Kukaan ei voi eittää sitä tosiasiaa, että Ladalla on ollut muihin automerkkeihin verrattuna ratkaiseva merkitys Suomen hyvinvointivaltion rakentamisessa. Juuri Ladan (ja myös tätä ennen 1940-1970 -luvulle asti Moskvitchin) ansiota Suomen kansasta tuli autoileva kansakunta hyvin laajissa määrin. Ennen tätä oli ennenkuulumatonta se, että nyt lähes jokaisella oli mahdollisuus hankkia itselleen !!uusi!! kulkuväline nimeltä auto. Juuri ns. itäutot pystyivät paremmin kuin mitkään muut automerkit täyttämään tuon tyhjiön, mikä oli ehtinyt paisua valtavaksi ennen näiden maahantuonnin aloittamista. Teknisesti luotettavat ja kestävät autot alkoivatkin välittömästi valloittamaan sen ajan katukuvaa ja niistä tuli kansan ehdottomia suosikkeja, oikeita työjuhtia! Eikä millään muualta peräisin olevalla tuon ajan automerkillä ollut paikkaa tähän rooliin.
Hyvin monilla suomalaisista, mukaanluettuna nykypäivän formulatähti Kimi Räikkösellä oli nyt selvästikin paremmat mahdollisuudet omaksua ajamisen taidot.
Lada on esittänyt monen vuosikymmenen ajan niin mekittävää roolia yhteiskuntamme nopean kehittymisen kannalta, että sen olisi jo aika ja kuuluisikin saada patsas!!! Tämän hankkeen voisi toteuttaa esim. Kauppa- ja teollisuusministeriö, Työministeriö tai Liikenne- ja viestintäministeriö.
Ladoilla se Suomi rakennettiin!
14
721
Vastaukset
- miksi?
Sinähän lupasit lopettaa näiden hourujuttujesi kirjoittamisen.
- ooskaari
autojen kanssa rakennettiin se Suomi jota kasinopelurit ja tyhjäntoimittajat palapalalta nakertavat häivyksiin.
- Arska Tehtaalta
Ei tätä maata sentään romuraudasta ole rakennettu.
- bit
mutta,uuden karheat länsipirssit,mätänee käsiin.
taitaa olla kertakäyttö kulkuvälineitä.
- Vekkeli
Valitettavasti SE auto oli kuplavolkkari.
- japsit
Mutta pienen hetken kaikkein köyhimmät kommunistityöläiset todella suosivat ihannemaansa kehnoa tuotetta Ladaa. Onneksi se häpeällinen aika meni pian ohi.
- Tuli ja meni
japsit kirjoitti:
Mutta pienen hetken kaikkein köyhimmät kommunistityöläiset todella suosivat ihannemaansa kehnoa tuotetta Ladaa. Onneksi se häpeällinen aika meni pian ohi.
Hetken lada oli kohtuullisen hyvä ja nykyaikainen, kestäen vertailun länsimaisiin autoihin. Kiitos kuuöluu tästä italialaisten suunnittelu- ja venäläisten kopiointitaidolle.
Mutta aika kulki eteenpäin ja lada junnasi paikallaan jääden auttamattomasti jälkeen autokehityksestä. Vaarilla on edelleen vuonna 74 käytettynä ostamansa kupla-volsu. Ja se on yhä vieläkin parempi kun ukon 110 oli uutena.
Sanonta "Parempi kun uus Venäläinen" kuvaa tilannetta loistavasti.
- jaakkoo
Tulin kyntämästä syömähän ja samalla surffasin tietokonehella ja nämä larasivut on hupaasta luettavaa. Moon miettiny jotta ei täälä varmahan kovinkaa moni näistä kirijoottajista omista itte laraa tai sinne ne on täysiä pöyröötä. Ei kai kukaa täysjärkinen voi väittää jotta suomi olis rakennettu laroolla. Ei meilläkää oo ikinä ollu mitää pelarusta tai itämaan traktoria. Meillä oli se yks niva ja se oli aina rikki. Vai vielä oikeen patsas laralle. Tuolahan kaatpaikalla niitä larapatsahia oli aikanansa vaikka kuinka palijo. Nyk ku niitä ei enää myirä, niin harvemmin niitä näköö. Samalla lailla meni kommunistien. Ei meiränkää kylällä oo enää niitä. Ja larat on karonnu. Siinä mieles on asiat paremmin. Mutta kyllä nää teirän niin sanottujen laramiesten jutut on hupaasia. Mutta nyt lähäretähän kyntämähän takaasi.
- sitä
Suomea millään autoilla rakennettu sodan jälkeen. Se rakennettiin rintamalta palanneiden miesten hiellä ja selkänahkalla. Rakennustyöstä raskaimman osan tekivät rintammiesten vaimot ja lesket, jotka rakennuksilla kantoivat tiilet ja laastin selässään. Tätä kantamista tänäpäivänä en kykenisi minä, eikä varmasti moni muukaan tekemään. Tämä naisten suorittama Suomen rakentaminen on jäänyt vähälle huomiolle.
- omistaja 02
Ei ollut pakkasrajoja ,eikä mitään lakkoja.Ei pekkasia.Ääriolosuhteet.Ladalla ja Mossella siellä kuljettiin.Ei lämpötolppia ,ei niitä tarvittu.Näin tehtiin ja muilla autoilla siellä ei tehnyt mitään
- 1909
70-luku oli lakkojen kulta-aikaa. Stallarit ulvoivat kurkku suorana "irti tulopolitiikasta". Heille se ei onnistunut, mutta tänä syksynä siitä tulopolitiikan kauhuista päästiin. Toivottavasti ovat onnellisia.
Ns. laittomia lakkoja piisasi 70-luvulla. Milloin stallareilla oli toiminnan tiistai, milloin toiminnnan torstai, mutta rähinää piisasi joka tapauksessa. He olisivat kai vastustaneet auringon nousuakin idästä ellei siellä olisi sijainnut heidän ihannevaltakuntansa. Sielläkö se sijaitsi/sijaitsee sinunkin ihanneyhteiskuntasi? Muistatko vielä dementiasi keskellä?
Pekkaset tulivat 70 -luvun lopulla 80-luvun alussa. Silloinhan Ladoja myytiin parhaiten niiden historiassa, joten muistisi pettää pahasti. Lämpötolpatkin olivat tuolloin jo yleisiä, muista siinäkin väärin, dementia taas vaivaa. Jos sinulla ei sellaista ollut tai ole vieläkään, se ei tarkoita sitä, etteikö niitä olisi ollut eikä sitäkään etteikö niitä olisi tarvittu. Snänsä olosuhteet eivät olleet yhtään sen kummemmat kuin myöhemminkään. Olet tavallista heikompaa tekoa, jos 70-luvun ilmasto Suomessa mielestäsi edusti ääriolosuhteita.
Pakkasrajatkin olivat olemassa jo Ladan tullessa myyntiin. Piikkonokka Mossen ollessa uusi ja uljas Opelin jäljennös pakkasrajoja oli vähemmän. Eikä lämpötolppiakaan, jos kohta tarvittu kyllä olisi.
Suomalainen sananlasku sanoo että totuudenpuhuja ei löydä yösijaa. Pelkäät näköjään oikein tosissasi yösijasi menetystä.
- Omistaja 02
Pekkaset tuli vuonna 82.Lakkoja ei ollut paljon mitään.Mikä lienet stallarit,en ole edes kuullut tuota sanaa ennen.Lämpötolppia ei työmailla ollut,eikä varmasti ole vielä,miksi olisi aliurakoitsijoille.Kyllä Sinun pää heittää ja pahasti.
- mmjklmsö
omat suosikkiladat 2106.2107.2105.2101
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja18822432Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant839641Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.467612Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va886408SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1896113Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot485102HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1174765Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1074489Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo992218Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k861489