Appenzellinpaimenkoira?

noob&

Olen ajatellut hankkia appenzellinpaimenkoiran.
Kuulisin mielelläni jotain juttua niistä, kertoisitteko
niiden luonteesta, hyvistä ja huonoista puolista, jne. Onko rodulla paimenkoiran terävyyttä, vahtiiko/paimentaako? Päästääkö vieraita luokse? (olisi hyvä, jos ei.)
Terveystilanne, pentujen hintataso ym. Mikä tahansa tieto kelpaa...
ja arvostan sitä.

Juu tiedän että on koirakirjoja, ja google, mutta arvostaisin
suomi24:n käyttäjien kokemuksia ko. rodusta. Kiitän jo etukäteen.

7

4487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krica

      Sennenkoira.net on paikka josta löydät tietoa.
      Luonteet eroavat koirilla melkoisesti, on pehmeätä ja kovaa, terävää ja arkaa. Kaikkea löytyy. LT pisteet kulkevat siinä 100-240 välillä.
      Appenzellin rotumääritelmässä on mainittu että epäluuloinen vieraita kohtaan, joten vaatii ehdottomasti hyvää sosialistamista, ja koulutusta. Vahvaluontoisena koirana tarvitsee vahvan johtajan.
      Appe on karjakoira, paimennusvaisto löytyy lähes jokaiselta "vielä" vartiointi on myös usealla "sisäänrakennettu" ominaisuus, toisilla lievänä, toisilla vahvana.Terveystilanteet löytyvät KoiraNET:istä, valitettavasti kuvausprosentit ovat pieniä, joten eivät anna täyttä kuvaa terveystilanteesta.
      Hinta on 1000-1100e. Pentuja syntyy 1-3 pentuetta vuodessa ja varausjonot voivat olla pitkät. Kasvattajat voivat olla hyvinkin tarkkoja kenelle myyvät koiriaan, esim ei ensimmäiseksi koiraksi jne.
      Hyviä puolia ovat ehdoton uskollisuus, fiksuus,käyttöominaisuudet (harrastus/paimen/vartia/jne)
      Huonoja puolia ovat vartiointi, kovuus, rähjäys,terävyys jne.
      Kaikenkaikkiaan haastava rotu.

      • mirona

        ei ole loppuunsa kovinkaan haastava rotu. kasvattajat myyvät myös ensimmäiseksi koiraksi. -03 syntyi pentue joka on viimeinen "epäsosiaalinen" pentue. sen jälkeen luonteet muistuttavat lähinnä labbista....
        vahvaluontoisena paimenena täydellinen koulutettava joka toimii todella hyvin ja jaksaa pitkään. tokoilijan unelma! :)


    • 2014vastaus

      Mä hankin ekaks koiraks appenzzellin ja paras koira ikinä. Tarvii vahvan johtajan ja sillä pitää olla rajat.
      Ihana koira on ja on epäluuloinen myös toisia koiria kohtaan.
      Hankin kaks vuotta sitten ton appenzzellin ja puolvuotta sitten saksanpaimenkoiran, ei meinannu tulla toimeen ja tappelivat ja mustasukkaisuuttakin ilmasssa, mut nykyään kyl ne toisistaan tykkää :D Molemmat uroksia ..
      Ja kaks viikkoa sitten hankin chihun :) Se pitää nuo kaks kurissa..

      Mulla on myös kaks marsua :D Chihu on ainoa joka vaan räksyttää niille.
      Täytyy nyt vielä opettaa toi chihu sisäsiistiks ja muutenki käyttäytymään..

      • kaverin appe

        Minun kaverillani puolestaan on narttuappe, joka tulee toimeen vieraiden ihmisten ja toisten koirien kanssa hyvin, eikä ole kovin dominoiva. Liekö sukupuolierot suuret...


    • hieno vaan ei eka

      Tunne rodun. En kyllä suosittele ensimmäiseksi koiraksi. Saattaa olla aika haastavakin. Hienoja koiria kyllä, mutta ei siis ekaksi koiraksi.

    • uppoooni

      Itse olen tutustunut appeen ystäväni perheen kautta ja huh huh. Meillä on ollut collieta, terrieriä, noutajaa ja seropia, enkä ikinä ole tavannut noin huonosti käyttäytyvää koiraa. Toisaalta vika taitaa olla siellä narun toisessa päässä eli varmasti kiva koira jos olisi saanut kunnon koulutuksen. Nyt koira on siis viisihenkisen perheen pomo.

      • Nastoissa

        Kyllä, appenzelli ottaa vallan jos isäntä ja emäntä eivät sitä tee. Sillä ei ole mitään merkitystä, että kuinka mones koira, vaan sillä että ymmärtää miten koiraa johdetaan.

        Rotu taitaa yleisesti sitoutua hyvin perheeseen. Erinomainen vahti - hieman epäluuloinen - mutta kun vieraille kertoo pelisäännöt (älä ala haastamaan koiraa tuijottamalla ja kohti kumartumalla, koska se vastaa haasteeseen), niin ongelmia ei ole.

        Mutta hyvä koira. Meillä on ollut niitä kaksi (toinen kuoli juuri yli 14 vuotiaana).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe