Minulla oli koko kuukauden aikana neljä työpäivää, joilta sain palkkaa n. 130 euroa. Kela kuitenkin laski kuukauden tuloni niin, että jakoi 130 euroa niillä neljällä työpäivällä, jolloin päiväpalkaksi tuli 32,5 euroa. Tämän 32,5 euroa Kela kertoi jostain ihmeen syystä 21,5:llä, jolloin kuukausipalkakseni kertyi 698,75 euroa. Vaikka tuollaista summaa en todellakaan neljänä päivänä tienannut, vaan sen 130 euroa.
Kuitenkin tämä 698,75 oli se summa, joka vaikutti koko kuukaden päivärahoihini. Kun nyt sitten lasketaan yhteen palkkani 130 ja päivärahani 128 euroa, käteen jäi 258 euroa soviteltua päivärahaa, kun työttömänä ollessani olisin saanut 478 euroa. Soitin Kelalle ja kysyin että miten voitte näin tehdä, minulle sanottiin että tämä on aivan yleinen käytäntö.
Miten minusta tuntuu, että mua on nyt kusetettu ja aika rankasti? Päätöksestä aion kyllä valittaa, mutta mitähän se auttaa jos tuollainen on kerran yleinen käytäntöö. Noh, enpä taida enää keikkatöihin alkaa.
Soviteltu työmarkkinatuki
17
6987
Vastaukset
- Justiina
Ikävä kyllä ei ole kusetettu. Kyse on ns. laskennallisesta palkasta, joka on mielestäni pirun keksintö. Siinä nyhjästään tyhjästä, mikä ei pitäisi olla normaalielämässä mahdollista. Mutta työttömyysturvassapa on.
Olet ilmeisesti aloittanut osa-aikatyön kuukauden lopussa. Se on johtanut laskennalliseen kuukausipalkkaan.
Jos sattumalta ei siitä olekaan kyse, vaan kyse oli ihan satunnaisesta työssäolosta, joka ei jatku, niin sitten on kyllä valittamisen paikka.- .........
... kolmen kuukauden määräaikaisesta työsuhteesta ja työsopimuksessa luki että tunteja on kolmen viikon jakson aikana 0-120. Todellisuudessa työpäiviä oli kuukaudessa 3-4, tämän kertomani kuukauden kohdalla niitä oli 4 päivää. Ei siis 21,5, vaikka Kela sen mukaan kuukausipalkkani laski.
Minun järjen mukaan se ei voi mennä noin. Mikseivät he voineet vain suoraan käyttää sitä todellista palkkaa, jonka sain 4:ltä työpäivältä? En ymmärrä. Minulla oli selkeä palkkakuitti, josta näkyi koko kuukauden ELI NELJÄN PÄIVÄN PALKKA. Aivan käsittämätöntä.
Valitan kyllä päätöksestä, kunhan saan aikaiseksi vääntää sellaisen hienon valituskirjelmän. :)
- Neuv
Hei!
Ovat laskeneet aivan väärin tulosi. Jos olet kuukauden aikana ollut vain 4 päivää töissä, niin miten Kela saa siitä 21,5 päivää?
Vaadi kirjallisesti korjaus asiasta.- Tietysti...
Valittaa tietysti aina kannattaa jo ihan periaatteesta. Mutta ei kyse ole laskuvirheestä, vaan tietyssä tilanteessa harjoitetusta laskentatavasta. Samaa laskentatapaa sovelletaan niin Kelassa kuin kassoissakin ja sitä kutsutaan laskennallisen palkan laskemiseksi. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä on todella ansaittu.
Siis jos aloittajan kohdalla ei ole kyse satunnaisesta pätkätyöstä, vaan kesken kuukauden alkaneesta ja alkukuukauden jälkeen jatkuvasta työstä, niin laskennallista palkkaa käytetään määriteltäessä työn alkukuukauden soviteltua työmarkkinatukea/päivärahaa.
- valita ihmeessä
Kaikenlaisista kummallisuuksista työttömyyskorvausten tiimoilta on tullut kuultua, mutta tämä on huippu! Miten voi olla sellainen tilanne, että muutaman päivän työssäkäynti pienentää päivärahaa niin järjettömän paljon.
Valita ihmeessä ja kirjoita lehtien yleisöpalstoille. Luulisi, että muutkin työlliset kuin minä heräisivät asiaa kauhistelemaan. Aivan järjetöntä.
Tsemppiä sinulle. Toivottavasti valituksesi tuottaa tulosta.- Laskennallinen...
Tuo laskennallinen palkka on ollut voimassa iät ja ajat. Valittaa kannattaa, mutta ei valitukset menesty, jos kyse muusta kuin kerrallisesta pätkätyöstä, jolloin laskennallista palkkaa sovellettu väärään tilanteeseen.
Tuo laskennallinen palkka koskee vain aloituskuukautta, jatkossa sovittelun pitäisi mennä normaalisti. - pjbioopd
Kelaan on turha valittaa, koska laskennallinen palkka perustuu lakiin.
Eduskuntaan valitusta vaan. - ........
Eihän siinä voi olla mitään järkeä, että työssä ollessa käteen jää vähemmän rahaa kuin työttömänä ollessa. Siis minun tilanteessanihan minun kuukauden palkka ja päivärahat yhteensä ovat vähemmän, kuin mitä täysi päivärahani työttömänä olisi ollut. Jäin siis tappiolle neljän työpäivän takia, koska kela laski että sain puolet enemmän palkkaa mitä oikeasti sain. Olen jo kirjoittanut valituskirjeen, pitäisi laittaa vain postiin. Tuskin se mitään auttaa, mutta pitää ainakin yrittää. Ja kaikille tosiaan tiedoksi: älkää missään nimessä alkakoo keikkatöihin siinä uskossa että saisitte edes vähän enemmän rahaa kuin työttömänä. Siinä käy päinvastoin, niin kuin minullakin.
- Täsmennys...
........ kirjoitti:
Eihän siinä voi olla mitään järkeä, että työssä ollessa käteen jää vähemmän rahaa kuin työttömänä ollessa. Siis minun tilanteessanihan minun kuukauden palkka ja päivärahat yhteensä ovat vähemmän, kuin mitä täysi päivärahani työttömänä olisi ollut. Jäin siis tappiolle neljän työpäivän takia, koska kela laski että sain puolet enemmän palkkaa mitä oikeasti sain. Olen jo kirjoittanut valituskirjeen, pitäisi laittaa vain postiin. Tuskin se mitään auttaa, mutta pitää ainakin yrittää. Ja kaikille tosiaan tiedoksi: älkää missään nimessä alkakoo keikkatöihin siinä uskossa että saisitte edes vähän enemmän rahaa kuin työttömänä. Siinä käy päinvastoin, niin kuin minullakin.
...älkää missään nimessä alkakoo keikkatöihin siinä uskossa että saisitte edes vähän enemmän rahaa kuin työttömänä...
Laskennallisen palkan välttää sillä, että ei aloita osa-aikatyötä tai jatkuvaa keikkailua loppukuusta, vaan kuun alusta.
Sinänsä palkkojen yhteensovittaminen työttömyystukien kanssa on syvältä. Kaikkein selkeintä olisi se, että jos päiväpalkka ylittää työttömyystuen päiväkohtaisen määrän, niin ei yhteensovitettaisi lainkaan. Jos palkka jäisi alle päiväkohtaisen työttömyystuen, niin saisi erotuksen.
Vaan työttömältähän halutaan ottaa pois kaikki, mikä suinkin voidaan. - ......
Täsmennys... kirjoitti:
...älkää missään nimessä alkakoo keikkatöihin siinä uskossa että saisitte edes vähän enemmän rahaa kuin työttömänä...
Laskennallisen palkan välttää sillä, että ei aloita osa-aikatyötä tai jatkuvaa keikkailua loppukuusta, vaan kuun alusta.
Sinänsä palkkojen yhteensovittaminen työttömyystukien kanssa on syvältä. Kaikkein selkeintä olisi se, että jos päiväpalkka ylittää työttömyystuen päiväkohtaisen määrän, niin ei yhteensovitettaisi lainkaan. Jos palkka jäisi alle päiväkohtaisen työttömyystuen, niin saisi erotuksen.
Vaan työttömältähän halutaan ottaa pois kaikki, mikä suinkin voidaan.Että milloin sen keikkailun aloittaa? Kun hain päivärahaa kyseiseltä kuukaudelta, minulla oli kaikki palkkakuitit ja tuntilaput joista luonnollisesti selvisi kaikki palkat ja tuntimäärät. Miten sillä voi olla väliä olenko ollut töissä alku vai loppukuusta? Sitä paitsi ne neljä työpäivää olivat ennen kuun puoliväliä.
- Sillä...
...... kirjoitti:
Että milloin sen keikkailun aloittaa? Kun hain päivärahaa kyseiseltä kuukaudelta, minulla oli kaikki palkkakuitit ja tuntilaput joista luonnollisesti selvisi kaikki palkat ja tuntimäärät. Miten sillä voi olla väliä olenko ollut töissä alku vai loppukuusta? Sitä paitsi ne neljä työpäivää olivat ennen kuun puoliväliä.
...Että milloin sen keikkailun aloittaa?...
On sillä. Tuo typerä laskennallinen palkka rokottaa kaikkein rankimmin sellaisia, jotka aloittavat aivan yhteensovitusjakson lopussa. Se johtuu laskennallisen palkan laskentatavasta.
...Sitä paitsi ne neljä työpäivää olivat ennen kuun puoliväliä...
Nyt alkaa hiukan epäilyttää, että jos olet aloittaja, niin onkohan sittenkin Kelassa tehty joku möhlinki, jos olet nuo päivät tehnyt alkukuusta. Ei sen laskennallisen palkan olisi sitten niin pahasti pitänyt vaikuttaa. Vai onko niin, että Kela ei olekaan tehnyt yhteensovitusta kalenterikuukaudelta, vaan yhteensovitusjakso aloitettu jo edellisen kuun puolella, jolloin tuo työssäolo on sattunut yhteensovitusjakson loppuosaan?
Työttömyyskassat hoitavat yhteensovituksen yleensä kalenterikuukausittain, mikä on minusta selkeää. Yhteensovitus voidaan kai hoitaa myös neljän viikon jaksoissa, jota ehkä Kela käyttää, joka sitten on johtanut siihen lopputulokseen, miten sinulla on käynyt. Siitä on jo jonkin aikaa, kun olen näiden asioiden kanssa ollut tekemisssä, joten olen ehkä vähän hataralla pohjalla tässä.
Ylipäänsä, jos olet aloittanut sellaisen keikkailun, että teet vain muutaman päivän kuukaudessa, niin minusta on kyllä kyseenalaista edes aloitusvaiheessa käyttää laskennallista palkkaa. Tuo kannattaa todella testata valituksella. - aloittaja
Sillä... kirjoitti:
...Että milloin sen keikkailun aloittaa?...
On sillä. Tuo typerä laskennallinen palkka rokottaa kaikkein rankimmin sellaisia, jotka aloittavat aivan yhteensovitusjakson lopussa. Se johtuu laskennallisen palkan laskentatavasta.
...Sitä paitsi ne neljä työpäivää olivat ennen kuun puoliväliä...
Nyt alkaa hiukan epäilyttää, että jos olet aloittaja, niin onkohan sittenkin Kelassa tehty joku möhlinki, jos olet nuo päivät tehnyt alkukuusta. Ei sen laskennallisen palkan olisi sitten niin pahasti pitänyt vaikuttaa. Vai onko niin, että Kela ei olekaan tehnyt yhteensovitusta kalenterikuukaudelta, vaan yhteensovitusjakso aloitettu jo edellisen kuun puolella, jolloin tuo työssäolo on sattunut yhteensovitusjakson loppuosaan?
Työttömyyskassat hoitavat yhteensovituksen yleensä kalenterikuukausittain, mikä on minusta selkeää. Yhteensovitus voidaan kai hoitaa myös neljän viikon jaksoissa, jota ehkä Kela käyttää, joka sitten on johtanut siihen lopputulokseen, miten sinulla on käynyt. Siitä on jo jonkin aikaa, kun olen näiden asioiden kanssa ollut tekemisssä, joten olen ehkä vähän hataralla pohjalla tässä.
Ylipäänsä, jos olet aloittanut sellaisen keikkailun, että teet vain muutaman päivän kuukaudessa, niin minusta on kyllä kyseenalaista edes aloitusvaiheessa käyttää laskennallista palkkaa. Tuo kannattaa todella testata valituksella.Jakso oli tarkalleen kuun ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään ja työpäivät olivat kuun alkupuolella. Eli ei kai pitäisi olla mitään epäselvyyksiä? Ja Kelalla oli kyllä tieto että työpäiviä on vain muutama kuukaudessa.
Ja kyllä aion testata valituksella. :) - Että...
aloittaja kirjoitti:
Jakso oli tarkalleen kuun ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään ja työpäivät olivat kuun alkupuolella. Eli ei kai pitäisi olla mitään epäselvyyksiä? Ja Kelalla oli kyllä tieto että työpäiviä on vain muutama kuukaudessa.
Ja kyllä aion testata valituksella. :)...Jakso oli tarkalleen kuun ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään ja työpäivät olivat kuun alkupuolella...
Vähän paha tietysti nettikeskustelun perusteella lähteä sanomaan yhtään mitään, mutta nyt kyllä tuon tiedon varassa olisin valmis epäilemään, että Kelassa on tehty virhe. - kummaa
Että... kirjoitti:
...Jakso oli tarkalleen kuun ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään ja työpäivät olivat kuun alkupuolella...
Vähän paha tietysti nettikeskustelun perusteella lähteä sanomaan yhtään mitään, mutta nyt kyllä tuon tiedon varassa olisin valmis epäilemään, että Kelassa on tehty virhe.kassassani ainakin tarkastellaan koko kuukautta ja keikkatuloni kultakin kuulta jaetaan kahdella, koska 50% tuloista saa tavallaan ekstrana itteelleen eli enemmän kuin vain lorvisin. Sit se toinen puoli jaetaan 21,5 eli kuukauden keskimääräisellä työpäivien määrällä. Se mitä siitä jakolaskusta tulee, vähennetään päivittäisestä max. työttömyyspäivärahasta. Ja erotus on se mitä saan soviteltua päivärahaa päivässä ja se kerrotaan 21,5 eli saadaan kuukauden soviteltu työttömyyskorvaus.
Jos toi alkuperäisen tapaus on todella oikein, niin eipä kannata tässä maassa ihmetellä, miksi kelan asiakkaat ovat enemmin työttömiä kuin menevät edes muutamaksi päiväksi töihin, koska tuon mukaanhan työntekeminen ei kannata. - Laskentatapa...
kummaa kirjoitti:
kassassani ainakin tarkastellaan koko kuukautta ja keikkatuloni kultakin kuulta jaetaan kahdella, koska 50% tuloista saa tavallaan ekstrana itteelleen eli enemmän kuin vain lorvisin. Sit se toinen puoli jaetaan 21,5 eli kuukauden keskimääräisellä työpäivien määrällä. Se mitä siitä jakolaskusta tulee, vähennetään päivittäisestä max. työttömyyspäivärahasta. Ja erotus on se mitä saan soviteltua päivärahaa päivässä ja se kerrotaan 21,5 eli saadaan kuukauden soviteltu työttömyyskorvaus.
Jos toi alkuperäisen tapaus on todella oikein, niin eipä kannata tässä maassa ihmetellä, miksi kelan asiakkaat ovat enemmin työttömiä kuin menevät edes muutamaksi päiväksi töihin, koska tuon mukaanhan työntekeminen ei kannata.Kyllä laskentatapa on sekä Kelassa että kassassa sama. Myös kassassa tunnetaan laskennallinen palkka, mutta et ole ilmeisesti joutunut sen kanssa tekemisiin.
Aloittajan tilanteessa Kela on luultavasti soveltanut laskennallista palkkaa tilanteessa, johon se ei ole tarkoitettu. Tosin olen sitä mieltä, että koko laskennallinen palkka olisi syytä poistaa käytöstä. Se tulee suhteellisen harvoin käyttöön ja mielestäni suoranaista köyhän ryöstöä. - palkasta..
Laskentatapa... kirjoitti:
Kyllä laskentatapa on sekä Kelassa että kassassa sama. Myös kassassa tunnetaan laskennallinen palkka, mutta et ole ilmeisesti joutunut sen kanssa tekemisiin.
Aloittajan tilanteessa Kela on luultavasti soveltanut laskennallista palkkaa tilanteessa, johon se ei ole tarkoitettu. Tosin olen sitä mieltä, että koko laskennallinen palkka olisi syytä poistaa käytöstä. Se tulee suhteellisen harvoin käyttöön ja mielestäni suoranaista köyhän ryöstöä.eli 130e jos saa kuukaudessa siitä otetaan puolet huomioon eli 65e ja se vähennetään korvauksesta. käyhän kelansivuilla laskurista laskemassa.
- Näin...
palkasta.. kirjoitti:
eli 130e jos saa kuukaudessa siitä otetaan puolet huomioon eli 65e ja se vähennetään korvauksesta. käyhän kelansivuilla laskurista laskemassa.
Yleensä näin. Mutta ei tietyssä tilanteessa, jossa sovelletaan laskennallista palkkaa, jolloin lopputulos on ihan jotain muuta. Tästä laskennallisesta palkasta ollaan aika hiljaa ja siitä ei taida olla netissä tietoa. Paremmalla ajalla yritän selvittää asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834