tilanne on seuraava: minun postilaatikkooni oli tullut kirje ja avasin sen siltä istumalta jo matkalla postilaatikolta ulko-ovelle ja kun sisältö alkoi ihmetyttää huomasin, että kirje olikin osoitettu naapurilleni. olen siis avannut toiselle osoitetun kirjeen. tuleeko minun ottaessani postilaatikosta vielä nimenomaan varmistaa että kirjeessä on minun nimeni (tässa tapauksessa kiinnitin huomiota ilmeisesti vain lähettäjän logoon) vai onko tämä posteljoonin virhe?
selitin asian naapurille ja pahoittelin, mutta hän on hyvin näreissään. naapurin laatikko ei edes ole minun postilaatikkoni vieressä vaan kokonaan toisessa paikkaa n. 10 m etäisyydellä.
toisen kirjeen avaaminen
9
5591
Vastaukset
- kirjeen on parasta
vain polttaa se takassa ja olla hiljaa.ei tule naapurin kanssa ongelmia.Avaaja on aina vastuussa ei posti.
- Helmunt Schwein
Jos teko tehtäisiin tahallaan, niin kyseessä olisi viestintäsalaisuuden loukkaus -niminen rikos.
Erehdyksen vallassa tehtynä se ei kuitenkaan ole rikos. Korvausvelvollisuus on, jos kirjeen oikealle saajalle aiheutui vahinkoa.- Oliisi
Vahingonkorvausvelvollisuutta ei tällaisessa tapauksessa ole (kun kyse ei ole henkilö- tai esinevahingoista), jos vahinkoa ei ole aiheutettu rikollisella teolla. Eli jos kirje avataan erehdyksessä, silloin kyse ei ole rikoksesta eikä siten synny myöskään vahingonkorvausvelvollisuutta.
- green eys
Tervehdys ! Mitään rikosta ei ole syntynyt kun avasit postin koska kyseinen henkilö jolle kirje on osoitettu ei asu sinun osoitteessa.
Osoite voi olla puutteellinen jolloin posti ei muutenkaan löydä perille joten postikin avaa kirjeen jos posti ei löydä osoitetta mihin palauttaa taikka lähettää posti polttaa kirjeen.
Jos on käynyt niin että siinä on teidän ovi/talonumero niin posti ei teidän tapauksessa ole tehnyt virhettä etkä sinä.
...!
T:Marko- Oliisi
Jos toiselle osoitettu kirje avataan tahallisesti, kyse on viestintäsalaisuuden rikkomisesta, josta voidaan tuomita 1-3 vuodeksi vankeuteen.
Sillä ei ole mitään merkitystä miten kirje on päätynyt haltuusi, vaikka olisit sen löytänyt kadulta. - MULKKU..
Oliisi kirjoitti:
Jos toiselle osoitettu kirje avataan tahallisesti, kyse on viestintäsalaisuuden rikkomisesta, josta voidaan tuomita 1-3 vuodeksi vankeuteen.
Sillä ei ole mitään merkitystä miten kirje on päätynyt haltuusi, vaikka olisit sen löytänyt kadulta.lue tuo aloitus uudelleen ja uhkaile vasta sen jälkeen, VITUN JÄLKEENJÄÄNYT
- minäkin avaan
En koskaan käytä silmälaseja, joita tarvitsen lukiessani,
avatessani luukusta tulleen postin (kerrostalo). Melko usein posti on aivan muille tarkoitettua, esim entisille asukkaille, hyvin usein posti jakaa väärään paikkaan.
Olen usein miettinyt, teenkö isonkin synnin avatessani toisten kirjeitä, mutta en voi erehdyksille mitään. Aina olen vienyt väärät lähetykset postiin taikka lähettänyt oikealle vast. ottajalle,
erään entisen asukkaan kanssa on myös sovittu miten toimitaan jos vielä hänen postiaan tulee.
Toisen laatikosta postin ottaminen on kyllä jo hmm epäilyttävää....... - naapurisi....
Ilmoita mulkkunaapurillesi, kohteliaasti, että vastaisuuden varalta tarkastaisi oman postilaatikkosi, ennenkuin itse noudat postin.
Ja poimisi omansa pois. Pahoittele sille sialle vielä "vakavaa rikostasi". Sano että sait siitä trauman, näet painajaisia, se tulee uniisi, et uskalla enää edes omaa postiasi avata jne yms..
ps. Olisi naapureillasi hauskaa, kun se mulkku tutkii suurennuslasin kanssa kaiken postisi;) - Oliisi
Toiselle osoitetun kirjeen avaaminen on rikos silloin kun se tehdään oikeudettomasti ja tahallisesti.
Omaan postilaatikkoon tulleita kirjeitä ei tarvitse erikseen tarkastaa ennen avaamista, jos olet postilaatikon ainoa käyttäjä. Jos samassa osoitteessa asuu lisäksesi muita henkilöitä, silloinhan sinun pitää joka tapauksessa tarkistaa että kirje on osoitettu nimenomaan sinulle (olettaen että et ole sopinut kirjeiden avaamisesta muiden asukkaiden kanssa).
Rikos tapahtuu myös siinä vaiheessa, jos jatkat kirjeen lukemista sen jälkeen kun olet huomannut ettei sitä ole osoitettu sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803