Mondeo -99 2.0. Eujarrupalojen vaihdon jälkeen ilmeni tärinää ajettaessa. Vaihdettiin järrulevyt, tärinä ei hävinnyt. Vaihdettiin alatukivarsi, tärinä ei hävinnyt. Ei ole vetonivelet, koska sama värinä myös vapaalla ajettaessa. Renkaat tasapainoitettu ja ei pitäisi olla yläsuuntaista heittoa. Kertokaa onko jollain ollut samaa ja missä vika voisi olla ? Merkkiliikkeessä myös tutkittu ja vikaa ei löytynyt, mistä voisi johtua. Renkaat on muuten Michelinit. Voiko aurauskulmat vaikuttaa värinään ?
Kun lähden aamulla ajamaan värinää ei ole. Pienen ajon jälkeen alkaa värinää ilmetä. Tietyissä auton asennoissa(tie kallellaan) tärinää ei ole. Tärinää tulee mielestäni eniten kun ajetaan tietä joka apukuskin puolelle kallellaan(apukuskin paikka alempana) ja kaartuu menosuunnassa vasempaan. Uraisella tiellä voimistuu. Voiko olla esim. reaktiotangot(eri kuin raidetangon) vai onko tälläisiä Mondeossa ?
Tärinän syy ?
10
1473
Vastaukset
- tasapainossa
Onko renkaiden tasapainotus kunnossa?
Eli ei remontissa irronnut tasapainoitus klönttiä tai lohjennut kerrostunutta likaa vanteen sisäpuolelta...- hermoromahdus
Kyllä renkaat on tasapainoittu ja vaihdettu edestä taakse jne.
Tuollainen vika oli mulla C-maxissa. Sen huomasi parhaiten tuolla 80-90 km/h välillä.
- Laakeri*
Mulla oli samat oireet 98 mondeossa. Kaarre vasempaan, ja ratissa tuntui jurinaa. Korjaantui pyöränlaakerin vaihdolla.
- hermoromahdus
Pitikö ääntä se laakeri ? Tässä tapauksessa ei kuulu ääntä laakerista, mutta tuntuu kyllä hieman karhealta. Kuitenkaan siinä ei ole klappia kun korjaamolla testailivat. Itsekkin epäilen laakeria, kun tietyissä asennoissa se kulkee aivan normaalisti. Sitten saattaa mennä tovi ettei tule mitään oiretta, mutta sitten taas alkaa. Toinen epäilyn kohde on ulompi vetinivel. Oire tuntuu tulevat kuskin puolen eturenkaasta jos nyt en aivan väärin kuvittele.
- sama jamppa
hermoromahdus kirjoitti:
Pitikö ääntä se laakeri ? Tässä tapauksessa ei kuulu ääntä laakerista, mutta tuntuu kyllä hieman karhealta. Kuitenkaan siinä ei ole klappia kun korjaamolla testailivat. Itsekkin epäilen laakeria, kun tietyissä asennoissa se kulkee aivan normaalisti. Sitten saattaa mennä tovi ettei tule mitään oiretta, mutta sitten taas alkaa. Toinen epäilyn kohde on ulompi vetinivel. Oire tuntuu tulevat kuskin puolen eturenkaasta jos nyt en aivan väärin kuvittele.
Omalla kohdallani kuulosti ihan siltä, kuin olisi normaalia hieman äänekkäämmät kesärenkaat kaartaessa.
Kuitenkin selvästi enemmän rengasmelua loivasti vasemmassa kaarteessa, kuin loivasti oikeassa kaarteessa lisäksi ratissa tuntuva jurmutus. Eipä omassanikaan tuntunut klappia renkaassa, mutta laakeri rohisi pyörää pyörittäessä (tunkattuna ylös jarrusatula irrotettuna). Apukuskin puolen laakerikehä oli ruostunut sisältäpäin.
Mondeossahan on pakkalaakeri, eli ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan ne on samassa paketissa pyörän navan (sisäpinta) ja olkakappaleen (ulkopinta) välissä. Vaihto onnistuu prässillä tai isolla ruuvipenkillä itsekin. Pyörän kulmat joutuu säädättämään uusiksi. - lisäys edelliseen
sama jamppa kirjoitti:
Omalla kohdallani kuulosti ihan siltä, kuin olisi normaalia hieman äänekkäämmät kesärenkaat kaartaessa.
Kuitenkin selvästi enemmän rengasmelua loivasti vasemmassa kaarteessa, kuin loivasti oikeassa kaarteessa lisäksi ratissa tuntuva jurmutus. Eipä omassanikaan tuntunut klappia renkaassa, mutta laakeri rohisi pyörää pyörittäessä (tunkattuna ylös jarrusatula irrotettuna). Apukuskin puolen laakerikehä oli ruostunut sisältäpäin.
Mondeossahan on pakkalaakeri, eli ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan ne on samassa paketissa pyörän navan (sisäpinta) ja olkakappaleen (ulkopinta) välissä. Vaihto onnistuu prässillä tai isolla ruuvipenkillä itsekin. Pyörän kulmat joutuu säädättämään uusiksi.Niin toi laakerivika kuului ja tuntui parhaiten 60-65km/h vauhdissa. Se loppui kun ajoi yli 70 tai alle 50km/h nopeutta.
- tarvitse
sama jamppa kirjoitti:
Omalla kohdallani kuulosti ihan siltä, kuin olisi normaalia hieman äänekkäämmät kesärenkaat kaartaessa.
Kuitenkin selvästi enemmän rengasmelua loivasti vasemmassa kaarteessa, kuin loivasti oikeassa kaarteessa lisäksi ratissa tuntuva jurmutus. Eipä omassanikaan tuntunut klappia renkaassa, mutta laakeri rohisi pyörää pyörittäessä (tunkattuna ylös jarrusatula irrotettuna). Apukuskin puolen laakerikehä oli ruostunut sisältäpäin.
Mondeossahan on pakkalaakeri, eli ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan ne on samassa paketissa pyörän navan (sisäpinta) ja olkakappaleen (ulkopinta) välissä. Vaihto onnistuu prässillä tai isolla ruuvipenkillä itsekin. Pyörän kulmat joutuu säädättämään uusiksi.Jos personin ottaa nivelien kartiotapista ja yläpäästä irti niin kulmia ei tarvitse säädellä laakerinvaihdon takia.
Laakerivika on yleesä sellainen että se juristaa toiseen suuntaan kaartaessa ja toiseen suuntaan on liki hiljainen, ellei ole ihan kypsä jo. Tuntuu myös yleensä välyksenä pyörästä heilutettaessa (pyörä irti maasta). Ja en usko tekevän tärinää kovin todennäköisesti.
- veikkaan minäkin
Kuulostaisi laakerille, joka lämpenee ja alkaa oireilemaan, kun on ajettu jonkin matkaa. Kaarteessa laakerista joutuu rasitukselle se kohta, joka aiheuttaa tärinää. Eräässä volskissa oli takapyörän laakeri menossa rikki ja kaarrettaessa oikealle pyörästä kuuluva jurina hävisi. Päättelin, että sisempi laakeri on rikki. En ole autotietäjä, mutta tällä tietämyksellä tällainen kommentti. Kuulostaa tietysti oudolle, että laakeri voisi aiheuttaa, mutta mikäs tässä maailmassa ei olisi mahdotonta.
- nostan
Ylös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742932
- 652783
- 681822
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171669- 241657
- 201600
- 221533
- 481297
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91259