Perintöriidasta itsemurha . . .

auttakaa pian . .

Vanhempien kuoltua n.10v sitten, 7 sisarrusta peri synnyinkotinsa.
Vanha mökki ja maata sen ympäriltä n. 100*100m, jonka arvoksi virallinenarvioija sai 5000.

Nyt 3 sisarrusta, joilla on rahaa ja omat kesäpaikat, haluaa myydä omat osuutensa, ulkopuolisille , jotta 4 jäljelle jäänyttä sisarrusta menettäisivät paikan missä viettää kesänsä.
Taustalla on katkeruudet, joita ei voi selvittää.

Myyntiä ajavat sisarrukset aikovat laittaa tilan myyntiin oikeudenkautta, ellei heidän osuutta tilasta makseta moninkertaisena.

Onko näin, että tila siirtyy ulkopuolisen omistukseen, jos he toteutavat uhkauksensa ?

Onko 4 sisarruksen mahdollista ostaa 3 myyvän osuus tilasta markkinahintaan, jolloin mökki säilyisi suvussa ?

Onko teistä kukaan joutunut käymään, tai tuttu, tällaista oikeusprosessia loppuunasti ?

Miten se päättyy, meneekö mökki ja minulta puoliso ? ?

Olemme kaikki asianosalliset 50-70v .
Puolisoni ei enää jaksa . . .

12

2160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millamarjatta

      en osaa muuta neuvoa antaa asiassa, kuin että varaat ajan kuntasi oikeusaputoimistosta ja kysyt sieltä, miten voitte menetellä. Ei toiset voi yksin määrätä myynnistä ilman muiden sisarusten lupaa. Kaikkihan te olette "omistajia".

      Hae rohkeasti apua ja jaksamista teille!

    • Jurristi Jurrissa

      Jos asia viedään oikeuteen, niin viime kädessä se määrää käyvän hinnan jolla muut voivat/saavat tilan itselleen lunastaa. Kymmenessä vuodessa arvo lienee noussut, mutta markkinahinta sille määrätään, ainakaan mainittavaa ylihintaa ei kukaan saa/joudu maksamaan.


      Jos he taas suoraan myyvät osuutensa ulkopuoliselle voi heillä olla vaikeaa löytää ketään joka suostuu ostamaan vain 3/7 osaa ja vielä maksamaan siitä edes käyvän hinnan.
      Mutta jos tällainen löytyy, niin he osuutensa voivat vapaasti myydä, eikä kenelläkään sisaruksista ole siihen erillistä etuosto-oikeutta. Toki tämän kaupan voi sitten aikanaan riitautta, mutta siitä tuskin tulee muuta kun lisää kuluja ja lisää vaivaa.


      Jos puolisosi ei kestä prosessia ja kuolee tai tappaa itsensä, siitä ei voida ketään oikeudelliseen vastuuseen vaatia.

      • nix nax

        >>Jos asia viedään oikeuteen, niin viime kädessä se määrää käyvän hinnan jolla muut voivat/saavat tilan itselleen lunastaa.>Jos he taas suoraan myyvät osuutensa ulkopuoliselle... Toki tämän kaupan voi sitten aikanaan riitautta, mutta siitä tuskin tulee muuta kun lisää kuluja ja lisää vaivaa.


      • auttakaa pian
        nix nax kirjoitti:

        >>Jos asia viedään oikeuteen, niin viime kädessä se määrää käyvän hinnan jolla muut voivat/saavat tilan itselleen lunastaa.>Jos he taas suoraan myyvät osuutensa ulkopuoliselle... Toki tämän kaupan voi sitten aikanaan riitautta, mutta siitä tuskin tulee muuta kun lisää kuluja ja lisää vaivaa.

        luettuani antamasi lakilinkin, tulin siihen käsitykseen(korjatkaa jos olen väärässä) että:

        kun mökki ja maapala on yhteisomistuksessa ja 3 sisarrusta haluaa sen purkaa, eikä heille kelpaa kuin raha, niin heidän uhkaus pakkohuutokaupasta ja jäljellejäävien sisarruksien kesäpaikan menetyksestä toteutuu, kun he suostuvat myymään osuutensa vain ulkopuoliselle ostajalle.

        Eli, jos tulee huutokauppa, niin ne sisarrukset jotka haluavat säilyttää tilan, joutuvat tekemään tarjouksia omastaperintöosastaan ja osuuttansa myyvien sisarrusten osuudesta ja silti menettää tilan, jos joku ulkopuolinen tarjoaa niin suuren summan rahaa, ettei 4 sisarruksen varat riitä ?

        Onko näin, vai voiko tätä mihinkään lainpykälään nojaten estää ?


      • nix nax
        auttakaa pian kirjoitti:

        luettuani antamasi lakilinkin, tulin siihen käsitykseen(korjatkaa jos olen väärässä) että:

        kun mökki ja maapala on yhteisomistuksessa ja 3 sisarrusta haluaa sen purkaa, eikä heille kelpaa kuin raha, niin heidän uhkaus pakkohuutokaupasta ja jäljellejäävien sisarruksien kesäpaikan menetyksestä toteutuu, kun he suostuvat myymään osuutensa vain ulkopuoliselle ostajalle.

        Eli, jos tulee huutokauppa, niin ne sisarrukset jotka haluavat säilyttää tilan, joutuvat tekemään tarjouksia omastaperintöosastaan ja osuuttansa myyvien sisarrusten osuudesta ja silti menettää tilan, jos joku ulkopuolinen tarjoaa niin suuren summan rahaa, ettei 4 sisarruksen varat riitä ?

        Onko näin, vai voiko tätä mihinkään lainpykälään nojaten estää ?

        Jos tila myydään julkisella huutokaupalla (joka kuitenkaan ei ole "pakkohuutokauppa"), niin se myydään korkeimman tarjouksen tekijälle. Jos osaomistaja huutaa tilan, hänen ei tietenkään tarvitse käytännössä maksaa kauppahinnasta itselleen kuuluvaa osuutta.

        Sitä, että tila myydään eniten tarjoavalle, ei voi estää.


      • Jos haluaa
        nix nax kirjoitti:

        Jos tila myydään julkisella huutokaupalla (joka kuitenkaan ei ole "pakkohuutokauppa"), niin se myydään korkeimman tarjouksen tekijälle. Jos osaomistaja huutaa tilan, hänen ei tietenkään tarvitse käytännössä maksaa kauppahinnasta itselleen kuuluvaa osuutta.

        Sitä, että tila myydään eniten tarjoavalle, ei voi estää.

        "Sitä, että tila myydään eniten tarjoavalle, ei voi estää. "

        Kyllä voi estää.
        Myyjä(jät) voi etukäteen pidättää itsellään oikeuden hylätä kaikki tarjoukset jolloin hänen ei ole pakko myydä, mikäli hinta jää hänen mielestään liian alhaiseksi.


      • nix nax kirjoitti:

        >>Jos asia viedään oikeuteen, niin viime kädessä se määrää käyvän hinnan jolla muut voivat/saavat tilan itselleen lunastaa.>Jos he taas suoraan myyvät osuutensa ulkopuoliselle... Toki tämän kaupan voi sitten aikanaan riitautta, mutta siitä tuskin tulee muuta kun lisää kuluja ja lisää vaivaa.

        "JOS kysymyksessä on edelleen jakamaton kuolinpesä, em. laki ei sovellu, vaan perintökaari. Tällöin pesän jaosta ja siinä yhteydessä mahdollisesti vaaditusta tilan myymisestä päättää oikeuden määräämä pesänjakaja. "

        Voiko pesänjakaja todellakin myydä tilan, vaikka joku perillisistä vastustaisi? Aiemmin olen lukenut, että silloin pesänjakaja tekee vain paperijaon ja hänen työnsä päättyy siihen. Sen jälkeen pitäisi hakea erikseen yhteisomistuksen purkua.


      • nix nax
        Jos haluaa kirjoitti:

        "Sitä, että tila myydään eniten tarjoavalle, ei voi estää. "

        Kyllä voi estää.
        Myyjä(jät) voi etukäteen pidättää itsellään oikeuden hylätä kaikki tarjoukset jolloin hänen ei ole pakko myydä, mikäli hinta jää hänen mielestään liian alhaiseksi.

        >>Kyllä voi estää.
        Myyjä(jät) voi etukäteen pidättää itsellään oikeuden hylätä kaikki tarjoukset jolloin hänen ei ole pakko myydä, mikäli hinta jää hänen mielestään liian alhaiseksi.


      • nix nax
        Timontti kirjoitti:

        "JOS kysymyksessä on edelleen jakamaton kuolinpesä, em. laki ei sovellu, vaan perintökaari. Tällöin pesän jaosta ja siinä yhteydessä mahdollisesti vaaditusta tilan myymisestä päättää oikeuden määräämä pesänjakaja. "

        Voiko pesänjakaja todellakin myydä tilan, vaikka joku perillisistä vastustaisi? Aiemmin olen lukenut, että silloin pesänjakaja tekee vain paperijaon ja hänen työnsä päättyy siihen. Sen jälkeen pitäisi hakea erikseen yhteisomistuksen purkua.

        Jos tila on sellainen, ettei sen jakaminen maana (halkominen) tule kysymykseen, pesänjakaja voi, haettuaan oikeudelta myyntiluvan, myydä tilan - vaikka joku osakkaista olisi myymistä vastaan.


      • happikakkonen
        nix nax kirjoitti:

        Jos tila on sellainen, ettei sen jakaminen maana (halkominen) tule kysymykseen, pesänjakaja voi, haettuaan oikeudelta myyntiluvan, myydä tilan - vaikka joku osakkaista olisi myymistä vastaan.

        Kyse on kuitenkin niin pienestä rahasummasta, että eikös olis viisaampi antaa koko jutun olla ja ratketa ihan ajallaan tai vaikka ei koskaan. JOs välität puolisostasi, minkä arvoinen hänen henkensä on? 3000e, 100000e 100000e?

        Keskittykää elämäänne ja antakaa mokoman jutun olla.


    • Yäk

      Suomen kielessä ei ole sanaa sisarrus, vaan oikea sana on sisarus.

      • auttakaa pian

        Kiitos, että autoit meitä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe