Aikomuksena olisi rakennuttaa suorakaiten muotoinen kaksikerrokisnen talo. Kuinka paljon talon kokonaiskustannukset tulisivat olemaan jos kviaines olisi vaikka 50.000?
Eli missä suhteessa kiviaineksen hinta on kokonaiskustannuksiin. Ikkunoita olisi ihan normaali määrä ja kolme ulko-ovea sekä materiaalit ihan peruskamaa.
Siporex talon hinta
22
12253
Vastaukset
- lammisti-07
paljon omaa työtä...240000-270000€ /
avaimetkäteen 320000-380000€
ei paha :)- tuo haarukka
on hyvin lähellä totuutta. Itse rakennettin vuotta sitten Sipo-talo 2004-2005 1,5 krs huoneistoala n. 153 m2, ehkä hieman monimuotoisempi, talon kustannukset n. 220000€
- voit kertoa
kivet seiskalla, rakentaen pääset puolella hinnasta.
Helppo arvio 350K€ tai itse tehden 200K€ (jakaantuen kahdelle kalenterivuodelle).
Mieti nykyistä liksaasi ja sitä, miten teet parhaan tilin verottomasti. Opiskele, miten tehdään kuparijuotoksia ja miten sähköputkituksia, niin nekin voit tehdä itse. Parin vuoden lomat jonoon ja apumiehen kyllä tarvitset, mutta tiedätpähän, mihin käytät vapaa-aikasi seuraavat 5000-8000tuntia.- alakantissa
Tuo 200 K ei riitä millään tarvikkeisiin ja rakennuttamishintakin vaikuttaa kovin alhaiselta. Hartiapankkihinta: 250 - 310 k ja rakennuttamalla aputyöt tehden 360 ->
- vaikka onkin paljon
rahaa hankittaessa, ei juurikaan taloa aikaiseksi saa. Uskomuksia kyllä viljellään näillä palstoilla runsaasti. Realismi lyö sitten korville kipeämmin kun se järkyttävyys selviää projketin alettua.
- jii
pitää olla että kivet maksaa 50t? 500m2?
- isompi
isoin...
- Sipohhhh
Isellä muutama vuosi (4 v) sitten Siporex harkkotarjous (sisälsi myös kattopeltejä, portaita yms.) oli 60 te (huoneistoala n. 250 m2). Rakensin PK-seudulla Lecasta ja kokonaiskustannuksiksi ilman tonttia tuli noin 360 te. Itse tein putkityöt, maalaukset kaakeloinnit, roilotukset yms. aputyöt jne. eli ainakin riittävästi jäi omaa työtäkin vuodeksi. Talo ehkä keskitasoa paremmin varusteltu muttei mitään luxusta. Lecatarjous pelkistä harkoista oli noin 20 te.
- jii
Sipohhhh kirjoitti:
Isellä muutama vuosi (4 v) sitten Siporex harkkotarjous (sisälsi myös kattopeltejä, portaita yms.) oli 60 te (huoneistoala n. 250 m2). Rakensin PK-seudulla Lecasta ja kokonaiskustannuksiksi ilman tonttia tuli noin 360 te. Itse tein putkityöt, maalaukset kaakeloinnit, roilotukset yms. aputyöt jne. eli ainakin riittävästi jäi omaa työtäkin vuodeksi. Talo ehkä keskitasoa paremmin varusteltu muttei mitään luxusta. Lecatarjous pelkistä harkoista oli noin 20 te.
ole nyt juuri exceliä meidän rungon hinnasta mutta talon brutto on 270m2 ja runkomateriaalit (lecaharkot, väliseinät, ontelot, laastit) maksoi varmaankin jotain 30t reilu vuosi sitten.. ulkoseinät oli tuon vajaa 20te. Sillä vähän ihmettelin että onpas kallista jos pelkkää runkomateriaalia tulee tuolla hinnalla.
- Numeronikkari
jii kirjoitti:
ole nyt juuri exceliä meidän rungon hinnasta mutta talon brutto on 270m2 ja runkomateriaalit (lecaharkot, väliseinät, ontelot, laastit) maksoi varmaankin jotain 30t reilu vuosi sitten.. ulkoseinät oli tuon vajaa 20te. Sillä vähän ihmettelin että onpas kallista jos pelkkää runkomateriaalia tulee tuolla hinnalla.
Aivan näin vinkkinä, että aloittaja puhui sipon paketista (voit tietenkin saivarrella asiasta). Sinun hintoihisi tulee vielä lisää mm. teräkset, yläpohja, portaat, hormi, aluskatteet ja kattotiilet, sekä mahdollisten katosten harkkomateriaali ym.
Nuo kun ynnäilee yhteen, niin tuollainen pyöreä 50k taitaa olla aika tavanomainen hinta, oli harkkomateriaali mikä tahansa.
Aloittajalle vinkiksi, että käytä yleisiä laskureita, joita on useita. Näillä saat kokonaiskustannukset selville. Kehoittaisin myös pyytämään pystytystarjoukset ennen valintaa, jos et itse kokoa taloa. Jos ensin teet harkkokaupat ja vasta sitten alat etsiä pystyttäjiä maksat pystytyksestä todella paljon ylimääräistä. Eli laske harkkotarjousten ja pystytyksen kulut yhteen. Tarjouksissa voi olla isojakin eroja, mutta ne ovat useimmiten tapauskohtaisia.
Paketin hinta kerrottiin aikoinaan 7:llä, mutta tämä riippuu erittäin paljon itse paketista, joten en itse tuohon kertoimeen paljoa perustaisi.
Teet talosi mistä tahansa harkoista, niin saat varmasti hyvän talon. - jii
Numeronikkari kirjoitti:
Aivan näin vinkkinä, että aloittaja puhui sipon paketista (voit tietenkin saivarrella asiasta). Sinun hintoihisi tulee vielä lisää mm. teräkset, yläpohja, portaat, hormi, aluskatteet ja kattotiilet, sekä mahdollisten katosten harkkomateriaali ym.
Nuo kun ynnäilee yhteen, niin tuollainen pyöreä 50k taitaa olla aika tavanomainen hinta, oli harkkomateriaali mikä tahansa.
Aloittajalle vinkiksi, että käytä yleisiä laskureita, joita on useita. Näillä saat kokonaiskustannukset selville. Kehoittaisin myös pyytämään pystytystarjoukset ennen valintaa, jos et itse kokoa taloa. Jos ensin teet harkkokaupat ja vasta sitten alat etsiä pystyttäjiä maksat pystytyksestä todella paljon ylimääräistä. Eli laske harkkotarjousten ja pystytyksen kulut yhteen. Tarjouksissa voi olla isojakin eroja, mutta ne ovat useimmiten tapauskohtaisia.
Paketin hinta kerrottiin aikoinaan 7:llä, mutta tämä riippuu erittäin paljon itse paketista, joten en itse tuohon kertoimeen paljoa perustaisi.
Teet talosi mistä tahansa harkoista, niin saat varmasti hyvän talon.kiviaineksesta kysytään niin kyllä se silloin kiviainesta tarkoittaa. Saivartelematta.
- Numeronikkari
jii kirjoitti:
kiviaineksesta kysytään niin kyllä se silloin kiviainesta tarkoittaa. Saivartelematta.
Ajattelin lähinnä aloittajan kokemusta rakentamisesta (aivan alkuperäisen kysymyksen perusteella) ja siksi täydensin noita kohtia.
Ja sinulle saivartelija. Unohdit listasta yläpohjan, portaat, hormin, kattotiilet ym. Kaikki saivartelematta kiviaineksesta. Ehkäpä nuo ovat pelkkää runkomateriaalia, tai muovia sinun mielestäsi, muiden ei.
Alkuperäiselle vielä vinkiksi, että kannattaa laskea pakettien tarjoukset esim. mestarisi kanssa yhteen. Hän osaa, jos sinulla ei riitä kokemus, kertoa mitä maksavat portaat, kattotillet, hormi ym. Viivan alle tulevien lukujen perusteella voit sitten määritellä kuinka paljon mitäkin harkkoa arvostat. - tilaamassa
Numeronikkari kirjoitti:
Ajattelin lähinnä aloittajan kokemusta rakentamisesta (aivan alkuperäisen kysymyksen perusteella) ja siksi täydensin noita kohtia.
Ja sinulle saivartelija. Unohdit listasta yläpohjan, portaat, hormin, kattotiilet ym. Kaikki saivartelematta kiviaineksesta. Ehkäpä nuo ovat pelkkää runkomateriaalia, tai muovia sinun mielestäsi, muiden ei.
Alkuperäiselle vielä vinkiksi, että kannattaa laskea pakettien tarjoukset esim. mestarisi kanssa yhteen. Hän osaa, jos sinulla ei riitä kokemus, kertoa mitä maksavat portaat, kattotillet, hormi ym. Viivan alle tulevien lukujen perusteella voit sitten määritellä kuinka paljon mitäkin harkkoa arvostat.tontille vuoden vaihteessa.
Ja fakta on, että kalliiksi tulee ellei saa toimitukseen "lisiä".
Eli siporex materiaalina Kallis. Mutta kysymys kuuluukin miksi? Ihan vain "koska harkkoa menee..?"
No, minä en helpolla styroksia tai voileipää talooni halua. Mutta ikavä tosiasia on, että sipo on kallista. Hintansa väärtti kuitenkin. Toisaalta kilpailutus eri toimittajille vielä avoinna, joten... - Numeronikkari
tilaamassa kirjoitti:
tontille vuoden vaihteessa.
Ja fakta on, että kalliiksi tulee ellei saa toimitukseen "lisiä".
Eli siporex materiaalina Kallis. Mutta kysymys kuuluukin miksi? Ihan vain "koska harkkoa menee..?"
No, minä en helpolla styroksia tai voileipää talooni halua. Mutta ikavä tosiasia on, että sipo on kallista. Hintansa väärtti kuitenkin. Toisaalta kilpailutus eri toimittajille vielä avoinna, joten...Sipo ei ainakaan omassa tapauksessani ollut kallis. Laskelmat tein laskemalla samalle viivalle ulko- ja sisäseinät, kattoainekset, portaat, teräkset, villat ym. ja pystytyksen.
Mutta hinnat ovat aina tapauskohtaisia, joten kehoitan lämpimästi kysymään hinnat muiltakin. - jii
Numeronikkari kirjoitti:
Alkuperäiselle vielä vinkiksi, että kannattaa laskea pakettien tarjoukset esim. mestarisi kanssa yhteen. Hän osaa, jos sinulla ei riitä kokemus, kertoa mitä maksavat portaat, kattotillet, hormi ym. Viivan alle tulevien lukujen perusteella voit sitten määritellä kuinka paljon mitäkin harkkoa arvostat.kun nekin on kiviaineisia? Ja pesualtaat? ikkunalasit?
En unohtanut, mutta kun kaikkiin taloihin ei tule kattotiiliä, piippua tai portaita. Itse laskin oman taloni rungon kiviainekset (harkot, ontelot, laastit, betoni) mutta turhaan me tässä arvuutellaan kun ei tiedetä mitä alkup. tarkoitti tuolla kysymyksellään. Ehkä tarkoitti talopakettia johon kuuluu tapauksesta riippuen joitain mainitsemistasi, ehkä ei. Niistä en paljon tiedä kun en ole semmoista koskaan ostanut. - Numeronikkari
jii kirjoitti:
kun nekin on kiviaineisia? Ja pesualtaat? ikkunalasit?
En unohtanut, mutta kun kaikkiin taloihin ei tule kattotiiliä, piippua tai portaita. Itse laskin oman taloni rungon kiviainekset (harkot, ontelot, laastit, betoni) mutta turhaan me tässä arvuutellaan kun ei tiedetä mitä alkup. tarkoitti tuolla kysymyksellään. Ehkä tarkoitti talopakettia johon kuuluu tapauksesta riippuen joitain mainitsemistasi, ehkä ei. Niistä en paljon tiedä kun en ole semmoista koskaan ostanut.Hoh hoijaa.
- pääsuunnittelija(ria)
koska antamasi perustiedot ovat riittävät on kustannukset helppo kertoa.
kiviaineksen hinta suhteessa kokonaiskustannuksiin on 1:8,5. Eli talosi maksaa siis 425.000€. - jotain muuta
Kyllä yksi siporex talo ainakin minulle riittää, harkitse jotain muuta materiaalia. Tehtaan puheet ovat kauniita, mutta kun kuorma tulee pihaan huomaa, että joka harkko on eri kokoinen. Kyllä siinä työstämistä riittää. Lekaharkot ovat samankokoisia. Siporeksin työstämine on tietysti helpoa ja jos lainaa vielä sahan, mutta korkeuseroja saa hangata pois ja se on pölyistä hommaa.
- ahneimmat
tarvitsevat kaksi taloa,
Siporex on aloittelijalle helpoin materiaali tasalaatuisena ja tasakokoisina harkkoina.
Mahdollinen hammastus ja aaltoilu liimaustyössä johtuu epätasaisesta ohutsauman annostelusta tai sitten harkko on vinoon pantu. Seuraa linjalankaa. - samankokoisia
Voit ihan rauhassa syödä pääsi, leca-harkot ei todellakaan ole samankokoisia, puhumattakaan hiotuista valuharkoista!
- Kaisu75
250 m2 ja päälle autokatosvarasto. Rahaa mennyt 300 000 Euroa ilman tonttia ja vielä menee vaikka kuinka. Itse tehty kaikki aputyöt ja raadettu joka ilta raksalla. Veikkaan, että just ja just jäädään alle 400 000 Euron, kun talo on valmis. Ei kannata kuunnella vanhoja hintoja vuosien takaa vaan tuo budjetti on tätä päivää. Esimerkiksi viime kesänä rappaus olisi maksanut 60 Euroa/m2, nyt se olikin jo yhtäkkiä samalla miehellä 75 Euroa/m2. Pelkät portaikon ja yläaulan kaiteet kahden parvekkeen kaiteet (lasia kaikki) maksavat yli 10 000 Euroa.... Järkyttävää.
- Kaisu75
Niin ja meillä kivipaketti maksoi 67 000 Euroa. eli kertoa saa tuon sitten kyllä ainakin kuudella, vaikka itse tekisi kuinka, ellei nyt ammattilaisen töitä pysty tekemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921836- 851282
- 1101133
- 761017
- 108934
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 47771
- 36762
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48721- 33693