Neuvoja

hekkuli91

Heij !

Itse aloitin nytten kymppilinjan . Olen ite suorittanu peruskoulun ja saanu päättötodistuksen .
Eli siis 16 vuotias tyttö oon. Ongelmana on , että tämä opisto on täälä mettän keskellä , jossa peltoja ympärillä ja keskustaankin 10 km . itse erehdyin muuttaa opiskelia asuntoon tänne. Itse olen aijemmin kärsinyt masennuksesta ja nyt kun tulin tänne masennus alkoi taas . Huoneeni on 2 hengen ja todella pieni ja ahdistava. En tunne itseäni kotoisaksi täälä , enkä viihdy täälä , koska täälä ei voi harrastaa mitään muuta kun käydä ulkona lenkillä aina jos jaksaa. Muuta toimintaa täälä ei sitte ole muuta kuin tietokoneet.Koulu päivät on muuten 9 - puoli viiteen ja se rasittaa myös :( Tietokone ei tee hyvää mun masennukselle , koska itselle tulee pahempi mieli kun istun tietokoneella. Yritän sitten käydä ulkona , mutta en pääse masennuksesta. Olo on tunkkainen ja ahdistava. Mieli tekis vain itkeä. Välillä ei huvita syödä ja joskus olen ihan syömättä. Välillä taas ahmin niin , että seuraavana päivänä närästää ja on heikko olo :/ . Toisin sanoen syön joskus suruuni. Olisiko mahdollista , että voisin pitää välivuoden , vaikka olenkin jo aloittanut tän kymppilinjalla opiskelun . Täälä ei ole paljon oppilaita , joille voisi jutella tai mitään ja kämppä toverikin on sairaalassa masennuksen takia. Kämppis oli ainoa jolle jaoin ilot ja surut ja joka ymmärtää tilanteen kun itsekkin kärsii siitä. Haluaisin vain , että voisin mennä johonkin töihin ihan vain pienellä palkalla ja hengähtää hetkeksi. tunnen että en jaksa tätä koko vuotta olla täälä , koska vain murehdin ja itken tätä oloa mikä mulla on. Yritän kyllä jutella luokanvalvojalle ja terveydenhoitajalle tästä ja toivottavasti se onnistuu.

Kiitos kun jaksoitte lukea. Vastaukset ja mielipiteet on tervetulleita .

6

635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hekkuli91

      Lisäilen vielä tuohon , että onko sitten lievä tai vaikea masennus hyvä syy , että voisi pitää välivuoden töiden parissa tai muuten vain rentoutua ja latailla akkua uusiin koitoksiin . Itsellä on kuitenkin kova paine , koska pian jo pitäisi yhteishakuunki ilmoittaa , enkä ole/ tiedä mitään kiinnostavaa alaa. Ja onko kellään tietoa minne 16 - vuotiaita otettaisiin töihin? onko mitään työtä tälläiselle ala ikäiselle ? :/

      • Ninja26

        Masennus on se sitten kuin vaikee tahansa ni on hyvä syy pitää välivuosi, mut jos et haluu sitä aikaa vaa olla ja ihmetellä ni koita työmarkkinatukiharjottelua. Eli työkkäriin pitäs mennä ja ne sieltä ohjaavat sitten eteenpäin.


      • hekkuli91
        Ninja26 kirjoitti:

        Masennus on se sitten kuin vaikee tahansa ni on hyvä syy pitää välivuosi, mut jos et haluu sitä aikaa vaa olla ja ihmetellä ni koita työmarkkinatukiharjottelua. Eli työkkäriin pitäs mennä ja ne sieltä ohjaavat sitten eteenpäin.

        Juttelin tänään Omna luokanvalvojan kanssa ja olin ihan ällistynyt itse mitä se mulle sanoi. Pääsen nyt juttelemaan terveydenhoitajan kanssa torstaina asiasta , mutta oma luokanvalvoja sanoi , että kannattaa vain yrittää vain olla ja hankkia apua. Niin olen kyllä tehnytkin ja jutellut kotona , mutta aijon vaatia terveydenhoitajalta luvan tähän välivuoteen. Vissiin luokanvalvoja ei tajua mitä masennus meinaa >:/

        Kerroin valvojalle , että oon aikasemmin kärsinyt masennuksesta ja toimitin sille sitten kaiken. Sanoin että kämpässäni tulee ahdistava olo ja kauhean paha olo. Mainittin myös oireet , että en syö ja joskus sitten syön suruuni liikaakin . Kukaan ei näköjään tiedä miltä masennus vaikuttaa ja jos itse (se henkilö jolla on masennus) haluaa pitää sen välivuoden ja keskittää ajatuksensa muualle kun kouluun ja opiskeluun niin sen henkilön mielipidettä kannattaisi myös arvostaa ja kuunnella ja eikä vaan sanoa että koita kestää ! :,( Jos ei terveydenhoitaja anna tätä lupaa ja katso parhaakseen , että saan pitää välivuoden meen sitten lääkärin juttusille tai muuten romahdan kokonaan. Pelkään oman henkeni puolesta ja siksi yritän hakea apua ja tukea , mutta kaikki vaan sanovat, että koita kestää. Luokanvalvoja myös sanoi , että ei mun tarvi mihinkään numeroihin keskittää vaan yksin olemiseen tai yksin asumiseen . Luulempa vaan että masennuksessa se on huono ratkaisu! Mun masennus pahenee entisestään , jos mua ei aleta kuuntelemaan.
        Vien tämän niin pitkälle ennenkun saan ihan koulun ero paperit käteen.
        Kiitos neuvostasi ninja26 ja jos tämä välivuosi juttu nyt onnistuu, niin menen työkkäriin kyselemään neuvoja :)


      • ----
        Ninja26 kirjoitti:

        Masennus on se sitten kuin vaikee tahansa ni on hyvä syy pitää välivuosi, mut jos et haluu sitä aikaa vaa olla ja ihmetellä ni koita työmarkkinatukiharjottelua. Eli työkkäriin pitäs mennä ja ne sieltä ohjaavat sitten eteenpäin.

        Työmarkkinatukea voi saada vasta 17-vuotiaasta alkaen. Turha siis mennä kokeilemaan 16-vuotiaana.

        Opon kanssa kannattaa miettiä muita ratkaisuja.


      • ----
        ---- kirjoitti:

        Työmarkkinatukea voi saada vasta 17-vuotiaasta alkaen. Turha siis mennä kokeilemaan 16-vuotiaana.

        Opon kanssa kannattaa miettiä muita ratkaisuja.

        Hyvin todennäköisesti myöskään sosiaalitoimisto ei suhtaudu suopeasti välivuoteen, kun sinulla opiskelupaikka on. Lisäksi vanhempasi ovat elatusvelvollisia. Näin ainoaksi realistiseksi vaihtoehdoksi (eli sellainen mistä saat rahaa elämiseen ja asumiseen) jää mennä tosiaan ihan itse hankittuihin töihin. En kyllä tiedä onko se yhtään sen "vähemmän masentavaa" kuin opiskelukaan. Eikä niitä töitä puissa kasva.

        Kannattaa kysellä töitä postista, pikaruokaravintoloista, siivousfirmoista, ruokakaupoista ja filmivuokraamoista sekä vierailla työkkärin sivuilla katselemassa työpaikkailmoituksia (www.mol.fi).


      • kannattaisi
        ---- kirjoitti:

        Hyvin todennäköisesti myöskään sosiaalitoimisto ei suhtaudu suopeasti välivuoteen, kun sinulla opiskelupaikka on. Lisäksi vanhempasi ovat elatusvelvollisia. Näin ainoaksi realistiseksi vaihtoehdoksi (eli sellainen mistä saat rahaa elämiseen ja asumiseen) jää mennä tosiaan ihan itse hankittuihin töihin. En kyllä tiedä onko se yhtään sen "vähemmän masentavaa" kuin opiskelukaan. Eikä niitä töitä puissa kasva.

        Kannattaa kysellä töitä postista, pikaruokaravintoloista, siivousfirmoista, ruokakaupoista ja filmivuokraamoista sekä vierailla työkkärin sivuilla katselemassa työpaikkailmoituksia (www.mol.fi).

        nyt vaan hakea töitä, ainakin siivousalalta saa nuoretkin töitä kun vaan antaa hyvän kuvan itsestään. Joutuisit varmaankin muuttamaan asuntolasta pois, mutta se vois olla ihan hyväkin juttu jos se paikka sua kovasti masentaa. Ehdottomasti ei kannata hukata kymppiluokan vuotta masennuksen kanssa painiskeluun, ainakin mitä oon käsittänyt niin sehän on tarkoitettu opiskelijoille jotka haluavat nostaa peruskoulun arvosanojaan ja päästä paremmin jatko-opiskelupaikkoihin. Ja masentuneenahan on vaikea opiskella, tiedän omasta kokemuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe