Isännöitsijäntodistus loppukaupoilla

Kypsä ostaja

Onko kukaan tehnyt asuntokauppoja näin:

Ensin tehdään tarjous ja kun myyjä hyväksyy tarjouksen, maksetaan käsiraha. Tämän jälkeen lähdetään alkukaupoille, jossa allekirjoitetaan kauppakirjat ja myyjälle maksetaan 20% asunnon hinnasta. Ja 3kk tämän jälkeen mennään tekemään loppukaupat, jossa maksetaan loput kauppasummasta.

Me ollaan tällaisilla kaupoilla ostajaosapuolena ja nyt on vuorossa se loppukauppa. Kinaa aiheuttaa kuitenkin välittäjä, joka ei missään vaiheessa ole osoittanut ammattitaitoa, kiinnostusta tai muitakaan hyviä käytöstapoja, vaikka sanoo olleensa alla 9 vuotta. Nyt hän kieltäytyy tuomasta loppukaupoille ajantasaista isännöitsijäntodistusta.

Pieni vaiva, mutta itselläni katkesi tässä vaiheessa kamelin selkä ja kävin pienen inttelytuokion asiasta välittäjän kanssa. Hän sanoo, että jos kauppakirja on allekirjoitettu alkukaupoilla, ei loppukaupoille ikinä tuoda mitään uusia papereita.

Pankista tuommoista asennetta ihmeteltiin kovastikin. Ja koska tämä tietenkin kävi ilmi niin myöhäisessä vaiheessa, en ehdi saada mistään kuluttajapalvelustakaan faktaa siitä, että olisiko välittäjä velvollinen tuomaan loppukaupoille voimassaolevan isännöitsijäntodistuksen. Jos jollakin on jotain kokemusta tai tietoa tästä, niin kerro, oi kerro. Menemme huomenna pankkiin ja haluaisin siinä mielessä mielenrauhaa, että tietäisin kuinka asia oikeasti menee. Menipä se niin tai näin.

Nyt olemme itse pyytäneet tuon isännöitsijäntodistuksen faksiteitse, koska se ei muuten edes ehtisi meille ajoissa. Välittäjä kun on kaikkien puutteidensa lisäksi myös hidas kommunikoimaan.

17

6810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytännössä

Tehän olette jo käytännössä tehneet ne kaupat silloin, kun olette maksaneet sen 20%. Minkä takia te nyt vielä vaaditte sitä isännöitsijäntodistusta? Eihän sillä tuossa vaiheessa ole enää mitään merkitystä. Kun olitte kauppoja tekemässä, niin siinä vaiheessahan sillä todistuksella on jotain merkitystä.
      Välittäjä on toiminut ihan oikein.

• se menee

Ensimmäisen osan maksupäivä on kauppapäivä, samalla kaupantekotilaisuus. Ostaja on saanut kaikki ajantasalla olevat paperit käteensä, maksaa silloin myös mahdolliset verot ja muut maksut.
        Loppukauppahinta maksetaan vaan pelkällä kuitilla, osakekirjaan tehdään merkintä ja homma on siinä.
        Ei issarissa muutu mikään kolmessa kuussa, ellei se ole juuri yhtiökokousten aikoihin tehty, mutta esityslista ja käsiteltävät asiat ovat varmuudella tiedossa. Ja mitä maksamattomiin vastikkeisiin tulee, ei ne uuden omistajan kontolle jää. Välittäjä huolehtii niiden maksusta ja ottaa vaikka kaupan loppusummasta ne pois.

• olette

Täysin turhanpäivästä vinkumista.

Lue edelliset vastaukset niin homma selviää teillekin. Soitappas sinne välitystoimistoon ja pyydä anteeksi kitinääsi ja tietämättömyyttäsi.

• Kypsä ostaja

Ok, se oli siis meidän tietämättömyyttä. Välittäjä ei varmasti ollut kuitenkaan tietämätön sen suhteen, että me emme edes voi saada sitä todistusta, niin kuin emme nyt saaneetkaan, kun sitä yritimme tilata. Miksi ei voi neuvoa? Ja ennen kaikkea miksi ei tee sitä ajoissa?

Olen kerran aikaisemmin ostanut asunnon - en voi olla tietoinen asuntokauppoihin liittyvistä asioista. Ensiasunnon ostossa kaikki meni ongelmitta, kun välittäjä oli selvästi myös ostajan asialla ja kertoi, mitä pitää huomioida, milloin ja miten.

Tältä nykyiseltä piti erikseen pyytää alkukauppojen yhteydessä kaikki paperit ja silti olimme ongelmissa alkukaupoilla. I know, menee tilittämisen puolelle, mutta vaikka tämä asia selvisi nyt meidän virheeksi, niin ottaa päähän. Ihan turhaan koko päivän on saanut soitella monille ihmisille (pankkiin, välittäjälle, isännöitsijätoimistoon - ja jokaiselle vieläpä useampaan otteeseen...).

• yskän
        Kypsä ostaja kirjoitti:

Ok, se oli siis meidän tietämättömyyttä. Välittäjä ei varmasti ollut kuitenkaan tietämätön sen suhteen, että me emme edes voi saada sitä todistusta, niin kuin emme nyt saaneetkaan, kun sitä yritimme tilata. Miksi ei voi neuvoa? Ja ennen kaikkea miksi ei tee sitä ajoissa?

Olen kerran aikaisemmin ostanut asunnon - en voi olla tietoinen asuntokauppoihin liittyvistä asioista. Ensiasunnon ostossa kaikki meni ongelmitta, kun välittäjä oli selvästi myös ostajan asialla ja kertoi, mitä pitää huomioida, milloin ja miten.

Tältä nykyiseltä piti erikseen pyytää alkukauppojen yhteydessä kaikki paperit ja silti olimme ongelmissa alkukaupoilla. I know, menee tilittämisen puolelle, mutta vaikka tämä asia selvisi nyt meidän virheeksi, niin ottaa päähän. Ihan turhaan koko päivän on saanut soitella monille ihmisille (pankkiin, välittäjälle, isännöitsijätoimistoon - ja jokaiselle vieläpä useampaan otteeseen...).

Tietääkseni teidän olisi pitänyt saada kaikki paperit käteen jo tarjousta tehdessänne. Kaavakkeessa on "ruksi" jossa lukee että ostaja on saanut kaikki paperit esim. issarin, yhtiökokouksen paperit ja yhtiöjärjestyksen ym. asuntoon liittyvät paprut.

Isännöitsijät eivät anna kelle tahansa isännöitsijäntodistusta. Sen saa tietysti omistaja itse tai kiinteistövälittäjä esittäessään voimassa olevan toimeksiannon.

Ja sitäpaitsi, ainakin kertomasi mukaan välittäjä oli jo sanonut kertaalleen ettei loppukaupoilla anneta mitään papereita uudestaan. Sinä aloit kinaamaan ja aasin selkä katkesi. Eli et ollut vastaanottavainen minkäänlaista neuvoa....

Mut kyllä se vitutus siitä laskee ja toivottavasti olette tyytyväisiä uuteen kotiinne.

• Kypsä ostaja
        yskän kirjoitti:

Tietääkseni teidän olisi pitänyt saada kaikki paperit käteen jo tarjousta tehdessänne. Kaavakkeessa on "ruksi" jossa lukee että ostaja on saanut kaikki paperit esim. issarin, yhtiökokouksen paperit ja yhtiöjärjestyksen ym. asuntoon liittyvät paprut.

Isännöitsijät eivät anna kelle tahansa isännöitsijäntodistusta. Sen saa tietysti omistaja itse tai kiinteistövälittäjä esittäessään voimassa olevan toimeksiannon.

Ja sitäpaitsi, ainakin kertomasi mukaan välittäjä oli jo sanonut kertaalleen ettei loppukaupoilla anneta mitään papereita uudestaan. Sinä aloit kinaamaan ja aasin selkä katkesi. Eli et ollut vastaanottavainen minkäänlaista neuvoa....

Mut kyllä se vitutus siitä laskee ja toivottavasti olette tyytyväisiä uuteen kotiinne.

Juu kyllä ne paperit saatiin silloin alkukaupoilla - sen jälkeen kun älyttiin itse pyytää niitä. Alkukauppojen yhteydessä välittäjä ei esim. neuvonut minua varainsiirtoveron suhteen. Sanoi, että olen velvollinen sen maksamaan, jonka jo tiesinkin. Luulin, että se maksetaan sitten, kun asuntokin maksetaan ja siksi olin pulassa alkukauppatilanteessa, kun en ollut varautunut varainsiirtoveron maksamiseen. Kaiken huipuksi se 20%, joka piti maksaa alkukauppatilanteessa oli väärässä pankissa.

En voi syyttää rahojen väärästä sijainnista tai varainsiirtoverosta välittäjää, mutta olisi hän kuitenkin voinut mainita, että varainsiirtovero maksetaan sitten heti alkukaupassa ja huolehdi, että se 20% summasta on nostettavissa siellä, missä kaupat tehdään. Omanlaista välinpitämättömyyttä osoittaa jo se, että hän tuli paikalle tunnin myöhässä. Ja tuossa asiassa en valehtele, enkä myöskään liioittele. Kuusi ihmistä odotti ja todisti tätä tilannetta.

Myyjät ja ostajat eivät yleensä ole tottuneita kaupantekijöitä. Kiinteistövälittäjät ovat. Eikö heidän palvelujaan käytetä nimenomaan siksi, että he auttavat kaupan molempia osapuolia. En tiedä mikä on välittäjän suhde myyjiin, mutta ostajia ei ainakaan ole autettu.

No, nyt pyysin välittäjältä isännöitsijäntodistusta sähköpostitse loppukauppoja varten. Tässä vaiheessa pankista oli sanottu, että välittäjän täytyy se meille toimittaa kahdesta eri syystä: voimme nähdä, että kaikki yhtiövastikkeineen on kunnossa ja että pankki tarvitsee sen. Välittäjä ilmoitti vain näin: ”välittäjä ei tilaa uutta isännöitsijäntodistusta loppukaupoille. Kaupat on tehty jo niillä tiedoilla, jotka olivat silloisessa is-todistuksessa.” Ei muuta. Onko jotenkin ihme, että tämä ei riittänyt minulle, kun en asiasta edes mitään tiennyt?

Soitin pankkiin ja kerroin, että en saa isännöitsijäntodistusta, pankista kehotettiin yrittämään vielä. Soitin välittäjälle ja kysyin asiasta uudelleen ja samalla sitä, että mikä syy, etten saa todistusta. Minulle kerrottiin, että alkukauppa on sama kuin kaupat ja loppukaupat on vain kaupan loppusumman maksu. No, tuota en tiennyt ennen tätä päivää. Nyt tiedän

Välittäjä sanoi, että minun on itse hommattava is-todistus, jos haluan sen. Sitten soittamaan isännöitsijälle, joka sanoo, että sitä ei voi meille antaa, koska emme ole asunnon omistajia. Sitten soittamaan välittäjälle, joka sanoo, että hän ei sitä tilaa, kun siitä ei ole toimeksiantoakaan. NYT hän sitten sanoo, että pankki saa tilattua todistuksen ja sanoo, että käske pankin tilata. Sitten soittamaan pankkiin, joka lopulta tilaa sen.

Ainoa, joka tässä yritti auttaa oli pankki. Valitettavasti pankin edustaja ei kuitenkaan tiennyt, että välittäjä ei ole velvollinen sitä todistusta enää hommaamaan ja yllytti minua turhaan penäämään todistusta välittäjältä.

Miksi välittäjä käyttäytyy koppavasti? Vastailee viesteihin parilla lauseella antamatta perusteluja? Hän varmasti tajusi ja näki, että minä en vain tiedä tätä asiaa. Olisi saman tien selittänyt kuinka se asia oikeasti on. Sama vikako kuin bussikuskeilla - ei työnteko kiinnosta.

• ...
        Kypsä ostaja kirjoitti:

Juu kyllä ne paperit saatiin silloin alkukaupoilla - sen jälkeen kun älyttiin itse pyytää niitä. Alkukauppojen yhteydessä välittäjä ei esim. neuvonut minua varainsiirtoveron suhteen. Sanoi, että olen velvollinen sen maksamaan, jonka jo tiesinkin. Luulin, että se maksetaan sitten, kun asuntokin maksetaan ja siksi olin pulassa alkukauppatilanteessa, kun en ollut varautunut varainsiirtoveron maksamiseen. Kaiken huipuksi se 20%, joka piti maksaa alkukauppatilanteessa oli väärässä pankissa.

En voi syyttää rahojen väärästä sijainnista tai varainsiirtoverosta välittäjää, mutta olisi hän kuitenkin voinut mainita, että varainsiirtovero maksetaan sitten heti alkukaupassa ja huolehdi, että se 20% summasta on nostettavissa siellä, missä kaupat tehdään. Omanlaista välinpitämättömyyttä osoittaa jo se, että hän tuli paikalle tunnin myöhässä. Ja tuossa asiassa en valehtele, enkä myöskään liioittele. Kuusi ihmistä odotti ja todisti tätä tilannetta.

Myyjät ja ostajat eivät yleensä ole tottuneita kaupantekijöitä. Kiinteistövälittäjät ovat. Eikö heidän palvelujaan käytetä nimenomaan siksi, että he auttavat kaupan molempia osapuolia. En tiedä mikä on välittäjän suhde myyjiin, mutta ostajia ei ainakaan ole autettu.

No, nyt pyysin välittäjältä isännöitsijäntodistusta sähköpostitse loppukauppoja varten. Tässä vaiheessa pankista oli sanottu, että välittäjän täytyy se meille toimittaa kahdesta eri syystä: voimme nähdä, että kaikki yhtiövastikkeineen on kunnossa ja että pankki tarvitsee sen. Välittäjä ilmoitti vain näin: ”välittäjä ei tilaa uutta isännöitsijäntodistusta loppukaupoille. Kaupat on tehty jo niillä tiedoilla, jotka olivat silloisessa is-todistuksessa.” Ei muuta. Onko jotenkin ihme, että tämä ei riittänyt minulle, kun en asiasta edes mitään tiennyt?

Soitin pankkiin ja kerroin, että en saa isännöitsijäntodistusta, pankista kehotettiin yrittämään vielä. Soitin välittäjälle ja kysyin asiasta uudelleen ja samalla sitä, että mikä syy, etten saa todistusta. Minulle kerrottiin, että alkukauppa on sama kuin kaupat ja loppukaupat on vain kaupan loppusumman maksu. No, tuota en tiennyt ennen tätä päivää. Nyt tiedän

Välittäjä sanoi, että minun on itse hommattava is-todistus, jos haluan sen. Sitten soittamaan isännöitsijälle, joka sanoo, että sitä ei voi meille antaa, koska emme ole asunnon omistajia. Sitten soittamaan välittäjälle, joka sanoo, että hän ei sitä tilaa, kun siitä ei ole toimeksiantoakaan. NYT hän sitten sanoo, että pankki saa tilattua todistuksen ja sanoo, että käske pankin tilata. Sitten soittamaan pankkiin, joka lopulta tilaa sen.

Ainoa, joka tässä yritti auttaa oli pankki. Valitettavasti pankin edustaja ei kuitenkaan tiennyt, että välittäjä ei ole velvollinen sitä todistusta enää hommaamaan ja yllytti minua turhaan penäämään todistusta välittäjältä.

Miksi välittäjä käyttäytyy koppavasti? Vastailee viesteihin parilla lauseella antamatta perusteluja? Hän varmasti tajusi ja näki, että minä en vain tiedä tätä asiaa. Olisi saman tien selittänyt kuinka se asia oikeasti on. Sama vikako kuin bussikuskeilla - ei työnteko kiinnosta.

Milloin omistusoikeus ja osakekirjat siirrettiin teidän nimiin? Jos se siirtyi jo ensimmäisessä tilaisuudessa (20% maksun yhteydessä), TE olette olleet sen asunnon omistaja siitä alkaen, ja olisitte saaneet oman nimenne osakeluetteloon toimittamalla kauppakirjan, siirretyn osakekirjan kopion ja varainsiirtoverokuitin isännöitsijälle sekä isännöitsijäntodistuksen, jossa te olette omistaja.

Vai siirtyykö omistusoikeus vasta nyt, kun maksatte 80%? Toivottavasti teillä oli joku vakuus maksamallenne 20%:lle siinä tapauksessa (no asiallahan ei ole enää väliä).

• Kypsä ostaja
        ... kirjoitti:

Milloin omistusoikeus ja osakekirjat siirrettiin teidän nimiin? Jos se siirtyi jo ensimmäisessä tilaisuudessa (20% maksun yhteydessä), TE olette olleet sen asunnon omistaja siitä alkaen, ja olisitte saaneet oman nimenne osakeluetteloon toimittamalla kauppakirjan, siirretyn osakekirjan kopion ja varainsiirtoverokuitin isännöitsijälle sekä isännöitsijäntodistuksen, jossa te olette omistaja.

Vai siirtyykö omistusoikeus vasta nyt, kun maksatte 80%? Toivottavasti teillä oli joku vakuus maksamallenne 20%:lle siinä tapauksessa (no asiallahan ei ole enää väliä).

Omistusoikeus siirtyy nyt, kun maksamme loput 80% eli huomenna.

Kyllä siinä oli jotain takaisin maksuja korkojen kera, jos kauppa ei toteudu tms. En muista tarkalleen. (paperissa lukee kyllä kaikki)

Kyllä muuten sain pahan koko päivän ahdistuksen tästä asiasta. Kauppainto pilaantui täysin tämän episodin vuoksi, sillä en haluaisi enää nähdä enkä kuulla välittäjästä ikinä yhtään mitään. Joutuu ihan töitä tekemään, että saa itsensä huomenna pankkiin. Vituttaa niin monella eri tasolla, että en enää sitä lähde erikseen erittelemään, koska; ketä kiinnostaa? ;)

nim. turhan herkkis

• ile hesa
        Kypsä ostaja kirjoitti:

Omistusoikeus siirtyy nyt, kun maksamme loput 80% eli huomenna.

Kyllä siinä oli jotain takaisin maksuja korkojen kera, jos kauppa ei toteudu tms. En muista tarkalleen. (paperissa lukee kyllä kaikki)

Kyllä muuten sain pahan koko päivän ahdistuksen tästä asiasta. Kauppainto pilaantui täysin tämän episodin vuoksi, sillä en haluaisi enää nähdä enkä kuulla välittäjästä ikinä yhtään mitään. Joutuu ihan töitä tekemään, että saa itsensä huomenna pankkiin. Vituttaa niin monella eri tasolla, että en enää sitä lähde erikseen erittelemään, koska; ketä kiinnostaa? ;)

nim. turhan herkkis

Välittäjä tarkistaa puhelimitse ennen loppukauppaa isännöitsijätoimistosta onko vastikkeet maksettu ja yleensä ei pyydetä uutta isännöitsijäntodistusta.

Alkukauppoja tehtäessä välittäjän pitää tarkistaa yhtiön tilanne eli että kaikki on niin kuin pitää yhtiössä siten kuin ostajalle on ilmoitettu esitteen perusteella.

Välittäjäkaupoissa ostajan pitää maksaa varainsiirtovero kaupantekotilaisuudessa vaikka omistusoikeus ei siirry koska lainsäätäjä on näin määrännyt, näissä tapauksissa ei käytetä 2 kk maksuaikaa.

Mikäli osraja ei jostain syystä tee lopuukauppaa niin ostaja saa veron kyllä takaisin.

Välittäjän oma virhe jos ei informoi ostajaa tästä ennen alkukauppaa.

Ostajan pankki ei vaadi yleensä uutta isännöitsijäntodistusta, jos näin halutaan menetellä, pankin on maksettava se itse.

Tilanne ei voi muuttua yhtiössä muutamassa kuukaudessa koska välittäjän selonottovelvollisuuteen kuuluu selvittää yhtiön tlanne nyt ja lähitulevaisuudessa.

Ammattinsa osaava välittäjä on kyllä selvittänyt yhtiön tilanteen.

t. ile LKV

• kemiat
        Kypsä ostaja kirjoitti:

ei kohtaa.
        Välittäjän olisi pitänyt ilmoitta varainsiirtoveron maksusta jo alkukaupoilla.

Mutta mitä pankkeihin tulee, pankkineidit tuppaa neuvomaan kuka mitenkin, ne ei tiedä mitään. Itselläni pankkineiti ei ollut kuullutkaan, että verot maksettaisiin jo alkukaupoilla ja alkoi kinaamaan välittäjän kanssa.Välittäjä näytti mustaa valkoisella, jossa selvästi luki milloin vero maksetaan. Välittäjä kaupassa ja yksityisen kaupassa on eri lait.

Olen itse palvelualalla ja täytyy myöntää, että välillä kun joku asiakas on vittumainen pilkun viilaaja, palvelu hänelle on samanlaista takaisin. Näinhän sen ei pitäisi olla, asiakashan on aina oikeassa. Mutta mun tapauksessa metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan...

• Kypsä ostaja
        ile hesa kirjoitti:

Välittäjä tarkistaa puhelimitse ennen loppukauppaa isännöitsijätoimistosta onko vastikkeet maksettu ja yleensä ei pyydetä uutta isännöitsijäntodistusta.

Alkukauppoja tehtäessä välittäjän pitää tarkistaa yhtiön tilanne eli että kaikki on niin kuin pitää yhtiössä siten kuin ostajalle on ilmoitettu esitteen perusteella.

Välittäjäkaupoissa ostajan pitää maksaa varainsiirtovero kaupantekotilaisuudessa vaikka omistusoikeus ei siirry koska lainsäätäjä on näin määrännyt, näissä tapauksissa ei käytetä 2 kk maksuaikaa.

Mikäli osraja ei jostain syystä tee lopuukauppaa niin ostaja saa veron kyllä takaisin.

Välittäjän oma virhe jos ei informoi ostajaa tästä ennen alkukauppaa.

Ostajan pankki ei vaadi yleensä uutta isännöitsijäntodistusta, jos näin halutaan menetellä, pankin on maksettava se itse.

Tilanne ei voi muuttua yhtiössä muutamassa kuukaudessa koska välittäjän selonottovelvollisuuteen kuuluu selvittää yhtiön tlanne nyt ja lähitulevaisuudessa.

Ammattinsa osaava välittäjä on kyllä selvittänyt yhtiön tilanteen.

t. ile LKV

""Tilanne ei voi muuttua yhtiössä muutamassa kuukaudessa koska välittäjän selonottovelvollisuuteen kuuluu selvittää yhtiön tlanne nyt ja lähitulevaisuudessa. ""

Hyvä tietää jatkossa. Niin kuin nuo kaikki muutkin asiat, mitä kirjoituksessasi mainitsit ja mitä tässä on muuten kantapään kautta oppinut.

""Ostajan pankki ei vaadi yleensä uutta isännöitsijäntodistusta, jos näin halutaan menetellä, pankin on maksettava se itse. ""

Maksoimme todistuksen nyt itse. En enää jaksanut alkaa käydä asiasta yhtään enempää keskusteluja. Raha ei tässä kuitenkaan ollut niin iso, että se olisi elämäämme kaatanut.

• Kypsä ostaja
        kemiat kirjoitti:

ei kohtaa.
        Välittäjän olisi pitänyt ilmoitta varainsiirtoveron maksusta jo alkukaupoilla.

Mutta mitä pankkeihin tulee, pankkineidit tuppaa neuvomaan kuka mitenkin, ne ei tiedä mitään. Itselläni pankkineiti ei ollut kuullutkaan, että verot maksettaisiin jo alkukaupoilla ja alkoi kinaamaan välittäjän kanssa.Välittäjä näytti mustaa valkoisella, jossa selvästi luki milloin vero maksetaan. Välittäjä kaupassa ja yksityisen kaupassa on eri lait.

Olen itse palvelualalla ja täytyy myöntää, että välillä kun joku asiakas on vittumainen pilkun viilaaja, palvelu hänelle on samanlaista takaisin. Näinhän sen ei pitäisi olla, asiakashan on aina oikeassa. Mutta mun tapauksessa metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan...

No se tuli kyllä huomattua, että pankkivirkailijan neuvo tässä isännöitsijäntodistuksessa ei paljon auttanut, päinvastoin. Sympatiat jäi kuitenkin hänen puolelleen, kun välittäjä alkoi nyt loppukaupoilla mollata häntä.

""Mutta mun tapauksessa metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan...""

Juu-u. Kun välittäjä oli koppava ja välinpitämätön, nousi vastarinta minussa ja feedback oli yhtä "asiallista".
        Uskon, että asiakaspalvelijana metsä vastaisi huutoon samoin myös minun kohdallani - siksi en olekaan asiakaspalvelutyössä.

• ile hesa

Ilmeisesti mikään ei ollut muuttunut yhtiössä 3 kk jälkeen.

t. ile LKV

• Kypsä ostaja

Isännöitsijän todistus oli huomattavasti vanhempi kuin 3kk, mutta kaikki oli kunnossa tässä uudessakin. Taloyhtiön laina oli luonnollisesti pienentynyt - se oli ainoa muutos.

• Nimetön

Välittäjällä on aina kaupoilla oltava isännöitsijätodistus, joka on korkeintaan 3 kuukautta vanha. Saitko sellaisen (alkuperäisen) kaupantekotilaisuudessa? Mikä oli välitysliike?

• Löytyy

monenlaisia. Koppavia ja mukavia, mutta ei kannata odottaa kovin ystävällistä palvelua, jos meuhkaa ja valittaa asioista. Ja pankkia nyt kannattaa ainakin suurella varauksella kuunnella, sieltä kun varsinkin löytyy niitä "asiantuntijoita" joilla ei ole mitään käsitystä miten asiat menee, varsinkin nämä jotka ovat läheisessä yhteistyössä jonin välitysfirman kanssa, odottavat että kaikki välitysliikkeet tekevät heille kaiken valmiiksi, kun se omakin välitysliike tekee. Pistää vihaksi välillä.

• Anonyymi
      UUSI

Välittäjä haluaa pyytää isännöitsijän todistuksen, jolloin hinta on 300 e. Kun pyydän sen itse ja annan välittäjälle niin hinta on 60 e. Kumma juttu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      99
      2055
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      288
      1866
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      325
      1688
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      1555
    5. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      31
      1177
    6. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      90
      1134
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1103
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1047
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      65
      1042
    10. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      58
      1028
    Aihe