Millainen välipohja

2-kerroksiseen

puutaloon? Mistä matskusta kannatinparrut? Pitääkö palkkikengissä käyttää täysnaulausta? Kipsiäkö? Mitä iloa halkeavasta "kevytlaatasta"?

Mikä on hyvä?

11

4239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakennesuunnittelijan

      ratkaista yksityiskohdat. Kysy käykö kertopuupalkit? Tai talopaketeissa asia on jo ratkaistu.

    • Rauno Kangas

      Suosittelen puutalon välipohjaan "reilusti ylimitoitettua" välipohjaa. Jos tehdään normien mukaan minimimitoitettu, tulee trampoliini. Jos tehdään värähtelymitoituksen läpäisevä, maksaa tavallisessa tasolla 1000-2000 euroa kalliimpi, mutta selkeesti "jytympi".

      Kannatinparrut tarkoittanee välipohjapalkistoa, joka voidaan tehdä tavallisesta puusta, I-palkeista, kertopuusta, liimapuusta... kunhan rakennesuunnittelija katsoo asillisen mitoituksen.

      Palkkikenkien täysnaulaus on usein tarpeeton ja hyödytönkin. Taas sellainen rakennesuunnittelijan ratkaistava juttu.

      Kipsilevy on ihan OK. Kolmikerroskipsiin saa piilotettua lattialämmitysputketkin tai -kaapelit.

      Kevytlaatta on paljon tavallista puuvälipohjaa jäykempi ja lisäksi kevytlaatan massa on paljon suurempi kuin puuvälipohjan => lopputulos on jytympi ja askeläänet ei häiritse alakerrassa olijoita.

      • rakestaja

        Saako kipsin lisäämisellä paremman tuloksen? Jos välipohja on alapuolelta kipsilevytetty ja yläpuolelle laitetaan kolmikerroskipsi(3x13mm) niin saavutetaanko sillä parempi lopputulos kuin tavanomaisella 2x15mm kipsit päällä ja alla ei mitään?


      • Rauno Kangas
        rakestaja kirjoitti:

        Saako kipsin lisäämisellä paremman tuloksen? Jos välipohja on alapuolelta kipsilevytetty ja yläpuolelle laitetaan kolmikerroskipsi(3x13mm) niin saavutetaanko sillä parempi lopputulos kuin tavanomaisella 2x15mm kipsit päällä ja alla ei mitään?

        ...kipsin lisäämisestä jotain alua on. Massan lisääminen tuottaa vähemmän äänekkään lattian.


      • duunari2
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...kipsin lisäämisestä jotain alua on. Massan lisääminen tuottaa vähemmän äänekkään lattian.

        hyödyn antaa rakenteen tiiveys kuin massan lisääminen. Painavakaan rakenne ei eristä hyvin ääntä jos siihen jää reikiä joiden kautta ääni pääsee kiertämään.


      • Rauno kangas
        duunari2 kirjoitti:

        hyödyn antaa rakenteen tiiveys kuin massan lisääminen. Painavakaan rakenne ei eristä hyvin ääntä jos siihen jää reikiä joiden kautta ääni pääsee kiertämään.

        ...myös tuo, erittäin totta. Pienempikin rako tuhoaa hyvänkin rakenteen.


      • rakestaja
        duunari2 kirjoitti:

        hyödyn antaa rakenteen tiiveys kuin massan lisääminen. Painavakaan rakenne ei eristä hyvin ääntä jos siihen jää reikiä joiden kautta ääni pääsee kiertämään.

        Sekoitat kaksi eri asiaa. Äänen eristävyys on yksi mutta se ei ole yleensä se pahin ongelma. Toinen asia on lattian vaimennus ja tärinä. Kyse oli tästä jälkimmäisestä

        Pahimmillaan välipohja on kuin rumpu ja kaksivuotiaan kävely yläkerrassa, kuulostaa alakerran puolelta norsulta. Kun taas toisena ääripäänä betonista valettusta välipohjasta ei kuulu alas juuri mitään vaikka satakiloinen mies tanssahtelisi yläkerrassa.

        Minulla on vertailukohtia aika heikonlaisesti. Minä olen maallikkona tehnyt havaintoja tuollaisesta moninkertaisesti kipsitetystä välipohjasta ja se vaikuttaa ihan hyvältä. Kyseessä oleva rakenne on: umpipuupalkit 225x45 k900(osin k600) joiden päällä raakapontti 20x95mm ja päällä 4x13mm kipsilevy.(välissä lattialämmitys) Alapuolella 1x13mm kipsilevy ja panelointi. Alakerrassa ei kuule vaikka yläkerrassa kävellään kengät jalassa.

        Pahin minkä olen nähnyt on hirsimökin välipohja. Palkkeina 95*150mm hirret päällä 28x95 lattialankut alla panelointi. Tämä on rumpu.


      • muutenkaan
        rakestaja kirjoitti:

        Sekoitat kaksi eri asiaa. Äänen eristävyys on yksi mutta se ei ole yleensä se pahin ongelma. Toinen asia on lattian vaimennus ja tärinä. Kyse oli tästä jälkimmäisestä

        Pahimmillaan välipohja on kuin rumpu ja kaksivuotiaan kävely yläkerrassa, kuulostaa alakerran puolelta norsulta. Kun taas toisena ääripäänä betonista valettusta välipohjasta ei kuulu alas juuri mitään vaikka satakiloinen mies tanssahtelisi yläkerrassa.

        Minulla on vertailukohtia aika heikonlaisesti. Minä olen maallikkona tehnyt havaintoja tuollaisesta moninkertaisesti kipsitetystä välipohjasta ja se vaikuttaa ihan hyvältä. Kyseessä oleva rakenne on: umpipuupalkit 225x45 k900(osin k600) joiden päällä raakapontti 20x95mm ja päällä 4x13mm kipsilevy.(välissä lattialämmitys) Alapuolella 1x13mm kipsilevy ja panelointi. Alakerrassa ei kuule vaikka yläkerrassa kävellään kengät jalassa.

        Pahin minkä olen nähnyt on hirsimökin välipohja. Palkkeina 95*150mm hirret päällä 28x95 lattialankut alla panelointi. Tämä on rumpu.

        väliä useinhan siellä on avorappu parvelle.


      • 4 x kipsi
        rakestaja kirjoitti:

        Sekoitat kaksi eri asiaa. Äänen eristävyys on yksi mutta se ei ole yleensä se pahin ongelma. Toinen asia on lattian vaimennus ja tärinä. Kyse oli tästä jälkimmäisestä

        Pahimmillaan välipohja on kuin rumpu ja kaksivuotiaan kävely yläkerrassa, kuulostaa alakerran puolelta norsulta. Kun taas toisena ääripäänä betonista valettusta välipohjasta ei kuulu alas juuri mitään vaikka satakiloinen mies tanssahtelisi yläkerrassa.

        Minulla on vertailukohtia aika heikonlaisesti. Minä olen maallikkona tehnyt havaintoja tuollaisesta moninkertaisesti kipsitetystä välipohjasta ja se vaikuttaa ihan hyvältä. Kyseessä oleva rakenne on: umpipuupalkit 225x45 k900(osin k600) joiden päällä raakapontti 20x95mm ja päällä 4x13mm kipsilevy.(välissä lattialämmitys) Alapuolella 1x13mm kipsilevy ja panelointi. Alakerrassa ei kuule vaikka yläkerrassa kävellään kengät jalassa.

        Pahin minkä olen nähnyt on hirsimökin välipohja. Palkkeina 95*150mm hirret päällä 28x95 lattialankut alla panelointi. Tämä on rumpu.

        menee jo liioittelun puolella.


      • rakestaja
        4 x kipsi kirjoitti:

        menee jo liioittelun puolella.

        Niistä neljästä vain 2 päällimmäistä on ehjiä kun kaksi on suikaleita lattialämmityksen vuoksi. Nämä olivat 13mm levy kun yleensä käytetään 15mm levyjä. Paksuus on samaa luokkaa kuin 3x15mm levyillä.


      • rakestaja
        muutenkaan kirjoitti:

        väliä useinhan siellä on avorappu parvelle.

        Ei sillä mökkikäytössä olekaan merkitystä. Kerroin sen esimerkkinä kun samanlainen omakotitalossa ei kävisi päinsä juuri tuon töminän vuoksi. Tässä tapauksessa mökki on 1,5krs ja ylös on vain porrasaukko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe