nokkahihna

taas rikki

mistä johtuu kun ascona1.6 -88 :sta meni jo kolmas nokkahihna rikki(hampaat kulahti) vajaan vuoden sisällä?
jotain rahinaa ja kolinaa jostain alakerrasta on kyllä kuulunut.
onko sielä joku joka menee jumiin ja rikkoo hihnan hampaat?

kertoisiko joku kuka ymmärtää paremmin näistä asioista.

9

1399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekaanikko

      tarkista vesipumppu ja kiristäjä

    • timppa

      Kannattaa katsoa kampiakselin päässä oleva hammaspyörä,joka hihnaa pyörittää. Myös se kuluu.

    • ex-kadett

      Itselläni oli vastaavalla moottorilla varustettu -88 Kadett. Hihnan vaihtoväli tuossa 1,6 SV-moottorissa on 30 000 km eikä ainakaan omassani mitään hihnan kiristintä ollut.

      Kun kilometrejä oli yli 150 000 km, alkoi hihnoja mennä. Bilteman hihna kesti vain 4 000 km! Pari kertaa tein jakohihnan vaihdon tien päällä, ennätys 1/2 tuntia.

      Ongelmaa paremmin tutkiessani totesin, että sekä kampiakselin että nokka-akselin hihnapyörät olivat kuluneet koveriksi. Uusin ne ja vesipumppukin meni samoihin aikoihin vuodon takia uusiksi. Tämän jälkeen ehdin omistaa auton vielä niin kauan, että totesin hihnan nyt kestävän vaihtovälin 30 000 km.

      • ex-kadett

        Jos kiristintä ei ole, tapahtuu jakopään hihnan kireyden säätö vesipumpun asentoa muuttamalla. Ellei vesipumppua uusita, on jakopään hihnan vaihto helpointa aloittaa irroittamalla nokka-akselin hihnapyörä. Uutta hihnaa paikoilleenlaitettaessa vain asetetaan kampiakselin ja nokka-akselin merkit kohdalleen. Sitten hihnapyörä työnnetään paikalleen yhdessä hihnan kanssa. Jakopään hihnojen pitäisi olla samanpituisia, joten jos vesipumpulla on kireys aikanaan asetettu oikein, ei erillistä hankalaa säätöä tarvitse erikseen tehdä.


      • Ari
        ex-kadett kirjoitti:

        Jos kiristintä ei ole, tapahtuu jakopään hihnan kireyden säätö vesipumpun asentoa muuttamalla. Ellei vesipumppua uusita, on jakopään hihnan vaihto helpointa aloittaa irroittamalla nokka-akselin hihnapyörä. Uutta hihnaa paikoilleenlaitettaessa vain asetetaan kampiakselin ja nokka-akselin merkit kohdalleen. Sitten hihnapyörä työnnetään paikalleen yhdessä hihnan kanssa. Jakopään hihnojen pitäisi olla samanpituisia, joten jos vesipumpulla on kireys aikanaan asetettu oikein, ei erillistä hankalaa säätöä tarvitse erikseen tehdä.

        Jos jakohihnan jättää liian löysälle, niin silloin ei hihnasta jää ku ikenet jälelle...

        kannattaa tosiaan käydä hihnapyörät läpi, ja kattoa, ettei suojakopassa ole mitään isompia reikiä mistä pääsee esim kiviä hihnan väliin.


      • niksiä
        ex-kadett kirjoitti:

        Jos kiristintä ei ole, tapahtuu jakopään hihnan kireyden säätö vesipumpun asentoa muuttamalla. Ellei vesipumppua uusita, on jakopään hihnan vaihto helpointa aloittaa irroittamalla nokka-akselin hihnapyörä. Uutta hihnaa paikoilleenlaitettaessa vain asetetaan kampiakselin ja nokka-akselin merkit kohdalleen. Sitten hihnapyörä työnnetään paikalleen yhdessä hihnan kanssa. Jakopään hihnojen pitäisi olla samanpituisia, joten jos vesipumpulla on kireys aikanaan asetettu oikein, ei erillistä hankalaa säätöä tarvitse erikseen tehdä.

        Tällä niksikonstilla hihna jää AIVAN LIIAN LÖYSÄLLE!
        Hihnan oikea kireys on niin kireä, että tällä keinolla
        asennus on mahdotonta. Jos hihnan kireys on
        oikea = riittävä, hihna kestää yli 60 000 km.
        Kokeiltu on, kesti 100 000 km. Yksi merkkihuollon
        hihna irrotti hampaansa 56 000 km kohdalla eikä ihme,
        sillä ko. vaihdon jäljiltä hihna oli liian löysällä!


      • ex-kadett
        niksiä kirjoitti:

        Tällä niksikonstilla hihna jää AIVAN LIIAN LÖYSÄLLE!
        Hihnan oikea kireys on niin kireä, että tällä keinolla
        asennus on mahdotonta. Jos hihnan kireys on
        oikea = riittävä, hihna kestää yli 60 000 km.
        Kokeiltu on, kesti 100 000 km. Yksi merkkihuollon
        hihna irrotti hampaansa 56 000 km kohdalla eikä ihme,
        sillä ko. vaihdon jäljiltä hihna oli liian löysällä!

        Niksissäni tarkoitin sitä, että jos hihnan kireys on aikanaan merkkihuollon yhteydessä tai muulla keinoin oikein säädetty, ei seuraavassa hihnanvaihdossa tarvitse hihnan kireyttä yleensä säätää, ellei hihnapyöriä ja/tai vesipumppua uusita.


      • niksiä
        ex-kadett kirjoitti:

        Niksissäni tarkoitin sitä, että jos hihnan kireys on aikanaan merkkihuollon yhteydessä tai muulla keinoin oikein säädetty, ei seuraavassa hihnanvaihdossa tarvitse hihnan kireyttä yleensä säätää, ellei hihnapyöriä ja/tai vesipumppua uusita.

        Joo, kyllä ymmärsin. Juttu on kuitenkin niin, että jos asennus
        kerrotulla konstilla onnistuu, hihna ei ollut ennestäänkään
        oikealla kireydellä, vaan liian löysällä ja siksi se
        petti ennen aikojaan. Merkkihuollotkin usein asentavat
        hihnan liian löysälle!!


    • nokkaremmi

      itesellä on 89vm kadett 1.6s . jakopään remmi kesti 90 000km seuraava remmi kesti 17 000km ja vaihdoin vesipumpun,hihnapyörän.nyt on taas kestäny yli 15 000km...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe