Palkkatuki ja...

...yrittäjyys

Olen palkkatukihommissa, mutta samalla olisi tarve myöskin harjoittaa aluksi sivutoimena yritystoimintaa, ei välttämättä ihan pientäkään.

Kuinka tuo palkkatuki suhtautuu tähän. En haluaisi hypätä tyhjän päälle ihan alussa, palkkatukihommakin on ihan siedettävällä palkalla.

11

2216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sä työllistät itte

ittes yrittäjänä,ja toisaalta olet työvoimatoimiston sijoittamana työttömänä palkkatukityössä......... Kysy työkkäristä!

• ...täältä.

Ei mitään suurta drmatiikkaa eikä pykälienkiertoyrittelyä kysymyksessäni.

Moni on aloittanut yritystoiminnan sivutoimisena samalla työssä käyden. Mahtaako siis palkkatuella työssäkäyminen erota asiasta kuinka paljon ?

Tilaisuus olisi lähteä osalliseksi (50/50) yritykseen. Alussa kävisin normaalisti palkka(tuki)töissä ja myöhemmässä vaiheessa menisin mahdollisesti "oman" firman kirjoille.

MOLlilta en viitsi näitä kysellä, sen verran vainoharhaiseksi olen sen talon kanssa vuosien saatossa tullut.

Josko joku täällä tietäisi ?

• Työssäolo...
        ...täältä. kirjoitti:

Ei mitään suurta drmatiikkaa eikä pykälienkiertoyrittelyä kysymyksessäni.

Moni on aloittanut yritystoiminnan sivutoimisena samalla työssä käyden. Mahtaako siis palkkatuella työssäkäyminen erota asiasta kuinka paljon ?

Tilaisuus olisi lähteä osalliseksi (50/50) yritykseen. Alussa kävisin normaalisti palkka(tuki)töissä ja myöhemmässä vaiheessa menisin mahdollisesti "oman" firman kirjoille.

MOLlilta en viitsi näitä kysellä, sen verran vainoharhaiseksi olen sen talon kanssa vuosien saatossa tullut.

Josko joku täällä tietäisi ?

,,,Moni on aloittanut yritystoiminnan sivutoimisena samalla työssä käyden,,,

Työttömyysturvan näkökulmasta olet sivutoiminen yrittäjä vasta sitten, kun olet riittävän kauan harjoittanut yritystoimintaa päätoimisen työn ohella. Jossain työministeriön ohjeessa oli ilmoitettu ajaksi 10 kuukautta, mutta se ei taida yleensä käytännössä riittää. Kyse kun on työvoimatoimikunnan harkinnassa olevasta asiasta.

...Tilaisuus olisi lähteä osalliseksi (50/50) yritykseen...

Tuo osuus riittäisi tekemään sinusta päätoimisen yrittäjän.

Siitä, miten yrittäjyys ja palkkatukityö sopii yhteen, saa ehkä käänteistä arviota siitä, että sinulle ei olisi myönnetty palkkatukea, jos olisit yrittäjä ollut.

...MOLlilta en viitsi näitä kysellä, sen verran vainoharhaiseksi olen sen talon kanssa vuosien saatossa tullut...

Ihan hyvä olla varuillaan. Työkkäristä tulee lievästi ilmaistuna vainoharjainen, jos jotain yrittämisestä siellä alat keskustella.

Tuossa yrittäjyyttä koskevia työttömyysturvalainsäännös:

Yrittäjä

Yrittäjäksi katsotaan tässä laissa henkilö, joka päätointaan varten on yrittäjän eläkelain (1272/2006) tai maatalousyrittäjän eläkelain (1280/2006) mukaisesti velvollinen ottamaan sanottujen lakien mukaisen vakuutuksen. (22.12.2006/1278)

Yrittäjäksi katsotaan myös yrityksen osaomistaja. Osaomistajana pidetään tätä lakia sovellettaessa henkilöä,

1) joka työskentelee johtavassa asemassa osakeyhtiössä, jossa hänellä itsellään on vähintään 15 prosenttia tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa on vähintään 30 prosenttia osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä tai muutoin vastaava määräämisvalta; tai

2) joka työskentelee osakeyhtiössä, jossa hänellä itsellään tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa on vähintään puolet osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä tai muutoin vastaava määräämisvalta; tai

3) joka edellä 1 tai 2 kohdassa säädetyllä tavalla työskentelee muussa yrityksessä tai yhteisössä, jossa hänellä tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa katsotaan olevan mainituissa kohdissa sanottua vastaava määräämisvalta.

Omistusosuutta laskettaessa otetaan huomioon myös välillinen toisten yritysten ja yhteisöjen kautta tapahtuva omistaminen, jos henkilö tai hänen perheenjäsenensä tai henkilö yhdessä perheenjäsentensä kanssa omistaa väliyhteisöstä vähintään puolet tai heillä on vastaava määräämisvalta.

Henkilön katsotaan olevan johtavassa asemassa yrityksessä, jos hän on osakeyhtiön toimitusjohtaja tai hallituksen jäsen tai jos hän osakeyhtiössä tai muussa yrityksessä tai yhteisössä on vastaavassa asemassa. Perheenjäseneksi katsotaan yrityksessä työskentelevän henkilön puoliso ja henkilö, joka on yrityksessä työskentelevälle henkilölle sukua suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa ja asuu henkilön kanssa samassa taloudessa.

• Taitaa...

...Olen palkkatukihommissa, mutta samalla olisi tarve myöskin harjoittaa aluksi sivutoimena yritystoimintaa, ei välttämättä ihan pientäkään...

Huonosti taitaa suhtautua. En ole siitä varma, menetätkö palkkatukesi, mutta et ainakaan pääsisi palkkatukityön jälkeen työttömyysturvan piiriin, koska olet työkkärin näkökulmasta aloittanut työttömänä yritystoiminnan ja sinusta tulee oitis yrittäjä, vaikka mielestäsi sivutoiminen olisitkin.

• mites2019

Kenelläkään tällainen tilanne ollut käsillä lähikuukausina, kun asiat ovat jälleen kerran muuttuneet?
      Olen itse löytämässäni, osa-aikaisessa palkka(tuki)työssä, muta tunteja kuitenkin sen verran ja palkka niin hyvä, etten saa tällä hetkellä soviteltua päivärahaa.
      Uskaltaisinko siis perustaa toiminimen freelance-töitä varten, vai napsahdanko oitis yrittäjäksi tuon määräaikaisen työsopimukseni päätyttyä (ellei minulla olisi heti uutta työtä tämän perään)

palkkatuki ja sivutoiminen yrittäjyys siis kiinnostaa täälläkin.

• ei.voi.tietää.etukäteen

Mikään laki ei kiellä aloittamasta yritystoimintaa, kun olet palkkatukityössä.

Se on sitten ihan puhdasta tuuripeliä, määritteleekö työkkäri yritystoimintasi sivutoimiseksi vai päätoimiseksi osa-aikaisen työsuhteesi loputtua.

• työsopimus_

Palkkatuessa sinä ja työnantajat olette solmineet työsopimuksen. Työvoimatoimisto maksaa työnantajalle palkkatukea.
        Luulisi ettei sinun yritystoimintasi vaikuta asiaan mitään, kun kerran työsopimus on tehty sinun ja työnantajan välillä.
        Katsopa palkkatuen saamisen perusteet. Mitä perusteita on annettu työttömän osalta ja mitä työnantajan.
        Jännä että osa-aikaiseenkin palkkatukea maksetaan....
        Kannattaa muuten palkkatuen suhteen muistaa se, että vaikka työsopimus on tehty sun ja työnantajan välillä, niin työkkäri ja työnantajat ovat yhteistyökumppaneita. Vaikka olet itse sen työpaikkas löytänyt.
        Osa-aikaiseen palkkatukea! Onpa kummallinen juttu.

• ei_ikinä

En suosittele kenellekään palkkatuen käyttämistä jonakin houkuttimena työpaikan saantiin. Juuri siitä syystä, että kun työnantaja hakee palkkatukea palkkaustasi varten ja jos saa sitä, niin työnantajasta ja työvoimatoimistosta tulee yhteistyökumppaneita.
        Tämä tarkoittaa sitä, että tämän palkkatukityön aikana sinä olet työvoimatoimiston valvonnassa!
        Ja työnantaja voi kertoilla sinusta ihan mitä lystää sinne työkkäriin. Loppupeleissä lähettelee tietämättäsi (paitsi nykyäänhän jokainen pääsee tsekkaamaan mitä tietoja työvoimatoimiston pitämään rekisteriin itsestä on merkitty - voi siellä tietty olla jokin piilorekisterikin jota ei koskaan sulle näytetä) työtodistukset sinun ohitsesi työkkäriin!
        Kannattaa olla tarkkana mitä sinne rekisteriin on kirjoitettu.
        Ja välttäkää kuin ruttoa näitä erilaisia työkkärin ns. palveluita. Ne tarkoittavat sitä, että olette työkkärin holhottavina ja työnantaja esim. kertoilee omiaan sinne työkkäriin ja työkkäri kirjaa kiltisti kaikki ylös.
        Vaikka: hallintolain mukaan viranomaisen pitää olla puolueeton toimija. Työkkärikin on viranomainen. Työnantajan ja työnhakijan välissä - puolueettomana. Mutta katsos vaan, jos työnantaja tarinoi asioita työkkäriin, niin todisteita ei vaadita. Sen sijaan jos sinä tarinoit, niin sulla pitää olla todisteet. Sillä lailla toimii puolueeton työkkäri!
        ja rekisteri juu... mikähän senkin tarkoitus alun perin on ollut!

sen lisäksi että palkkatukijakson aikana mikään työelämään kuuluva työntekijään liittyvä "etuus" ei kartu täysimääräisenä, niin sen lisäksi olet vielä työkkärin valvottavana!

• hehhehh

Sitäkään ei voi tietää saako pankilta lainaa vai ei, ehehehe.

• Anonyymi

Ulosotto ei voi kajota palkkatukeen, pitääkö se silti ilmoittaa sinne?

• Anonyymi

Ei palkkatukea ilmoiteta minnekään, koska palkkatuki ei ole tukea työntekijälle, vaan työnantajalle. Palkkatukea hakee työttömän palkkaava työnantaja, ei työtön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5151
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      45
      2724
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2458
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1730
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1600
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1228
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1187
    Aihe