Onko isän veli eli setä esteellinen laatimaan ja allekirjoittamaan avioehdon? Mitä allekirjoituksissa tulee ilmetä? Riittääkö pelkät käsinkirjoitetut nimikirjoitukset vai tuleeko olla nimeselvennykset, henkilötunnukset tai muuta tietoa?
esteellisyys
4
789
Vastaukset
Todistaja avioehtoon ei saa olla sukulainen, mutta ei syytä huoleen...
Kun olette laatineet tai laadituttaneet (vaikka sillä sedällänne) avioehtonne, ja koska avioehto kuitenkin rekisteröitävä maistraatissa... te asianomaiset menette ja allekirjoitatte sen vasta siellä. Toimistosta löytyy kyllä kaksi virkailijaa jotka todistavat ihan "viran puolesta"... eikä ainakaan meillä maksanut kiitosta enempää.- tuhepu
olen saanut tähän kysymykseen kolme erilaista vastausta: riittää, että olen itse allekirjoittanut sen, sukulaisena todistaja ei ole esteellinen kuin suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa, allekirjoituksissa ei tarvitse olla nimenselvennyksiä, ja tuo edellinen vastaus. mihin uskoa?
tuhepu kirjoitti:
olen saanut tähän kysymykseen kolme erilaista vastausta: riittää, että olen itse allekirjoittanut sen, sukulaisena todistaja ei ole esteellinen kuin suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa, allekirjoituksissa ei tarvitse olla nimenselvennyksiä, ja tuo edellinen vastaus. mihin uskoa?
... uskoisin omaa vastaustani ;-)
Avioehdossa tietenkin oltava kummankin puolison allekirjoitus. Se on TEIDÄN tekemä sopimus koskien avio-oikeuttanne toistenne omaisuuksiin avioliitossanne.
Lähisukulainen on esteellinen todistaja avioehdon todistajana. Onko setä lähisukulainen... ei kai, mutta miksi ottaa siitäkään mitään riskiä... kai ei-sukulaisia löytyy myös...
Käsittääkseni tarvitaan todistajien nimien selvennykset, mistä muuten tietää kuka on todistanut allekirjoituksenne. Ja onko iso vaiva tehdä se...
Mutta kysy ihmeessä asia juristilta, niin saat rauhan mieleesi.
Ja lainaus sivulta:
http://www.naimisiin.info/haaopas/avioehto.html
Muotomääräykset
- Avioehtosopimus täytyy tehdä kirjallisena.
- Avioehtosopimus on päivättävä.
- Kummankin puolison täytyy allekirjoittaa se.
Kahden esteettömän (esteetön henkilö on mm. täyttänyt viisitoista (15) vuotta, ei ole lähisukulainen, entinen/nykyinen puoliso, kihlattu tai asianosaisen ottovanhempi- tai lapsi.) todistajan täytyy todistaa se oikeaksi.
- Avioehtosopimus tulee voimaan, kun se toimitetaan maistraatille rekisteröitäväksi.
- Mikäli sopimus ei ole muodollisesti oikein täytetty, on se pätemätön.- tuhepu
M36 kirjoitti:
... uskoisin omaa vastaustani ;-)
Avioehdossa tietenkin oltava kummankin puolison allekirjoitus. Se on TEIDÄN tekemä sopimus koskien avio-oikeuttanne toistenne omaisuuksiin avioliitossanne.
Lähisukulainen on esteellinen todistaja avioehdon todistajana. Onko setä lähisukulainen... ei kai, mutta miksi ottaa siitäkään mitään riskiä... kai ei-sukulaisia löytyy myös...
Käsittääkseni tarvitaan todistajien nimien selvennykset, mistä muuten tietää kuka on todistanut allekirjoituksenne. Ja onko iso vaiva tehdä se...
Mutta kysy ihmeessä asia juristilta, niin saat rauhan mieleesi.
Ja lainaus sivulta:
http://www.naimisiin.info/haaopas/avioehto.html
Muotomääräykset
- Avioehtosopimus täytyy tehdä kirjallisena.
- Avioehtosopimus on päivättävä.
- Kummankin puolison täytyy allekirjoittaa se.
Kahden esteettömän (esteetön henkilö on mm. täyttänyt viisitoista (15) vuotta, ei ole lähisukulainen, entinen/nykyinen puoliso, kihlattu tai asianosaisen ottovanhempi- tai lapsi.) todistajan täytyy todistaa se oikeaksi.
- Avioehtosopimus tulee voimaan, kun se toimitetaan maistraatille rekisteröitäväksi.
- Mikäli sopimus ei ole muodollisesti oikein täytetty, on se pätemätön.Kiitos vastauksesta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047