Tietoa lyhytkasvuisuudesta

nainen76

TIETOA LYHYTKASVUISUUDESTA
   
   


Lyhytkasvuiseksi sanotaan ihmistä, jonka pituus kasvuiässä eroaa merkittävästi ikätovereidensa pituudesta ja on aikuisena alle 140-150 cm.

KASVAA LYHYEKSI - LYHYTKASVUISEKSI

Miksi ihmisestä tulee lyhytkasvuinen?
Lyhytkasvuisuuteen on olemassa 400-500 eri lääketieteellistä syytä, esim. luuston muodostumisen tai luissa olevien kasvuvyöhykkeiden häiriö, kromosomimuutos, hormonihäiriö (kasvuhormonin puutos, kilpirauhasen vajaatoiminta), sisäelimien sairaus.

Onko lyhytkasvuisuus vamma?
Sitä voitaneen pitää ihmiseen liittyvänä ominaisuutena kuten esim. vasenkätisyyttä. Diagnoosista riippuen meillä on esim. nivelten liikerajoituksia, selkärangan jäykkyyttä sekä kuulon ja näön heikkoutta, jotka vammauttavat meitä.

Kuinka yleistä lyhytkasvuisuus on Suomessa?
Lääketieteellisin perustein määriteltynä 1000 ( - 200) henkilöä. Yleisimmät diagnoosit ovat diastrofia, rusto-hiushypoplasia ja akondroplasia.

PERIYTYVYYS

Voiko kuka tahansa saada lyhytkasvuisen lapsen?
Kyllä. Useimmat vanhemmat eivät tiedä kantavansa perintötekijä- muutosta, josta osa lyhytkasvuisuuden syistä johtuu. Lyhytkasvuisella voi olla pitkät vanhemmat ja sisarukset.

Epäsuhtaisella kasvulla tarkoitetaan epätavallista raajojen, vartalon ja pään keskinäistä suhdetta. Tähän ryhmään kuuluvat kasvuhäiriöt ovat yleensä perinnöllisiä ja määräytyvät Mendelin periytyvyys- sääntöjen mukaan.

Voiko lyhytkasvuinen saada lapsen?
Kyllä. Lapsen mahdollinen lyhytkasvuisuus riippuu perintötekijöistä ja vaihtelee riippuen siitä millaisesta lyhytkasvuisuudesta on kysymys.

Vallitsevasti periytyvä kasvuhäiriö siirtyy 50% todennäköisyydellä syntyvälle lapselle. Usein se johtuu kuitenkin uudesta perintötekijän muutoksesta, joka on tapahtunut toisen terveen vanhemman sukusolussa. Perheen toisilla lapsilla ei ole välttämättä tätä lyhytkasvuisuutta.

Peittyvästi periytyvä kasvuhäiriö johtuu molempien terveiden vanhempien kantamasta perintötekijän muutoksesta. Heidän mahdollisuutensa saada lyhytkasvuinen lapsi on jokaisessa raskaudessa 25%. Peittyvästi periytyvää lyhytkasvuisuutta sairastavan henkilön mahdollisuus saada lyhytkasvuinen lapsi on yleensä hyvin pieni.

MITÄ HAITTAA LYHYTKASVUISUUDESTA ON?

Ulottuvuus:

Kaikki on liian korkealla ja kaukana. Standardimitoitetussa ympäristössä ei ole tarpeeksi huomioitu erityismitoitusta tarvitsevia (esim. portaat, hissin nappulat, ovet, puhelin-, pankki- ja bensa-automaatit, asiakastiskit, yleiset kulkuneuvot, vaatteet, huonekalut). Raajojen (epäsuhtaisesta) lyhyydestä sekä rajoittuneista liikeradoista johtuen on
myös liikkumisen ja jaksamisen haitta.

Uskottavuus:

Lyhytkasvuisen on todistettava olevansa ikäistensä vertainen eli häntä kohdellaan pituuden eikä iän mukaan.

LYHYTKASVUISUUDEN HOITOMUODOT

Olennaisesti tulisi keskustella siitä, mikä ero on 110 cm tai 130 cm pituudella. Joidenkin mielestä pituuden lisääminen on lähinnä kosmeettinen kysymys, jotkut uskovat psykologiseen vaikutukseen ja katsovat vaikuttamisen asenteisiin ja fyysisen ympäristön rakentamisessa tehtyjen ratkaisujen auttavan parhaiten.

Kuntoutuksella, fysikaalisilla hoidoilla, apuvälineillä, sosiaalisin tukimuodoin sekä henkisellä tuella autetaan lyhytkasvuista parhaiten omatoimiseen pärjäämiseen ja itsenäiseen elämään.

Lääketieteelliset keinot lisätä kasvua ovat vähäisiä ja riippuvat yleensä kasvuhäiriön perussyistä.

Voivatko hormonit auttaa?
Joissain tapauksissa hormonihoidoilla saadaan apua.

Voiko leikkaamalla pidentää?
Kirurgisilla luiden pidennysleikkauksilla voidaan pituutta lisätä, mutta ne soveltuvat vain harvoihin lyhytkasvuisuuden muotoihin.

6

3793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elisama

      Oletteko huomanneet syrjitäänkö teitä työelämässä tai paikanhaussa, tai opiskelupaikkaa hakiessa.

      • Lyhytmies24

        Ei minulla ainakaan ollut ongelmaa opiskelupaikan löytämisessä. Tietysti riippunee alasta, jota hakee opiskelemaan.

        Työpaikkaa hakiessa pitää ottaa huomioon fyysiset rajoitteet, eli ei yleensä pysty tekemään yhtä fyysistä työtä kuin muut ikäisensä. Esim. painavien asioiden nosteleminen/kantaminen jne.


      • Elisama
        Lyhytmies24 kirjoitti:

        Ei minulla ainakaan ollut ongelmaa opiskelupaikan löytämisessä. Tietysti riippunee alasta, jota hakee opiskelemaan.

        Työpaikkaa hakiessa pitää ottaa huomioon fyysiset rajoitteet, eli ei yleensä pysty tekemään yhtä fyysistä työtä kuin muut ikäisensä. Esim. painavien asioiden nosteleminen/kantaminen jne.

        Ei siis varsinaista syrjintää ole ollut, näin ymmärsin.


      • Lyhytmies24
        Elisama kirjoitti:

        Ei siis varsinaista syrjintää ole ollut, näin ymmärsin.

        omalla kohdalla, tietysti tarina voi olla muilla erilainen.


      • minä vaan

        ...riippuu vähän paikasta mihin on pyrkimässä. Jos näkee selvästi että lyhytkasvuisuudesta ei ole esim. työssä haittaa kyllä työnantajakin sen yleensä ymmärtää.

        Itse ainakin mietin tosi tarkkaan mihin haen ja pystynkö työtä tekemään ennenkuin edes alan väsätä hakemusta. Valitettavasti on niitäkin työhönottajia jotka tylysti jättävät lyhytkasvuisen huomioimatta, vaikka hän kykenisi työstä suoriutumaan.

        Itse olin kesällä tosi mukavassa työpaikassa, esimies oli ymmärtäväinen ja työkaverit tosi mukavia, auttoivat aina silloin apua tarvitsin. :)

        Aina ei ole näin, olen ollut sellaisissakin paikoissa jossa työhönottaja on ollut kyllä mukava, mutta "työkaverit" tylyjä minua kohtaan, mutta niinhän se on ns. pitkilläkin ihmisillä, heitäkin syrjitään toisinaan. Omasta asenteesta kaikki on paljon kiinni, pitää vaan rohkeasti yrittää ja olla oma itsensä.

        Itsestäni tuntuu että moni vierastaa alussa lyhytkasvuista, mutta kun kunnolla tutustuu sitä lyhyyttä ei oikeastikaan edes huomaa, eikä siihen kiinnitä enää huomiota.


    • Anonyymi

      Joskus mietin mahtaako lyhytkasvuisilla olla omat seuranhakufooruminsa, vai miten ne kohtaavat kumppaninsa. Esimerkiksi treffit palstalla olen nähnyt vain kahdesti lyhytkasvuisen profiilin. Miten uskallat vastaan tullessakaan jutella kun et tiedä, etenkään ilman ettei lyhytkasvuinen koe tilannetta joksikin kiusanteoksi? Miten tutustut vieraaseen lyhytkasvuiseen ihmiseen, kaduillakaan heitä näkee harvoin ja vain ohimennen? Olen jutellut 3 lyhytkasvuosen kanssa joskus vuosituhanen lopun ja viime vuonna erään nuorisoasteen koululaisen koulupaikkakunnan sote-edustajan kanssa. Ainoot tilanteet joissa olen eläessä tavannut, Yleensä välittyy hyvin ennaltavarautunut tunne, kuin olisi kasvaneet elämänsä puolustuskannalla mutta hyvin herttaisiakin nähnyt, vaikka mitään keskustelutilannetta ole kokenutkaan. Ainoo johon olen foorumeilla itse törmännyt, oli heivannut elämästään ja itsestään huolehtimisesta. Kertoi johtain hyvin järkyttävää esimerkiksi hampaiden hoidostansa siinä sivussa, lopuksi en jatkanut keskusteluakaan .. Vuosia sitten. Mutta olen hyvin avoin kokemaan tuttavuutta. Jotenkin pelkään säikäyttäväni vain pienen viattoman ihmisen, en voi tietää edes välttämättä onko kyseessä aikuinen vastaan tullessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe