freelancer-töitä

koodaaja

Olen innokas nettisivujen tekijä, ja kiinnostaisi tietää mistä voisi saada ns. freelancer-töitä kyseisellä alalla? lähinnä tutut ihmiset ovat kyselleet minua tekemään heille sivuja, ja olen saanut tehdä myös omalle koululleni uudet sivut. mutta onko esim. netissä joku osoite, josta voisi mahdollisesti lisää tälläisiä töitä saada?
meinaan ihan varteenotettavia tarjouksia..
onko freelancer-hommille ikärajaa? entä koulutuspohja? ymmärtääkseeni ne ovat ihan kertaluontoisia hommia?
olisin todella iloinen jos joku osaisi auttaa :-)

35

2532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KP..

Netissä ei taida olla paikkaa, jossa duunia tarjolla. Paras suositus sinulle ovat tekemäsi sivut. Jos et kehtaa niitä mainostaa, niin sitten ei kannata haaveilla duunista. Hyviä sivuja kannattaa mainostaa - vaikka vain siksi, että joku muukin oppisi tekemään hyviä sivuja.

Sama 'kertaluonteinen' särähti korvaan. Siksi, että nettisivuja pitää myös päivittää. Usein sivuja päivittää se, joka on ne tehnytkin, mutta usein - tai ehkä myöhemmin - myös joku muu. Se taas tekee nettisivujen teosta ammattiataitoa vaativan. Pitää osata tehdä myös koodia, jonka päivitys ja muutos on helppoa myös toisille henkilöille. Siinä muuten on se yksi osa ammattitaitoa, jota pitää olla. Selkeä, mielellään moduloitu koodi on ammattilaisen merkki.
      Ammattilaisen merkki on myös se, että tekee koodia selainriippumattomalla työkalulla, esim. FrontPage ei ole sellainen.

• Codeman

Siin ammattilaiset juurikin ei tee melkein ainuttakaan sivustoa ilman kunnon työkalua. Samoin kuin tekisit autoon moottoriremonton jakoavaimella.....

FrontPage ollut käytössä vuodesta -97 ja ei vieläkään ole tarvinnut vaihtaa. Ja satoja sivustoja takana html-kielellä ja kaikissa asiakas tyytyväinen. Ja kerro mikä selain ei tukisi FrontPagea? Ja puhuit päivittämisestä. Mikä olisi helpompi tapa päivittää, kuin FrontPagella?

• hehe
        Codeman kirjoitti:

Siin ammattilaiset juurikin ei tee melkein ainuttakaan sivustoa ilman kunnon työkalua. Samoin kuin tekisit autoon moottoriremonton jakoavaimella.....

FrontPage ollut käytössä vuodesta -97 ja ei vieläkään ole tarvinnut vaihtaa. Ja satoja sivustoja takana html-kielellä ja kaikissa asiakas tyytyväinen. Ja kerro mikä selain ei tukisi FrontPagea? Ja puhuit päivittämisestä. Mikä olisi helpompi tapa päivittää, kuin FrontPagella?

Tuota... Minä olen alan ammattilainen, minulla on alan firma ja lisäksi teen webbisivuja eräässä mainostoimistossa. Ikinä en käytä mitään hemmetin frontpageja saatikka dreamweavereita.. Teen kaikki html,php,java,javascript yms. koodit TextPadilla. Tollaset WYSIWYG ohjelmat on vaan rajoittavia tekijöitä. VARSINKIN frontpage. Että älä sinä puhu muiden kuin itsesi puolesta!

• Codeman
        hehe kirjoitti:

Tuota... Minä olen alan ammattilainen, minulla on alan firma ja lisäksi teen webbisivuja eräässä mainostoimistossa. Ikinä en käytä mitään hemmetin frontpageja saatikka dreamweavereita.. Teen kaikki html,php,java,javascript yms. koodit TextPadilla. Tollaset WYSIWYG ohjelmat on vaan rajoittavia tekijöitä. VARSINKIN frontpage. Että älä sinä puhu muiden kuin itsesi puolesta!

Laskeppas huviksesi kauanko sivuntekemiseen menee aikaa? Huomaan ettet ole graafikko vaan joku ihmeen koodari. Jos tuotetaan sivuja niin ei niitä millään saa tuotettua pelkällä padilla...tai ei ainakaan ole kannattavaa.

Kutsu itseäsi vain ammattilaiseksi ja toiminimen omaavaksi. Et kuitenkaan ole sivuntekijä vaan koodari. Ja et varmaan ole myynyt ainuttakaan sivustoa koko urasi aikana. Sinä myyt koodeja samoin kuin meidän koodarit.

Kukaan täysjärkinen mainostoimisto ei ottaisi palkkalistoilleen graafikkoa joka vänkkää padeilla koodia. Ja graafikot sivut tekevät...ei koodarit. Koodarit vänkkää mainitsemiasi php, java ja scriptejä.

Homaan ettet muuten pidä MS tuotteista. Koodarit ovatkin Linuxin ja Unixin kannattajia...

• hui
        Codeman kirjoitti:

Laskeppas huviksesi kauanko sivuntekemiseen menee aikaa? Huomaan ettet ole graafikko vaan joku ihmeen koodari. Jos tuotetaan sivuja niin ei niitä millään saa tuotettua pelkällä padilla...tai ei ainakaan ole kannattavaa.

Kutsu itseäsi vain ammattilaiseksi ja toiminimen omaavaksi. Et kuitenkaan ole sivuntekijä vaan koodari. Ja et varmaan ole myynyt ainuttakaan sivustoa koko urasi aikana. Sinä myyt koodeja samoin kuin meidän koodarit.

Kukaan täysjärkinen mainostoimisto ei ottaisi palkkalistoilleen graafikkoa joka vänkkää padeilla koodia. Ja graafikot sivut tekevät...ei koodarit. Koodarit vänkkää mainitsemiasi php, java ja scriptejä.

Homaan ettet muuten pidä MS tuotteista. Koodarit ovatkin Linuxin ja Unixin kannattajia...

Mistäs ihmeestä päättelet etten ole sivustoja myynyt? On totta että olen pääasiassa koodari, mutta eipä mun yhtiökumppani, joka on graafikko myöskään moisia käytä. Ja kun sä osaat html:lää niin siinä ei kauaa nokka tuhise. Miksi ihmeessä ei saisi tehtyä pelkällä padilla?

• muistio
        hui kirjoitti:

Mistäs ihmeestä päättelet etten ole sivustoja myynyt? On totta että olen pääasiassa koodari, mutta eipä mun yhtiökumppani, joka on graafikko myöskään moisia käytä. Ja kun sä osaat html:lää niin siinä ei kauaa nokka tuhise. Miksi ihmeessä ei saisi tehtyä pelkällä padilla?

Minäkin luotan html:ään, eikä se ole välttämättä mitenkään hidas. Laittakaa tekemienne sivujen osoitteita tulemaan, niin ehkä tuo kysyjäkin uskaltaa sen jälkeen laittaa omiaan. Ei viittis aina kinastella.

• haa
        muistio kirjoitti:

Minäkin luotan html:ään, eikä se ole välttämättä mitenkään hidas. Laittakaa tekemienne sivujen osoitteita tulemaan, niin ehkä tuo kysyjäkin uskaltaa sen jälkeen laittaa omiaan. Ei viittis aina kinastella.

Ei mulla oo mitään tarvetta todistaa kenellekään mitä mä oon tehny, eikä mua sen enempää kiinnosta ihailla toisten tekosia. Jurppi vaan ku joku julistaa täällä että kaikki ammattilaiset käyttää jotain m.f. FrontPagea...

• Codeman
        hui kirjoitti:

Eli tässä pyynnöstäsi muutama syy miksi ei padillä voi tehdä sivuja.

1. Miten määrittelet kuvien sijainnin suhteessa tekstin jos et näe heti tulosta? Tunnethan kuvankäytön säänöt?

2. Kuinka määrittelet tekstin typografian ja suuruuden jos et näe heti tulosta?

3. Kuinka määrittelet kuvien suuruuden ja leveyden suhteessa tekstiin jos et näe tulosta heti?

4. Kuinka määräät otsikoiden fontit, värit ja koon ilman että näet tuloksen?

5. Kuinka jaat suuremmat kuvat jos joudut jakaan sen sekä jpg että gif kuviksi?

6. Kuinka rakennat linkitykset esim 50-100 sivuisiin portaaleihin jos et näe linkkirakennetta?

7. Kuinka tarkistat onko kuolleita linkkejä?

8. Jos joudut vaihtamaan sivunimiä, kuvia tai linkityksiä...kuinka tarkistat että kaikki linkit on päivitetty?

9. Kuinka testaat eri kontrasteja typografiassa?

10. Muistatko ulkoa kaikki värit? Miten esim haet kuvasta värejä joita käytetään tekstin otsikoissa?

11. Kaikki nämä sinun on testattava palvelimella jos ette käytä editoriohjelmaa mm ssi,n tai css,n vuoksi. Jos sinulla on editoriohjelma, niin näet tuloksen ennen kuin päivität.

Tässä oli muutama tuulesta temmattu.

Eli jo joku teistä väittää että on yhtä nopea padilla kuin ammattilainen editorilla, niin minä annan teille heti työpaikan hyvällä palkalla. Ihmettelen vaan miten saatte grafiikan täsmään jos kerran teette sivut padilla ja arvaamalla.

Tunnen miltei kaikki oman alueeni parhaat graafikot ja sivunvalmistajat. Ja he kaikki tekevät freelancetöitä minulle. Ja noin puolet käyttävät FrontPagea ja toinen puoli Dreamweaveriä.. riippuen tekeekö portaaleja vai designsivuja.

Olen valmistanut sivuja ennenkuin FrontPage tuli markkinoille ja työtahti on kasvanut sitämukaan kuin uusia versioita on tullut markkinoille.

Ei firmamme olisi tullut johtavaksi alalla jos me vänkkäisimme vieläkin sivuja padeilla. Kyllä firmassa pitää olla kunnon koneet sekä ohjelmat jotta työtahti olisi tarpeeksi kova nykyiseen kilpailuun. On tietysti tosiasia että html väistyy sql-kielen myötä ja tietokannat on se mikä myy juuri nyt....ja niissä ei tarvita FrontPagea.

• DreamWiZ
        Codeman kirjoitti:

niin... aivan, useimmat ammattilaiset eivät juuri koskaan käytä frontpagea. Jossain suunnittelun vaiheessa saatetaan käyttää homesiteä tai dreamweaveria.

Päivittämiseen on yleensä olemassa omat skriptit / softat. Tietty sitä hoidetaan myös käsipelillä..

• DreamWiZ
        Codeman kirjoitti:

1. Miten määrittelet kuvien sijainnin suhteessa tekstin jos et näe heti tulosta? Tunnethan kuvankäytön säänöt?

3. Kuinka määrittelet kuvien suuruuden ja leveyden suhteessa tekstiin jos et näe tulosta heti?

6. Kuinka rakennat linkitykset esim 50-100 sivuisiin portaaleihin jos et näe linkkirakennetta?

8. Jos joudut vaihtamaan sivunimiä, kuvia tai linkityksiä...kuinka tarkistat että kaikki linkit on päivitetty?

10. Muistatko ulkoa kaikki värit? Miten esim haet kuvasta värejä joita käytetään tekstin otsikoissa?

11. Kaikki nämä sinun on testattava palvelimella jos ette käytä editoriohjelmaa mm ssi,n tai css,n vuoksi. Jos sinulla on editoriohjelma, niin näet tuloksen ennen kuin päivität.

Eli jo joku teistä väittää että on yhtä nopea padilla kuin ammattilainen editorilla, niin minä annan teille heti työpaikan hyvällä palkalla. Ihmettelen vaan miten saatte grafiikan täsmään jos kerran teette sivut padilla ja arvaamalla.

Tunnen miltei kaikki oman alueeni parhaat graafikot ja sivunvalmistajat. Ja he kaikki tekevät freelancetöitä minulle. Ja noin puolet käyttävät FrontPagea ja toinen puoli Dreamweaveriä.. riippuen tekeekö portaaleja vai designsivuja.

Olen valmistanut sivuja ennenkuin FrontPage tuli markkinoille ja työtahti on kasvanut sitämukaan kuin uusia versioita on tullut markkinoille.

Ei firmamme olisi tullut johtavaksi alalla jos me vänkkäisimme vieläkin sivuja padeilla. Kyllä firmassa pitää olla kunnon koneet sekä ohjelmat jotta työtahti olisi tarpeeksi kova nykyiseen kilpailuun. On tietysti tosiasia että html väistyy sql-kielen myötä ja tietokannat on se mikä myy juuri nyt....ja niissä ei tarvita FrontPagea.

meen graafikolla on kyllä sen verran ammattitaitoa, että se kutakuinkin tietää missä kohtaa ruutua se kuva ilmestyy kun se pistää notepadiin speksit. ja ei tarvi olla palvelimella, kyllä se sivu nyt aukeaa ihan selaimella localhostissa, jossa sitä sijaintia sun muita voi sitten tarkkailla.

ja html siirtyy syrjään sql:n takia. Joopajoo. siinäpä kaksi tosi hyvin toisiinsa rinnastettavaa kieltä :)

• Nida
        DreamWiZ kirjoitti:

meen graafikolla on kyllä sen verran ammattitaitoa, että se kutakuinkin tietää missä kohtaa ruutua se kuva ilmestyy kun se pistää notepadiin speksit. ja ei tarvi olla palvelimella, kyllä se sivu nyt aukeaa ihan selaimella localhostissa, jossa sitä sijaintia sun muita voi sitten tarkkailla.

ja html siirtyy syrjään sql:n takia. Joopajoo. siinäpä kaksi tosi hyvin toisiinsa rinnastettavaa kieltä :)

Käsittääkseni html ja sql ajavat hieman eri asioita...? Html internet-sivuja, ja sql tietokantoja. Korjatkaa jos olen väärässä? :o

• Nida
        DreamWiZ kirjoitti:

niin... aivan, useimmat ammattilaiset eivät juuri koskaan käytä frontpagea. Jossain suunnittelun vaiheessa saatetaan käyttää homesiteä tai dreamweaveria.

Päivittämiseen on yleensä olemassa omat skriptit / softat. Tietty sitä hoidetaan myös käsipelillä..

Ilmeisesti jotain kaunoja Front Pagea käyttävien ja pelkkää Notepaddia käyttävien välillä.. *hm*
        Itse arvostan niitä ammattilaisia, jotka saavat sivuja aikaan html-kielen osaamisella ja Notepadilla. Mutta jokainen tavallaan. Eikö lopputulos ole lopulta tärkein?

• minä
        Codeman kirjoitti:

taas meidän pikku ammattilainen on uskaltautunut kirjoittelemaan tänne.

"On tietysti tosiasia että html väistyy sql-kielen"

tämä on naurettavin väite mitä olen vähän aikaan törmännyt. mitä tekemistä ms:n tietokantakielellä on standarti html:llä? sama kuin väittäisit että autot väistyy hissien tieltä tulevaisuudessa.

varmaan yritit sanoa että esim php(tai jokin muu palvelin puolen ohjelmointikieli) jokin tietokanta(minkä tulosteena on yllätys yllätys html) käyttö yleistyy ja syrjäyttää pelkän html:n käytön

et ole varmaan tiennyt että ms ei ole ainoa yritys joka puuhailee tietokantojen parissa?

ft on siitä huono että se ei a) käytä standarteja(selaimessa voi näyttää erinlaisemmalta) b) on aina ajassa jäljessä(ei ymmärrä kaikkia)

1. mitä vikaa on katsoa tekelettä selaimen(tarvittaessa localhostin) kautta? (painamalla F5:sta voi nopeasti päivittää näkymää) winsyntax on aika kätevä apuohjelma(ja ilmainen)

2. sama kuin 1. kohta

3. sama kuin 1. kohta

4. sama kuin 1. kohta

5. en ymmärrä kysymystä ja sitä miten se liittyy tähän(jokin kuvankäsittely ohjelma olisi varmaan parempi vaihtoehto)

6. varmaankin kannattaa tehdä dokut jollakin muulla ohjelmalla kuin fp tai muistiolla (vaikka orcadillä yms.)

7. paras tapa taitaa edelleen olla se että käy kaikki linkit läpi selaimella

8. sivuston voi tehdä niin että tiedostojen nimet ei vaikuta itse toimivuuteen. vaan ne on määritelty erikseen yhdessä kohtaa (perus php-scripti) kuten kaikki tarkistukset kannatta tehdä sillä että testaa ne kaikki läpi (ja parasta tästä tapauksessa olisi ohjelmalla mitä käytetään työn katselimiseen, eli selainta)

9. sama kuin 1. kohta

10. kuvankäsittelyohjelma (en ole mikään grafiikan asiantuntia, mutta luulisin että se liittyy jotenkin siihen että täytyy nähdä se kuva)

11. mitä hyötyä on siitä että näkee muutoksen ennen kuin tallentaa? (et käytä varmuuskopioita ja teet suoraan nettiin?)

mutta minä en ole mikään koodiapina joka vääntää sivustoja(tai ihanko siihen nyt tarvittaisi sen kummempia koodaustaitoja). elektroniikka on se missä isot rahat pyörii, jos on pyöriäkseen.

• Codeman
        Nida kirjoitti:

Käsittääkseni html ja sql ajavat hieman eri asioita...? Html internet-sivuja, ja sql tietokantoja. Korjatkaa jos olen väärässä? :o

Tarkoitin tietenkin ettei meillä paljoa html-sivuja enään myydä, koska yritykset haluaa itse päivittää sivuja. Siksi myymme pääasiassa sql-tietokantoja.

• Codeman
        minä kirjoitti:

taas meidän pikku ammattilainen on uskaltautunut kirjoittelemaan tänne.

"On tietysti tosiasia että html väistyy sql-kielen"

tämä on naurettavin väite mitä olen vähän aikaan törmännyt. mitä tekemistä ms:n tietokantakielellä on standarti html:llä? sama kuin väittäisit että autot väistyy hissien tieltä tulevaisuudessa.

varmaan yritit sanoa että esim php(tai jokin muu palvelin puolen ohjelmointikieli) jokin tietokanta(minkä tulosteena on yllätys yllätys html) käyttö yleistyy ja syrjäyttää pelkän html:n käytön

et ole varmaan tiennyt että ms ei ole ainoa yritys joka puuhailee tietokantojen parissa?

ft on siitä huono että se ei a) käytä standarteja(selaimessa voi näyttää erinlaisemmalta) b) on aina ajassa jäljessä(ei ymmärrä kaikkia)

1. mitä vikaa on katsoa tekelettä selaimen(tarvittaessa localhostin) kautta? (painamalla F5:sta voi nopeasti päivittää näkymää) winsyntax on aika kätevä apuohjelma(ja ilmainen)

2. sama kuin 1. kohta

3. sama kuin 1. kohta

4. sama kuin 1. kohta

5. en ymmärrä kysymystä ja sitä miten se liittyy tähän(jokin kuvankäsittely ohjelma olisi varmaan parempi vaihtoehto)

6. varmaankin kannattaa tehdä dokut jollakin muulla ohjelmalla kuin fp tai muistiolla (vaikka orcadillä yms.)

7. paras tapa taitaa edelleen olla se että käy kaikki linkit läpi selaimella

8. sivuston voi tehdä niin että tiedostojen nimet ei vaikuta itse toimivuuteen. vaan ne on määritelty erikseen yhdessä kohtaa (perus php-scripti) kuten kaikki tarkistukset kannatta tehdä sillä että testaa ne kaikki läpi (ja parasta tästä tapauksessa olisi ohjelmalla mitä käytetään työn katselimiseen, eli selainta)

9. sama kuin 1. kohta

10. kuvankäsittelyohjelma (en ole mikään grafiikan asiantuntia, mutta luulisin että se liittyy jotenkin siihen että täytyy nähdä se kuva)

11. mitä hyötyä on siitä että näkee muutoksen ennen kuin tallentaa? (et käytä varmuuskopioita ja teet suoraan nettiin?)

mutta minä en ole mikään koodiapina joka vääntää sivustoja(tai ihanko siihen nyt tarvittaisi sen kummempia koodaustaitoja). elektroniikka on se missä isot rahat pyörii, jos on pyöriäkseen.

...taas linjoilla.

Koko homma tietysti on väärinkäsitystä siten että olen ainoa koulutettu graafikko tällä keskustelulinjoilla ja muut ovat koodareita jotka eivät edes tiedä typografian, väripsygologian tai layoutin olemassaolosta. Keskustelemme eri asioista.. ei ammattimainen sivunvalmistus ole vain sivujen väsäämistä. Siihen sisältyy paljon muutakin jotta tuotteet olisivat myyntikelpoisia.

Tottakai itsekkin koodailen jopa grafiikkasivuja kun on kyse cgi tai perl-sivuista. Nämä on edelleen koodattava padilla ja tiedän sen että näiden sivujen valmistamiseen menee pidempi aika kuin html-sivujen joissa käytetään editoria. Kyllä editorilla sivut tulevat huomattavasti nopeammin valmiiksi, vaikka olisit kuinka nopea kirjoittamaan. Tässä ei ole kysymys taidoista koska minäkin olen valmistanut html-koodilla sivuja jo sillon kun editorit eivät vielä olleet markkinoilla. Uskallan silti väittää että html-koodaus padeillä on aloittelijoiden hommaa jotka haluavat vain kehuskella uudella oppimallaan asialla. Sama kuin pesisi autonsa hammasharjalla...

Kunnon graafiseen työskentelyyn tarvitaan kuitenkin editori. En ole törmännyt alalla vielä yhteenkään mainostoimistoon joka vääntäisi sivuja padilla. Tottakai html-kielitaito vaaditaan lisäksi mutta ei sillä pääasiallisesti sivuja tehdä. Jos haluatte kiistää nämä, niin lähettäkää yksikin suuremman yrityksen sivuosoite jossa on käytetty vain padia. Sivut joissa valmistuksessa on käytetty vain padia ovat aina graafisesti väärin tehtyjä. Kuten esimerkkejä on nähty...

Sql-kielellä tarkoitin tietenkin että tietokannat syrjäyttävät enemmän ja enemmän html-sivuja. Eli emme tee niin paljoa html-sivuja kuin ennen. Yritykset vaativat aina vain enemmän interaktiivisuutta ja mahdollisuutta jakaa tehtäviä sivujen päivittämisessä. En tarkoita että kielenä sql ottaisi html sijan. Tietysti koodarina te heti ajattelitte vain koodia......

• minä
        Codeman kirjoitti:

...taas linjoilla.

Koko homma tietysti on väärinkäsitystä siten että olen ainoa koulutettu graafikko tällä keskustelulinjoilla ja muut ovat koodareita jotka eivät edes tiedä typografian, väripsygologian tai layoutin olemassaolosta. Keskustelemme eri asioista.. ei ammattimainen sivunvalmistus ole vain sivujen väsäämistä. Siihen sisältyy paljon muutakin jotta tuotteet olisivat myyntikelpoisia.

Tottakai itsekkin koodailen jopa grafiikkasivuja kun on kyse cgi tai perl-sivuista. Nämä on edelleen koodattava padilla ja tiedän sen että näiden sivujen valmistamiseen menee pidempi aika kuin html-sivujen joissa käytetään editoria. Kyllä editorilla sivut tulevat huomattavasti nopeammin valmiiksi, vaikka olisit kuinka nopea kirjoittamaan. Tässä ei ole kysymys taidoista koska minäkin olen valmistanut html-koodilla sivuja jo sillon kun editorit eivät vielä olleet markkinoilla. Uskallan silti väittää että html-koodaus padeillä on aloittelijoiden hommaa jotka haluavat vain kehuskella uudella oppimallaan asialla. Sama kuin pesisi autonsa hammasharjalla...

Kunnon graafiseen työskentelyyn tarvitaan kuitenkin editori. En ole törmännyt alalla vielä yhteenkään mainostoimistoon joka vääntäisi sivuja padilla. Tottakai html-kielitaito vaaditaan lisäksi mutta ei sillä pääasiallisesti sivuja tehdä. Jos haluatte kiistää nämä, niin lähettäkää yksikin suuremman yrityksen sivuosoite jossa on käytetty vain padia. Sivut joissa valmistuksessa on käytetty vain padia ovat aina graafisesti väärin tehtyjä. Kuten esimerkkejä on nähty...

Sql-kielellä tarkoitin tietenkin että tietokannat syrjäyttävät enemmän ja enemmän html-sivuja. Eli emme tee niin paljoa html-sivuja kuin ennen. Yritykset vaativat aina vain enemmän interaktiivisuutta ja mahdollisuutta jakaa tehtäviä sivujen päivittämisessä. En tarkoita että kielenä sql ottaisi html sijan. Tietysti koodarina te heti ajattelitte vain koodia......

"Jos haluatte kiistää nämä, niin lähettäkää yksikin suuremman yrityksen sivuosoite jossa on käytetty vain padia"

tälläisiä yrityksiä ei varmaan löydy missä on käytetty pelkästään notepadiä. mutta sellaisia yrityksiä varmasti löytyy missä ei ole käytetty ainoastaan wysiwyg-ohjelmaa itse html muun koodin luomiseen

"Kyllä editorilla sivut tulevat huomattavasti nopeammin valmiiksi, vaikka olisit kuinka nopea kirjoittamaan."

editoreistä molemmat on puhunut. wysiwyg-editorillä voi tehdä nopeasti ulkoasun(sen myönän, mutta sitä en tiedä että onko se fp paras wysiwyg-editori), mutta kun teet paljon radikaaleja muutoksia niin sorsasta ei enään kukaan ota selvää -> hidas sivu -> ei hyvä

en tiedä oletko tiennyt että on olemassa sellaisiakin ei wysiwyg-editoreja joissa on samat ominaisuudet kuin fp:ssä(eli nappia painamalla tulee tietty koodin pätkä tiettyyn)
        eli jos nopeutta aletaan mittaamaan niin eiköhän ne ole aika pitkälle yhtä nopeita. ainoa ero on se että toisesta saattaa syntyä puhtaampaa koodia.(tietty toisestakin saa, mutta menee aikaa siihen kun alkaa siivoamaan sitä koodia)

"Uskallan silti väittää että html-koodaus padeillä on aloittelijoiden hommaa jotka haluavat vain kehuskella uudella oppimallaan asialla. Sama kuin pesisi autonsa hammasharjalla..."

taas fp:llä tekeminen muistuttaa hieman sitä että yrittää korjata autoa niin että katselee koko ajan muualle.

makuasioitahan nämä on, mutta itse ainakin tykkään ennemmin tehdä niin että tiedän mitä olen tehnyt ja miksi olen tehnyt. hyvin nopeasti sitä huomaa että tiettyä rakennetta on hyvinkin paljon -> erillinen tiedosto include-käskyn käyttämistä. päivittäminen hieman helpompaa..

"Sql-kielellä tarkoitin tietenkin että tietokannat syrjäyttävät enemmän ja enemmän html-sivuja. jne jne"

niin taikka näin, niin en usko että se tietokanta joka 'syrjäyttää' on juuri sql. onhan näitä muitakin olemassa(esim. ilmainen mysql)

käy vaikka huvikseen tutustumassa http://download.com.com/3000-2048-10143719.html

pienellä harjoituksella siitä saa hyvinkin tehokkaan työkalun (tosin tuossa ei ole kovinkaan paljon mitään ylimääräisiä ominaisuuksia,mutta kuka niitä tarvitsee)

toinen olisi tietty http://download.com.com/3000-2352-10181853.html?tag=lst-0-1 (paljon erinlaisia ominaisuuksia, mutta kun se kun ei ole ilmainen :(, eli 30 päivän kokeiluaika)

• Codeman

Kuten moni on ehdottanut, niin aloita tekemällä omat esittelysivut. Tee ne graafisesti oiken ja jos et tunne typografiaa tai grafiikkaa, niin kysy apua joltain opiskelijalta. Älä selosta mitään neuvoja sivuilla koska niistä paistaa ammattitaidottomuus läpi.(ymmärsin ettei sinulla ole alan koulutusta?) Kerro vain tyylillä mitä olet tehnyt ja kenelle. Ja kirjoita sinne että olet kiinnostunut urakoista. Tee sivuista yksinkertainen äläkä yritä kikkailla.

Tämän jälkeen voit lähettää tarjouksia eri yrityksille jotka etsivät kotisivuntekijää, esim keskustelupalstoilla tai naapurin kioskille. Jatka tuttujen kanssa juttelemista. Käytä vaikka sähköpostia.

Pienemmät yrittäjä valitsevat sivuntekijänsä hinnan mukaan ja usein ottavat mielummin yksityisen. Tällöin ammattifirmat eivät ala kilpailemaan koska se on kannattamatonta heille. Sivuntekemiselle ei ole ikärajaa ja ei tavitse koulutusta. Yleensä ne on sivustoja jotka sisältävät staattista tietoa ja ei tarvitse päivittämistä.

Jos taas kyttäät ammattifirmojen pariin, niin he vaativat graafisen koulutuksen. Ja lisäksi sinulla pitää olla sivujentekemiseen "silmää".

• Juzkimo

Eikö ole aika tyhmää rueta tässä riitelemään?
        Tyyppi kysyi vaan hommia niin tästä syttyi tollanen sota! Eikö ole aika asiaankuulumatonta aloittaa riitely? Ja ihan turhaan vaan lisäätte foorumien taakkaa tyhmillä riitelyviesteillänne!

Rauhoittukaa!

• koodaaja
        Juzkimo kirjoitti:

Eikö ole aika tyhmää rueta tässä riitelemään?
        Tyyppi kysyi vaan hommia niin tästä syttyi tollanen sota! Eikö ole aika asiaankuulumatonta aloittaa riitely? Ja ihan turhaan vaan lisäätte foorumien taakkaa tyhmillä riitelyviesteillänne!

Rauhoittukaa!

kiitos paljon teille kaikille, jotka olitte vastanneet asiallisesti kysymykseeni.
        ei ollut kylläkään tarkotuksena mitään sotaa tästä kehittää.. :-(
        jos nyt oman mielipiteeni laitan peliin, niin sanottakoon että html-kieli on aika näppärä.. kuka vaan osaa tehdä sivuja esim. Front Pagella, mutta kun annetaan vaan Notepad, ja käsketään tehdä sivut, se vaatii todellista ammattitaitoa. mutta kuten sanoin, ei sotaa.
        uskon että jokainen teistä on juuri niin ammattitaidoinen kun on kertoinut olevansa, ja hienoa jos pärjää omalla alallaan :-)
        toivon, että minullakin olisi tulevaisuus tällä alalla :-)
        vielä kerran, paljon kiitoksia :-)

• koodaaja
        koodaaja kirjoitti:

kiitos paljon teille kaikille, jotka olitte vastanneet asiallisesti kysymykseeni.
        ei ollut kylläkään tarkotuksena mitään sotaa tästä kehittää.. :-(
        jos nyt oman mielipiteeni laitan peliin, niin sanottakoon että html-kieli on aika näppärä.. kuka vaan osaa tehdä sivuja esim. Front Pagella, mutta kun annetaan vaan Notepad, ja käsketään tehdä sivut, se vaatii todellista ammattitaitoa. mutta kuten sanoin, ei sotaa.
        uskon että jokainen teistä on juuri niin ammattitaidoinen kun on kertoinut olevansa, ja hienoa jos pärjää omalla alallaan :-)
        toivon, että minullakin olisi tulevaisuus tällä alalla :-)
        vielä kerran, paljon kiitoksia :-)

noh, kun tässä ihmiset kirjoitteli, että omia sivuja kannattaa mainostella, niin laitetaan sitten osoite tänne :-)
        jos ketään kiinnostaa, niin käykää kattomassa, ja antakaa ihan rehellistä kommenttia, mitä mieltä olette :-) olisin kovin kiitollinen :-)

http://koti.mbnet.fi/eevi86/

• katsoin
        koodaaja kirjoitti:

noh, kun tässä ihmiset kirjoitteli, että omia sivuja kannattaa mainostella, niin laitetaan sitten osoite tänne :-)
        jos ketään kiinnostaa, niin käykää kattomassa, ja antakaa ihan rehellistä kommenttia, mitä mieltä olette :-) olisin kovin kiitollinen :-)

Ihan äkkiä katsoin. Ja olin iloisesti yllättynyt että ikäisesi nuori on tehnyt "valoisat" sivut eikä mustat. Persoonallisuuttakin ja omaperäisyyttä pilkistelee. Tsemppiä vaan!

• Vesa Haikko
        koodaaja kirjoitti:

Mustavalkoinen tuntuu vähän turhalta kun ei makseta inkistä. Kivalla fontilla et pitkälle pötki. Saitti muutenkin vähän "sitä ja tätä tai ei sitten mitään" selaimesta riippuen,näin aluksi.

Mikään ei ole tärkeää paitsi puutarhan hoito. Eikä sekään niin kovin tärkeää.

• 5star
        koodaaja kirjoitti:

Mä en lähtis tollasilla sivuilla taitojani mainostaan. Ensinnäkin millä resoluutiolla noi on tehty? Mulla jää puolet siitä sisältöframesta näkemättä. Ja sitte ku koittaa vierittää niin vierityspalkissa joutuu käyttää nuolia, koska joku on fiksuna poistanu sen varsinaisen "hissin". Tollanen ei oo hienoo, vaan se lähinnä ärsyttää. Ja miks musta valkonen? Siis plussat siitä, että on valkonen tausta, mutta miks mustat tekstit, loppuko mielikuvitus sillä kohtaa?

• koodaaja
        5star kirjoitti:

Mä en lähtis tollasilla sivuilla taitojani mainostaan. Ensinnäkin millä resoluutiolla noi on tehty? Mulla jää puolet siitä sisältöframesta näkemättä. Ja sitte ku koittaa vierittää niin vierityspalkissa joutuu käyttää nuolia, koska joku on fiksuna poistanu sen varsinaisen "hissin". Tollanen ei oo hienoo, vaan se lähinnä ärsyttää. Ja miks musta valkonen? Siis plussat siitä, että on valkonen tausta, mutta miks mustat tekstit, loppuko mielikuvitus sillä kohtaa?

no ei minulta mielikuvitusta puutu, en vaan henk. koh. siedä mitään sateenkaaren värisiä teletappimaita, jonne on työnnetty kaikkea javapelien ja vilkkuvien ankkojen väliltä. tarkotus oli yrittää vähän tyylillä, jättäen kaikki älytön hilpetööri, ja moniväriset linkit pois. mutta ilmeisesti aika hakoteille?
        5star on hyvä ja antaa omilla sivuillaan mallia, kuinka asiat kuuluisi tehdä?

reso on 1024*768, olen kokeillut myös kaikilla muilla resoilla jotka koneestani löytyvät. eivätkä sivut kovin paljoa siitä muuttuneet.
        jää puolet sisältöframesta näkemättä? sitä en ymmärrä. fonttikoko on määritetty erikseen, joten sen ei pitäisi olla ongelma.
        vai meinaatko iframen kokoa? jäi hieman epäselväksi, mitä ajoit tällä takaa.

• 5star
        koodaaja kirjoitti:

no ei minulta mielikuvitusta puutu, en vaan henk. koh. siedä mitään sateenkaaren värisiä teletappimaita, jonne on työnnetty kaikkea javapelien ja vilkkuvien ankkojen väliltä. tarkotus oli yrittää vähän tyylillä, jättäen kaikki älytön hilpetööri, ja moniväriset linkit pois. mutta ilmeisesti aika hakoteille?
        5star on hyvä ja antaa omilla sivuillaan mallia, kuinka asiat kuuluisi tehdä?

reso on 1024*768, olen kokeillut myös kaikilla muilla resoilla jotka koneestani löytyvät. eivätkä sivut kovin paljoa siitä muuttuneet.
        jää puolet sisältöframesta näkemättä? sitä en ymmärrä. fonttikoko on määritetty erikseen, joten sen ei pitäisi olla ongelma.
        vai meinaatko iframen kokoa? jäi hieman epäselväksi, mitä ajoit tällä takaa.

Eli mun sivujen osote: http://valoisa.dot.nu

Ja siis mä tarkotin just sitä iframee. Mä sekotan aina noi termit, koska mä itte välttelen framen käyttöö.

• lhdfglsaöh
        5star kirjoitti:

Eli mun sivujen osote: http://valoisa.dot.nu

Ja siis mä tarkotin just sitä iframee. Mä sekotan aina noi termit, koska mä itte välttelen framen käyttöö.

No ei sitten paljon vaadi että pääsee sanomaan...
        Jos noista kahdesta pitäisi valita sisältökeskeisempi ja rauhallisempi niin väreiltään kuin ulkoasultaan, kyllä kuppi kallistuu reilusti "Eevin" puolella.
        Olikohan tässä nyt "tähtipojulla" vähän näyttämisen pakkoa ja macho-uhoa...

• Eevi
        lhdfglsaöh kirjoitti:

No ei sitten paljon vaadi että pääsee sanomaan...
        Jos noista kahdesta pitäisi valita sisältökeskeisempi ja rauhallisempi niin väreiltään kuin ulkoasultaan, kyllä kuppi kallistuu reilusti "Eevin" puolella.
        Olikohan tässä nyt "tähtipojulla" vähän näyttämisen pakkoa ja macho-uhoa...

5star, en kyllä ymmärrä miten iframen sisältö voi olla näkymättä.. Asia olisi eri, jos en olisi määrittänyt fonttikokoa, ja kone määrittäisi sen itse.. Muilla, jotka ovat sivuillani käyneet, on iframen sisältö näkynyt, vaikka ovatkin olleet eri selaimilla & resoillakin liikenteessä.. *hm*
        Kokeilehan omasta selaimestasi seuraavaa:
        Näytä - Tekstin koko - Pienempi
        Pitäisi näkyä koko iframen sisältö. Mutta mielestäni fontin määritys on siltikin kumonnut sen mahdollisuuden, että tuo vaikuttaisi paljoa..

Ja kiitos sinulle, joka kehuit sivujani :-) Positiivinen palaute on aina tosi jees :-)
        Mutta niinhän se on, että kaikkia ei voi miellyttää samaan aikaan..

5starin sivuista en ala keksimään mitään vikoja, koska kaikki toimii koodillisesti ilmeisesti hyvin.

• mosse
        Eevi kirjoitti:

5star, en kyllä ymmärrä miten iframen sisältö voi olla näkymättä.. Asia olisi eri, jos en olisi määrittänyt fonttikokoa, ja kone määrittäisi sen itse.. Muilla, jotka ovat sivuillani käyneet, on iframen sisältö näkynyt, vaikka ovatkin olleet eri selaimilla & resoillakin liikenteessä.. *hm*
        Pitäisi näkyä koko iframen sisältö. Mutta mielestäni fontin määritys on siltikin kumonnut sen mahdollisuuden, että tuo vaikuttaisi paljoa..

Ja kiitos sinulle, joka kehuit sivujani :-) Positiivinen palaute on aina tosi jees :-)

5starin sivuista en ala keksimään mitään vikoja, koska kaikki toimii koodillisesti ilmeisesti hyvin.

niitäkin vielä joilla iframe EI näy....
        mun näytöllä(1600x1200) toi oli aikasta vinkee kun oli laskuri ainut joka ei sopinut kokosivuun kerralla.....
        sit se kun sulla on noita vieritys palkkeja siellä sun täällä.....otti mun silmään....mut muuten tuntu ok(pika silmäykseltä kun on hieman kiire ehtiä duuniin!!)....myöhemmin lisää!!!

• Eevi
        mosse kirjoitti:

niitäkin vielä joilla iframe EI näy....
        mun näytöllä(1600x1200) toi oli aikasta vinkee kun oli laskuri ainut joka ei sopinut kokosivuun kerralla.....
        sit se kun sulla on noita vieritys palkkeja siellä sun täällä.....otti mun silmään....mut muuten tuntu ok(pika silmäykseltä kun on hieman kiire ehtiä duuniin!!)....myöhemmin lisää!!!

Eipä taida olla (ainakaan tietääkseeni) mahdollista saada sivuja näkymään jokaisella resolla & selaimella ihan samalla tavalla.. Itse ainakin yritän tehdä sivut niin, että ne toimisi näiden yleisimpien resojen (800*600 ja 1024*786) kanssa parhaiten.
        Harmi, jos sivut eivät näy niinkuin pitäisi.
        Vierityspalkkeja on mahdollista karsia, mutta selain pukkaa niitä väkisin lisää esim. pienemmillä resoilla, jotta koko sivu olisi nähtävissä..
        :-)

• 5star
        Eevi kirjoitti:

Miksen mä heti tajunnu, että täälä on taas näitä "koodin puhtaus on ensisijainen asia" tyyppejä. Mitä vitun merkitystä sillä on vaikka koodi olis kuinka paskaa, jos sivut vaan on hienot? Oon huomannu, että kaikki sellaset "puhdasta koodia" sivut on mielikuvituksettomia ja saman näkösiä. On aina hauskaa lukee ku jotkut mainostaa sivujaan: "Oon tarkastanu kaikilla validaattoreilla eikä oo mitään virheitä. Käykää kattoon mallia". Joo, kiinnostaa ihan sikana! Ehkä kannattais panostaa kerrankin siihen ulkoasuun ja koittaa tehdä siitä vähän erilainen ku muilla "puhdas koodisilla" sivustoilla. Normaalikäyttäjä ei oo kiinnostunu koodista.

• minä
        5star kirjoitti:

Miksen mä heti tajunnu, että täälä on taas näitä "koodin puhtaus on ensisijainen asia" tyyppejä. Mitä vitun merkitystä sillä on vaikka koodi olis kuinka paskaa, jos sivut vaan on hienot? Oon huomannu, että kaikki sellaset "puhdasta koodia" sivut on mielikuvituksettomia ja saman näkösiä. On aina hauskaa lukee ku jotkut mainostaa sivujaan: "Oon tarkastanu kaikilla validaattoreilla eikä oo mitään virheitä. Käykää kattoon mallia". Joo, kiinnostaa ihan sikana! Ehkä kannattais panostaa kerrankin siihen ulkoasuun ja koittaa tehdä siitä vähän erilainen ku muilla "puhdas koodisilla" sivustoilla. Normaalikäyttäjä ei oo kiinnostunu koodista.

minä en taas käy sellaisilla sivuilla joiden lataus aika on > 10s.(en ole varmaan ainoa joka käyttäytyy noin)

se voisi olla yksi hyvä syy miksi sivuja voisi yrittää optimoida.(eli pelkkä koodin muokkaaminen ei aina riitä,mutta siitä on hyvä lähteä liikkeelle)

"Oon huomannu, että kaikki sellaset "puhdasta koodia" sivut on mielikuvituksettomia ja saman näkösiä"

ja sellaiset sivut jotka eivät ole 'puhdasta koodia' ovat aina parempia ja mielikuvituksellisia? yksityishenkilöitten kotisivut jotka kertovat tästä henkilöstä ovat ehkä yksi maailman turhimmista asioista.

• Eevi
        5star kirjoitti:

En keksinyt sivuistasi mitään erityisen positiivista sanottavaa, muuta kuin että koodisi ainakin näytti ihan ookoolta.
        (on mielestäni epäreilua alkaa haukkua toisen sivuja, jos ei ole aihetta. Tai jos kyse on vaan omasta mielipiteestä)

Sivujen mielikuvituksellisuus ja puhdas koodi eivät todellakaan kulje käsi kädessä.

En vain ymmärrä, miksi riehaannuit noin pahasti yhdestä kommentista. Kun en ole sanallakaan tullut jeesustelemaan sinulle koodin puhdauden tärkeydestä. Ja sitten sitä ollaan kun hyeena meikäläisen kimpussa :-)

"Miksen mä heti tajunnu, että täälä on TAAS näitä "koodin puhtaus on ensisijainen asia" tyyppejä."
        No täällä on ihmisiä, jotka osaavat html-kieltä, ja osaavat katsoa koodejen ns. puhtautta.
        Onhan se varmaan turhauttavaa tuijottaa sitä koodia, jossei siitä mitään ymmärrä :-) Ja se siitä puhtaudesta sitten, joo...
        Elä silti tee tästä näin turhan isoa numeroa ;-)

Ja koodin kiinnostavuus on paljolti käyttäjästä kiinni. :-) Ainahan niistä voi oppia uutta omille sivuilleen.. (jos niitä osaa yhtään tulkita)
        Peace :-)

• 5star
        minä kirjoitti:

minä en taas käy sellaisilla sivuilla joiden lataus aika on > 10s.(en ole varmaan ainoa joka käyttäytyy noin)

se voisi olla yksi hyvä syy miksi sivuja voisi yrittää optimoida.(eli pelkkä koodin muokkaaminen ei aina riitä,mutta siitä on hyvä lähteä liikkeelle)

"Oon huomannu, että kaikki sellaset "puhdasta koodia" sivut on mielikuvituksettomia ja saman näkösiä"

ja sellaiset sivut jotka eivät ole 'puhdasta koodia' ovat aina parempia ja mielikuvituksellisia? yksityishenkilöitten kotisivut jotka kertovat tästä henkilöstä ovat ehkä yksi maailman turhimmista asioista.

"yksityishenkilöitten kotisivut jotka kertovat tästä henkilöstä ovat ehkä yksi maailman turhimmista asioista."
        Jos seurasit alkupään keskustelua niin kyse oli nimenomaan sivuista, joilla esitellään itseään ja tekeleitään.

• minä
        5star kirjoitti:

"yksityishenkilöitten kotisivut jotka kertovat tästä henkilöstä ovat ehkä yksi maailman turhimmista asioista."
        Jos seurasit alkupään keskustelua niin kyse oli nimenomaan sivuista, joilla esitellään itseään ja tekeleitään.

tuo oli vaan ihan vaan viaton toteamus jolla yritin ilmaista omaa mielipidettäni siitä millaisilla sivuilla itse liikun -> 'minun kotisivuni' tyyppiset sivut ei aina oikein jaksa innostaa (minua). muut saatte olla asiasta ihan mitä mieltä haluatte. ei liittynyt mitenkään tähän viestiketjuun tai täällä annettuihin sivuihin.

• Mitro
        koodaaja kirjoitti:

eksyin tänne ja katselin tuota sotahässäkkää.....ja olihan se mielenkiintoinen..

sanotaan siitä että on kummankin polun kulkijaa tällä alalla.....

sinun sivista sen verran että kannattaa tehdä sivut jotka toimivat joka selaimella...esim, nyt nuo ei näy operalla kunnolla ja netscape en oo testannu....

sen takia Frontpage on huono ohjelma, koska sen ominaisuudet tulevat esille vasta explorerissa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe