kiilaekskiisio??

bijou_

Heippa =).Onko kellekkään tehty kyseistä toimenpidettä..Millainen toimenpide oli?Montako tikkiä laittoivat?Ja jouduitteko olemaan sairaslomalla?Olisin kiitollinen jos joku vastaisi, minulla toimenpide aika huomenna ja jännittää vaikka kysessää onkin pieni toimenpide...

24

12748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeke*

      mulle tehtiin torstaina kyseinen operaatio.
      kertoillaas..

      toimenpidehuoneessa kirurgi laittaa sun varpaan tyveen kaksi puudutuspiikkiä, ite pelekäsin notta pistävät siihen kipeään kynsivalliin ISON piikin =P

      sut jätetään hetkeks aikaa puutumaan ja sairaanhoitaja vähä kertoo sulle kyseisestä toimenpiteestä. sitten ku oot hetken aikaa puutunu niin kirurgi testaa että onko se puudutus vaikutttanu, jos on niin se ottaa tarvittavat välineet, puukko yms. ja alkaa operoimaan varvasta.

      mun kynsi kavennettiin ihan juuria myöten eli se kasvaa aina kapeana eli ei voi enää kasvaa sinne kynsivallin sisään häjysti. itse katsoin koko toimenpiteen ja oli aika härskin näköistä. kun toista kynsivallia alettiin operoimaan niin rupes ottamaan kipiää, niinpä sanoin kirurgille että laitappas lisää tököttiä varpaaseen -> kipu lähti.

      kun operaatio on valmis, kirurgi laittaa varpaaseen rasvalapun sekä siteen ettei verta oo jokapaikkatäynnä.

      kun puudutus muutaman tunnin päästä lakkaa, on varvas kipeä! (ainakin mun tapaukses kun se oli sen verran pahasti tulehtunut kun se operoitiin) eli buranaa yms. särkylääkettä naamariin niin saa nukuttua!

      muutaman viikon se ottaa että on kunnossa mutta päasia että tuloo kuntoon!


      heh, enpä oo näin pitkästi runoillu sitten yläasteen äikän tunnin. mutta toivottavasti oli jotain apua/helpotusta jännittämiseen.

      hmm, onkohan toi kiilaexkiisio nyt edes sama mistä puhun :D:D

      • bijou_

        Juu samasta asiasta puhuttiin =).Oli kyllä järkyttävä kokemus (vaikkakin pieni toimenpide)että en halua uudestaan kokea.Eilisen päivän varvasta sitten jomotti ja verta vuotaa aikalailla, mutta nyt se on tuo toimenpide ohi.


      • Jeke*
        bijou_ kirjoitti:

        Juu samasta asiasta puhuttiin =).Oli kyllä järkyttävä kokemus (vaikkakin pieni toimenpide)että en halua uudestaan kokea.Eilisen päivän varvasta sitten jomotti ja verta vuotaa aikalailla, mutta nyt se on tuo toimenpide ohi.

        mun toinenkin varvas operoidaan muutaman viikon päästä. ei voitu samalla kertaa..lääkäri sano, notta sun elämästä tulis helvettiä jos molemmat leikattais =)

        mukava mennä seuraavan kerran leikkaukseen, sitten ei enää varpaat vaivaa ikinä !! ainakin niin ne kehu, kun juurineen kavennettiin.


      • -.-
        Jeke* kirjoitti:

        mun toinenkin varvas operoidaan muutaman viikon päästä. ei voitu samalla kertaa..lääkäri sano, notta sun elämästä tulis helvettiä jos molemmat leikattais =)

        mukava mennä seuraavan kerran leikkaukseen, sitten ei enää varpaat vaivaa ikinä !! ainakin niin ne kehu, kun juurineen kavennettiin.

        Jepjep, toisen jalan ukkovarpaan kynsi jo operoitu ja nyt on alkanut vaivaamaan toinenkin jalan varvas joten piakkoin uusimaan sama juttu.

        Ei siinä mitään muuta pahaa ole kuin ne piikit!!! Perkele kun on piikkikammo ja sitten ku ne viimekerralla tuikkas piikin suoraan sinne tulehtuneeseen ihoon...

        Puudutusaineen vaikutus säilyi jopa 4 tuntia, oli kyllä aika vekkuli olo jalassa loppupäivän. Seuraavana aamuna oli suhteellisen kovat kivut, ei muutakun panacodia naamariin. 4 tai 5 tikkiä siihen tuikkas. Pois koulusta taisin 3-4 päivää olla. Ihan siistin näkönen toi varvas on nytten.

        Toivotaan nyt että toi toinenkin leikkaus menee hienosti. ;)


      • Jeke*
        -.- kirjoitti:

        Jepjep, toisen jalan ukkovarpaan kynsi jo operoitu ja nyt on alkanut vaivaamaan toinenkin jalan varvas joten piakkoin uusimaan sama juttu.

        Ei siinä mitään muuta pahaa ole kuin ne piikit!!! Perkele kun on piikkikammo ja sitten ku ne viimekerralla tuikkas piikin suoraan sinne tulehtuneeseen ihoon...

        Puudutusaineen vaikutus säilyi jopa 4 tuntia, oli kyllä aika vekkuli olo jalassa loppupäivän. Seuraavana aamuna oli suhteellisen kovat kivut, ei muutakun panacodia naamariin. 4 tai 5 tikkiä siihen tuikkas. Pois koulusta taisin 3-4 päivää olla. Ihan siistin näkönen toi varvas on nytten.

        Toivotaan nyt että toi toinenkin leikkaus menee hienosti. ;)

        oliko se sun varvas ihan tyveen asti tulehtunu ??
        mulla ne piikit laitettiin ihan siihe ukkovarpaan tyveen, joka ei ollut yhtään tulehtunut, vaan tulehdus oli mulla siinä kynnen seutuvilla ja PAHANA =P menin eka kirurgin vastaanotolle ja justii ku sain sukan pois jalasta niin: "jaha! ny mentii leikkaussaliin!"

        =D onkos toi panacod kuinka tehokasta? meinaan ite otin vaan buranaa eikä auttanu yhtään!

        sinä päivänä kun varvas operoitiin, niin se näytti ihan semmooselta epämuodostuneelta perunalta, punaselta tosin hyi kauhia. mutta nyt on aika fiksun näkönen jo!


      • bijou_
        Jeke* kirjoitti:

        oliko se sun varvas ihan tyveen asti tulehtunu ??
        mulla ne piikit laitettiin ihan siihe ukkovarpaan tyveen, joka ei ollut yhtään tulehtunut, vaan tulehdus oli mulla siinä kynnen seutuvilla ja PAHANA =P menin eka kirurgin vastaanotolle ja justii ku sain sukan pois jalasta niin: "jaha! ny mentii leikkaussaliin!"

        =D onkos toi panacod kuinka tehokasta? meinaan ite otin vaan buranaa eikä auttanu yhtään!

        sinä päivänä kun varvas operoitiin, niin se näytti ihan semmooselta epämuodostuneelta perunalta, punaselta tosin hyi kauhia. mutta nyt on aika fiksun näkönen jo!

        Ei se ollu ihan tyveen asti..Hui kauhia jos vielä joskus pitää uudestaan tehä se =(.Yäk..Mulla laitettiin kans ne piikit tyveen.Mulle lekurit ekaks vaan hoki että pieni tulehus että osta sitä ja sitä rasvaa siihen,mut eihän ne auttanu :D.Pari viikkoo sit ku kävin ja sanoin että ku pysty kohta kävelemään ku kaikki kengät hankaa ja siihen käy ni johan lekuri varas toimenpide ajan =).Onneksi.Jospas se hoituis nyt tolla yhellä operoinilla ettei tarvi enää mennä.Panacod?Ei tietoa onko tehokasta...Juu pahan näkönen se on toi munki varvas nyt =(, vaikka vaan yks tikki on.Noh jospas se tästä =).


      • -.-
        bijou_ kirjoitti:

        Ei se ollu ihan tyveen asti..Hui kauhia jos vielä joskus pitää uudestaan tehä se =(.Yäk..Mulla laitettiin kans ne piikit tyveen.Mulle lekurit ekaks vaan hoki että pieni tulehus että osta sitä ja sitä rasvaa siihen,mut eihän ne auttanu :D.Pari viikkoo sit ku kävin ja sanoin että ku pysty kohta kävelemään ku kaikki kengät hankaa ja siihen käy ni johan lekuri varas toimenpide ajan =).Onneksi.Jospas se hoituis nyt tolla yhellä operoinilla ettei tarvi enää mennä.Panacod?Ei tietoa onko tehokasta...Juu pahan näkönen se on toi munki varvas nyt =(, vaikka vaan yks tikki on.Noh jospas se tästä =).

        Bijou_, Jeke* taisi tuon äskösen kommentin suunnata mulle. :D

        Mut joo eniveis, koko varvas oli suunnillen pelkkää tulehtunutta mössöä. Panacodi on aivan eri tavaraa kun Panadolit sun muut. Panacodi vaikuttaa keskushermostoon. Panacodi on kipulääke kun taas Panadolit yms. on särkylääkkeitä. Ehkä hieman sekavasti selitetty, toivottavasti pointti selkeni. ;)


      • bijou_
        -.- kirjoitti:

        Bijou_, Jeke* taisi tuon äskösen kommentin suunnata mulle. :D

        Mut joo eniveis, koko varvas oli suunnillen pelkkää tulehtunutta mössöä. Panacodi on aivan eri tavaraa kun Panadolit sun muut. Panacodi vaikuttaa keskushermostoon. Panacodi on kipulääke kun taas Panadolit yms. on särkylääkkeitä. Ehkä hieman sekavasti selitetty, toivottavasti pointti selkeni. ;)

        Joo niin oli tarkotettu khyl :D.Ahaa juu elikkäs ne on sellasia tabuja ookoo =).Selvisipähän nyt =).*huoh*oma varvas alkaa olemaan jo parempaan päin, tänään ei oo jomotellu olleskaan, jipaa =).


      • -.-
        bijou_ kirjoitti:

        Joo niin oli tarkotettu khyl :D.Ahaa juu elikkäs ne on sellasia tabuja ookoo =).Selvisipähän nyt =).*huoh*oma varvas alkaa olemaan jo parempaan päin, tänään ei oo jomotellu olleskaan, jipaa =).

        Onneks olkoon vaan sinnepäin! :)

        Oma varvas taas on niin helvatun kipee että ei voi enää yhtään koskea. Hm, onneks on lääkärille varattu aika tiistaiksi, siitä sitten leikkaukseen. Vähän kyllä harmittaa kun varpaiden pitää olla tommosia perkeleitä. :D


      • bijou_
        -.- kirjoitti:

        Onneks olkoon vaan sinnepäin! :)

        Oma varvas taas on niin helvatun kipee että ei voi enää yhtään koskea. Hm, onneks on lääkärille varattu aika tiistaiksi, siitä sitten leikkaukseen. Vähän kyllä harmittaa kun varpaiden pitää olla tommosia perkeleitä. :D

        Pahin on jo mulla siis takana..Mä meen tiistaina tikin poistoon ja toivon että nämä "varvasongelmat"olisi sitten siinä =).Tsemppiä sulle =)!!


      • Jeke*
        bijou_ kirjoitti:

        Pahin on jo mulla siis takana..Mä meen tiistaina tikin poistoon ja toivon että nämä "varvasongelmat"olisi sitten siinä =).Tsemppiä sulle =)!!

        heh heh..viikonloppuna tuli käveltyä metsästysreissulla aika reippaasti. noh, kun kotia pääsin niin meinas hirvittää ottaa sukka pois jalasta :| ahtaas kumisaappaas muhinu monta tuntia niin huh huh kun oli taas härskin näkönen.

        mutta kun ei malta olla ja antaa varpaan levätä =p


      • bijou_
        Jeke* kirjoitti:

        heh heh..viikonloppuna tuli käveltyä metsästysreissulla aika reippaasti. noh, kun kotia pääsin niin meinas hirvittää ottaa sukka pois jalasta :| ahtaas kumisaappaas muhinu monta tuntia niin huh huh kun oli taas härskin näkönen.

        mutta kun ei malta olla ja antaa varpaan levätä =p

        Palasin tänään töihin ton sairasloman jälkeen ja reippailin kävellä työmatkat, ni johan teki kipeää tuohon operoituun varpaaseen (ihmetyttää miten se vieläki kävellessä vähän sattuu)....Mutta hammastapurren pääsin töihin ja sieltä kämpille =).Vaikka kotimatkalla ois tehny mieli jäädä istumaan jonnekkin :D.Onkos ne lääkärit määränny sulle mitään voiteita niihin varpuleihin?Mulle "määräsivät"eka sellasta reseptivapaata ja nyt viimesimmäksi ihan reseptillä saatavana olevaa antibioottivoidetta, mutta sairaanhoitajakin sanoi siitä antibiottivoiteesta että siitä ei ole mitään hyötyä :D.Huvitti kun lääkäri sen jälkeen sano että määrätään vielä suun kautta otettava antibiootti mutta laita vielä sitä voidettakin :D..


      • kodeiini234
        Jeke* kirjoitti:

        oliko se sun varvas ihan tyveen asti tulehtunu ??
        mulla ne piikit laitettiin ihan siihe ukkovarpaan tyveen, joka ei ollut yhtään tulehtunut, vaan tulehdus oli mulla siinä kynnen seutuvilla ja PAHANA =P menin eka kirurgin vastaanotolle ja justii ku sain sukan pois jalasta niin: "jaha! ny mentii leikkaussaliin!"

        =D onkos toi panacod kuinka tehokasta? meinaan ite otin vaan buranaa eikä auttanu yhtään!

        sinä päivänä kun varvas operoitiin, niin se näytti ihan semmooselta epämuodostuneelta perunalta, punaselta tosin hyi kauhia. mutta nyt on aika fiksun näkönen jo!

        panacod on tulehduskipulääke ja burana ei, ergo panacod auttaa burana ei. tietysti voi tulla jotain placebo vaikutusta kun kuvitteelee en buranan auttavan.


      • LL
        kodeiini234 kirjoitti:

        panacod on tulehduskipulääke ja burana ei, ergo panacod auttaa burana ei. tietysti voi tulla jotain placebo vaikutusta kun kuvitteelee en buranan auttavan.

        meni just väärinpäin!
        burana on tulehduskipulääke ja panacod ei.


      • Tuuri -.-
        -.- kirjoitti:

        Jepjep, toisen jalan ukkovarpaan kynsi jo operoitu ja nyt on alkanut vaivaamaan toinenkin jalan varvas joten piakkoin uusimaan sama juttu.

        Ei siinä mitään muuta pahaa ole kuin ne piikit!!! Perkele kun on piikkikammo ja sitten ku ne viimekerralla tuikkas piikin suoraan sinne tulehtuneeseen ihoon...

        Puudutusaineen vaikutus säilyi jopa 4 tuntia, oli kyllä aika vekkuli olo jalassa loppupäivän. Seuraavana aamuna oli suhteellisen kovat kivut, ei muutakun panacodia naamariin. 4 tai 5 tikkiä siihen tuikkas. Pois koulusta taisin 3-4 päivää olla. Ihan siistin näkönen toi varvas on nytten.

        Toivotaan nyt että toi toinenkin leikkaus menee hienosti. ;)

        Itelle on tehty nyt jo 3 kertaa, ei se siitä koskaa sen mukavemmaksi muutu :(


    • sama vaiva

      ollu jo pidemmän aikaa. tänään lääkärille taas ja saa nähdä mitä nyt tehdään. Hieman kyllä pelottaa, jos sitä leikataan, mutta toisaalta siitähän se paraneminen alkaa, joten ehkä sen kestää.

      • -.-

        Jos meet omalääkärille, heillä ei ole koulutusta tehdä tätä kiilaekskiisiota, mutta he voivat puuduttaa varpaan ja poistaa sisäänpäin kääntynyttä kynttä. Itse kokeilin kaikki mahdolliset keinot välttää leikkauksen, mm. erilaisia voiteita, kynnen lyhennöstä, antibiottia tulehduksen lievittämiseksi mikä taas laskee turvonneen ihon ja kynsi pääsee kasvamaan rauhassa (ei toiminut) ja vielä kaliumpermangaattia (tai jotain semmosta) jota kaadettiin kuumaan vesipaljuun ja haudottiin jalkaa sielä 20min kahdesti päivässä. Ideana oli saada kynsi pehmeäksi ja sitä kautta taittaa kynttä takaisin kynsivalliin, mutta eipä sekään toiminu. :D Sitten ei ollut muuta mahista kun kiilaekskiisio ja sinne sitten...

        Ja muuten, voi tätä onnea!!! Eipä tarvii toista varvasta viedä silvottavaksi, ei oo enää ärtyny ja turvotus on laskenu! Lääkäriki sano että nyt vaan annan sen kasvaa niin hyvä tulee. Jesjesjes! =)


      • bijou_
        -.- kirjoitti:

        Jos meet omalääkärille, heillä ei ole koulutusta tehdä tätä kiilaekskiisiota, mutta he voivat puuduttaa varpaan ja poistaa sisäänpäin kääntynyttä kynttä. Itse kokeilin kaikki mahdolliset keinot välttää leikkauksen, mm. erilaisia voiteita, kynnen lyhennöstä, antibiottia tulehduksen lievittämiseksi mikä taas laskee turvonneen ihon ja kynsi pääsee kasvamaan rauhassa (ei toiminut) ja vielä kaliumpermangaattia (tai jotain semmosta) jota kaadettiin kuumaan vesipaljuun ja haudottiin jalkaa sielä 20min kahdesti päivässä. Ideana oli saada kynsi pehmeäksi ja sitä kautta taittaa kynttä takaisin kynsivalliin, mutta eipä sekään toiminu. :D Sitten ei ollut muuta mahista kun kiilaekskiisio ja sinne sitten...

        Ja muuten, voi tätä onnea!!! Eipä tarvii toista varvasta viedä silvottavaksi, ei oo enää ärtyny ja turvotus on laskenu! Lääkäriki sano että nyt vaan annan sen kasvaa niin hyvä tulee. Jesjesjes! =)

        Mulla teki oma lääkäri kiilaekskiision..Ihan perus terveyskeskuslääkäri =).Liekkö hällä sitten ammattitaitoa kerta sen teki..


    • itsehoito

      On ollut tulehduksia ja suihkuttelulla ja pacimysinillä parantunut, mutta nyt kun kynnet vaan taipuvat reunoiltaan sisäänpäin, olen alkanut hoitaa niitä joka päivä suihkunjälkeen, rasvaan jalat ja laitan pienet laput kynnen alle, niin pitkälle kun saan molempiin reunoihin, siten olen jo nyt saanut oikaistua kynsiä aika paljon, mutta kärsivällinen pitää olla, mutta eipähän tarvitsisi leikata, kun olen piikkikammonen. Terveisin Liisa Holm
      ps. kaikkea pitää kokeilla

    • LL

      Liisalla on hyvä hoitosysteemi.
      Jos leikata pitää, siis on pakko, niin parempaakin löytyy kuin kiilaexcisio.

    • Annizui

      Mulle tehtiin tänään toimenpide. Ei sattunut, välillä kyllä nipisti kovasti vaikka puudutusta oltiin laitettu jo kolme piikkiä. Nyt täällä kotona jomottaa aika lailla ja ei laitettu tikkejä. Kyllä sen kestää

    • Laserleikkaus

      Tänään sen kynnen molemmat reunat sitten leikattiin. Ensimmäinen puudutuspiikki kirpaisi, mutta sen jälkeen kolmea seuraava ei kunnolla edes tuntenut. Nopeasti puutui ja siististi sai laserilla leikattua. Vähän ihoakin piti leikata ja siihen jäi pieni avohaaava. Vähän varvas jomottaa, mutta ei pahasti. Lääkärikin sanoi, että seuraava vuorokausi varvas on kipeä, mutta sen jälkeen ei pitäisi enää sattua. Tietenkin on vielä arka. 10 päivän kuluttua pitäisi näyttää jo paremmalta. Ja lääkärinä toimi Pekka Erkko Terveystalo Kampissa.

    • Jalkojenhoitaja

      Kynnenoikaisujousi on tehkas ja kivuton

    • HyvinSeMenee

      Hieman vanha keskustelu mutta kerrompa vielä omia kokemuksiani. Minulle tehtiin kyseinen operaatio tänään molempiin ukkovarpaisiin ja kynsivallit olivat olleet tulehtuneet n. 2.5 vuotta. Mulla on jäätävä piikkikammo ja se on estänyt aikaisemmin menemästä leikkaukseen. Arveltiin että fenolisaatio ei riittäisi koska iho oli kasvattanut sitä ylimääräistä kudosta siihen kynnen päälle joten päädyimme sitten kiilaekskiisioon.

      Toimenpidehän tehtiin siis selinmakuulla tutkimuspöydällä. Mulla on aika korkea kipukynnys mutta se psyykkinen puoli vähän matalempi... (hammasta poratessa kun laitettiin se puudutuspiikki niin itse piikki ei tuntunut miltään mutta sydän rummutti niin että jouduttiin keskeyttämään hetkeksi kun ei happi kiertäny)

      Puudutukset laitettiin siis 2per varvas ja ne laitettiin sinne varpaan tyveen eli ei tulehtuneeseen kohtaan. Puudutuspiikit kirvelivät/sattuivat mutta ei se sellasta ylitsepääsemätöntä kipua ollut vaan lähinnä irvistelin siinä jotain sekä puristin mukana olleen henkisen tukeni kättä. Myös hoitajan kanssa juteltiin siinä jotain jotta saisin huomiota johonkin muuhun.

      Sitten odoteltiin siinä joku vartti että tehoaisi ne puudutukset ja tuntemukset olivat tosi oudot. Tuntui hassulta. Sitten lääkäri tökki varpaita neuloilla varovasti ja kysyi että sattuiko. Tunsin että jotai lävisti ihoani mutta ei siis sattunut yhtään. Niimpä lääkäri alkoi operoimaan ja ei siis sattunut yhtään. Tunsin että joku jotain niille varpaille teki ja tuntui että joku olisi hieman jollain terävällä rapsuttanut sitä kynnen pintaa. Sitten se olikin jo ohi. Yhdessä varpaassa kesti noin vartti operoida puudutus eli olin siellä noin 45min. Toisen varpaan kanssa hieman tuntui enemmän mutta lääkäri sanoi että jos se on vaan pientä kirvelyä niin on se kyllä puutunut. (oli siis leikannut juuri kynsiaihiosta palasen) XD Varpaisiin laitettiin 2 tikkiä per varvas ja ne poistetaan 10pvän kuluttua.

      Sain kotihoito ohjeet mukaan ja käveleminen onnistuu vähän hitaasti ulkosyrjillä kun pitää kävellä mutta ei siis tunnu mitenkään sen pahemmalta kuin makaaminenkaan. Buranaa on otettu joku 600-700mg ja ihan hyvä fiilis on eikä ollut niin kauheeta kuin kuvittelin. :) Eihän tämä kivaakaan ole mutta kyllä tämä tästä. Pientä jomotusta on ja tuntuu lähinnä että veri ei varpaissa kierrä mutta ei onneksi sen pahempaa.

      Lääkärinä toimi Järvenpäässä sijaitsevan lääkärikeskus Aavan Mikko Oikkonen. Häntä voin suositella kaikille sillä hän oli oikein mukava ja kertoi jo ensimmäisessä tapaamisessa että mitä hän aikoisi varpailleni tehdä. Tosi pätevä ja asiakasystävällinen lääkäri! :)

      T: tyttö 16v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe