei elämäänsä ja talouttaan kannata laskea toisen ihmisen varaan.
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha ketju mut kommentoin tähän:
"Miksi helvetissa naisten pitaisi olla tasa-arvoisempia?
Eiko yhteinen talous riita."
Kun mies lähtee lätkimään tai kuolee, onkin tilanne että vaimolla ei ole työkokemusta kun on ollut "vain kotona". Siinä missä oli yhteinen talous , onkin nyt vain näkyvissä se ansiotulo, ei ilmainen työ kotona. Mihinkään ei pääse ilman kokemusta, koulutus menee hukkaan ja on menettänyt työeläkkeenkin siltä ajalta kun oli miehen ja lasten ilmausena piikana. Jotkut miehet on outoja: naisen tulisi olla vain kodin ilmainen työntekijä mutta sekin on sitten solvaamisen paikka juuri miehiltä, kun on ollut vain h****. Kun on hoitanut ilmaisen lasten ja -kodinhoitotyön.
Liika paljon näkee näitä tarinoita että vaimo uhraa oma työuransa lasten ja miehen hyvinvointipalvelijana ja kun ero tulee, hän joutuu lähtemään lasten kanssa omasta kodistaan kun ei ole varaa lunastaa sitä, kun ei ole ollut tuloja tai jotain suolarahaa. Jotenkin lapset jäävät aina äidin hoidettavaksi kun mies jatkaa sinkkuelämää. Asuntolainat pannaan toki puoliksi ja käy niin että kun asunto myydään, äiti muuttaa vuokralle, ilman työtä pelkkien avustusten varaan köyhyysloukkuun kun mies ostaa asunnon itselleen ja uudelle höynäytettävälle. IKINÄ ei elämäänsä ja talouttaan kannata laskea toisen ihmisen varaan.
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.No joo.
Minun edesmennyt vaimo hoiti kyllä lapset, tai no olihan he hoidossa päiväsaikaan.
No siivosihan hän kotona, no tai miten sen ottaa, kävihän meillä siivooja.
Työllistin ja maksoin palkkaa minun omassa yrityksessä mutta jouduin tekemään uudelleen työt kun liian huolimatonta (laksujen kirjaamiset jotka jouduin aina varmistamaan uudelleen).
Maksoin myös vapaaehtoista eläkettä hänen puolesta.
Kävi hän uudelleen koulutuksen, muistaakseni tardenomiksi mutta ei sen takia että olisi halunnut töihin.
Pihahommat olivat minun vastuulla ja tietenkin kaikki remppahommat.
Oikeastaan vaikkakin aika raadollisesti sanottu niin vaimoni kuoleman jälkeen minun työtaakka väheni vaikka hoidin 3 lapsen arkea ja pyöritin yritystä.
Rahaakin alkoi jäämään säästöön kun oli perheessä yksi vähemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo.
Minun edesmennyt vaimo hoiti kyllä lapset, tai no olihan he hoidossa päiväsaikaan.
Työllistin ja maksoin palkkaa minun omassa yrityksessä mutta jouduin tekemään uudelleen työt kun liian huolimatonta (laksujen kirjaamiset jotka jouduin aina varmistamaan uudelleen).
Kävi hän uudelleen koulutuksen, muistaakseni tardenomiksi mutta ei sen takia että olisi halunnut töihin.
Oikeastaan vaikkakin aika raadollisesti sanottu niin vaimoni kuoleman jälkeen minun työtaakka väheni vaikka hoidin 3 lapsen arkea ja pyöritin yritystä.
Rahaakin alkoi jäämään säästöön kun oli perheessä yksi vähemmän.Ikävä vaimollesi, oli varmaan kurja hänen elämänsä kanssasi. Toivottavasti hän on nyt paremmassa paikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo.
Rahaakin alkoi jäämään säästöön kun oli perheessä yksi vähemmän.Pihahommia 😆😆😆
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo.
Rahaakin alkoi jäämään säästöön kun oli perheessä yksi vähemmän.Eli vahvistat tuon 6hden kommentoijan perheen äidin määrittelyn pelkäksi elätiksi ja haitaksi. No juuri tuo oli hyvä vastaus tuolle joka marisi sitä että mitä naiset tasa-arvolla... Eikä ihme että syntyvyys on mitä on kun se voi tarkoittaa taloudellista katastrofia naiselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo.
Rahaakin alkoi jäämään säästöön kun oli perheessä yksi vähemmän.Jokainen katsoo tätä maailmaa omasta näkökulmasta. Tosi paljon nykyään näkee, että jos nainen katsoo kokemaansa epäoikeudenmukaisuutta ihan kuten muutkin, omasta tilanteestaan käsin, se on "turhaa" tasa-arvoisuuden vaatimusta. Kun kaikkea on vuosisadat katsottu vain valkoisen miehen näkökulmasta ja etua ajatellen, on muiden vaatimukset jotain, jolla yritetään viedä valkoisen miehen tai yleensä miehen (riippuen kulttuurista) etu. Koska ei nähdä ihmisiä tasaveroisina.
- minäpä kerron...
Ensiksi jos henkilö on ollut työelämässä pitempään, niin hän on maksanut veronsa valtiolle ja kunnalle ja sitä kautta saa työttömyysturvan työttömyysajaltaan. Ei sitä ketään naapurin mummo maksa. Ja jos henkilö ei ole ollut vielä työelämässä mukana ja on työtön, niin varmasti työttömän vanhemmat ovat maksaneet veronsa ja sitä kautta työtön on työttömyysturvansa ansainnut. Mitä sitten tulee saamattomiin eläkkeisiin, kun kuolla kupsahdetaan ennen eläkeikää? Mihin nämä rahat menevät? Ehkä kankkulankaivoon!
- Anonyymi
Eläkeindeksit on perseestä.....vaikka kuinka on raatanut raskasta pienipalkkaista työtä niin känsät saa vain käteen palkkioksi eläkekassasta...
- ei tehdä työtä
lyhyesti ja ytimekkäästi, siksi!
- Anonyymi
Palkasta ei jää käteen mitään ..joka paikkaan ja alaan on sijoittajat iskeneet kyntensä...jopa työllistämiseen.kyllä 80 luvulla kaikki oli paremmin....kansantalous on noussut miljardeilla mutta hyvinvointi on menny takapakkia ...
- Anonyymi
Työtä saa helpoiten menemällä töihin tai vastaanottamaalla töitä.
Työn hakeminen on vaikein tapa saada töitä.
Terveisin poliitikko, ÄO 45- Anonyymi
Paremmin elää sijoittamalla...mitä enempi on rikkaita ja sijoittajia niin sitä vähempi on työntekijöitä...sanopa yksikin asia missä ei sijoittajat napsi osuutta...orajtyötä on kyllä tarjolla vaikka kuinka paljon sijoittajien toimesta...rikkaat ei sitten osta mitään vaan ahmii lisää osakkeita jne,,,no ei kukaan elä ikuisesti ..
- Anonyymi
Vaikea sanoa näin jälkikäteen, miksi joku tai jotkut eivät menneet töihin vuonna 2007.
Tämä keskusteluhan on vuodelta 2007.
Miksi kaivella historiallisia asioita.- Anonyymi
Minut irisanotiin juuri vuonna 2007. Senjälkeen vain joitakin määraikaisia työsopimuksia, Ei ole jatkettu työsopimuksia vaikka olisin halunnut.
Miksi siis syyttä ja syyllistää työttömiä, Syyttäkää yrittäjiä ja johtaja jotka näsitä sopumuksista ja irtisanomisista päättävät! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minut irisanotiin juuri vuonna 2007. Senjälkeen vain joitakin määraikaisia työsopimuksia, Ei ole jatkettu työsopimuksia vaikka olisin halunnut.
Miksi siis syyttä ja syyllistää työttömiä, Syyttäkää yrittäjiä ja johtaja jotka näsitä sopumuksista ja irtisanomisista päättävät!"Minut irisanotiin juuri vuonna 2007. Senjälkeen vain joitakin määraikaisia työsopimuksia, Ei ole jatkettu työsopimuksia vaikka olisin halunnut."
Melkein kaikki työsuhteet on näitä nykyään. On harvinaista törmätä henkilöön, jolla vakituinen työsuhde. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minut irisanotiin juuri vuonna 2007. Senjälkeen vain joitakin määraikaisia työsopimuksia, Ei ole jatkettu työsopimuksia vaikka olisin halunnut."
Melkein kaikki työsuhteet on näitä nykyään. On harvinaista törmätä henkilöön, jolla vakituinen työsuhde.Aivan miksi valittaa työttömistä kun se yrityksen johtopuoli on se joka päättää työsopimukista. Ei työntekijä voi tehdä mitään jos työsopimus päätyyy eikä sitä jatketa. muutakuin ilmoittauta työttömäksi ja hakea uutta työtä, mutta eipä sitä uutta työtä niin vaan heti löydy!
- Anonyymi
Heti kun palkataan normi liksalla järkeviin työtehtäviin työsuhteella, eipä ole tarjottu vsikja työkokemusta jo 25 vuotta.
Ei ole minussa vikaa vaan ahneissa firmoissa ja niiden toimintatavoissa.
No ei enää edes kiinnosta pärjään ilmankin. Hyvä niin ja kulutan vähemmin ja ostan ulkomailta suuremmat ostokset ihan näin kansalaiskostona Suomi firmoille. - Anonyymi
Siksi kun EI OLE .yksinkertaista
- AnonyymiUUSI
Töissä ei käydä siksi koska se on työtä. Ja erityisen tärkeää tehdä asiasta puuroa eli kirjoittaa yhteenputkeen kaikki mitä haluaa kertoa! Tosiasia on, että organisaation uusi toimintakaavio nostaa esiin vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että sosiaalinen rakenne panostaa interaktiivisuuteen ajattelematta tahojen yhteistyön kariutumisesta aiheutuvia hyökyaaltoja rahoitus- ja sijoitussektorilla.
Universaalista näkökulmasta katsoen työttömyys avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti merkityksettömiä yksityiskohtia, jotka kuitenkin vaativat huomion.
On hyvin vaikea johdatella asioita siten, että työttömyys ratkaisee ongelmia tutkittaessa ilmiöiden liiallista nonfiguratiivisuutta. Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että työttömyys auttaa käyttäjää ymmärtämään huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että työnteko antaa mahdollisuuden parantaa vastuunalaisia kontradiktioita. Jopa työnteko antaa syyn harkita uudelleen asianosaisiin kohdistuvia ongelmia.
Keskusteluissa on usein jätetty huomiotta, että työnteko parantaa organisaation sisäisiä ratkaisumalleja. Tilastot osoittavat, että työnteko yllättää toimivuudellaan, ja selvittää samalla suuria haasteita, jotka on ylitettävä.
Vaihtelevalla menestyksellä myös lomauts noudattaa epäilemättä ideatasolla ilmiöiden liiallista nonfiguratiivisuutta. Erityisesti on huomioitava, että lomauts vaatii täsmällisyyttä ja päättäväisyyttä, ja kannustaa kehittämään tulevaisuuden näkymiä, jotka edellyttävät suunnitelmallisuutta. Täytyy siitä huolimatta että maailmalla on viime aikoina tapahtunut paljon, todeta, että lomauts parantaa suuria haasteita, jotka on ylitettävä.
Keskeiset ideologiset periaatteet osoittavat, että lopputili asettaa tahomme tukalaan tilanteeseen ajateltaessa yleisesti sovittuja ja toimiviksi todettuja organisaatio- ja johtamismallin muodollisuuksia. On hyvin vaikea johdatella asioita siten, että lopputili näyttää todeksi yleisen tietoisuuden puutteita. Ottaen huomioon oman tilanteensa, voi vain todeta, että lopputili havainnollistaa hyvinvointimalliamme sekä reaktiota tämänhetkisen tilanteen suhteen.
Itse siis otin lopputilin, koska firmat lomauttavat jatkuvasti ja teettävät työtä joka ei työnkuvaani kuulu, koska säästävät loputtomasti työntekijöiden palkaamisessa jolloin työntekijöitä pompotelaan eritehtäviin kiireapuun...
Kiireellä myös tehtävä ennen lomautuksia tietyt tilaukset jne. - AnonyymiUUSI
työttömänä ollessa riittää se että pyrkii selittämään itselleen ja tarvittaessa muillekkin että mikä onkaan työnantajaksi kutsutun työmarkkinatahon osuus siinä että jollakulla tai kellä hyvänsä satunnaisesti valitulla työnantajalla ei taaskaan ole yhtään työpaikkaa vapaana eikä kyseinen työnantaja ole palkannut uusia työntekijöitä vuosikymmeniin.
Kestoselityshän tuolle työnantajiksi kutsutuille varsin yleisellä käytökselle on se että työttömät eivät muka ole tarpeeksi semmosia tai ovat liikaa tämmöisiä.
Joten esiintyykö jonkun työnantajan tykönä tarve palkata uusia sorvareita entisten lisäksi tai tilalle jos jonkun työttömän jossain metsässä yhdellä kädellä taputtaessa kuuluu ääni?
Vai voisiko olla niin että tarve palkata uusia sorvareita on asia johon työttömien tekemiset tai tekemättä jättämiset oli se tekeminen tai tekemättömyys millaista hyvänsä eli semmoista tai tämmöistä ei mitenkään vaikuta.
Itse asiassa kun koin että tekemiseni tai tekemättömyyten ei vaikuta erään työnantajan tekemisiin tai tekemättömyyksiin mitä työpaikkojen availuun tulee yhtään mitenkään, niin kävin peräti korvalääkärillä ja tämä korkeasti koulutettu lääketieteilijä sanoi että korvieni vaikku tilanne on ihan normaali eikä siis voi vaikuttaa mihinkään siten eikä täten mukaanlukien kenen hyvänsä työnantajan toimimiset tai toimimattomukset.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1213328- 761748
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151491Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos491280VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911155Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat881066- 681029
- 65944
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k78873Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä19857