olen aikeissa tehdä taukotuvan omistamalleni metsätilalle. Millaisen siitä saisi rakentaa ja täytyykö hakea rakennuslupa. Ilmeisesti verottaja on tarkkana, ettei taukotupa täytä kesämökin piirteitä. Millaisia olette rakennelleet tai olisiko hyviä ideoita taukotuvasta. Voiko esim. viedä vanhan ladon moottorikelkan suojaksi taukotuvan lisäksi.
taukotupa
15
8191
Vastaukset
- metsurisamppa
vastaus löytyy täältä : http://samppaforest.act4trees.com
- p9yh
Jalasmökki on hyvä taukotupa ja helppo siirtää. Vanhoja kontteihin tehtyjä toimistojakin liikkuu ja ovat ihan hyviä nekin.
- joiku
Onko taukotuvan oltava parakkityyppinen???. olen nähnyt metsäteitä ajellessani myös sellaisia kiinteäksi, paikalleen rakennetuiksi tuviksi.Onkohan koolla väliä (taukotuvan ""). Jostakin luvin että sellaisessa ei saisi yöpyä (verottajan näkemys) pitääkö paikkaansa.
- vaan alle
Joku vanha rotisko vaan jalasten päälle, niin kyllä siellä tavarat säilyy. Jos meinaat honkarakenteen 50 000 euron mökkiä niin unohda koko homma.
- kuinka äijän
käy. Olen kunnostanut vastottain ostamallani metsätilalla sijaitsevaa kylmillään ollutta vanhaa hirsitaloa majoituskelpoiseksi ja käyn parhaillaan kirjeenvaihtoa verottajan kanssa investoinnin hyväksymisestä metsätalouden menoihin.
Olen rakentanut myös metsätalouden tuotantotiloja, kuten puuvaraston jne. Niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.- joiku
Onko vanhassa mökissäsi vielä tulisija käytössä. tietääkseni taukotuvassa ei saa olla tulisijaa, mitenkähän asia lienee. Aattelin että tupa voisi olla noin 3m x5m. Saanko kulut vähentää täysimääräisenä verotuksessa. esim. puutavaran, pellit,ikkunat ja matkakulut?????
- sitä tilapäisessäkin
joiku kirjoitti:
Onko vanhassa mökissäsi vielä tulisija käytössä. tietääkseni taukotuvassa ei saa olla tulisijaa, mitenkähän asia lienee. Aattelin että tupa voisi olla noin 3m x5m. Saanko kulut vähentää täysimääräisenä verotuksessa. esim. puutavaran, pellit,ikkunat ja matkakulut?????
majoitustilassa lämmitys olla. Rakennuskustannukset vähennetään vuosipoistoina normaalisti. Merkittävä on alv palautus (22%), jonka saa takaisin seuraavan vuoden helmikuussa, ellei ole puunmyyntejä ko. vuonna.
Kaikki tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että olet ilmoittautunut arvonlisäverovelvolliseksi.
- Selvääkin selvempi
Vie vanha asuntovaunu tai jalasmökki, ei siitä tarvitse mitää ilmoitella.
Käyttöhän sen jo ratkaisee, jos taas huvilaa meinaat ja jatkuvaa oleskelu on asia aivan toinen.
Kelkka ei tarvitse tallia, pressu päälle vaan. - 85 km kotonta
Rakensin muutama vuosi sitten palstalleni 4x4 ko-
koisen mökin. Autotieltä noin kilometri käveltä-
vää. Rakennuslupa on. Lämmönlähteinnä on puuhella
ja varaava takka. Aivan mahtavaa asustella kunnon
lämmössä metsässä työskentelyn lomassa.
En ollut rakennusvaiheessa alv-velvollinen, jo-
tenka en tiedä miten verottaja olisi asiaan suh-
tautunut jos olisin veroja yrittänyt saada palau-
tettua. Ainoa asia mistä tuli verottajan kanssa
erimielisyyttä oli kiinteistöveron määrä. Olivat
tulkinneet, että kyseessä olisi vapaa-ajan asun-
to. Uskoivat selitykseni, että kyseessä on ni-
menomaan taukotupa. Ehkäpä se auttoi, että vapaa-
ajan asunto on muualla. Kiinteistövero on jonkun-
verran pienempi taukotuvissa ja poistot sekä ku-
lut voi hyödyntää.
Kuitenkin kyseessä on vuosien varrella melko pie-
net summat, että kannattaa rakentaa kunnollisen
paikan jos aikoo myös yötä olla.- Saaressa
Minulla on metsäpalsta saaressa tein rakennus ilmoituksen 4*4 Taukotuvasta rakennustarkastajalle. Sain vähentää rakennuksen metsäverotuksessa.Ei ole kuulunut mitään kiineistö veroa .En ole kyllä veroa kysellykkään.
- on mullakin
Saaressa kirjoitti:
Minulla on metsäpalsta saaressa tein rakennus ilmoituksen 4*4 Taukotuvasta rakennustarkastajalle. Sain vähentää rakennuksen metsäverotuksessa.Ei ole kuulunut mitään kiineistö veroa .En ole kyllä veroa kysellykkään.
Minulla myös saaressa 14 ha ja alun 200 ha siinä 20 km säteellä mantereessa. Laitoin saareen 200:sta pyöröhirrestä reilun 100 neliöisen taukotuvan kaikilla herkuilla. Verotukseen meni että jytkähti metsätalouden rakennuksena.
- löytyy
on mullakin kirjoitti:
Minulla myös saaressa 14 ha ja alun 200 ha siinä 20 km säteellä mantereessa. Laitoin saareen 200:sta pyöröhirrestä reilun 100 neliöisen taukotuvan kaikilla herkuilla. Verotukseen meni että jytkähti metsätalouden rakennuksena.
trollata saa kun noin överiksi laittaa
- löytyy ja löytyy
löytyy kirjoitti:
trollata saa kun noin överiksi laittaa
Mikä meni överiksi ja teki asiasta mielessäsi trollin? Heitän ensimmäisenä veikkauksena kateuden.
Löytyy toki muutakin mutta en ala sinun kateutta lisää kasvattamaan. Verottajalle kun asiat perustelee niin se ymmärtää. - Karviasta
löytyy ja löytyy kirjoitti:
Mikä meni överiksi ja teki asiasta mielessäsi trollin? Heitän ensimmäisenä veikkauksena kateuden.
Löytyy toki muutakin mutta en ala sinun kateutta lisää kasvattamaan. Verottajalle kun asiat perustelee niin se ymmärtää.Sellaasta, piäniähän nua silakat on joulukalooksi. 200ha on ku hyttyysen paska itämereellä.
- Ja mökki
Taukotupa ja sauna rakennettu toisaalla viety autolla paikalle ja siirrän ne pois, kun metsätyöt on hoidettu.
40ha ja kyllä siinä vierähtää muutama vuosikymmen.
Kamina taukotuvassa ja kiuas saunassa. En kysellyt lupia, kun irtaimelle ei tarvitse. Ovat ihan reippaan kokoisia ja 100km/tunnissa ajoviiman kestäviä. Järvestä vesi saunaan ja sitten uimaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743