Lihaa vauvalle

miten?

Miten olette valmistaneet itse liharuokia vauvalle? Keitättekö? Paistatteko? Ajattelin että laittaisi pakkaseen valmiita pieniä liha-annoksia, mutta miten ne olisi paras valmistaa? Mitenkäs hienontaminen onnistuu?
Broilerin suikaleita paistoin eilen pannulla, ja sitten sauvasekottimella pieniksi muruiksi mutta siitä kyllä meinasi loppua teho kesken.. Aika kuivia murujahan niistä tuli, eli vaikea pakastaa esim. jääkuutiorasioissa. Olisiko ollut parempi keittää vedessä?

13

6004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liha

Mä keitin silloin kun alotettiin lihansyönti. Broileritkin vain palasina kattilaan kiehumaan. Näin saat niistä pehmeitä vaaleita paloja joihin sauvasekoitinkin tehoaa. Jätät vähän sitä keitinvettä mukaan niin ei tule niin kuivaa.

keittämällä tai uunissa hauduttamalla.
      Itse olen alusta asti maustanut keitinveden sipulilla, currylla, yrteillä ja pippureilla.. Kaikella sellaisella missä ei ole suolaa.
      Sauvasekoittimella saa yleensä tarpeeksi sileää.
      Mä olen pakastanut lihat minigrip-pusseihin (½l), niin et jokaiseen kulmaan ja keskelle olen laittanu sen ruokalusikallisen verran lihaa ja litustanu sen litteäksi kakuksi.
      Sieltä on sit helppo ottaa se yks aina ruuan sekaan.
      Mausteetkaan ei liikaa maistu, kun kuitenkin on sitä kasvispuoltakin siinä annoksessa.

• ...!

Keittäminen tai hauduttaminen uunissa on ne tavat jolla voi lastenruokia tehdä. Ei missään nimessä paistaa.

• saa paistaa?
        ...! kirjoitti:

Keittäminen tai hauduttaminen uunissa on ne tavat jolla voi lastenruokia tehdä. Ei missään nimessä paistaa.

Mikä tuossa paistamisessa on huonoksi? Voissa niitä tuskin kukaan alkaa paistaa... Mutta siis onko se jotenkin haitallista?

• niin..
        ...! kirjoitti:

minulle ainakin sanottiin neuvolassa että saa myös paistaa jos itse niin haluaa!!

• minä olen,
        ...! kirjoitti:

ja jatkossakin aiona paistaa esim jauhelihan, kun teen makaroonilaatikkoa vauvalle.
        Sitä paitsi melkein kaikki ruuat joita ite syödää, valmistan samasta satsista myös vauvalle, tosin suolattomana esim, jauhelihakeiton, laatikot ym. ruoat.

• +++++
        saa paistaa? kirjoitti:

Mikä tuossa paistamisessa on huonoksi? Voissa niitä tuskin kukaan alkaa paistaa... Mutta siis onko se jotenkin haitallista?

Paistettu liha aiheuttaa herkemmin vatsavaivoja kuin keitetty tai haudutettu. Ei siinä sen kummempaa.

Siis ihan aikuisten oikeasti, jotkut vauvat saavat herkästi vatsavaivoja, ja valvottavat sitten äitiään yöllä. Uskokaa tai älkää. Ja se valvominen ei ole kauhean kivaa äidistä eikä vauvasta.

• 4:n äiti

Minä olen keittänyt palasina pienessä vesimäärässä (lihat peittyvät juuri ja juuri) ja soseuttanut sauvasekoittimella keitinveteensä. Sitten olen laittanut jääpalarasiaan ja pakastanut. Kun ovat jäätyneet siirrän pakasterasiaan, josta niitä "noppia" on helppo ottaa yksi kerrallaan.

Nykyisin on kannellisia jääpalarasioitakin myytävänä, mutta meillä on vanhan mallisia, kannettomia, jotka laitan pakastepussiin kun pakastan niissä vauvan soseita.

• ei kannata paistaa

pannulla paistaminenhan aiheuttaa karsinogeeneja ja hyvistä rasvoista tulee osittain trans-rasvoja. Siksi liian kuumassa käristäminen ei ole suotavaa vauvoille eikä aikuisellakaan (ainakaan joka pv). Hauduttaminen olisi aikuisellikin se terveellisin vaihtoehto.

• Voi paistaa,jos osaa

Luonnolliset rasvat (voi ja kookosrasva) kestävät paistamista, eivätkä muutu trans-rasvoiksi. Karsinogeenejäkään ei synny, jollei polta lihaa karrelle.

• Äitsykkä8

Jauhelihan paistoin pannulla ja pakastin pussissa ohuena levynä, saa helposti katkaistua pienen palasen. Kalan keitin ja haarukalla muussasin ja pakastin myös levynä. Meillä liha alko lähempänä 6kk joten en ole sauvasekottimella muussannut ja hyvin menee muksulle. Alko ikenillä "pureskelemaan" kun ruoka muuttu rakeisemmaksi. Nykyään kaikki soseet menee perunanuijalla tai haarukalla pelkästään ja neuvolassakin sanottiin että hyvä vaan kun oppii puremisliikkeen hyvissäajoin :)

• ^Hammashoitaja^

Tuo on totta, lapsi tarvitsee hyvin aikaisessa vaiheessa "pureskeltavaa" ja leuoille töitä. Liian pehmeää ravintoa liian pitkään syöneet huomaa jo ulkonäöltä: suu on aikuisenakin pieni supukka, leuka lähes kehittymätön ja hampaat tarvitsevat oikomishoitoa. Hampaisiin ei muodostu oikeanmuotoista kaarta, ja suusta tulee ikään kuin linnunnokka. Yläetuampaat tulevat suusta ulos "kartionmuotoisena".

• sormiruokaa!
        ^Hammashoitaja^ kirjoitti:

Tuo on totta, lapsi tarvitsee hyvin aikaisessa vaiheessa "pureskeltavaa" ja leuoille töitä. Liian pehmeää ravintoa liian pitkään syöneet huomaa jo ulkonäöltä: suu on aikuisenakin pieni supukka, leuka lähes kehittymätön ja hampaat tarvitsevat oikomishoitoa. Hampaisiin ei muodostu oikeanmuotoista kaarta, ja suusta tulee ikään kuin linnunnokka. Yläetuampaat tulevat suusta ulos "kartionmuotoisena".

Totta, ja tämähän onnistuu todellakin jo puolen vuoden iässä. Minun lapseni on syönyt vain sormiruokaa, paitsi puurot lusikalla ja ainuttakaan sosetta en ole hänelle tarjonnut tai valmistanut. Ikenillä pystyy jauhamaan ruokia yllättävän hyvin! Lisäksi lapsi oppi hyvin varhain, että liian isoja paloja ei kannata yrittää nielaista, vaan jauhaa ruoan huolellisesti riittävän hienoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      91
      1062
    2. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      732
    3. Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat

https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe
      Savonlinna
      35
      614
    4. Ei näytä hyvältä

Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj
      Ähtäri
      39
      546
    5. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      49
      490
    6. Jos vielä toivot...mies...

Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi
      Ikävä
      46
      475
    7. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      31
      469
    8. Ilahtuisin jos laittaisit viestin

Mutta et niin tee 😔 sillä sun mielestä on mun vuoro.
      Ikävä
      34
      447
    9. Olet hurmaava

Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su
      Ikävä
      14
      441
    10. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      38
      434
    Aihe