amalgaami

tabert

Kannattaisko amalgaamit saneerata hurauttaa pois? Ahistaa?

117

9349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

      ei hurauttaisi, jos se käy noin helposti?
      Jos ahistaakin!

    • luin

      Että poiston yhteydessä elimistöön imeytyisi enemmän elohopeaa kuin että antaa vain olla.

    • hammaslääkäri

      joka käyttää kunnollista suojausta amalgaamipaikkojen poiston yhteydessä. Enkä tarkoita, että h-lääkäri suojaisi itsensä. Silloin elimistöösi ei pääse ainakaan niin paljon myrkkyjä. Myös vitamiineja ja antioksidantteja kannattaa ottaa vaihdon aikana. Homeopatiassa on myös valmisteita, jotka suojaavat. Eihän se elohopea terveellistä ole.

      • tutkimuksista

    • netistä ja kirjastosta

      Lue ensin jotain aiheeseen liittyvää, koska on aika tärkeää myös huolehtia riittävästä vitamiinien saannista saneerauksen aikana. Kannattaa poistattaa, mutta tee se pienin askelin ja asiaan perehtyneellä hammaslääkärillä.

      • ja mulla nopeasti

        Tästähän on kahdenlaista mielipidettä, nopeasti kaikki pois vai pikkuhiljaa. Mulla poistettiin kahdessa erässä (kaikki takahampaat paikattu), eli siis tosi nopeasti. Söin antioksidantteja ja vitamiineja pari kk ennen poistoa. Suojaukset sekä hammaslääkärillä että mulla. Tämä tapa sopi mulle hyvin. Menin sitten terveyskeskuksen hammaslääkäriin jossa totesivat hyvin yliolkaisesti ettei oikeata amalgaamiallergiaa ole kuin hyvin vähällä määrällä ihmisiä. ...Suu meni tukkoon kun sanoin että mulle poistoa suositteli/määräsi allergiasairaalan lääkäri suun limakalvomuutosten vuoksi. Olen herkistynyt tiomersaalille jota on amalgaamissa. Korjatkoon joku jos muistan väärin nimet. Mutta limakalvomuutokset ovat hävinneet melkein kokonaan. ...No ja tästä voisi jatkaa että mitä amalgaamien lisäksi on vaikuttaneet lukuista antibioottikuurit joita lapsena/nuorena söin!


      • Mikke
        ja mulla nopeasti kirjoitti:

        Tästähän on kahdenlaista mielipidettä, nopeasti kaikki pois vai pikkuhiljaa. Mulla poistettiin kahdessa erässä (kaikki takahampaat paikattu), eli siis tosi nopeasti. Söin antioksidantteja ja vitamiineja pari kk ennen poistoa. Suojaukset sekä hammaslääkärillä että mulla. Tämä tapa sopi mulle hyvin. Menin sitten terveyskeskuksen hammaslääkäriin jossa totesivat hyvin yliolkaisesti ettei oikeata amalgaamiallergiaa ole kuin hyvin vähällä määrällä ihmisiä. ...Suu meni tukkoon kun sanoin että mulle poistoa suositteli/määräsi allergiasairaalan lääkäri suun limakalvomuutosten vuoksi. Olen herkistynyt tiomersaalille jota on amalgaamissa. Korjatkoon joku jos muistan väärin nimet. Mutta limakalvomuutokset ovat hävinneet melkein kokonaan. ...No ja tästä voisi jatkaa että mitä amalgaamien lisäksi on vaikuttaneet lukuista antibioottikuurit joita lapsena/nuorena söin!

        Mulle tehtiin amalgaamisaneeraus kaksi viikkoa sitten kertasaneerauksena biohammaslääkärillä. Söin antioksidantteja vajaan kaksi kuukautta ennen saneerausta ja jatkan niiden syöntiä nyt ainakin muutaman kuukauden - puoli vuotta.
        Olin miettinyt saneerauksen tekoa jo useita vuosia, ja kun kesällä mittautin elohopea-arvoni, mikä oli kymmenkertainen "sallittun" nähden, päädyin saneeraukseen. Minulla on myös ongelmia (esim. kolmoishermosärky, hiusten lähtö), joihin toivon saavani apua saneerauksen myötä. Aion myös mennä vielä kelaatiohoitoon, jonka avulla elohopeaa poistetaan kehostani.


      • Missä tehdään
        Mikke kirjoitti:

        Mulle tehtiin amalgaamisaneeraus kaksi viikkoa sitten kertasaneerauksena biohammaslääkärillä. Söin antioksidantteja vajaan kaksi kuukautta ennen saneerausta ja jatkan niiden syöntiä nyt ainakin muutaman kuukauden - puoli vuotta.
        Olin miettinyt saneerauksen tekoa jo useita vuosia, ja kun kesällä mittautin elohopea-arvoni, mikä oli kymmenkertainen "sallittun" nähden, päädyin saneeraukseen. Minulla on myös ongelmia (esim. kolmoishermosärky, hiusten lähtö), joihin toivon saavani apua saneerauksen myötä. Aion myös mennä vielä kelaatiohoitoon, jonka avulla elohopeaa poistetaan kehostani.

        Miten ja missä tehtdään elohopeamittauksia? Miten se tapahtuu ja onko kallista? Kiitos vastauksista


      • näin.
        Mikke kirjoitti:

        Mulle tehtiin amalgaamisaneeraus kaksi viikkoa sitten kertasaneerauksena biohammaslääkärillä. Söin antioksidantteja vajaan kaksi kuukautta ennen saneerausta ja jatkan niiden syöntiä nyt ainakin muutaman kuukauden - puoli vuotta.
        Olin miettinyt saneerauksen tekoa jo useita vuosia, ja kun kesällä mittautin elohopea-arvoni, mikä oli kymmenkertainen "sallittun" nähden, päädyin saneeraukseen. Minulla on myös ongelmia (esim. kolmoishermosärky, hiusten lähtö), joihin toivon saavani apua saneerauksen myötä. Aion myös mennä vielä kelaatiohoitoon, jonka avulla elohopeaa poistetaan kehostani.

        Meillä kerrotaan, että amalgaami on niin hyvä ja kestävä paikka-aine, etenkin takahammasalueella!
        Luontoonhan sitä ei kuitenkaan saa päästää!

        Akuutti - Terveyttä, tietoa, tunteitaYLE
        Hae YLEstä:
        YLE A-Ö
        teksti-tv s.374 tekstitys s.334 digiteksti-tv s.374 MHP-lisäpalvelu Toimitus
        Historia
        Arkisto
        Lääkäriarkisto
        Muksun mukana
        Vinkit
        Linkit
        Keskustelu
        Palaute
        In english
        På svenska
        AkuuttiHaku
        Akuutin Arkisto
        9.11.2004

        Ruotsi haluaa kieltää amalgaamin lailla
        Hampaiden amalgaamipaikat sisältävät noin 50 prosenttia puhdasta elohopeaa, joka on vaarallinen hermo- ja solumyrkky. Paikka-aineen vaikutuksista ihmiselimistöön on kiistelty aikojen alusta ja Ruotsin eduskunnassa keskustelua aiheesta on käyty jo 80-luvulta saakka.



        Reilu vuosi sitten Ruotsin hallitus antoi paikallisille kemikaaliviranomaisille tehtäväksi selvittää, josko elohopean käyttö voidaan kieltää. Selvitys on nyt valmis ja siinä ehdotetaan elohopean eli myös amalgaamipaikkojen kieltämistä lailla lähiaikoina.

        Mutta miksi esitys tehtiin vasta nyt?

        – Siihen en pysty vastaamaan, mutta pyrkimys ympäristömyrkkyjen vähentämiseen lienee johtanut siihen, että nyt on päätetty yrittää ratkaista elohopea-asia lopullisesti, sanoo Ruotsin sosiaalihallituksen lääkintäneuvos, hammaslääkäri Agneta Ekman.

        Ainutlaatuinen ehdotus
        Kauan odotettu ehdotus on ainutlaatuinen maailmassa ja ilahduttaa monia, jotka ovat taistelleet amalgaamin käyttö vastaan vuosia. Yksi heistä on Jan Rennerfelt, ympäristökysymyksiin erikoistunut biokemian professori. Hän on 75-vuotias ja työskentelee täysipäiväisesti konsulttina. Jan on naimisissa, hänellä on kaksi lasta ja kuusi lastenlasta – sekä huippukunto. Asiat olivat toisin 12 vuotta sitten, kun Rennerfelt tunsi sairastuneensa amalgaamista.



        – Luulin todella kuolevani ja ennen kaikkea halusin sitä, koska olo oli niin epämiellyttävä. Joka päivä toivoin vain, että pääsisin kaikesta. Olin niin sairas monella tavalla, koko ajan. Vatsa oli kipeä, oksennutti, huimasi, niveliä särki, näki vain hämärästi, hän muistelee.

        Jan Rennerfelt sai itse äkillisen sairauskohtauksen työmatkalla toukokuisena aamuna. Siitä alkoi satojen tutkimusten kierre, joka kesti vuoden. Vikaa ei löytynyt. Lääkärit suosittelivat lopulta psykiatria, mutta kollega sen sijaan – hammaslääkäriä!

        – Hyvä ystäväni sanoi: Sinulla on amaglaamimyrkytys. Menehän poistattamaan paikat hampaistasi. Niin tein, ja siihen meni puoli vuotta, koska se pitää tehdä vähitellen. Parin vuoden kuluttua olin taas kunnossa, ja samaan aikaan kun olisi pitänyt jäädä eläkkeelle, aloin taas tekemään töitä, Rennerfelt naurahtaa.

        Poikkeuksiakin tehdään
        Ruotsalaisviranomaiset ehdottavat nyt elohopean täydellistä käyttökieltoa. Yksi suurimmista elohopean päästölähteistä on hammashuollossa käytettävä amalgaami. Jos lakiehdotus menee läpi se astuu voimaan aikaisintaan vuoden kuluttua. Uuden lain mukaan amalgaamia saisi edelleen käyttää esimerkiksi kehitysvammaisten, rikollisten tai psykiatristen potilaiden hammashuollossa.



        Amalgaamin vastustajat pitävät poikkeus-mahdollisuutta lähinnä pöyristyttävänä. He uskovat, että amalgaami muun muassa voi aiheuttaa jopa mielen häiriöitä ja että korvaavia paikkausaineita voitaisiin käyttää kaikille.

        – Se on väärä päätös. On vaikka kuinka paljon kirjallisuutta, joka osoittaa, että amalgaami on myrkyllistä ja vaikuttaa keskushermostoon. Tiedetäänhän sekin, että amalgaami on myrkyllistä ja vaikuttaa keskushermostoon, sanoo myös Rennerfelt.

        Sosiaalihallituksen lääkintäneuvos Agneta Ekman ei halua ottaa kantaa lakiehdotuksen yksityiskohtiin:

        – Se on Ruotsin sairaalahammaslääkäreiden yhdistyksen esitys, hän sanoo.

        Myös Tukholman Hammaslääkärikorkeakoulussa amalgaamia käytetään edelleen opetuksessa vedoten siihen, että amalgaamipaikkoja tehdään ja käytetään yleisesti muissa maissa. Ruotsin Hammaslääkäriliitto kannattaa amalgaamista luopumista, mutta vastustaa täydellistä käyttökieltoa.

        Liitto haluaa aikalisän vedoten amalgaamin kestävyyteen sekä siihen, että korvaavia materiaaleja pitää kehittää edelleen.

        Päättyy ravintoketjuun
        Jan Rennerfelt ei näe mitään syytä jatkaa amalgaamin käyttöä. Hän vastustaa sitä ammattinsa vuoksi myös ympäristösyistä:

        – Amaglaamihan ei ole myrkyllistä pelkästään elimistössä ollessaan, vaan se on myös ympäristömyrkky. Ruotsin Kemikaalien-tarkastuslaitoksen selvitys amalgaamista lähtee siitä, että siitä tulisi luopua ympäristösyistä, hän julistaa tukholmalaisella hautausmaalla.



        Paikan valintaan on selvä syy:

        – Noin puolella krematorioista ei ole minkäänlaista puhdistusjärjestelmää, vaan hammaspaikkojen elohopea karkaa ilmaan polttohautauksessa. Krematorioista pääsee ilmaan noin 140 kiloa elohopeaa vuodessa, ja maahan haudattavista 100–110 kiloa, hän sanoo ja muistuttaa, että elohopea näin päätyy ravintoketjuun.

        Jan Rennerfelt toimii nykyisin työnsä ohella aktiivisesti myös Ruotsin Hammas-potilasyhdistyksessä, jossa noin 800 jäsentä. Yhdistyksen mukaan jopa 80 prosenttia potilaista on saanut apua amalgaamisaneerauksesta tai parantuneet sen jälkeen.

        Sosiaalihallituksen lääkintäneuvos Agneta Ekman ei halua ottaa kantaa väitteeseen:

        – Tieteellistä näyttöä ei vielä kovin paljoa ole, mutta Hammasmateriaalien tutkimuslaitos on myöntänyt metallibiologiselle keskukselle viisi miljoonaa kruunua jatkotutkimuksia varten, hän sanoo.



        Rennerfelt haluaisi yhteiskunnan kustantavan amalgaamisaneeraukset kaikille kansalaisille.

        – Jos ihmisille tehtäisiin halpa amalgaami-saneeraus, niin he saisivat ainakin kuolla ilman amalgaamia, vaikka eläessään olisivatkin joutuneet siitä kärsimään. Se olisi hyvä ainakin hautausmaiden ja krematorioiden kannalta, hän naurahtaa kuivasti.

        Linkkejä
        Ruotsin hammaspotilasyhdistys: http://www.tf.nu/

        http://www.amalgamskadefonden.se/

        Ruotsin kemikaalientarkastuslaitos: http://www.kemi.se/

        Ruotsin hammaslääkäriliitto: http://www.tandlakarforbundet.se/

        Ruotsin hammaslääkärikorkeakoulu: http://www.ki.se/odon

        Toimittaja: AMI ASSULIN
        Akuutti - TV2 PL 277 90101 OULU | YLE | Asiaohjelmat ©2006 YLE TV1 YLE TV2 YLE Terveys YLE Tiede YLE Teema


      • Mikke
        Missä tehdään kirjoitti:

        Miten ja missä tehtdään elohopeamittauksia? Miten se tapahtuu ja onko kallista? Kiitos vastauksista

        Minulle elohopeamittaus tehtiin Saksassa. Mittaus tehtiin virtsasta; suoneen laitettiin ensin DMPS-nimistä ainetta ja sen jälkeen virtsa kerättiin 1,5 tunnin ajan ja siitä tehtiin elohopeamääritys. Hinta oli noin sata euroa, voin vielä tarkistaa sen, kun kaivan laskun esille. Toinen hyvä tapa määrittää elohopeapitoisuus on hiusanalyysi. Verestä tehty määritys ei saamani tiedon mukaan ole kovinkaan hyvä.


      • mittaus

    • Vehniäinen

      minulta saneeerattiin n kymmenen vuotta sitten. mutta silloin ei osattu vielä suojautua riittävästi, vaikka käytettiin kyllä imuria. mut se antioksidanttisuojaus puuttui kokonaan.
      muutama vuoisi sitten puhkesi kova ripuli. lääkäri ei löytänyt syytä, tutkitttiin kyllä kovasti, tähystykset ja kaikki. toivoin että kuolisin, olin niin väsynyt. luontaisterapeutti löysi sähkömagneetisella mittausella ohutsuolesta elohopeaa. ripuli tuli siitä. homeopaatti hoiti sen viikossa kuntoon.
      niin se elohopea oli varatoitunut sinne suoleen. mutta nykyisin tuo saneeraus tehdään jo paljon fiksummin. mut en tiedä kannattaako, jos ei ole mitään syytä???

    • ilman syytäkin

      itseltäni on saneerattu ja olen nyt terve ja onnellinen siitä että tajusin mistä kaikki ongelmat johtuu. kannattaa saneerata ennen kuin on puoli kuollut siitä elohopeasta joka koko ajan liukenee elimistöön niistä paikoista. mutta biohammaslääkärillä tietysti että on suojaukset kunnossa.

      • elohopeamyrkytys

        sitten aiheuttaa?


      • Den

        Mikä on tämä toistuvasti mainittu "biohammaslääkäri"?? Mitkä ovat biokriteerit? Voisiko joku listata joitakin pääkaupunkiseudun 'biohammaslääkäreitä'?
        Kuinka kallista amalgaamin poisto (pintaa kohden) on biohammaslääkärillä? Poikkeuksellisen kallista?


      • linkissä

      • tietoa

      • skeptikko puoleen
        tietoa kirjoitti:

        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3548/news_db=web_lehti2006/type=1

        on pakko hieman ihmetellä että mitä hyötyä tuosta tutkimuksesta oikein on, koska tutkimusaika on selvästikin aivan liian lyhyt.

        Samassa kappaleessa sanotaan että elohopea on tunnettu hermomyrkky, mutta mitään muutoksia ei ole lapsilla havaittu, vaikkakin lapsen virtsassa on ollut enemmän elohopeaa... Ja ainoa tarjottu puolustus on se että amalgaami kestää paremmin kuin muut turvalliset paikkamateriaalit.

        On tunnettu tosiasia että vähäisten hermostollisten vajavuuksien tai häiriöiden tunnistaminen ihmiseltä on lähestulkoon mahdotonta koska ne vajaavuudet voidaan yhdistää erheellisesti vaikka mihin, esimerkiksi kasvatukseen tai luonteeseen. Ja erityisesti lasten kohdalla joilla on aivan erinomainen kyky sopeutua maailmaan sellaisten vajavuuksien arvioiminen on vaikeaa. Sen lisäksi tunnistamista häiritsee juurikin se, että varsinaisia vertailukohtia ei ole kuin koko kansakunnasta ja nekin ovat keskiarvoja.

        Epäilijänä olen tässä tapauksessa sitä mieltä että tuo on pelkkä mitätön nollatutkimus jolla ei tee yhtään mitään.


      • oli kyse
        tietoa kirjoitti:

        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3548/news_db=web_lehti2006/type=1

        Eikös tuohon aikaan amalgaamia jälleen kerran koetettu saada takaisin paikka-aineeksi, koska se helpon työstettävyytensä vuoksi sopi tarkoitukseen erinomaisesti.

        Kalliiksihan tuo olisi käynytkin, jos haittoja olisi rekisteröity. Korvausvaateita olisi alkanut satelemaan lähes jokaikisestä amerikkalaiskodista. Vaikka lasten virtsan runsas elohopeapitoisuus todistaisikin terveyttä ja elinvoimaa, onneksi samaa johtopäätöstä ei tehdä toisen, vähemmän vaarallisen myrkyn sokerin suhteen.


      • tutkimus
        skeptikko puoleen kirjoitti:

        on pakko hieman ihmetellä että mitä hyötyä tuosta tutkimuksesta oikein on, koska tutkimusaika on selvästikin aivan liian lyhyt.

        Samassa kappaleessa sanotaan että elohopea on tunnettu hermomyrkky, mutta mitään muutoksia ei ole lapsilla havaittu, vaikkakin lapsen virtsassa on ollut enemmän elohopeaa... Ja ainoa tarjottu puolustus on se että amalgaami kestää paremmin kuin muut turvalliset paikkamateriaalit.

        On tunnettu tosiasia että vähäisten hermostollisten vajavuuksien tai häiriöiden tunnistaminen ihmiseltä on lähestulkoon mahdotonta koska ne vajaavuudet voidaan yhdistää erheellisesti vaikka mihin, esimerkiksi kasvatukseen tai luonteeseen. Ja erityisesti lasten kohdalla joilla on aivan erinomainen kyky sopeutua maailmaan sellaisten vajavuuksien arvioiminen on vaikeaa. Sen lisäksi tunnistamista häiritsee juurikin se, että varsinaisia vertailukohtia ei ole kuin koko kansakunnasta ja nekin ovat keskiarvoja.

        Epäilijänä olen tässä tapauksessa sitä mieltä että tuo on pelkkä mitätön nollatutkimus jolla ei tee yhtään mitään.

        Eikös tämä tutkimus edusta niitä TIETEELLISIÄ TUTKIMUKSIA joita aina vaaditaan?


      • -----
        oli kyse kirjoitti:

        Eikös tuohon aikaan amalgaamia jälleen kerran koetettu saada takaisin paikka-aineeksi, koska se helpon työstettävyytensä vuoksi sopi tarkoitukseen erinomaisesti.

        Kalliiksihan tuo olisi käynytkin, jos haittoja olisi rekisteröity. Korvausvaateita olisi alkanut satelemaan lähes jokaikisestä amerikkalaiskodista. Vaikka lasten virtsan runsas elohopeapitoisuus todistaisikin terveyttä ja elinvoimaa, onneksi samaa johtopäätöstä ei tehdä toisen, vähemmän vaarallisen myrkyn sokerin suhteen.

        "lasten virtsan runsas elohopeapitoisuus"

        Elohopeapitoisuudet olivat kummassakin tutkimuksessa amalgaamiryhmässä hieman korkeampia kuin komposiittiryhmässä mutta pitoisuudet olivat alhaisia kummassakin tapauksessa. Amalgaamipaikoista ei siis ollut riskiä, ne kestivät paremmin kuin vaihtoehtoinen materiaali ja sen vaihtoehdon turvallisuutta ei tässä tutkittu. Miten sinä paikkaisit näillä lähtötiedoilla?

        "Korvausvaateita olisi alkanut satelemaan lähes jokaikisestä amerikkalaiskodista"

        Tutkimuksista toinen tehtiin Portugalissa. Tulos oli sama.

        Sitä alettiin vissiin kommentoimaan lukematta ollenkaan alkuperäisiä tutkimuksia?


      • vieras alkuaine
        ----- kirjoitti:

        "lasten virtsan runsas elohopeapitoisuus"

        Elohopeapitoisuudet olivat kummassakin tutkimuksessa amalgaamiryhmässä hieman korkeampia kuin komposiittiryhmässä mutta pitoisuudet olivat alhaisia kummassakin tapauksessa. Amalgaamipaikoista ei siis ollut riskiä, ne kestivät paremmin kuin vaihtoehtoinen materiaali ja sen vaihtoehdon turvallisuutta ei tässä tutkittu. Miten sinä paikkaisit näillä lähtötiedoilla?

        "Korvausvaateita olisi alkanut satelemaan lähes jokaikisestä amerikkalaiskodista"

        Tutkimuksista toinen tehtiin Portugalissa. Tulos oli sama.

        Sitä alettiin vissiin kommentoimaan lukematta ollenkaan alkuperäisiä tutkimuksia?

        Kommentoin linkin perusteella. Virtsan lisääntynyt elohopea on lapsella vakava häiriön merkki. Elohopeaa on vaikea poistaa kudoksista normaalin ruokavalion puitteissa. Vuosikymmenienkin jälkeen sitä on siellä vielä runsaasti amalgaamivanhuksilla. Jos sitä erittyy lapsilla selvästi havaittava määrä vertailuryhmään verrattuna, kysymyksen ollessa amalgaamista peräisin olevasta hermomyrkystä, pitoisuutta voi pitää runsaana. Näin minusta.

        Minulla amalgaamipaikat eivät kestäneet. Niitä korjailtiin yhtä mittaa. Elohopeahöyryille altistuin yhdessä lääkärini kanssa, joka jaksoi edelleen uskoa amalgaamin työstettävyyden ratkaisevan koko ongelman. Havaitsin lääkärini ajottain sekoilevan syntyneistä höyryistä, sillä paikkoja saneerattaessa hänen onnistui laittaa jo poistamansa amalgaamin tilalle edelleen amalgaamia. Omilla lähtötiedoilla en antaisi kenenkään laittaa suuhuni elohopeaa. Muoviset paikat ovat kestäneet amalgaamia paremmin. Silti en usko muovipaikkojenkaan olevan turvallisia. Erilaisia haitallisia aineita niistäkin irtoaa, ei ensimmäisen asteen hermomyrkkyä, mutta kuitenkin.

        Portugalissa osattaneen toimia myös, kun tarve niin vaatii.

        Miksi lasten virtsan elohopeanousulle ei haluttu antaa mitään arvoa, vaikka on varsin hyvin tiedossa, miten vaikeaa elimistöön kertynyttä elohopeaa, esim munuaisiin, on poistaa. Tämä huomioiden pienikin määrä on jo huomattava.

        Amalgaami on liian vaarallista päästää viemäreihin, mutta lasten suussa se on hyvin työstettävää, hyvin kestävää ja hyvin vähän elohopeaa läpäisevää. Tutkimukset väittävät näin, mutta kenenkään ei ole pakko uskoa.


      • -------
        vieras alkuaine kirjoitti:

        Kommentoin linkin perusteella. Virtsan lisääntynyt elohopea on lapsella vakava häiriön merkki. Elohopeaa on vaikea poistaa kudoksista normaalin ruokavalion puitteissa. Vuosikymmenienkin jälkeen sitä on siellä vielä runsaasti amalgaamivanhuksilla. Jos sitä erittyy lapsilla selvästi havaittava määrä vertailuryhmään verrattuna, kysymyksen ollessa amalgaamista peräisin olevasta hermomyrkystä, pitoisuutta voi pitää runsaana. Näin minusta.

        Minulla amalgaamipaikat eivät kestäneet. Niitä korjailtiin yhtä mittaa. Elohopeahöyryille altistuin yhdessä lääkärini kanssa, joka jaksoi edelleen uskoa amalgaamin työstettävyyden ratkaisevan koko ongelman. Havaitsin lääkärini ajottain sekoilevan syntyneistä höyryistä, sillä paikkoja saneerattaessa hänen onnistui laittaa jo poistamansa amalgaamin tilalle edelleen amalgaamia. Omilla lähtötiedoilla en antaisi kenenkään laittaa suuhuni elohopeaa. Muoviset paikat ovat kestäneet amalgaamia paremmin. Silti en usko muovipaikkojenkaan olevan turvallisia. Erilaisia haitallisia aineita niistäkin irtoaa, ei ensimmäisen asteen hermomyrkkyä, mutta kuitenkin.

        Portugalissa osattaneen toimia myös, kun tarve niin vaatii.

        Miksi lasten virtsan elohopeanousulle ei haluttu antaa mitään arvoa, vaikka on varsin hyvin tiedossa, miten vaikeaa elimistöön kertynyttä elohopeaa, esim munuaisiin, on poistaa. Tämä huomioiden pienikin määrä on jo huomattava.

        Amalgaami on liian vaarallista päästää viemäreihin, mutta lasten suussa se on hyvin työstettävää, hyvin kestävää ja hyvin vähän elohopeaa läpäisevää. Tutkimukset väittävät näin, mutta kenenkään ei ole pakko uskoa.

        "Kommentoin linkin perusteella."

        Se on vähän kuin arvostelisit elokuvaa katsomatta sitä.

        "Miksi lasten virtsan elohopeanousulle ei haluttu antaa mitään arvoa"

        Haluttiin ja annettiin. Nousua oli mutta melko vähän. Tämäkin olisi ollut luettavissa, jos olisi oikeasti kiinnostanut.

        "Minulla amalgaamipaikat eivät kestäneet."

        Yhdellä ihmisellä voi kestää tai olla kestämättä riippuen siitä kuka paikkaa ja millaiseen kohtaan. Portugalilaisten tapauksessa amalgaamipaikat olivat kestävämpiä kun tutkittiin isoa porukkaa.

        "kenenkään ei ole pakko uskoa."

        Siksi asioita tutkitaan, ettei oltaisi uskomusten varassa.


      • tutkitaan!
        ------- kirjoitti:

        "Kommentoin linkin perusteella."

        Se on vähän kuin arvostelisit elokuvaa katsomatta sitä.

        "Miksi lasten virtsan elohopeanousulle ei haluttu antaa mitään arvoa"

        Haluttiin ja annettiin. Nousua oli mutta melko vähän. Tämäkin olisi ollut luettavissa, jos olisi oikeasti kiinnostanut.

        "Minulla amalgaamipaikat eivät kestäneet."

        Yhdellä ihmisellä voi kestää tai olla kestämättä riippuen siitä kuka paikkaa ja millaiseen kohtaan. Portugalilaisten tapauksessa amalgaamipaikat olivat kestävämpiä kun tutkittiin isoa porukkaa.

        "kenenkään ei ole pakko uskoa."

        Siksi asioita tutkitaan, ettei oltaisi uskomusten varassa.

        Mikäs olikaan se pääasia?

        Tutkia, tutkia, vai jotain muuta?


      • Pääasia liene
        tutkitaan! kirjoitti:

        Mikäs olikaan se pääasia?

        Tutkia, tutkia, vai jotain muuta?

        Eiköhän tutkimisen pääasia ole saada luotettavaa tietoa, ettei tarvitse vain uskoa ja luulla.


      • luulisit?
        Pääasia liene kirjoitti:

        Eiköhän tutkimisen pääasia ole saada luotettavaa tietoa, ettei tarvitse vain uskoa ja luulla.

        Koskahan olisi tarpeeksi tutkittu, että enää ei tarvitsisi uskoa ja luulla?


      • ----
        luulisit? kirjoitti:

        Koskahan olisi tarpeeksi tutkittu, että enää ei tarvitsisi uskoa ja luulla?

        Asia on ihan selvä. Amalgaamipaikkaus nostaa elohopeapitoisuuksia. Muutos on kuitenkin erittäin vähäinen. Ap. kysyi, pitäisikö paikat saneerata pois. Eipä tietenkään, jos niissä ei ole vikaa. Saneeraus muuten höyrystäisi amalgaamia edelleen.


      • Niin...
        ---- kirjoitti:

        Asia on ihan selvä. Amalgaamipaikkaus nostaa elohopeapitoisuuksia. Muutos on kuitenkin erittäin vähäinen. Ap. kysyi, pitäisikö paikat saneerata pois. Eipä tietenkään, jos niissä ei ole vikaa. Saneeraus muuten höyrystäisi amalgaamia edelleen.

        Ja jos joku on eri mieltä, niin tutkii sitten itse lisää asianmukaisesti. Jos tutkimus osoittaa, että amalgaamipaikoista on haittaa terveydelle ja niiden poistaminen on hyödyllistä, tehdään muutama löydöksen vahvistava tutkimus ja muutetaan tarvittaessa käytäntöä. Näin toimii näyttöön perustuva tiede. Niitä tutkimuksia odotellaan edelleen.


      • niin.
        Niin... kirjoitti:

        Ja jos joku on eri mieltä, niin tutkii sitten itse lisää asianmukaisesti. Jos tutkimus osoittaa, että amalgaamipaikoista on haittaa terveydelle ja niiden poistaminen on hyödyllistä, tehdään muutama löydöksen vahvistava tutkimus ja muutetaan tarvittaessa käytäntöä. Näin toimii näyttöön perustuva tiede. Niitä tutkimuksia odotellaan edelleen.

        Onko amalgaamissa käytettyjä aineita mm. ELOHOPEAA jo tutkittu?


      • -----
        niin. kirjoitti:

        Onko amalgaamissa käytettyjä aineita mm. ELOHOPEAA jo tutkittu?

        Kyllä. Koko amalgaamikeskustelussa on kyse nimenomaan elohopeasta. Suuret elohopeapitoisuudet elimistössä eivät ole hyvä asia. Elohopeaa tulee elimistöön vähäisiä määriä, kun amalgaamipaikkoja asennetaan tai niitä puretaan.


      • odotellaan
        ----- kirjoitti:

        Kyllä. Koko amalgaamikeskustelussa on kyse nimenomaan elohopeasta. Suuret elohopeapitoisuudet elimistössä eivät ole hyvä asia. Elohopeaa tulee elimistöön vähäisiä määriä, kun amalgaamipaikkoja asennetaan tai niitä puretaan.

        Juuri Niin -nimimerkiltä, joka on nähtävästi paneutunut tutkimuksiin ja näyttöön perustuvaan tieteeseen!


      • ihka varma
        ---- kirjoitti:

        Asia on ihan selvä. Amalgaamipaikkaus nostaa elohopeapitoisuuksia. Muutos on kuitenkin erittäin vähäinen. Ap. kysyi, pitäisikö paikat saneerata pois. Eipä tietenkään, jos niissä ei ole vikaa. Saneeraus muuten höyrystäisi amalgaamia edelleen.

        Elohopea läpäisee hyvin aivot. Että höyrystyköön siellä.

        Ilman tutkimustakin pelkään pahoin, että useimmilla se näyttäisi höyrystyvän juuri siellä, aivoissa.


      • tutkittu
        ihka varma kirjoitti:

        Elohopea läpäisee hyvin aivot. Että höyrystyköön siellä.

        Ilman tutkimustakin pelkään pahoin, että useimmilla se näyttäisi höyrystyvän juuri siellä, aivoissa.

        mitäs se sitten siellä höyrystyessään tekee ja aiheuttaa, aivoissa nimittäin?


      • aivoja
        tutkittu kirjoitti:

        mitäs se sitten siellä höyrystyessään tekee ja aiheuttaa, aivoissa nimittäin?

        Elohopean puoliintumisaika on pi-i-itkä. Sillä on riittävästi aikaa mesota aivoissa ja kiinni on vaikea päästä. Elohopeakuumemittareista karatessaankin se oli vikkelä liikkeissään.

        Hg muodostaa amalgaaman pääosan 50-60%. Vuosien kuluessa tämä osa paikka-aineesta katoaa jonnekin. Aivoissa ja munuaisissa sen on turvallista muhia, sillä sieltä sitä ei helposti pissaan ajeta.


      • Elohopeaa ja amalgaamia
        niin. kirjoitti:

        Onko amalgaamissa käytettyjä aineita mm. ELOHOPEAA jo tutkittu?

        Jos puhutaan amalgaamin mahdollisista haitoista kannattaa tutkia amalgaamin mahdollisia haittoja. Niistä oli yksi esimerkki muutamia rivejä ylempänä. Niistä ilmenisi myös, jos amalgaamista tulisi haittoja elohopea-atomien kautta. Vielä ei ole sellaista ilmennyt, vai onko sinulla päinvastaista tietoa siitä?

        Nivelproteesit sisältävät tappavia määriä rauta- yms. atomeja. Sinä varmaankin pelkäisit rautamyrkytystä, jos saisit sellaisen itseesi.


      • taitaa,
        aivoja kirjoitti:

        Elohopean puoliintumisaika on pi-i-itkä. Sillä on riittävästi aikaa mesota aivoissa ja kiinni on vaikea päästä. Elohopeakuumemittareista karatessaankin se oli vikkelä liikkeissään.

        Hg muodostaa amalgaaman pääosan 50-60%. Vuosien kuluessa tämä osa paikka-aineesta katoaa jonnekin. Aivoissa ja munuaisissa sen on turvallista muhia, sillä sieltä sitä ei helposti pissaan ajeta.

        lähennellä kolmeakymmentä (30) vuotta!

        Kirkastako se aivoja ja ajatuksiakin, kun se on niin vikkelää tavaraa?
        Entä munuaisia ja sen tuotetta?


      • ho.phop
        taitaa, kirjoitti:

        lähennellä kolmeakymmentä (30) vuotta!

        Kirkastako se aivoja ja ajatuksiakin, kun se on niin vikkelää tavaraa?
        Entä munuaisia ja sen tuotetta?

        Tämä ei ole enää pitkään aikaan liittynyt homeopatiaan mitenkään. Menkääs muualle.


      • Kerroppa
        ho.phop kirjoitti:

        Tämä ei ole enää pitkään aikaan liittynyt homeopatiaan mitenkään. Menkääs muualle.

        meille tietämättömille kuuluuko ihmisten terveys/hyvinvointi jollain tapaa homeopatiaan, tai homeopatia terveyteen ja sen ylläpitoon/hoitoon?


      • ho.phop
        Kerroppa kirjoitti:

        meille tietämättömille kuuluuko ihmisten terveys/hyvinvointi jollain tapaa homeopatiaan, tai homeopatia terveyteen ja sen ylläpitoon/hoitoon?

        Homeopatiaoppi on hyvin yksinkertainen. Siihen kuuluu valmisteiden homeopaattinen laimentaminen ja sairauksien parantaminen sen avulla. Hampaiden paikkaaminen on terveydenhoitoa muttei liity homeopatiaan mitenkään.

        Homeopatia kuuluu vaihtoehtohoitojen alaan, mutta kaikki hoidot tai edes vaihtoehtohoidot eivät ole homeopatiaa. On niitä muitakin.


      • ja on hutkittu
        Elohopeaa ja amalgaamia kirjoitti:

        Jos puhutaan amalgaamin mahdollisista haitoista kannattaa tutkia amalgaamin mahdollisia haittoja. Niistä oli yksi esimerkki muutamia rivejä ylempänä. Niistä ilmenisi myös, jos amalgaamista tulisi haittoja elohopea-atomien kautta. Vielä ei ole sellaista ilmennyt, vai onko sinulla päinvastaista tietoa siitä?

        Nivelproteesit sisältävät tappavia määriä rauta- yms. atomeja. Sinä varmaankin pelkäisit rautamyrkytystä, jos saisit sellaisen itseesi.

        Epäjohdonmukaisuudet vähentävät lääketieteen luotettavuutta esim silloin kun yksipuolisesti keskitytään virtsan elohopeapitoisuuden tarkkailuun ja siitäkin onnistutaan tekemään merkillisiä johtopäätöksiä. Toisaalta tutkijat ovat ikävässä välikädessä poliittisten ja taloudellisten tekijöiden muodostuessa unelmien esteeksi. Lääketieteen ulkopuolisia tutkimuksia amalgaaman haitoista on runsaasti ja löytyypä niitä lääketieteenkin parista, viimeksi vuosia sitten Suomen Turusta, muistaakseni väitöstutkimus TV nelosen esittelemänä.

        Osteosynteesimateriaalia on pakko poistaa potilailta esim metalliallergian vuoksi. Pelolla ei tämän asian suhteen ole mainittavaa merkitystä.

        Amalgaamasaneerauksissa käytettyjen homeopaattisten tukiaineiden vaikutuksesta on hyvin ristiriitaista tietoa. Jos asiasta ei ole jotakuinkin varma, miten lääkeaine on vaikuttanut, neuvoja on paha mennä tarjoamaan.


      • tulokset
        vieras alkuaine kirjoitti:

        Kommentoin linkin perusteella. Virtsan lisääntynyt elohopea on lapsella vakava häiriön merkki. Elohopeaa on vaikea poistaa kudoksista normaalin ruokavalion puitteissa. Vuosikymmenienkin jälkeen sitä on siellä vielä runsaasti amalgaamivanhuksilla. Jos sitä erittyy lapsilla selvästi havaittava määrä vertailuryhmään verrattuna, kysymyksen ollessa amalgaamista peräisin olevasta hermomyrkystä, pitoisuutta voi pitää runsaana. Näin minusta.

        Minulla amalgaamipaikat eivät kestäneet. Niitä korjailtiin yhtä mittaa. Elohopeahöyryille altistuin yhdessä lääkärini kanssa, joka jaksoi edelleen uskoa amalgaamin työstettävyyden ratkaisevan koko ongelman. Havaitsin lääkärini ajottain sekoilevan syntyneistä höyryistä, sillä paikkoja saneerattaessa hänen onnistui laittaa jo poistamansa amalgaamin tilalle edelleen amalgaamia. Omilla lähtötiedoilla en antaisi kenenkään laittaa suuhuni elohopeaa. Muoviset paikat ovat kestäneet amalgaamia paremmin. Silti en usko muovipaikkojenkaan olevan turvallisia. Erilaisia haitallisia aineita niistäkin irtoaa, ei ensimmäisen asteen hermomyrkkyä, mutta kuitenkin.

        Portugalissa osattaneen toimia myös, kun tarve niin vaatii.

        Miksi lasten virtsan elohopeanousulle ei haluttu antaa mitään arvoa, vaikka on varsin hyvin tiedossa, miten vaikeaa elimistöön kertynyttä elohopeaa, esim munuaisiin, on poistaa. Tämä huomioiden pienikin määrä on jo huomattava.

        Amalgaami on liian vaarallista päästää viemäreihin, mutta lasten suussa se on hyvin työstettävää, hyvin kestävää ja hyvin vähän elohopeaa läpäisevää. Tutkimukset väittävät näin, mutta kenenkään ei ole pakko uskoa.

        ...> Tutkimukset väittävät näin, mutta kenenkään ei ole pakko uskoa. Jos hoitojen kohde ei kaikkia tutkimuksia usko, se ei paljoa auta hänen terveytensä hoidossa, jos siitä päättävät ja sitä toteuttavat sen hyväksyvät ja pitävät sitä jopa ainoana ja oikeana totuutena! Hoitojen kohde sitten vain kärsii ja kestää. Jos kestää?


      • pakko olla oikeassa
        tulokset kirjoitti:

        ...> Tutkimukset väittävät näin, mutta kenenkään ei ole pakko uskoa. Jos hoitojen kohde ei kaikkia tutkimuksia usko, se ei paljoa auta hänen terveytensä hoidossa, jos siitä päättävät ja sitä toteuttavat sen hyväksyvät ja pitävät sitä jopa ainoana ja oikeana totuutena! Hoitojen kohde sitten vain kärsii ja kestää. Jos kestää?

        Ellemme olisi niin kunnianhimoista kansaa, amalgaamaprobleema olisi jo ratkaistu ja jopa yritetty maksaa rahallisia korvauksia kärsineille. Mutta vain luuserit myöntävät olleensa väärässä. Kunnianhimo on yhteiskunnassamme ylpeilyn aihe. Se johtaa vallanhaluun, jossa muut ovat aina väärässä. Valtavirran ytimessä ovat menestyjät ja heidän ehdoillaan oikeassa olemisesta päätetään.

        Löytyisiköhän homeopatiasta lääkeaine, joka vähentäisi taipumusta himoita kunniaa?


      • ------
        pakko olla oikeassa kirjoitti:

        Ellemme olisi niin kunnianhimoista kansaa, amalgaamaprobleema olisi jo ratkaistu ja jopa yritetty maksaa rahallisia korvauksia kärsineille. Mutta vain luuserit myöntävät olleensa väärässä. Kunnianhimo on yhteiskunnassamme ylpeilyn aihe. Se johtaa vallanhaluun, jossa muut ovat aina väärässä. Valtavirran ytimessä ovat menestyjät ja heidän ehdoillaan oikeassa olemisesta päätetään.

        Löytyisiköhän homeopatiasta lääkeaine, joka vähentäisi taipumusta himoita kunniaa?

        "Löytyisiköhän homeopatiasta lääkeaine, joka vähentäisi taipumusta himoita kunniaa?"

        En ole koskaan tavannut homeopaattia joka tunnustaisi olleensa väärässä.


      • vastuu
        pakko olla oikeassa kirjoitti:

        Ellemme olisi niin kunnianhimoista kansaa, amalgaamaprobleema olisi jo ratkaistu ja jopa yritetty maksaa rahallisia korvauksia kärsineille. Mutta vain luuserit myöntävät olleensa väärässä. Kunnianhimo on yhteiskunnassamme ylpeilyn aihe. Se johtaa vallanhaluun, jossa muut ovat aina väärässä. Valtavirran ytimessä ovat menestyjät ja heidän ehdoillaan oikeassa olemisesta päätetään.

        Löytyisiköhän homeopatiasta lääkeaine, joka vähentäisi taipumusta himoita kunniaa?

        ...> Se johtaa vallanhaluun, jossa muut ovat aina väärässä.

        Vallanhalua aina on ollut ja nähtävästi tulee olemaankin.
        Mutta onko se ainut joka ohjailee tapahtumia, meilläkin?

        Meillehän jaksetaan muistuttaa siitä DEMOKRATIASTA ja sen arvoista.
        Vähemmän vallanhaluisesta käytännöistä!


      • montakin
        ------ kirjoitti:

        "Löytyisiköhän homeopatiasta lääkeaine, joka vähentäisi taipumusta himoita kunniaa?"

        En ole koskaan tavannut homeopaattia joka tunnustaisi olleensa väärässä.

        Jopa Hahnemann erehtyi niinkin keskeisessä seikassa kuin similia-periaatteessa tai häntä tulkittiin väärin. Mitä hän itse asiassa tahtoi sanoa, ei ole aivan selvää. Homeopatian kyvystä siirtää informaatiota hän ei sen sijaan erehtynyt. Informaatio siirtyy ja vastaanottaja suorittaa tulkinnan. Millä laimennoksella ja potensaatiolla "hoksaaminen" käy parhaiten on se pääpointti.

        Jos homeopatia hyväksyttäisiin viralliseksi verovaroin tuetuksi hoidoksi, kunniakin astuisi kuvioihin. Jo saavutetusta edusta todennäköisesti haluttaisiin pitää kiinni ja virheelliset "hoksaamiset" selitellä parhain päin. Ihminen on inhimillinen. Tieteessä ja taiteessa hän toimii niiden henkisten mahdollisuuksien rajoissa, jotka kätkeytyvät hänen sisälleen. Halu olla enemmän kuin on rahkeita kääntyy helposti himoksi, joka rakastaa kunniaa ja vihaa jo saavutetun maineen epäilijöitä.

        Eletään sovussa. Kiivaillaan hyväntahtoisesti. Ollaan aika pieniä, muttei turhia tekijöitä tässä maailmankaikkeudessa.


      • Toiset tutkivat
        ja on hutkittu kirjoitti:

        Epäjohdonmukaisuudet vähentävät lääketieteen luotettavuutta esim silloin kun yksipuolisesti keskitytään virtsan elohopeapitoisuuden tarkkailuun ja siitäkin onnistutaan tekemään merkillisiä johtopäätöksiä. Toisaalta tutkijat ovat ikävässä välikädessä poliittisten ja taloudellisten tekijöiden muodostuessa unelmien esteeksi. Lääketieteen ulkopuolisia tutkimuksia amalgaaman haitoista on runsaasti ja löytyypä niitä lääketieteenkin parista, viimeksi vuosia sitten Suomen Turusta, muistaakseni väitöstutkimus TV nelosen esittelemänä.

        Osteosynteesimateriaalia on pakko poistaa potilailta esim metalliallergian vuoksi. Pelolla ei tämän asian suhteen ole mainittavaa merkitystä.

        Amalgaamasaneerauksissa käytettyjen homeopaattisten tukiaineiden vaikutuksesta on hyvin ristiriitaista tietoa. Jos asiasta ei ole jotakuinkin varma, miten lääkeaine on vaikuttanut, neuvoja on paha mennä tarjoamaan.

        Ei siis löytynyt tieteelliset kriteerit täyttäviä tutkimuksia siitä, että amalgaamin haitat ylittäisivät sen käytön hyödyt.

        Metalliallergiat eivät johdu implanttien raudasta, vaan käytetyn metalliseoksen (teräksen) muista atomeista, yleensä nikkelistä. Miksi et vaahtoa tappavista rautamääristä tuhansien suomalaisten elimistössä?

        Jos taas haluat siirtää keskustelun allergioihin hammasterveydessä, voisit aluksi referoida amalgaamin yleisimmän vaihtoehdon eli yhdistelmämuovien allergiariskejä.


      • vanha kun
        montakin kirjoitti:

        Jopa Hahnemann erehtyi niinkin keskeisessä seikassa kuin similia-periaatteessa tai häntä tulkittiin väärin. Mitä hän itse asiassa tahtoi sanoa, ei ole aivan selvää. Homeopatian kyvystä siirtää informaatiota hän ei sen sijaan erehtynyt. Informaatio siirtyy ja vastaanottaja suorittaa tulkinnan. Millä laimennoksella ja potensaatiolla "hoksaaminen" käy parhaiten on se pääpointti.

        Jos homeopatia hyväksyttäisiin viralliseksi verovaroin tuetuksi hoidoksi, kunniakin astuisi kuvioihin. Jo saavutetusta edusta todennäköisesti haluttaisiin pitää kiinni ja virheelliset "hoksaamiset" selitellä parhain päin. Ihminen on inhimillinen. Tieteessä ja taiteessa hän toimii niiden henkisten mahdollisuuksien rajoissa, jotka kätkeytyvät hänen sisälleen. Halu olla enemmän kuin on rahkeita kääntyy helposti himoksi, joka rakastaa kunniaa ja vihaa jo saavutetun maineen epäilijöitä.

        Eletään sovussa. Kiivaillaan hyväntahtoisesti. Ollaan aika pieniä, muttei turhia tekijöitä tässä maailmankaikkeudessa.

        hahnemanninkin olet tavannut, no leikki leikkinä.

        Tietenkään ei ole selvää mitä hahnemann halusi sanoa, silloinhan et voisi käyttää puolustuksena tuota että hahnemann olisi ollut väärässä ja kuinka muut tulkitsivat häntä väärin, mutta ei ole ihan selvää mitä hän nyt oikein sanoi.

        Mutta kerrohan minulle jo viimein että miten tuo toimii, siis tuo homeopatian kyky siirtää informaatiota?

        Kun sen olet selittänyt, niin voitko samaan syssyyn selittää myös sen että miten sen aiemman muistijäljen siitä vesitipasta saa oikein pois, että sen lääkevaikutusmuistijäljen siihen saa tilalle?

        Ellei tuohon tule kunnon selitystä, homeopatia ei tule näkemään sitä päivää että se hyväksyttäisiin verovaroin tuetuksi hoidoksi.

        Eletään sovussa ja sovussa eläminen vaatii sitä että pystytään myös vastamaan kritiikkiin kiihkottomasti, mutta myös puolustamaan näkökulmiaan perustellen niitä kiihkottomasti, joten nyt sinulla on tilaisuus kertoa meille kaikille perustellusti vastaukset noihin kahteen tarjoamaani kysymykseen. Muun viestini kommentoinnin voit jättää ihan suosiolla kokonaan pois, minua kun ei kiinnosta sinun mielipiteesi siitä, vaan ainoastaan vastaukset noihin kahteen kysymykseen.


      • rauhallisesti
        vanha kun kirjoitti:

        hahnemanninkin olet tavannut, no leikki leikkinä.

        Tietenkään ei ole selvää mitä hahnemann halusi sanoa, silloinhan et voisi käyttää puolustuksena tuota että hahnemann olisi ollut väärässä ja kuinka muut tulkitsivat häntä väärin, mutta ei ole ihan selvää mitä hän nyt oikein sanoi.

        Mutta kerrohan minulle jo viimein että miten tuo toimii, siis tuo homeopatian kyky siirtää informaatiota?

        Kun sen olet selittänyt, niin voitko samaan syssyyn selittää myös sen että miten sen aiemman muistijäljen siitä vesitipasta saa oikein pois, että sen lääkevaikutusmuistijäljen siihen saa tilalle?

        Ellei tuohon tule kunnon selitystä, homeopatia ei tule näkemään sitä päivää että se hyväksyttäisiin verovaroin tuetuksi hoidoksi.

        Eletään sovussa ja sovussa eläminen vaatii sitä että pystytään myös vastamaan kritiikkiin kiihkottomasti, mutta myös puolustamaan näkökulmiaan perustellen niitä kiihkottomasti, joten nyt sinulla on tilaisuus kertoa meille kaikille perustellusti vastaukset noihin kahteen tarjoamaani kysymykseen. Muun viestini kommentoinnin voit jättää ihan suosiolla kokonaan pois, minua kun ei kiinnosta sinun mielipiteesi siitä, vaan ainoastaan vastaukset noihin kahteen kysymykseen.

        Mitä viestini sai sinussa aikaan ei johtunut sanojen peräkkäisestä asettelusta. Vaan?

        Netissäkin informaatio siirtyy energeettisesti. Viimeinen kappaleesi suorastaan hyppi silmille. Vaikka olisit tekstaillut sovinnollisemmin, mutta samassa mielentilassa, informaatio olisi silti välittynyt kiihkeänä.

        Energia toimii näin. Välittyneestä energiasta ei pysty valehtelemaan, vaikka sanoilla satuilisi niitä näitä. Sanoilla todistellaan, energia todistaa itse puolestaan.

        Samoin homeopaattinen sidosenergia todistaa itsestään. Kuten todellinen viestisi, sekin on näkymätön.


      • että saan
        rauhallisesti kirjoitti:

        Mitä viestini sai sinussa aikaan ei johtunut sanojen peräkkäisestä asettelusta. Vaan?

        Netissäkin informaatio siirtyy energeettisesti. Viimeinen kappaleesi suorastaan hyppi silmille. Vaikka olisit tekstaillut sovinnollisemmin, mutta samassa mielentilassa, informaatio olisi silti välittynyt kiihkeänä.

        Energia toimii näin. Välittyneestä energiasta ei pysty valehtelemaan, vaikka sanoilla satuilisi niitä näitä. Sanoilla todistellaan, energia todistaa itse puolestaan.

        Samoin homeopaattinen sidosenergia todistaa itsestään. Kuten todellinen viestisi, sekin on näkymätön.

        esimerkiksi Veden "hermostumaan", kunhan vain huudan ja kiljun ja haukun sitä esimerkiksi viikon verran, pidän valoja päällä niin ettei se voi nukkua, pistän radiosta soimaan rokkia sen ajaksi kun en ole itse paikalla?

        Sinun väitteesi mukaan, tai niin ainakin oletan, näin pystyisi tekemään?

        Nimittäin se mitä sinä tässä nyt tarjoat esimerkkinä energeettisestä informaation siirrosta, on pelkästään ihmisen sosiaalista käyttäytymistä. Sinä tulkitsit ihan omaan tahtiisi minun viestini, mutta se paljasti myös sen, että sinä et ole ymmärtänyt viestiäni sellaisena kuin sen tarkoitin. Toisinsanoen, sinä väärinymmärsit viestini. Toisinsanoen, sinä olet myös huono ihmistuntija ja tulkitset ihmisiä ainoastaan omasta kokemusmaailmasta käsin.

        Jos tuo väärinymmärrys nyt siirretään takaisin tähän energeettiseen ilmiöön, eikö silloin ole todella jopa vaarallista se, kun homeopaatti potenssoi litkujaan, ettei homeopaatti vain missään tapauksessa ole hermostunut tai muuten vihainen ja katkera, tai esimerkiksi ylpeä. Mikä oli tuossa yllä esimerkkinä huonosta mielentilasta joka väitetysti jokaisella homeopaatilla on.

        Mutta, se mikä minua ei lainkaan ihmetyttänyt, ei todellakaan. Sinä et millään malttanut vastata kysymyksiini, vaan tarrauduit epäolennaiseen aivan samoin kuten sata muuta homeopaattia tai heihin uskovaa. Eli jälleen kerran, minua sinun on ihan turha vetää pois perimmäisestä kysymyksestä koska minä olen kysynyt tätä kysymystä jo vuosien ajan. Minä olen myös tehnyt töitä ennustajien, selvänäkijöiden, astrologien ja kaikenlaisten muiden hörhöihmisten kanssa, ja heillä on täsmälleen sama reaktio kun mennään perimmäisten kysymysten äärelle - he haluavat sieltä pois ja äkkiä, sekavuuksien maailmaan piiloon ja minua eksyttämään.

        Eli, kysymykseni ei ole poistunut yhtään mihinkään, joten voisitko vastata perustellusti ilman mitään filosofisia outouksia.

        Millä tavoin homeopaatti saa vesitilkasta poistettua siihen miljoonien vuosien kuluessa iskostuneen muistijäljen, siten että siitä tippapullon sisällöstä tulee ihmiselle käypää lääkettä, jossa on lääkitsevä muistijälki.

        Tehdään tämä nyt yksinkertaiseksi sinulle, minä en vielä kysy sitä millä tavoin hän saa sen muistijäljen kiinni siihen veteen.

        Minä en kysynyt sitä millä tavoin homeopaattinen sidosenergia todistaa itsestään, asia mitä et edes perustellut millään tavalla. Minä kysyin tuon kysymyksen, joka on hyvin yksinkertainen ja johon pitää saada käypä, pohjamutia myöten perusteltu vastaus, että homeopatia voitaisiin hyväksyä verovaroin tuetuksi hoitomuodoksi. Tässä on teidän uskottavuutenne kysymyksessä johon teidän täytyy vastata, ei suinkaan minun.


      • poistun
        että saan kirjoitti:

        esimerkiksi Veden "hermostumaan", kunhan vain huudan ja kiljun ja haukun sitä esimerkiksi viikon verran, pidän valoja päällä niin ettei se voi nukkua, pistän radiosta soimaan rokkia sen ajaksi kun en ole itse paikalla?

        Sinun väitteesi mukaan, tai niin ainakin oletan, näin pystyisi tekemään?

        Nimittäin se mitä sinä tässä nyt tarjoat esimerkkinä energeettisestä informaation siirrosta, on pelkästään ihmisen sosiaalista käyttäytymistä. Sinä tulkitsit ihan omaan tahtiisi minun viestini, mutta se paljasti myös sen, että sinä et ole ymmärtänyt viestiäni sellaisena kuin sen tarkoitin. Toisinsanoen, sinä väärinymmärsit viestini. Toisinsanoen, sinä olet myös huono ihmistuntija ja tulkitset ihmisiä ainoastaan omasta kokemusmaailmasta käsin.

        Jos tuo väärinymmärrys nyt siirretään takaisin tähän energeettiseen ilmiöön, eikö silloin ole todella jopa vaarallista se, kun homeopaatti potenssoi litkujaan, ettei homeopaatti vain missään tapauksessa ole hermostunut tai muuten vihainen ja katkera, tai esimerkiksi ylpeä. Mikä oli tuossa yllä esimerkkinä huonosta mielentilasta joka väitetysti jokaisella homeopaatilla on.

        Mutta, se mikä minua ei lainkaan ihmetyttänyt, ei todellakaan. Sinä et millään malttanut vastata kysymyksiini, vaan tarrauduit epäolennaiseen aivan samoin kuten sata muuta homeopaattia tai heihin uskovaa. Eli jälleen kerran, minua sinun on ihan turha vetää pois perimmäisestä kysymyksestä koska minä olen kysynyt tätä kysymystä jo vuosien ajan. Minä olen myös tehnyt töitä ennustajien, selvänäkijöiden, astrologien ja kaikenlaisten muiden hörhöihmisten kanssa, ja heillä on täsmälleen sama reaktio kun mennään perimmäisten kysymysten äärelle - he haluavat sieltä pois ja äkkiä, sekavuuksien maailmaan piiloon ja minua eksyttämään.

        Eli, kysymykseni ei ole poistunut yhtään mihinkään, joten voisitko vastata perustellusti ilman mitään filosofisia outouksia.

        Millä tavoin homeopaatti saa vesitilkasta poistettua siihen miljoonien vuosien kuluessa iskostuneen muistijäljen, siten että siitä tippapullon sisällöstä tulee ihmiselle käypää lääkettä, jossa on lääkitsevä muistijälki.

        Tehdään tämä nyt yksinkertaiseksi sinulle, minä en vielä kysy sitä millä tavoin hän saa sen muistijäljen kiinni siihen veteen.

        Minä en kysynyt sitä millä tavoin homeopaattinen sidosenergia todistaa itsestään, asia mitä et edes perustellut millään tavalla. Minä kysyin tuon kysymyksen, joka on hyvin yksinkertainen ja johon pitää saada käypä, pohjamutia myöten perusteltu vastaus, että homeopatia voitaisiin hyväksyä verovaroin tuetuksi hoitomuodoksi. Tässä on teidän uskottavuutenne kysymyksessä johon teidän täytyy vastata, ei suinkaan minun.

        Homeopatiassa vähemmän on enemmän.

        Aivan kuin hörhömantrassasi, intensiteetin kasvaessa takomasi totuus iskostuu kerta kerralta lujemmin. Samoin käy lääkkeelle homeopatiassa liuoksen sukkuusion ja laimentamisen edetessä.

        Siinä tapauksessa, että eksyt itsestäsi, toiset voivat harhauttaa sinua.


      • karkkeja
        Toiset tutkivat kirjoitti:

        Ei siis löytynyt tieteelliset kriteerit täyttäviä tutkimuksia siitä, että amalgaamin haitat ylittäisivät sen käytön hyödyt.

        Metalliallergiat eivät johdu implanttien raudasta, vaan käytetyn metalliseoksen (teräksen) muista atomeista, yleensä nikkelistä. Miksi et vaahtoa tappavista rautamääristä tuhansien suomalaisten elimistössä?

        Jos taas haluat siirtää keskustelun allergioihin hammasterveydessä, voisit aluksi referoida amalgaamin yleisimmän vaihtoehdon eli yhdistelmämuovien allergiariskejä.

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.


      • Esimerkki
        karkkeja kirjoitti:

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.

        Eipä sinun tarvitse kaukaa etsiä tieteellistä tutkimusta amalgaamista. Tuossahan sellainen on kun kiipeät muutaman pykälän ylöspäin tässä ketjussa. Kanan muisti? Tuloshan oli, että ei ole haittaa siinä tutkimusasetelmassa. Vastaavia löytyy runsaasti. Samoin amalgaamipaikkojen mekaanisista ominaisuuksista verrattuna muihin paikkamateriaaleihin.

        Päinvastaisia tutkimustuloksia taas ei. Etkä sinäkään niitä näköjään löytänyt.

        Allergioista tiedetään paljon paljon enemmän kuin esimerkiksi homeopatiasta. Paino sanalla _tiedetään_. Rautaesimerkki oli tarkoitettu valottamaan yksinkertaisimmille, että joku metalli voi olla toisessa yhteydessä haitallinen ja toisessa taas ei. Sinä yritit vääntää asiaa sivuraiteille.

        Voisit opetella sellaisen tavan, että jos heität jonkun väitteen julkisuuteen, niin yrittäisit edes vähän perustella sitä. Aloita vaikka siitä "Jokainen sairastaa allergiaa" -vuodatuksestasi.


      • vastaan tässä
        karkkeja kirjoitti:

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.

        "Haitat ylittävät hyödyt"-tutkimus? Mainitsemasi tutkimus tarkkaili virtsan elohopeamääriä ja teki siitä käsittämättömän johtopäätöksen. Lääketieteen tutkijoiden asema käy jatkuvasti vaikeammaksi, eikä heitä kukaan kadehdi. Päinvastoin. Lahjakkaimmat tutkijat karsiutuvat ensimmäisinä.

        Allergiaan on aina suhtauduttu ylimielisesti. Se on niin tavallista. Miten allergian vuosien saatossa käy ja miksi sairauksiksi se kehittyy on ikävä tutkimusaihe. Homeopaatteja tällainen elämän prosessointi voi kiinnostaa, mutta hektistä uraohjusta ei koskaan. Ilman suhteita menestys hiipuu.

        Sanottiinpa homeopatiasta mitä hyvänsä, sen ansiota on huomion kiinnittyminen sairauksien nimeämisestä itse ihmiseen. Miksi samannimistä sairautta sairastavat eivät parane samalla metodilla? Mitä ulkoisen ilmenemisen takaa löytyy? Mistä sairaus on lähtöisin? Miksi elohopea toisilla aiheuttaa heti katastrofin, kun se toisilla saa varastoitua kehoon pitkiäkin aikoja ilman fyysisiä oireita? Miten elohopea ilmenee ei-fyysisellä tasolla?

        Elohopea on ensimmäisen asteen hermomyrkky, jolla missään olosuhteissa ei pitäisi kehoa saastuttaa. Yli vuosisata sitten tietyt tutkijat vastustivat ankarasti elohopeatäytteisiä hammaspaikkoja. Heitä ei haluttu kuulla. Ennen toista maailmansotaa Saksassa oli tosiasiallista yritystä päästä amalgaamasta eroon. Sota tuli ja asia jäi.

        Italiassa alaansa täysillä panostaneet syyttäjät ja tuomarit maksoivat kutsumustaan hengellään mafian vastaisessa taistossa. Terveydenhoidossa kutsumusta pidetään vanhanaikaisena käsitteenä. Harva muistaa mitä koko sanalla piti tarkoittaman.


      • elohopean,
        taitaa, kirjoitti:

        lähennellä kolmeakymmentä (30) vuotta!

        Kirkastako se aivoja ja ajatuksiakin, kun se on niin vikkelää tavaraa?
        Entä munuaisia ja sen tuotetta?

        pitkä puoliintumisaika kiinnostaa?

        Pitäisikö se joitakin kiinnostaa?
        Lääkäriä, hammaslääkäriä, potilasta itseään ym.ym.?


      • Hukassa?
        karkkeja kirjoitti:

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.

        Nimimerkki "vastaan tässä" kirjoitti: Mainitsemasi tutkimus tarkkaili virtsan elohopeamääriä ja teki siitä käsittämättömän johtopäätöksen."

        Tässä referaatti mitä tutkittiin: "Tuore, 5-vuotinen tutkimus osoittaa pelot turhiksi: amalgaamipaikkoja saaneilla lapsilla ei ilmennyt neurofysiologisia tai munuaisiin liittyviä haittoja. Vertailuryhmien lasten älykkyydessä, muistissa, keskittymiskyvyssä ja motoriikassa ei ollut merkittäviä eroja, mutta amalgaamilasten virtsassa oli enemmän elohopeaa."

            http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/new s_id=3548/news_db=web_lehti2006/type=1

        Kannattaisi lukea ajatuksella mitä kirjoitetaan, niin ei anna niin helposti reikäpäistä kuvaa itsestään.

        Loppu olikin sitten tyypillistä homeopaattisen mielen kehittelemää mihinkään tosiasioihin perustumatonta sumuverhon levittelyä.


      • ?????????
        ihka varma kirjoitti:

        Elohopea läpäisee hyvin aivot. Että höyrystyköön siellä.

        Ilman tutkimustakin pelkään pahoin, että useimmilla se näyttäisi höyrystyvän juuri siellä, aivoissa.

        Tarkoititko tätä linkkiä?

        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/new


      • Kysymys uteliaalta
        karkkeja kirjoitti:

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.

        Miksi et vaahtoa proteesien ja osteosynteesimaterialien sisältämästä rautamäärästä? Jo 5 grammaa aiheuttaa vakavan myrkytysvaaran.


      • puoliaika
        elohopean, kirjoitti:

        pitkä puoliintumisaika kiinnostaa?

        Pitäisikö se joitakin kiinnostaa?
        Lääkäriä, hammaslääkäriä, potilasta itseään ym.ym.?

        Lääketieteellinen tutkimus luottaa enemmän viisivuotiskausiin, kuten rajanaapurimme muinoin. Elohopean pitkä puoliintumisaika ei mahtunut kauden puitteisiin, joten se jätettiin huomiotta.

        Mutta tiete korjailee...hitunen kärsivällisyyttä, pliis...


      • korjailee
        puoliaika kirjoitti:

        Lääketieteellinen tutkimus luottaa enemmän viisivuotiskausiin, kuten rajanaapurimme muinoin. Elohopean pitkä puoliintumisaika ei mahtunut kauden puitteisiin, joten se jätettiin huomiotta.

        Mutta tiete korjailee...hitunen kärsivällisyyttä, pliis...

        Mikä sen kärsivällisyyden puoliintumisaika sitten onkaan?
        Onkohan tutkittu?


      • keisarilla?
        karkkeja kirjoitti:

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.

        Nimimerkille "Hukassa?" muistuttaisin, että lukutaitoinen saattaa olla eri mieltä siitä, mitkä ovat ei-merkittäviä eroja amalgaamalapsilla älykkyydessä, muistissa, keskittymiskyvyssä ja motoriikassa. Elohopean kyseessä ollen jo pienet muutokset eritoten näin lyhyellä aikavälillä ovat merkityksellisiä. Virtsan elohopeamäärän nousu todistaa ennen kaikkea kudoksiin jäävän myrkyn osuutta.

        Leistevuo (2002) on puhunut asiaakin amalgaamasta korostamalla siitä liuenneen elohopean voivan bakteerien vaikutuksesta muuttua orgaanisiksi yhdisteiksi.

        Amalgaamasaneerauksen läpikäyneet suhtautuvat kriittisesti tutkimuksiin. Kerran petetty ei tahdo itse käymänsä empiirisen tutkimuksen kautta uudestaan pettyä tieteeseen.


      • Vaateasiaa
        karkkeja kirjoitti:

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.

        Kyseisen tutkimuksen aineisto ja menetelmät on kerrottu julkaisussa. Jos olet eri mieltä tutkijoiden työstä ja johtopäätöksistä, perustele muutenkin kuin omilla luuloillasi. Samalla voit perehtyä sellaiseen käsitteeseen kuin merkitsevyys tieteellisessä tutkimuksessa ja tilastollisessa käsittelyssä. Nimenomaan siihen puoleen, milloin voidaan sanoa ja millä edellytyksillä, että tulos on merkitsevä.

        Olet sitä mieltä, että virtsan elohopeamäärän nousu todistaa ennen kaikkea kudoksiin jäävän myrkyn osuutta. Minulla ainakin virtsa ja siihen liuenneet aineet ovat sellaisia, jotka nimenomaan poistuvat elimistöstä, eivätkä kerry sinne, ei edes keskushermoston alueelle. Onko sinun kohdallasi asianlaita toinen?

        Et löytänyt vieläkään tieteellisesti pätevää tutkimusta amalgaamin haitoista. Et edes vastaavan tasoista kuin tässä aiemmin kritisoimasi tutkimus.

        On täysin luonnollista, että amalgaamisaneerauksen läpikäyneet suhtautuvat kriittisesti tutkimuksiin. Petetyt ja siitä kallisti maksaneet eivät halua, että veistä käännetään jatkuvasti haavassa se jälkeen, kun he ovat havainneet, että rahat meni, mutta vaivat jäivät.

        Miten kommentoit noita rautakasoja proteesi- ja osteosynteesipotilaissa?


      • jätevesissä
        pakko olla oikeassa kirjoitti:

        Ellemme olisi niin kunnianhimoista kansaa, amalgaamaprobleema olisi jo ratkaistu ja jopa yritetty maksaa rahallisia korvauksia kärsineille. Mutta vain luuserit myöntävät olleensa väärässä. Kunnianhimo on yhteiskunnassamme ylpeilyn aihe. Se johtaa vallanhaluun, jossa muut ovat aina väärässä. Valtavirran ytimessä ovat menestyjät ja heidän ehdoillaan oikeassa olemisesta päätetään.

        Löytyisiköhän homeopatiasta lääkeaine, joka vähentäisi taipumusta himoita kunniaa?

        Kuten havaitaan, jätevesien elohopeapitoisuuksia tarkkaillaan erittäin aktiivisesti.
        Sitävastoin näiden jätteiden, myrkkyjen erittäin suurta lähdettä, ihmisten suita ja amalgaamipaikkoja ei huomioida eikä mittailla lainkaan!
        Päinvastoin.

        Kuten linkissäkin kerrotaan, hammaslääkärien vastaanotoilta tulee merkittävät määrät elohopeaa jätevesiin, joka luonnossa on myrkkyä, ihmisten hampaissa sitävastoin se on suositeltava paikkamateriaali?

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=89134&lan=fi


      • hukassa.

      • -------
        hukassa. kirjoitti:

        Niinpä näkyy olevan linkin sisältökin!
        Poistettu?

        Linkki on tuolla ylempänä jo kertaalleen julkaistu. Tässä se kananmuistisille toiseen kertaan. Jutussa mainitut tutkimukset löytyvät kanssa netistä kokonaisuudessaan, niin ettei tarvitse toisen käden lähteillä spekuloida. Homma ei oikeastaan kuulu tälle palstalle lainkaan.

        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/new s_id=3548/news_db=web_lehti2006/type=1


      • -----
        jätevesissä kirjoitti:

        Kuten havaitaan, jätevesien elohopeapitoisuuksia tarkkaillaan erittäin aktiivisesti.
        Sitävastoin näiden jätteiden, myrkkyjen erittäin suurta lähdettä, ihmisten suita ja amalgaamipaikkoja ei huomioida eikä mittailla lainkaan!
        Päinvastoin.

        Kuten linkissäkin kerrotaan, hammaslääkärien vastaanotoilta tulee merkittävät määrät elohopeaa jätevesiin, joka luonnossa on myrkkyä, ihmisten hampaissa sitävastoin se on suositeltava paikkamateriaali?

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=89134&lan=fi

        "ihmisten suita ja amalgaamipaikkoja ei huomioida eikä mittailla lainkaan!"

        Narraat taas. Juuri ylempänä annettiin kaksi isohkoa tutkimusta, joissa elohopeapitoisuus mitattiin ja todettiin ettei nousua juuri ollut.

        Keskustelu ei kuulu tälle palstalle vai pitäisikö mielestäsi karies hoitaa homeopaattisesti.


      • Jätevettä
        jätevesissä kirjoitti:

        Kuten havaitaan, jätevesien elohopeapitoisuuksia tarkkaillaan erittäin aktiivisesti.
        Sitävastoin näiden jätteiden, myrkkyjen erittäin suurta lähdettä, ihmisten suita ja amalgaamipaikkoja ei huomioida eikä mittailla lainkaan!
        Päinvastoin.

        Kuten linkissäkin kerrotaan, hammaslääkärien vastaanotoilta tulee merkittävät määrät elohopeaa jätevesiin, joka luonnossa on myrkkyä, ihmisten hampaissa sitävastoin se on suositeltava paikkamateriaali?

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=89134&lan=fi

        Jätevesissä on siis alle puolet sisävesien petokalojen sisältämästä elohopeasta painokiloa kohti, joten sisävesikalan syöminen on kaksi kertaa haitallisempaa kuin jäteveden juominen elohopean suhteen.

        Näiden amalgaamihysteerikkojen ymmärrykseen ei näytä menevän se, että amalgaami ei ole sama asia kuin elohopea, eikä elohopea ole sama asia kuin metyylielohopea. Syanidissakin on typpeä, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät suuhunsa päivittäin lukemattomia typpiatomeja ilman syanidimyrkytyksen vaaraa.


      • mielenkiintoista
        Jätevettä kirjoitti:

        Jätevesissä on siis alle puolet sisävesien petokalojen sisältämästä elohopeasta painokiloa kohti, joten sisävesikalan syöminen on kaksi kertaa haitallisempaa kuin jäteveden juominen elohopean suhteen.

        Näiden amalgaamihysteerikkojen ymmärrykseen ei näytä menevän se, että amalgaami ei ole sama asia kuin elohopea, eikä elohopea ole sama asia kuin metyylielohopea. Syanidissakin on typpeä, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät suuhunsa päivittäin lukemattomia typpiatomeja ilman syanidimyrkytyksen vaaraa.

        Oletpa tehnyt todella m i e l e n k i i n t o i s i a
        havaintoja!


      • Keneltä
        ----- kirjoitti:

        "ihmisten suita ja amalgaamipaikkoja ei huomioida eikä mittailla lainkaan!"

        Narraat taas. Juuri ylempänä annettiin kaksi isohkoa tutkimusta, joissa elohopeapitoisuus mitattiin ja todettiin ettei nousua juuri ollut.

        Keskustelu ei kuulu tälle palstalle vai pitäisikö mielestäsi karies hoitaa homeopaattisesti.

        Onko Sinulta,ei ainakaan minulta!

        Olisikohan terveydenhoito kuitenkin hieman yksilöllisempää, kuin vain joissain tutkimuksissa tehtyjä toimenpiteitä?
        Eikös homeopatiassa paneuduta erityisesti yksilön ongelmiin?

        Kukahan narraa?


      • Kiva, kiva
        mielenkiintoista kirjoitti:

        Oletpa tehnyt todella m i e l e n k i i n t o i s i a
        havaintoja!

        Kiva juttu, että sinäkin opit uusia asioita. Tässä lisää:

        Whole lotta shakin' goin' on!
        Shake, rattle and roll
        Shake, baby, shake!
        (Top three toivelista homeopaattisessa discossa)


      • nimimerkille
        karkkeja kirjoitti:

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.

        Elohopea ei sinua oikeasti kiinnosta (paljon enemmän rauta), eikä siitä johtuva ihmisten kärsimys. Mielestäsi amalgaama-helvetin läpikäyneiden tulisi syyttää auttajiaan, jotta tiede saisi peittää kömmähdyksensä. Jotta tutkijat eivät tulisi kysyneeksi, mitä tai keitä varten he ylipäänsä tutkivat.

        Kaikkihan sen tietävät, että elohopea vuosien saatossa liukenee amalgaamasta. Myös sen että syljen koostumuksesta riippuen liukeneminen voi olla huomattavan nopeaakin. Ja sen että suun bakteerit muuttavat elohopean orgaanisiksi yhdisteiksi. Senkin että se kerääntyy aivoihin, maksaan, munuaisiin jne. Ja edelleen että ympäristösyistä sitä ei parane tunkea viemäriin.

        Niinpä amalgaamaa onkin yli sadan vuoden ajan tungettu lasten suihin. Syyttämisestä tulee paha mieli, joten asialle ei ole voitu tehdä mitään. Ei varsinkaan maksaa korvauksia. Tämän vuoksi tutkintaa jatketaan, jahka toisen vuosisadan päätteeksi voidaan jo myöntääkin, että oli se, se amalgaama, pirunmoinen myrkky.


      • Sylki roiskuu
        karkkeja kirjoitti:

        Amalgaaman haitat ylittäisivät hyödyt? Kuka sellaista tutkisi tieteellisesti? Ja miten? Kuka sellaiseen antaisi poliittisen suostumuksen? Kasvetaan aikuisiksi.

        Allergioita on niin montaa lajia, ettei niistä kukaan ota selvää. Mikä on allergiaa, mikä jotain muuta metallista johtuvaa? Unohdit jo aloittaneesi implanttikeskustelun. Vaahto on sellaista.

        En kiistä yhdistelmämuovien riskejä. Allergiat ovat niissäkin se pienin riski. Silloin kun riskeistä ei haluta puhua, puhe kääntyy allergioihin. Allergiat ovat vain allergiaa. Jokainen sairastaa allergiaa. Allergiaa saa tutkia kuka tahansa poliittisista ja taloudellisista kytköksistä riippumatta. Allergiasta ei ole vaaraa.

        Älä yritä pistää omia kuvitelmiasi toisen piikkiin.

        Kirjoitat:"Kaikkihan sen tietävät, että elohopea vuosien saatossa liukenee amalgaamasta. Myös sen että syljen koostumuksesta riippuen liukeneminen voi olla huomattavan nopeaakin. Ja sen että suun bakteerit muuttavat elohopean orgaanisiksi yhdisteiksi. Senkin että se kerääntyy aivoihin, maksaan, munuaisiin jne. Ja edelleen että ympäristösyistä sitä ei parane tunkea viemäriin."

        Minä en tätä tiedä. Enkä usko pelkästään sinun kirjoittamanasi (et ole toistaiseksi kunnostautunut luotettavana ja objektiivisena tiedonjakajana). Eli laitahan joitakin uskottavampia juttuja esiin niin katsotaan. Joka tapauksessa lopputuloksesta tiedämme tällä hetkellä vain sen, että haittoja ei ole tutkimuksissa havaittu. Tosin sanoen tapahtui amalgaamille suussa mitä tahansa, ei siitä ole osoitettu olevan haittaa. Jos sinulla on päinvastaista tietoa hallussasi, niin miksi panttaat sitä? Vai onko kyse siitä, että sinulla ei ole sellaista tietoa?


      • ja,
        ihka varma kirjoitti:

        Elohopea läpäisee hyvin aivot. Että höyrystyköön siellä.

        Ilman tutkimustakin pelkään pahoin, että useimmilla se näyttäisi höyrystyvän juuri siellä, aivoissa.

        monella amalgaami-, elohopeaongelmasta kärsivällä se valuu suupielestä, niin että aamulla tyynykin voi olla aivan märkä!

        Kerrot että et ole tietoinen elohopean liukenemisesta, häviämisestä amalgaamipaikasta.
        Mitä sille sitten on tapahtunut, kun vuosien jälkeen paikkaa tarkastellaan, niin suuri osa elohopeasta onkin hävinnyt!

        Et myöskään usko kaikkien kirjoituksia aiheesta.
        Toivot uskottavampaa esitystä.
        Olisiko tässä linkissä jotain kaipaamaasi tietoa?

        http://www.netikka.net/carina/amalgfin.php

        Kehotit aikaisemmassa kirjoituksessa lukemaan antamasi linkin sanoman ajatuksella.
        Tein kuten kehotit, mutta silmiini en saanut kuin tekstin: Uutista ei löydy tai se on poistettu


      • vaarallista
        Jätevettä kirjoitti:

        Jätevesissä on siis alle puolet sisävesien petokalojen sisältämästä elohopeasta painokiloa kohti, joten sisävesikalan syöminen on kaksi kertaa haitallisempaa kuin jäteveden juominen elohopean suhteen.

        Näiden amalgaamihysteerikkojen ymmärrykseen ei näytä menevän se, että amalgaami ei ole sama asia kuin elohopea, eikä elohopea ole sama asia kuin metyylielohopea. Syanidissakin on typpeä, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät suuhunsa päivittäin lukemattomia typpiatomeja ilman syanidimyrkytyksen vaaraa.

        Onneksi jätevesi on kuitenkin vähemmän haitallista.
        Kalojenkin syönti on jopa kaksi kertaa haitallisempaa kuin jäteveden juonti. Kuten kerrot!

        Olet varmaankin tietoinen, että amalgaamihysteerikkojen vainoamassa amalgaamipaikassa on jopa yli puolet elohopeaa, joka voi siitä liueta ja höyrystyä sekä bakteerien toiminnan seurauksena voi muuttua metyylielohopeaksikin.

        ...> Syanidissakin on typpeä, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät suuhunsa päivittäin lukemattomia typpiatomeja ilman syanidimyrkytyksen vaaraa.

        Entäs kun hermokaasussa on mm. fluoria, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät sitäkin suuhunsa päivittäin mm. hammastahnan mukana, eivätkä pelkää hermokaasun vaikutuksia?


      • Hiljaa
        vaarallista kirjoitti:

        Onneksi jätevesi on kuitenkin vähemmän haitallista.
        Kalojenkin syönti on jopa kaksi kertaa haitallisempaa kuin jäteveden juonti. Kuten kerrot!

        Olet varmaankin tietoinen, että amalgaamihysteerikkojen vainoamassa amalgaamipaikassa on jopa yli puolet elohopeaa, joka voi siitä liueta ja höyrystyä sekä bakteerien toiminnan seurauksena voi muuttua metyylielohopeaksikin.

        ...> Syanidissakin on typpeä, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät suuhunsa päivittäin lukemattomia typpiatomeja ilman syanidimyrkytyksen vaaraa.

        Entäs kun hermokaasussa on mm. fluoria, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät sitäkin suuhunsa päivittäin mm. hammastahnan mukana, eivätkä pelkää hermokaasun vaikutuksia?

        Äkkiä suu kiinni ja näppäimet lukkoon! Nämä hysteerikot menevät pitkin seiniä jo pelkästään amalgaamikammonsa takia. Mitä siitä seuraa, jos rupeavat pelkäämään hammastahnaakin? Jaa, mutta toisaalta saattaisivat tajuta, että samoista lähtöaineista voi leipoa erilaista pullaa...


      • ei roisku
        ja, kirjoitti:

        monella amalgaami-, elohopeaongelmasta kärsivällä se valuu suupielestä, niin että aamulla tyynykin voi olla aivan märkä!

        Kerrot että et ole tietoinen elohopean liukenemisesta, häviämisestä amalgaamipaikasta.
        Mitä sille sitten on tapahtunut, kun vuosien jälkeen paikkaa tarkastellaan, niin suuri osa elohopeasta onkin hävinnyt!

        Et myöskään usko kaikkien kirjoituksia aiheesta.
        Toivot uskottavampaa esitystä.
        Olisiko tässä linkissä jotain kaipaamaasi tietoa?

        http://www.netikka.net/carina/amalgfin.php

        Kehotit aikaisemmassa kirjoituksessa lukemaan antamasi linkin sanoman ajatuksella.
        Tein kuten kehotit, mutta silmiini en saanut kuin tekstin: Uutista ei löydy tai se on poistettu

        Oliko uutinen, että amalgaamipaikatkin pienenvät ajan mittaan? Ammattikielellä sitä sanotaan kulumiseksi. Liukenemisen merkitys on erittäin vähäinen. Kuluminen taas ei ole yllätys, jos ajatelee mikä hampaiden tehtävä on ja mitä suussa tapahtuu. Jotkut narskuttelevat jopa nukkuessa. Omatkin hampaat kuluvat ja kiille on sentään paljon kovempaa ainetta kuin amalgaami. Edelleenkään ei siis ole löytynyt todisteita, että hampaiden amalgaami, tai siitä irtoava amalgaami aiheuttaisi elohopeamyrkytyksiä kantajalleen.

        Jos linkkisi jutut on uskottavinta mitä amalgaamiristiretkeläinen löytää, niin en yhtään ihmettele, ettei sinunlaisiasi oikein tahdota kuunnella. Ihanko vakavissasi heitit sen toiseen vaakakuppiin edes aiemmin mainitun tutkimusreferaatin kanssa? Ihanko vakavissasi rinnastat nämä painoarvoltaan toisiaan vastaaviksi mitä tulee näytön vahvuuteen?

        Niin, se referaatti on edelleen siellä: http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3548/news_db=web_lehti2006/type=1

        Ei taida tietotekniikkakaan kuulua sinun vahvoihin alueisiisi, ei edes nettiselaimen käyttö?


      • maister
        ei roisku kirjoitti:

        Oliko uutinen, että amalgaamipaikatkin pienenvät ajan mittaan? Ammattikielellä sitä sanotaan kulumiseksi. Liukenemisen merkitys on erittäin vähäinen. Kuluminen taas ei ole yllätys, jos ajatelee mikä hampaiden tehtävä on ja mitä suussa tapahtuu. Jotkut narskuttelevat jopa nukkuessa. Omatkin hampaat kuluvat ja kiille on sentään paljon kovempaa ainetta kuin amalgaami. Edelleenkään ei siis ole löytynyt todisteita, että hampaiden amalgaami, tai siitä irtoava amalgaami aiheuttaisi elohopeamyrkytyksiä kantajalleen.

        Jos linkkisi jutut on uskottavinta mitä amalgaamiristiretkeläinen löytää, niin en yhtään ihmettele, ettei sinunlaisiasi oikein tahdota kuunnella. Ihanko vakavissasi heitit sen toiseen vaakakuppiin edes aiemmin mainitun tutkimusreferaatin kanssa? Ihanko vakavissasi rinnastat nämä painoarvoltaan toisiaan vastaaviksi mitä tulee näytön vahvuuteen?

        Niin, se referaatti on edelleen siellä: http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3548/news_db=web_lehti2006/type=1

        Ei taida tietotekniikkakaan kuulua sinun vahvoihin alueisiisi, ei edes nettiselaimen käyttö?

        usot sie, et sinu referaateil on painnoarvoo, ku kädet tärissöö ja muisti pätkii mustie paikkoje voimast

        ei linkit auttele, vetäsitpä hihasta millasen kortin tahas

        vakavissa ehottelen, et lukasseissit erimieli referaattei, jois elohoppee häippässee noppeimmin paikast ja jättää ne muut hittaammat liueskelemaa myöhemmi

        eipä silt, ettetkö sais pittää pääs, ihan vappaa on valintas, mut pien vinkki...amalgammi kaventtaa kykkyy havvaita...


      • miten tyhmää
        vaarallista kirjoitti:

        Onneksi jätevesi on kuitenkin vähemmän haitallista.
        Kalojenkin syönti on jopa kaksi kertaa haitallisempaa kuin jäteveden juonti. Kuten kerrot!

        Olet varmaankin tietoinen, että amalgaamihysteerikkojen vainoamassa amalgaamipaikassa on jopa yli puolet elohopeaa, joka voi siitä liueta ja höyrystyä sekä bakteerien toiminnan seurauksena voi muuttua metyylielohopeaksikin.

        ...> Syanidissakin on typpeä, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät suuhunsa päivittäin lukemattomia typpiatomeja ilman syanidimyrkytyksen vaaraa.

        Entäs kun hermokaasussa on mm. fluoria, mutta siitä huolimatta ihmiset pistävät sitäkin suuhunsa päivittäin mm. hammastahnan mukana, eivätkä pelkää hermokaasun vaikutuksia?

        että joku tyhmeliini menee shokkiin jostain luonnon aineesta jopa siitepölystä, silmät turpoo, hengitys vinkuu, tajunta hämärtyy, tosi tyhmää.

        Sitä on kaikenlaisia ristiretkeläisiä. Toista se on amalgaamin elohopea, joka sentään on tuhti aine. Japanissa amalgaami tunnetuista syistä on kiellettyä, mutta mainitsemasi syanidi sitäkin tunnetumpaa. Japanista suoritetun ristiretken jälkeen maamme fluorausinto hiipui. Aiemmin fluorista saastunut vesijohtovesi elpyi ja neuvolatätien fluoritabletit katosivat mustaan aukkoon.

        Mitä sinä pelkäsitkään? Hammastahnaa?


      • kuitenkin vähän
        ei roisku kirjoitti:

        Oliko uutinen, että amalgaamipaikatkin pienenvät ajan mittaan? Ammattikielellä sitä sanotaan kulumiseksi. Liukenemisen merkitys on erittäin vähäinen. Kuluminen taas ei ole yllätys, jos ajatelee mikä hampaiden tehtävä on ja mitä suussa tapahtuu. Jotkut narskuttelevat jopa nukkuessa. Omatkin hampaat kuluvat ja kiille on sentään paljon kovempaa ainetta kuin amalgaami. Edelleenkään ei siis ole löytynyt todisteita, että hampaiden amalgaami, tai siitä irtoava amalgaami aiheuttaisi elohopeamyrkytyksiä kantajalleen.

        Jos linkkisi jutut on uskottavinta mitä amalgaamiristiretkeläinen löytää, niin en yhtään ihmettele, ettei sinunlaisiasi oikein tahdota kuunnella. Ihanko vakavissasi heitit sen toiseen vaakakuppiin edes aiemmin mainitun tutkimusreferaatin kanssa? Ihanko vakavissasi rinnastat nämä painoarvoltaan toisiaan vastaaviksi mitä tulee näytön vahvuuteen?

        Niin, se referaatti on edelleen siellä: http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3548/news_db=web_lehti2006/type=1

        Ei taida tietotekniikkakaan kuulua sinun vahvoihin alueisiisi, ei edes nettiselaimen käyttö?

        ...> Oliko uutinen, että amalgaamipaikatkin pienenvät ajan mittaan?
        Tuskinpa. Ainakaan iso sellainen!

        Entäs jos ne suorastan jopa kasvavat. Olisiko se uutinen?
        Kuten tiedämme, metallihan ajan kuluessa korrodoituu, ja silloin sen läpimitta hiukan kasvaa.
        Jos kappale on pyöreä, amalgaamipaikkahan muistuttaa sitä, niin voidaan katsoa että sen halkaisijahan silloin pitenee ja paikka suorastaan kasvaa!

        ...> Edelleenkään ei siis ole löytynyt todisteita, että hampaiden amalgaami, tai siitä irtoava amalgaami aiheuttaisi elohopeamyrkytyksiä kantajalleen.
        Minkähänlaisia todisteita etsitään?

        ...> Ihanko vakavissasi rinnastat nämä painoarvoltaan toisiaan vastaaviksi mitä tulee näytön vahvuuteen?
        Vakavissani vain lueskelen näitä juttuja!

        Linkin sanoma, jonka lukemisesta huomautit, ja jonka nimimerkki LUKUTAITO HUKASSA on antanut, ajatuksella luettavaksi, kertoi ainakin vielä äsken, että UUTISTA EI LÖYDY TAI SE ON POISTETTU

        ...> Ei taida tietotekniikkakaan kuulua vahvoihin alueisiisi, ei edes nettiselaimen käyttö?
        Ei todellakaan!
        Juuri, ja juuri näiden linkkien tutkiskelu onnistuu!


      • Välillä
        kuitenkin vähän kirjoitti:

        ...> Oliko uutinen, että amalgaamipaikatkin pienenvät ajan mittaan?
        Tuskinpa. Ainakaan iso sellainen!

        Entäs jos ne suorastan jopa kasvavat. Olisiko se uutinen?
        Kuten tiedämme, metallihan ajan kuluessa korrodoituu, ja silloin sen läpimitta hiukan kasvaa.
        Jos kappale on pyöreä, amalgaamipaikkahan muistuttaa sitä, niin voidaan katsoa että sen halkaisijahan silloin pitenee ja paikka suorastaan kasvaa!

        ...> Edelleenkään ei siis ole löytynyt todisteita, että hampaiden amalgaami, tai siitä irtoava amalgaami aiheuttaisi elohopeamyrkytyksiä kantajalleen.
        Minkähänlaisia todisteita etsitään?

        ...> Ihanko vakavissasi rinnastat nämä painoarvoltaan toisiaan vastaaviksi mitä tulee näytön vahvuuteen?
        Vakavissani vain lueskelen näitä juttuja!

        Linkin sanoma, jonka lukemisesta huomautit, ja jonka nimimerkki LUKUTAITO HUKASSA on antanut, ajatuksella luettavaksi, kertoi ainakin vielä äsken, että UUTISTA EI LÖYDY TAI SE ON POISTETTU

        ...> Ei taida tietotekniikkakaan kuulua vahvoihin alueisiisi, ei edes nettiselaimen käyttö?
        Ei todellakaan!
        Juuri, ja juuri näiden linkkien tutkiskelu onnistuu!

        Metallurgiset pohdintasi eivät kohtaa käytäntöä amalgaamiasiassa. Et oikein keksinyt mitään järkevämpääkään tai edes jollakin tavalla amalgaamin toksisuuteen liittyvää, niin päätit tärayttää pienen aivopierun?

        Jos haluat tutkia, onko amalgaamista haittaa, hyötyä tai jotain siltä väliltä, voit soveltaa ihan samanlaisia tutkimusmenetelmiä, joita täällä on esiteltykin linkkien muodossa. Ei niitä tarvitse muuttaa sen vuoksi, että toivot toisenlaista tulosta. Toistaiseksihan tulokset ovat kuitenkin oleet pettymys sinunlaisille humpuukiin uskoville. Muille kuitenkin ilonaihe, kun amalgaamipaikkojen turvallisuus näyttää edelleen hyvältä.

        Et siis heittele huonosti perusteltuja vastauksiasi ollenkaan vakavissasi. Se näkyy toki vastaustesi laadussakin.

        Onko kovinkin vaikeaa päätellä, miksi tuollainen linkki, joka on tässä viestissä (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000402&posting=22000000030205721) ei toimi ja miten kyseiselle sivulle pääsee? Jos et sitä osaa, suosittelen, että lahjoitat koneesi jollekin lähiseudun ala-astelaiselle. Hän saa siitä todennäköisemmin enemmän irti. Jos ei kuvainnollisesti, niin ainakin konkreettisesti.


      • Vielä tyhmempää
        miten tyhmää kirjoitti:

        että joku tyhmeliini menee shokkiin jostain luonnon aineesta jopa siitepölystä, silmät turpoo, hengitys vinkuu, tajunta hämärtyy, tosi tyhmää.

        Sitä on kaikenlaisia ristiretkeläisiä. Toista se on amalgaamin elohopea, joka sentään on tuhti aine. Japanissa amalgaami tunnetuista syistä on kiellettyä, mutta mainitsemasi syanidi sitäkin tunnetumpaa. Japanista suoritetun ristiretken jälkeen maamme fluorausinto hiipui. Aiemmin fluorista saastunut vesijohtovesi elpyi ja neuvolatätien fluoritabletit katosivat mustaan aukkoon.

        Mitä sinä pelkäsitkään? Hammastahnaa?

        Että joku puristelee niistä samoista siitepölyistä palleroita, joiden väittää parantavan ihmisiä ja myy niitä sitten herkkäuskoisille kovaan hintaan. Ja ajattele, että joku uskoo ja maksaa.

        Minä pelkään ihmisten tyhmyyttä. Toistaiseksi sille ei ole löytynyt mitään rajaa. Aforismi: Älä koskaan aliarvioi ihmisten typeryyden määrää. Aina löytyy joku, joka pystyy yllättämään negatiivisesti.


      • positiivisesti
        Vielä tyhmempää kirjoitti:

        Että joku puristelee niistä samoista siitepölyistä palleroita, joiden väittää parantavan ihmisiä ja myy niitä sitten herkkäuskoisille kovaan hintaan. Ja ajattele, että joku uskoo ja maksaa.

        Minä pelkään ihmisten tyhmyyttä. Toistaiseksi sille ei ole löytynyt mitään rajaa. Aforismi: Älä koskaan aliarvioi ihmisten typeryyden määrää. Aina löytyy joku, joka pystyy yllättämään negatiivisesti.

        Tieteen siedätyshoitoa tuo ekakappaleesi.

        Pelko on sairautta.

        Aina löytyy joku, joka yllättää positiivisesti. Tämä on terveyttä.


      • pohdintoja
        Välillä kirjoitti:

        Metallurgiset pohdintasi eivät kohtaa käytäntöä amalgaamiasiassa. Et oikein keksinyt mitään järkevämpääkään tai edes jollakin tavalla amalgaamin toksisuuteen liittyvää, niin päätit tärayttää pienen aivopierun?

        Jos haluat tutkia, onko amalgaamista haittaa, hyötyä tai jotain siltä väliltä, voit soveltaa ihan samanlaisia tutkimusmenetelmiä, joita täällä on esiteltykin linkkien muodossa. Ei niitä tarvitse muuttaa sen vuoksi, että toivot toisenlaista tulosta. Toistaiseksihan tulokset ovat kuitenkin oleet pettymys sinunlaisille humpuukiin uskoville. Muille kuitenkin ilonaihe, kun amalgaamipaikkojen turvallisuus näyttää edelleen hyvältä.

        Et siis heittele huonosti perusteltuja vastauksiasi ollenkaan vakavissasi. Se näkyy toki vastaustesi laadussakin.

        Onko kovinkin vaikeaa päätellä, miksi tuollainen linkki, joka on tässä viestissä (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000402&posting=22000000030205721) ei toimi ja miten kyseiselle sivulle pääsee? Jos et sitä osaa, suosittelen, että lahjoitat koneesi jollekin lähiseudun ala-astelaiselle. Hän saa siitä todennäköisemmin enemmän irti. Jos ei kuvainnollisesti, niin ainakin konkreettisesti.

        ...> Metallurgiset pohdintasi eivät kohtaa käytäntöä amalgaamiasiassa.
        Miksi eivät kohtaa?

        Sitä paitsi ne eivät ole ollenkaan minun pohdintoja, vaan alan asiantuntijan kertomia, näkemiä ja kokemia, joka on myös amalgaamipaikkojenkin kanssa joutunut tekemisiin.
        Eikö näissä asioissa mitkään aineiden ominaisuudet, ja lainalaisuudet sitten käytännössä enää pidäkkään paikkaansa?

        ...> Muille kuitenkin ilonaihe, kun amalgaamipaikkojen turvallisuus näyttää hyvältä.
        Toisten ilo voi olla toisten suru.
        Kun nähtävästi olet asiaan kovin paneutunut, niin kerro millä tavoin turvallisuus on todettu, että epäilevätkin voisivat yhtyä tarjoamaasi iloon ja riemuun, ja voisivat unohtaa surunsa, vaivansa ja ongelmansa!

        En tiedä mitä linkkiä tarjoilet, mutta linkki joka on ollut kyseessä, on nimimerkin LUKUTAITO HUKASSA antama, ajatuksella luettavaksi.
        Käyppä lukemassa, ohjeiden mukaan!

        Jälkikommentiisi oli kovin varteenotettava, mutta kun täytyisi itsekin opiskella tämän käyttöä, ja mistäs sitten voisin tutustua näihin sinun viisaisiin ohjeisiisi!


      • vastauksia
        Välillä kirjoitti:

        Metallurgiset pohdintasi eivät kohtaa käytäntöä amalgaamiasiassa. Et oikein keksinyt mitään järkevämpääkään tai edes jollakin tavalla amalgaamin toksisuuteen liittyvää, niin päätit tärayttää pienen aivopierun?

        Jos haluat tutkia, onko amalgaamista haittaa, hyötyä tai jotain siltä väliltä, voit soveltaa ihan samanlaisia tutkimusmenetelmiä, joita täällä on esiteltykin linkkien muodossa. Ei niitä tarvitse muuttaa sen vuoksi, että toivot toisenlaista tulosta. Toistaiseksihan tulokset ovat kuitenkin oleet pettymys sinunlaisille humpuukiin uskoville. Muille kuitenkin ilonaihe, kun amalgaamipaikkojen turvallisuus näyttää edelleen hyvältä.

        Et siis heittele huonosti perusteltuja vastauksiasi ollenkaan vakavissasi. Se näkyy toki vastaustesi laadussakin.

        Onko kovinkin vaikeaa päätellä, miksi tuollainen linkki, joka on tässä viestissä (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000402&posting=22000000030205721) ei toimi ja miten kyseiselle sivulle pääsee? Jos et sitä osaa, suosittelen, että lahjoitat koneesi jollekin lähiseudun ala-astelaiselle. Hän saa siitä todennäköisemmin enemmän irti. Jos ei kuvainnollisesti, niin ainakin konkreettisesti.

        Ei ole vielä näkynyt vastauksiasi sinulle esitettyihin pariin kysymykseen!

        Nehän olivat, miksi aineiden ominaisuudet ja lainalaisuudet eivät kohtaa käytäntöä amalgaamiasiassa?
        Toisen aiheen pohdintahan oli, kuinka amalgaamin turvallisuus on testattu hammashoidossa?

        Aiheista kun on epätietoisuutta, ja sehän voi helposti aiheuttaa vaikkapa sitä mainitsemaasi "humpuukiinkin uskomistakin", joten tiedon jano sammumaton!


      • ??????
        pakko olla oikeassa kirjoitti:

        Ellemme olisi niin kunnianhimoista kansaa, amalgaamaprobleema olisi jo ratkaistu ja jopa yritetty maksaa rahallisia korvauksia kärsineille. Mutta vain luuserit myöntävät olleensa väärässä. Kunnianhimo on yhteiskunnassamme ylpeilyn aihe. Se johtaa vallanhaluun, jossa muut ovat aina väärässä. Valtavirran ytimessä ovat menestyjät ja heidän ehdoillaan oikeassa olemisesta päätetään.

        Löytyisiköhän homeopatiasta lääkeaine, joka vähentäisi taipumusta himoita kunniaa?

        Irtoaako proteeseista rautaa kuten täällä väitetään?


    • -rampe-

      Yritin kysyä toisessa keskustelussa hyvää biohammaslääkäriä akselilla turku-Pori-tampere, mutta se poistettiin. Liekö syynä ollut tämä viestiketju. Asiallisia vastauksia voi laittaa osoitteeseen [email protected]. Mielipiteitä amalgaamipaikkojen poiston kannattavuudesta en kaipaa.

      • ei liity homeopatiaan

        Jos olisit kysynyt, kannattaako ottaa homeopaattisia tippoja, niin sitten tämä olisi ollut oikea palsta. Hampaiden paikkauksesta voi keskustella palstalla "Hampaat". Loogista?


      • -rampe-
        ei liity homeopatiaan kirjoitti:

        Jos olisit kysynyt, kannattaako ottaa homeopaattisia tippoja, niin sitten tämä olisi ollut oikea palsta. Hampaiden paikkauksesta voi keskustella palstalla "Hampaat". Loogista?

        Eikö kuitenkin melko usein amalgaamit yhdistetä homeopatiaan? Siis lähinnä niiden aiheuttamien ongelmien hoito? Jolloin voidaan myös ajatella niin, että tältä palstalta voisi löytyä sellaisia henkilöitä, jotka ovat käyneet läpi saneerauksen, ja omaavat kokemusta aiheesta. Saivarrella voi aina, jos haluaa.


      • hyvä elohopea
        -rampe- kirjoitti:

        Eikö kuitenkin melko usein amalgaamit yhdistetä homeopatiaan? Siis lähinnä niiden aiheuttamien ongelmien hoito? Jolloin voidaan myös ajatella niin, että tältä palstalta voisi löytyä sellaisia henkilöitä, jotka ovat käyneet läpi saneerauksen, ja omaavat kokemusta aiheesta. Saivarrella voi aina, jos haluaa.

        Hampaiden paikkaus ja paikkojen purku kuuluvat näyttöön perustuvan lääketieteen eli ns. koululääketieteen menetelmiin. Koululääketiede on paha asia. Homeopatiaharrastajat eivät tietenkään käy hammaslääkärillä vaan hoitavat karieksen homeopaattisesti.

        Homeopatiassa elohopea on ihan ok. Liikkeen perustaja Hahnemann käytti elohopeaa laimennettuna sairauksien hoitoon. Idea oli, että kun on sairauksia, joissa on samankaltaisia oireita kuin elohopeamyrkytyksissä, niin aivan laimeiden elohopea-annosten antaminen auttaisi.


      • pupputipuu
        hyvä elohopea kirjoitti:

        Hampaiden paikkaus ja paikkojen purku kuuluvat näyttöön perustuvan lääketieteen eli ns. koululääketieteen menetelmiin. Koululääketiede on paha asia. Homeopatiaharrastajat eivät tietenkään käy hammaslääkärillä vaan hoitavat karieksen homeopaattisesti.

        Homeopatiassa elohopea on ihan ok. Liikkeen perustaja Hahnemann käytti elohopeaa laimennettuna sairauksien hoitoon. Idea oli, että kun on sairauksia, joissa on samankaltaisia oireita kuin elohopeamyrkytyksissä, niin aivan laimeiden elohopea-annosten antaminen auttaisi.

        joka avaamalla suunsa paljastaa, ettei tiedä homeopatiasta hölkkäsen pöläystä.


      • korsakovin menetelmä
        pupputipuu kirjoitti:

        joka avaamalla suunsa paljastaa, ettei tiedä homeopatiasta hölkkäsen pöläystä.

        Kiitos ansiokkaasta panoksestasi homeopatiakeskustelun tason parantamiseksi.


      • Aurum

        Viestisi on siirretty "Hampaat" keskustelupalstalle. Ennenkuin siirsin kysymyksesi, laitoin sinulle siitä kysymyksesi oheen viestin ja annoin olla puolisen päivää, mutta nähtävästi et ennättänyt viestiäni kuitenkaan lukea. Linjani tämän palstan sheriffinä on, että pidättäydytään mahdollisimman pitkälle homeopatiaan liittyvässä keskustelussa. Mielestäni näin tietokin löytyy keskustelupalstoilta paljon helpommin, kun samaa aihetta ei ripotella sinne tänne. Tämäkin ketju olisi periaatteessa kuulunut enemminkin "Hampaat" -palstalle, mutta jääköön tänne, kun en ajoissa huomannut sitä sinne siirtää. Pahoittelen, jos aiheutin sinulle harmia poiston suhteen - kysymyksesi sinänsä oli ihan asiallinen!


      • homeopatiaan
        ei liity homeopatiaan kirjoitti:

        Jos olisit kysynyt, kannattaako ottaa homeopaattisia tippoja, niin sitten tämä olisi ollut oikea palsta. Hampaiden paikkauksesta voi keskustella palstalla "Hampaat". Loogista?

        ainakin siinä mielessä, josko homeopatian keinoista sattuisi löytymään jotain apua raskasmetallien mm. elohopean mahdollisten, kovin moninaisten seurausten helpottamiseksi jopa poistamiseksi!

        Voisikohan löytyä?


      • Miettii...
        homeopatiaan kirjoitti:

        ainakin siinä mielessä, josko homeopatian keinoista sattuisi löytymään jotain apua raskasmetallien mm. elohopean mahdollisten, kovin moninaisten seurausten helpottamiseksi jopa poistamiseksi!

        Voisikohan löytyä?

        ...kaksi sekuntia...
        EI


      • tutkimushan
        Miettii... kirjoitti:

        ...kaksi sekuntia...
        EI

        vie huomattavasti pidemmän ajan!


    • tänään klo 14.00

      Kannattaa katsoa!

      • katsoitko?

        Mitä siinä aiheesta kerrottiin?


      • ohjelman
        katsoitko? kirjoitti:

        Mitä siinä aiheesta kerrottiin?

        Siinä kerrottiin tutkimuksista, joita oli tehty hammashoitajille ja heidän lapsilleen, kun oli ruvettu epäilemään selittämättömien oireiden syyksi amalgaamia/elohopeaa.
        Hammashoitajille oli todettu tavallista enemmän lapsettomuutta, keskenmenoja, muistihäiriöitä, keskittymisvaikeuksia, masennusta, kohdunpoistoja tehty huomattavasti enemmän kuin keskimäärin naisille.
        Hammashoitajien lapsilla oli epämuodostumia, kehityshäiriöitä, oppimisvaikeuksia, väsymystä, liikkumisen häiriöitä ym. ym. Tutkimuksissa, joita oli tehty Lundin yliopistossa, oli löydetty lapsen soluista elohopeaa.
        Oli myös tehty kokeita, joissa elohopealle altistettiin apinoita. Normaaliapinat oppivat kaikenlaista helposti, mutta elohopealle altistetut eivät oppineet.


      • kerran aiheesta
        katsoitko? kirjoitti:

        Mitä siinä aiheesta kerrottiin?

        Kerrottiin paljonkin. Tässä päällisin puolin aiheesta.

        1990 luvulle elohopeaa käytettiin hammashoidossa suuria määriä. Aine jauhettiin ja sekoitettiin käsin ilman suojia. Erityinen kupariamalgaami sopi hyvin maitohampaiden paikkaamiseen. Ainetta lämmitettiin liekin päällä, jolloin elohopeahöyryä vapautui 1000 mikrogrammaa eli yli 20-kertaisesti sallitun rajan.

        Haastatellut norjalaisäidit työskentelivät 60- ja 70-luvuilla odotusaikanaan hammashoitajina ja hengittivät työssään suuria määriä elohopeahöyryä. 80-luvulla käytiin Norjassakin turvallisuudesta kiivas keskustelu, jolloin eri mieltä olleet hammaslääkärit olivat vaarassa menettää toimilupansa. Haastateltu norjalainen hammaslääkäri Björn Oppedal katsoi, että poliittinen johto, viranomaiset ja eri tutkimuslaitosten johto toimivat raukkamaisesti ja epäeettisesti, kun eivät ryhtyneet perinpohjaisiin tutkimuksiin. Kyse oli sekä rahasta että arvovallasta, koska vanhoista näkemyksistä ei haluttu luopua. Muovipaikkoja pidettiin kalliina ja ne vaativat lisäkoulutusta. Oppedalin toimilupa uhattiin viedä useampaan kertaan.

        1970-luvulla syntyi Kenneth, jonka äiti oli odotusajan työskennellyt hammashoitajana. Lapsen ongelmat alkoivat jo varhain nopeassa tahdissa: kuulohermovaurio, hiukset eivät kasvaneet, 13-18 vuotiaaksi pituuskasvuhäiriön vuoksi kasvuhormonilääkityksellä. Terveydenhoitohenkilökunta piti äitiä hysteerisenä vanhempana, joka kuvitteli lapsensa oireet. 2003 Kenneth kuoli keuhkofibroosiin. Sitä ennen hän oli todennut: "En tahdo moittia sinua äiti, mutta oliko minun odotusaikani jotenkin erilainen kuin sisarusteni". Muiden sisarusten odotusaikana hänen äitinsä ei työskennellyt enää hammashoitajana ja ongelmiakaan ei tullut.

        Ohjelma esitteli myös Yngvaria, jonka äiti niin ikään odotusaikana työskenteli hammashoitajana. Yngvar kärsi lapsena kovista nivel- ja lihassäryista. Ohjelmassa hän esitteli kellonlasikynsiään ja rumpupalikkasormiaan, kertoi kärsivänsä kovasta väsymyksestä, useiden tuntien päivätorkuista ja nukahtavansa jopa seisoessaan. Kuten Kennethin äiti ei myöskään Yngvarin äiti enää muiden lasten odotusaikana työskennellyt hammashoitajana.

        Ohjelman jälkeen 395 hammashoitajaa otti yhteyttä. He kärsivät verenvuodoista, vapinasta, masennuksesta, muistivaikeuksista ja heidän lastensa vaivoille lääkärit eivät olleet löytäneet selitystä. 110 äitiä kertoi lapsellaan olleen epämuodostuman. Vaikka hinta on ollut kova Norjan päättäjiltä ei ole herunut rahaa kunnon tutkimuksiin.

        Lundin yliopistossa Ruotsissa elohopean vaikutuksia sikiöön on tutkittu jo vuosia. Karin Warfvinge on tehnyt hiirillä, rotilla ja apinoilla kokeita, joiden tulokset eivät jätä epäilyille sijaa. Tutkija on varma, että raskauden ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella, joka on haavoittuva vaihe, sikiö vaurioituu jollain tavoin. Elohopean kerääntymistä pikkuaivoihin ja hermosoluihin tutkija esittelee kuvin ja toteaa, ettei käy kieltäminen, etteikö vaikuttaisi solujen toimintaan. Tutkijaa puistattaa katsellessaan elohopeakeräytymiä hermosoluissa.

        Uuden-Seelannin hammashoitajat kärsivät norjalaisten kollegoidensa tavoin. Opiskelijat opettelivat kahden vuoden ajan jauhamaan elohopeaa ja keittämään kupariamalgaamia. Vuosien myötä ammattia harjoittaessaan naisten kohdussa ilmeni vakavia vaurioita: neljäsosalta muutoin terveeltä naiselta oli poistettu kohtu, kun se vertailuryhmästä oli poistettu vain 6-prosentilta. Masseyn yliopiston tutkijan professori Linda Jonesin mukaan ero oli suurempi kuin hän osasi odottaa.

        Jonesin tutkiessa hoitajien lapsia tiedot hälyttivät: 18,7 prosentilla epämuodostumia, 13,5 oppimisvaikeuksia. Äideistä 23,6 prosenttia saanut keskenmenon ja 21 prosenttilla vaikeuksia tulla raskaaksi. Tutkijan mukaan naiset olivat puhuneet ongelmistaan jo vuosia terveysviranomaisille. Heillä oli muita naisia enemmän ongelmia kuukautisissa, hedelmällisyydessä ja omien lasten terveydessä. Mitä heidän muistilleen ja mielialalleen on tapahtunut ei ole yhtä helposti kerrottavissa.

        50-60 luvulla Uudessa-Seelannissa koulutettiin runsaasti hammashoitajia, eikä kukaan kertonut, että elohopea olisi vaarallista. 1974 havaittiin, että jotain oli pahasti vialla. Hammashoitajat kärsivät masennuksesta verenvuodoista, muistikatkoksista ja vapinasta. Ammattiyhdistys epäili elohopeaa ja viranomaiset tutkivat ammattiryhmän. Elohopeaa tutkittiin virtsasta ja monella sitä oli liikaa. Hoitajia vapautettiin työstä ja odoteltiin arvojen normalisoitumista. Hammasklinikat joutuivat täysremonttiin ja kupariamalgaamin käyttö kiellettiin. Hoitajat eivät saaneet tietää, miten suuret heidän elohopeapitoisuutensa olivat.

        90-luvun lopussa Uuden Seelannin hoitajat huolestuivat jälleen omasta ja lastensa terveydestä pyytäen tutkimuksia asiasta. Linda Jones tutki viranomaisten tuella naisia. Suhteellisen terveinä itseään pitävät osallistuivat ensin ja vaurioita todettiin sekä äideissä että lapsissa. Tämän jälkeen tutkittiin itseään sairaana pitävät. Kukaan Uuuden-Seelannin viranomaisista ei tiedostanut naisten sairastuneen elohopeasta. Nyt myös terveysviranomaiset myöntävät, että elohopea oli syynä hammashoitajien ja heidän lastensa sairauksiin.

        Norjan viranomaisia tieto ei vakuuttanut. Viranomaiset epäilevät tulosten luotettavuutta pitäen tutkimusta liian pienenä. He viittaavat muihin tutkimuksiin, joissa suuret elohopeamäärät ovat saattaneet alentaa hedelmällisyyttä, mutta pienet määrät sitä vastoin lisätä sitä.

        Bergenin yliopisto on ollut mukana laajassa eurooppalaisessa tutkimuksessa, jonka tulokset eivät mairittele. Opinahjon professori Einar Sletten toteaa, että elohopean aikaansaama virheellinen kytkentä DNA:han estää solun jakaantumisen aiheuttaen jopa perimän pysyvän vaurioitumisen. Elohopean vaikutukset voivat olla salakavalat. Niiden kauaskantoisuudesta ei vielä tiedetä.

        Lopuksi todetaan se mikä ennenkin. Tarvitaan vielä lisätutkimuksia.

        Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen hyvin kiitollinen Björn Oppedalin kaltaisille rohkeille hammaslääkäreille, jotka oman työuransa uhallakin tuovat huolensa julkisesti esille. Heitä heidän asiakkaansa eivät unohda.


      • Aidan seipäästä
        kerran aiheesta kirjoitti:

        Kerrottiin paljonkin. Tässä päällisin puolin aiheesta.

        1990 luvulle elohopeaa käytettiin hammashoidossa suuria määriä. Aine jauhettiin ja sekoitettiin käsin ilman suojia. Erityinen kupariamalgaami sopi hyvin maitohampaiden paikkaamiseen. Ainetta lämmitettiin liekin päällä, jolloin elohopeahöyryä vapautui 1000 mikrogrammaa eli yli 20-kertaisesti sallitun rajan.

        Haastatellut norjalaisäidit työskentelivät 60- ja 70-luvuilla odotusaikanaan hammashoitajina ja hengittivät työssään suuria määriä elohopeahöyryä. 80-luvulla käytiin Norjassakin turvallisuudesta kiivas keskustelu, jolloin eri mieltä olleet hammaslääkärit olivat vaarassa menettää toimilupansa. Haastateltu norjalainen hammaslääkäri Björn Oppedal katsoi, että poliittinen johto, viranomaiset ja eri tutkimuslaitosten johto toimivat raukkamaisesti ja epäeettisesti, kun eivät ryhtyneet perinpohjaisiin tutkimuksiin. Kyse oli sekä rahasta että arvovallasta, koska vanhoista näkemyksistä ei haluttu luopua. Muovipaikkoja pidettiin kalliina ja ne vaativat lisäkoulutusta. Oppedalin toimilupa uhattiin viedä useampaan kertaan.

        1970-luvulla syntyi Kenneth, jonka äiti oli odotusajan työskennellyt hammashoitajana. Lapsen ongelmat alkoivat jo varhain nopeassa tahdissa: kuulohermovaurio, hiukset eivät kasvaneet, 13-18 vuotiaaksi pituuskasvuhäiriön vuoksi kasvuhormonilääkityksellä. Terveydenhoitohenkilökunta piti äitiä hysteerisenä vanhempana, joka kuvitteli lapsensa oireet. 2003 Kenneth kuoli keuhkofibroosiin. Sitä ennen hän oli todennut: "En tahdo moittia sinua äiti, mutta oliko minun odotusaikani jotenkin erilainen kuin sisarusteni". Muiden sisarusten odotusaikana hänen äitinsä ei työskennellyt enää hammashoitajana ja ongelmiakaan ei tullut.

        Ohjelma esitteli myös Yngvaria, jonka äiti niin ikään odotusaikana työskenteli hammashoitajana. Yngvar kärsi lapsena kovista nivel- ja lihassäryista. Ohjelmassa hän esitteli kellonlasikynsiään ja rumpupalikkasormiaan, kertoi kärsivänsä kovasta väsymyksestä, useiden tuntien päivätorkuista ja nukahtavansa jopa seisoessaan. Kuten Kennethin äiti ei myöskään Yngvarin äiti enää muiden lasten odotusaikana työskennellyt hammashoitajana.

        Ohjelman jälkeen 395 hammashoitajaa otti yhteyttä. He kärsivät verenvuodoista, vapinasta, masennuksesta, muistivaikeuksista ja heidän lastensa vaivoille lääkärit eivät olleet löytäneet selitystä. 110 äitiä kertoi lapsellaan olleen epämuodostuman. Vaikka hinta on ollut kova Norjan päättäjiltä ei ole herunut rahaa kunnon tutkimuksiin.

        Lundin yliopistossa Ruotsissa elohopean vaikutuksia sikiöön on tutkittu jo vuosia. Karin Warfvinge on tehnyt hiirillä, rotilla ja apinoilla kokeita, joiden tulokset eivät jätä epäilyille sijaa. Tutkija on varma, että raskauden ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella, joka on haavoittuva vaihe, sikiö vaurioituu jollain tavoin. Elohopean kerääntymistä pikkuaivoihin ja hermosoluihin tutkija esittelee kuvin ja toteaa, ettei käy kieltäminen, etteikö vaikuttaisi solujen toimintaan. Tutkijaa puistattaa katsellessaan elohopeakeräytymiä hermosoluissa.

        Uuden-Seelannin hammashoitajat kärsivät norjalaisten kollegoidensa tavoin. Opiskelijat opettelivat kahden vuoden ajan jauhamaan elohopeaa ja keittämään kupariamalgaamia. Vuosien myötä ammattia harjoittaessaan naisten kohdussa ilmeni vakavia vaurioita: neljäsosalta muutoin terveeltä naiselta oli poistettu kohtu, kun se vertailuryhmästä oli poistettu vain 6-prosentilta. Masseyn yliopiston tutkijan professori Linda Jonesin mukaan ero oli suurempi kuin hän osasi odottaa.

        Jonesin tutkiessa hoitajien lapsia tiedot hälyttivät: 18,7 prosentilla epämuodostumia, 13,5 oppimisvaikeuksia. Äideistä 23,6 prosenttia saanut keskenmenon ja 21 prosenttilla vaikeuksia tulla raskaaksi. Tutkijan mukaan naiset olivat puhuneet ongelmistaan jo vuosia terveysviranomaisille. Heillä oli muita naisia enemmän ongelmia kuukautisissa, hedelmällisyydessä ja omien lasten terveydessä. Mitä heidän muistilleen ja mielialalleen on tapahtunut ei ole yhtä helposti kerrottavissa.

        50-60 luvulla Uudessa-Seelannissa koulutettiin runsaasti hammashoitajia, eikä kukaan kertonut, että elohopea olisi vaarallista. 1974 havaittiin, että jotain oli pahasti vialla. Hammashoitajat kärsivät masennuksesta verenvuodoista, muistikatkoksista ja vapinasta. Ammattiyhdistys epäili elohopeaa ja viranomaiset tutkivat ammattiryhmän. Elohopeaa tutkittiin virtsasta ja monella sitä oli liikaa. Hoitajia vapautettiin työstä ja odoteltiin arvojen normalisoitumista. Hammasklinikat joutuivat täysremonttiin ja kupariamalgaamin käyttö kiellettiin. Hoitajat eivät saaneet tietää, miten suuret heidän elohopeapitoisuutensa olivat.

        90-luvun lopussa Uuden Seelannin hoitajat huolestuivat jälleen omasta ja lastensa terveydestä pyytäen tutkimuksia asiasta. Linda Jones tutki viranomaisten tuella naisia. Suhteellisen terveinä itseään pitävät osallistuivat ensin ja vaurioita todettiin sekä äideissä että lapsissa. Tämän jälkeen tutkittiin itseään sairaana pitävät. Kukaan Uuuden-Seelannin viranomaisista ei tiedostanut naisten sairastuneen elohopeasta. Nyt myös terveysviranomaiset myöntävät, että elohopea oli syynä hammashoitajien ja heidän lastensa sairauksiin.

        Norjan viranomaisia tieto ei vakuuttanut. Viranomaiset epäilevät tulosten luotettavuutta pitäen tutkimusta liian pienenä. He viittaavat muihin tutkimuksiin, joissa suuret elohopeamäärät ovat saattaneet alentaa hedelmällisyyttä, mutta pienet määrät sitä vastoin lisätä sitä.

        Bergenin yliopisto on ollut mukana laajassa eurooppalaisessa tutkimuksessa, jonka tulokset eivät mairittele. Opinahjon professori Einar Sletten toteaa, että elohopean aikaansaama virheellinen kytkentä DNA:han estää solun jakaantumisen aiheuttaen jopa perimän pysyvän vaurioitumisen. Elohopean vaikutukset voivat olla salakavalat. Niiden kauaskantoisuudesta ei vielä tiedetä.

        Lopuksi todetaan se mikä ennenkin. Tarvitaan vielä lisätutkimuksia.

        Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen hyvin kiitollinen Björn Oppedalin kaltaisille rohkeille hammaslääkäreille, jotka oman työuransa uhallakin tuovat huolensa julkisesti esille. Heitä heidän asiakkaansa eivät unohda.

        Amalgaamipaikkoja suussaan pitävän kannattaa siis ohjelman perusteella pelätä elohopeamyrkytystä yhtä paljon kuin keittiön vesihanan käyttäjän metallimyrkytystä metallivalimoiden terveysriskien perusteella.


      • nyt,
        Aidan seipäästä kirjoitti:

        Amalgaamipaikkoja suussaan pitävän kannattaa siis ohjelman perusteella pelätä elohopeamyrkytystä yhtä paljon kuin keittiön vesihanan käyttäjän metallimyrkytystä metallivalimoiden terveysriskien perusteella.

        sinne jo abstraktisen runonkerronnan puolelle?


      • havaita
        kerran aiheesta kirjoitti:

        Kerrottiin paljonkin. Tässä päällisin puolin aiheesta.

        1990 luvulle elohopeaa käytettiin hammashoidossa suuria määriä. Aine jauhettiin ja sekoitettiin käsin ilman suojia. Erityinen kupariamalgaami sopi hyvin maitohampaiden paikkaamiseen. Ainetta lämmitettiin liekin päällä, jolloin elohopeahöyryä vapautui 1000 mikrogrammaa eli yli 20-kertaisesti sallitun rajan.

        Haastatellut norjalaisäidit työskentelivät 60- ja 70-luvuilla odotusaikanaan hammashoitajina ja hengittivät työssään suuria määriä elohopeahöyryä. 80-luvulla käytiin Norjassakin turvallisuudesta kiivas keskustelu, jolloin eri mieltä olleet hammaslääkärit olivat vaarassa menettää toimilupansa. Haastateltu norjalainen hammaslääkäri Björn Oppedal katsoi, että poliittinen johto, viranomaiset ja eri tutkimuslaitosten johto toimivat raukkamaisesti ja epäeettisesti, kun eivät ryhtyneet perinpohjaisiin tutkimuksiin. Kyse oli sekä rahasta että arvovallasta, koska vanhoista näkemyksistä ei haluttu luopua. Muovipaikkoja pidettiin kalliina ja ne vaativat lisäkoulutusta. Oppedalin toimilupa uhattiin viedä useampaan kertaan.

        1970-luvulla syntyi Kenneth, jonka äiti oli odotusajan työskennellyt hammashoitajana. Lapsen ongelmat alkoivat jo varhain nopeassa tahdissa: kuulohermovaurio, hiukset eivät kasvaneet, 13-18 vuotiaaksi pituuskasvuhäiriön vuoksi kasvuhormonilääkityksellä. Terveydenhoitohenkilökunta piti äitiä hysteerisenä vanhempana, joka kuvitteli lapsensa oireet. 2003 Kenneth kuoli keuhkofibroosiin. Sitä ennen hän oli todennut: "En tahdo moittia sinua äiti, mutta oliko minun odotusaikani jotenkin erilainen kuin sisarusteni". Muiden sisarusten odotusaikana hänen äitinsä ei työskennellyt enää hammashoitajana ja ongelmiakaan ei tullut.

        Ohjelma esitteli myös Yngvaria, jonka äiti niin ikään odotusaikana työskenteli hammashoitajana. Yngvar kärsi lapsena kovista nivel- ja lihassäryista. Ohjelmassa hän esitteli kellonlasikynsiään ja rumpupalikkasormiaan, kertoi kärsivänsä kovasta väsymyksestä, useiden tuntien päivätorkuista ja nukahtavansa jopa seisoessaan. Kuten Kennethin äiti ei myöskään Yngvarin äiti enää muiden lasten odotusaikana työskennellyt hammashoitajana.

        Ohjelman jälkeen 395 hammashoitajaa otti yhteyttä. He kärsivät verenvuodoista, vapinasta, masennuksesta, muistivaikeuksista ja heidän lastensa vaivoille lääkärit eivät olleet löytäneet selitystä. 110 äitiä kertoi lapsellaan olleen epämuodostuman. Vaikka hinta on ollut kova Norjan päättäjiltä ei ole herunut rahaa kunnon tutkimuksiin.

        Lundin yliopistossa Ruotsissa elohopean vaikutuksia sikiöön on tutkittu jo vuosia. Karin Warfvinge on tehnyt hiirillä, rotilla ja apinoilla kokeita, joiden tulokset eivät jätä epäilyille sijaa. Tutkija on varma, että raskauden ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella, joka on haavoittuva vaihe, sikiö vaurioituu jollain tavoin. Elohopean kerääntymistä pikkuaivoihin ja hermosoluihin tutkija esittelee kuvin ja toteaa, ettei käy kieltäminen, etteikö vaikuttaisi solujen toimintaan. Tutkijaa puistattaa katsellessaan elohopeakeräytymiä hermosoluissa.

        Uuden-Seelannin hammashoitajat kärsivät norjalaisten kollegoidensa tavoin. Opiskelijat opettelivat kahden vuoden ajan jauhamaan elohopeaa ja keittämään kupariamalgaamia. Vuosien myötä ammattia harjoittaessaan naisten kohdussa ilmeni vakavia vaurioita: neljäsosalta muutoin terveeltä naiselta oli poistettu kohtu, kun se vertailuryhmästä oli poistettu vain 6-prosentilta. Masseyn yliopiston tutkijan professori Linda Jonesin mukaan ero oli suurempi kuin hän osasi odottaa.

        Jonesin tutkiessa hoitajien lapsia tiedot hälyttivät: 18,7 prosentilla epämuodostumia, 13,5 oppimisvaikeuksia. Äideistä 23,6 prosenttia saanut keskenmenon ja 21 prosenttilla vaikeuksia tulla raskaaksi. Tutkijan mukaan naiset olivat puhuneet ongelmistaan jo vuosia terveysviranomaisille. Heillä oli muita naisia enemmän ongelmia kuukautisissa, hedelmällisyydessä ja omien lasten terveydessä. Mitä heidän muistilleen ja mielialalleen on tapahtunut ei ole yhtä helposti kerrottavissa.

        50-60 luvulla Uudessa-Seelannissa koulutettiin runsaasti hammashoitajia, eikä kukaan kertonut, että elohopea olisi vaarallista. 1974 havaittiin, että jotain oli pahasti vialla. Hammashoitajat kärsivät masennuksesta verenvuodoista, muistikatkoksista ja vapinasta. Ammattiyhdistys epäili elohopeaa ja viranomaiset tutkivat ammattiryhmän. Elohopeaa tutkittiin virtsasta ja monella sitä oli liikaa. Hoitajia vapautettiin työstä ja odoteltiin arvojen normalisoitumista. Hammasklinikat joutuivat täysremonttiin ja kupariamalgaamin käyttö kiellettiin. Hoitajat eivät saaneet tietää, miten suuret heidän elohopeapitoisuutensa olivat.

        90-luvun lopussa Uuden Seelannin hoitajat huolestuivat jälleen omasta ja lastensa terveydestä pyytäen tutkimuksia asiasta. Linda Jones tutki viranomaisten tuella naisia. Suhteellisen terveinä itseään pitävät osallistuivat ensin ja vaurioita todettiin sekä äideissä että lapsissa. Tämän jälkeen tutkittiin itseään sairaana pitävät. Kukaan Uuuden-Seelannin viranomaisista ei tiedostanut naisten sairastuneen elohopeasta. Nyt myös terveysviranomaiset myöntävät, että elohopea oli syynä hammashoitajien ja heidän lastensa sairauksiin.

        Norjan viranomaisia tieto ei vakuuttanut. Viranomaiset epäilevät tulosten luotettavuutta pitäen tutkimusta liian pienenä. He viittaavat muihin tutkimuksiin, joissa suuret elohopeamäärät ovat saattaneet alentaa hedelmällisyyttä, mutta pienet määrät sitä vastoin lisätä sitä.

        Bergenin yliopisto on ollut mukana laajassa eurooppalaisessa tutkimuksessa, jonka tulokset eivät mairittele. Opinahjon professori Einar Sletten toteaa, että elohopean aikaansaama virheellinen kytkentä DNA:han estää solun jakaantumisen aiheuttaen jopa perimän pysyvän vaurioitumisen. Elohopean vaikutukset voivat olla salakavalat. Niiden kauaskantoisuudesta ei vielä tiedetä.

        Lopuksi todetaan se mikä ennenkin. Tarvitaan vielä lisätutkimuksia.

        Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen hyvin kiitollinen Björn Oppedalin kaltaisille rohkeille hammaslääkäreille, jotka oman työuransa uhallakin tuovat huolensa julkisesti esille. Heitä heidän asiakkaansa eivät unohda.

        että taho jossa näyttäisi esiintyvän, tutkimuksen mukaan, jopa eniten myös vakavia tod. näk. elohopean aiheuttamia ongelmia, siellä mahd. ongelman vähättely onkin suurinta?


      • kädenvääntö
        havaita kirjoitti:

        että taho jossa näyttäisi esiintyvän, tutkimuksen mukaan, jopa eniten myös vakavia tod. näk. elohopean aiheuttamia ongelmia, siellä mahd. ongelman vähättely onkin suurinta?

        Painostamalla ihmiset saadaan vaikenemaan. Lääkärin toimiluvan menettäminen on kova paikka perheen elannon hankkijalle.

        Terveydenhoidossa sanalla terveys on yllättävän vähän merkitystä. Tämän vuoksi elohopea on kova sana myös meikeissä ja useissa lääkeaineissa, joista viime aikoina puhutuimmat rokotteet.

        Elohopean hyödyt ja haitat tulkitsee viime kädessä poliittinen taho. Tätä nykyä amalgaamia on liian paljon kansalaisten suussa, jotta tieteellisen työn kautta asialle voitaisiin panna piste. Niinpä turhautuneita tieteenharjoittajia kiusataan edelleen ja vuosikymmen toisensa jälkeen heidän on keksittävä mitä mielikuvituksellisimpia väittämiä sen kumoamiseksi, että elohopea edelleenkin olisi vakavasti otettava hermoston tuhoaja.

        Keitä tässä farssissa tulisi sääliä. Niitäkö jotka menettivät terveytensä amalgaamin vuoksi, vai joiden elanto meni tai uhkasi mennä, vai joiden haaveet tutkimustyöstä kävivät turhiksi, vai joiden poliittinen valta-asema johti ajattelukyvyn kaventumiseen.

        Amalgaamissa olevan elohopean tunnistavat kaikki tieteenharjoittajat. Alkuaineen energia ei ole salamyhkäistä "homeopatiaa", mutta tästä huolimatta tutkimuksia jatketaan vuosikymmenestä toiseen. Sitten kun krematoriossa viimeisenkin mustan paikan höyry haihtuu, olisi jo aika antaa elohopealle kuuluva maine takaisin. Number one is number one.


      • korsakovin menetelmä
        kädenvääntö kirjoitti:

        Painostamalla ihmiset saadaan vaikenemaan. Lääkärin toimiluvan menettäminen on kova paikka perheen elannon hankkijalle.

        Terveydenhoidossa sanalla terveys on yllättävän vähän merkitystä. Tämän vuoksi elohopea on kova sana myös meikeissä ja useissa lääkeaineissa, joista viime aikoina puhutuimmat rokotteet.

        Elohopean hyödyt ja haitat tulkitsee viime kädessä poliittinen taho. Tätä nykyä amalgaamia on liian paljon kansalaisten suussa, jotta tieteellisen työn kautta asialle voitaisiin panna piste. Niinpä turhautuneita tieteenharjoittajia kiusataan edelleen ja vuosikymmen toisensa jälkeen heidän on keksittävä mitä mielikuvituksellisimpia väittämiä sen kumoamiseksi, että elohopea edelleenkin olisi vakavasti otettava hermoston tuhoaja.

        Keitä tässä farssissa tulisi sääliä. Niitäkö jotka menettivät terveytensä amalgaamin vuoksi, vai joiden elanto meni tai uhkasi mennä, vai joiden haaveet tutkimustyöstä kävivät turhiksi, vai joiden poliittinen valta-asema johti ajattelukyvyn kaventumiseen.

        Amalgaamissa olevan elohopean tunnistavat kaikki tieteenharjoittajat. Alkuaineen energia ei ole salamyhkäistä "homeopatiaa", mutta tästä huolimatta tutkimuksia jatketaan vuosikymmenestä toiseen. Sitten kun krematoriossa viimeisenkin mustan paikan höyry haihtuu, olisi jo aika antaa elohopealle kuuluva maine takaisin. Number one is number one.

        En oikein saanut kiinni ajatuksestasi. Pitäisikö elohopean käyttöä homeopatiassa siis lisätä vai vähentää?


      • siis,
        kädenvääntö kirjoitti:

        Painostamalla ihmiset saadaan vaikenemaan. Lääkärin toimiluvan menettäminen on kova paikka perheen elannon hankkijalle.

        Terveydenhoidossa sanalla terveys on yllättävän vähän merkitystä. Tämän vuoksi elohopea on kova sana myös meikeissä ja useissa lääkeaineissa, joista viime aikoina puhutuimmat rokotteet.

        Elohopean hyödyt ja haitat tulkitsee viime kädessä poliittinen taho. Tätä nykyä amalgaamia on liian paljon kansalaisten suussa, jotta tieteellisen työn kautta asialle voitaisiin panna piste. Niinpä turhautuneita tieteenharjoittajia kiusataan edelleen ja vuosikymmen toisensa jälkeen heidän on keksittävä mitä mielikuvituksellisimpia väittämiä sen kumoamiseksi, että elohopea edelleenkin olisi vakavasti otettava hermoston tuhoaja.

        Keitä tässä farssissa tulisi sääliä. Niitäkö jotka menettivät terveytensä amalgaamin vuoksi, vai joiden elanto meni tai uhkasi mennä, vai joiden haaveet tutkimustyöstä kävivät turhiksi, vai joiden poliittinen valta-asema johti ajattelukyvyn kaventumiseen.

        Amalgaamissa olevan elohopean tunnistavat kaikki tieteenharjoittajat. Alkuaineen energia ei ole salamyhkäistä "homeopatiaa", mutta tästä huolimatta tutkimuksia jatketaan vuosikymmenestä toiseen. Sitten kun krematoriossa viimeisenkin mustan paikan höyry haihtuu, olisi jo aika antaa elohopealle kuuluva maine takaisin. Number one is number one.

        tutkitaantutkitaantutkitaantutkitaantutkitaan............

        siihenhän kyllä rahaa löytyy, ja sairastuneet kantavat loputkin roponsa yrittäessään selvittää ongelmiaan!


    • kuinka on

      Vieläkö ahistaa?
      Oletko jo hurauttanut amalgaamit pois?

      • Kuvitelmaa
        on? kirjoitti:

        Tietoa vai kuvitelmia?

        http://www.viikkosavo.fi/pdf//200628/11VISA1226P0.pdf

        Kyse on tyypillisestä "olkiukosta", eli ilmoituksen kirjoittaja sotkee (tarkoituksella?) puurot ja vellit hyökkäämällä amalgaamia vastaan, mutta argumentoi elohopeaa käsittelevillä tutkimuksilla. Ensin olisi pitänyt osoittaa, että amalgaamista irtoaa niin paljon elohopeaa ja sellaisessa muodossa, että siitä voisi olla elohopealle tyypillistä haittaa, sen jälkeen olisi todistettava, että amalgaamia suussaan kantavilla on juuri näitä vaivoja enemmän kuin niillä, joilla sitä ei ole. Periaate on aivan yksinkertainen. Miksi tyytyä valheisiin, liioitteluihin ja vihjailuihin, kun asia olisi osoitettavissa konkreetisesti, selvästi ja objektiivisesti, jos amalgaamihysteriassa olisi jotain perää?


      • tila.
        Kuvitelmaa kirjoitti:

        Kyse on tyypillisestä "olkiukosta", eli ilmoituksen kirjoittaja sotkee (tarkoituksella?) puurot ja vellit hyökkäämällä amalgaamia vastaan, mutta argumentoi elohopeaa käsittelevillä tutkimuksilla. Ensin olisi pitänyt osoittaa, että amalgaamista irtoaa niin paljon elohopeaa ja sellaisessa muodossa, että siitä voisi olla elohopealle tyypillistä haittaa, sen jälkeen olisi todistettava, että amalgaamia suussaan kantavilla on juuri näitä vaivoja enemmän kuin niillä, joilla sitä ei ole. Periaate on aivan yksinkertainen. Miksi tyytyä valheisiin, liioitteluihin ja vihjailuihin, kun asia olisi osoitettavissa konkreetisesti, selvästi ja objektiivisesti, jos amalgaamihysteriassa olisi jotain perää?

        ...> Kyse on tyypillisestä "olkiukosta"....

        Minkä takia sitten vaaditaan kaikenlaisia kalliita erottimia esim. hammaslääkäreiden vast. otoille, estämään amalgaamin pääsyn viemäreihin ja luontoon, jos se ei ole luonnolle, elämälle vahingollista, eikä elohopea siitä irtoa?
        Kuulukohan ihminen luontoon?

        Katsoppa vaikka tästä:

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=89134&lan=fi

        Vai olisiko "tyypillinen olkiukko" käynyt kuitenkin vähemmän tyypilliseksi, ettei aivan "skitsoksi"?


      • Ja sokea sellainen
        tila. kirjoitti:

        ...> Kyse on tyypillisestä "olkiukosta"....

        Minkä takia sitten vaaditaan kaikenlaisia kalliita erottimia esim. hammaslääkäreiden vast. otoille, estämään amalgaamin pääsyn viemäreihin ja luontoon, jos se ei ole luonnolle, elämälle vahingollista, eikä elohopea siitä irtoa?
        Kuulukohan ihminen luontoon?

        Katsoppa vaikka tästä:

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=89134&lan=fi

        Vai olisiko "tyypillinen olkiukko" käynyt kuitenkin vähemmän tyypilliseksi, ettei aivan "skitsoksi"?

        Sieltähän se vastaus olisi löytynyt oman linkkisi takaa, jos olisit vaivautunut artikkelin lukemaan: "Se rikastuu ravintoketjussa ja on siksi haitallista erityisesti ravintoketjun loppupäässä oleville petoeläimille ja ihmiselle. Ympäristössä elohopea voi muuntua metyylielohopeaksi, jonka on todettu vaikuttavan aivoihin ja mm. sikiön keskushermostoon. Vesieliöillä pitkäaikaisen altistumisen jo hyvin pienillekin määrille metyylielohopeaa on todettu aiheuttavan lisääntymishäiriöitä ja kasvun hidastumista."

        Ihmisessä elohopea (se vähäinen määrä, joka amalgaamipaikoista irtoaa) ei muutu metyylielohopeaksi eikä enää rikastu - jollei joku petoeläin syö tai ihminen kuole lannoitteeksi peltoon.

        Sorruit siis itsekin olkiukkoon. Eikö kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin päräyttää tietämättömyytensä ihmisten ilmoille kaikkien naureskeltavaksi?


      • kriikun kraakun
        Kuvitelmaa kirjoitti:

        Kyse on tyypillisestä "olkiukosta", eli ilmoituksen kirjoittaja sotkee (tarkoituksella?) puurot ja vellit hyökkäämällä amalgaamia vastaan, mutta argumentoi elohopeaa käsittelevillä tutkimuksilla. Ensin olisi pitänyt osoittaa, että amalgaamista irtoaa niin paljon elohopeaa ja sellaisessa muodossa, että siitä voisi olla elohopealle tyypillistä haittaa, sen jälkeen olisi todistettava, että amalgaamia suussaan kantavilla on juuri näitä vaivoja enemmän kuin niillä, joilla sitä ei ole. Periaate on aivan yksinkertainen. Miksi tyytyä valheisiin, liioitteluihin ja vihjailuihin, kun asia olisi osoitettavissa konkreetisesti, selvästi ja objektiivisesti, jos amalgaamihysteriassa olisi jotain perää?

        Amalgaamista sairastuneet matkustivat aluksi ulkomaille mm Ruotsiin poistattamaan paikkojaan. Sittemmin halukkuutta alkoi löytymään Suomestakin. Ajateltiin että kerran omilla varoillaan tervehtyvät niin olkoon.

        Miksi tyytyä valheisiin, kun rahalla, omilla tai lainatuilla saa eliminoitua jatkuvan myrkkyvirran suustaan. Elohopea on neurotoksinen ja päiväannoksen ylittäessä 4,3 mikrogrammaa painokilolta oireita jo herkimmille. Metallinen elohopea, epäorgaaniset elohopeasuolat ja orgaaniset elohopeayhdisteet muuttuvat helposti toisikseen luonnossa. Bakteerit sekä metyloivat että demetyloivat elohopeaa. Demetyloitunut elohopea jää aivoihin vuosiksi. Neurotoksisuuden mekanismit ovat tieteelle epäselviä.

        Hienoa että on herätty suojelemaan luontoa elohopealta. Linnut eivät vaadi korvauksia valtiolta tai kunnilta, kun lajitoverit kuolevat peittausaineisiin. Ihmisparka pyrkii saamaan korvausta syntyneelle vahingolle ja siksi tieteen on riennettävä vastapuolen avuksi. Amalgaami oli halpa paikkausaine. Ei kai voida kuvitella, että nyt kun siitä jo ollaan luopumassa, amalgaamista sittenkin tulisi kallis paikka-aine?


      • selvennystä
        Ja sokea sellainen kirjoitti:

        Sieltähän se vastaus olisi löytynyt oman linkkisi takaa, jos olisit vaivautunut artikkelin lukemaan: "Se rikastuu ravintoketjussa ja on siksi haitallista erityisesti ravintoketjun loppupäässä oleville petoeläimille ja ihmiselle. Ympäristössä elohopea voi muuntua metyylielohopeaksi, jonka on todettu vaikuttavan aivoihin ja mm. sikiön keskushermostoon. Vesieliöillä pitkäaikaisen altistumisen jo hyvin pienillekin määrille metyylielohopeaa on todettu aiheuttavan lisääntymishäiriöitä ja kasvun hidastumista."

        Ihmisessä elohopea (se vähäinen määrä, joka amalgaamipaikoista irtoaa) ei muutu metyylielohopeaksi eikä enää rikastu - jollei joku petoeläin syö tai ihminen kuole lannoitteeksi peltoon.

        Sorruit siis itsekin olkiukkoon. Eikö kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin päräyttää tietämättömyytensä ihmisten ilmoille kaikkien naureskeltavaksi?

        ...> Ihmisessä elohopea (se vähäinen määrä, joka amalgaamipaikoista irtoaa) ei muutu metyylielohopeaksi eikä rikastu - jollei joku petoeläin syö tai ihminen kuole lannoitteeksi peltoon.

        Tekstiä on, mutta tarkennatko ajatusta!


      • nyt!
        Ja sokea sellainen kirjoitti:

        Sieltähän se vastaus olisi löytynyt oman linkkisi takaa, jos olisit vaivautunut artikkelin lukemaan: "Se rikastuu ravintoketjussa ja on siksi haitallista erityisesti ravintoketjun loppupäässä oleville petoeläimille ja ihmiselle. Ympäristössä elohopea voi muuntua metyylielohopeaksi, jonka on todettu vaikuttavan aivoihin ja mm. sikiön keskushermostoon. Vesieliöillä pitkäaikaisen altistumisen jo hyvin pienillekin määrille metyylielohopeaa on todettu aiheuttavan lisääntymishäiriöitä ja kasvun hidastumista."

        Ihmisessä elohopea (se vähäinen määrä, joka amalgaamipaikoista irtoaa) ei muutu metyylielohopeaksi eikä enää rikastu - jollei joku petoeläin syö tai ihminen kuole lannoitteeksi peltoon.

        Sorruit siis itsekin olkiukkoon. Eikö kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin päräyttää tietämättömyytensä ihmisten ilmoille kaikkien naureskeltavaksi?

        ...> Eikö kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin päräyttää tietämättömyytensä ihmisten ilmoille naureskeltavaksi?

        Päräytäppä nyt tietosi ilmoille tietämättömien ihmisten iloksi ja opiksi.
        Sitä odotellaan!


      • aiheesta
        kriikun kraakun kirjoitti:

        Amalgaamista sairastuneet matkustivat aluksi ulkomaille mm Ruotsiin poistattamaan paikkojaan. Sittemmin halukkuutta alkoi löytymään Suomestakin. Ajateltiin että kerran omilla varoillaan tervehtyvät niin olkoon.

        Miksi tyytyä valheisiin, kun rahalla, omilla tai lainatuilla saa eliminoitua jatkuvan myrkkyvirran suustaan. Elohopea on neurotoksinen ja päiväannoksen ylittäessä 4,3 mikrogrammaa painokilolta oireita jo herkimmille. Metallinen elohopea, epäorgaaniset elohopeasuolat ja orgaaniset elohopeayhdisteet muuttuvat helposti toisikseen luonnossa. Bakteerit sekä metyloivat että demetyloivat elohopeaa. Demetyloitunut elohopea jää aivoihin vuosiksi. Neurotoksisuuden mekanismit ovat tieteelle epäselviä.

        Hienoa että on herätty suojelemaan luontoa elohopealta. Linnut eivät vaadi korvauksia valtiolta tai kunnilta, kun lajitoverit kuolevat peittausaineisiin. Ihmisparka pyrkii saamaan korvausta syntyneelle vahingolle ja siksi tieteen on riennettävä vastapuolen avuksi. Amalgaami oli halpa paikkausaine. Ei kai voida kuvitella, että nyt kun siitä jo ollaan luopumassa, amalgaamista sittenkin tulisi kallis paikka-aine?

        Tässä potilaiden kokemuksia ja kertomuksia aiheesta.

        http://www.kuntonetti.org/keskustelu/viewtopic.php?id=96


      • edes

      • tabert

        En ole vielä hurauttanut amalgaamia pois. Ei onnistu ihan hurauttamalla. kuulemma. Vähemmän kyllä ahistaakin :)


    • Hei Tabert!

      Joko nyt olet hurauttanut amalgaamit pois?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe