IVF.stä millaisia sivuoireita?

ansu2

Millaisia sivuoireita teille on tullut IVF-hoidoista? Onko ollut munasarjojen ylistimulaatiota,pahoinvointia tai kipuja?
Uskaltaako niihin hoitoihin ylipäätään mennä,varsinkin kun saan jo e-pillereistä migreenin!

10

8744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus...

kun kysyin samaa asiaa niin vastasi että hoitoihin menoa ei kannata pelätä, suurimmalle osalle hoidot eivät aiheuta oireita.
      Itse jätin hoitoihin menot parisuhteeseen liittyvistä syistä.

• jotain...

...haittavaikutuksia tuovat tullessaan. Itsellä juuri ensimmäinen ivf takana ja eihän siihen kannata lähteä sillä asenteella että ei tunnu missään. Tottakai pistettävät hormonit tuntuu, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Itselläni oireet ei olleet pahat, viimeisinä päivinä ennen puntiota turvotus ja nipistely ja tärinäherkkyys tuntuivat kuitenkin jo selvästi.

Ja sitten itse puntio... ei mulle koskaan ole mitään leikkauksia tai toimenpiteitä tehty, että ei ole mihin verrata, mutta kyllähän se tuntui. Sen kesti kyllä, mutta kivuton punktio tuntuisi aika epärealistiselta. Ei itse operaatio niinkään paha ollut mutta tunti sen jälkeen oli todella tuskainen olo! Silloin ne voimakkaimmat lääkkeet haihtui ja kun oli oksettava olo ei voinut vielä muuta kipulääkettä ottaa.

Juuri ja juuri pääsin kävelemään autolle saattajan avulla. Kotona ei sitten illalla muuta voinut kuin etsiä mahdollisimman kivutonta asentoa illan ajan ja nappailla särkylääkettä.

Nyt punktiosta on reilu viikko ja alan olla melko normaalissa kunnossa. Vielä ei saa hyppiä eikä täristellä itseään. Itse ajattelen, että kyllä tämän vielä pari kertaa voi läpi käydä mutta ei enempää. Ei se kuitenkaan ihan pikkujuttu ole.

Mitään komplikaatioita mulle ei tullut ja jos tämä tuottaa halutun tuloksen, ei vaiva ja kipu ole ollut liian suurta. :) tsemppiä!

• HUPS!

Nuo mun tekstissä olevat puntiot on tietty punktioita! Pahoittelen kömpelyyttäni!

• Siiiiili

Hormoonien piikitys ihan ok. Neulat niin ohuita ettei satu. Vähäistä turvotusta silloin tällöin ja kuvotustakin ja migreeniä myös...punktio oli epämiellyttävä, mutta sitä ei voi suurin surminkaan verrata synnytykseen. Jos synnyttämään halajaa, ei kannata kitistä punktion kamaluudesta yhtään.
      Mitä olen tuttavienkin juttuja kuunnellut, suurimmalla osalla hoidot menevät ihan ok ja lapsiakin syntyy aina toisinaan!
      Itse migreenipäänä turvauduin akupunktioon ja se auttoikin siinä vaiheessa kun en voinut migreenilääkkeitä enää käyttää raskaana ollessani, ekan IVF-hoidon jälkeen.:)

• äiskä2

Se on ihan yksilöllistä, voiko "punktion kamaluudesta kitistä". Eipä sitten saa synnytyksestäkään kitistä, tai epiduraalia pyytää, kun on lapsen niin kovasti halunnut, vai.

Ehkä punktio sinulla ei ollut erittäin kivulias, mutta siihen on kyllä syy että tuohon toimenpiteeseen nukutetaan jos munasarjat ovat vaikeasti tavoitettavissa, ts toimenpide tulisi olemaan erittäin kivulias.

USAssa nukutetaan punktioon aina, sekin kertonee ettei ole ihan pikku juttu. Koska Suomessa maksajana on julkinen puoli tai asiakas itse, niin mennään halvemman kautta. Mutta täälläkin sentään potilaan etu voittaa jos on todennäköistä että kivut olisivat erityisen kovat.

Tässäkin keskustelussa on sanottu, että tuon kävisi läpi ehkä pari kertaa, ei enempää. Synnytyksiä taas monikin käy läpi useampia sen enempiä miettimättä.
        Kipu on subjektiivinen kokemus, ja punktion ja synnytyksen vertailu muutenkin ontuu. Nuo kaksi kipua ovat omasta mielestäni ihan erityyppisiäkin.

• 3xskorppari

Itse parhaillaan toista(!) kertaa ivf hoidoissa ja tässä listaa mun oireista:

Supressiovaiheessa (mulla piikki, useilla sumut) muutaman päivän pahoinvointia, sellaista että pisti oikein oksentamaan (viimekerralla en oksennellut) ja mieli veti todella matalaksi, siis sellaiseksi että rekan alle ois voinut kävellä :(

Mut nämä oireet katosivat heti stimulaatio lääkityksen myötä jolloin oireet alkoi olla enemmän fyysisiä. Siinä mukaan tulevat nuo vatsa- ja pääkivut, sekä turvotus (vatsan).

Tässäkin mm. annostus vaikuttaa todella paljon, mulla aika suuret annokset joten oireetkin kovemmat. Tosin mulla tuo migreenin omainen päänsärky tuli jo clomeista aikanaan..

Punktiokin oli kohdallani todella kivulias, mutta oikeastaan vain itse toimenpiteen ajan ja sain heti silloin lisää kipulääkettä.

Jokaisen on toki itse päätöksensä tehtävä, mutta sinuna en turhanpaljoa tarttuisi noihin hoitojen tuomiin sivuoireisiin. Hetkittäin hoidot voivat kyllä tuntua hyvinkin raskailta, mutta kyllä siitä yli pääsee. Ja ihminen (etenkin nainen) on kyllä aika sitkeä otus mitä kipuun tulee. Henkiset akut tässä kuitenkin varmaan eniten kuluvat..

• Mulle kävi näin

Tehtiin kolmatta munasolupunktiota. Kaikki meni siellä ok mutta jälkeen päi tuli sisäinen verenvuoto ja melkonen musta vatsa. Olivat klinikallakin ihmeissään. Sanoivat vain että siinä voi verisuonia katketa kun ei ole näköyhteyttä punktion aikana...

• Siiiili

En tiedä mistä tuo juttu on peräisin, että punktiossa ei ole näköyhteyttä. Onhan siinä ultran kautta näköyhteys ja kokenut lekuri osaa homman tehdä varsin tarkasti pyydystäessään munasolut yksitellen kohdun limakalvolta.
        Se on lääkärin moka jos verisuonia paukahtelee ja kehoittaisinkin ottamaan yhteyttä potilas-asiamieheen... varsinkin jos tulee vammoja,joita ei voi korjata.
        Itse olen menossa huomenna elämäni toiseen munasolupunktioon.

• Niin ne mulle sanoi
        Siiiili kirjoitti:

En tiedä mistä tuo juttu on peräisin, että punktiossa ei ole näköyhteyttä. Onhan siinä ultran kautta näköyhteys ja kokenut lekuri osaa homman tehdä varsin tarkasti pyydystäessään munasolut yksitellen kohdun limakalvolta.
        Se on lääkärin moka jos verisuonia paukahtelee ja kehoittaisinkin ottamaan yhteyttä potilas-asiamieheen... varsinkin jos tulee vammoja,joita ei voi korjata.
        Itse olen menossa huomenna elämäni toiseen munasolupunktioon.

Niin mulle sanottiin etei sinne ole kunnon näkö yhteyttä mun munasoluja punktoidaan. Minulla on vielä yli kuukauden päästä edelleen vatsa mustana ja kyllähän nuo taivasteli sitä kun toista hoitoa tekivät. Ja tunnustivat että siellä on verihyytymä ja sisäinen verenvuoto. Toiselle puolen ei edes tullut yhtään munasolua tämän töpin johdosta. En jaksa enää valitella asiasta kun ikä on jo että Kelan tuet loppuu ja jos välit menee lekureihin eivät varmalla kirjoita puoltavia papereita jos tarvivat.

• Kaksi takanapäin
        Niin ne mulle sanoi kirjoitti:

Niin mulle sanottiin etei sinne ole kunnon näkö yhteyttä mun munasoluja punktoidaan. Minulla on vielä yli kuukauden päästä edelleen vatsa mustana ja kyllähän nuo taivasteli sitä kun toista hoitoa tekivät. Ja tunnustivat että siellä on verihyytymä ja sisäinen verenvuoto. Toiselle puolen ei edes tullut yhtään munasolua tämän töpin johdosta. En jaksa enää valitella asiasta kun ikä on jo että Kelan tuet loppuu ja jos välit menee lekureihin eivät varmalla kirjoita puoltavia papereita jos tarvivat.

Pitkän kaavan mukaan olen edennyt ja lääkityksestä sivuvaikutuksen todella vähäisiä, lähinnä mahatuntemuksia ja turvotusta. Vähäiset sivuvaikutukset ei tosin paljon lohduta kun tuloksena on ollut nega molemmilla kerroilla. Edessä joskus kolmas ja viimeinen, joka on julkisen kautta saatavana.

Epämiellyttävin osuus oli ennen toimenpidettä tehtävät pesut. Harotteleminen on muutenkin aina tosi nöyryyttävää. Ja Lugesteronin käyttö on aika sotkuista puuhaa. Mulle on tehty jo kaksi IVF hoitoa ja molemmissa punktio oli kyllä kivuton.

Sain molemmissa ihan pyytämättä kunnon kipulääkkeet ja diapamia suonensisäisesti sekä lisäksi lisähappea viiksillä. Toimenpide oli nopeasti ohi ja reilun tunnin nukuin sen jälkeen. Gastrodynistä (lääke, joka vähentää mahaeritystä) tulee aina kurkku kipeäksi ja tuntuu, että leipä ei meinaa mennä sovinnolla alas. Tämä kestää tosin vaan toimenpidepäivän ajan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      328
      2737
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      78
      2475
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2222
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      77
      1913
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      125
      1692
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      140
      1492
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1338
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      89
      1172
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      77
      1134
    Aihe