Lisää rahan menoa.

Jarkko 750

33

1665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitkä

      kulkevat vähemmällä kuin neljällä pyörällä pitää lailla kieltää!

    • nahkamotoristi

      jokaisen autokortin omaavan pitäisi käydä ajamassa hyäksytysti moottoripyörällä liikenteessä. Tulisipahan opettavaista näkemystä siitäkin näkökulmasta, vaikka muuten ei aikoisikaan kaksirattaisella liikenteeseen. Voisi olla että kotilokuskeista tulisi tällä tavalla luonnollisen poistuman kautta pienempi haitta meille oikeille motoristeille liikenteessä.

    • kannatetaan

      Lähemmäs 30 uhria tälle kesälle on selkeästi liikaa, varsinkin kun suurin osa onnettomuuksista on itse aiheutettuja. Toimenpiteitä, jolla taitamattomat saadaan pois liikenteestä, tarvitaan pikaisesti. Toivottavasti päättäjämme keksivät jotakin kehittävää, eikä vain sitä perinteistä veronkorotusmallia.

    • todistat

      että se mp-kortti on joskus ajettu? Ei taida löytyä enää mekrintöjä rekistereistä.

      Itse ajoin vuonna 1971 mutta sehän ei näy enää mitenkään erikseen kortissa kun ajoin sen jälkeen autokortin.

      Entäpä sitten ne jotka ovat ajaneet vaikkapa kolmekymmnetä vuotta säännöllisesti mutta heillä ei ole erillistä mp-kortin suoritusta?

      Tai sitten semmoinen joka ajoi sen silloin 71 eikä ole sen jälkeen ajanut yhtään pyörällä?

      • ei ole

        ihan ideaalinen mutta jos olet ehtinyt jo tuohon ikään niin et ruikuta pikkulisäkuluista. On kuitenkin kaikille parempi että sinäkin suoritat ajokeen uudelleen.... ja uudelleen... ja...


      • nyt sattuu
        ei ole kirjoitti:

        ihan ideaalinen mutta jos olet ehtinyt jo tuohon ikään niin et ruikuta pikkulisäkuluista. On kuitenkin kaikille parempi että sinäkin suoritat ajokeen uudelleen.... ja uudelleen... ja...

        olemaan niin että minä otan vastaan niitä teidän ajokokeitanne.

        Mitäs siitä tuumaat?

        Ikänäkemyksesi perusteella sinulla taitaa olla lähinnä edessä se mopokortin suoritus.


      • uusio 10.vuotta

        Ajoin 16-vuotiaana moottoripyöräkortin...ei ollut mikään piikkikortti!
        Ensimmäinen pyörä mopon jälkeen 350CB.

        Mopolla alettiin ihan yleisesti ajamaan 60-70-luvun vaihteessa 13-vuotiaana. Ei siitä sakkoja yleensä tullut..mutta poliisit nöyryyttivät määräämällä mopon talutettavaksi kotiin. Kerrankin "suikkapäät" ajoivat Volgalla perässä kotiin asti kun talutin mopon kotiin...jumalauta,kun äijä huusi poliisien kuullen.."eikö poika nyt usko,että ei sillä saa ajaa tiellä" kengätkin kului niin perkeleesti kun jarrutettiin jalalla..ei ne jarrut niissä toiminu.

        Olin viimeinen ikäryhmä joka sai kortin 16vee eikä ollut kypäräpakkoa, ei valopakkoa ja taajamien ulkopuolella ei nopeusrajoituksia...kyllä tilastot alkoikin olemaan sitten järkyttäviä.

        Kyllä "tuutti",750kava ja jytäjammu kulkivat hengenvaarallista vauhtia..ja ne renkaat ..jestas !


      • potaskaa
        nyt sattuu kirjoitti:

        olemaan niin että minä otan vastaan niitä teidän ajokokeitanne.

        Mitäs siitä tuumaat?

        Ikänäkemyksesi perusteella sinulla taitaa olla lähinnä edessä se mopokortin suoritus.

        nyt ei usko erkkikään.

        Tuumaanpa vaan että ajokortin voisi pistää voimaan vaikka viideksi vuodeksi kerrallaan jonka jälkeen on ajolupa lunastettava uudelleen suorittamalla kertauskurssi ja uusi ajokoe.

        Samalla voisi herra lääkärikin tutkia voiko kyseisen guppen korttia jatkaa taas viidellä vuodella.

        Samalla ehkä saataisiin liikenteestä poies jo näitä kangistuneita jääriä... hmph.. minähän en tommoiseen ryhdy... myyn moponi pois ennen kuin menen tenttiin.

        Voisi tulla vähän samanlainen vänkäys niin kuin digiaikaan siirtymisessäkin.


    • Turo--Inkeri

      ...kuitenkin sitä, että ne, jotka eivät omaa kokemusta moottoripyörällä ajosta, voisivat joutua suorittamaan kortin, kuten nykyisin muutenkin joutuu.

      Minkähänlaiset perustelut löytyisi sellaiseeen, että vanhoja motoristeja alettaisiin passittaa uudestaan autokouluun suorittamaan mp-korttia? Aikamoista rahastustahan koko ajokortin suorittaminen tässä maassa kyllä on, ehkäpä siinä on jonkun mielestä fiksu peruste.

    • nyt ensin

      Kummalle ryhmälle ne onnettomudet sattuvat, niille jotka ovat ajaneet "pako-kortin" (juurikin tuo ryhmä ->34v jota oli haastateltu!?!) vai vanhemmat motoristit. Ajonäytteen voin tarvittaessa/vaadittaessa antaa mutta ei yhtään huvittaisi siitä maksaa!

    • mahdotonta

      Sehän tarkoittaisi että A pitäisi ottaa kaikilta yli 34-v. pois eli vaihtaa suurimman osan ajokortit. Sen jälkeen aloitettaisiin alusta eli kaikki moottoripyöräilijät menisivät yhtä aikaa suorittamaan A-kortin. Ei taitaisi onnistua käytännössä ja päätöksentekijälle tarkoittaisi poliittista itsemurhaa.

      Jos tähän mentäisiin pitäisi ainakin kaikille nykyisille motoristeille myöntää vapautus ajokorttikokeesta ja vain kuitata A olemassa olevaksi. Ajoneuvorekisteristä selviää vanhat motoristit. Aloitteleville A:n uudelleensuoritus voisi ollakin paikallaan.

      • 50veeeee

        Yli 34vee MP-kortin omistajia voitaisiin tulla esim. vakuutusyhtiöissä vastaan alentamalla heidän vakuutusmaksujaan...tai koko harrastus olisi vähennyskelpoinen..hahhaa


      • 43vee
        50veeeee kirjoitti:

        Yli 34vee MP-kortin omistajia voitaisiin tulla esim. vakuutusyhtiöissä vastaan alentamalla heidän vakuutusmaksujaan...tai koko harrastus olisi vähennyskelpoinen..hahhaa

        Juuri niin. Päättäjät varmasti kuuntelisivat "ikämiehiä" Kun tiedetään,että alle 35-vuotiaat ei paljon äänestä!


    • Kra

      Vois laittaa viiden viimevuoden kaikki vakavat prätkäonnettomuudet syyniin (on varmaan näin tehtykin) ja tehdä johtopäätökset onnettomuuksiin johtaneista syistä.

      Tietysti yksikin ajotaidottomuudesta/tiedon-/kokemuksen puutteesta johtuva onnettomuus on liikaa ja kännisten kohellukset vois arvioida tästä kokonaan erilisenä aiheena.

      Itsekin "isoisän oikeudella" ajelen prätkällä, eli erillistä prätkäkorttia en ole koskaan suorittanut. En näkis pahana jos korttiasetusta vähän rukattais tälle vuosituhannelle paremmin soveltuvaksi.

      Virallisen ISON A:an haltijaksi pääsisi vaikkapa näin:

      1. Joko käymällä suorittamassa vähintäänkin käsittelykokeen, ehkä myös ajokokeen liikenteessä.

      2. Tai sitten käymällä läpi jonkun virallisen EA-tapahtuman (ennakoivan ajon kurssitapahtuma)ja sieltä saamallaan todistuksella vois kuitata itselleen ison A:n

      3. Jos kumpikaan edellisistä ei mene "heittämällä läpi" niin sitten autokoulun kautta lisää opiskelemaan.

      Eihän kaikki autokoulun käyneetkään saa koskaan ajokorttia, saattaa olla että muutamia halukkaita karsiutuis tässäkin pois, sou vot.......

      Vapaassa maassa kun ei voi säätää lakia, joka kieltäis kansalaiselta kaikenlaisen hölmöilyn kaikissa olosuhteissa. Laki kieltää vain sellaisen hölmöilyn mistä voi olla vaaraa muille.

      • halajavien

        tulisi ennen virallista hyväksyntää B-kortista ajella hyväksytysti vaikka 10 ajotuntia kaksipyöräisellä liikenteen seassa! Tulisi autoilijoillekin perspektiiviä enemmän...


      • Turo--Inkeri
        halajavien kirjoitti:

        tulisi ennen virallista hyväksyntää B-kortista ajella hyväksytysti vaikka 10 ajotuntia kaksipyöräisellä liikenteen seassa! Tulisi autoilijoillekin perspektiiviä enemmän...

        tässä on se, osaatko ajaa moottoripyörällä vai et.

        Edes pitkä autolla-ajokokemus ei välttämättä auta (vaikka se liikennesilmäsi onkin toki kehittänyt kenties ihan riittävälle tasolla). 2-pyöräisen ajoneuvon fyysinen hallinta, kytkimen, kaasun ja vaihteiston käyttö, tehokas jarruttaminen, kaarreajo ja väistöliike jne, ovat kaikki semmoisia asioita, mitä et ole auton kanssa oppinut.

        Kyllä joku mp-ajokouluttaja varmasti pystyy hyvin nopeasti sanomaan, kun katsoo pyöränkäsittelyäsi vaikkapa jossain parkkipaikalla, osaatko sinä nämä jipot vai et.


      • Kra
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        tässä on se, osaatko ajaa moottoripyörällä vai et.

        Edes pitkä autolla-ajokokemus ei välttämättä auta (vaikka se liikennesilmäsi onkin toki kehittänyt kenties ihan riittävälle tasolla). 2-pyöräisen ajoneuvon fyysinen hallinta, kytkimen, kaasun ja vaihteiston käyttö, tehokas jarruttaminen, kaarreajo ja väistöliike jne, ovat kaikki semmoisia asioita, mitä et ole auton kanssa oppinut.

        Kyllä joku mp-ajokouluttaja varmasti pystyy hyvin nopeasti sanomaan, kun katsoo pyöränkäsittelyäsi vaikkapa jossain parkkipaikalla, osaatko sinä nämä jipot vai et.

        Mahdollistaa senkin, että jos kaverilla on AB-kortti taskussaan, hän on lain mukaan oikeutettu ajamaan vaikkapa 150 heppasella "tykillä", vaikka ei osais edes fillarilla ajaa.

        Fillarin ajotaito kun on se ihan ensimmäinen perusta koko hommalle.


      • Turo--Inkeri
        Kra kirjoitti:

        Mahdollistaa senkin, että jos kaverilla on AB-kortti taskussaan, hän on lain mukaan oikeutettu ajamaan vaikkapa 150 heppasella "tykillä", vaikka ei osais edes fillarilla ajaa.

        Fillarin ajotaito kun on se ihan ensimmäinen perusta koko hommalle.

        asiassa varmastikin on kyse. Henkilö, jolla on kylkiäisenä saatu iso A, on saanut hieman ylimääräistä säästöön, ja päättää hetken mielijohteesta hommata moottoripyörän, kun se on "muodikasta". Jottei tulisi heti leimatuksi "nynnyksi" (ainakaan ajatuksissaan) hän ostaa varmuuden vuoksi jonkin R1:n tai Hayabusan, ettei vaan vahingossakaan lopu tehot kesken.

        Hänellä ei ole minkäänlaisia edellytyksiä moisten laitteiden ominaisuuksien hyödyntämiseen, saatikka ylipäätään niillä hyvin äkkiä mittarissa olevien ajonopeuksien hallitsemiseen, tai tästä poikivista "tilanteista" selviämiseen. Loput saamme lukea sunnuntain Hesarista.

        Eli sinänsä ihan ookoo, että pyritään karsimaan täysin kokemattomien pääsy vapaan tehoisiin pyöriin. Mutta sellaista vastustan, että olemassaolevan A-kortin omaavien ja moottoripyörällä ajamisen hanskaavien motoristien lompakolle aletaan käydä millään muotoa.

        Valitettavasti itselleni kyllä jäi autokoulusta hieman semmoinen kuva... joka helvetin asia maksoi ja vieläpä aika sairaasti. Hyvä bisnes se varmasti on! En voi välttyä ajatukselta, että tässä halutaan nimenomaan käydä laillisesti ryöstämään A:n "kylkiäisenä" saaneilta takautuvasti.


      • Kra
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        asiassa varmastikin on kyse. Henkilö, jolla on kylkiäisenä saatu iso A, on saanut hieman ylimääräistä säästöön, ja päättää hetken mielijohteesta hommata moottoripyörän, kun se on "muodikasta". Jottei tulisi heti leimatuksi "nynnyksi" (ainakaan ajatuksissaan) hän ostaa varmuuden vuoksi jonkin R1:n tai Hayabusan, ettei vaan vahingossakaan lopu tehot kesken.

        Hänellä ei ole minkäänlaisia edellytyksiä moisten laitteiden ominaisuuksien hyödyntämiseen, saatikka ylipäätään niillä hyvin äkkiä mittarissa olevien ajonopeuksien hallitsemiseen, tai tästä poikivista "tilanteista" selviämiseen. Loput saamme lukea sunnuntain Hesarista.

        Eli sinänsä ihan ookoo, että pyritään karsimaan täysin kokemattomien pääsy vapaan tehoisiin pyöriin. Mutta sellaista vastustan, että olemassaolevan A-kortin omaavien ja moottoripyörällä ajamisen hanskaavien motoristien lompakolle aletaan käydä millään muotoa.

        Valitettavasti itselleni kyllä jäi autokoulusta hieman semmoinen kuva... joka helvetin asia maksoi ja vieläpä aika sairaasti. Hyvä bisnes se varmasti on! En voi välttyä ajatukselta, että tässä halutaan nimenomaan käydä laillisesti ryöstämään A:n "kylkiäisenä" saaneilta takautuvasti.

        No joo, ehkäpä tuo ehdotukseni kokeneen prätkäharrastajan valvotusta käsittelykokeesta meni vähän överiksi. Mutta joku seula/systeemi pitäis kuitenkin olla estämässä totaalisen ajotaidottomien pääsylle muun liikenteen joukkoon koheltamaan prätkällä.

        Kun kaikilla ei itsesuojekuvaisto kuitenkaan toimi toivotulla tavalla ja lähdetään baanalle ilman harmainta aavistustakaan homman todellisesta luonteesta.

        Tuo ajonäyte/arvio tokari jossain virallisessa ajotapahtumassa vois olla käytänössäkin toteutettavissa ilman sen suurempaa rahastusta. Monet harrastajathan käyvät niissä lähes vuosittain jo muutenkin kertaamassa taitojaan.

        Lopuilta "vanhoilta A-kortin haltijoilta" isojen pyörien ajo-oikeus sais lähteäkin jonkun kohtuullisen ylimenokauden jälkeen. Ja jos joku vielä sen jälkeen saa päähänsä haluta sellaisen, niin koulun kautta ainoastaan. Seula olis 100%:nen, enää ei laillisesti kukaan totaalisen ajotaidoton pääsis prätkällä liikenteeseen.


      • on..
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        tässä on se, osaatko ajaa moottoripyörällä vai et.

        Edes pitkä autolla-ajokokemus ei välttämättä auta (vaikka se liikennesilmäsi onkin toki kehittänyt kenties ihan riittävälle tasolla). 2-pyöräisen ajoneuvon fyysinen hallinta, kytkimen, kaasun ja vaihteiston käyttö, tehokas jarruttaminen, kaarreajo ja väistöliike jne, ovat kaikki semmoisia asioita, mitä et ole auton kanssa oppinut.

        Kyllä joku mp-ajokouluttaja varmasti pystyy hyvin nopeasti sanomaan, kun katsoo pyöränkäsittelyäsi vaikkapa jossain parkkipaikalla, osaatko sinä nämä jipot vai et.

        Jos aikuinen haluaa aloittaa Mp-ajamisen. Niin kyllä hän harjoittelee ensin ja ajaa varovasti.
        Kollipojat tässä taannoin pilkkasivat uusiomotoristeja tientukoksi jne.
        Ei MP-kortin omistajaa voi pitää sen kortin perusteella taitavaksi ajaksi, kyllä asenne ja liikennesilmä ovat ratkaisevia yleensä.


      • riski altista touhua ajaa mopolla :=)
        ajokoe? miksi
        pitääkö myös niiltä jotka owat saaneet A B C e kortin ottaa aika ajoin käsittelykoe jokaisessa luokassa?
        olet "isoisän" ominaisuudessa ajanut kaiketi monia wuosia mopolla?
        tuntuuko siltä että tarwitset ajokokeen?

        ja wielä yksi ajokortti luokka pitäisi pistää wireille pakolliseksi :=)
        citymaasturikuskit :=) "kädettömät"


    • Långvikin Motörhed

      perheessä kannatetaan 100%sti "motoristin huomioiminen liikennekäyttäytymisessä"-kurssia pakolliseksi kaikille autoilijoille liitettäväksi osana ajokorttitutkintoa.

      terv. motoristi ja motoristin motoristivaimo

    • GHOSTWRITER

      Tässäkin tapauksessa tutkimuksenjärjestäjä tai rahoittaja oli varmaan joku taho jolla suoria kytköksiä liikenneopetukseen ja autokouluihin. Luulenpa, että jos joku meistä "iätkaiket" moottoripyörällä ajellut joutuisi ajokokeeseen, voisi käydä niin, että oppilas opettaakin opettajaa. Siitäpä päästäänkin kysymykseen, onko suomen moottoripyöräkouluttajien tai muidenkin autokouluopettajien ammattitaito riittävää, vai olisiko heidät kenties passitettava jatko-opintojen pariin ennen kuin lupa opettamiseen saisi jatkua. Kovastihan he ovat olleet sitä vastaankin, että perheessä kortin omaava opettaa jälkikasvuaan. Siitä kun tulee taloudellista tappiota, eikä raha"liikenne" toimi toivotulla tavalla. Itsellä on vielä se vanha pahvinen läpyskä, jossa ABC ajo-oikeus. Sitä ennen oli jo hankittuna KT-kortti, jolla sai ajaa kevytmoottoripyörää. Kun sitten 18 vuotiaana sai autokortin, sen ABC,n, niin kortissa oli merkittynä että 80 km/h nopeusrajoitus voimassa sen ensimmäisen vuoden autolla ajaessa. Moottoripyörää se ei sitä vastoin enää koskenut. Vaan sillä saattoi päästellä niin lujaa kuin sielu sieti. Tai ainakin nopeusrajoitusten puitteissa. Mutta näin se maailma muuttuu. Minä en oikeastaan enää usko mihinkään ihmeratkaisuihin noiden onnettomuuksien suhteen. Ei siinä auta mitkään kirjainyhdistelmät kortissa tai mikään muukaan koulutus, jos kuljettaja on päästään ja asenteiltaan vammainen. Ehdotuksen kaltaiset toimet tulevat entisestään lisäämään vaan kansalaisten vitutusta, joka sitten näkyy liikenteessä ja onnettomuuksien lisääntyneenä määränä. Jossainhan se raja kulkee jokaisen kohdalla.

    • suomalainen ei koskaan

      pääse ohjaamaan avaruussukkulaa. Jos tapahtuu onnettomuus niin kuolemantapaukset ovat täysi 100 prosenttia suorituksista. Se tietää kyllä sitä, että kaikkien suomalaisten on mentävä saamaan jatko-opetusta jotta saa säilyttää kirjaimet kortissaan. Vähintään pitäisi jo perustaa komitea tekemään mietintöä asiasta. Eihän sitä koskaan tiedä miten lähellä tulevaisuudessa moinen on.

    • thai

      Itte ja henkilökohtaisesti huolestuttaa, että jo 18-vuotiaana saa autonajokortin suorittanut ajaa varsin tehokastakin autoa, jopa pitkälti yli satahevosvoimaista. Kyllä pitäis ainakin kaksi ekaa vuotta ajaa korkeintaan 50 kilowattista peliä ja sitten suorittaa uudelleen ajokoe tehokkaammille. Kun ne nykyajan autotkin kulkee lähes kaikki reilusti yli kahtasataa.

      Lehtijutusta ei muuten käy ilmi kysyttiinko asiaa moottoripyörää ajavilta vai niiltä jotka ei koskaan aiokkaan ajaa. Asiaan suhtautumiseen kun saattaa hiukan vaikuttaa se, koskeeko se perskohtaisesti itseä vai "niitä joitain muita huligaaneja".

      • GHOSTWRITER

        Toi loppuosa kirjoituksestasi. Aivan varmasti monet näistä gallupeista ovat ihan tarkoitushakuisia. On sama kuin kysyisi venäläisiltä patriooteilta, pitäisikö suomi saattaa jälleen venäjän yhteyteen. Vastaus on taatusti sataprosenttinen kyllä. Tai kysyä suomen EU-vastustajilta kantaa EU,n laajentumiseen. Jokaisella on kantansa, ja suomessa usein sitä käytetään väärin juuri näiden kyselyjen avulla. Koitetaan vaikuttaa päättäjiin tai vastaaviin omien tarkoitusperien saavuttamiseksi. Suomessa on vielä kaiken muun lisäksi, niin umpihulluja poliitikkoja/virkamiehiä, jotka eivät itse tajua että tulevat silmäänkustuiksi. Toiset ovat sellaisia, näistä auktoriteeteista, että eivät hyväksy mitään muutosta kantaansa vaikka se osoitettaisiin vuorenvarmasti vääräksi. Kukaan ei halua myöntää virheitään. Ei ole pitkä aika edes siitä, kun oli bolemiikkia auton lisäjarruvalosta. Se oli ehdoton turvallisuuslisä, mutta virkamiehen mielestä se aiheutti vaan lisää vaaratilanteita. Syynä että ihminen ei erota tuollaista "kolmenjarruvalonautoa" enää autoksi! Viranomaisilla/poliitikoilla, tulee menemään liian pitkä aika sen tosiasian ymmärtämiseen, että kaiken maailman säännökset, ja muut idioottimaiset päätökset, tulevat vain lisäämään yleistä ärtyneisyyttä. Joka sitten näkyy niin kuin se nykyään näkyy.


      • Kra
        GHOSTWRITER kirjoitti:

        Toi loppuosa kirjoituksestasi. Aivan varmasti monet näistä gallupeista ovat ihan tarkoitushakuisia. On sama kuin kysyisi venäläisiltä patriooteilta, pitäisikö suomi saattaa jälleen venäjän yhteyteen. Vastaus on taatusti sataprosenttinen kyllä. Tai kysyä suomen EU-vastustajilta kantaa EU,n laajentumiseen. Jokaisella on kantansa, ja suomessa usein sitä käytetään väärin juuri näiden kyselyjen avulla. Koitetaan vaikuttaa päättäjiin tai vastaaviin omien tarkoitusperien saavuttamiseksi. Suomessa on vielä kaiken muun lisäksi, niin umpihulluja poliitikkoja/virkamiehiä, jotka eivät itse tajua että tulevat silmäänkustuiksi. Toiset ovat sellaisia, näistä auktoriteeteista, että eivät hyväksy mitään muutosta kantaansa vaikka se osoitettaisiin vuorenvarmasti vääräksi. Kukaan ei halua myöntää virheitään. Ei ole pitkä aika edes siitä, kun oli bolemiikkia auton lisäjarruvalosta. Se oli ehdoton turvallisuuslisä, mutta virkamiehen mielestä se aiheutti vaan lisää vaaratilanteita. Syynä että ihminen ei erota tuollaista "kolmenjarruvalonautoa" enää autoksi! Viranomaisilla/poliitikoilla, tulee menemään liian pitkä aika sen tosiasian ymmärtämiseen, että kaiken maailman säännökset, ja muut idioottimaiset päätökset, tulevat vain lisäämään yleistä ärtyneisyyttä. Joka sitten näkyy niin kuin se nykyään näkyy.

        Kaverin veli osti joskus amerikkalaisvalmisteisen uuden traktorin ja siinä oli ollut takana sellainen heijastava punainen kolmio. Hän ajatteli että ompahan hyvä keksintö ja jätti sen paikalleen.
        Poliisit pysäyttivät tien päältä ja sakottivat sekä käskivät poistamaan moisen laitteen lain vastaisena ja liikenneturvallisuutta vaarantavana.

        Kuinkas sitten kävikään, täsmälleen samanlainen tuli muutaman vuoden kuluttua Suomessakin pakolliseksi.

        Näin se maa makaa.........


      • ------------------------
        Kra kirjoitti:

        Kaverin veli osti joskus amerikkalaisvalmisteisen uuden traktorin ja siinä oli ollut takana sellainen heijastava punainen kolmio. Hän ajatteli että ompahan hyvä keksintö ja jätti sen paikalleen.
        Poliisit pysäyttivät tien päältä ja sakottivat sekä käskivät poistamaan moisen laitteen lain vastaisena ja liikenneturvallisuutta vaarantavana.

        Kuinkas sitten kävikään, täsmälleen samanlainen tuli muutaman vuoden kuluttua Suomessakin pakolliseksi.

        Näin se maa makaa.........

        säännöksiä on monia, ja ei aina oikein ole mennyt jakeluun meikäläiselläkään. aikoinani autohommia ammatikseni tehneenä olisi vieläkin kysyttävää näiltä alan "oikeilta" ammattilaisilta. kuten esim, miksi auton pakoputki ei saanut päättyä takapuskurin alle, vaan sen oli tultava korilinjan ulkopuolelle? olivatko tyhmät autonvalmistaja insinöörit tehneet mokan? joka piti suomessa korjata? entä miksi kaikki Hi-Lux tojon lavat piti jatkaa 5 senttiä? vitullinen hitsaaminen! näitä älyttömyyksiä riittää, mutta suomalainen virkamies onkin maailman paras. omasta mielestään. kyllä on ollut varmaan muulla maailmalla hauskaa. ja eikös sillä elukka patsaalla siellä kiinassa saanutkaan ratsastaa? Ääliö.


    • on vitsi

      Senkö suorittaminen on mp:n käsittelytaidon mitta ? Minusta se ei kerro mitään todellisesta pyörän käsittelytaidosta ja hallinnasta. Tuon nykyisen kokeen läpäisee kuka vaan, joka on mopedilla jonkun verran ajanut.

      Jos oikeasti halutaan liikenteeseen vain sellaiset motoristit, jotka todella hallitseva pyöränsä ääritilanteissa, pitäisi ko. ajokoe uusia täysin ja edellyttää sen uudelleen suorittaminen niin varsinaisen mp-kortin jo ajaneiltakin kuin sen "lahjaksi" saaneiltakin.

      Nykyisillä autokoulujen opeilla ei kukaan opi todella ajamaan moottoripyörää. Se vaatii paljon oma-aloitteista aktiivisuutta. Siksi tuollainen esitys haiskahtaa todella vahvasti autokoulujen rahastusyritykseltä.

      Oma ehdotuksenin on, että olisi asiaan kuuluvien tahojen (Liikenneturva/vakuutusyhtiöt/liikenneministeriö ym.) järjestämiä ajokursseja, jonka suorittamalla saisi lisäalennusta pyörän vakuutukseen.

    • mahdollisia

      Eli tämän keskustelun voi lopettaa.

      • GHOSTWRITER

        mutta silti..eikö ihan tosissaan tosimaailmassa ole? Kuinkas kävikään sille ajokortin C osalle, jonka tosin sai rahaa vastaan tehdä sellaseksi kuin lompakko antoi myötä.? Kyllä tämä suomi on niin syvältä perseestä ja koko tielainsäädäntö, että ei viittis valittaa. Täällä on jo kaikkea kylliksi, mutta sekään ei riitä. Kyllä "fiksujen" pitää keksiä lisää ja lisää..ja aina lisää. Suomalainen ei tiedä edes sitä, että pyöreä on pyöreä ja ollut sitä aina, ennen kuin suomalainen tekee jotain mikä on pyöreä. Sitten sitä vasta voi kutsua keksinnöksi. Tällasia me suomalaiset ollaan..ympäripyöreitä...muun maailman silmissä hölmöjä. Mutta mitä siitä..sehän on vanha suomalainen keksintö..


    • --------------------------

      "hanakammin erillistä moottoripyörä korttia vaativat 25-35 vuotiaat". Jep, siinä iässähän tuo kateus on suurinta, vituttaako? Hähäh!

      • totta mooses

        jos olisin ehtinyt sen itse saamaan niin silloin olisin päinvastaista mieltä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4782
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2969
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1727
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1500
    6. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1322
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1039
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      981
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      29
      973
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

      En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe