Mökkijääkaappi

memmuli

Mökkijääkaappi kesti vain yhden kesän. Olimme sammuttaneet sen talveksi, koska koko mökki on talven kylmillään. Keväällä ei kaappi sitten enää kylmennyt - kaasut pihalla. Ostimme siis uuden jääkaapin täksi kesäksi ja nyt on taas edessä sama tilanne. Miten vältämme saman toistumisen?

10

5245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole mitään kaasuja

      ota yhteyttä edellisen kaapin myyjään ja vaadi hyvitystä

    • Pikku-Arska

      Kaasujääkaappi täytyy kääntää talven jälkeen ympäri ennen sytyttämistä, että kylmäaineet kaapissa sekoittuvat.

      • memmuli

        Kiitos vastauksista. Saimmehan me mökkivakuutuksesta hyvityksen vanhasta kaapista, mutta tuskin sitä voi joka kevät käyttää,,, ja miksi sitten aiempi kaappimme kesti ainakin 15v.?? Vierastan kaasukaappia (ehkä turhaan), mutta löytyykö vielä neuvoja?


    • kkkkkkkkkkkkkk

      Kaasujääkaapit vaatii pitkän "levon" jälkeen ravistelun. ELi keväällä kappi täytyy kääntää hetkeksi ylösalaisin, jotta siellä olevat "nesteet" valuu taasen oikeiniin paikkoihin.

      En tiedä miksi tätä toimenpidettä oikeasti kutsutaan tai mikä siinä on mekanismina, mutta niin vaan pitää tehdä ja ainaskin meillä toimenpide tehdään joka kevät ja kaappi on kestänyt ja kylmennyt jo vuosikausia.

      • memmuli

        Sähköllä toimivista kaapeista on kyse.


      • vuosien varrella
        memmuli kirjoitti:

        Sähköllä toimivista kaapeista on kyse.

        olen kuullut muutamista, että on pitänyt tehdä kääntämishomma ja senjälkeen toiminut OK.
        Meillä myös kaasujääkaappi käännetään ylösalaisin joka kevät; tulee nuohottua samantien.


      • assss

        meillä on iso Sibir kaasujääkaappi, käytettynä ostettu. Ikinä ei sitä ole käännetty. Sibir ollut kai n. 10 v käytössä. Vasta nyt syyskuussa tuli ongelmia. Liekki ei pysy päällä vaikka kaasunappia pitää pitkäänkin (20 sek) pohjassa. Sytytys pitää toistaa 3 - 4 kertaa. Tämä on aika uusi vika.
        Talvellakin mökkiä käytämme esim. uutena vuonna ja hiihtolomalla. Ilman jääkaappia selviämme marraskuusta toukokuulle. Meillä on pieni kellarimonttu jonka luukku on keittiön lattiassa.
        Enpäs muista Sibirin käyttöohjeessakaan mitään kääntelyistä puhuttavan.

        Joskus vain tuntuu, että kesällä ei viilennysteho oikein tyydytä. Ei ainkaan saa kaappia liian kylmäksi kuten kaupungissa sähköjääkaapin.
        Tietysti syynä voi olla liika lämpö keittiössä, joskus kesällä voi mennä yli 25 asteenkin.


      • Jaon
        assss kirjoitti:

        meillä on iso Sibir kaasujääkaappi, käytettynä ostettu. Ikinä ei sitä ole käännetty. Sibir ollut kai n. 10 v käytössä. Vasta nyt syyskuussa tuli ongelmia. Liekki ei pysy päällä vaikka kaasunappia pitää pitkäänkin (20 sek) pohjassa. Sytytys pitää toistaa 3 - 4 kertaa. Tämä on aika uusi vika.
        Talvellakin mökkiä käytämme esim. uutena vuonna ja hiihtolomalla. Ilman jääkaappia selviämme marraskuusta toukokuulle. Meillä on pieni kellarimonttu jonka luukku on keittiön lattiassa.
        Enpäs muista Sibirin käyttöohjeessakaan mitään kääntelyistä puhuttavan.

        Joskus vain tuntuu, että kesällä ei viilennysteho oikein tyydytä. Ei ainkaan saa kaappia liian kylmäksi kuten kaupungissa sähköjääkaapin.
        Tietysti syynä voi olla liika lämpö keittiössä, joskus kesällä voi mennä yli 25 asteenkin.

        Mulla jäi liekinvartija niin päälle, ettei liekkiä sanut syttymään, vaikka kynttilällä lämmitti. Lienee vanhojen kaappien ongelma.

        Kyllä se kaapin kääntely kuuluu asiaan. Oli se mainittu uuden kaapin käyttöohjeessakin.


      • Anonyymi
        Jaon kirjoitti:

        Mulla jäi liekinvartija niin päälle, ettei liekkiä sanut syttymään, vaikka kynttilällä lämmitti. Lienee vanhojen kaappien ongelma.

        Kyllä se kaapin kääntely kuuluu asiaan. Oli se mainittu uuden kaapin käyttöohjeessakin.

        Olen se jolla oli Sibir-kaasujääppi. Tunnistin vanhan vastaukseni. Nyt on Sibirin perillinenkin , Dometic RGE 300 ollut jo kesäkuusta 2011 käytössä. Mökkeilyni on vähentynyt, koska minulla ja vaimolla on useampia paikkoja jakamattoman kuolinpesän takia. Kuulin että kahta isompaa mallia RGE 300 ja RGE 400 ei olisi enää myytävänä. Electrolux osti Sibirin, kaasujääkaapit laitettiin nimelle Dometic. Tuolla nimellä lienee joitain muitakin kodinkoneita, luultavasti Pohjoismaissa on tämä nimi.

        Vanha Sibir 150 oli isompi, myös sisätiloiltaan kuin Dometic RGE 300. Sibir korkeus 132 cm, Dometic korkeus 119 cm. Pakasteosa on madaltunut 4 cm, ollen nyt Dometic:ssä noin 15 cm. Käyttöohje kertoo korkeudeksi 117,5 cm, itse mittasin 119 cm. Paino on 58 kg.

        Tilavuutta on pienennetty luultavasti uuden jäähdytys kaasun takia, se on tehottomampaa kuin freoni vai mikä se nyt olikaan. Eristystä on ehkä tehty paksummaksi.
        Tietysti sama vanha koneisto ei enää huonommalla jäähdytys kaasulla enää kykene pitämään yllä samaa kylmyyttä kuin Sibirin aikoihin.

        Nettotilavuus on 137 litraa, josta pakastelokero vie 15 litraa. Kaasun kulutus ilmoitettu 0,330 kg/vrk. Itselläni se on jäähdyttänyt hyvin toiseksi pienimmällä asennolla 2. Ohje suosittelee asetuksia 3, 4 tai 5. Isompikin numero taitaa löytyä. Siis 11 kg nestekaasupullo on riittänyt 30 vrk:n ajaksi, aika hyvä! Olen pitänyt tarkkaa kirjaa pullo vaihdoista, ja 30 vrk on pitänyt hyvin paikkansa, säätö siis kakkosella.

        Nyt varsinainen asia: Kyllä tämä kaappi vaatii sen ylösalaisin laiton, en sitä tehnyt tänä vuonna kesäkuussa. Jääkaappi on päällä, olen yöpynyt vasta yhden yön n. 3 viikkoa sitten täällä. Taisi olla niin, että kesti 1-2 vrk kun kaappi viileni +10 asteeseen ja nyt yli 2 viikon jälkeen on vielä liian huono lämpö, noin +7 astetta eikä ole hellettä ulkona. Mökin sisälämpö on 20 astetta.
        Kuinka pitkiä aikoja täytyy jääkaappia pitää ylösalaisin?
        Tästä liikkuu ristiriitaisia tietoja. Karavaanarien sivuilla on aikamoiset moninkertaiset kääntelyt ja pitkät ajat, jopa 5-7 tuntia ylösalaisin ja sitten vielä 1-2 tuntia ennenkuin voi kaasujääkaapin laittaa päälle. Muistelen pärjänneeni lyhyemmälläkin ajalla. Karavaanareilla voi olla pieniä kaasujääkaappeja, jolloin niitä on helpompi käännellä. Kääntelyä ei saa tietenkään tehdä takaseinän kautta, jotta laitteisto ei vioittuisi. Sivuseinän kautta, se on ok. Kaapelit ja kaasuletku eivät saa jäädä kääntelyssä puristuksiin.
        Dometic merkin käyttöohje ei kehtaa kertoa sanallakaan mitään tarpeesta käyttää kaasujääkaappia ylösalaisin. Ehkä se on liian hölmöltä kuulostavaa, ja siksi siitä ei puhuta. Pakkohan se on tehdä.
        Karavaanarien ohje neuvoo myös nuohoamaan kaasujääkaapin polttimon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen se jolla oli Sibir-kaasujääppi. Tunnistin vanhan vastaukseni. Nyt on Sibirin perillinenkin , Dometic RGE 300 ollut jo kesäkuusta 2011 käytössä. Mökkeilyni on vähentynyt, koska minulla ja vaimolla on useampia paikkoja jakamattoman kuolinpesän takia. Kuulin että kahta isompaa mallia RGE 300 ja RGE 400 ei olisi enää myytävänä. Electrolux osti Sibirin, kaasujääkaapit laitettiin nimelle Dometic. Tuolla nimellä lienee joitain muitakin kodinkoneita, luultavasti Pohjoismaissa on tämä nimi.

        Vanha Sibir 150 oli isompi, myös sisätiloiltaan kuin Dometic RGE 300. Sibir korkeus 132 cm, Dometic korkeus 119 cm. Pakasteosa on madaltunut 4 cm, ollen nyt Dometic:ssä noin 15 cm. Käyttöohje kertoo korkeudeksi 117,5 cm, itse mittasin 119 cm. Paino on 58 kg.

        Tilavuutta on pienennetty luultavasti uuden jäähdytys kaasun takia, se on tehottomampaa kuin freoni vai mikä se nyt olikaan. Eristystä on ehkä tehty paksummaksi.
        Tietysti sama vanha koneisto ei enää huonommalla jäähdytys kaasulla enää kykene pitämään yllä samaa kylmyyttä kuin Sibirin aikoihin.

        Nettotilavuus on 137 litraa, josta pakastelokero vie 15 litraa. Kaasun kulutus ilmoitettu 0,330 kg/vrk. Itselläni se on jäähdyttänyt hyvin toiseksi pienimmällä asennolla 2. Ohje suosittelee asetuksia 3, 4 tai 5. Isompikin numero taitaa löytyä. Siis 11 kg nestekaasupullo on riittänyt 30 vrk:n ajaksi, aika hyvä! Olen pitänyt tarkkaa kirjaa pullo vaihdoista, ja 30 vrk on pitänyt hyvin paikkansa, säätö siis kakkosella.

        Nyt varsinainen asia: Kyllä tämä kaappi vaatii sen ylösalaisin laiton, en sitä tehnyt tänä vuonna kesäkuussa. Jääkaappi on päällä, olen yöpynyt vasta yhden yön n. 3 viikkoa sitten täällä. Taisi olla niin, että kesti 1-2 vrk kun kaappi viileni 10 asteeseen ja nyt yli 2 viikon jälkeen on vielä liian huono lämpö, noin 7 astetta eikä ole hellettä ulkona. Mökin sisälämpö on 20 astetta.
        Kuinka pitkiä aikoja täytyy jääkaappia pitää ylösalaisin?
        Tästä liikkuu ristiriitaisia tietoja. Karavaanarien sivuilla on aikamoiset moninkertaiset kääntelyt ja pitkät ajat, jopa 5-7 tuntia ylösalaisin ja sitten vielä 1-2 tuntia ennenkuin voi kaasujääkaapin laittaa päälle. Muistelen pärjänneeni lyhyemmälläkin ajalla. Karavaanareilla voi olla pieniä kaasujääkaappeja, jolloin niitä on helpompi käännellä. Kääntelyä ei saa tietenkään tehdä takaseinän kautta, jotta laitteisto ei vioittuisi. Sivuseinän kautta, se on ok. Kaapelit ja kaasuletku eivät saa jäädä kääntelyssä puristuksiin.
        Dometic merkin käyttöohje ei kehtaa kertoa sanallakaan mitään tarpeesta käyttää kaasujääkaappia ylösalaisin. Ehkä se on liian hölmöltä kuulostavaa, ja siksi siitä ei puhuta. Pakkohan se on tehdä.
        Karavaanarien ohje neuvoo myös nuohoamaan kaasujääkaapin polttimon.

        Lisään vielä Dometic vastaukseeni linkin:
        https://karavaanari.org/index.php?topic=16821.0

        Sinne en ole kirjoittanut, mutta tekstiä olen lukenut.
        Tuntuu aika perinpohjaiselta ohjeelta, mutta kääntelyjen määrä on valtava siinä, kun on kyseessä melko iso, esim. minun 58 kg ja 117,5 cm korkea 137 litraa (netto) Dometic RGE 300 jääkaappi.
        Tätä myi ainakin ennen Kaasuvalo Oy, osoite lienee nykyään vain Vantaalla, lähellä Porttipuiston ostaria.
        Hinta oli jo vuonna 2011 korkea, 1190€.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe