Nyt on ohi siis yksi kevään päätapahtumista - lääkiksen pääsykokeet. Mitä olitte mieltä? Itse olin valvomassa kyseisiä kokeita ja silmäiltyäni pääsykokeen voisin todeta sen suhteellisen suuri töiseksi, mutta ei välttämättä niin hirveän vaikeaksi. Olihan siellä semmoisia luulot pois tehtäviä, mutta ihan perus fysiikkaakin oli mahdutettu mukaan.
No, mitäpä minä tästä enää sanomaan. Kommentoikaa ja tänne saa jopa tilittää. :)
Lääkiksen pääsykokeet
58
9043
Vastaukset
- Haba
Hohhoijaa mikä koe... missä verenkierto, ruuansulatus, munuaiset yms yms.. Vaikka poika olenkin, niin luulen, että tää koe suosi poikia aika paljon; röntgen, TT, säteily, ultraääni.
Vähän turhan pitkälle meni niin, että melkein kaikki tehtävät tuli sellasista asioista, jotka jätin muita vähemmälle. Säteily oli kyl kiva, siin sai kikkailla.
Hammasjutun liukeneminen meni aika reisille, oli kyl niin epäselvä kysymys, että mitä ihme ioneja siinä tarkoitettiin.. En lähteny tekee protolyysireaktioita, koska ajattelin ettei se näin pieneen tilaan mee.. Laitoin sitten vaan kalsium, hydroksi ja fosfaatti-ionit ja laskin sitten niitten massat.
En kyllä ymmärtänyt, kun siinä eräässä kohdassa piti ruveta selittää komplementista vaikka kyse oli vasta-aineista!! Eihän komplementti, vaikka siinä välituotteita muodostuukin, tuota vasta-aineita!!
Kipu ja heijasteet meni vähän yleiseks höpinäks, onneks tajusin kuitenkin puhuu niist potentiaaleist, mutten tajunnu, et olis kaikki radat ja synapsit pitäny tarkalleen selittää.. Gammamotoneuronit unohdin kokonaan.
Mites muuten se ultraääni, kumpi oli tulehtunu ontelo?? Laitoin sen, mistä se ääni heijastu, mut olikohan tää kompakysymys?
Mites muuten Fossa N. ja muut, varsinkin toista/kolmatta kertaa yrittäneet: Oliko vaikeempi kuin viime vuonna? Pääsisköhän 100-110p läpi?- Ileum
Pyrin itse viime vuonna, ja pääsin. Tarkoitus oli kyllä tulla katsomaan tämänkin vuoden kokeet, mielenkiinnosta. Muuten, eikö vaan komplementtireaktio tuotakin kokonaisreaktion kannalta vasta-aineita!
- Haba
Ileum kirjoitti:
Pyrin itse viime vuonna, ja pääsin. Tarkoitus oli kyllä tulla katsomaan tämänkin vuoden kokeet, mielenkiinnosta. Muuten, eikö vaan komplementtireaktio tuotakin kokonaisreaktion kannalta vasta-aineita!
Niin, no tarkemmin, kun ajatellaan, tuloksena oli siis Membrane Attack Complex, mutta ei Galenoksessa missään sanota, että sillon tulee vasta-aineita..
- Anna
ymmärtäny mitään :)
No...lähdinkin vähän sillä periaatteella että kattelen vähän millainen koe on. Aika tyrmäävä :)
Immuunisysteemeistä olisin osannu vaikka mitä, mut kokeessa tuli totaalinen black out.
Ei se mitään, ensi vuonna uudestaan,ehkä... - puuwe
siinä ne sitten oli. Vähän oudosti muotoiltuja kysymyksiä tosiaan muutama. Ja todella outoa että kirjan viimeisestä kappaleesta joka ei ollut kuin n 20s pitkä tuli 3 kysymystä.. Olisi siellä ollut paljon muutakin mitä olisi voinut kysyä.
Tosin yks hyvä puoli viime vuoden kokeeseen verrattuna, viime vuonna vaadittiin ehkä hiukkasen enemmän nippelitietoa (esim kaasujen paineet kehossa) kuin tänä vuonna. Oli nyt ehkä vähän yleistietoa vaativia kyssäreitä.
Joo ja kyllä se tulehtunut oli se mistä tuli takas, poskionteloissa kun ei normaalisti ole muuta kuin ilmaa...
Enpä osaa pisteistä sanoa, ainakin järjen mukaan 100 p pitäs päästä sisään, ainaki viime vuonna ymmärtääkseni pääs :) Enpä vannomaan mene kun en siellä ollut.
Saas nähdä. Aika hiljaiselta näyttää pääsy mutta eihän sitä koskaan tiedä. Toivotaan parasta :)- Haba
Laskeskelin, että olis 108p tulossa.. vielä uusi yo ja ensisijainen valinta pisteet, eli 114p. Lisäksi mulla oli alkupisteitä 41, eli niistä hyötyy semmoset 4-5 koepistettä. Tiukalle menee, laskin viime vuotisen kokeen perusteella, että jos paras on saanu täydet koepisteet, niin sitten piti olla 75% oikein, että pääsi sisään. Koska paras ei varmaan saanu täysiä, niin luulen et raja on aika lähelle 70%. Tiukalle menee.
- tim
Siis ne oli kyllä yllättävän mukavia tehtäviä, ei mitään pilkkutietoa, mutta piti todellakin osata soveltaa.. Itseäni lähinnä harmittaa se, kun en ollut lukenut kirjasta kuin 150 sivua alusta, niin ei oikeen osannut joka kysymykseen vastata. Toisaalta olis voinu päästä sinne jopa opiskeleen, jos olis viitsinyt sen kirjan päntätä. No, lähdin kyllä toisaalta vähän vain kokeilemaan.
Mutta täytyy kyllä antaa kysymysten laatijalle iso plussa, koska asioita käsiteltiin erittäin hyvin käytännön esimerkein, vaikka olihan siinä vähän sellasta aasin siltojen käyttöä.. ;)
Olihan siinä kyllä paljon asiaa ja todella työläs koe, mutta aikaa on kylläkin ihan riittämiin, jos vain koko ajan tekee töitä..
Itse koin myös erittäin positiivisiksi tehtävät, jotka perustuivat suoraan oheisiin neuvoihin, nimittäin nopeata soveltamista vaativaa lääkärin työ varmasti on! [olikohan tässä mitään tekemistä sen kanssa, että en todellakaan hallinnut pääsykoekirjaa.. ;)]- Stimpy
Olihan se koe ihan ok, tosin mua harmitti et tuli niin paljon teknisiä juttuja - eli ultraääni,TT,röntgen.Pojille nää oli ehkä vähän helpompia. Pari fyssatehtävää oli pakko jättää ihan tekemättä,biologia ja kemia oli kyl ihan liian helppo,ainakin mulle. Huomasitteko muuten sen monosakkariidi-disakkariidi-tehtävän yhteydessä - vastaus löytyi suoraan sieltä takasivuilta!! Ihan hyvin tais mennä-kirjoitin siis ruotsinkielisenä.Ainoo huonompi juttu oli et käännösteksti oli huono-hirveesti kirjoitusvirheitä ja huonosti muotoillut kysymykset.
- sisäänpääsijä
Stimpy kirjoitti:
Olihan se koe ihan ok, tosin mua harmitti et tuli niin paljon teknisiä juttuja - eli ultraääni,TT,röntgen.Pojille nää oli ehkä vähän helpompia. Pari fyssatehtävää oli pakko jättää ihan tekemättä,biologia ja kemia oli kyl ihan liian helppo,ainakin mulle. Huomasitteko muuten sen monosakkariidi-disakkariidi-tehtävän yhteydessä - vastaus löytyi suoraan sieltä takasivuilta!! Ihan hyvin tais mennä-kirjoitin siis ruotsinkielisenä.Ainoo huonompi juttu oli et käännösteksti oli huono-hirveesti kirjoitusvirheitä ja huonosti muotoillut kysymykset.
mites teillä neropateilla on sanomista siihen että dekapascalin käyttö on kyllä aikamoista kusetusta ja kikkailua...tai no tietysti täällä kaikki tiesti että deka on kymmenen potenssiin yksi?!? mitä järkeä on ilmoittaa (muuta kuin huijausmielessä) paine esim 400daPa kun vähemmällä kirjoittamisella ja varmaan ymmärrettävämpää olisi laittaa 4000 Pa!!!
- Haba
sisäänpääsijä kirjoitti:
mites teillä neropateilla on sanomista siihen että dekapascalin käyttö on kyllä aikamoista kusetusta ja kikkailua...tai no tietysti täällä kaikki tiesti että deka on kymmenen potenssiin yksi?!? mitä järkeä on ilmoittaa (muuta kuin huijausmielessä) paine esim 400daPa kun vähemmällä kirjoittamisella ja varmaan ymmärrettävämpää olisi laittaa 4000 Pa!!!
Tosiaan, yhtä kusetusta.. olisivat voineet laittaa samantien 4kPa. Mutta, emme varmasti ole ainoita, jotka on laittanu muuta ku sen 10^1. Eka muistelin, että kemiassa dekaanissa on kymmenen hiiltä, mut sit ku siit tuli hirveesti newtoneita ja tesmasin, et miten iso paino (kg) aiheuttaa sellasen voiman, niin tajusin ettei tärykalvo voi mitenkään kestää kymmeniä tai satoja kilogrammoja. Päädyin lopulta tulokseen 10^4, mistä heruu varmasti piste tai pari. Mut voi voi niitä, jotka otti mukaan ilmanpaineen.. ai ai.
- Katri
Haba kirjoitti:
Tosiaan, yhtä kusetusta.. olisivat voineet laittaa samantien 4kPa. Mutta, emme varmasti ole ainoita, jotka on laittanu muuta ku sen 10^1. Eka muistelin, että kemiassa dekaanissa on kymmenen hiiltä, mut sit ku siit tuli hirveesti newtoneita ja tesmasin, et miten iso paino (kg) aiheuttaa sellasen voiman, niin tajusin ettei tärykalvo voi mitenkään kestää kymmeniä tai satoja kilogrammoja. Päädyin lopulta tulokseen 10^4, mistä heruu varmasti piste tai pari. Mut voi voi niitä, jotka otti mukaan ilmanpaineen.. ai ai.
Mäkin olin eilen lääkiksen kokeessa. Musta tuntui, että oli helpompi kuin viime vuonna. Mutta se taas saattoi johtua siitä, että viime vuonna pyrin ekaa kertaa, eikä silloin asiat ollut vielä niin hyvin hallussa. Puhuitte tossa, että 100 pisteellä pitäis päästä sisään? Tarkoittaako se siis Helsinkiä? Itse pyrin viime vuonna Ouluun, sain 42 % oikein, eikä silläkään jäänyt kuin 4 pistettä sisäänpääsystä (siis valintakoepisteiksi muutettuna 4 pistettä rajasta). Laskeskelin, että Ouluun pitäis päästä jo silläkin, jos saa puolet tehtävistä oikein. Onko jollain muulla käsitystä asiasta? Luuletteko muuten, että pisterajat tulis nousemaan?
- Sairaanhoitaja
Katri kirjoitti:
Mäkin olin eilen lääkiksen kokeessa. Musta tuntui, että oli helpompi kuin viime vuonna. Mutta se taas saattoi johtua siitä, että viime vuonna pyrin ekaa kertaa, eikä silloin asiat ollut vielä niin hyvin hallussa. Puhuitte tossa, että 100 pisteellä pitäis päästä sisään? Tarkoittaako se siis Helsinkiä? Itse pyrin viime vuonna Ouluun, sain 42 % oikein, eikä silläkään jäänyt kuin 4 pistettä sisäänpääsystä (siis valintakoepisteiksi muutettuna 4 pistettä rajasta). Laskeskelin, että Ouluun pitäis päästä jo silläkin, jos saa puolet tehtävistä oikein. Onko jollain muulla käsitystä asiasta? Luuletteko muuten, että pisterajat tulis nousemaan?
Olipas helpot pääsykokeet. Sairaanhoitajana muutaman vuoden työskennelleenä ihan kokemuksella jo ties puolet jutuista. Pääsykoekirja pari kertaa luettuna ja olo on tosi varma. Toivottavasti muillakin meni pääsykokeet hyvästi. Nähdään sit ensi syksynä!
- Haba
Katri kirjoitti:
Joo, Helsingin rajoja olin laskeskellu.. mut tosiaan, toi saattaa vähän heittää, koska ei voi tietää paljonko paras on saanu pisteitä vaan on pitäny olettaa, et se on saanu täydet. Jos saa 75% oikein, niin pitäis olla sisälle, mikä tekee siis 117p. 100p luulen, et menee tiukille.
Ai helpompi? En kyl menis vannomaan, kyl mun mielest viime vuonna oli melko selkeä koe, tämän vuoden varsinkin se hammastehtävä meni ihan reisille, koska et tajunnut, et pitäis ruveta protolysoimaan yms.
Mut mut, laskeskelin et mul olis 73-76% oikein, tiukille menee siis. - Katri
Haba kirjoitti:
Joo, Helsingin rajoja olin laskeskellu.. mut tosiaan, toi saattaa vähän heittää, koska ei voi tietää paljonko paras on saanu pisteitä vaan on pitäny olettaa, et se on saanu täydet. Jos saa 75% oikein, niin pitäis olla sisälle, mikä tekee siis 117p. 100p luulen, et menee tiukille.
Ai helpompi? En kyl menis vannomaan, kyl mun mielest viime vuonna oli melko selkeä koe, tämän vuoden varsinkin se hammastehtävä meni ihan reisille, koska et tajunnut, et pitäis ruveta protolysoimaan yms.
Mut mut, laskeskelin et mul olis 73-76% oikein, tiukille menee siis.No hyvä jossei Haba sun mielestä ollut helpompi kuin viime vuonna. Itse olen nimittäin muutaman tyypin kanssa jutellut, jotka olivat sitä mieltä että tän vuoden koe oli viime vuotista helpompi. Sen takia nyt pelkäänkin, että rajat tulee nousemaan.. Itse laskeskelin saavani 80-90 pistettä ja se on kans aika tiukoilla että pääseekö sillä Ouluun sisään vai ei. Toisaalta viime vuonnahan pääsi n. 11 pistettä alemmilla koepisteillä Ouluun kuin Helsinkiin, joten luulis Ouluun olevan helppo päästä. Mutta tiedä sitä sitten.
Mäkin onnistuin kämmäämään sen kemman protolysoitumistehtävän, harmittaa! Mutta se disakkariditehtävä oli kyllä yli helppo ja se missä piti piirtää puuttuvia funktionaalisia ryhmiä oli kans aika helppo. Ultraäänestä ja TT:stä en paljoa tiennyt, mutta en kyllä usko että kaikki muutkaan tiesivät. - Katri
Haba kirjoitti:
Mut mut, laskeskelin et mul olis 73-76% oikein, tiukille menee siis.Haluisitko selventää vähän tota sun laskutapaa? Tai siis mun mielestä sitä ei voi laskea ihan noin yksinkertaisesti. Siis itse tosiaan sain viime vuonna raakapisteitä 68,5/163 eli 42%, mutta sitten koepisteitä sain 38,8/72, mikä kuitenkin on about 54 %. Ja jos aattelee, että Ouluun viime vuonna pääsi 42,8/72 pisteellä, niin silloihan sun laskutavan mukaan olis pitänyt saada 59 % oikein sisään päästäkseen. Itse kuitenkin sain siis vain 42 % oikein ja sisäänpääsy jäi silti vain 4 pisteen päähän. Eli joko paras Oulussa ei ollut saanut lähellekkään täysiä pisteitä tai sitten raakapisteiden muuttaminen koepisteiksi ei ole noin yksinkertaista?
- Haba
Katri kirjoitti:
Haluisitko selventää vähän tota sun laskutapaa? Tai siis mun mielestä sitä ei voi laskea ihan noin yksinkertaisesti. Siis itse tosiaan sain viime vuonna raakapisteitä 68,5/163 eli 42%, mutta sitten koepisteitä sain 38,8/72, mikä kuitenkin on about 54 %. Ja jos aattelee, että Ouluun viime vuonna pääsi 42,8/72 pisteellä, niin silloihan sun laskutavan mukaan olis pitänyt saada 59 % oikein sisään päästäkseen. Itse kuitenkin sain siis vain 42 % oikein ja sisäänpääsy jäi silti vain 4 pisteen päähän. Eli joko paras Oulussa ei ollut saanut lähellekkään täysiä pisteitä tai sitten raakapisteiden muuttaminen koepisteiksi ei ole noin yksinkertaista?
Kyllä joo, itsekin sain 59% noista sun luvuista. Todennäköisesti paras ei siis oo saanu täysiä pisteitä, tai sitten tosiaan sitä ei voi laskee noin. Mut en vaan ymmärrä, että milläs tavalla se sitten lasketaan. Pakkohan siinä on olla joku looginen laskutapa... Lisäksihän vielä jonkun verran vaikuttaa ne uuden yo:n pisteet ensisijaisen valinnan pisteet...
- Haba
Katri kirjoitti:
No hyvä jossei Haba sun mielestä ollut helpompi kuin viime vuonna. Itse olen nimittäin muutaman tyypin kanssa jutellut, jotka olivat sitä mieltä että tän vuoden koe oli viime vuotista helpompi. Sen takia nyt pelkäänkin, että rajat tulee nousemaan.. Itse laskeskelin saavani 80-90 pistettä ja se on kans aika tiukoilla että pääseekö sillä Ouluun sisään vai ei. Toisaalta viime vuonnahan pääsi n. 11 pistettä alemmilla koepisteillä Ouluun kuin Helsinkiin, joten luulis Ouluun olevan helppo päästä. Mutta tiedä sitä sitten.
Mäkin onnistuin kämmäämään sen kemman protolysoitumistehtävän, harmittaa! Mutta se disakkariditehtävä oli kyllä yli helppo ja se missä piti piirtää puuttuvia funktionaalisia ryhmiä oli kans aika helppo. Ultraäänestä ja TT:stä en paljoa tiennyt, mutta en kyllä usko että kaikki muutkaan tiesivät.Tietenkään mä en varmaan yhtä hyvä oo vertaamaan noita kokeita kuin sinä, koska en ollut tekemässä sitä viime vuonna. Mutta kun olen tehny niitä viime vuoden tehtäviä, niin kyllä siinä mun mielestä pärjäs lukemalla ne tärkeimmät asiat Galenoksesta (verenkierto, vesi yms.). Tän vuoden kokeessa vaadittiin Galenoksen kaikkien asioiden hallintaa, muuten ei pärjännyt. Valitettavasti juuri ne asiat kysyttiin, jotka jätin vähän vähemmälle (niinkuin ultraäänet, röntgenit, TT, refleksit, sensoriset hermoradat, onneks ei tullu mikroskooppeja, sit olisin ollu kusessa!). Onneks osasin selittää pääpiirteittäin noitten toimintaa, ettei mikään sentään nollille mene.
Lisäks tää oli vaikee sellasille, joilla lukioajoista on jo vähän enemmän aikaa. Sähköopin kaavojen ulkomuistaminen ei varmasti ollu kaikille helppoa (tehtävä sinänsä oli helppo) ja lisäks ne alfa- ja beetasäteilyt tuotti varmasti monille tuskaa.
Valitettavasti hakijamäärät nousee 10-20% (Helsinkiin vissiin hakemassa jo yli 800, samoin Tampereelle), mikä tietysti tarkoittaa, että myös rajat nousevat.
Ootko varma siis, että viime vuonna Helsinkiin pääsi sisään sisään noin 84 pisteellä?? Jos näin on, niin sit mul ei ois hätää.. en vaan jaksa uskoo tohon.
Mut ei kannata tietysti lomaansa pilata nyt näillä spekuloinneilla, mut mä pidän peukkuja pystyssä meidän molempien puolesta!
PS. Jos haluut tietää viel jotain pisteytyksistä, niin mä kävin digikameralla napsii niistä vastauksista kuvia, et kysy vaan! - Narisija
Haba kirjoitti:
Mut mut, laskeskelin et mul olis 73-76% oikein, tiukille menee siis.Jos pääset yliopistoon opiskelemaan, niin unohdathan silloin tuon karmean "sä-passiiviin" ("hammastehtävä meni ihan reisille, koska et tajunnut, et pitäis ruveta protolysoimaan
yms."). Ei millään pahalla... - Haba
Narisija kirjoitti:
Jos pääset yliopistoon opiskelemaan, niin unohdathan silloin tuon karmean "sä-passiiviin" ("hammastehtävä meni ihan reisille, koska et tajunnut, et pitäis ruveta protolysoimaan
yms."). Ei millään pahalla...Anteeks mitä? Meni vähän ohi. Kritisoitko mun äidinkieltä? Tällainen keskustelupalsta on väärä paikka sellaiselle, täällä kirjoitan niinkuin parhaalta tuntuu. Kyllä minä kirjakieltäkin osaan, no problem.
- Katri
Haba kirjoitti:
Tietenkään mä en varmaan yhtä hyvä oo vertaamaan noita kokeita kuin sinä, koska en ollut tekemässä sitä viime vuonna. Mutta kun olen tehny niitä viime vuoden tehtäviä, niin kyllä siinä mun mielestä pärjäs lukemalla ne tärkeimmät asiat Galenoksesta (verenkierto, vesi yms.). Tän vuoden kokeessa vaadittiin Galenoksen kaikkien asioiden hallintaa, muuten ei pärjännyt. Valitettavasti juuri ne asiat kysyttiin, jotka jätin vähän vähemmälle (niinkuin ultraäänet, röntgenit, TT, refleksit, sensoriset hermoradat, onneks ei tullu mikroskooppeja, sit olisin ollu kusessa!). Onneks osasin selittää pääpiirteittäin noitten toimintaa, ettei mikään sentään nollille mene.
Lisäks tää oli vaikee sellasille, joilla lukioajoista on jo vähän enemmän aikaa. Sähköopin kaavojen ulkomuistaminen ei varmasti ollu kaikille helppoa (tehtävä sinänsä oli helppo) ja lisäks ne alfa- ja beetasäteilyt tuotti varmasti monille tuskaa.
Valitettavasti hakijamäärät nousee 10-20% (Helsinkiin vissiin hakemassa jo yli 800, samoin Tampereelle), mikä tietysti tarkoittaa, että myös rajat nousevat.
Ootko varma siis, että viime vuonna Helsinkiin pääsi sisään sisään noin 84 pisteellä?? Jos näin on, niin sit mul ei ois hätää.. en vaan jaksa uskoo tohon.
Mut ei kannata tietysti lomaansa pilata nyt näillä spekuloinneilla, mut mä pidän peukkuja pystyssä meidän molempien puolesta!
PS. Jos haluut tietää viel jotain pisteytyksistä, niin mä kävin digikameralla napsii niistä vastauksista kuvia, et kysy vaan!Siis pyrin viime vuonna Ouluun ja sinne uskoisin, että pääsi sisään viime vuonna 84 pisteellä. Mutta Helsinkiin varmaan ihan eri juttu, sinne tarvi varmaan paljon enemmän pisteitä. Hmm.. Aika moni kyselee tosta raakapisteiden muuttamisesta koepisteiksi, eikä kukaan oikein tunnu tietävän vastausta. Itsekin tiedän sen verran, että parhaalle annetaan täydet 72 pistettä vaikka raakapisteitä ei olisikaan täysiä, mutta muu on hämärän peitossa.
Siinä kakkostehtävän a-kohdassa jossa kysyttiin voimaa, niin mä tyhmä käytin väärää painetta (laskin ilmanpaineen mukaan). Mutta jos siitä on jaossa 4 pistettä, niin kai siitäkin jotain saa, että on kaavan muistanut vaikka vastaus on väärä?! Sekin oli mun mielestä hassua, että kysyttiin sekä vetäytymisheijastetta sekä posviheijastetta. Melkein sama kysymys siis kahteen kertaan. Kasin c-kohtakin musta vähän hämärä. Kun Galenoksessa lukee 2 kappaleessa, että glukoosi käyttää fasilitoitunutta diffuusiota ja sitten ruuansulatuskanavassa puhutaan kuitenkin aktiivisesta kuljetuksesta?
Ihan totta, kaikki ei kyllä muistaneet sähköfyssankaavoja. Näin että joku oli ainakin jakanut U:n I:llä, kun olis pitänyt kertoa. Samoin disakkaridi tehtävästä joku oli ympyröinyt selluloosastakin osan. Näkisköhän muuten mistään, kuinka monta kokeeseen osallistujaa on milläkin paikkakunnalla ollut? Helsinkiin oli mun mielestä alunperin ilmoittautunut n. 900, Tampereelle 720 ja Ouluun vähän yli 500. Noi luvut ei kyllä täsmää siihen mitä Hesarissa luki, mutta noi luvut oli tiedekunnan kansliat antaneet, kun kaverit soitti ja kysyi hakijämääriä.
- kysyhä
Tietääkö kukaan kuinka´monella raakapisteellä pääsi viimevuonna kuopioon?????
- tintti
Tietääkö kukaan, miten raakapisteet muutetaan koepisteiksi? Tuntuu menevän sisäänpääsy todella tiukille, jos tänä vuonna pääsen. Harmittaa, sillä kiireessä tein paljon typeriä virheitä, jotka eivät johtuneet siitä ettenkö olisi osannut. Olisi kiva tietää onko vielä toivoa.
tintti- Rebekka
Monille tuntuu olevan epäselvää raakapisteiden muuttaminen koepisteiksi.. Se menee käsittääkseni niin (valm. kurssilla näytettiin), että kokeesta saadut raakapisteet jaetaan parhaalla pistemäärällä. Eli kun tämän vuoden kokeen maksimi oli 156, niin voisi arvioida, että paras pistemäärä oli 145 (?). Saatu luku kerrotaan 72:lla. Eli luulisin saaneeni noin 105 raakapistettä. Koepisteiksi muutettuna se on (105 / 145) * 72 = 52,14 Tähän lukuun lisätään alkupisteet ja mahd. ensisijaisuus ja "saman vuoden ylioppilas"pisteet. Eli minä saisin 52,14 37 2 4 = 95,14. Jos sisäänpääsyraja olisi sama kuin viime vuonna, pääsisin juuri ja juuri siään (siis Helsinkiin). Whoopie!! :)
Ja omasta mielestäni koe ei tosiaankaan ollut helpompi kuin viime vuonna. Hammastehtävä oli aivan friikki. Ja se säteilytehtävä oli kumma... Galenoksen mukaan atomin ydin ei muutu Beeta miinus säteilyssä. Mutta valintakokeessa olisi pitänyt tietää, että se kumminkin muuttuu!! Kehtaa kysyä tommosta, kun Galenoksessa on siinä virhe...
Ja nyt, kun ystävällisesti paljastin teille koepisteiden laskukaavan, voisiko Haba lähettää minulle niitä digikuvia oikeista vastauksista? Kävin kyllä katsomassa oikeat vastaukset Porthaniassa, mutta ois kiva saada ne itelle. Email on [email protected]
Kiitos kaunis :) - Kampanja Sari lääkikseen 2003
Rebekka kirjoitti:
Monille tuntuu olevan epäselvää raakapisteiden muuttaminen koepisteiksi.. Se menee käsittääkseni niin (valm. kurssilla näytettiin), että kokeesta saadut raakapisteet jaetaan parhaalla pistemäärällä. Eli kun tämän vuoden kokeen maksimi oli 156, niin voisi arvioida, että paras pistemäärä oli 145 (?). Saatu luku kerrotaan 72:lla. Eli luulisin saaneeni noin 105 raakapistettä. Koepisteiksi muutettuna se on (105 / 145) * 72 = 52,14 Tähän lukuun lisätään alkupisteet ja mahd. ensisijaisuus ja "saman vuoden ylioppilas"pisteet. Eli minä saisin 52,14 37 2 4 = 95,14. Jos sisäänpääsyraja olisi sama kuin viime vuonna, pääsisin juuri ja juuri siään (siis Helsinkiin). Whoopie!! :)
Ja omasta mielestäni koe ei tosiaankaan ollut helpompi kuin viime vuonna. Hammastehtävä oli aivan friikki. Ja se säteilytehtävä oli kumma... Galenoksen mukaan atomin ydin ei muutu Beeta miinus säteilyssä. Mutta valintakokeessa olisi pitänyt tietää, että se kumminkin muuttuu!! Kehtaa kysyä tommosta, kun Galenoksessa on siinä virhe...
Ja nyt, kun ystävällisesti paljastin teille koepisteiden laskukaavan, voisiko Haba lähettää minulle niitä digikuvia oikeista vastauksista? Kävin kyllä katsomassa oikeat vastaukset Porthaniassa, mutta ois kiva saada ne itelle. Email on [email protected]
Kiitos kaunis :)Kuulemani mukaan viime vuoden parhaalla (Hesassa) oli pisteitä 139, kun maksimi oli 163. Ja mielestäni tämän vuoden koe ei ollut ainakaan helpompi, eli taitaa tänä vuonna jäädä parhaan pistemäärä reilusti alle 140 (maksimihan on 156).
Itse laskeskelin, että minun pitäisi saada varovaisellakin arviolla ainakin n. 115-120 raakapistettä kokeesta. Päälle ensisijaisuuspisteet, uuden ylioppilaan pisteet ja alkupisteet 44 (eli yhteensä 50), niin alkaakin näyttää jo ihan hyvältä, vaikka Hesaan on vaikea päästä. En uskalla olla optimistinen, mutta en ole menettänyt toivoani :)
Ja Haba, mulle pliis myös kuvat vastauksista ossuun [email protected]. Tack :) - sama...
Rebekka kirjoitti:
Kiitos kaunis :)Ja vielä tuosta B- -säteilystä, ei Galenoksessa ole siinä virhettä. Galenoksessa sanotaan aivan oikein että siinä ytimen massaluku säilyy mutta järjestysluku kasvaa yhdellä (s. 206). Tuolla tiedolla tehtävän pystyi ratkaisemaan varsin mainiosti.
- Rebekka
sama... kirjoitti:
Ja vielä tuosta B- -säteilystä, ei Galenoksessa ole siinä virhettä. Galenoksessa sanotaan aivan oikein että siinä ytimen massaluku säilyy mutta järjestysluku kasvaa yhdellä (s. 206). Tuolla tiedolla tehtävän pystyi ratkaisemaan varsin mainiosti.
Viime vuonna parhaalla 139 pistettä? No hyvä niin. Ei sitten mene niin hilkulle. Tosin hakijoita oli tänä vuonna paljon enemmän. Viime vuonna 700 hakijaa, tänä vuonna (jos aiempi kommentoija oikeassa) 900 hakijaa. Kilpailu on kovaa... Ja jännittävää. Mitenköhän tässä jaksaa venailla yli kuukauden, että saa tietää pääsikö sisään vai meneekö taas yks vuosi hukkaan...
Beeta miinus säteilyssä oli kyllä Galenoksessa pienen pieni virhe. Kaavassa, jossa atomi X hajoaa, ei synny erilaista tytärydintä Y vaan tytärydin on edelleen se sama X. Pilkunnussintaa kyllä, mutta silti! :) Tosin se tehtävä oli silti mielestäni outo. En kyllä varmasti saa siitä täyttä 7 pistettä. - sama edelleen
Rebekka kirjoitti:
Viime vuonna parhaalla 139 pistettä? No hyvä niin. Ei sitten mene niin hilkulle. Tosin hakijoita oli tänä vuonna paljon enemmän. Viime vuonna 700 hakijaa, tänä vuonna (jos aiempi kommentoija oikeassa) 900 hakijaa. Kilpailu on kovaa... Ja jännittävää. Mitenköhän tässä jaksaa venailla yli kuukauden, että saa tietää pääsikö sisään vai meneekö taas yks vuosi hukkaan...
Beeta miinus säteilyssä oli kyllä Galenoksessa pienen pieni virhe. Kaavassa, jossa atomi X hajoaa, ei synny erilaista tytärydintä Y vaan tytärydin on edelleen se sama X. Pilkunnussintaa kyllä, mutta silti! :) Tosin se tehtävä oli silti mielestäni outo. En kyllä varmasti saa siitä täyttä 7 pistettä.Mikä Galenoksen painos sinulla on? Minulla on vuoden 2002 painos ja ainakin siinä on sekä hajoavana että syntyneenä ytimenä X eli sama juuri tuolla sivulla 206.
- ...
sama edelleen kirjoitti:
Mikä Galenoksen painos sinulla on? Minulla on vuoden 2002 painos ja ainakin siinä on sekä hajoavana että syntyneenä ytimenä X eli sama juuri tuolla sivulla 206.
No niin, tajusin viestisi väärin. Joo, onhan siinä virhe. En ole itse katsonutkaan tuota kaavaa kun nuo asiat olivat muistissa modernista fysiikasta. Itse asiassa luulen, että minun pääsykokeeni pelastivat juuri nuo säteilytehtävät :)
- Tuleva lääkäri
Pääsen varmasti sisään ja erikoistun gynekologiaan, jotta pääsen sörkkimään teinivittuja.
- Fossa Navicularis
Hyvä Tuleva lääkäri
Päätin tänään ensimmäisen vuoteni lääkiksessä. Ohjelmaamme on kuulunut ihmisen tutkiskelua monelta suunnalta. Olemme tutkineet ihmisen rakenteita ihan solutasolle asti. Mitä olen oppinut? Kaikesta saa tehtyä työasian, kun riittävästi rutinoituu. Näin on käynyt räpsälle. Parin uusintakeikan ansiosta olen tiiraillut naisen sukupuolielimiä useampaan kertaan erilaisten kuvastojen sivuilta ja pyöritellyt anatomisia malleja aihealueesta. Itse asiassa, sukupuolielimet ja erityisesti naisen ovat yksi kiusallisin ja työläin alue anatomiassa ainakin omasta mielestäni. Kaippa sinulle nuo räpsät tuovat uutuuden viehätystä, hyvä tuleva lääkäri?! - sinulle fossa
Fossa Navicularis kirjoitti:
Hyvä Tuleva lääkäri
Päätin tänään ensimmäisen vuoteni lääkiksessä. Ohjelmaamme on kuulunut ihmisen tutkiskelua monelta suunnalta. Olemme tutkineet ihmisen rakenteita ihan solutasolle asti. Mitä olen oppinut? Kaikesta saa tehtyä työasian, kun riittävästi rutinoituu. Näin on käynyt räpsälle. Parin uusintakeikan ansiosta olen tiiraillut naisen sukupuolielimiä useampaan kertaan erilaisten kuvastojen sivuilta ja pyöritellyt anatomisia malleja aihealueesta. Itse asiassa, sukupuolielimet ja erityisesti naisen ovat yksi kiusallisin ja työläin alue anatomiassa ainakin omasta mielestäni. Kaippa sinulle nuo räpsät tuovat uutuuden viehätystä, hyvä tuleva lääkäri?!Ilmeisesti opiskelet kuopiossa... Tiedätkö yhtään mitä mieltä opiskelija piireissä oltiin tän vuoden valintakokeesta (helppo/vaikea) verrattuna edellisvuoteen... Tiedätkö myös raakapisteiden vähimmäismäärä viimevuodelta===???
- hakgi
Mikä oli oikea vastaus ykköstehtävään... Oliko heijastava poskiontelo terve, vai sairas
- Katri
Kai se sitten on pakko uskoa että raakapisteet muutetaan koepisteiksi jakamalla omat pisteet parhaan pisteillä ja kertomalla 72:lla. En vaan meinannut uskoa, että paras Oulussa olisi viime vuonna saanut vain 127/163 pistettä. Mutta jos paras Hesassakin sai viime vuonna "vain" 139, niin sitten toi 127 pistettä voisi hyvin pitää paikkaansa. Tämä vain vahvistaa edelleen käsitystäni siitä, että jos saa puolet oikein niin pääsee Ouluun sisään. Vaikea vaan ymmärtää, että suurin osa (kolme neljästä) on jopa niin surkeita, ettei saa edes puoliakaan raakapisteistä..
- ...
Heijastava oli sairas. Se, josta kaikua ei tullut, oli terve.
- Haba
Noniin, piti perustaa ihan oma nettisivu näitä vastauksia varten. Olisi kiva, jos porukat laskisi omat pisteensä ja laittaisivat tänne vertailtavaksi.
Itse olen siis saamassa likimäärin 108p 4p 2p =114p.
http://geocities.com/lekuri2003/- Katri
Kiitos vaivannäöstäsi Haba! Tosin sivut eivät ainakaan tällä hetkellä toimi, mutta eiköhän ne kuntoon saada. Olet muuten ilmeisesti saamassa vielä enemmän pisteitä kuin mitä luulit, sillä jos Rebekkaa on uskominen, niin ensin muunnetaan raakapisteet koepisteiksi ja vasta saatuun koepistelukuun lisätään se uuden ylioppilaan 4 pistettä. Itse saan varmaankin 75-90 pistettä, hirveen vaikee arvioida ite. Laskujeni mukaan Helsinkiin pääsi viime vuonna n. 105 pisteellä ja Ouluun 76 pisteellä (siis raakapisteellä). Että on siinä kyllä kaupunkien välillä aika hurja ero!!
- Haba
Katri kirjoitti:
Kiitos vaivannäöstäsi Haba! Tosin sivut eivät ainakaan tällä hetkellä toimi, mutta eiköhän ne kuntoon saada. Olet muuten ilmeisesti saamassa vielä enemmän pisteitä kuin mitä luulit, sillä jos Rebekkaa on uskominen, niin ensin muunnetaan raakapisteet koepisteiksi ja vasta saatuun koepistelukuun lisätään se uuden ylioppilaan 4 pistettä. Itse saan varmaankin 75-90 pistettä, hirveen vaikee arvioida ite. Laskujeni mukaan Helsinkiin pääsi viime vuonna n. 105 pisteellä ja Ouluun 76 pisteellä (siis raakapisteellä). Että on siinä kyllä kaupunkien välillä aika hurja ero!!
Sivut ovat tosiaan kaatuneet. Katotaan, saako ne niitä korjatuksi tunnin sisällä, niinkuin siinä lukee. Jos ei, yritän hankkia huomiseksi uuden osoitteen.
Rebekka on muuten siinä suhteessa väärässä, nimittäin uuden yo:n ja ensisijaisuuspisteet lasketaan nimenomaan koepisteisiin eli raakapisteisiin. Pitkä matikka taas lasketaan alkupisteisiin. - Rebekka
Haba kirjoitti:
Sivut ovat tosiaan kaatuneet. Katotaan, saako ne niitä korjatuksi tunnin sisällä, niinkuin siinä lukee. Jos ei, yritän hankkia huomiseksi uuden osoitteen.
Rebekka on muuten siinä suhteessa väärässä, nimittäin uuden yo:n ja ensisijaisuuspisteet lasketaan nimenomaan koepisteisiin eli raakapisteisiin. Pitkä matikka taas lasketaan alkupisteisiin.Olette muuten aivan oikeassa. Valintaoppaassa sanotaan, että uuden yo:n ja ensisijaisuuden lisäpisteet annetaan koepisteisiin (eli siis raakapisteisiin, ainakin Hanna Hakijan esimerkkitapauksessa on näin :) Olin ymmärtänyt väärin, kiitos kun korjasitte!
Ja kiitos Haba sivuista. Ajattelin jo mennä itekin kameran kanssa Porthaniaan, mutta eipä tarviikaan :) - Haba
Rebekka kirjoitti:
Olette muuten aivan oikeassa. Valintaoppaassa sanotaan, että uuden yo:n ja ensisijaisuuden lisäpisteet annetaan koepisteisiin (eli siis raakapisteisiin, ainakin Hanna Hakijan esimerkkitapauksessa on näin :) Olin ymmärtänyt väärin, kiitos kun korjasitte!
Ja kiitos Haba sivuista. Ajattelin jo mennä itekin kameran kanssa Porthaniaan, mutta eipä tarviikaan :)Tuolla toisella keskustelupalstalla minut saatiin vakuuttuneeksi siitä, että, kuten alunperin Rebekka sanoit, ne pisteet lisätään sinne skaalattuihin, eikä raakapisteisiin.
Se valintaopas on sanonu sen vaan tosi ketkusti, katsoppa kohtaa Hanna Hakijan yhteispisteet:
34 (32 2) koepisteet 4 2
Mutta eihän niitä alkupisteitä (34) lisätä niihin raakapisteisiin vaan nimenomaan niihin skaalattuihin! Tässä koepisteet tarkoittavat nimenomaan niitä skaalattuja, ja sinänsä tämä on loistava uutinen, koska nyt on luvassa lisää pisteitä! :) - Haba
Uudet sivut tulevat osoitteeseen:
http://kotisivu.mtv3.fi/lekuri/
Siellä on nyt tehtävät 1-4, huomenna tulee loput! - Katri
Haba kirjoitti:
Uudet sivut tulevat osoitteeseen:
http://kotisivu.mtv3.fi/lekuri/
Siellä on nyt tehtävät 1-4, huomenna tulee loput!Kertoisitko Haba muillekin uteliaille, millä muulla keskustelupalstalla käydään keskustelua lääkiksen kokeista? Mua ainakin kiinnostais :)
- blaah
Katri kirjoitti:
Kertoisitko Haba muillekin uteliaille, millä muulla keskustelupalstalla käydään keskustelua lääkiksen kokeista? Mua ainakin kiinnostais :)
http://www.yle.fi/cgi-bin/opinportti/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=2
Tuolla on ainakin jotain keskustelua ja siellä ainakin Habaa on nähty. ;)
- APIA
TIETÄÄKÖ KUKAAN MONELLAKO RAAKAPISTEELLÄ PÄÄS VIIMEVUONNA KUOPIOON???
T:110- Katri
Osaisiko joku sanoa kokeessa olleiden määriä eri kaupunkeihin? Toisella palstalla sanottiin, että Ouluun haki 570. Mutta oliko se hakupaperit lähettäneiden määrä vai valintakokeissa olleiden määrä? Entä paljonko Kuopioon haki?
- Tri
Katri kirjoitti:
Osaisiko joku sanoa kokeessa olleiden määriä eri kaupunkeihin? Toisella palstalla sanottiin, että Ouluun haki 570. Mutta oliko se hakupaperit lähettäneiden määrä vai valintakokeissa olleiden määrä? Entä paljonko Kuopioon haki?
Uteliaisuudesta kävin Porthaniassa katsomassa pääsykoetta ja katsoin samall että hakijoita oli noin 15.5 A4-sivulla ja yhdellä sivulla oli noin 55 nimeä. Tämä tekisi noin 850 hakijaa Helsinkiin.
- mblaise
Katri kirjoitti:
Kuopion yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan haki vuonna 2003 n. 619 henkilöä. Tuo on tosin vain hakemuksen lähettäneiden määrä. Muistelisin, että kokeeseen osallistui reippaat 500 wannabe-lekuria.
- keups
Kaikilta tuntuu jäävän huomaamatta, että suurin osa lääkäreistä tekevät töitä ihmisten kanssa. Kuitenkin kokeet mittaavat lähinnä ulkoa muistamista (ja mikäs sen helpompaa). Missä siis järki? Soveltuvuuskokeet pitäisi ehdottomasti ottaa kyseisten kirjapainotteisten kokeiden rinnalle. Ei ihmekään, että moni lääkäri on sellainen epämielyttävä pökkelö, joka hautuu omassa 'suuruudessaan'....Koomista lähinnä...
- Ileum
olen aivan samaa mieltä. Olin viime vuonna pääsykokeissa, ja pääsin sisälle todella kirkkaasti. Ei ihme, olinhan lukenut kuin hullu ja muistin asiat vaikka miten päin.
Nyt on vuosi takana, ja tuntuu että paikka on aivan väärä. En vain tunnu oikealta ihmiseltä siihen hommaan. Osaan ulkoluvun hyvin, mutta mitä sitten? Ei se minusta lääkäriä tee. - Pitkis
Ileum kirjoitti:
olen aivan samaa mieltä. Olin viime vuonna pääsykokeissa, ja pääsin sisälle todella kirkkaasti. Ei ihme, olinhan lukenut kuin hullu ja muistin asiat vaikka miten päin.
Nyt on vuosi takana, ja tuntuu että paikka on aivan väärä. En vain tunnu oikealta ihmiseltä siihen hommaan. Osaan ulkoluvun hyvin, mutta mitä sitten? Ei se minusta lääkäriä tee.No vaihda sitten alaa, jos kerta olet väärässä paikassa. Soveltuvuuskoe tuskin olisi ratkaissut sinunkaan sisäänpääsyä, vai oletko psykopaatti tai muuten vajaamielinen? Haastattelut sun muut soveltuvuuskokeet ovat yhtä tyhjän kanssa, niiden riski erehtyä on paljon suurempi kuin perinteisten valintakokeiden. Esim. minun kaverini haki sairaanhoitajaksi, mutta putosi soveltuvuuskokeessa, kun kertoi alkaneensa haluta sairaanhoitajaksi vasta samana keväänä kuin haki. Hänelle kerrottiin, että olisi pitänyt olla pidempi "haaveiluaika" (kai sitten koko lapsuusikä) sairaanhoitajan uraan, niin homma olisi mennyt läpi. Noilla kriteereilläkö sitten pitäisi valita porukkaa?
Ja vielä lisätäkseni sanon sen, että olen erittäin vähän täällä lääkiksessä nähnyt sellaisia tyyppejä, joiden voin sanoa olevan vääriä persoonia lääkärin työhön. Sitäpaitsi lääkärin työ on niin monitahoista, ettei kaikkia voi valita persoonallisuuden perusteella terveyskeskuslääkäriksi tai tutkijaksi: kuka sanoo, mitä kriteereita pitäisi ammattiryhmän sisäisten luonteenpiirteiden luokittelussa käyttää.
Eli on parempi olla mussuttamatta ja lukea vain niihin kokeisiin, niin joskus voi päästäkin opiskelemaan. - Tri
Pitkis kirjoitti:
No vaihda sitten alaa, jos kerta olet väärässä paikassa. Soveltuvuuskoe tuskin olisi ratkaissut sinunkaan sisäänpääsyä, vai oletko psykopaatti tai muuten vajaamielinen? Haastattelut sun muut soveltuvuuskokeet ovat yhtä tyhjän kanssa, niiden riski erehtyä on paljon suurempi kuin perinteisten valintakokeiden. Esim. minun kaverini haki sairaanhoitajaksi, mutta putosi soveltuvuuskokeessa, kun kertoi alkaneensa haluta sairaanhoitajaksi vasta samana keväänä kuin haki. Hänelle kerrottiin, että olisi pitänyt olla pidempi "haaveiluaika" (kai sitten koko lapsuusikä) sairaanhoitajan uraan, niin homma olisi mennyt läpi. Noilla kriteereilläkö sitten pitäisi valita porukkaa?
Ja vielä lisätäkseni sanon sen, että olen erittäin vähän täällä lääkiksessä nähnyt sellaisia tyyppejä, joiden voin sanoa olevan vääriä persoonia lääkärin työhön. Sitäpaitsi lääkärin työ on niin monitahoista, ettei kaikkia voi valita persoonallisuuden perusteella terveyskeskuslääkäriksi tai tutkijaksi: kuka sanoo, mitä kriteereita pitäisi ammattiryhmän sisäisten luonteenpiirteiden luokittelussa käyttää.
Eli on parempi olla mussuttamatta ja lukea vain niihin kokeisiin, niin joskus voi päästäkin opiskelemaan.Lääkärin koulutus antaa mahdollisuuden moneen erilaiseen työhön potilastyöstä tutkimustyöhön ja muuhunkin. Empaattisimmat lääkärit voivat sijoittua psykiatreiksi ja terveyskeskuslääkäreiksi. Vähemmän empaattiset voivat hakeutua aloille jossa potilaskontakti ei ole niin intensiivinen kuten radiologia tai patologia.
Nykyään harjoitellaan potilaan eli asiakkaan kohtaamista jo alusta lähtien joten kyllä kaikilla pitäisi olla hyvät valmiudet aloittaa aikanaan varsinainen lääkärintyö. Miten lie sairaanhoitajien koulutuksessa otetaan huomioon potilaan kohtaaminen? Mielestäni vasta kolmantena vuotena kun kliiniset opinnot ja varsinainen potilasopetus alkavat voi hiljalleen alkaa sanoa että tuliko valittua oikea ala vai ei. - pätkis
Pitkis kirjoitti:
No vaihda sitten alaa, jos kerta olet väärässä paikassa. Soveltuvuuskoe tuskin olisi ratkaissut sinunkaan sisäänpääsyä, vai oletko psykopaatti tai muuten vajaamielinen? Haastattelut sun muut soveltuvuuskokeet ovat yhtä tyhjän kanssa, niiden riski erehtyä on paljon suurempi kuin perinteisten valintakokeiden. Esim. minun kaverini haki sairaanhoitajaksi, mutta putosi soveltuvuuskokeessa, kun kertoi alkaneensa haluta sairaanhoitajaksi vasta samana keväänä kuin haki. Hänelle kerrottiin, että olisi pitänyt olla pidempi "haaveiluaika" (kai sitten koko lapsuusikä) sairaanhoitajan uraan, niin homma olisi mennyt läpi. Noilla kriteereilläkö sitten pitäisi valita porukkaa?
Eli on parempi olla mussuttamatta ja lukea vain niihin kokeisiin, niin joskus voi päästäkin opiskelemaan.Olet täysin väärässä. Yhden henkilön tekemän haastattelu on varmasti subjektiivinen MUTTA esimerkiksi viiden henkilön valvomat ryhmäkeskustelut kertovat paljon henkilön dynamiikasta. Kun valvojia on paljon, eikä keskustelussa pohdita mitään 'haaveiluaikaa' niin ko. vaihtoehto on erittäin varteen otettava. Lisäksi aineistokoe olisi aivan ehdoton, sillä siinä mitataan kuinka pystyy nopeassa ajassa käsittelemään, analysoimaan ja soveltamaan tietoa. Kuka tahansa kun kykenee pari kirjaa lähes ulkoa opettelemaan.
- Pitkis
pätkis kirjoitti:
Olet täysin väärässä. Yhden henkilön tekemän haastattelu on varmasti subjektiivinen MUTTA esimerkiksi viiden henkilön valvomat ryhmäkeskustelut kertovat paljon henkilön dynamiikasta. Kun valvojia on paljon, eikä keskustelussa pohdita mitään 'haaveiluaikaa' niin ko. vaihtoehto on erittäin varteen otettava. Lisäksi aineistokoe olisi aivan ehdoton, sillä siinä mitataan kuinka pystyy nopeassa ajassa käsittelemään, analysoimaan ja soveltamaan tietoa. Kuka tahansa kun kykenee pari kirjaa lähes ulkoa opettelemaan.
Joopa joo, en väitäkään, etteikö laaja ja huolellisesti tehty psykologinen arvio olisi oikeassa. Niitähän käytetään esim. oikeudenkäynneissä apuna. Kyse on vain siitä, voidaanko jotain viiden hengen valvomaa ryhmäkeskustelua toteuttaa 800 hengelle lääkikseen pyrkijöitä. Ja vastaus on ehdoton ei! Siihen eivät resurssit tai raha tule ikinä riittämään, ja psykoarviot jäisivät väkisinkin 10 min. minihaastatteluiksi. Joten on turha urputtaa tällaisten testien perään, kun ne todellakaan eivät ole mahdollisia nykyaikana.
Ja kuten sanoin, voisi myös kysellä testien tarpeellisuudesta. Tuskinpa juuri kukaan sisäänpäässeistä olisi tippunut porukasta psykotestin seulassa, joten hyötyyn nähden tämänkaltainen testi on turha.
- ABI-04
Mulla on toi painajainen viel edes, mut onko Jyväskylään mahiksii päästä paperi haulla? ...kellään kokemuksii?
- Tri
Riippuu vähän alasta... Tuskin lääketieteeseen pääsee ilman valintakoetta edes Jyväskylään.
- lääk
Jyväskylässä ei ole lääkistä eikä lääkikseen pääse paperivalinnalla missään kaupungissa.
- Pinja
Mistä lähtien Jyväskylässä on ollut yliopistollinen sairaala ja Lääkkis? Enintään diplomiinsinööri koulutusta on kaavailtu joskus alotettavaksi...
- viivi
mistäköhän saisi vanhoja lääkiksen pääsykokeen kysymykset ja vastaukset? Opetushallinto ei niitä enää julkaise joidenkin tekijänoikeuskysymysten vuoksi. Onko niitä saatavissa jostain muualta?
- mblaise
Kyselepä kyseisia papereita yliopistolta, jolla on lääketieteen koulutusohjelma (Helsinki, Oulu, Kuopio, Tampere tai Turku). Pientä maksua vastaan (n. 5e luultavasti) postittavat sinulle vanhoja kokeita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886