3 vuodessa maisteriksi?

Fastreader

Haluaisin tietää onko oikiksesta mahdollisuus oikeasti valmistua 3 vuodessa maisteriksi? Eli ovatko oikiksen kurssin pääsääntöisesti luentokursseja joita voi suorittaa tenttimällä (tällöinhän on mahdollista valmistua nopeastikin)?

Minkälaisia ovat nopeimmat valmistumisajat joita olette kuulleet?

13

5015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollista

      Kolmessa vuodessa ehtii hyvin valmistua OTM:ksi. Muuan vuosikurssini opiskelija taisi valmistua kahdessa vuodessa. Oikiksen kursseilla on sekä kirjallisuutta että luentoja ja lisäksi opintojen loppuvaiheessa myös seminaaritöitä. Opinnot voi yliopistossa suunnitella melko vapaasti, tosin käytännössä tentti tuli usein tehtyä silloin, kun kirjastosta sattui tenttikirjan saamaan.

      Jos kuitenkin opintotukea riittää, niin kannattanee opiskella useampi vuosi, jotta saa opinnoista enemmän irti. Mitenköhän työnantajat ylipäätään suhtautuvat näihin pikaisiin valmistujiin? Siis kun kyse on nuoresta ensimmäisen tutkinnon tehneestä maisterista?

      • Fastreader

        Itse ajattelin suorittaa kyseisen tutkinnon proviisorin tutkintoni lisäksi. Ei vaan huvittaisi viettää viittä lisävuotta opiskellen. Mutta jos mahdollista suorittaa nopeasti, niin sehän on hyvä :).


      • Samuela
        Fastreader kirjoitti:

        Itse ajattelin suorittaa kyseisen tutkinnon proviisorin tutkintoni lisäksi. Ei vaan huvittaisi viettää viittä lisävuotta opiskellen. Mutta jos mahdollista suorittaa nopeasti, niin sehän on hyvä :).

        Kolme vuotta on aivan realistinen tavoite, joskin kannattaa panostaa suunnitteluun. Oma tavoitteeni oli myös tuo kolme vuotta mutta se venyy hieman, koska en alusta alkaen ottanut huomioon mm. tenttipäiviä, pakollisten opintojen suorittamismahdolisuuksia (esim. kerran vuodessa) yms.

        En usko, että työnantajat suhtautuvat nopeasti valmistuneisiin negatiivisesti, varsinkaan jos arvosanat eivät ole ala-arvoisia. Jos työnantaja arvostaa ahkeruutta, oppimiskykyä ja aikatauluissa pysymistä, niin indisitio ko. työntekijän sopivuudesta työhön on mielestäni vahva.


      • Juristi jo vuodesta 1999
        Samuela kirjoitti:

        Kolme vuotta on aivan realistinen tavoite, joskin kannattaa panostaa suunnitteluun. Oma tavoitteeni oli myös tuo kolme vuotta mutta se venyy hieman, koska en alusta alkaen ottanut huomioon mm. tenttipäiviä, pakollisten opintojen suorittamismahdolisuuksia (esim. kerran vuodessa) yms.

        En usko, että työnantajat suhtautuvat nopeasti valmistuneisiin negatiivisesti, varsinkaan jos arvosanat eivät ole ala-arvoisia. Jos työnantaja arvostaa ahkeruutta, oppimiskykyä ja aikatauluissa pysymistä, niin indisitio ko. työntekijän sopivuudesta työhön on mielestäni vahva.

        Nopea valmistuminen ei välttämättä ole itseisarvo.
        Valmistuminen onnistuu kyllä kolmessa vuodessa ja jopa alle. Toki tämä voidaan tulkita kyvyksi oppia uutta nopeasti. En ole kasvatustieteilijä, mutta luulen, että oppiminen saattaa toisilla jäädä, vain pinnalliseksi. (Lohdutuksena tietysti voi sanoa, että ei näitä hommia pelkän ulkomuistin varassa tehdä). Nopea valmistumista voidaan pitää, myös merkkinä siitä ettei ole ollut, mitään muuta elämää. Myös me juristit työskentelemme erilaisten ihmisten kanssa, jolloin saattaa olla etua enemmän siitä, että on sosiaalinen ts. tulee ihmisten kanssa toimeen.
        Itse kiitän onneani siitä, että minulla on muutama vanha, opiskeluaikainenkin kaveri. Päivät ovat usein pitkiä ja sosiaalinen elämä työnulkopuolella on verraten vähäistä. Toki uusia kavereita voi saada, mistä vain. Luulen silti, että itselläni olisi paljon vähemmän kavereita ja tuttavia, jos olisin suorittanut tutkinnon mahdollisimman nopeasti. (Juridiikan opiskelu itsessään kun on aika yksinäistä pakertamista kirjojen kanssa...)
        Mutta ilmeisesti itse lukemisesta opiskelusta olen tykännyt, koska tänne eksyin vain siksi, että jos näiltä palstoilta löytyisi, joku joka on suorittanut tai miettinyt suorittavansa LL.M tutkintoa, niin kertokoon kokemuksensa.


    • ... ja minulla oli muutakin...

      Itse tein oikeustieteellisen maisterintutkinnon vähän alle kolmessa vuodessa - aloitin syyskuussa 02 ja paperit olivat kädessä toukokuussa 05 erinomaisin arvosanoin. Enkä jäänyt mistään paitsi, kävin jopa vaihdossa.

      Iso tentti olik kyllä kerran kuussa niin lukuvuoden aikana kuin kesälläkin, mutta se hoituu kun osaa vain aikatauluttaa lukemisen. Gradun rymistin vasta viimeiseksi kun kaikki muu oli jo valmiina - siihen meni noin 2,5 kuukautta ja magna tuli.

      Eli on realistinen aikataulu eikä vaikuta opintomenestykseen tai muuten oppien perille menemiseen, mutta vaatii sen, että suunnittelet opintosi pidemmällä kuin vain puolen tai yhden vuoden tähtäimellä.

    • IppeKoo

      Tämä on oikeasti aika mielenkiintoista, että valmistutaan nopeasti. Ymmärrän itse sen täysin. Suoritin yhden 5 op:n arvoisen opinnon viikossa kun jos kurssiaikataulun mukaan olisi mennyt, niin olisi siinä aikaa kulunut seitsemän viikkoa. Yliopistossa näkyy olevan välillä ihan älyttömän hidas tahti noiden kurssien suhteen.

      Itse hain nyt keväällä 2018 lukemaan politiikan tutkimusta Tampereelle. Tarkoitus olisi kandi suorittaa pikaisesti, samoin maisteri, ja tietenkin vähintään 3 arvosanoin (oikeastaan jopa 4). Käyn töissä ja minulla on perhe johon kuuluu kaksi lasta. Voi olla, että minun "pikainen" ei ole niin pikainen kuin toivoisin, mutta en aio hirveästi aikaa tuhlata turhuuksiin. Menestys vaatii asioista luopumista, ja jotkut eivät menesty kun eivät halua luopua. Itselläni on harrastukset tällaisia, että aikaa ei yksinkertaisesti jää enää harrastaa. Mutta ehtiihän sitä sitten myöhemmin.

    • Onhan se varmasti mahdollista jos opinnot pystyisi aikatauluttamaan koko kolmelle vuodelle kerrallaan. Yleensä mahdollisuus aikatauluttamiseen on kuitenkin vain yhden lukukauden osalta. Tarkoitan tällä, että kurssit järjestetään yleensä yhtenä lukukautena kerrallaan ja aikataulu pakollisiin läsnäoloihin ilmoitetaan samassa yhteydessä kuin kurssille ilmoittautuminenkin tehdään.

      Näin ollen, vaikka olisi henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa ajoittanut tietyt opinnot suoritettavaksi tiettynä lukukautena, saattaa läsnäoloa vaativa opetus kuitenkin olla järjestettynä useammalle kurssille juuri samaan aikaan, koska yleisin opetus- ja luennontiaika on aina ti-to 10-14.

      Tentit puolestaan olivat aikoinaan yhtä kurssia kohden kaksi tai kolme kertaa vuodessa, ja monesti juuri käymiesi kurssien tentit järjestettiin samaan aikaan. Useissa tapauksessa pystyy yliopistossa vastaamaan kahteen tenttiin yhdellä tenttikerralla. Oikeustieteessä moni kurssi ja varsinkin aineopintotentti vaatii vähintään neljä-viisi tuntia vastaamisaikaa, koska essee-vastaukset täytyy ensin hahmotella ja luonnostella, ennenkuin varsinaisen vastauksen kirjoittamiseen voi edes alkaa, mikä on yleensä sivun tai parin mittainen. Tämä luonnollisesti vaikuttaa opiskeluun, koska tenttiin ei varsinaisesti voi lukea puolivuotta ennen tenttiä, eikä useampaa tenttiä pysty käytännössä samalla kertaa suorittamaan. Kun tentti on vihdoin ajankohtainen, on vaikeutena tenttikirjojen käsiin saaminen, koska ne ovat kirjastossa useimmiten varattuja jo kuukausia ennen tenttiä.

      Ennen e-kirjojen yleistymistä oli kirjat lainattava kirjastosta hiljaisena aikana ennen kurssin järjestämistä, kopioitava ne, ilmoittauduttava kurssille, luettava kirjat samassa yhteydessä kuin läsnäolopakolliset luennot järjestettiin ja ilmoittauduttava tenttiin heti luentojen jälkeen, jolloin oikeus tenttiinpääsyn oli saatu.

      Ja sitten ihmeteltiin, miksi opintoajat venyivät.

    • OTM

      Ite tein notaarin ensimmäisenä vuotena ja maisterin toisena vuotena. Toisen vuode olin lisäksi jo töissä ja suoritin asianajajatutkinnon. Hyvällä itsekurillä kyseinen onnistuu.

      • Speedyqueen

        Aika hyvin tehty! Itse tosin väittelin kolmantena vuonna.


    • dfosgj

      Aika hurjalta kuulostaa 3 vuodessa valmistuminen yliopistosta. Itse kun tuskailin 7 vuoden rajan kanssa eikä se edes riittänyt, meni lopulta 9 vuotta omalla alallani luonnontieteissä. Pidin myös yhden vuoden väliä kun meinasi motivaatio täysin loppua. No, kävin täyspäiväisissä töissä melkein koko ajan eli ei se täysin hukkaan mennyt tuo aika.

      • OTM

        Itsellänikin kesti noin 7 vuotta valmistua, sillä olin myös töissä opintojen aikana ja oli kyllä haastavaa saada se edes tuohon 7 vuoteen. Työkokemus on nykyään hyvin tärkeää siinä vaiheessa, kun valmistuu, joten en kadu tätä. Jos huhkii tutkinnon kasaan kolmessa vuodessa, ei siinä pahemmin ehdi pyöriä opiskelijatapahtumissa, käydä vaihdossa tai ehdi käydä töissä. Jos ei ole yhtään työkokemusta valmistuessa, voi olla vaikeaa työllistyä. Myös kovin nuori ikä valmistuessa voi tietyissä ammateissa vaikuttaa negatiivisesti työllistymiseen. (jos esim valmistuu juristiksi 21-22 vuotiaana, se ei välttämättä ole positiivinen asia). Opiskeluaika oli myös hyvin hauskaa aikaa ja itse otin siitä kaiken ilon irti. Jos nuori suunnittelee opiskelun aikataulua, antaisin vinkkinä että ei kannata liikaa kiirehtiä. Nauttii ajasta, verkostoituu ja käy töissä mielenkiintoisissa harjoitteluissa. Jos taas opiskelee toista tutkintoa ja työvuosia on jo takana, ymmärrän toki jos haluaa nopeasti tutkinnon kasaan.


    • FMFM

      Oikiksesta kolmessa vuodessa valmistuminen maisteriksi saattaa olla mahdollista, jos taustalla on jo reippaasti opintoja avoimessa yliopistossa, mutta äärimmäisen harvinaista se olisi. Ei näitä varmasti ole joka vuosi yhtään.

      Valmistumisajat ovat pikemminkin yli kuin alle viisi vuotta.

    • Kkgd

      Kohtapuoliin valmistumassa OTM:ksi 1,5 vuodessa. Olen myös töissä AA-tstossa. Empä ole lyhyempää aikaa kuullut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe