Wiccojen pukeutumissäädöksistä

Hese

En voi väittää tietäväni kok wiccalaisuudesta edelleenkään mitään, mutta olikohan wiccoilla pukeutumissäädöksiä? Siis käsittääkseni rituaaleissa jne. niinkuin kaikissa mahdollisissa rituaaleissa yleensäkin, mutta ei kai mikään estä wiccaa menemästä ulos shortseissa tai bikineissä tai minihameessa? Tai vaikka ilman paitaa.

Olipa todella hankala keksiä esimerkkiä joka miehelle kävis... En nyt sitten halua antaa ihmisten ajatella että luulen kaikkien wiccojen olevan naisia. Huoh.

Wicoilla taitaa olla aika vähän tällasia...öh, rotukysymyksiä? Mustat, vaaleat, transseksuaalit ja neutrit, kaikki mukaan?

17

1072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulikivi

      jotkut käyttävät rituaaleissaan kaapuja tms.
      riippuu varmaan pitkälti siitä, että onko covenilla jonkinlaiset säännöt pukeutumiselle.
      onhan se solitaryllekin mukavampaa lähestyä Jumalatarta ja Jumalaa puhtaissa sekä kauniissa vaatteissa, vaikkei pakollista tietenkään.
      toiset eivät välttämättä pidä vaatteitaan edes päällä.

      tarkoititko siis ihan joka päiväistä yleistä pukeutumista?
      mikään ei estä sinua pukeutumasta minkälaisiin vaatteisiin haluat.

      rasismia ei suvaita wiccojen parissa.
      uskonnoltamme putoaisi pohja täydellisesti jos olisimme rasistejakin samalla!!!

    • Pihlaja

      Ei ole pukeutumissäädöksiä. Miksi olisikaan? Ihmiskeho on kaunis ja pyhä asia, ja yhtä kaunis asia on yksilön itsemääräämisoikeus.

      Se, mitä rituaaleissa on (tai ei ole) päällä, on pitkälti yksilöstä, traditiosta ja/tai covenista kiinni. Jotkut ovat aina rituaaleissaan alasti, toiset tarkoitusta varten varatuissa kaavuissa tai muissa vastaavissa, kolmannet puhtaissa arkivaatteissa. Kaikkia mahdollisia variaatioita löytyy.

      Transseksuaali ei taida olla rotu ;). Mutta ei, ei ole myöskään rotu- eikä seksuaalisuusrajoitteita. Tosin tilanne on käsittääkseni englanninkielisissä maissa sellainen, että valtaosa wiccoista on valkoisia; mitään yksiselitteistä syytä siihen tuskin on, mutta yksi tekijä saattaa olla, että esim. afroamerikkalaisilla on oma vahva kulttuuriperinteensä, josta pakanuudesta kiinnostuneet voivat ammentaa ja jonka uskoisin olevan monille heistä helpommin lähestyttävissä kuin Brittein saarilla syntynyt wicca.

      • tulikivi

        offtopic: Pihlaja olisin kysynyt näin edellisen,
        kommenttisi luettuani, että asutko
        Iso-Britanniassa?


      • Hese

        No niinpä ajattelin että luonto on kaikille. Eikä tietenkään transseksuaali oo rotu, mutta ei muukaan sana iihen oikein käyny, tai ei tullu mieleen.

        Noh, kiitän =)


      • Pihlaja
        tulikivi kirjoitti:

        offtopic: Pihlaja olisin kysynyt näin edellisen,
        kommenttisi luettuani, että asutko
        Iso-Britanniassa?

        En asu, vaikka mielelläni sinne muuttaisinkin. :)


    • Calantha

      Tähän onkin tullut jo pari vastausta, mutta mainitsen vielä, että suuri osa wiccoista pukeutuu mieluiten luonnonmateriaalista valmistettuihin asuihin ainakin rituaalien aikana. Noin muuten en ole havainnut suuria yhtenäisyyksiä. :)

      Arkipukeutuminen on erittäin yksilöllistä. Wicca on usein vaikea huomata ulkonäön perusteella.

      • tulikivi

        tuo oli hyvä lisäys Calantha!
        jäi näköjään itseltäni mainitsematta.


    • Wiccaksi isona

      Katukuvassa wicca ei erotu muista.
      Rituaaleissa saattaa olla, että yksinäinen wicca suorittaa rituaalinsa alasti. Joissain ryhmissä se on myös suvaittavaa. Jotkut käyttävät kaapuja jne. Meidän piirissä, jos siltä tuntuu, voi olla alasti, ei tarvitse kuitenkaan. Kaikki eivät ole sinuja oman kehonsa kanssa.
      Kaapua käyttää monet rituaaleissa, eli tässäkin aikamoinen vapaus on olemassa. Pukeudut tai et, silti voit olla lähellä Jumalatarta.

      Tämä on taasen oma näkemykseni, ei laki, jota pitäisi noudattaa.
      Ja kaikkialla on omat sääntönsä ja sovitut ohjeet, joita noudatetaan.

      Blessed be

    • Agnosos

      Ymmärtääkseni, kuten jo edellä mainittiin, niin mitään pukeutumis säädöksiä ei sinäänsä ole. Mutta, se miten pukeutuu, esim. rituaaleja suoritettaessa on kuitenkin aika tärkeää. Nimittäin pukeutuminen auttaa mieltä valmistautumaan suoritettavaan tekoon.

      Taisi olla Gardner, joka kehotti olemaan alasti, mutta tällä ei suoranaisesti ole mitään suurempaa tehtävää, kuin se, etteivät vaatteet häiritse keskittymistä.

      Yleensä ottaen kaapu, on ainakin minusta paras vaihtoehto. Ensinnäkin se tekee selvän eron arjen ja rituaalin välillä, eikä pahemmin purista.

      • iiris

        Ihan vaan mielenkiinnosta, mistä te niitä kaapuja hommaatte? Allekirjoittaneen käsityötaidot ovat ainakin kovin kyseenalaiset, joten jos kuuluisin johonkin coveniin, täytyisi minun kyllä olla alasti!! ;) Niin että ei taida Suomessa olla mitään Kaapu oy:tä, josta niitä sais...?


      • anonyymi
        iiris kirjoitti:

        Ihan vaan mielenkiinnosta, mistä te niitä kaapuja hommaatte? Allekirjoittaneen käsityötaidot ovat ainakin kovin kyseenalaiset, joten jos kuuluisin johonkin coveniin, täytyisi minun kyllä olla alasti!! ;) Niin että ei taida Suomessa olla mitään Kaapu oy:tä, josta niitä sais...?

        ...kiinnostaa myös minua. Haluaisin kaavun, mutta en osaa sellaista itse tehdä. Suomesta taas sellaista ei varmaan saa ostettua. Onko olemassa esim. jotain luotettavaa nettikauppaa, josta sen voisi tilata?

        Tosin niihinkin taitaa tarvita Visan tai jonkin muun luottokortin, eikä minulla sellaista ole... pulmallista...


      • Pihlaja
        anonyymi kirjoitti:

        ...kiinnostaa myös minua. Haluaisin kaavun, mutta en osaa sellaista itse tehdä. Suomesta taas sellaista ei varmaan saa ostettua. Onko olemassa esim. jotain luotettavaa nettikauppaa, josta sen voisi tilata?

        Tosin niihinkin taitaa tarvita Visan tai jonkin muun luottokortin, eikä minulla sellaista ole... pulmallista...

        Mitä ihmettä, ette löydä Suomesta kaapuja? Kokeilkaapa Intian Basaaria, Indiskaa tai mitä niitä "Oriental Import"-kauppoja lähimpänä sattuu olemaankaan - siellä on rekit täynnä kaavuiksi erittäin hyvin sopivia pitkiä tunikoita, mekkoja jne. Kirpputorit ovat myös hyvä vaihtoehto. (Löysin itse juuri muutamalla eurolla yksinkertaisen mustan mekon, josta tuli täydellinen kaapu.) Myös keskiaika- ja liveroolipelivaatteita valmistavat ompelijat tekaisevat kaavun käden käänteessä. Hop hop netistä etsimään. :)

        Ei rituaalivaatteen todellakaan tarvitse olla mikään "Wirallinen Wiccakaapu" joka on ostettu kalliilla "Wirallisesta Wiccakaupasta". ;)


      • iiris
        Pihlaja kirjoitti:

        Mitä ihmettä, ette löydä Suomesta kaapuja? Kokeilkaapa Intian Basaaria, Indiskaa tai mitä niitä "Oriental Import"-kauppoja lähimpänä sattuu olemaankaan - siellä on rekit täynnä kaavuiksi erittäin hyvin sopivia pitkiä tunikoita, mekkoja jne. Kirpputorit ovat myös hyvä vaihtoehto. (Löysin itse juuri muutamalla eurolla yksinkertaisen mustan mekon, josta tuli täydellinen kaapu.) Myös keskiaika- ja liveroolipelivaatteita valmistavat ompelijat tekaisevat kaavun käden käänteessä. Hop hop netistä etsimään. :)

        Ei rituaalivaatteen todellakaan tarvitse olla mikään "Wirallinen Wiccakaapu" joka on ostettu kalliilla "Wirallisesta Wiccakaupasta". ;)

        Juups, pitääpä mennä metsästämään seuraavalla kerralla kun sattuu vähän isompi kaupunki tielle. Täällä perämettässä ei nimittäin oo kovin montaa Intian Basaaria ym.ym. Onneksi käydään aika usein Helsingissä... :)


      • anonyymi
        Pihlaja kirjoitti:

        Mitä ihmettä, ette löydä Suomesta kaapuja? Kokeilkaapa Intian Basaaria, Indiskaa tai mitä niitä "Oriental Import"-kauppoja lähimpänä sattuu olemaankaan - siellä on rekit täynnä kaavuiksi erittäin hyvin sopivia pitkiä tunikoita, mekkoja jne. Kirpputorit ovat myös hyvä vaihtoehto. (Löysin itse juuri muutamalla eurolla yksinkertaisen mustan mekon, josta tuli täydellinen kaapu.) Myös keskiaika- ja liveroolipelivaatteita valmistavat ompelijat tekaisevat kaavun käden käänteessä. Hop hop netistä etsimään. :)

        Ei rituaalivaatteen todellakaan tarvitse olla mikään "Wirallinen Wiccakaapu" joka on ostettu kalliilla "Wirallisesta Wiccakaupasta". ;)

        Kiitos vinkistä. Enpä ole tullut tuota intian basaaria ajatelleeksi. Tosin eipä täällä sellaista olekaan, mutta täytyy pitää silmät auki ensi viikolla, kun menen Helsinkiin=)


      • Valeriana
        iiris kirjoitti:

        Ihan vaan mielenkiinnosta, mistä te niitä kaapuja hommaatte? Allekirjoittaneen käsityötaidot ovat ainakin kovin kyseenalaiset, joten jos kuuluisin johonkin coveniin, täytyisi minun kyllä olla alasti!! ;) Niin että ei taida Suomessa olla mitään Kaapu oy:tä, josta niitä sais...?

        kaavun voi tehdä yksin kertaisesti pitkäponcho johon sitten vain kaula aukko ja vyö ympäri :)
        No kyllä siinä pitää jonkin verran osata ompelukonetta käyttää mutta ei sentään yksin tarvitse olla nakuna.

        Suosittelen itämaistyyppisiä vaateliikkeitä. Esim. marokkolais- egyptiläis tyyppiset yksin kertaiset kaavut menee hyvin. Ja värejä ja koristeita löytyy ja ilman.


    • puu

      Rituaaleissa kyllä on kaapua, mutta vapaa-ajalla ihan sama vaikka olisit alasti ;) niinkuin sinä olet syntynytkin.
      Ja kaikki ovat luonnonlapsia, jotenka kaikki mukaan vain jotka haluavat, olkoot ne mitä suuntautumista & sukupuolta tahansa.
      Käsittääkseni tosin sana wicca tarkoittaa miespuolista, ja sana wicce naispuolista tässä, joten takaisin lukemaan lisää :)

      • tulikivi

        jokainen tavallaan, mutta miksi alkaa erottelemaan?
        minulle wicca on mies- tai naispuolisen wiccalaisen nimitys. tasa-arvo on kuitenkin uskontomme peruslähtökohta, joten miksi ihmeessä wicca ja wicce nimitykset?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe