dobberin kunto

mä vaan

Hei. Onko dobberit ihan ekstra energisiä? Tuttavan koirut tuntuu ettei ne väsy koskaan ja jäin tuossa pohdiskelemaan et onkos se tän rodun juttu toi mieletön energisyys? Innolla odotan vastauksia! :)

4

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurimmalla osalla

      Näin taitaa olla.

      • runsaasti ja loppuun asti

        eli minulla on ollut myös muita ns. vilkkaita rotuja.
        Dobberi näistä on kuitenkin se -ainoa-, jota ei tarvinnut innostaa ikinä. Sanoin vaikkapa, "ulos", ihan vienolla äänellä niin koira hyppää ilmaan ja tekee vielä pyörähdyksen ilmassa itsensä ympäri. Jalat sutii lattialla niin, että mikään parketti ei sitä kestä.

        Opetin koirani antamaan lattialta tavaroita. Kokeilin joskus sitäkin että, kun koira nukkui, sanoin "anna" ja osoitin lattialta jotakin sukkaa tms. taas koira hyökkää satanen lasissa antamaan mammalle tavaran. Heti koira on virtaa täynnä ja odottaa innolla uutta tehtävää. Eikä tarvinnut makkaroilla palkita muutoin kuin ihan alussa.
        Periaatteessa tuo tavaroiden noukkiminen on sellainen rauhallinen tehtävä mutta ei kyllä dobberilla välttämättä.

        Meillä ei tosin ole enää dobberia ja tosiasiassa en enää jaksa niin energistä koiraa. Ehkä jos asuisi maalla ja voisi juoksuttaa vapaana päivät pitkät metsässä samoillen.
        Hieno rotu ja aivan luttana kunhan on oikein kasvatettu, eikä anneta nousta pomoksi.


      • namisuku
        runsaasti ja loppuun asti kirjoitti:

        eli minulla on ollut myös muita ns. vilkkaita rotuja.
        Dobberi näistä on kuitenkin se -ainoa-, jota ei tarvinnut innostaa ikinä. Sanoin vaikkapa, "ulos", ihan vienolla äänellä niin koira hyppää ilmaan ja tekee vielä pyörähdyksen ilmassa itsensä ympäri. Jalat sutii lattialla niin, että mikään parketti ei sitä kestä.

        Opetin koirani antamaan lattialta tavaroita. Kokeilin joskus sitäkin että, kun koira nukkui, sanoin "anna" ja osoitin lattialta jotakin sukkaa tms. taas koira hyökkää satanen lasissa antamaan mammalle tavaran. Heti koira on virtaa täynnä ja odottaa innolla uutta tehtävää. Eikä tarvinnut makkaroilla palkita muutoin kuin ihan alussa.
        Periaatteessa tuo tavaroiden noukkiminen on sellainen rauhallinen tehtävä mutta ei kyllä dobberilla välttämättä.

        Meillä ei tosin ole enää dobberia ja tosiasiassa en enää jaksa niin energistä koiraa. Ehkä jos asuisi maalla ja voisi juoksuttaa vapaana päivät pitkät metsässä samoillen.
        Hieno rotu ja aivan luttana kunhan on oikein kasvatettu, eikä anneta nousta pomoksi.

        Hyviä jatkoja!


      • hyvät jatkot myös sinulle j...
        namisuku kirjoitti:

        Hyviä jatkoja!

        lukijoille, varsinkin dobberin omistajille;)!

        Unohdin tuosta vielä tärkeän asian.
        Eli dobberi on vilkkautensa lisäksi myös vahva ja kookas koira. Vähän kuin norsu lasikaupassa.

        Eli vaikka minulla on nyt vilkas seurakoira niin tämäpä ei vahingossa pyörähtäessään kaada tuoleja. Joskus taisi kirjahyllykin heilua dobberin hiukan törmätessä siihen.
        Tämä seurakoira ei jaksa kuonollaan tökätä pikkulasta kumoon. Ei myöskään takapuolellaan.

        Sitä voimakkuutta on vaikea hahmottaa mikäli ei ole ikinä taluttanut dobberia tai ollut kylässä dobberiperheessä.

        Ehkä meni hiukan ohi mutta so not.

        Pikku poikani juuri eilen taas sanoi, että on dobberia ikävä. Niinhän meillä kaikilla välillä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe