Onko Linuxille tällaista ohjelmaa:
http://www.panic.com/coda/
Eli editori, jonka avolla voi editoida tiedostot suoran palvelimelta ssh yhteyden kautta?
Onko Linuxille tällaista
5
556
Vastaukset
tiedoston vaikkapa konquerorilla fish:in välityksellä ja editoit KUIN lokaalia tiedostoa!
TAI sit liität kyseisen hakemiston osaksi järjestelmää bootin aikana... Simple as that!- simppeliä
mene vaikka konquerorilla palvelimelle:
fish://käyttäjätunnus:[email protected]
sitten sieltä avaat dokumentit vaikka kate:lla ja voit editoida niitä kuten paikallisiakin dokumenttejä.
eli linux ei tarvitse tuota asiaa varten lisäohjelmia.- TRRY
Toinen tapa saada ssh-yhteyden päässä olevat tiedostot näkymään näppärästi paikallisille editoreille on sshfs. Komentoriviltä käyttö käy näin:
sshfs tunnus@palvelin-x:/mika/hakemisto/nakyviin /mnt/palvelin-x
ja sitten vain editoimaan nakyviin-hakemistossa tai sen alla olevia tiedostoja. Ne näkyvät paikallisessa tiedostopuussa /mnt/palvelin-hakemiston alla.
sshfs vaatii fuse-moduulin. Kaikki tarpeellinen taitaa tulla esim. ubuntussa "apt-get install sshfs"-komennolla.
- miksuh.
Jos käytät gnome-työpöytää, niin toi on erittäin helppoa. Tämä toimii Debianissa ja kaikissa muissakin jakeluissa, joissa gnome-työpöytä on käytettävissä:
1) Valitse Gnomen valikosta: Places->Connect to server
2) Ruudulle aukeaa ikkuna, jossa voit määreiutellä sen palevelimen tiedot, jolle haluat ottaa yhteyden. Aseta palvelimen tyypiksi SSH ja syötä tarvittavat tiedot kenttiin.
- SSH-palvelimen osoite, esim: shell.foobar.com
- SSH-palvelimen portti, ei pakollinen jos palvelin on ssh:n vakioportissa.
- Hakemisto, johon halutaan mennä SSH-palvelimella, yleensä polku käyttäjän kotihakemistoon SSH-palvelimella. Esim: /users/miksuh
- Käyttäjätunnus jolla kirjaudutaan SSH-palvelimelle, esim: miksuh
- Nimi yhteydelle. Tämä määrittelee työpöydälle ilmestyvän ikonin nimen ja sen millä nimellä ssh-yhteys näkyy hakemistovalinta-ikkunoissa jne. Esim: foobar
3) Nyt SSH-yhteydeb yli on mountattu ssh-palvelin näkymään levyasemana Gnome-työpöydällä
3) Avaa esimerkiski Gedit -tekstieditori
4) Luo uusi tekstitiedosto
5) Tiedosto voidaan tallettaa tavalliseen tapaan.
- Valitaan valikosta File->Save as
- Ruudulle avautuu tiedostovalintaikkuna
- klikataan valintaikkunassa kohtaa "browse for other folders"
- Valitaan ikkunan vasempaan reunaan ilmestyvästä listasta juuri luotu ssh-yhteyden yli mountattu hakemisto. Esim: foobar
- Annetaan tiedostolle nimi ja klikataan tallennus-nappia.
SSH-palvelimelle tallennettua tiedostoa voi nyt editoida mielinmäärin.
Jos SSH-yhteyttä ei enää tarvita se voidaan katkaista umounttaamalla esimerkissä mainittu foobar. Eli klikataan hiiren oikealla napilla työpöydällä olevaa foobarin ikonia ja valitaan umount.- miksuh.
Jos klikkaat työpöydällä olevaa ssh-yhteyden ikonia ruudulle aukeaa Nautilus-filemanagerin ikkuna ja voit liikkua SSH-palvelimella hakemistorakenteessa aivan samaan tapaan kuin jos kyseessä olisi paikallinen levyasema. SSH-yhteysden yli mountattu palvelin nälyy siis tGnomen kannalta ulkoisena levyasemana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100871
- 75703
- 51595
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13501ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381