Odotan esikoistani ja haluaisin vähän neuvoja siitä, mitä vauva oikeasti tarvitsee. Liikun enimmäkseen autolla ja turvaistuin on jo hankittu, kokoa 0-3v. Tarvitsenko lisäksi turvakaukalon, vai onnistuuko pikkuvauvan siirtely kiinteään turvaistuimeen ja pois? Onko kokemuksia? Turvaistuimenkin saa kyllä makuuasentoon.
Toinen kysymys olisi vaunuista. Laskettu aika on lokakuun alussa ja luultavasti tulen nukuttamaan vauvaa ulkona. Tarvitsenko tähän tarkoitukseen vaunut tai yhdistelmät, vai ovatko rattaat kantopussin kanssa riittävän lämpimät ja tilavat?
Turvakaukalo, vaunut?
17
3330
Vastaukset
- Mami-83
eikös 0-3v istuin ole "pikkuisen" liian iso vastasyntyneelle. itse ostaisin kyllä ehdottomasti turvakaukalon (esim. 0-13kg)
babysitteri on hyvä kotona, ei tarvitse kanniskella sylissä. siinä lapsi viihtyy, varsinkin jos sellainen mitä lapsi pystyy itse keikuttelemaan. ja siinä on helppo syöttää hieman isompana kun ei vielä syöttötuolissa voi.
itse ostin yhdistelmät. ne ovat todella kätevät kun lapsi kasvaa.
itselläni oli kyllä parvekevaunut erikseen joita käytin parvekkeella ja yhdistelmiä ulkona. kaikkein helponta. ota kuitenkin huomioon (itse en ottanut) että lapsella on tarpeeksi tilaa yhdistelmissä, jos siellä vielä lämpöpussikin. meillä oli sen verran kookas mies ettei mahtunut 3kk jälkeen enää..=(
en suosittele ostamaan rattaita pienelle vauvalle, hommaa sitten istuvalle lapselle vaikka matkarattaat, kyllä pieni tarvitsee vaunut! missä nukkua ja levätä. muista vain että tarpeeksi tilavat ja hyvin suojatut!
minusta yhdistelmtä kuitenkin ovat kätevimmät ja tulevat suhteessa halvemmiksikin. ne menevätkin kauan, silloin kuin vauva on pieni ja silloin ne on helppo laittaa taas istuma asentoon kun vauva istuu, kuitenkin taas makuu asentoon kun nukkumatti kutsuu.. :)- näkemys
"babysitteri on hyvä kotona, ei tarvitse kanniskella sylissä."
No, on se nyt kumma, jos vauvaa ei muka tarvitsisi kanniskella sylissä. Mistäs se pienoinen saa turvallisuuden ja läheisyyden tarpeensa tyydytetyiksi, jos ei saa olla sylissä? Kannattaa opetella hoitamaan vauva alusta asti kokonaan sylissä, niin vauva saa riittävästi läheisyyttä ja siinä vielä säästää pitkän pennin, kun ei tarvitse hankkia erikseen hoitopöytää eikä syöttötuolia.
Siinäkös on syy nykyisiin ylivilkkaisiin kersoihin, kun ne jo alusta asti pidetään pois äidin/isän sylistä ja kannetaan erilaisilla ulkopuolisilla vempeleillä joka paikkaan ja vielä kotona sitä käytäntöä jatketaan. Turvattomuuttahan sellainen liikavilkkaus on. - Minttumaaria
näkemys kirjoitti:
No, on se nyt kumma, jos vauvaa ei muka tarvitsisi kanniskella sylissä. Mistäs se pienoinen saa turvallisuuden ja läheisyyden tarpeensa tyydytetyiksi, jos ei saa olla sylissä? Kannattaa opetella hoitamaan vauva alusta asti kokonaan sylissä, niin vauva saa riittävästi läheisyyttä ja siinä vielä säästää pitkän pennin, kun ei tarvitse hankkia erikseen hoitopöytää eikä syöttötuolia.
Siinäkös on syy nykyisiin ylivilkkaisiin kersoihin, kun ne jo alusta asti pidetään pois äidin/isän sylistä ja kannetaan erilaisilla ulkopuolisilla vempeleillä joka paikkaan ja vielä kotona sitä käytäntöä jatketaan. Turvattomuuttahan sellainen liikavilkkaus on.sinun oma näkemyksesi on ihmeellinen. Mami-83 tuskin tarkoitti, että hän ei lainkaan kanniskelisi vauvaansa sylissään. Varmasti jokainen äiti kanniskelee ja hellii lastaan, mutta täytyyhän sitä äidin tehdä muutakin kuin kanniskella vauvaa. Minun ainakin on pakko tehdä kotitöitä, vaikka vauva olisi hereilläkin, enkä minä ainakaan jaksa kanniskella kokoaikaa tyttöäni mukana, joka painoi jo syntyesään 4400g ja on nyt yli viisi kuukautta. Itse olen huomattavan pieni kokoinen. Vauvaa voi pitää välillä hyvin sitterissä. Peiton päällä lattialla on myös hyvä pitää, eihän lapsen motoriikkakaan kehity muuten jos pelkästään sylissä kantaa.
- maikki
Minttumaaria kirjoitti:
sinun oma näkemyksesi on ihmeellinen. Mami-83 tuskin tarkoitti, että hän ei lainkaan kanniskelisi vauvaansa sylissään. Varmasti jokainen äiti kanniskelee ja hellii lastaan, mutta täytyyhän sitä äidin tehdä muutakin kuin kanniskella vauvaa. Minun ainakin on pakko tehdä kotitöitä, vaikka vauva olisi hereilläkin, enkä minä ainakaan jaksa kanniskella kokoaikaa tyttöäni mukana, joka painoi jo syntyesään 4400g ja on nyt yli viisi kuukautta. Itse olen huomattavan pieni kokoinen. Vauvaa voi pitää välillä hyvin sitterissä. Peiton päällä lattialla on myös hyvä pitää, eihän lapsen motoriikkakaan kehity muuten jos pelkästään sylissä kantaa.
enpä minäkään pysty vaavia kokoaika sylissä pitämään, pakkohan sitä on vessassa käydä ja ruokaa tehdä ym. Minusta sitteri on todella kätevä! Mikäs siinä on vaavilla olleesa.
Kyllä se huomiota saa ihan tarpeeksi ja sylittelyä paljon! - maikki
maikki kirjoitti:
enpä minäkään pysty vaavia kokoaika sylissä pitämään, pakkohan sitä on vessassa käydä ja ruokaa tehdä ym. Minusta sitteri on todella kätevä! Mikäs siinä on vaavilla olleesa.
Kyllä se huomiota saa ihan tarpeeksi ja sylittelyä paljon!enpä huomannu kun kiireesti vastasin...
- Mami-83
näkemys kirjoitti:
Siinäkös on syy nykyisiin ylivilkkaisiin kersoihin, kun ne jo alusta asti pidetään pois äidin/isän sylistä ja kannetaan erilaisilla ulkopuolisilla vempeleillä joka paikkaan ja vielä kotona sitä käytäntöä jatketaan. Turvattomuuttahan sellainen liikavilkkaus on.oletko ihan idiootti? varmasti jokainen (näin luulisi??) jokainen ymmärsi mitä tarkoitin. sitteri on hyvä ette koko aikaa tarvitse kantaa sylissä!! miksi tarvitsee esittää niin perhanan uusi avutonta ettei omaa järkeä käytetä enää???
- Mami-83
Minttumaaria kirjoitti:
sinun oma näkemyksesi on ihmeellinen. Mami-83 tuskin tarkoitti, että hän ei lainkaan kanniskelisi vauvaansa sylissään. Varmasti jokainen äiti kanniskelee ja hellii lastaan, mutta täytyyhän sitä äidin tehdä muutakin kuin kanniskella vauvaa. Minun ainakin on pakko tehdä kotitöitä, vaikka vauva olisi hereilläkin, enkä minä ainakaan jaksa kanniskella kokoaikaa tyttöäni mukana, joka painoi jo syntyesään 4400g ja on nyt yli viisi kuukautta. Itse olen huomattavan pieni kokoinen. Vauvaa voi pitää välillä hyvin sitterissä. Peiton päällä lattialla on myös hyvä pitää, eihän lapsen motoriikkakaan kehity muuten jos pelkästään sylissä kantaa.
meilläkin poika oli ja on todella kookas nuori mies, ei häntä kauaa jaksa kanniskella. ja eihän se edes ole hyväksi ole opettaa vallan sylissä roikkumaan. totta kai jokainen vanhempi hellii ja hoivaa pientä sylissä rakastaen mutta tyhmemmänkin luulisi ymmärtävän että kun äiti on kotona lapsen/ lapsien kanssa, ei siinä ole aikaa tunnista toiseen vauvaa sylissä kantaa. ja yleensähän vauvat viihtyvät hyvin sitterissä. niin miksipäs ei?! ihmettelen vaan..
- haloo!
näkemys kirjoitti:
Siinäkös on syy nykyisiin ylivilkkaisiin kersoihin, kun ne jo alusta asti pidetään pois äidin/isän sylistä ja kannetaan erilaisilla ulkopuolisilla vempeleillä joka paikkaan ja vielä kotona sitä käytäntöä jatketaan. Turvattomuuttahan sellainen liikavilkkaus on.Ylivilkkaus ADHD on neurologinen synnynnäinen elimellinen häiriö, jota ei pysty babysitterillä aiheuttamaan!!!
- hei!
haloo! kirjoitti:
Ylivilkkaus ADHD on neurologinen synnynnäinen elimellinen häiriö, jota ei pysty babysitterillä aiheuttamaan!!!
Ylivilkkaus ja ADHD ovat kaksi täysin eri asiaa. Jälkimmäinen on neurologinen häiriö, johon liittyy paljon muutakin kuin vain supervilkkaus.
Mutta eivät kaikki ylivilkkaat kakarat sairasta ADHD:tä, vaan kasvattamattomuutta, joka usein johtuu vanhempien omaan napaansa tuijottamisesta. Vanhempien pitää saada "toteuttaa itseään" ja päästä tuulettumaan ja päästä lapsensa kanssa mahdollisimman helpolla eivätkä vanhemmat aina uskalla kieltää lapseltaan mitään, kun pelkäävät kiukunpuuskia. - heipä hei
hei! kirjoitti:
Ylivilkkaus ja ADHD ovat kaksi täysin eri asiaa. Jälkimmäinen on neurologinen häiriö, johon liittyy paljon muutakin kuin vain supervilkkaus.
Mutta eivät kaikki ylivilkkaat kakarat sairasta ADHD:tä, vaan kasvattamattomuutta, joka usein johtuu vanhempien omaan napaansa tuijottamisesta. Vanhempien pitää saada "toteuttaa itseään" ja päästä tuulettumaan ja päästä lapsensa kanssa mahdollisimman helpolla eivätkä vanhemmat aina uskalla kieltää lapseltaan mitään, kun pelkäävät kiukunpuuskia.Ja että lapsen ylivilkkaus olisi muka vanhempien itsekkyydestä johtuvaa -ja katin kontit!! Ylivilkkaita kersoja on ollut kautta aikain, kurittomina niitä pidettiin ja koivuniemen herra lauloi ja karttakeppi sormilla!! Se ei ole mikään nykyajan ilmiö!
Onko rauhallinen tottelevainen kiltti lapsi sitten vanhempiensa pelottelema ja alistettu lapsi, joka ei uskalla ilmaista omaa tahtoaan missään tilanteessa koskaan???????
- Desert Rose
Tirvakaukalossa on se hyvä puoli, että nukkuvan vauvan voit ottaa herättämättä kauppaan jne. mukaan, kun kaukalon voi irrottaa autosta. Istuimen kanssa näin ei ole, joten kaukalo on siksi todella kätevä, joskin lyhytikäinen. Vaunuasiassa suosittelen rattaita kantokassilla, itselläni on ollut monenlaisia ratasvaihtoehtja ja joulukuussa syntyvän vauvan kanssa pärjään rataskantokoppasysteemillä. Ja tilavat ovat sekä pitkäikäiset! Eikä tule käytön jälkeen turhaa säilytettävää esim. vaunuosaa. Tuo vaunuosa on todella lyhytikäinen, vain 4-6kk, joten senkään takia en sitä suosittele.
- maikki
Itse ostimme tytöllemme turvakaukalon ja combivaunut. Jos säilytystiloista on pulaa niin silloin suosittelen yhdistelmävaunujen ostamista tai sitten juuri niin kuin sanoitkin rattaita kantopussilla. Jos kantopussi on esimerkiksi untuvatäytteinen ja pidät vielä sen alla lampaantaljaa tms niin oletan että lapsella on tarpeeksi lämmin. Kannattaa kuitenkin huomioida että lapselle tulee tarpeeksi tuulensuojaa siinä nukkuessaan. Vaunuissahan lapsi on varmasti tuulelta suojassa. Talvella voi vaunut ehkä olla käytännöllisemmät... mielipiteitä tietenkin on suuntaan jos toiseenkin. Huomioi kuitenkin että lapsi kasvaa ja tarvitsee tilaa nukkuessaan. Meilläkin vaunut, vaikka ovatkin reilun kokoiset alkavat jo käydä pieniksi. Ja se vaikuttaa myös valintaan, että kuinka vanhaksi aioit lasta nukuttaa vauniussa. Esimerkiksi Tanskassa lapsia nukutetaan yli vuoden vanhanakin vielä ulkona vaunuissa, joten he käyttävät erittäin isokokoisia vaunuja ja sitten vain niitä kevyitä rattaita.
Itse ajattelin käyttää vaunujen koppaa vielä talvellakin parvekenukuttamiseen (jos tila vain riittää nukkumiseen), kun taas ratasosa astuu käyttöön varmastikin jossain vaiheessa kesää, neidin opittua istumaan.
Jos oletat että et tarvitse kaukaloa kauaa, niin voithan vuokrata sen tai lainata joltain ystävältäsi. niissähän on pinnalla värikerros, ja jos sen alta on paljastunut valkoista, niin silloin kaukalo on kärsinyt jotain vahinkoa... joten jos istuin on kauttaaltaan yhä esimerkiksi sininen muoviosiltaan, niin uskallat ottaa sen käyttöön lapsellesi.
Kaukalossa on kuitenkin se hyöty että voit pakata lapsen siihen valmiiksi sisällä ja kietoa vielä paksun peitonkin ympärille ulkona kulkemisen ajaksi, ja sitten autossa voit ottaa peiton pois kun lämpötila on kohdallaan. Jos käytät tavallista turvaistuinta, niin silloin joudut laittamaan lapselle reilusti päälle ulkona kulkemista varten tai sitten kantamaan lapsen vilttiin kiedottuna autoon (mikä saattaa olla vaarallista jos lapsi luistaa peiton välistä)
Rintareppu tai kantoliina on myös hyvä hankinta. Itselläni kun on keskitalvella syntynyt lapsi, niin eniten käyttöä oli esimerkiksi tiskatessa ja muita kotitöitä tehdessä. Lapsi nukkui repussa ja sai olla lähellä äitiä. Nyt kun tyttö on jo isompi, niin voidaan jo ulkoillakin repun kanssa. Itseasiassa olen ajatellut ostaa piakkoin selkään laitettavan neliökantoliinan. kulkeminen kantoliinan tai -repun kanssa on niin vaivatonta. Ja niitäkin saa ostettua käytettynä ihan kohtuu hintaan. Pienet lapset kuluttavat vaatteitaan ja tavaroitaan niin vähän, että kannattaa suosia kierrätystä.
onnea odotukseen. Sinulla on vielä ihan reippaasti aikaa tehdä valmisteluja. Ja säästä jotain valmisteltavaa ihan sinne syys- ja lokakuullekin ;o). - Elli
Meillä on ollut (talvella syntyneille lapsille) yhdistelmärattaat kantokassilla. Jätimme vaunuosan kokonaan ostamatta, onneksi, sillä lapset ovat olleet isoja eivätkä olisi siihen kauan mahtuneet. Kantokassa on lämmin ja rattaiden kuomu antaa saman suojan kuin vaunuissakin. Riippuu tietysti siitäkin, miten asuu: meillä ei ole hissiä, joten kantokassi oli ihan ehdoton.
- maisa
Jos jättää vaunut ostamatta on huomioitava että vauva pystyy oleen tukevalla alustalla nukkuessaan. ei siis pakotettuna olemaan puoli-istuvassa asennossa, kuten joissain kevyissä kesärattaissa saattaa käydä.
Yhdistelmärattaissa tämä kyllä onnistuu yleensä oikein hyvin, mutta ne tosiaan saattavat käydä pieniksi ennen kuin lapsi osaa vielä kunnolla istua.
Makuullaan oleminen on lapselle tärkeää siitä syystä että selkä saisi tarpeeksi aikaa vahvistua ja kehittyä, kunnes sitten lapsi on itse valmis istumaan. ...no tämän varmaan jokainen arvasikin ;o) - odotan vielä
Me ostimme vaunut tulevalle vauvalle, syntyy syyskuussa joten vaunuaika on juuri talvella. VAunussa on se etu yhdistelmiin ja ratas-kantopussiin verrattuna että kuomutila on iso ja tilava, vauvalla on tilaa olla peitteineen ja toppapukuineen. Lyhytikäiset ne on toki, mutta ostimme käytettyinä.
Toinen syy vaunujen ostoon oli se, ettemme vielä tiedä millaiset rattaat aiomme hankkia: juoksurattaat vai tavalliset nelipyöräiset. TEutonian Y2-systemit olivat mieleiset, mutta tolkuttoman kalliit ja kantokopan kanssa .. eivät vaunut, eivät rattaat..
Nyt meillä on aikaa miettiä mikä ratkaisu on järkevä ja tarpeellinen, vaunujen käyttöikä
on kuitenkin aika monta vuotta.
Duoissa, joissa on erikseen ratasosa ja koppaosa on taas koppaosan säilytysongelma, varastotila on auttamattoman pieni.
Tietystki kun nykyään KAIKKI (?) haluaa yhdistelmiä, vaunut on ehkä vaikea saada kaupaksi aikoinaan, mutta toivon kuitenkin. Yhä edelleen näkyy vaunuja liikenteessä.
- äiti-82
Ehdottomasti ostat turvakaukalon tai vuokraat sen jostain käyttöönne. tavallinen turvaistuin ei vielä ole tarkoitettu pienille vauvoille, niissä ikäsuositus on yleensä vasta 5kk:sta ylöspäin.
Vaunujen ostosssa neuvoisin sinua satsaamaan yhdistelmävaunuihin. Säästät rahaa. Kädenkäänteessä saat vaunuistasi rattaat lapsen kasvaessa. Et joudu erikseen hankkimaan molempia.
Yhdistelmävaunuissa on myös se hyvä puoli että ne ovat tilavia (riippuen mallista). Olen kuullut että rattaat, joissa on kantopussi ovat kapeita, ja lapsen voi olla epämukava olo niissä.
Suosittelen ehdottomasti itse kokemuksella emmaljungan yhdistelmävaunuja. Niissä tilava vaunukoppa, ilmastoidut, hyvä tuulelta suojaus, kiinteä hyttysverkko, puolelta toiselle kääntyvä työntöaisa, työntöaisan pituus itse säädettävä sopivat lyhyemmälle ja pidemmälle työntäjälle.
Ratasosa myös tilava, ei kapea niinkuin monissa muissa rattaissa on, viisi piste vyöt. (riippuen tietysti mallista, itsellä vuoden 2003 yhdistelmävaunut) - on nyt
10 kuinen poika.oli noin puol vuotiaaseen asti käytössä turvakaukalo ja on mun mielestä aivan must pikku vauvalle.meillä ainakin poika aina nukahti siihen ja sai kätevästi siirrettyy autosta sisälle herättämättä.=) nyt on sit käytössä turvaistuin(->5v asti).meillä on myös yhdistelmät käytössä.carena duot ja olen ollut tosi tyytyväinen,hinta laatusuhde kohdallaan.niissä on tukeva/lämmin koppa jossa pikkuvauva nukkuu turvallisesti ja isompana sitten ratas puoli käyttöön.tosin meillä poika siirty rattaisiin noin puol vuotiaana,kun ei enää vaunun kopassa pysyny:)(makuupussi tai lampaantalja on ollut pehmukkeena)(sen verran liikkuvainen kaveri)mutta jos vauva viihtyy niin tottakai kopassa on hyvä nukuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799