steinerin käynyt

imppu

Ajattelin kirjoittaa oman kertomukseni siitä miten steinerkoulun käyneet ihmiset pärjäävät elämässään aivan yhtä hyvin, ellei jopa paremminkin kuin tavallisen peruskoulun käyneet. On ikävää että monilla ihmisillä on tiettyjä ennakkoluuloja ihmisistä jotka ovat oppilaina tai ovat käyneet steiner koulua. Toivoisin tämän rohkaisevan vanhempia miettimään steinerkoulua yhtä hyvänä vaihtoehtona kuin peruskoulua omalle lapselleen ja teille jotka epäröitte sitä että uskallatteko laittaa lapsenne steinerkouluun.

itse olen steinerkoulua käynyt ensimmäiset seitsämän vuotta. Silloin jo vanhemmilleni moni ihmetteli heidän valintaansa laittaa minut sinne. Usein kysyttiin että eikö steinerkoulu ole vammaisia/vähä-älyisiä/ongelma tapauksia varten??

ennen kahdeksannen luokan muutimme ulkomaille, jossa menin suomalaiseen kouluun.. ensi käynnillä koulussa opettajat tuumasivat että jaa olet steinerkoulua käynyt, mahdatkohan pärjätä täällä??? no menin kouluun jonka jälkeen kyllä opettajat sitten tulivat sanomaan että olet pärjännyt yllättävän hyvin steinerkoulua käyneeksi. aivan kuin olisin automaattisesti jotenkin vajaavaisempi älykkyydeltäni tai oppimisessani jotain ongelmaa vain sen takia että olin käynyt steinerkoulua. Sitten siirryin yksityiseen englantilaiseen kouluun joka oli hyvin vaativa ja tunnettu hyvistä GSCE ja GCE arvosanoistaan(vastaavat kuin ylioppilaskirjoitukset suomessa). Ja taas tuossa suomikoulussa epäiltiin että mitenköhän mahdan pärjätä kun siirryn noin vaativaan kouluun. myös vanhemmilleni jokunen ihmetteli asiaa että miten steinerkoulu pohjalta voi ponnistaa muka tuollaiseen kouluun. Jälkikäteen kyllä sain vanhoilta opettajiltani onnitteljua kun kirjoitin ylioppilaaksi hyvillä arvosanoilla ja vielä englannin kielellä.

Sitten oli vuoro hakea jatko-opiskelemaan ja pääsinkin heti syksyksi yliopistoon Barceloonan, jonka kyllä lopetin puolen vuoden jälkeen kun en tykännyt yliopistosta ja sen huonosta opetuksesta. silloin muutin takaisin suomeen ja hain opiskelemaan ammattikorkeakouluun englannin kielellä tradenomiksi. jälleen onnistuin pääsemään sisään ensimmäisellä hakukerralla ja valmistuin sieltä tämän vuoden keväällä. nyt olisi tähtäimessä hakea yliopistoon lukemaan kauppatieteiden maisteriksi ensi keväällä.

Joten steinerkoulu ei todellakaan pilannut mahdollisuuksiani selvitä elämässä kuten useat sen yhdistävät. Päin vastoin, steinerkoulu antoi minulle hyvät eväät eteenpäin. tässä muutama erittäin tärkeä asia minkä olen oppinut nimenomaan steinerkoulussa ja jonka olen huomannut edukseni verrattuna ihmisiin jotka ovat käyneet normaalia peruskoulu:
-hyvä esiintymistaito
-ihmisten kättely ja silmiin katsominen
näissä olen huomannut niin ammattikorkeassa opisekluaikana kuin työelämässäni että luokan edessä seisomisesta ja kesärunojen lukemisesta, sekä esitelmistä oli sittenkin hyötyä, mikä silloin tuntui tyhmältä ja täysin turhalta. samoin ennen joka tuntia opettajan kättely silmiin katsoen ja tervehtiminen.

itse olen päättänyt laittaa omat lapseni, jos sellaisia luoja sua, steinerkouluun sillä se on omasta mielestäni parempi vaihtoehto peruskoululle koska siellä on pienemmät luokat ja opettaja keksittyy jokaiseen oppilaaseen yksilönä jolloin on mahdollista saadaa sellaista opetusta mistä on hyötyä.

toivoisin että ihmisten ajatukset steinerkoulua kohtaan muuttuisivat positiivisemmiksi ja lopetettaisiin yhdistämästä steinerkoulua automaattisesti yksilöihin joilla on jotain ongelmia tai oppimisvaikeuksia tai muuten vaan jälkeen jääneitä. Miksi muka pitäisi ihmisessä olla jotain vikaa jos se käy steinerkoulua? tätä en ole koskaan ymmärtänyt ja olen onnekas kun vanhempani uskalsivat laittaa minut steinerkouluun kaikkien sukulaisten ja tuttavien huomautuksista huolimatta.

1

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies vk 62

      Haluaiaisn kommentoida seuraavasti: Itse kävi RSK:n 13 vuotta ja yhdyn periaattessa tuohon kuvaukseen. RSK:ssa on monta ihan hyvää asiaa josta bvoi olla hyötyä myöhemmin.
      Koulun oppisuunnitelma on kuitenkin rakennettu niin, että heikot eivät ajoissa välttämättä huomaa olevansa riskivyöhykkeellä. Hyvät oppilaat (lue fiksut, helposti oppivat ja menestyvät, terävät tms) pärjäävät siinä missä muuallakin. Siitä ei ole epäilystä. Mutta RSK ei kuietnkaan sovi ihan kaikille oppilaille. Jos joudut tilanteeseen jossa koulunkäynti ei ihan maistu, voit kyllä jatkaa tuota velttoilua pitkäänkin, ilman että seinä tulee vastaan (pojat varsinkin). Se tulee kyllä viimeistään luokalla 12 kun haluat jatkaa 13:lle luokalle (joka ei enää ole steiner-pedgaogiikan alainen luokka, ja josta kirjoitetaan ylioppilaaksi) eikä todistus riitäkään. Jos näitä oppilaita kaitsittaisi hieman paremmin ja ajoissa, lopullinen yllätys ei varmasti olisi niin suuri kuin se monelle on ollut ja se saattaisi jopa pelastaaa heidät.. Olen nänhnyt - olin mukana.
      Joten loppusilaukseksi: Tästä ei paljon puhuta, mutta steinerin vahvat oppilaat pärjäisivät missä tahansa ja yhtä hyvin - heikommat sen sijaa eivät. Ikävä tosiasia, mutta silti todettava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe