Oon melkeen 16v tyttö oon 160 cm ja mun paino vaihtelee 45 ja 47 valil. Oonko alipainonen? Siks kysyn tota ku oon kuullu et menkat on epäsäännöllisemmt jos on alipainonen, ja mun on TOSI epäsäännölliset, yleensä vaan kerran 3 kk.! Ja ne alko jo 13,5 v. Et onkohan mus jotaan muuta vikana vai onks se vaan mun painosta ja siit ettei ne oo vielkään tullu säännöllisiks ku ne ei 'aluks' kuulemma oo niin onks ihan normaalii)? Ja tää ei siis kuitenkaa haittaa mua, oon vaan ilonen ettei ne oo koko ajan mut alan koht huolestuu ku ne ei vielkään oo säännollistyny vaik kaikil mun kavereil on ja eiks ne pitäis jo olla tän ikäsenä?? En oo viel ollu kertaakaan gynel, pitäskhän mennä? En haluu jäädä lapsettomaks ja alan oikeesti huolestuu täst!
menkat vaan joka 3-4 kk!!
8
800
Vastaukset
- etaoitjhaö
http://www.painoindeksi.fi/laskuri.htm
siinä o sulle laskuri. - Liian vanha palstalle
Olet juuri alipainon rajoilla. Kovin tiukasti ei kuitenkaan kannata tuijottaa noihin indekseihin, koska olet vielä kasvavassa iässä. Alipaino voi kuitenkin olla yksi syy kuukautisten epäsäännöllisyyteen, se on totta.
Se kannattaa huomioida, että kaikilla kuukautiset eivät koskaan säännöllisty. Sanotaan, että hormonitoiminnan käynnistyessä on ihan tavallista, että kierto on epäsäännöllinen. Se on kuitenkin ihan yhtä tavallista "myöhemminkin".
Oikestaan tuossakaan ei ole niin oleellista, se ovatko kuukautiset epäsäännölliset vaan ovatko ne epäsäännöllisen säännölliset. Jos ne tulevat kuitenkin tasaisesti 3-4 kuukauden välein, ei se välttämättä ole mitenkään huolestuttavaa. Jos ne taas tulisivat esimerkiksi niin, että välit vaihtelevat jatkuvasti 1-6kk väleillä, voitaisiin puhua jo oikeasti epäsäännöllisyydestä.
Voit käydä ensin juttelemassa koulusi terveydenhoitajan/lääkärin kanssa ja kysymässä häneltä (ammattilaiselta) onko hänen mielestään syytä käydä naistentautien erikoislääkärillä. Joissakin tapauksissa kuukautiset tulevat harvoin (mutta säännöllisesti), koska toinen munasarja ei toimi. Sitä taas lääkäri voi sitten tutkia, jos kokee sellaisen olevan tarpeellista. - njäh
Tällaisessa tilanteessa suosittelen lääkärikäyntiä. Vain terveydenhoidon ammattilaiselta voit saada luotettavan vastauksen kysymyksiisi, ja mikäli jos on jotain hoidettavaa asian suhteen, ne tulevat ilmi. Mene lääkäriin! Menkkojen epäsäännöllisyys on kuitenkin selvitettävä.
- sä teet suomi24:l
tähän aikaan??????
- normaalia(ko?!)
Ku siel on ilta, tääl on vast keskipaivä.:) Selvennän vähän tätä mun tilannetta, mul on siis silleen ku joku sano et epäsäännölliset tarkottaa et vaihtelee eikä oo tasasesti 3-4 kk välein, niin mul on just silleen et joskus menee vaan 1 kk sit seuraavaks 3 sit taas 1 ja sit yhtäkkii voi mennä 4 kk. Et aika oudosti.. Mul saattaa olla keliakia, en tiiä vaikuttaaks se tohon, oon menos tutkimuksiin pian, ku mul on aika monet niist oireist, äsken tuli mieleen liittyyks epäsäännölliset menkatki siihen..? Teen lähipäivinä sellasen sormitestin ni tiiän sit. Tääl mis asun, ei voi noin vaa mennä terkal, ku koulus ei ees oo sellast, pitäis sit mennä ihan lääkäriin ja en tiiä mitä pitäs tehä, mun äiti ei tiiä täst, tai no se kyl joskus on ihmetelly miten joskus menee vaik kuin kauan ennen ku pitää ostaa siteit ym.. Kiitti avuist, lisää neuvoja saa laittaa!
- ksrujkwehkwu
normaalia(ko?!) kirjoitti:
Ku siel on ilta, tääl on vast keskipaivä.:) Selvennän vähän tätä mun tilannetta, mul on siis silleen ku joku sano et epäsäännölliset tarkottaa et vaihtelee eikä oo tasasesti 3-4 kk välein, niin mul on just silleen et joskus menee vaan 1 kk sit seuraavaks 3 sit taas 1 ja sit yhtäkkii voi mennä 4 kk. Et aika oudosti.. Mul saattaa olla keliakia, en tiiä vaikuttaaks se tohon, oon menos tutkimuksiin pian, ku mul on aika monet niist oireist, äsken tuli mieleen liittyyks epäsäännölliset menkatki siihen..? Teen lähipäivinä sellasen sormitestin ni tiiän sit. Tääl mis asun, ei voi noin vaa mennä terkal, ku koulus ei ees oo sellast, pitäis sit mennä ihan lääkäriin ja en tiiä mitä pitäs tehä, mun äiti ei tiiä täst, tai no se kyl joskus on ihmetelly miten joskus menee vaik kuin kauan ennen ku pitää ostaa siteit ym.. Kiitti avuist, lisää neuvoja saa laittaa!
Voiks keliakia tulla muka noin vaan, eks sen kaa synnytä? Sano niist sun menkoist sun äidille ja käy gynekologil. Mis päin asut?(u.s.a??)
- normaalia(ko?!)
ksrujkwehkwu kirjoitti:
Voiks keliakia tulla muka noin vaan, eks sen kaa synnytä? Sano niist sun menkoist sun äidille ja käy gynekologil. Mis päin asut?(u.s.a??)
En tiia miten se tulee, mut mun tietaakseni sen voi saada mis ias tahansa. Joo kyl varmaa koht sanonki.. En haluis menna gynel, kuulostaa kamalalt ku jotku kaverit on kertonu millast siel on..Mut pakkohan se on joskus teha. Ja joo asun usas.
- copious
Elikkä aluksikin, olet aivan liian laiha. Tätä ei sano mitenkään pahalla mutta tuollaisesta kärsii vain terveydentilasi. Ja sitten itselläni oli aika lailla menkkojen kanssa sama ongelma, mutta kävin gynellä, sain pillerit ja nyt on kaikki kunnossa. Eli ehdotus, varaa aika gynelle niin elämä helpottuu :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa953651Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.292403Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1422049Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.35915- 44841
En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on30820Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen61815Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet5799- 40707
Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä
Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies89695