Huomenna sataa!!

jartsev

Huomiseksi ennustetaan kovaa sadetta koko maahan. Mitä teette sateella, masentaako se vai helpottaako kun ei tarvitse tehdä mitään velvollisuudentunnosta. Voi pitää sadetta. Mutta mitä tarkoittaa kun sanotaan, että "pidetään sadetta".

42

1693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitin

      Sade inspiroi! Se saa mielikuvitukseni laukkaan!
      Kirjoitan!
      En pidä sadetta, vaikka pidänkin sateesta!

      • jartsev

        "Sadetta pidetään" Täällä meillä päin useimmiten kun sadetta pidetään niin tarkoitetaan että ollaan sateen suojassa, vaikka sanatarkasti voisi kuvitella että sadetta yrittetäis pidätellä paikoillaan. Sateesta voi tosiaan pitää, minäkin pidän siitä vaikka se joskus haittaa ulkohommia kun kaikkea ei voi sateessa tehdä, mutta tuleehan niitä poutapäiviäkin.


    • NaVaN

      kastumiselta ja samalla odotetaan sateen loppua värjötellen porttikongissa tai kuuma kaakaota hörppien kuppilassa toisen ihmisen kanssa rupatellen ;) .... syntyjä syviä en tiedä

      Pienenä kapusin vintille tai uuninpankolle akuankka ja ruisleipäpinon kanssa. Jos sadetta jatkui useamman päivää lätäköt olivat isoja ja houkuttelevan lähellä toisiaan. Niissä oli hauska pomppia mieluiten palajain jaloin. Komeita loikkia ja hienoja pyllähdyksiä. Meitä oli kolme pientä pellavapäätä jakamssa kertaistamassa saman hauskuuden.

      Jos sateen alku ajottui ladon tuntumaan niin viereisestä kasvimaasta vinopino nauriita ja luolanteko ja pomppuretki heinälatoon eväitten kera.

      Nykyisin: monenkohan kaaren sateenkaarirypäs odottelua? kolmea yhtäaikaista useampaa en ole nähnyt. Sateella on hyv hengittää ja nukkua rauhaisaa unta kasaantuneen väsymyksen ja stressin poistoon. Sateella on nautinto mennä ulos ilman sateenvarjoa ja takkia ja kastua litimäräksi.

      • jartsev

        Osuit kyllä naulankantaan. Minulla on kyllä paljolti samanlaisia kokemuksia lapsuudesta ja nykyisiä tuntemuksia sateesta:-)


    • henrii

      on tottunut tänäkesänä. Kesälomallakin satoi jokapäivä.
      Vieraita on humenna kyllä tulossa, täytyy kehitellä jotai mitä sade ei haittaa, tympii

    • tekemistä on

      leivotaan rieskaa, ja pullaa kun on sadepäivä.
      Sitten loppulämpöön karjalanpaisti uuniin.

      • jartsev

        kaalisoppaa huomiseksi. Kaalisoppa jakaa mielipiteitä. Jotkut pitää, jotkut eivät voi sietää. Minä pidän.


      • NaVaN
        jartsev kirjoitti:

        kaalisoppaa huomiseksi. Kaalisoppa jakaa mielipiteitä. Jotkut pitää, jotkut eivät voi sietää. Minä pidän.

        , täytyy tyytyä kukkakaaliin ja parsakaaliin. Kaaliruuista eniten fanitan itsetekemääni kaalilaatikkoa; maailman parasta, En saa enää syödä :(

        Mie tein tänään 3 l kattilallisen porkkanavelliä, namia sekin.


      • jartsev
        NaVaN kirjoitti:

        , täytyy tyytyä kukkakaaliin ja parsakaaliin. Kaaliruuista eniten fanitan itsetekemääni kaalilaatikkoa; maailman parasta, En saa enää syödä :(

        Mie tein tänään 3 l kattilallisen porkkanavelliä, namia sekin.

        Kukkakaali ja parsakaali erityisesti. Minä pidän niistä kaikista, harmi varmaan että et voi käyttää, mutta pitäähän siihen sopeutua. Onneksi noita muita.


    • sade'

      Ihanaa lukea lämpöisiä, elämänmyönteisiä tekstejänne!
      Emme todellakaan tarvitse orvokin tai paloman edistyksellisyyttä viikonloppurauhaamme rikkomaan!

      • sentään...helppoa on sinun venettäsi keinuttaa..

        Terveisiä Palomalta


    • 57 v mies

      Sade on vesipisaroita,sade on luojan suomaa ruokaa.
      lehdet maan kosteuden punoaa.Puilvi versoaa,vielä syys salamoita,valomereksi tienoon puhkoaa.

      Tö syksyn on tummia lakanoita,käsivarsia yksin
      käpertyneitä.Niin monet kaipaa rakastamista,
      monet kehot makaa yksinäisi öitä.

      Mikä muuri on kesän ja syksyn välis,kuin raja tuulen ja tyvenen.Moni askele vuottaa syksyn saves,moni kulkee nevaan katkeruuden.

      Siis etsi toinen sateen varjoos,hymyile
      pisaroille syksyn taivaan.On niin hyvä
      ottaa hänet lämpöön kainaloos,sanat hellä,kultainen kun otit mut suojaan.

    • kun otetaan

      hyvä kirja, ja maate soffalle.
      Rypytkin häipyy olemattomiin kun on vaaka-asennossa.
      Siksi nuo rypyt, kun tääl niin pal niistä paasataan.
      Ja antaa siis veden vaan virrata ulkona. :))

      • jartsev

        Hyvä pointti! Ja saattaa tosiaan pitää paikkansa. Eipä tarvii kiireissä rypistellä otsanahkaa tai huolestua kaikesta. Antaa vain sataa, pidetään ryppyjen oikaisu lepohetki oikein joukolla.


    • äitemuzzi

      mitä ennustetaan, mutta meillä päin ne ei kovin usein mene ne säät sen povarin mukaan.
      Tänäänkin piti sataa niin heti aamusta, mutta kun se sade olikin mennyt yön aikana sisämaahan. Aamulla oli sellasta pilvipoutaa.

      Hieno päivä oli ja ihanan tuulinen ilma ja iltapäivällä aurinkoista. Huomisen säätila selviää aamulla, kun katsoo klasista ulos.
      Näin se menee meilläpäin.
      Jos sataa oikein rankasti níin sitten piretään sadetta jonkun katoksen alla, kunnes kuuro menee ohi. On kyllä kastuttukin ja kunnolla tänä kesänä. Että Hokmannin tipat olis ollu tarpeen.

      Koitas nyt pitää sadetta, mutta eihän huomenna sada.
      Öitä t. äitemuzzi menee maata

      • jartsev

        Sataa varmasti huomenna, vai missä lienet kun ei nämä sateet sinne ulotu.


      • äitemuzzi
        jartsev kirjoitti:

        Sataa varmasti huomenna, vai missä lienet kun ei nämä sateet sinne ulotu.

        täältä lounaasta, yöllä oli satanut ja aamulla oli pilvistä, mutta nyt aurinko näyttäytyy pilvenhattaroiden raoista.
        Onneksi tuulee taas mukavasti, pidän tuulisesta ilmasta. Raikastuu siinä itsekin kummasti, eikä palele kun pukee hyvin.

        Nyt kun on autoton päivä, niin täytyykin lähteä bussilla kaupungille, osallistun ilmastonsuojelutalkoisiin.


    • Pitäminen

      Mulle tuli mieleen, kun vuosia sitten maalla
      oltiin ulkotöissä useinkin ja varsinkin kesäisin, oli meinaan pakko "pitää sadetta"
      siis ei voinut ulkotöitä tehdä kastumatta.
      Siis oltiin sisätiloissa tekemättä mitään,
      Juuri tuo oli meilläpäin sateen pitämistä.
      Eihän sadetta voi pidätellä mutta suojassa voi olla.

      • jartsev

        Olin pyöräilemässä ja tuli kova sadekuuro niin oli pakko etsiä tuuheaa puuta ja odotella sateen taukoamista. Onneksi se taukosi. Pyöräileminen sateessa on kurjaa jos ei ole varustautunut. Minun pyörässä ei ole edes roiskesuojia niin tulee vesi aivan suihkuna päälle jos on märkää, vaikka eihän sekään nyt aivan tavatonta tai kauheata ole.


    • Wenla-G

      Niinhän sanotaan, että sadetta ja ikävää pidetään. Kyllä kai tuo ikävä ainakin pysyisi pitämättäkin. En ainakaan minä siinä halua kovin riippua.

      Lapsuudesta muistuu, kun joskus rankkasateella hipsi saippua mukanaan rännin alle, suihkuun.
      Joillakin koulukavereilla kun oli kodissaan ihan kylpyhuonekin.
      Rännin alla sai kuvitella itsensä oikein hienoksi neidiksi.
      Syyssade onkin vähän eri asia, mutta ilmat on, mitä annetaan.

      • jartsev

        No niin juuri. Sadetta on kivaa pitää. Minä muistan ikäni kun lapsuudenkodissa loikoilin vintillä, jossa kesäisin yleensä nukuin. Se oli sellainen rakentamaton avo-vintti. Siellä oli kivan viileää ja ulkona kuuluvat äänet kuuluivat sinne hyvin, niin kuin sateen ropinakin. Minä usein menin sateella sinne joko lukemaan tai vain kuuntelemaan sateen ääntä, nukuinkin usein siihen ropinaan. Poudalla pääskyset livertelivät usein siinä sähkölangoilla ja läheiset vaahtera kahisivat tuulessa.


      • jartsev

        Tosin en aivan saippuan kanssa, mutta muuten kyllä. Kaipasin kyllä heti sua! Mitä sinulle kuuluu. Kuinka sun kesä ja kuinka se sun iäkäs trikolorphalene. Vieläkö jaksaa ulkoiluttaa sinua.


      • Wenla-G
        jartsev kirjoitti:

        Tosin en aivan saippuan kanssa, mutta muuten kyllä. Kaipasin kyllä heti sua! Mitä sinulle kuuluu. Kuinka sun kesä ja kuinka se sun iäkäs trikolorphalene. Vieläkö jaksaa ulkoiluttaa sinua.

        kun aloin juuri kirjoittaa, että mitä sinun lemmikillesi kuuluu. Virkeä on vielä minun vanhukseni, joskus kuin villipeto. Takajalat kyllä ovat heikenneet, joten nostella sitä saa.

        Hyvää, ihan hyvää kuuluu, toivottavasti sinullekin. Kesä on ohi juhannuksineen, kaikkineen. Joulua kohti pian jolkutellaan.

        Pakko ostaa huomenna kaalia, ja laittaa jotain kaaliruokaa, kun ihan suu nappasee sun keittosi tuoksussa. Kaalikääryleitä ei ole nyt aikaa värkätä, mutta keittoa, tai laatikkoa.


      • jartsev
        Wenla-G kirjoitti:

        kun aloin juuri kirjoittaa, että mitä sinun lemmikillesi kuuluu. Virkeä on vielä minun vanhukseni, joskus kuin villipeto. Takajalat kyllä ovat heikenneet, joten nostella sitä saa.

        Hyvää, ihan hyvää kuuluu, toivottavasti sinullekin. Kesä on ohi juhannuksineen, kaikkineen. Joulua kohti pian jolkutellaan.

        Pakko ostaa huomenna kaalia, ja laittaa jotain kaaliruokaa, kun ihan suu nappasee sun keittosi tuoksussa. Kaalikääryleitä ei ole nyt aikaa värkätä, mutta keittoa, tai laatikkoa.

        Varmaan jotain tavallisen ymmärryksen yli menevää telepatiaa tai jotain muuta sanatonta viestiä joka ajatuksina avaruudessa kulkee ja tulee viestinä toiselle joka vain yksin sentajuaa. Olisiko se ehkä noin?
        Kyllä mun pienikoira nyt taas hyvin voi. Keväällä sitä piti avustaa portaissa kun ei se jaksanut hypätä takajalkojaan, mutta nyt se on taas entisellään. Ei kaipaa apua, hyvin pomppii portaat, on kiinnostunut kaikista hajuista ja voi hyvin.


    • Ekitalo

      ..sateen tai poudan varalle jos sataa niin minä menen talon alakertaan maalaamaan ja kokoamaan pappatunturia.

      Jos taas ei sada niin meillä mopomiehillä on ensi vuoden kalenterikuvaukset lauantaiksi ja sunnuntaiksi ohjelmassa.
      Ja tietenkin käyn sauvakävely lenkillä.

      • jartsev

        Minullakin oli pappatunturi jo nuorena poikana, ja mä myin sen eräälle papalle tosiaan. Olisi sillä nyt makeeta körötellä. Voi-voi, varmaan eräs elämäni munaus sen myynti.


      • Ekitalo
        jartsev kirjoitti:

        Minullakin oli pappatunturi jo nuorena poikana, ja mä myin sen eräälle papalle tosiaan. Olisi sillä nyt makeeta körötellä. Voi-voi, varmaan eräs elämäni munaus sen myynti.

        ..kaksi ajossa ja yksi työn alla.
        Tänäänkin kävin ajelemassa kaupungin ympäri ja mopo kokouksessa.


      • jartsev
        Ekitalo kirjoitti:

        ..kaksi ajossa ja yksi työn alla.
        Tänäänkin kävin ajelemassa kaupungin ympäri ja mopo kokouksessa.

        Minulla se tunturi oli silloin aikanaan kuuskytviis` mallia. Harmitta tosiaan että annoin sen lähes lahjaksi sille papalle. Tosin hän tarvitsi sitä aivan oikeasti kulkuvälineeksi, että sikäli!


    • rehevä

      Ei haittaa! Usein pidän sateesta, varsinkin lämpimästä kevät- tai kesäsateesta, talvella lumisateesta ja räntäsateella on kaikkein mukavinta lenkkeillä kun tuuli viskelee rukkasia kasvoille. Sade kirvoittaa luovuuden.

    • maissi55

      Pidän sateesta.
      Huomennakin jos sataa niin ei muuta kuin ylös ulos ja lenkille.
      Tuntuu vähän viileältä toi ilma, yksi nuttu lisää, kunnon saappaat jalkaan ja hanskat käteen.
      Mikään ei ole niin mukavaa kuin kulkea ison sateenvarjon alla kun sade ropisee.
      Ruska on parhaimmillaan ja siitäkin voi nauttia monelta kantilta. Maahan pudonneita värikkäitä lehtiä voi ihailla siinä kulkiessaan.
      Ja, sitten kun tulet kotiin takaisin lämpimään, kylläpä tee tai kaakao maistuu.
      kiva päivä tiedossa...

      • jartsev

        Ei se mieltä pahoita. Varustelukysymys koko sade.


    • ja tänään

      Semmosta se on tämän maan syksy. Eilen satoin ja tänään sataa, se on jo kakssataa. Oispa kiva olla eläkepakolainen Espanjassa.

    • Wille-Repo

      poika arvasit ;)

    • sade haittaa

      täytyy suunnitella päivänsä sen mukaan, mitä tuota
      sadetta "surkuttelemaan", jos sataa niin sataa, so what.

    • Pirre*

      mutta satakoon; ehjä katto pään päällä, mikä tässä on ollessa.

      Pidän sateisistakin päivistä..ainakin lapsena pidin heinäntekoaikaan :)

    • pisarat

      ohi menneen eilisen taas mä elää saan.

      Ei muuta kuin saappaat jalkaan, sadetakki päälle ja lenkille.
      Ilmat ei estä lenkkeilyä. :)

      • Vammalan Seukulla

        Taustalla soi juuri tämä biisi... Oli syksy ja vuosi 1969... Sen muistaa aina!


    • Sinimarjanen

      aamupäivän melkoisesti. Illalla olikin
      sitten jo upea kuutamo ja leppoinen sää.
      Lapsuudesta muistan että äiti sanoi että
      "olinpa vähä aekoo sutjallaa kun pijin tuota
      saetta."
      Kyllä se näin vanhemmittain jotenkin
      vaikuttaa mielialaan sateinen sää. Työpäivinä ainakin.
      Silloin pitää yrittää keksiä piristystä.
      Ennen sillä ei niin kauheesti ollut merkitystä.
      Penskana menimme aina sateella uimaan, jotenkin
      se vesi tuntui lämpimämmältä.

    • Anonyymi

      Vesi sade Kivaa,kuuman kesän jälkeen,kerros talot elementti seinät,viel kuumat,sisällä lämpöä riittää,vesisade,vilvoittaa,ei hassumpaa ,sadesuoja keksitty,..

    • Anonyymi

      Vesisade raikasta

    • Anonyymi

      Jos sade(kin) masentaa, niiin mistä on kysymys; tietämättömyydestä vai tyhmyydestä?

    • Anonyymi

      Aurinko pitää huolen itsestään paistaessa. Valo vain ei toisinaan ihan yllä alas saakka.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe