Mitenkäs muissa perheissä hoidetaan lasten intiimien alueiden puhtaanapito? Meillä vanhemman tytön pimppi ja peppu on pesty aina saunan ja suihkun yhteydessä eikä hommasta ole tehty sen suurempaa numeroa. Tyttö täyttää kohta jo 7 ja ehdotinkin yksi kerta että hän voisi jo itse pestä oman pimppinsä, mutta tyttö totesi suoraan että pese sinä vaan en mä halua sinne koskea. Itseäni ei homma sinänsä kiusaa, mutta ajattelin kysellä pestäänkö muissa perheissä vielä pimppejä ja pippeleitä tuon ikäisiltä lapsilta ja miten voisin auttaa tytärtäni tutustumaan omaan kehoonsa ja rohkaista koskemaan omaan pimppiinsä? Tytön vuotta nuorempi pikkuveli sen sijaan hoitaa homman jo ihan itsenäisesti, joskin äidin on edelleen valvottava touhu, koska muuten poika jättää homman tekemättä.
Olisi mukava muutenkin kuulla kokemuksia siitä, miten muissa perheissä tämä sinänsä kiusallinen juttu on saatu hoidettua.
Lasten alapesu?
11
3481
Vastaukset
- sammal
Ehkä kuuluu johonkin tyttöjen ikäkehitykseen? sillä samanikäinen tyttö ei suostunut rasvaamaan peppuaan, vaikka oli kutiavaa ja kuivaa ihottumaa. Ei saanut minä, (en ole äiti), ei isä, ei itsekään halunnut, ilmeestä päätellen ajatus inhotto. Sanottiin, että sehän on vain ihoa, laitat pelkästään pyllynkannikoille.
Itse olin kovin ujo ja arka ja häveliäs lapsi, koulun jumppatuntien ja uimahallin yleiset suihkutilat olivat kauhistus. Alastomuus muiden nähden (koulukavereiden, tuntemattomien ja perheenjäsentenkin) oli jotenkin hävettäävää, yh! Ei lainkaan luontevaa minulle...
Aikanaan siitä pääsee sillä tavalla yli, että luontevan oloisesti käy ja toimii em. paikoissa.
Aikanaan tyttösikin tulee sinuksi oman alapäänsä kanssa. Älä painosta, se aiheuttaa enemmän ahdistusta. Hän tekee tuttavuutta itsensä kanssa ja huolehtii hygieniastaan sitten kun on valmis siihen. Jos edessä on sitten joskus leirejä ja koulun kanssa uimahallikäyntejä, voit sanoa että NYT on itse pestävä MYÖS nämä intiimit paikat. Voithan neuvoa: tyttöhän pyyhkiikin itse pyllynsä wc-käynnin jälkeen, pesu ei ole oikeastaan sen kummempaa. Ei tarvitse kaivella tai muutakaan, siitä päältä vain..
Toivottavasti täsä oli apua`? - MdK
niin että tyttäresi ei kohta halua kenenkään koskevan intiimeihin alueisiinsa.
Oma lapseni halusi minun pesevän hänen peräpäänsä kakkareissujen jälkeen, "ettei jää murenia, jotka kutiaa". Hän oli varmasti vanhempi kuin tyttäresi.
Mutta ykskaks hän tuli häveliääksi eikä halunnut minun enää häntä pesevän.- Äiti
Missäs iässä häveliäisyys sitten astui kuvaan? Olisihan se nyt aika outoa, jos äiti joutuisi pesemään vielä 10-vuotiaanakin!
No täytynee yrittää joku kerta puhua näistä sukupuoliasioista ihan muuten vaan ja yrittää samalla sitten muuttaa tytön suhtautumista luonnolliseen suuntaan. Meillä ei ole koskaan suhtauduttu alastomuuteen tai sukupuoliasioihin mitenkään häpeilevästi, ennemminkin päin vastoin, joten mistään sellasiesta traumastakaan ei oikein voi olla kyse. - mami
Äiti kirjoitti:
Missäs iässä häveliäisyys sitten astui kuvaan? Olisihan se nyt aika outoa, jos äiti joutuisi pesemään vielä 10-vuotiaanakin!
No täytynee yrittää joku kerta puhua näistä sukupuoliasioista ihan muuten vaan ja yrittää samalla sitten muuttaa tytön suhtautumista luonnolliseen suuntaan. Meillä ei ole koskaan suhtauduttu alastomuuteen tai sukupuoliasioihin mitenkään häpeilevästi, ennemminkin päin vastoin, joten mistään sellasiesta traumastakaan ei oikein voi olla kyse.Ihan asiallisesti sellainen "trauma"-mahdollisuus tulee mieleen, että jos alapesuun kovin kiinnitetään huomiota niin lapsi saa käsityksen että alapää on likainen ja inhottava eikä tietysti halua sinne koskea, ja tällainen asenne voi myöhemmin aiheutaa vaikean suhtautumisen seksuaalisuuteenkin.
On varmasti ihan hyvä että olet ruvennut asiaa miettimään
- iskä
Pippeli- ja peppupesu kuuluu ohjelmaan joka ikinen ilta, siitä ei luisteta. Isompi poika osaa "pestä" jo itse vehkeensä. Tosin jos haluaa varmistua puhtaudesta pitää aikuisen tarkistaa tulos.
Meillä käydään yhdessä suihkussa ja saunassa, joten peseminen on ollut (ja toivottavasti on jatkossakin) luonnollista ja helppoa.
Jos muu ei auta, asian voi myös tehdä riidan kautta. Eli yksinkertaisesti ilmoittaa lapselle, että tästä eteenpäin peset alapääsi itse. Mitäpä lapsi voi siihen muuta kuin pestä. Itkuhan siitä tietysti tulee, mutta tuskin enää seuraavalla kerralla. Isommalle lapselle syitä voi jo hieman selittääkin. - henk. koht.
Eihän sinne tarvitse koskea käsin, jos teillä on kädessä pidettävä suihku. Kyllä se lapsella riittää suihkuttelu, jonka osaa tehdä itsekin ja luonto kyllä ohjaa asiassa myös. Vauvaiän jälkeen alapesu on syytä siirtää lapsenkin yksityisasiaksi ja vanhempien on osattava vain luottaa että se jotenkin sujuu.
- yh 38
on ilmeisesti niin herkkä iho, että pienikin kosketus sattuu. Pyllyn pesu opeteltiin sitten niin, että panin lämmintä vettä vatiin, ja sanoin että keräilepäs kaikki roskat pimpistä. Siellä on monta kurvia. Hitaasti ja varovasti pyyhit sormella kaikki kurvit. Alussa hän sanoi usein, että kutittaa, mihin vastasin että pyyhit liian nopeasti. Oppi kuukaudessa, eikä enää tarvi kinata.
- kolmen äiti
Miksi ihmeessä lasten alapesuun tarvitsisi kiinnittää noin paljon huomiota. Vasta murrosiässä pesun tarve korostuu ja silloin kyllä osaavat itse. Pienemmille ei erityinen alapesu liene tarpeen. Kylvyssä istuessa puhdistuu sen verran kun tarvitaan.
- myöskin kolmen äiti
Juuri noin se on, ei siihen tarvi kiinnittää mitään huomiota. Ja terveinä ovat pysyneet.
- todennäköinen pedofiili!
Tyypillinen äidiksi verhoutuneen pedofiilin pervessi avaus.
- AmmattiRunkkaaja
Mä "pelkäsin" ottaa pippelistä kiinni pienenä pidin vähän vaan nahasta kiinni kahdella sormella kun pissasin tänään mä kyllä pidän siitä kiinni kunnolla kun pissaan
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812