olkapääkipu?

hermoraunio

Minkälaista kipua on olkapäävaivasilla ollut?Ittellä olkapäävaivannut jo monta kuukautta ja kipu helvetillistä."hermosärkyä".Kipu voi alkaa vaikka en olisi tehnyt kädellä mitään erikoista,jos en ota särkylääkettä yötä vasten,niin aivan takuulla herään yöllä särkyyn.Tähystysleikkaukseen odotan aikaa...

24

12516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja hermosärky

      Itselläni ollut olkapääsärkyä pitkään, sekä hermosärkyä (olkapäätä särki sormiin saakka) että "tavallista" vauriokipua, ja lisäksi tulehduskipua. Kävelin yöt ja päivät keinuttaen kättäni sylissä kuin koliikkivauvaa, mitään lepoa ei saanut. Ohjeeksi sanoisin että särkylääkkeitä kannattaa syödä ns. kuurina, eli esimerkiksi neljän tunnin välein vaikka ei olisi ehtinyt ruveta särkemäänkään. Jos pystyt käyttämään tulehduskipulääkkeitä (itse en voi, allergian takia) niin niitä kannattaa syödä esim. viikon kuurina ja katsoa helpottaako oloa. Kylmäpakkaus säännöllisin ajoin voi myös auttaa jonkin verran, mutta se kylmä ei pääse olkapäänivelen sisään kovin tehokkaasti, toki helpottaa lihasten/jänteiden tulehdukseen. Särky pitäisi saada katkaistua ettei se jää krooniseksi, minulla se on jatkunut jo yli kaksi vuotta vaikka olkapää on täysin terve ja liikeradat täydet. Voit tietysti myös soittaa sairaalaan ja kinuta nopeampaa aikaa, mainitse että epäilet hermosärkyä ja että heräät yöllä kipuun. Onnea!

    • tyttö_84_-

      Hei!
      Mulla on ollut olkapääkipua vuodesta -04.Eikä lääkärit sille oo mitään ruvennut tekee.,.,Auto-onnettomuuden jälkeen alkoi vaivata.Ensin oli särkyä lähinnä yöllä sekä käden puutumista.Nyt vuosia myöhemmin olkapää kipeytyy aina välillä..Esim.töissä mattojen tamppaamisesta.Mutta muutenkin kipuja on välillä.-.-

      Olen tuohon koittanut särkylääkkeiden lisäksi kylmäpakkauksia ja kipugeeliä..Olkapäästä on otettu myös ultraääni kuvat jotka normaalit.Sanoivat vaan että olkapää on löysähkö..
      Myöskin hermorata tutkimus on tehty,eikä siinäkään mitään erikoista..

      • myös leposärky

        Neljäs sairauslomaviikko töistä alkoi tänään ko vaivan vuoksi. Ei millään jaksaisi enää tätä. Viime keväästä alkaen lääkäri on nyt neljännen kerran määrännyt viikon Burana ja Paratabs-kuuria helpottamaan olkapään jännetulehdusta, vaan kun ei auta. Fysioterapiaa olen saanut nyt 10 kertaa, mutta ei meinaa helpottaa. Sitten kokeiltiin Arcoxin 120 mg-tulehduskipulääkettä, jota kestin 6 päivää: tuli niin kipeäksi kurkku, suu kuivui, maistui pahalle, tosi ikävä olo. Tehoa lääkkeellä oli jonkun verran, mutta lääkkeen loputtua sekin hävisi vähitellen. Sen lisäksi söin myös Buranaa lääkärin ohjeen mukaan. Nyt on menossa Motifene Dual 75 mg 2 tabl päivässä, mutta särky jatkuu, lääke menee kolmatta päivää. En tiedä, otetaanko samalla myös Buranaa, kun en muistanut kysyä lääkäriltä. Lomaa vielä ensi viikko. Miten voi mennä töihin, kun ottaa niin kipeää olkapäähän pukeminen, esim rintaliivejä ei saa kiinni takaa, tukan föönäys erittäin vaikeaa ja töihin liittyy paljon kirjoitustöitä, joista vika on aikanaan syntynyt. Kuinkahan kauan tätä pitää kestää. Työterveyslääkärissä olen käynyt, mutta mitä pitäisi tehdä seuraavaksi???
        Kortisonipiikkikin kesällä laitettiin ja ensimmäinen kerta auttoi muutaman viikon, toinen piikki ei auttanut enää yhtään.
        Ilmeisesti tulehdus on niin syvällä jänteissä, ettei fysioterapeuttikaan saa käsiteltyä niitä. Nyt annetaan jotakin syväsähköhoitoa seuraavaksi, kunhan tämä flunssa ensin paranisi.
        Kylmäkalle olalla ja kylmägeelin sively auttavat särkyyn aina hetkeksi ja työllistävät tässä kotona pyöriessä. Usein yölläkin.
        Onko vastaavaa kuultu? Kyllä on helpottavaa kuulla, jos jollakin on samoja tuntemuksia, jospa voisi antaa vinkin, mitä tehdä.


      • hankala nivel
        myös leposärky kirjoitti:

        Neljäs sairauslomaviikko töistä alkoi tänään ko vaivan vuoksi. Ei millään jaksaisi enää tätä. Viime keväästä alkaen lääkäri on nyt neljännen kerran määrännyt viikon Burana ja Paratabs-kuuria helpottamaan olkapään jännetulehdusta, vaan kun ei auta. Fysioterapiaa olen saanut nyt 10 kertaa, mutta ei meinaa helpottaa. Sitten kokeiltiin Arcoxin 120 mg-tulehduskipulääkettä, jota kestin 6 päivää: tuli niin kipeäksi kurkku, suu kuivui, maistui pahalle, tosi ikävä olo. Tehoa lääkkeellä oli jonkun verran, mutta lääkkeen loputtua sekin hävisi vähitellen. Sen lisäksi söin myös Buranaa lääkärin ohjeen mukaan. Nyt on menossa Motifene Dual 75 mg 2 tabl päivässä, mutta särky jatkuu, lääke menee kolmatta päivää. En tiedä, otetaanko samalla myös Buranaa, kun en muistanut kysyä lääkäriltä. Lomaa vielä ensi viikko. Miten voi mennä töihin, kun ottaa niin kipeää olkapäähän pukeminen, esim rintaliivejä ei saa kiinni takaa, tukan föönäys erittäin vaikeaa ja töihin liittyy paljon kirjoitustöitä, joista vika on aikanaan syntynyt. Kuinkahan kauan tätä pitää kestää. Työterveyslääkärissä olen käynyt, mutta mitä pitäisi tehdä seuraavaksi???
        Kortisonipiikkikin kesällä laitettiin ja ensimmäinen kerta auttoi muutaman viikon, toinen piikki ei auttanut enää yhtään.
        Ilmeisesti tulehdus on niin syvällä jänteissä, ettei fysioterapeuttikaan saa käsiteltyä niitä. Nyt annetaan jotakin syväsähköhoitoa seuraavaksi, kunhan tämä flunssa ensin paranisi.
        Kylmäkalle olalla ja kylmägeelin sively auttavat särkyyn aina hetkeksi ja työllistävät tässä kotona pyöriessä. Usein yölläkin.
        Onko vastaavaa kuultu? Kyllä on helpottavaa kuulla, jos jollakin on samoja tuntemuksia, jospa voisi antaa vinkin, mitä tehdä.

        Vähän jäi kiinnostamaan tapauksesi... miten olkapäätäsi on tutkittu, röntgen/ultra/magneettikuvaus? Minkä alan lääkäri tutkinut? Entä tuo kortisonipiikki, kuka ja miten sen pisti? Jos työterveyslääkäri tavallisella vastaanotolla niin ei välttämättä auta oikeaan paikkaan. Kannattaa pyytää lisätutkimuksia jos ei ole jo tehty. Omiin korviini kuulostaa siltä että sinulle olisi ehkä kehittymässä ns. jäätynyt olkapää joka on todella ikävä vaiva, tai että jossain syvemmällä olkapäässä on jotain repeämää/vammaa. Itse sain jonkinverran apua kortisonipiikistä joka pistettiin olkapäähän läpivalaisussa, niin että röntgenlääkäri näki tarkkaan mihin kohtaan sen neulan pisti. Itsekin ollut tuossa tilanteessa, mutta onnekseni löysin hyvän olkapäihin erikoistuneen ortopedin joka otti tilanteen haltuunsa. Olkapää on yksi hankalimmista nivelistä, jotkut ortopedit osaavat polven, toiset selän... kannattaa ottaa selvää. Itse olen "onneksi" poikkeus, koko käsivarsi hermokivun kourissa jo kolmatta vuotta... kannattaa vaatia hoitoa ajoissa!


      • Leposärky
        hankala nivel kirjoitti:

        Vähän jäi kiinnostamaan tapauksesi... miten olkapäätäsi on tutkittu, röntgen/ultra/magneettikuvaus? Minkä alan lääkäri tutkinut? Entä tuo kortisonipiikki, kuka ja miten sen pisti? Jos työterveyslääkäri tavallisella vastaanotolla niin ei välttämättä auta oikeaan paikkaan. Kannattaa pyytää lisätutkimuksia jos ei ole jo tehty. Omiin korviini kuulostaa siltä että sinulle olisi ehkä kehittymässä ns. jäätynyt olkapää joka on todella ikävä vaiva, tai että jossain syvemmällä olkapäässä on jotain repeämää/vammaa. Itse sain jonkinverran apua kortisonipiikistä joka pistettiin olkapäähän läpivalaisussa, niin että röntgenlääkäri näki tarkkaan mihin kohtaan sen neulan pisti. Itsekin ollut tuossa tilanteessa, mutta onnekseni löysin hyvän olkapäihin erikoistuneen ortopedin joka otti tilanteen haltuunsa. Olkapää on yksi hankalimmista nivelistä, jotkut ortopedit osaavat polven, toiset selän... kannattaa ottaa selvää. Itse olen "onneksi" poikkeus, koko käsivarsi hermokivun kourissa jo kolmatta vuotta... kannattaa vaatia hoitoa ajoissa!

        Röntgenkuvattu on keväällä:kulumaa ja hiukan kalkkia oli diagnoosi. Tytöterveyslääkäri pisti piikit, eka kerralla eri lääkäri laittoi ensin puudutuklsen ja sitten kortisonin, toisella kertaa (joka ei auttanut) pelkän kortisonin. Fysioterapeuttini on sanonut, että tässä ei pitäisi olla jäätynyt olkapää, kun hän on saanut liikerataa paranemaan jo.

        Mutta miten sanot, että löysit hyvän ortopedin, jos nyt vain jatkuva kipu päällä?

        Työterveyslääkärit eivät taida helposti antaa lähetettä eteenpäin erikoislääkäreille. Tulee kovat laskut, kun menee yksityiselle lääkärille. Täytyy puhua fysioterapeuttini kanssa seur. kerralla asiasta, mitä mieltä hän on. Hänellä on kuitenkin 30 vuotta kokemusta työstään.
        Mutta kyllä tällainen alituinen särky ja liikearkuus raisttavat ja mielikin masentuu, mikä voi olla este paranemisellekin jo. Mieli kyllä kohenee hetkinä, jolloin kipu on poissa välillä. Nyt toivotaan, että apu löytyisi meille kipua poteville!


      • vastaus tähän
        Leposärky kirjoitti:

        Röntgenkuvattu on keväällä:kulumaa ja hiukan kalkkia oli diagnoosi. Tytöterveyslääkäri pisti piikit, eka kerralla eri lääkäri laittoi ensin puudutuklsen ja sitten kortisonin, toisella kertaa (joka ei auttanut) pelkän kortisonin. Fysioterapeuttini on sanonut, että tässä ei pitäisi olla jäätynyt olkapää, kun hän on saanut liikerataa paranemaan jo.

        Mutta miten sanot, että löysit hyvän ortopedin, jos nyt vain jatkuva kipu päällä?

        Työterveyslääkärit eivät taida helposti antaa lähetettä eteenpäin erikoislääkäreille. Tulee kovat laskut, kun menee yksityiselle lääkärille. Täytyy puhua fysioterapeuttini kanssa seur. kerralla asiasta, mitä mieltä hän on. Hänellä on kuitenkin 30 vuotta kokemusta työstään.
        Mutta kyllä tällainen alituinen särky ja liikearkuus raisttavat ja mielikin masentuu, mikä voi olla este paranemisellekin jo. Mieli kyllä kohenee hetkinä, jolloin kipu on poissa välillä. Nyt toivotaan, että apu löytyisi meille kipua poteville!

        Siis olkapääni on ortopedisesti terve, se tähystettiin vielä uudestaan josta näkyi että olkapään rakenteet ovat terveet, kasvaneet takaisin oikeisiin kohtiinsa ja niin edelleen. Särkyni on siitä traumasta johtuva hermokipusairaus nimeltä RSD tai CRPS jonka edessä kipupolikin on nostanut kätensä ylös, särky on levinnyt oikeasta kädestä molempiin käsiin ja jalkoihin. Lisäksi minulla on niskassa välilevynpullistuma joka painaa juuri sen kipeimmän käden hermoja. mutta edelleen painotan sitä että oma tapaukseni on poikkeus eikä sitä kannata säikähtää :) Pidä puoliasi, toivottavasti saat apua!


      • ¤¤¤¤¤
        myös leposärky kirjoitti:

        Neljäs sairauslomaviikko töistä alkoi tänään ko vaivan vuoksi. Ei millään jaksaisi enää tätä. Viime keväästä alkaen lääkäri on nyt neljännen kerran määrännyt viikon Burana ja Paratabs-kuuria helpottamaan olkapään jännetulehdusta, vaan kun ei auta. Fysioterapiaa olen saanut nyt 10 kertaa, mutta ei meinaa helpottaa. Sitten kokeiltiin Arcoxin 120 mg-tulehduskipulääkettä, jota kestin 6 päivää: tuli niin kipeäksi kurkku, suu kuivui, maistui pahalle, tosi ikävä olo. Tehoa lääkkeellä oli jonkun verran, mutta lääkkeen loputtua sekin hävisi vähitellen. Sen lisäksi söin myös Buranaa lääkärin ohjeen mukaan. Nyt on menossa Motifene Dual 75 mg 2 tabl päivässä, mutta särky jatkuu, lääke menee kolmatta päivää. En tiedä, otetaanko samalla myös Buranaa, kun en muistanut kysyä lääkäriltä. Lomaa vielä ensi viikko. Miten voi mennä töihin, kun ottaa niin kipeää olkapäähän pukeminen, esim rintaliivejä ei saa kiinni takaa, tukan föönäys erittäin vaikeaa ja töihin liittyy paljon kirjoitustöitä, joista vika on aikanaan syntynyt. Kuinkahan kauan tätä pitää kestää. Työterveyslääkärissä olen käynyt, mutta mitä pitäisi tehdä seuraavaksi???
        Kortisonipiikkikin kesällä laitettiin ja ensimmäinen kerta auttoi muutaman viikon, toinen piikki ei auttanut enää yhtään.
        Ilmeisesti tulehdus on niin syvällä jänteissä, ettei fysioterapeuttikaan saa käsiteltyä niitä. Nyt annetaan jotakin syväsähköhoitoa seuraavaksi, kunhan tämä flunssa ensin paranisi.
        Kylmäkalle olalla ja kylmägeelin sively auttavat särkyyn aina hetkeksi ja työllistävät tässä kotona pyöriessä. Usein yölläkin.
        Onko vastaavaa kuultu? Kyllä on helpottavaa kuulla, jos jollakin on samoja tuntemuksia, jospa voisi antaa vinkin, mitä tehdä.

        Vaadi lähete olkapäihin erikoistuneelle ortopedille. Löytyy useita ainakin etelä-suomesta.
        Mulla itsellä olkapää särki 1,5 vuotta, eikä missään kuvissa näkynyt mitään. Sain särkylääkkeitä ja sairaslomaa, vain kipujen syy puuttui. Tuli tunne, että kaikki luulee, että vika on korvien välissä. Aloin jo melkein itsekin uskoa siihen, kunnes olkapää sitten kuitenkin tähystettiin. Siellä oli kuin olikin korjattavaa...


      • särky
        ¤¤¤¤¤ kirjoitti:

        Vaadi lähete olkapäihin erikoistuneelle ortopedille. Löytyy useita ainakin etelä-suomesta.
        Mulla itsellä olkapää särki 1,5 vuotta, eikä missään kuvissa näkynyt mitään. Sain särkylääkkeitä ja sairaslomaa, vain kipujen syy puuttui. Tuli tunne, että kaikki luulee, että vika on korvien välissä. Aloin jo melkein itsekin uskoa siihen, kunnes olkapää sitten kuitenkin tähystettiin. Siellä oli kuin olikin korjattavaa...

        Miten olkapääsi tutkittiin (Magneettikuvaus?) ennen tähystystä? Kerro nyt ihmeessä, mitä korjattavaa siellä olikaan!
        Pääsen nyt ultrakuvaan ensi viikolla, vaikka työterveyslääkäri sanoi, ettei se varmaan mitään uutta tietoa tuo ja hoito on sama kuin nytkin ts kipulääke ja fysioterapia. Jospa tuo syvälle hoitava sähköhoito vielä toisi apua ja irrottaisi syvällä olevia jänteitä toisistaan ja parantaisi tulehdusta. Sitä on vielä viisi kertaa jäljellä. Fysioterapeutti selitti asiaa näin.
        Kun särkyä oli 1,5 vuotta, niin kauanko siitä olit sairaslomalla? Yhteenmenoon vai minkälaisia pätkiä?


      • ¤¤¤¤¤
        särky kirjoitti:

        Miten olkapääsi tutkittiin (Magneettikuvaus?) ennen tähystystä? Kerro nyt ihmeessä, mitä korjattavaa siellä olikaan!
        Pääsen nyt ultrakuvaan ensi viikolla, vaikka työterveyslääkäri sanoi, ettei se varmaan mitään uutta tietoa tuo ja hoito on sama kuin nytkin ts kipulääke ja fysioterapia. Jospa tuo syvälle hoitava sähköhoito vielä toisi apua ja irrottaisi syvällä olevia jänteitä toisistaan ja parantaisi tulehdusta. Sitä on vielä viisi kertaa jäljellä. Fysioterapeutti selitti asiaa näin.
        Kun särkyä oli 1,5 vuotta, niin kauanko siitä olit sairaslomalla? Yhteenmenoon vai minkälaisia pätkiä?

        Joo, siis ultrassa, hermoratatutkimuksessa ja magneetissa ei näkynyt vikaa. No, kun kivut jatkuivat kovina niin päätettiin tähystää. Mulla oli yliliikkuva olkanivel. Tehtiin Bankart-operaatio, jossa siis olkanivel (nivelkapseli) kiinnitettiin paikalleen ankkureilla.
        Saikulla (ennen leikkausta siis) olin pätkissä. Välillä muutaman päivän, toisinaan 3-5 viikkoa kerrallaan. Ja tosiaan, se pahin kipu saattoi iskeä ihan milloin vaan. Ei juurikaan ollut riippuvainen siitä , mitä teki tai ei tehnyt. Pore-Panacod oli ainoa joka edes jonkin verran auttoi.
        Mä yritin myös fysioterapiaa ja just tota sähköjuttua, mutta ei ne juurikaan auttaneet.
        Magneettikuvan pitäis näyttää kaikki, niin kannattais eka käydä siinä. Jos ei mitään näy, niin kyseessä voi olla sama kun mulla oli. Maalaisjärjellä ajateltuna ei kai ole kovin ihmeellistä, et tuommonen ei näy magneetissa, kun siinä maataan liikkumatta paikallaan. Silloinhan olkapääkin on varmasti ihan kohdillaan vaikka olisikin yliliikkuva...?


      • olkakipeä
        ¤¤¤¤¤ kirjoitti:

        Joo, siis ultrassa, hermoratatutkimuksessa ja magneetissa ei näkynyt vikaa. No, kun kivut jatkuivat kovina niin päätettiin tähystää. Mulla oli yliliikkuva olkanivel. Tehtiin Bankart-operaatio, jossa siis olkanivel (nivelkapseli) kiinnitettiin paikalleen ankkureilla.
        Saikulla (ennen leikkausta siis) olin pätkissä. Välillä muutaman päivän, toisinaan 3-5 viikkoa kerrallaan. Ja tosiaan, se pahin kipu saattoi iskeä ihan milloin vaan. Ei juurikaan ollut riippuvainen siitä , mitä teki tai ei tehnyt. Pore-Panacod oli ainoa joka edes jonkin verran auttoi.
        Mä yritin myös fysioterapiaa ja just tota sähköjuttua, mutta ei ne juurikaan auttaneet.
        Magneettikuvan pitäis näyttää kaikki, niin kannattais eka käydä siinä. Jos ei mitään näy, niin kyseessä voi olla sama kun mulla oli. Maalaisjärjellä ajateltuna ei kai ole kovin ihmeellistä, et tuommonen ei näy magneetissa, kun siinä maataan liikkumatta paikallaan. Silloinhan olkapääkin on varmasti ihan kohdillaan vaikka olisikin yliliikkuva...?

        Hei! Itselläni melko samanlainen tilanne kuin sinulla tosin olkapääni on leikattu puolitoistavuotta sitten tehtiin lisää tilaa.
        Mutta olkapää ei sitten alakanutkaan parantua ja siitä otettiin nyt syksyllä magneettikuva ja kuvista ei löytyny mitään ihmeellisempää. Lääkäri totesi vain että kannattaisi harkita työpaikan vaihdosta. Olkapäätäni särkee päivittäin enemmän tai vähemmän. Jatkuvasti joudun syömään särkylääkkeitä. Oliko sinulla muita oireita kuin särky esim. liikerajoituksia. Itselläni käsi liikkuu lähes täydellisesti riippuen kuinka kovat kivut kulloinkin ovat.


      • ¤¤¤¤¤
        olkakipeä kirjoitti:

        Hei! Itselläni melko samanlainen tilanne kuin sinulla tosin olkapääni on leikattu puolitoistavuotta sitten tehtiin lisää tilaa.
        Mutta olkapää ei sitten alakanutkaan parantua ja siitä otettiin nyt syksyllä magneettikuva ja kuvista ei löytyny mitään ihmeellisempää. Lääkäri totesi vain että kannattaisi harkita työpaikan vaihdosta. Olkapäätäni särkee päivittäin enemmän tai vähemmän. Jatkuvasti joudun syömään särkylääkkeitä. Oliko sinulla muita oireita kuin särky esim. liikerajoituksia. Itselläni käsi liikkuu lähes täydellisesti riippuen kuinka kovat kivut kulloinkin ovat.

        Särky tuntui usein kyynärpäähän asti ja sitten myös jonnekin n. korvan taakse. Lisäksi lapaluu ja solisluu olivat kipeät. Käsi liikkui välillä täysin moitteettomasti. Välillä pienetkin liikkeet olivat täyttä tuskaa (jopa syvään hengitys) ja tarvitsin toista kättä avuksi jos kipeää kättä piti nostaa tms. Siis liikerajoitukset liittyivät juuri siihen miten kipeä käsi kulloinkin oli.


    • Pudonnut

      Olkapään nivelet kuluu leikkauksen johdosta täysin loppuun leikkaus on pakko tehdä olkapää pysyisi paikallaan.Sitten on muutaman vuoden sisään työkyvytön.Käsi ei kestä nostelua eikä liiku kunnolla vaikka harjoituttaa rutisee ja paukku särkee.Kipulääkkeistäkin tulee riippuvaiseksi ne eivät ratkaise asiaa pitemmän päälle.Särky muuttuu krooniseksi.

      • särky

        Jos on hermosärky päällä, ei varmaan voi töissä käydä: Miten sen kanssa selviää yleensä? Itse mietin "lomaillessani", että milloin yrittäisi töihin mennä, kun sijainen tarvitaan sinne ja hän haluaisi tietää, miten kauan loma jatkuu. Nyt on lääkäri antanut sairaslomaa kaksi viikkoa kerralla ja sitten kehotti menemään kokeilemaan muutamaksi päiväksi, kuinka sujuu. Ammattini on ope ja siellähän on jatkuvasti opiskelijoitten töitä korjattavana. Tällä kädellä kun alan sitä tehdä, pahenee tilanne varmasti taas entisestään.
        Eipä ihminen arvaa etukäteen, mihin sitä elämässään joutuu. Yli 50 olen iältäni.


      • pudonnut
        särky kirjoitti:

        Jos on hermosärky päällä, ei varmaan voi töissä käydä: Miten sen kanssa selviää yleensä? Itse mietin "lomaillessani", että milloin yrittäisi töihin mennä, kun sijainen tarvitaan sinne ja hän haluaisi tietää, miten kauan loma jatkuu. Nyt on lääkäri antanut sairaslomaa kaksi viikkoa kerralla ja sitten kehotti menemään kokeilemaan muutamaksi päiväksi, kuinka sujuu. Ammattini on ope ja siellähän on jatkuvasti opiskelijoitten töitä korjattavana. Tällä kädellä kun alan sitä tehdä, pahenee tilanne varmasti taas entisestään.
        Eipä ihminen arvaa etukäteen, mihin sitä elämässään joutuu. Yli 50 olen iältäni.

        Opelteltava monissa töissä kipu tulee pakosta vastaan jos särkevällä kädellä on jotain kevyttäkin tehnyt enemmän.Kipu tulee öisin pahimmin vastaan.Itselläni oikea olkapää särkynyt ja vielä oikeakätisenä on ollut pakko opetella työt vasemmalle kädelle.


    • Jonottaja

      Kipu vaivaa öisin, heräilen aina kun vaihdan asentoa. Aamulla käsi on todella tuskainen, mutta siitä se pikkuhiljaa rusahtelee paikalleen ja kipukin vaimenee. Liikerata on rajoittunut kovasti.

      Erikoislääkäri esitti leikkausta odotellessa fysioterapiaa. Käynti fys.terapeutilla olikin parasta hoitoa tilanteeseeni, mitä tähän mennessä olen saanut.

      Sain oikeanlaisia treenausohjeita, joilla käyttämättä olleet ja siksi veltostuneet pehmytkudokset nivelen ympärillä aktivoituvat ja alkoivatkin melko nopeasti pitää niveltä paremmin kasassa.

      Olen saanut nukuttua paljon pitempiä pätkiä, kun luu ei joka käänteessä pääse pois oikealta paikaltaan. Eihän se treeni varsinaista vaivaa poista, mutta olen onnellinen, kun saan nukuttua ehjempiä öitä. Myös olkavarteen säteilevä hermokipu on vähentynyt selvästi.

      Ja toinen neuvo joka tähän liittyy on se, että leikkauksesta toipuminen tulee olemaan paljon helpompaa hyväkuntoisilla lihaksilla.

      • raimona1

        YKSI NÄKÖKANTA ON TÄLLAINEN: Sain eräältä henkilöltä ohjeen. Käy hiihtämässä tasatyönnöin kaksi kertaa viikossa. Ja olkapäistäni lähti kaikki vaivat. Säryt ja kivut olivat samantyylisiä kuin edellä olevilla potilailla. Kelle vaikuttaa, kelle ei. Kokeilin kaikkea, mitä muutakaan olisin voinut tehdä.


    • oN KyLlÄ
    • sitkeesti

      Itselläni meni olkapää rikki, kun putosin Heinäkuun viimeinen päivä . Aluksi olkapää
      oli kipeä eikä noussut käsi napaa korkeammalle. Käytin kättä sitkeästi toisella kädellä auttaen. Menin olkapää leikkaukseen Tammikuussa , käden liikerata toimi joka suuntaa eikä ollut kipuja, ainoastaan voima puuttu määrätyissä liikkeissä.
      Olkapäässäni oli 3 jännettä poikki.kiertäjä kalvossa 2,5 cm repeämä ja hauislihas
      irti kiinikkeestään. 1 yö särki pirusti ,päivällä vähemmän,2 yö vähemmän,päivällä ei lainkaan, 3 yötä nukkuessa selällään tulee pientä kipua.,päivällä ei mitään. Pahinta on kun ei ole tule uni, nukkunut 1 yönä 3,5 tuntia.Olkapäätä myös avarettiin. Omasta mielestäni parasta jos yrittää käyttää kättä, kun menee leikkukseen niin olisi mahdollisimman hyvä. Kahdeksan viikkoa kantositeessä ja 3 kk saikkua :)

    • Moninivelrikkonen

      Itsellä oikeeseen jatkuvaan 24/7 kovaan kipuun laitettiin tekonivel 6v.sit..Luut hinkkas vaan yhteen,ei mitään välissä!Pakko paikka,kipu hävis mut muuten ei hyvä! Nyt on vasen olkapää sama juttu,mut ei kai oo muuta vaihtoehtoo kun siihenkin tekonivel..!
      Töälön sairaalaan ortopedi ois vaihtanut kuulemma parempaan tekoniveleen sillon silloin aikoinaan! Nyt en tiedä saako mistään "parempaa tekoniveltä olkapäähän???

    • Anonyymi

      Älkää ihmeessä nukkuko kyljellään! Itse siirryin sohvalle, jossa mahtuu oleen vain selällään ja helppo roikottaa oik kättä välillä, jos kipuilee. Ultrassa kaikki ok, mutt odotan rtg-tuloksia, ortopedi arveli syyksi skolioosin vääntämää lapaluuta, joka puolestaan vaikuttaa molempien olkapäiden lihaksiin tai hermoihin. Lääkkeet ei auta, päivisin helppoa. Vältettävä kaikkea kierreliikettä ja painavien nostoa, jopa kattilan pesu kiristää olkapään. Ei ole särkyä, vain hieman olkapäästä alaspäin nopasti vihlaiseva pitkittäiskipu. Ehdottomasti kovempi patja, itse viskasin vaahtomuovipetauspatjan alle ja kova varsinainen patja päälle, eri tyynyjä, makuupussissa oloa ym, huonoja ideoita lopulta, aina kaartuu kyljelleen, nyt siis sohvalle vaan!

    • Anonyymi

      Tässä oiva kirjoitus olkapäkivuista ja ilmainen kurssi aiheeseen liittyen

      www.personaltrainingstudio.fi/fi/personal-trainer-blogi/olkapaakipu-yleiset-syyt

    • Anonyymi

      4.11.21 olkapäähän tehty mangeettikuvaus. Tulos, pitkälle edennyt kuluma. Ei voi tehdä muuta ku leikata...onko kellään kokemuksia...leikkauksesta..ja pystyykö muuten kuntouttaa...ressi.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut jo 2 vuotta kauhea kipu.On kuvattu vihdoin ja viimein ,ja jänteet on kaikki rispaantunnut poikki.Enä ei kuulemma saada tarttumaan kiinni vaikka leikkais kun on odotettu niin kauan.Olen käynnyt vaikka kuinka monta kerta terveyskeskuksessa valittamassa mutta kun eivät niin välittäneet tosissaan ,vaan kaikenlaiset jumppaohjeet mitä vaan pahensi asia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3744
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1843
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1394
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      933
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      50
      844
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe