Ja taas tällä palstalla kyselemässä :) Juuri kun edellisestä vaivasta päästiin. Mulla on täällä 12-vuotias koiravanhus, ihan reipas ja vilkas vielä. Nyt viime viikon aikana koirasta on tullut todella läheisyysriippuvainen. Koko ajan kiipeämässä syliin tai etsiytyy jalkojen juureen. Hyvä jos minuutin viihtyy yksikseen. (Tässä se nytkin makaa sylissä..). Naapuri myös sanoi, että noin viikon ajan meiltä on kuulunut päivisin haukuntaa koiran ollessa yksin kotona (aiemmin ei ole haukkunut ollenkaan..). Tämä muutos on siis tapahtunut todella nopeasti..
Voikohan taustalla olla jotain sairastumista tms? En tiedä jos kyse on tylsistymisestäkään, ihan yhtä paljon leikitään ja lenkkeillään kuin aiemminkin..
Vanhan koiran käyttäytymisen muutokset
4
871
Vastaukset
- blondi-72hki
kannataisi soittaa eläinlekuriin aluksi ja kysellä mistä voisi johtua ja vähitellen miettiä käyntiä lääkärissä.
Muuta en ossaa neuvoa kun omat hauvani ovat vasta pentuja. - molossi
Voi johtua vaivoista,mutta voipi olla ihan vaan vanhojen juttuja :O).
Jotkut koirat saattaa iän myötä tulla hyvinkin liki haluaviksi.En osaa ihan varmaksi sanoa miksi,mutta yksi syy voi olla ihan sekin,että aistit on voineet hieman heiketä,jolloin saattaa hakea omistajalta jonkinlaista turvaa,varsinkin kun on hyvä suhde keskenään ;).
Tai iän myötä "pehmetä" ja tulla vaan läheisyydenkipeämmäksi.
Koiralla voi tulla myös dementian kaltaisia oireita,jotka saattavat tehdä niistä hieman omituisesti käyttäytyviä.Joskus ne saattaa olla niin hienovaraisia,ettei omistaja niitä oikein ymmärrä.
Tuo haukkuminen voi johtua ihan aistien heikkenemisestä,jolloin koira reagoi voimakkaammin kuin normaalisti.
Mutta ihan hyväksi olisi nuo vanhukset säännöllisesti tarkastuttaa eläinlääkärillä,vaikka ruumiillisesti vaikuttaisikin ihan hyväkuntoiselta ;)
Mikään ei ole niin ihana kuin vanha,viisas koirakaveri :O)- tytti46
Itselläni on 12v.rapiat koiravanhus.Kuulo on heikko ja dementiaa pukkaa.Koirani olettaa asioita jotka ei menekään oletuksen mukaan ja sitten ollaan hukassa.Samoin kuulee omiaan ja haukkuu vaikka mitään ei olekaan.Olen kertonut asiasta naapureille,ja he ymmärtävät.Koiravanhus kannattaa käyttää lääkärissä säännöllisesti,että tietää missä mennään.
- huuda_hiljaa
tytti46 kirjoitti:
Itselläni on 12v.rapiat koiravanhus.Kuulo on heikko ja dementiaa pukkaa.Koirani olettaa asioita jotka ei menekään oletuksen mukaan ja sitten ollaan hukassa.Samoin kuulee omiaan ja haukkuu vaikka mitään ei olekaan.Olen kertonut asiasta naapureille,ja he ymmärtävät.Koiravanhus kannattaa käyttää lääkärissä säännöllisesti,että tietää missä mennään.
Tänään käytiin ell. Otettiin perusteelliset verikokeet, mitattiin lämpö, tutkittiin selkä, vatsa, raajat. Ei mitään erikoista.
Lääkäri epäilee tämän päivän perusteella virtsatulehdusta, joten saatiin antibiootit. Jos ne eivät auta, seuraava askel on kuvaukset, jotta selviää, josko koiralla on Cushingin tauti (lisämunuaisen kuoren liikatoiminta tms..) tai virtsakivet. Kaikki munuaisiin liittyvä hiukan pelottaa, koska koiralta on pienenä jouduttu poistamaan jo toinen munuainen. Mutta koira on ainakin virkeä, joten toivotaan että kyseessä on vain virtsatulehdus!
Kiitos kaikille vastanneille :)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978